بازدید 9547
گفت‌وگوی تفصیلی «تابناک» با سردار منتظرالمهدی؛

کاستن آمار سرقت تنها بر عهده پلیس نیست

در سرقت سه مؤلفه «سرعت»، «فرصت» و «سهولت» نقش دارند؛ بنابراین، کسی که سرقت می‌کند، تنها ‌از مؤلفه سرعت بهره‌مند می‌شود و دو مؤلفه دیگر را ما در اختیارش ‌می‌‌گذاریم؛ یعنی اگر پیش از خروج از خودرو، یک قفل فرمان هم بزنیم، زمان را از سارق و فاکتور سهولت را خواهیم گرفت. فرصت هم که باز ما در اختیار سارقان می‌گذاریم.
کد خبر: ۳۸۴۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۸ 08 March 2014
از سرقت تلفن همراه و کیف پول به راه‌های گوناگون‌ گرفته تا دزدی لوازم خودرو، اسباب و اثاث منزل، مغازه و...؛ از آمار خبر نداریم اما وقتی اخباری از این دست را به وفور از دور و اطرافیان خودمان می‌شنویم، به این نتیجه می‌رسیم که آمار ‌دزدی فزونی یافته است.

به گزارش «تابناک»، هر چه به عید نوروز نزدیک‌تر می‌شویم، بر ازدحام خیابان‌ها افزوده شده و شلوغی ‌بازار خرید و فروش، به شدت گرفتن دزدی ‌منجر می‌شود که پیش و بیش از هر چیز، احساس امنیت را از شهروندان می‌گیرد؛ احساس امنیتی که برای فراهم آوردن آن، باید سختی‌های بسیاری ‌کشید، ولی خدشه وارد شدن به آن گاه در زمانی کوتاه رقم می‌خورد.

افزایش سرقت برای ما هم قابل قبول نیست و از منزلت‌مان می‌کاهددوست نداریم با افزایش سرقت از منزلت‌مان کاسته شودبه این بهانه، سری زدیم به معاونت اجتماعی نیروی انتظامی ‌و با دکتر سعيد منتظرالمهدی‌ در این باره به گفت‌وگو نشستیم.

سردار منتظرالمهدی با اشاره به اینکه آمار سرقت مطلوب ایشان نیست، گفت: یکی از دلایل اصلی کاهش احساس امنیت، بحث سرقت است. آن گونه که نتایج افکارسنجی‌ها‌ نشان می‌دهد، زمانی که سرقت‌ها افزایش پیدا می‌کند، تقریبا 20 درصد از منزلت اجتماعی پلیس و احساس امنیت کاهش‌ می‌یابد؛ یعنی هم از منزلت پلیس کاسته ‌و هم احساس امنیت خدشه‌دار می‌شود؛ بنابراین ما نیز مصر هستیم که این گونه نشود، ولی باید توجه کنیم که مقوله‌ای مانند دزدی تنها به ما بر‌نمی‌گردد، بلکه مؤلفه‌های زیادی در آن نقش دارند.

معاون اجتماعی ناجا همچنین افزود: یکی از مهمترین مؤلفه‌های کارآمد بر سرقت، وضعیت اقتصادی است. با نگاهی‌ جهانی، درخواهیم یافت که با افزایش مشکلات اقتصادی در برخی کشورها، دزدی تا پنج برابر در این جوامع افزایش یافته است. ما به سهم خود‌، هم در درون نیرو تلاش‌هایی انجام داده‌ایم و هم در بالا بردن سطح اطلاعات مردم از تیزرهای کوتاه، فیلم‌ها و انیمیشن‌های کوتاه و دیدگاه‌های کارشناسان و موارد دیگر‌ برای اطلاع‌رسانی بهره جسته‌ایم.

منتظرالمهدی با تأکید بر اینکه در سرقت سه مؤلفه «سرعت»، «فرصت» و «سهولت» نقش دارند، گفت: کسی که سرقت می‌کند، تنها از مؤلفه سرعت بهره‌مند می‌شود و دو مؤلفه دیگر را ما در اختیارش ‌می‌گذاریم؛ یعنی اگر پیش از خروج از خودرو، ‌قفل فرمان ‌بزنیم، زمان ‌و سهولت را از وی خواهیم گرفت. فرصت هم که باز ما در اختیار سارقان می‌گذاریم.

وی با تأکید بر اینکه باید مبارزه با سرقت را اجتماعی کنیم، افزود: به باور ما، مبارزه با سرقت را باید در قالب کاری جمعی پیگیری کرده و به زبان بهتر، آن را اجتماعی کنیم؛ درست به مانند مبارزه با مواد مخدر، چراکه آمار سرقت اعصاب و روان همه را به هم ریخته است. اگر برخورد اجتماعی با سرقت شکل بگیرد، سهم هر کسی در آن مشخص خواهد شد؛ هم شما باید مهارت نگهداری اموالتان را یاد بگیرید و به کار ببندید، هم ما سهم جدایی داریم و هم برخی نهاد‌ها و ارگان‌های دیگر‌ باید متناسب با آن به میدان بیایند.

معاون اجتماعی ناجا خاطرنشان کرد: ‌ارگان‌های بسیاری در این میان سهم دارند؛ برای نمونه، وزارت نیرو که اگر روشنایی گذرگاه‌ها را تأمین کند، سرقت کاهش خواهد یافت. ‌ هنگامی که بسیاری سهمشان را ادا نمی‌کنند، همه مسئولیت‌ها بر دوش نیروی انتظامی می‌افتد و هر چه شود، مردم از چشم نیروی انتظامی می‌بینند و کسی سراغ دادگستری، بهزیستی، آموزش و پرورش و امثال ایشان نمی‌رود.

نقش معتادان در سرقت هم موضوع دیگری بود که منتظرالمهدی به آن اشاره کرد. او در این باره گفت: هر معتاد هر ساله ۳۷۵ بزه مرتکب می‌شود؛ بنابراین، اگر آمار معتادان را یک و نیم میلیون تن فرض کنیم، به نزدیک ششصد میلیون بزه در سال خواهیم رسید که ‌زیاد است. اینجاست که مقابله با اعتیاد هم می‌تواند سهم بسزایی در کاهش سرقت‌ها داشته باشد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه جامعه امروزمان نیازمند امید، آسایش و آرامش است، گفت: اینکه دست روی دست بگذاریم و بگوییم سرقت افزایش یافت، طلاق زیاد شد و...، کاری پیش نخواهد رفت. تنها هنگامی اوضاع روبه بهبود خواهد گذاشت که به میدان بیاییم و هر کدام به وظایف خودمان کار کنیم، که البته ‌شاید اثر آنی نداشته باشد، ولی حتما اثر آتی به دنبال خواهد داشت.

راه‌اندازی مراکز مشاوره و مددکاری در زیر‌مجموعه ناجا


این مقام ارشد انتظامی در ادامه با تأکید بر رواج انواع و اقسام بزه‌های اجتماعی و پدیده‌های نوظهور، از ورود نیروی انتظامی به عرصه روان‌شناسی اشاره کرد و گفت: در جامعه امروز که پدر و مادر‌ها شاغلند، خطرات زیادی فرزندان‌‌‌ رها شده را تهدید می‌کند. این در حالی است که پدرومادر نمی‌دانند در ‌برابر‌ مشکلات جوانانشان چه کنند! یعنی ما نمی‌دانیم‌ اگر بزهی از فرزندمان سر زد، چه کنیم. آیا بیرونش کنیم؛ در این صورت آیا اوضاع بد‌تر نخواهد شد؟ آیا با تنبیه بیشتر اثر سوء نخواهد داشت؟ اینجاست که به این نتیجه می‌رسیم که امروز بیش از هر زمانی، نیازمند مراجعه به مشاوره هستیم.

وی همچنین یادآور شد: با این باور، ما مراکز مشاوره را راه‌اندازی کرده‌ایم و اکنون حدود چهل مرکز مشاوره‌ (ده مرکز در تهران و بقیه در مراکز تمامی استان‌ها) در این زمینه ‌فعالیت ‌می‌کنند؛ افزون بر این‌ها، حدود ششصد کلانتری ما خدمات مددکاری ارائه می‌دهند که آمار بالایی است.

این مقام انتظامی با تأکید بر اینکه راه‌اندازی مراکز مشاوره در کاهش هزینه‌ها نیز کارساز بوده، گفت: اگر به کلانتری بروید، با اتاق مشاور مددکاری روبه‌رو خواهید شد که علاوه بر کمک بزرگ‌تری که در حل مشکلات می‌کنند، هزینه‌های انتظامی این کلانتری‌ها را به شدت کاهش داده‌اند.

بنا بر‌ آمار تاکنون سیصد هزار پرونده در ده ماه امسال به این مراکز در سطح استان ارجاع داده شده و جالب است‌ بدانید ۷۰ ‌درصد این پرونده‌ها از چرخه رسیدگی قضایی ـ انتظامی بیرون شده است؛ یعنی دعوایی جدی نبوده و مردم بیشتر نیاز به حرف زدن و شنیده شدن داشته‌اند که در این مراکز انجام شده است.

معاون اجتماعی ناجا در این باره همچنین گفت: خدمات ارائه شده در این مراکز رایگان است؛ البته گاه‌ این گونه به نظر می‌رسد که رایگان بودن یک خدمت، کیفیت را از بین می‌برد، در حالی که اینجا این گونه نیست. ما به این رسیده‌ایم که مشاوره و مددکاری می‌تواند نقش بسزایی در پیشبرد اهدافمان داشته باشد و بر این اساس مراکز را دایر کرده‌ایم. همچنین ‌قرار است به زودی‌ چهارصد روان‌شناس با مدرک کار‌شناسی ارشد و بالا‌تر‌ به استخدام در‌آمده و به این مراکز تزریق کنیم، چراکه در پی اعتماد مردم به این مراکز، نتایج مثبتی به دست آ‌ورده‌ایم.

وی در پایان با تأکید بر اینکه حوزه انتظامی متعلق به همه مردم است و همه در قبال آن مسئولیت داریم، گفت: این گونه نیست که حوزه انتظامی، تنها مربوط به بنده و شغل من و همکارانم باشد، بلکه همه مردم در آن سهم دارند و از خوبی‌ها و بدی‌های آن بهره‌مند‌ می‌شوند؛ بنابراین، همه باید برای دست‌ یافتن به موفقیت در این حوزه تلاش کنیم. ما نیز باید به وظایفمان عمل کنیم؛ افزون بر این، برای آگاهی مردم بر اطلاع‌رسانی تأکید داریم و در این زمینه تلاش می‌کنیم از مستندات نیز بهره بگیریم تا اثرگذاری بیشتر شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳۶
انتشار یافته: ۱۹
دست سارقان را ببريد اينقدر دزدي زياد شده اصلا امنيت اجتمتعي نداريم چرا نيروي انتظامي هيچ كاري نميكنه؟؟؟فقط شعار ميده
فقط محاكم قضايي احكام قران را در مورد سارقين بكار بگيرند تا معلوم شود چند درصد از جمعيت ايران فاقد دست و پا هستند،
این سردار چند سال دارند اونوقت ؟؟
پس بدست کی پلیس همه جا دخالت داره واقعا که اینم با این ادما
جمله اول خبر:
از سرقت تلفن همراه و کیف پول به راه‌های گوناگون‌ گرفته تا دزدی لوازم خودرو، اسباب و اثاث منزل، مغازه و...؛ از آمار خبر نداریم

چرا از آمار خبر نداریم؟ چرا ناجا یا قوه قضاییه آمار تعداد جرم و جنایت در بازه های زمانی مختلف رو مثل کشورهای دیگه اعلام نمیکنه؟
تابناک، لطفا این مطالبه رو پیگیری کن.
وقت دولت طرح ها را مسکوت میگذارد و کارگران را بیکار میکند معلوم است که آمار جرائم افزایش می یابد.
باز آخر سال شده و این سوال برای من پیش اومده که چهارشنبه سوری داره میاد ولی نیروی انتظامی و دیگر مسئولین هیچ کار فرهنگی انجام نمی دن. نه تیزری، نه مستندی نه ... این طوری هیچ اتفاق اساسی ای در فرهنگ عمومی شکل نمی گیره باید کار فرهنگی اساسی کرد.
خب، به سلامتي همه چي افتاد گردن مردم!
تقریبا هر هفته یک سرقت از اقوام و آشنایان نزدیک به گوش من می رسه، آمار وحشتناکه، فقط رسانه ای نمی شه
متاسفانه من قفل کلاچ و فرمون هم زدم ولی ماشینمو که 206 صندوقدار بود دزدیدند و هنوزم بعد از یکماهه هیچ خبری ازش نیست. پلیسم هیچ اقدامی تا حالا نکرده!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
سلام
دوست عزیز ردیاب GPS ببند
چشم بعهده ی ماست مراعات میکنیم!!!
تابناک وافعا برات متاسفم همیشه فکر میکردم مستقلی! امروز برای این مطلب نظر گذاشتم چرا درج نکردی؟می ترسی سردار تنبیه ات کنه؟!!!!!
دوصد گفته نیم کردار نیست.
با عرض سلام لطفا سر انجام چند تن از دزدان دستگیر شده را بررسی کنید!!!!!!!!!!!!!!!!!!
چقدر جووونن ایشون
تکلیف ما با زور گیرانی که عمدتا اسلحه سرد یا گرم دارند وگاهی از اسپری فلفل استفاده می کنند چیست؟
سردار بزرگوار بهتر نیست به ریشه بپردازید؟معمولا کسی از سرسیری دزدی نمی کند از طرفی وظیفه شهروند چیه وظیفه پلیس چیه؟
اره بعهده ماست، تو خوبی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار