بازدید 4697

تحلیل کواکبیان از سیاست خارجی کشور

کد خبر: ۳۸۵۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۶ 08 March 2014
دبیرکل حزب مردم سالاری گفت: درست است که آمریکایی‌ها رجزخوانی‌هایی می‌کنند اما واقعیت این است که سه کشور اصلی انگلیس، آلمان و فرانسه رسما گفته‌اند که در توافق‌نامه حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت می‌شناسیم.

به گزارش فارس، مصطفی کواکبیان شامگاه امروز در دیدار با دانشجویان دانشگاه کردستان در تالار مولوی این دانشگاه، ابتدا به مسئله کرد و کردستان اشاره کرد و اظهار داشت: کسانی که با نظام اسلامی مخالف هستند طوری جلوه می‌دهند که مردم کردستان قبل از اینکه ایرانی باشند، کرد هستند.

به گفته وی، مردم استان کردستان در طول تاریخ نشان داده‌اند که اول به ایرانی بودن و بعد به کرد بودن خود افتخار می‌کنند و وظیفه حکومت اسلامی است که به مطالبات و خواسته‌های مردمان این دیار جامه عمل بپوشاند.

دبیرکل حزب مردم سالاری تصریح کرد: نگاه ملی اقتضا می‌کند که مشکلات عدیده مردم استان کردستان برطرف شود.

سفر اشتون به ایران گشایش روابط دیپلماسی است

وی در ادامه به سفر کاترین اشتون به ایران اشاره کرد و آن را فرصت مغتنمی دانست که به دلیل تقویت مباحث مذاکرات، تقویت ‌ارتباط‌ ایران با کشورهای اروپایی و به جهت گشایش دیپلماسی دو طرف بسیار مهم است و این پیام‌ها را به همراه خواهد داشت.

کواکبیان با اشاره به نامشخص بودن وضعیت مذاکرات در دو دولت گذشته، گفت: در دولت‌های نهم و دهم مفاد مذاکرات این بود که کی بنشینیم مذاکره کنیم اما تحول در این زمینه و اتفاقات جدید در 24 خرداد امسال رقم خورد.

وی اضافه کرد: برآیند مذاکرات در دولت‌های گذشته باخت باخت بود یعنی نه طرف مقابل چیزی گیرش می‌آمد و نه ما به چیزی دست می‌یافتیم.

دبیرکل حزب مردم سالاری خاطرنشان کرد: البته در بخش سخت‌افزاری پیشرفت‌هایی داشتیم اما در بحث دیپلماسی موفقیتی کسب نکردیم اما در این دولت در بحث دیپلماسی تحول شگرفی به وجود آمد.

وی هدف طرف مقابل در بحث مذاکرات را اعتمادسازی در مسیر عدم ساخت بمب هسته‌ای و تغییر سیاست‌های نظام ذکر کرد و به رسمیت شناساندن حق غنی‌سازی اورانیوم در خاک کشور، بهبودبخشیدن به روابط با دنیای غرب و تغییر نوع نگاه غربی‌ها به ایران و ایجاد نگاه جدید به کشور را از اهداف نظام در این مذاکرات برشمرد.

کواکبیان یادآور شد: درست است که آمریکایی‌ها رجزخوانی‌هایی می‌کنند اما واقعیت این است که سه کشور اصلی انگلیس، آلمان و فرانسه رسما گفته‌اند که در توافق‌نامه حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت می‌شناسیم.

شکست سامانه تحریم نتیجه توافقات مذاکرات است

وی شکست سامانه تحریم‌ها را نتیجه این توافقات دانست و مصداق این شکستن را درخواست انعقاد 140 شرکت خارجی با ایران در بخش‌های مختلف، آمادگی چین، ژاپن و هند برای پرداخت پول نفت ایران و واریز بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران به حساب این کشور عنوان کرد.

دبیرکل حزب مردم سالاری خاطرنشان کرد: ما در طرح جامع باید به این موضوع برسیم که کل تحریم‌ها در تمامی بخش‌ها باید برداشته شود و البته در یک مقطع زمانی مشخص این اتفاق روی بدهد.

کواکبیان با بیان این نکته که در زمان دولت آقای خاتمی با کشورهایی نظیر فرانسه و ایتالیا و غیره ارتباط داشتیم اما در دولت آقای احمدی‌نژاد یک کشور اروپایی افتخار سفر به ایران را نداشت، گفت: سفر اشتون به ایران گشایش در روابط خارجی است.

وی گفت: آقای احمدی‌نژاد قطعنامه در دیپلماسی خارجی را ورق‌پاره‌ای بیش نمی‌دانست که در آخر دولت فهمید که قطعنامه در دیپلماسی خارجی ورق پاره نیست و شاید اگر زودتر به این نکته پی برده بود شاید چنین مشکلاتی دامنگیر کشور نمی‌شد.

کواکبیان همچنین این را هم گفت‌ که نباید خود را درگیر این مسائل کنیم و به مطالبات و دغدغه‌های داخلی مردم بپردازیم چرا که مشکلات اقتصادی بایدبرطرف شود.

بخش زیادی از مشکلات اقتصادی به مسائل داخلی برمی‌گردد


وی گفت: بخشی از مشکلات اقتصادی کشور به تحریم‌ها و سیاست خارجی مربوط می‌شود که نباید تمام تخم‌مرغ‌ها را در سبد مشکلات خارجی ریخت چرا که بخش بیشتری از مشکلات به مسائل داخلی برمی‌گردد.

دبیرکل حزب مردم سالاری عنوان کرد: بخشی از اقتصاد مقاومتی که سیاست‌های کلی آن توسط مقام معظم رهبری اعلام شد، باید مقابله با فساد مالی باشد و این یک مسئله مهم به شمار می‌آید.

وی افزود: در صورتی که جلو مباحث 3 هزار میلیارد تومان اختلاس، مباحث بیمه و اتفاقات مربوط به بابک زنجانی گرفته شود، اقتصاد ما وضعیت بهتری پیدا می‌کند.

کواکبیان گفت: خیلی عجیب است در زمان تحریم‌ها به فردی اعتماد کردیم و نفت را به او دادیم اما حالا پول آن مشخص نیست و برنمی‌گردد که این رقم بالایی است و می‌شود از آن استفاده‌ای بهینهکرد.

وی تصریح کرد: مردم ما مشکلات داخلی را خوب می‌فهمند که باید حل شود اما بیشتر دغدغه آنها مشکلات اقتصادی است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند لذا باید دولت همت بکند و اعتقاد دارم این واقعیتی است که باید مسئولان دولتی آن را جدی بگیرند.

دبیرکل حزب مردم سالاریدر ادامه به روش توزیع سبد کالای خانوار در این دولت انتقاد کرد و گفت: توزیع سبد اینجوری خوشایند نبود بلکه دولت می‌توانست آن را در قالب بن غیرنقدی به خانواده‌ها بدهد.

اجرای فاز دوم یارانه ها همت جدی نیاز دارد

کواکبیان همچنین بر جدی گرفتن اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده تاکید کرد و با عنوان اینکه قسم دادن به حضرت عباس(ع) برای انصراف از دریافت یارانه نقدی کارساز نیست، گفت: دولت باید مبلغ پایه درآمدی را تعیین کند و با کنارگذاشتن رودربایستی و به طور قطع این مسئله را پیگیری نماید.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در ادامه مسئله فرهنگی را یکی از مباحث و دغدغه‌های مهم کشور دانست که مقام معظم رهبری نیز به عنوان‌ دغدغه‌ای مهم آن را مطرح کرده‌اند.

وی گفت: 35 سال است که فرهنگ این کشور را تولی‌گری و تصدی‌گری می‌کنیم اما هنوز نگران هستیم که ماهواره‌های ضدانقلاب در افکار ما تاثیر می‌گذارند.

کواکبیان خاطرنشان کرد: بیش از 65 دستگاه از جمله سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما، امامان جمعه و جماعات، مراکز دینی و ارشاد اسلامی مسائل فرهنگی را دنبال می‌کنند اما باز ما مشکلات خاصی در این بخش داریم که باید با مباحث علمی، نقادانه و صحیح به آن پرداخت.

در چارچوب قانون آزادی‌های مشروط قانونی را پاس بداریم

وی گفت: باید در چارچوب قانون آزادی‌های مشروط قانونی را پاس بداریم و به آن چیزی که از قانون برآمده است، بپردازیم.

دبیرکل حزب مردم سالاری گفت: نباید با حرف‌های ساختارشکنانه و یک سری مسائل آزادی را مخدوش کرد.

وی افزود: عده‌ای قصد دارند فضا را امنیتی کنند و این به ضرر کسانی است که دلسوز آزادی هستند و این همان کسانی هستند که حرف‌های بی‌ربط و بی‌ضابطه می‌زنند.

کواکبیان در پایان گفت: بنده معتقدم با کسانی که معیارهایی که مردم به آن تعلق دارند، نادیده می‌گیرند باید برخورد کرد و فضا به گونه‌ای فراهم شود تا به راحتی بتوان همایش‌هایی برگزار کرد و کرسی‌های آزاداندیشی به مباحث بودجه‌ای خلاصه نشود بلکه دانشجو و اساتید ما به راحتی و در چارچوب قانون مباحث را مطرح کرده تا بتوان نابسامانی‌ها را سامان داد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار