بازدید 3260
قوامی:

اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد شفاف

کد خبر: ۳۸۵۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۱ 09 March 2014
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی به معنی اقتصاد شفاف است، گفت: کمیسیون در جلسه عصر امروز خود سیاست کلی اجرای اقتصاد مقاومتی را بررسی کرد.

هادی قوامی عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد جلسه عصر امروز این کمیسیون، گفت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در جلسه عصر امروز مرور شد و به زمینه‌های اجرایی آن پرداخته شد.

وی در مورد جزئیات بحث‌ها در جلسه امروز، گفت: یکی از مواردی که بحث شد این بود که اقتصاد مقاومتی در راستای تحقق شعارهای سال‌های گذشته از قبیل تولید ملی و جهاد اقتصادی است. همه محورهای اقتصادی نامگذاری سال‌های گذشته در شعار اقتصاد مقاومتی قابل دیدن است. باید ظرفیت‌های اقتصاد ایران مورد بررسی قرار گیرد و زمینه‌ها برای اجرای این سیاست‌ها فراهم شود.

قوامی ادامه داد: باید به سمت تولید کالاهای اساسی در داخل کشور برویم. بند چهار سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از ما می‌خواهد که حمایت از تولید را افزایش دهیم. تولید داخلی شرایط را برای به دست آوردن ارزش افزوده بهبود می‌دهد در صورتی که خام‌فروشی باعث وابستگی اقتصادی است. هر چه ارزش افزوده اقتصاد ما کمتر باشد وابستگی ما افزایش پیدا می‌کند و برعکس. ما باید واردات کالا را در حد ضرورت کاهش دهیم. وابستگی به خارج در زمینه ورود سرمایه و کالا باید کاهش پیدا کند تا بتوانیم اقتصاد مقاومتی را محقق کنیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضمن تاکید بر اینکه باید قوانینی مزاحم بر سر راه کسب و کار و تولید برچیده شود، گفت: انحصار برخی واردکنندگان که در طول سال‌های گذشته به صورت رانت در آمده است از جمله مواردی است که باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی حذف شود. باید به این سوال پاسخ داده شود که چرا وقتی امکان تولید کالا در داخل وجود دارد ما اقدام به واردات می‌کنیم. چه کسانی پشت اعمال چنین سیاست‌های نادرستی هستند؟ باید دست این افراد را از اقتصاد کوتاه کنیم.

قوامی با تاکید بر اینکه باید موانع قانونی بر سر راه تولید حذف شود، اظهار کرد: در حال حاضر سهم بیشتر صنایع در کشور با بیست درصد ظرفیتی اسمی خودشان کار می‌کنند در صورتی که اگر از تمام ظرفیت خود استفاده کنند تولید در کشور افزایش پیدا می‌کند و بخشی از مشکلات ما برطرف می‌شود اما به جای در نظر گرفته شدن این موضوع یکسری گروه‌های خاص از کشورهای خاص کالاهای خاصی را که اغلب در داخل هم تولید می‌شود از مبادی رسمی و غیررسمی وارد می‌کنند. باید در این مورد شفاف‌سازی شود چرا که اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد شفاف است.

وی با تاکید بر نقش دخالت دولت در تحقق سیاست‌های اقتصادی مقاومتی، گفت: دخالت آگاهانه هر سه قوه در قالب دولت و اراده قوی ملت لازم است تا اقتصاد مقاومتی محقق شود به همین دلیل کمیته‌ای در کمیسیون برنامه و بودجه فعال خواهد شد تا زمینه‌های ورود به اقتصاد مقاومتی را فراهم کند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان تاکید کرد: نظام اداری ناکارآمد از موانع اساسی تحقق اقتصاد مقاومتی است که باید برطرف شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی
وب گردی