بازدید 23974

نگذارید بحران اوکراین، ایران را اسیر خود کند!

اوج گیری بحران سیاسی در اوکراین که به سرعت به تقابلی جدی میان روسیه و غرب منجر و از حالت یک بحران داخلی یا حتی منطقه ای، به مسئله ای بین المللی تبدیل شد، کشورهای بزرگ و کوچک را در اقصی نقاط جهان به موضع گیری در این زمینه واداشت. در این میان، یکی از مباحث مهم و مورد توجه این است که راهبرد صحیح ایران در قبال این موضوع، باید حائز چه ویژگی هایی باشد؟
کد خبر: ۳۸۶۳۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۵ 14 March 2014
نگذارید بحران اوکراین، ایران را اسیر خود کند!اوج گیری بحران سیاسی در اوکراین که به سرعت به تقابلی جدی میان روسیه و غرب منجر و از حالت یک بحران داخلی یا حتی منطقه ای، به مسئله ای بین المللی تبدیل شد، کشورهای بزرگ و کوچک را در اقصی نقاط جهان به موضع گیری در این زمینه واداشت. در این میان، یکی از مباحث مهم و مورد توجه این است که راهبرد صحیح ایران در قبال این موضوع، باید حائز چه ویژگی هایی باشد؟

به گزارش «تابناک»، طی هفته های اخیر و به موازات اوج گیری بحران سیاسی در اوکراین و سپس اقدام نظامی روسیه در منطقه کریمه، دو دیدگاه کلی در محافل مختلف تحلیلی و بعضاً سیاسی در کشور شکل گرفت. دو دیدگاهی که به نظر می رسد حاصل دو نگاه افراطی و تفریطی به موضوع بوده و هریک دارای مزایا و معایب خاص خود است.

دیدگاه نخست، ضمن مبنا قراردادن تحلیل وقایع جاری در اوکراین از منظر تلاش غرب برای توسعه دامنه نفوذ خود و تقابل روسیه با این روند از یک سو و طرح ضرورت غرب ستیزی و به طور کلی امپریالیسم ستیزی در سیاست خارجی کشور، رویکردی مدافع روسیه را مطرح کرده و از لزوم جهت گیری رسمی و علنی جمهوری اسلامی ایران به نفع روسیه و حمایت از اقدام این کشور در کریمه و – احتمالاً – دیگر نقاط اوکراین سخن می گوید. 

از منظر باورمندان به این تحلیل، روسیه در حال حاضر بیشترین پتانسیل را در عرصه بین المللی برای تقابل با غرب و به ویژه آمریکا و ضربه زدن به منافع غربی ها داراست و ایران می تواند از طریق همسو شدن با این کشور در بحران کنونی، به اصول کلی مندرج در چارچوب های سیاست خارجی کشور مبنی بر مقابله با آمریکا جامعه عمل بپوشاند. 

افزون بر این، از منظر این رویکرد، روسیه طی سال های اخیر به عنوان یک همکار – اگر نه شریک – مهم برای ایران عمل کرده و در شرایط تحریم های بین المللی، همکاری های تهران- مسکو در جنبه های گوناگون، از جمله هسته ای ادامه داشته است. در همین موضوع، یعنی بحث هسته ای، گزاره دیگری که از سوی این افراد مطرح می شود این است که حمایت ایران از روسیه در اقداماتش در قبال اوکراین، می تواند روسیه را به حمایت جدی از ایران در روند مذاکرات هسته ای ترغیب کند.

اما در نقطه مقابل این رویکرد، دیدگاه دیگری وجود دارد که شرایط جاری را فضایی مساعد برای نزدیک شدن ایران به غرب و بهبود دیدگاه کشورهای غربی نسبت به ایران ارزیابی می کند. از منظر این رویکرد، ایران در شرایط کنونی باید ضمن حمایت دولت جدید در اوکراین و محکوم کردن صریح اقدام روسیه در ارسال نیروی نظامی به کریمه، نظر کشورهای غربی را نسبت به خود جلب کرده و از این ابزار، در راستای روند تنش زدایی در روند سیاست خارجی استفاده کند.

این گروه، همان دسته افرادی هستند که از تحولات اخیر در اوکراین که به برکناری ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور این کشور منجر شد، با عنوان تحولی کاملاً «مردمی» و «دموکراتیک» یاد کرده و از همان نقطه نظری به تحلیل وقایع این کشور می پردازند که تحلیلگران غربی این کار را انجام می دهند.

با این حال، با بررسی دقیق تر اوضاع جاری در اوکراین و تحولات منطقه ای و بین المللی حول و حوش این کشور، مشخص می شود که هر دو این رویکردها از ضعف جدی تحلیل رنج برده و نگاه دقیقی نسبت به تحولات جاری در عرصه بین الملل از یک سو و استلزامات موفقیت سیاست خارجی ایران از سوی دیگر ندارند. 

درباره رویکرد نخست، باید خاطرنشان کرد که هرچند وقایع کنونی در روسیه، به نوعی می تواند به قدرت نمایی روسیه در مقابل غرب و حمایت از حوزه منافع حیاتی خود تعبیر شود که در صورت موفقیت، شکست غرب را به همراه داشته باشد، اما این وقایع در چارچوب کلی رقابت قدرت های بزرگ در حوزه های منافع ژئوپلیتیکی خود تعبیر می شود و جمهوری اسلامی ایران دارای منفعت ژئوپلیتیک یا راهبردی خاصی در اوکراین نیست.

از سوی دیگر، حمایت صریح ایران از روسیه در این جریان می تواند به جای تأثیر مثبت، نتیجه عکس به بار آورده و ضمن ترسیم چهره ای سراسر تهاجمی از سیاست خارجی ایران، فشارهای غرب بر ایران را افزایش دهد. امری که به شدت با آرمان های دولت – و البته خواست کلی افکار عمومی – نسبت به برقراری روابط متوازن و مبتنی بر احترام متقابل با همه کشورهای جهان در تضاد است. 

درباره رویکرد دوم نیز باید گفت که با توجه به حضور مستقیم روسیه در حوزه پیرامونی ایران، پیوندهای گوناگون موجود میان دو کشور و نیز همکاری نزدیک دو کشور در برخی حوزه های ژئوپلیتیکی دارای منفعت مشترک – از جمله سوریه – هرگونه تقابل ایران با روسیه در موضوع اوکراین (به عنوان حوزه منافع حیاتی این کشور) می تواند سبب تهاجمی شدن سیاست روسیه نسبت به ایران شده و عواقب بسیاری را در عرصه های مختلف برای ایران به همراه داشته باشد. 

بی تردید یکی از این عواقب می تواند کارشکنی روسیه به عنوان عضوی از گروه 1+5 در مسیر مذاکرات هسته ای و مانع ایجاد کردن در مسیر حل و فصل موضوع هسته ای ایران باشد. این در حالی است که روس ها اگرچه تاکنون در مواردی همچون تحریم ها به طور کلی با غرب همراه شده اند، اما به همراه چینی ها در تعدیل مواضع جامعه بین المللی علیه ایران نقش موثری داشته اند.

بر این اساس، به نظر می رسد آنچه به عنوان رویکرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران باید در قبال بحران اوکراین و کریمه در پیش گرفته شود، اتخاذ گونه ای از سیاست «بی طرفی مثبت» است که ضمن اجتناب از حمایت مستقیم از یکی از طرفین منازعه، تلاش فعالانه ای جهت حل و فصل مناقشه به روش های شناخته شده بین المللی از سوی ایران سازمان داده شود.

این همان رویکردی است که تاکنون – به درستی – از سوی دستگاه دیپلماسی کشور در پیش گرفته شده و سعی شده با به کارگیری ادبیاتی دیپلماتیک و غیرمناقشه برانگیز، ضمن ابراز نگرانی از آشوب و ناامنی در منطقه ای از جهان، از تلاش های دیپلماتیک و سیاسی برای حل این بحران حمایت شود. به نظر می رسد تنها در صورت تداوم همین مسیر است که در فردای حل و فصل مناقشه اوکراین، ایران می تواند سیاست خود مبنی بر پیگیری روابطی متوازن با روسیه و همچنین غرب را پی بگیرد.  

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۷۸
به غرب اعتمادی نیست. غربیها باید بدانند تحریم ایران برای دو طرف هزینه دارد.
پاسخ ها
هدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
به شرق هم اعتمادی نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
همچنان که به روسیه اعتمادی نیست، حتی بیشتر!
بی طرف باشید
یکی از وظایف دیپلماتها باید مثبت اندیشی جهت صلح و رفع مناقشات بین المللی باشد.
البته دیپلماتهای غرب در مقابل ایران چنین روشی را در پیش نگرفته اند.
ایران روسیه چین ونزولا افغانستان عراق سوریه و... باید مقابل امپریالیسم متحد شوند این که نمی شود چهار کشور تو دنیا خودشون جامعه بین الملل بنامند تو کشورای دیگه مثله عراق و اکراین مصر اتش بپا کنند بعد منافع خودشون را تو اون کشورها دنبال کنن به نظر من صد درصد باید از موضع روسیه حمایت کرد
قطعاً بیطرفی بهترین راه حل است. بایستی مواظب بود که ایران در کنار اوکراین و سوریه بعنوان کارتهای بازی روی میز 1+5 تبدیل نشود و بحران اوکراین تاثیر منفی مستقیمی بر توافقات نهایی اتمی نگذارد.
یکی از برگهای برنده ایران از پروژه اوکراین ورود به مبحث امنیت انرژی غرب در مواجهه با روسیه است که بعنوان نقطه ضعف غرب مطرح است و آنها را در برخورد با روسیه کم توانتر میکند. تفهیم این مطلب به غرب که با احداث خط لوله گاز ایران به اروپا پس از توافقات نهایی وابستگی آنها به روسیه کمتر خواهد بود مطلب مهمی است که راه را برای توافق با غرب هموارتر میکند، مشروط بر اینکه این رویکرد بدون ایجاد اصطکاک با روسیه جا انداخته شود.
سیاست بی طرفانه بودن در قبال اوکراین، بهترین دکترین است.از قدیم گفته اند سری که درد نمیکنه که دستمال نمیبندند.چرا ما باید خود را مغضوب غرب و یا روسیه کنیم؟
مقاله خوبی بود. متشکر

به نظر من هم ما نباید از طرفین درگیری حمایت کنیم. ما طرف مردم اکراین هستیم. امیدواریم زودتر وضعیت کشورشان به ثبات برسد.
پس کی بود پای قطعنامه های سازمان ملل علیه ایران رو امضا کرد ؟؟ مگه همین روسیه نبود از پشت خنجر زد چرا اس 300 رو ندادند ؟؟ . نه خیر هم رابطه با آمریکا بهتر از روسیه است
ایران همیشه در قبال رویداد های جهانی مواضع روشن و واقع بینانه ای نداشته و متضرر شده
فقط میانه روی صحیح هست . همسو شن با هر یک از جریان برای ایران زیانبار است .
امریکا وغرب قابل اعتماد نیستند به نظرم بازم روسیه بهتره
پاسخ ها
یوسف
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
با کدام مدرک می فرمایید دوست عزیز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
با عرض معذرت نظر شما کمی اما داره ما از روسیه کم آسیب ندیدیم.
ناشناس
| Germany |
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
در طول تاریخ روسیه ثابت کرده که خیلی نامرده
تحلیل عالی بود. باعث افتخار است که چنین تحلیلی در سیاست خارجی پیگیری شود
آن دو رویکرد نخست به نحوی تداوم بینش قبیله ای هستند : یا زنگی زنگ یا رومی روم ؛ یا با این ، یا با آن ... در حالی که ایران کشوری است با ابعاد و منافع و نیز توانایی ها و محدودیت های خاص خود ؛ و در هر زمینه می تواند و باید بکوشد بنا بر جلب نفع و دفع ضرر عمل کند . از آن جا که روسیه و چین و هند می توانند یکه سالاری نظامی آمریکا در جهان را تعدیل کنند و از سوی دیگر ، رابطه با آمریکا می تواند گرانش همسایگان را تعدیل کند و غلتیدن در حوزه ی سلطه ی اینان را مانع شود ؛ جانبداری یک طرفه و کو کورانه از این یا آن سوی رویارویی ، به سود ایران نیست . در این مورد خاص بهتر است ایران نزدیکی و پیوند اقتصاد آلمان با منابع روسیه و بازار کار و مصرف چین و هند را هدف گیرد و عامل تقویت حوزه ی اروسیا شود و در دام سیاست انگلیسی شکاف روسیه و آلمان وارد نشود ، دامی که به نظر می رسد فرانسه در آن افتاده است .
افزون بر این در نظر داشته باشیم که در اوکراین نقاب دمکراسی خواهی از چهره ی مجموعه ی صنعتی ـ نظامی غرب افتاده است .
فشار امريكا باعث ميشه روسيه به آمريكا يه امتيازي در قبال در اختيار گرفتن كريمه بدهد. خدا كنه اين امتيازي كه به غرب داده ميشه به ضرر ايران نباشه!!1
سیاست بی طرفی بدترین سیاستی است که می توان اتخاذ کرد . همین سیاست موجب اشغال ایران در شهریور 20 شد.بالعکس اگر خواستار آینده ای مشخص هستیم این نوع سیاست را باید قاطعانه کنار گذاشت.
چه عجب یکی گیر نداد به سیاست خارجه ایران؛
کلا سیاست بی طرف
تحلیل خوبی بود و می تواند برنامه عمل سیاست خارجی ما باشد.
انصافا قشنگ نوشتی نظر منم همینه که فعلا بی طرف باشیم یا اگه قراره بخاطر برخی مسایل از روسیه پشتیبانی کنیم این جانبداری آشکارا نباشه.
مسئو لین محترم نظام همگی باید احتیاط کنند وگرنه به منجلابی عمیق گرفتار میشویم . جنگ بین قدرتهاست و حقی هم وجود نداره ...
سلام عاقلانه ترین کار عدم موضع گیری به نفع یا علیه هیچ کدام از طرقین دعوا است
روس ها هم در هیچ کدام از مسائل بین المللی ایران صراحتا از ما حمایت نکرده اند و همیشه پز میانجیگری و بی طرف گرفته اند. یکی به میخ زده اند یکی به نعل. غربیها هم که حساب شان در دشمنی آشکار با ما مشخص است. حال چرا باید ایران طرف روسیه و یا غرب را بگیرد؟ آنها همیشه به دنبال منافع خودشان اند. هم آنهایی که کعبه آمالشان غرب و امریکای (اسیر دست صهیونیستها) است و هم آنانکه فکر می کنند روسهای بد سابقه مشکلات ما را حل میکنند هردو گروه اشتباه می کنند. ، سیاست دور از تشنج و عاقلانه، اتکا به خداوند متعال و ملت بزرگ ایران و احترام به ملت از هر نوع سلیقه ای بزرگترین پشتوانه حکومت در تمام صحنه هاست. خدا را و خدمت و احترام به مردم را فراموش نکنید!
نتیجه گیری نکردی تابناک جون، یکی به میخ زدی یکی هم به نعل. آخرش با روسیه باشیم یا با اوکراین.
ملت ما بکبار در جنگ جهانی به دلیل تحلیل استراتژیک اشتباه حکومت که جانب آلمان را گرفت هزینه پرداخت.
الان ببینید چین چگونه سکوت اختیار کرده است. از یک طرف با روسیه مراودات سیاسی و نظامی دارد و از طرف دیگر با غرب روابط اقتصادی. چه لزومی دارد ما وارد دعوای دیگران وارد شویم در حالی که مردم ما این همه مشکلات اقتصادی دارند.
نمیدونم تابناک چرا خودشو عقل کل میدونه
اگر رای گیری در کریمه از نظر غرب اشتباه است و رای گیری باید در کل کشور اوکراین انجام شود. پس لطفا در مورد رای گیری انجام شده در بحرین نظرشون رو بگن؟؟؟ اگر اوناشتباه است پس این هم اشتباه بوده و به رسمیت نمی شناسیم.
ایران تنها یک راه دارد: بی طرفی محض و مطلق. اگر بخواهد جانب یکی را بگیرد با توجه به اینکه روسیه و آمریکا دو قدرت بزرگ دنیا هستند، با هم مساله را به طریقی حل می کنند و اگر ایران وارد این بازی شود، شدیدا ضرر می کند. ایران نبایست به دنبال تقابل با اجل دنیا و نیز همراهی با کار غیر قانونی روسیه شود. پدرم همیشه به من یاد داده که هیچ وقت وارد بازی دیگران نشو! زیرا در نهایت تو بازنده فضولی خود خواهی شد!
به نظرم باعث تمام این تحولات عربستان سعودی است چونکه بندر سلطان چند وقت پیش روسیه را تهدید کرده بود
مسئله اوكراين چه ربطي به ايران دارد
گرچه گزینه سوم گزینه درستی است ، اما تحلیل اینچنینی نشان می دهد اصلا مسئله انسانی و حقوق انسانها و حق حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها برای ایران مطرح نیست بلکه بر اساس منافع خودش چه انسانی و غیره باید موضع گیری کند و نه بر اساس حقوق شناخته شده بین المللی ! به راستی موضع گیری ایران در سوریه هم بر اساس همین موضع گیری بوده است ؟ آیا تا به حال موضع مردم ایران در مورد جنگ سوریه بررسی شده است ؟
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
تحلیل شما درسته ولی اینم باید در نظر داشت که در جهان کنونی مسائل انسانی (مخصوصا برای کشورهای قدرتمند) در رده نخست اهمیت قرار ندارد، در موضع گیری ها به نظر من بهتر است منافع و امنیت ملی کشورمان لحاظ شود.
ممکن است بحران اوکراین برای ما بشود آش نخورده و دهان سوخته.(به خاطرات تلخ اشغال ایران توسط بریتانیا و شوروی در جنگ جهانی توجه کنید)
فربد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
یدین خان در مسله سوریه منافع متضاد قدرتهای جهانی و منطقه ای مطرح است ولی بیشترین مسله تروریسم و جنایتهای بیشرمانه تکفیریهای مورد حمایت عربستان است است که به نام اسلام کثیف ترین جنایات غیر انسانی را انجام میدهند. دمکراسی که عربستان مدعیش باشد معلوم است چه میشود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
حقوق انسان ها ؟! اگر معترضان دمکرات بودند خواهان برگزاری مجدد انتخابات ریاست جمهوری یا برگزاری رفراندوم درباره ی پیوستن به اتحادیه ی ـ درگیر بحران و واگرایی ـ اروپایی می شدند و به کمک دستهای آشکار و پنهان همگرایی اروپایی ، به درگیری و شورش رو نمی آوردند .
لشکر کشی و کشتار گسترده آمریکا و متحدان در عراق و افغانستان و .. نقض حقوق انسان ها نیست اما دفاع روسیه از امنیت مرزهای خود نقض آن است ؟! این قدر در برابر سمپاشی فکری استعمار نو واداده و پذیرا نباشید ؛ کمی تردید و تامل شما را نمی کشد .
طرف حق
باید یادبگیرند که هرکاری دلشون خواست نمی توانند انجام دهند!
بهترین راه همین کاری است که ایران انجام می دهد عاقلانه وبا تدبیر وبدون احساسات
باید توجه کنین که این سیاستی که بیان نمودین دارای ضرر از هر دو ظرف هست. یعنی هم روسیه تسبت به موضع بی طرفانه ما خشمگین خواهد شد و هم غرب موضع ایران را از منظر سکوت نشانه رضایت برداشت خواهد کرد پس این سیاست هم سیاستی دو سر باخت هست.
ما باید به روسها کمک بکنیم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
مثلا چه کمکی
به نظر من مسیری مابین روسه و اکراین بهترین مسیر برای ایران است . ولی اگر این مناقشه منجر به تخریب غرب و امریکا شود خیلی خوب است چون امریکا بیشتر از انچه هست خود را بزرگ میبیند باید در آیند کشور هایی چون روسیه چین ایران و..... جبهه ای در مقابل این ابلقلدر بیگیرند . قدرت چین و روسیه را دست کم نگیرید . خیلی از متحدان فعلی امریکا که دارا ی قدرت قابل ملاحظه هستند در خفا از دخالت های بی جای امریکاه خسته شدند و به دنبال موقعیتی میگردند که از او جدا شوند .
اوکراین و روسیه داره تجزیه میکنه اما ما داریم طرف روس ها رو میگیریم.خوب اگر بعلت مشکلاتی نمیتونیم سیاست مستقلی اتخاذ کنیم خوب حداقل بیطرف باشیم.
ایران به اوضاع داخلی برسه اوکراین پیش کش
ظریف و دیگر هیچ
ما به نظر مردم اوکراین احترام می گذاریم و امیدواریم که هیچ قدرت و دست خارجی سرنوشت ملت اوکراین رو تعیین نکنه و این خود ملت اوکراین باشن که آینده شون رو می سازن
دكتر ظريف متشكريم. قابل توجه خطابه خوان ها...
مسئولان سیاسی نباید در این گونه منازعات از طرف خاصی حمایت بکند
ایران بهتره از روسیه فاصله بگیرد و به غرب نزدیک شود . تعادل در روابط بهترین گزینه است .
تحلیل درستیه
با توجه به این که این رویه روسیه از ابتدا وجود داشته و در شمال غربی ایران یعنی آذربایجان در زمان شوروی سابق نیز روسیه از همین رویه جهت جدا سازی خاک ایران توسط شخصی به نام پیشه وری استفاده کرده است لذا حمایت ایران از روسیه صحیح نبوده و اشتباه است و ایران باید رویه ای برای جایگزین کردن گاز خود به جای روسیه برای صادر کزدن به اروپا باشد و خود را بی طرف نشان دهد.
تحلیل منطقی و واقع گرایانه‌ای بود.دست نویسندش دردنکنه.
غربیها ممکن است از محکوم کردن روسیه توسط ما خوشحال شوند ولی از این کلاه نمدی برای ما درست نمیکنند و دوباره خیانت میکنند. همان طرف روسیه رابگیریم تا حمایت او از ما بیشتر شود خیلی بهتر است.
با سلام ايران ميتواند بهترين كشوري باشد كه در اين زمينه ميانجگري كرده ومنافع همه ( اوكراين كريمه روسيه واروپا وامريكا)را بدون تنش طرفين به پايان برساند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
هه هه هه
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
میشه بگی ایران این وسط چه کاره دنیاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
باز می گفتی چین ,منطقی تر بود!!
بنظر من بهترین کار دفاع از اقدام روسیه است. چراکه شاید ما هم روزی بمنظور دفاع از ایرانی تبارهای بحرین همین کار را بکنیم.
اون کسی که میگه ( امریکا وغرب قابل اعتماد نیستند به نظرم بازم روسیه بهتره ) آیا قرارداد ترکمنچای رو یادش رفته؟
ناگفته پيداست كه بايد طوري عمل كنند كه
خودمون رو بي طرف نشون بديم
ولي در خفا خودمون رو حامي غرب و حامي روسيه جلوه بديم.......
طوري كه اصلا شك نكنن...
در روابط بين كشورها با كشور عزيزمون فقط و فقط بايد منافع ملي مون ارجحيت داشته باشه...
نگاه آنان به ایران فقط از پنجره منافع ملی آنان است ما هم ازاین پنجره نگاه کنیم
باید بی طرف بود ونهایت بهره برداری برای منافع ملی از این مناقشه برد
ضمن بیطرفی در این بحران باید از امتیاز صدور گاز بهره برداری کنیم بخصوص که تحریم ها تدریجا در حال کم شدن هست
آمریکا و روسیه هیچگاه بدون موافقت یکدیگر کاری نمی کنند. مشکل غربیها و بخصوص اروپاییها اینجاست که اگر سر و صدا نکنند ممکن است که اوکراین را از دست بدهند چرا که اگر اوکراین احساس کند که مورد خیانت قرار گرفته جریانی ضد اروپایی در آن کشور بوجود خواهد آمد.
در کل چه اروپا و آمریکا وچه روسیه از کشورهای اسلامی و بخصوص ایران متنفرند و همدیگر را الارغم مشکلاتی که با هم دارند هزار بار بر ایران ترجیح می دهند و حتمأ هدفشان از این بازیها وارد کردن ایران به مردابی جدید است
از چین یاد بگیرید...
با عنایت به تحلیل خوب تابناک عزیز ، باید یاد آور شدکه هم روسیه و هم غرب آزمایش خود را نسبت به اعتماد و قرار دادها با ایران پس داده ا ند بارها در طول تاریخ و حتی اخیرآ شاهد خلف وعد آنها بوده ایم وگرنه به قول ما ایرانی ها . . . برادر شغاله
و اما روسیه که خو.د شریک اول ساخت نیروگاه اتمی در ایران است و سالهاست که از این روند چه در ایران و چه در روسیه ارتذاق می کند و در همه قطعنامه های سازمان ملل علیه ایران رای مثبت داده و هرگز از اقدامات صلح آمیز ایران در شورای امنیت به طور جد دفاع نکرده است زیرا هر چه ما در تحریم باشیم روسیه و چین بیشترین نفع را از وضع موجود خواهند برد
اتخاذ تصمیم مستقل ، همان چیزی که در تحیل تابناک اشاره شده و استفاده از این ماجرا بهترین فرصت برای ایران عزیزمان است مثلا ایران می بایست در این فرصت بدست آمده تامین کننده گاز اروپا شود و نقش خود را در این مسئله بین المللی اوکراین پر رزنگ تر کند و دیپلماسی مستقل باعث می شود کشور ها بیشتر به ایران اعتماد کنند و همچنین عزت و سربلندی ایران را در پی خواهد داشت و سخن کامل ( هرجا که منفعت ایران است می بایست همان را عمل کنیم و لا غیر )
مدتی ایران در راس خبرها بود .با وجود آمدن جریانات سوریه باز در اخبارها اسم ایران بود.اما با تحولات اکراین و خاموشی ایران داره از فکرها پاک میشه.اگه ایران میتوانست ملاقات بدون برنامه اشتون با خانواده فتنه گران ،علم کنه و با این نماد وارد سیاست دخالت جویانه غربیها در اکراین ورود کنه.میتوانست به ذهنها جهانیان و در اخبار خودی نشون بده.باید ایران نشون بده که دارای اسم و رسم در دنیا هست.چون اینکار باعث ترس از ایران میشه.
افراط و تفریط نکنید. الان همه دنیا سرکارند. زیاد هم قضیه را جدی فرض نکنید.
الان پشت پرده اکراین را بین خودشان تقسیم کرده اند تمام شده است. درست مثل گرجستان و سودان و...
به همان اصل نه شرقی ونه غربی که از اصول اساسی جمهوری اسلامی است،پایبندباشید.
لازمه ايران به فكر اوضاع خودش باشه .
واقعا ادم تعجب میکنه !! یکی یه جایی انقلاب کرده یکی دیگه پاشده رفته حمله کرده ، اون یکی از اون طرف دنیا اعتراض کرده و چنتام دورش جمع شدن و تو سرو کله هم میزنن !! به ما چه دقیقا ؟
تابناک جان بگو مقامات کشورمان بی طرف باشند چون نه به روس ها میشه اعتماد کرد نه به غربیها. از روس ها حمایت کردین توی درد سر می افتین ها و طرف غربیها رو هم نگیرید چون روسیه هم تا حدودی قدرتمند هست و برامون درد سر میشه
واقعا درک نمیکنم چه ربطی به ما داره که تو موضوع اوکراین دخالت کنیم و حمایت از روسیه که از قدیم فقط برای ما مایه ی دردسر بوده چه فایده ای میتونه داشته باشه
این یه تله برای ایرانه همیشه غرب برای اینکه یکی درست بره تو تله اول گنده اش میکنه یعنی جو میده بعد...
من یه راه حل خیلی خوب دارم کریمه را بدن به ایران عالیه ای جای خوبیه
دیگه روس و اوکراین هم با هم صلح کنن.
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی