بازدید 14901
در پی تهدیدات غرب علیه روسیه

پارلمان روسیه کشورهای غربی را تهدید کرد

طی روزهای اخیر، اوج گیری بحران شبه جزیره کریمه در اوکراین، روسیه و غرب را به غیرمنتظره ترین تقابل از زمان پایان جنگ سرد تاکنون کشانده است. در همین راستا و در پی تهدیدات مکرر مقامات آمریکایی علیه روسیه، امروز پارلمان روسیه نیز در جبهه مقابل تهدیداتی را متوجه غرب کرده است.
کد خبر: ۳۸۴۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۳ 06 March 2014
پارلمان روسیه کشورهای غربی را تهدید کردطی روزهای اخیر، اوج گیری بحران شبه جزیره کریمه در اوکراین، روسیه و غرب را به غیرمنتظره ترین تقابل از زمان پایان جنگ سرد تاکنون کشانده است. در همین راستا و در پی تهدیدات مکرر مقامات آمریکایی علیه روسیه، امروز پارلمان روسیه نیز در جبهه مقابل تهدیداتی را متوجه غرب کرده است. 

به گزارش «تابناک»، در حالی که رهبران اروپایی واکنش نسبت به اقدامات روسیه علیه اوکراین را بررسی می کنند، پارلمان روسیه نیز طرحی را برای مقابله با اقدامات احتمالی غرب در دست بررسی دارد. 

بر اساس گزارشی که «بی بی سی» منتشر کرده، روز پنجشنبه، ۱۵ اسفند (۶ مارس)، رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا تشکیل جلسه می‌دهند تا ضمن بررسی بحران شبه جزیره کریمه، نحوه «واکنش تنبیهی» نسبت به این اقدامات را بررسی کنند. به گفته منابع اتحادیه اروپا، اجلاس سران کشورهای عضو که به شکلی شتاب‌زده و با وخیم‌تر شدن اوضاع در اوکراین ترتیب داده شده است، در نظر دارد مسکو را قانع کند که در صورت ادامه وضعیت موجود «پیامدهای سنگین» خواهد داشت.

در عین حال، هنوز مشخص نیست که اتحادیه اروپا در نظر دارد به چه اقداماتی علیه روسیه دست بزند. برخی از کشورهای عضو اتحادیه، به خصوص کشورهای اروپای شرقی مانند لهستان که بی‌پاسخ ماندن اقدامات روسیه را برای خود خطرناک می‌دانند، خواستار اتخاذ تصمیماتی شدید علیه روسیه هستند.

در مقابل، آلمان که دارای روابط تجاری گسترده‌ای با روسیه است، همچنان امیدوار است بتوان از راه مذاکره و میانجیگری به اختلاف بین دولت روسیه و دولت موقت اوکراین پایان داد بی‌آنکه به شدت عمل اقتصاد نیاز باشد. روز گذشته برخی منابع خبری گفتند که بازرگانان آلمانی در نامه‌ای به دولت این کشور نسبت به آثار نامطلوب تحریم تجاری روسیه بر کسب و کارشان هشدار دادند.

کشورهای عمده اروپایی در عین حال باید اقدامات خود را با سیاست ایالات متحده در مورد بحران کنونی اوکراین هماهنگ کنند. روز گذشته، وزیرخارجه ایالات متحده و کشورهای عمده اروپایی در پاریس با وزیر امور خارجه روسیه دیدار و در مورد بحران اوکراین و فعالیت نظامی روسیه در شبه جزبره کریمه گفتگو کردند. قرار است مذاکرات دو طرف روز پنجشنبه ادامه یابد.

در همین حال، وزیر خارجه روسیه از مذاکره با وزیر خارجه دولت انتقالی اوکراین خودداری ورزیده و گفته است که دولت کنونی اوکراین که پس از برکناری ویکتور یانوکوویچ از سمت ریاست جمهوری اداره امور این کشور را در دست دارد «غیرقانونی» است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه همچنین گفته است که خود را موظف می‌داند از روس‌های ساکن اوکراین در برابر «افراط گرایان» حمایت کند.

با شدت گرفت اختلاف بین روسیه و غرب بر سر اوکراین، شورای فدراسیون - مجلس اعلای پارلمان روسیه - اعلام کرد که روز پنجشنبه طرحی را برای واکنش نسبت به تصمیم احتمالی کشورهای غربی در تحریم اقتصادی روسیه در دستور کار دارد. هدف از تصویب این طرح، «باز گذاشتن دست رئیس جمهوری» برای اتخاذ تصمیمات لازم در مقابله با فشار غرب توصیف شده است. براساس این طرح، دولت روسیه مجاز خواهد بود اموال شرکت‌های اروپایی و آمریکایی فعال در روسیه را در واکنش به تحریم‌های غرب توقیف کند. رئیس کمیته قضایی شورای فدراسیون گفته است که این طرح برای بررسی به دومای دولتی - مجلس سفلای روسیه- هم ارسال شده است.

به هر حال، مجموعه این موارد بیانگر آن است که روسیه و غرب طی روزهای اخیر با شدت بسیاری زیادی به سمت جدی ترین تقابل خود از زمان جنگ سرد تاکنون می روند. تقابلی که هرچند بسیار بعید است با اقدامات نظامی متقابل همراه باشد، اما به عقیده برخی، حتی می توان چشم انداز «جنگ سردی جدید» درعرصه روابط بین الملل را با خود به همراه داشته باشد. 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار