بازدید 12325

پنج گزینه نومحافظه‌کاران آمریکایی در مقابل روسیه

هرچند در روزهای نخست اوج گیری بحران اوکراین و پس از موضع گیری مستقیم دولت روسیه نسبت به این ماجرا، برخی انتظار داشتند که آمریکا پاسخی جدی به مسکو بدهد، اما در عمل این اتفاق با آن شدت مورد انتظار رخ نداد. بر همین اساس، جمهوری خواهان کنگره آمریکا اکنون طرح هایی را برای مقابله با روسیه در ماجرای اوکراین در دست بررسی دارند.
کد خبر: ۳۸۷۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۸ 16 March 2014
پنج گزینه نومحافظه‌کاران آمریکایی در مقابل روسیههرچند در روزهای نخست اوج گیری بحران اوکراین و پس از موضع گیری مستقیم دولت روسیه نسبت به این ماجرا، برخی انتظار داشتند که آمریکا پاسخی جدی به مسکو بدهد، اما در عمل این اتفاق با آن شدت مورد انتظار رخ نداد. بر همین اساس، جمهوری خواهان کنگره آمریکا اکنون طرح هایی را برای مقابله با روسیه در ماجرای اوکراین در دست بررسی دارند.

به گزارش «تابناک»، برخی اخبار و گزارش های رسانه های آمریکایی حاکی از آن است که طی روزهای اخیر، نومحافظه کاران و برخی دیگر از چهره های تندروی کنگره آمریکا، توجه خود را تا حد زیادی از ایران به سمت یک «دشمن» دیگر معطوف کردند و این دشمن جدید – و در واقع قدیمی – کشوری جز روسیه نیست.

نومحافظه کاران که همواره به دنبال بهانه هایی برای افزایش بودجه نهادهای نظامی و دفاعی آمریکا بوده و بر همین اساس، از مداخله آمریکا در خارج از مرزهای خود حمایت می کنند، پیگیر آن هستند که با مداخله مستقیم در بحران اوکراین، روند اوضاع را در این کشور دستخوش تغییر کنند. با این حال، بسیاری از تحلیلگران این اقدام را اشتباه دانسته و معتقدند چنین کاری می تواند یک بحران سیاسی را به یک فاجعه بین المللی تبدیل کرده و به تقابلی مستقیم میان آمریکا و روسیه منجر شود.

هرچند از روز نخست آغاز بحران سیاسی در اوکراین، دولت آمریکا به اشکال مختلف ضمن اعلام حمایت از مخالفان، به طور مستقیم و غیرمستقیم در این بحران مداخله کرد، اما به هر حال، دولت اوباما معتقد به اتخاذ یک رویکرد تقابلی کامل در مقابل روسیه نیست و از روندی دیپلماتیک و مدیریت شده در این ماجرا حمایت می کند. 

با این حال، نومحافظه کاران این سیاست را به انفعال اوباما تعبیر کرده و با قرار دادن آن در کنار عدم مداخله آمریکا در سوریه و همچنین ماهیت توافق هسته ای با ایران، آن را نشانه ای از انفعال سیاست خارجی آمریکا در موضوعات بین المللی دانسته و خواستار ایفای نقش فعال تری از سوی ایالات متحده در مسئله اوکراین هستند. در این چارچوب، آن ها به طور کلی پنج سیاست را در قبال روسیه مورد توجه قرار می دهند:

1- استقرار سامانه موشکی در مرز روسیه: این سیاست به طور خاص در سرمقاله ای در تاریخ 11 مارس در روزنامه «وال استریت ژورنال» - که عموماً به عنوان تریبون نومحافظه کاران از آن یاد می شود – بازتاب یافت. در این سرمقاله آمده بود: «پاسخ صحیح به بازی قدرت روسیه، انجام یک بازی قدرت متقابل است. دفاع موشکی بالیستیک ناتو در جبهه شرقی می تواند آغاز مناسبی باشد». پس از آن، این ایده از سوی لیندسی گراهام، سناتور تندروی آمریکایی نیز بیان شد: «اگر من جای رئیس جمهور اوباما بودم، بار دیگر لهستان و چک را در موضوع دفاع موشکی وارد می کردم». 

اشاره گراهام و دیگران، به یک برنامه کنار گذاشته شده قدیمی مبنی بر استقرار سپر دفاع موشکی در مجاورت روسیه و در لهستان و جمهوری چک است. این طرح که ابتدا در زمان جرج بوش مطرح شده بود، در سال 2009 از سوی اوباما که در پی بهبود روابط با روسیه بود، کنار گذاشته شد. طرح مذکور از سوی روسیه به عنوان یک تهدید جدی و مستقیم علیه خودش ارزیابی می شد. 

2- الحاق گرجستان به ناتو: تا پیش از ماجرای اوکراین، آخرین بحران جدی در روابط روسیه و آمریکا در سال 2008 و در زمان حمله روسیه به گرجستان رخ داد. در جریان جنگ گرجستان که به تحریک نیروهای گرجی در منطقه اوستیای جنوبی و آبخازیا آغاز شد، با کنترل روسیه بر این مناطق پایان یافت. 

در همان زمان، بحث الحاق گرجستان به ناتو به عنوان اقدامی علیه روسیه مطرح شد، اما به نتیجه نرسید. این بار نیز جنگ طلبان آمریکایی خواستار آن هستند تا با الحاق گرجستان و اوکراین به ناتو، زمینه اقدام مستقیم نظامی علیه روسیه فراهم شود. 

3- انجام رزمایش های نظامی در نزدیکی روسیه: این نیز ایده دیگری است که از سوی سناتورهای تندرو مطرح شده و آمریکا اکنون عملاً اقداماتی را در راستای آن انجام داده است. در این چارچوب، قرار است یک ناوشکن آمریکایی در رزمایش مشترکی با رومانی و بلغارستان در دریای سیاه و در نزدیکی «کریمه» شرکت کند.

افزون بر این، انتظار می رود هواپیماهای جنگی آمریکایی در رزمایش هایی در لهستان نیز شرکت کنند. ناتو نیز دو هواپیمای شناسایی را به اوکراین فرستاده تا تحرکات نیروهای نظامی روسیه را زیر نظر داشته باشد. 

4- کمک نظامی به اوکراین: «دیک چنی»، معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا، طراح اصلی جنگ عراق بود که نتیجه آن، رویای نومحافظه کاران را به کابوسی برای آن ها تبدیل کرد. با این حال، به نظر می رسد تجربیات پیشین وی در زمینه ماجراجویی نظامی، درس های چندانی را به وی نیاموخته است. 

چنی در مصاحبه ای با شبکه خبری «سی بی اس» در تاریخ 9 مارس گفت آمریکا باید کمک های نظامی، شامل تجهیزات، آموزش نظامی و موارد دیگر را در اختیار اوکراینی ها بگذارد. وی همچنین از اینکه اوباما با اعلام منتفی بودن اقدام نظامی علیه روسیه، گزینه های خود را از روی میز برداشته، اظهار نارضایتی کرد.

5- تشویق روس ها به شورش علیه پوتین: شاید یکی از فانتزی ترین ایده هایی که از سوی نومحافظه کاران مطرح شده و باز هم در وال استریت ژورنال بازتاب یافت، اظهار امیدواری نسبت به این موضوع بود که شورش های اوکراین، بتواند به روسیه سرایت پیدا کند. این ایده مبتنی بر آن بود که درگیری ها در اوکراین، مستقیماً روسیه را درگیر خود کند. در سرمقاله این روزنامه آمده بود: «بهترین انتقام کی‌یف این است که به محرکی برای مبارزان آزادی خواه روس تبدیل شود».

به هر حال، باید منتظر ماند و دید دولت اوباما تا چه حد با این گزینه های افراطی نومحافظه کاران کنگره همراه می شود و آیا نتیجه اقدامات عملی واشنگتن در راستای فروکش کردن بحران خواهد بود و یا تبدیل آن به منازعه ای تمام عیار و همه جانبه بین المللی. 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
تمام گزینه ها نشان از عجز آمریکا در مقابله قدرتبی همپایه را نشان میداد
این طرحهای نومحافظه کاران که در5حالتش نتیجه ای جز جنگ و بدبختی نداره.
آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
پاسخ ها
فربد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
مخصوصا در مقابل قدرت روسیه . البته یکبار موجب از هم پاشیدن شوروی شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
حقیقت هم همینه که آمریکا عملا هیچ اقدام تنبیهی قابل توجهی نمی تواند انجام دهد. روسها هم از قبل فکر همه چیز را کرده بودند که به هیچ وجه کوتاه نیامدند.
روسیه خیلی نامرد هست باید درست و حسابی ادب بشه .
شگرد آمریکا و اروپا پارس کردن با صدای زیاده!
اگه بترسی و فرار کنی بهت حمله میکنن اما اگه بایستی و نگاه کنی دیگه کاریت ندارن
البته روسیه اینو میدونه ...
هر دو در طول تاریخ نشون دادن که دشمن ایران هستند

انقدر همدیگرو بزنن که جونشون در بیاد
بنده خیال میکنم با توجه شرایت سیاه پوستان در امریکا هنوز این بیچاره ها از جمله اقای اباما نتوانسته اند از احسا س خود کم بینی رها شوند لذا بنظر ادم ضعیفی میاید شاید برای رئیس جمهور شدن یک سیاه پوست در امریکا زود بوده
حال کردم با این روسها
ایران باید قرارداد گلستان و ترکمن چای را به سازمان ملل و دادگاه بین المللی ببرد و سرزمین های جدا شده از ایران رو پس بگیرد.
امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند انشالله روسها امریکا جمع میکنند انشالله روزی میشود که کشوری به نام امریکا وجود نخواهد داشت
آمريكا بيچاره ترين دولت كنوني جهان است.آنچنان در باطلاق خود خواهي ها و خود كامكي اش افتاده كه در آمدنش ممكن نخواهد بود
روسیه هم باید در مرزهای ایالات متحده یعنی آمریکای جنوبی سامانه موشکی مستقر کند
امریکا ومتحدانش با نقشه و محاسبات دقیق با اهداف خرابکارانه وبرهم زدن ارامش کشورها وایجاد ناامنی تاکنون توانسته این اهداف را عملی سازند از جمله در لیبی ،عراق، افغانستان ،یمن ،سوریه و مصر و تونس و ونزویلا و... اکنون هدف روسیه است که تا مرز این کشور پیشر رفته وهمه اینها زنگ خطر است وخدا می داند در اینده چه اهداف شوم دیگری در سر دارند . وحدت وباز هم وحدت .دولتمردان ما باید توجه نمایند که گرفتار دام این نابخردان نشوند اینها برای انسانیت ارزشی قایل نیستند وبیشتر به دنبال اهداف شوم ومنافع ملی خود هستند. اشتی ملی در کشور برای جلوگیری از این حربه ها لازم وضروری است .این امر باعث وحدت وانسجام همگانی میشود . چو ایران نباشد تن من مباد...
امریکا ان موقع که به انقلاب اوکرایین کمک کرد و اجازه نداد موعد دولت قانونی اوکرایین سر برسد ومردم در انتخابات بعدی تصمییم بگیرند باید فکر اینجاشو می کرد.حالا هیچ کاری جز هارت پورت نمی تواند بکند چون مردم کریمه الحاق به روسیه را می خواهند
به نظر من آمریکا و اروپا دارند تلافی حمایت روسیه از سوریه رو میکنن
مطمئن هستم آمریکاتحریم های هدف دار علیه روسیه انجام میدهدوهمانگونه که باایران توافق کردتامنافعش تامین شودآنقدربه تحریم علیه مسکو ادامه میدهدتاروسیه نیزمنافع وی راتامین کند.جالب است کشورچین نیزاز آمریکاحساب میبردودرشورای امنیت رای ممتنع داد.این نشان ازاقتداراقتصادی آمریکاست که کشوری مثل چین نیزتوان مقابله باوی ندارد.به نظرمن علت این اقدام چین آن است که به منافع مردمش بیشتراز حمایت ازروسیه اهمیت میدهد.
اگر فکر میکنید موضع مخالف امریکا در برابر روسیه که از تلویزیون پخش میشه حقیقیه اشتباه می کنید. امریکا بیشتر از توسعه اروپا وحشت داره تا وضعیت دفاعی روسیه. در واقع امریکا ظاهرا مخالف روسیه و چین یا حتی ایرانه. اما در باطن اروپا دشمن ترسناک تریه. که در رسانه ها به دوستی باهاش تظاهر میکنه. ما هم باید اینو بدونیم نه ایران نه روسیه و یا حتی امریکا کشورهای توسعه طلبی نیستن بخصوص اگر با تاریخ المان و فرانسه مقایسه اش کنیم. میخوام بگم همه دشمن مشترک داریم. از المان هیتلری و کشورگشایی هاش زیاد نمیگذره در سایه دشمنی با امریکا و تاریخ ناخوشایند با روسیه یادمون نره خطر اصلی رو.
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی