بازدید 25255
۶

ادعای شبکه قطری: حادثه «لاکربی» به دستور ایران انجام گرفت!

ماهی گرفتن از آب گل‌آلود و همراه شدن با فضاسازی‌های بین‌المللی علیه ایران، کاری است که همواره رسانه‌های کشورهای عرب منطقه‌ در آن استاد بوده‌اند. در همین راستا و در شرایطی که از روز گذشته، برخی ادعاها درباره ارتباط یک ایرانی با هواپیمای ناپدید شده مالزیایی مطرح شده، شبکه «الجزیره» قطر، ادعای جدیدی ‌ـ این بار درباره یک ماجرای قدیمی ـ مطرح کرده است.
کد خبر: ۳۸۵۸۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۰ 11 March 2014
ادعای شبکه قطری: حادثه «لاکربی» به دستور ایران انجام گرفت!ماهی گرفتن از آب گل‌آلود و همراه شدن با فضاسازی‌های بین‌المللی علیه ایران، کاری است که همواره رسانه‌های کشورهای عرب منطقه‌ در آن استاد بوده‌اند. در همین راستا و در شرایطی که از روز گذشته، برخی ادعاها درباره ارتباط یک ایرانی با هواپیمای ناپدید شده مالزیایی مطرح شده، شبکه «الجزیره» قطر، ادعای جدیدی ‌ـ این بار درباره یک ماجرای قدیمی ـ مطرح کرده است.

به گزارش «تابناک»، شبکه خبری «الجزیره»، ساعاتی پیش با انتشار مطلبی مدعی شده حادثه بمب‌گذاری 25 سال پیش در هواپیمای شرکت «پان آمریکن»، ‌به نام حادثه «لاکربی»‌ به دستور ایران و به دست گروه‌های سوری انجام گرفته است.

این شبکه خبری که گزارش خود را به نقل از فردی به نام «ابوالقاسم مصباحی» ـ که گفته می‌شود ‌یک افسر اطلاعاتی سابق ایرانی‌‌ ـ بوده منتشر کرده، می‌نویسد: این کار در راستای انتقام‌گیری از آمریکا بر سر حمله به یک هواپیمای مسافربری ایرانی در خلیج فارس انجام شده است.

این ادعا در شرایطی‌ مطرح می‌شود که «عبدالباسط المقراحی» لیبایی از همان زمان در حکم ‌متهم بمب‌گذاری در پرواز شماره 103 خطوط هوایی پان آمریکن به مقصد اسکاتلند ـ که به کشته شدن 270 تن انجامید ـ شناسایی ‌و دستگیر شده بود؛ مقراحی دو سال پیش و پس از پیشرفت بیماری سرطان‌ از سوی دولت اسکاتلند از زندان آزاد شد و در سال 2012 مرد.

اما او در گفت‌و‌گو با شبکه الجزیره مدعی شده که این بمب‌گذاری‌ به دستور ایران و توسط فرماندهی کل «جبهه خلق برای آزادی فلسطین»، مستقر در سوریه انجام گرفته ‌و دلیل آن نیز حمله‌ شش ماه پیش‌ نیروی دریایی آمریکا به یک هواپیمای مسافربری ایرانی بوده است!

مصباحی در ادعاهای خود گفته: «ایران تصمیم گرفت ‌در سریع‌ترین زمان ممکن انتقام‌گیری کند‌. هدف تصمیم‌گیران ایرانی این بود ‌که آنچه بر سر هواپیمای ایرباس ایران آمد، دقیقاً کپی کنند. همه چیز تقریباً مشابه بود و دست‌کم 290 تن کشته شدند. این هدف تصمیم‌گیران ایرانی بود».

اما ادعاهای این فرد در حالی از سوی شبکه دولتی «الجزیره» قطر پخش می‌شود که از روز گذشته تاکنون، برخی شایعات درباره ارتباط یک ایرانی با هواپیمای خطوط هوایی مالزی که چند روز پیش ناپدید شده بود، مطرح شده است. البته پلیس مالزی امروز هر گونه ارتباط فرد ایرانی مذکور با گروه‌های تروریستی را رد کرد.

با این حال، آنچه مشخص است، این رسانه قطری تلاش دارد با ‌تاکتیک همیشگی رسانه‌های عرب همتای خود در منطقه، به جو سوءظن پدید آمده علیه ایران دامن زده و به عبارت دیگر، از آب گل‌آلود به نفع منافع منطقه‌ای پادشاهی قطر ماهی بگیرد.

جالب اینجاست که این شبکه قطری، با انتشار گزارش مذکور، عملاً تلاش کرده با یک تیر دو نشان بزند؛ یعنی از آنجا که واقعه لاکربی را به فرمان ایران و اجرای سوریه دانسته، تلاش کرده تا ضمن ایجاد جنگ روانی علیه ایران به عنوان رقیب منطقه‌ای قدرتمند قطر، به مداخلات دوحه در امور داخلی سوریه و حمایت این کشور از گروه‌های شورشی نیز جنبه ای موجه ببخشد.

البته تفسیر دیگری نیز در این زمینه هست که به اختلافات پدید آمده اخیر میان قطر از یک سو و عربستان و امارات از سوی دیگر بازمی‌گردد که به باور برخی تحلیلگران، سبب ایجاد شکاف در شورای همکاری خلیج فارس شده است؛ بنابراین، این احتمال هست که مقامات قطری ضمن احساس فشار از تقابل با عربستان، تلاش کرده باشند با انتشار این گونه گزارش‌ها، به نوعی دل مقامات سعودی را نیز به دست آورده و بر خط یکسان دوحه و ریاض در تقابل با جمهوری اسلامی ایران تأکید کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶۵
انتشار یافته: ۶
من موندم كه چطور ايران هنوز به الجزيره اجازه فعليت در ايران رو ميده در حالى كه همه كشورهاى عربى بخصوص همسايگانش از اون متنفرند
از این یاوه گویی ها می شود فهمید ایران قدرت بی بدیلی در منطقه و جهان شده که خواب خوش را از رژیم صهیونیستی و اعمال عربش ربوده است درود بر روح بلند و ملکوتی امام راحل و فرزندان دلیرش
خوبه دیگه ایران رقیب کشوری مانند قطر شناخته میشه !!!
خداییش چی باید گفت
با سلام
در حادثه لاکربی همانطوری که دیوان بین المللی دادگستری اعلام کرد حادثه توسط دونفر لیبیایی صورت گرفت انگشت اتهام اولیه ایالات متحده هم بسمت ایران بود ولی بعدا مشخص شد ایران در این حادثه هیچ دخالتی نداشته....
متاسفانه ایران در پرونده ایرباس دعوی خود رو بدون اطلاع و مجوز مجلس شورای اسلامی به صلح خاتمه داد که مغایر اصول قانون اساسی بود چرا که صلح دعاوی خارجی در صلاحیت انحصاری مجلس است در حالی که دفتر خدمات حقوقی بین المللی دادگستری بدون مجوز مجلس این صلح را انجام داد باید همان جا دعوی رو ادامه میداد تا ایالات متحده امریکا رو محکوم میکردیم که امثال این دول عربی اجازه ندن به خودشون ما رو تروریست بخونن....
ممنونم
بایستی باپاسخ متقن وحساب شده ازاین کشورهای کوچک شیخ نشین غافل نشدکه آتش بیار دشمنان اسلامندومتسفانه خودمسلمانند.
خدايا چرا اينا تا حالا بهش نرسيده بودن .اگر چنين جرياني بود چرا تا حالا رو نكرده بودن . چي شد همه قورباغه هاي يه دفعه باهم كنسرت گذاشتند.
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی