بازدید 2989
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی:

مجلس خبرگان تضمین‌کننده مردم‌سالاری دینی

کد خبر: ۳۸۴۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۰ 06 March 2014
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر جمهوریت و اسلامیت است، گفت: مجلس خبرگان تضمینی برای مردم‌سالاری دینی است.
 
به گزارش فارس، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی شب گذشته (چهارشنبه) با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری که از شبکه دو سیما پخش شد به اهمیت مجلس خبرگان اشاره کرد و گفت: اگر در مبانی مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و دیگر نهادهای جمهوری اسلامی نگاه کنیم خواهیم دید که در همه نهادها میزان بر رأی مردم است چرا که نظام جمهوری اسلامی نظامی قانونی است که با رأی ملت انتخاب ‌شده‌است.

وی افزود: جمهوریت نظام جمهوری اسلامی توأمان با اسلامیت است که این امر در مردم‌سالاری دینی مؤلفه بسیار مهمی است و مجلس خبرگان به عنوان یکی از ارکان اصلی جمهوری اسلامی تضیمن‌کننده جمهوریت و اسلامیت نظام در کنار یکدیگر است.

عضو مجلس خبرگان با بیان اینکه تمامی روابط در نظام اسلامی مبتنی بر دین، فقه و قانون است، خاطرنشان کرد: روابط در نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر فقه است که منظور از فقه اعم از فقه اکبر که شامل عقاید و باورها است، فقه اوسط که شامل اخلاق فاضله و کریمه است و فقه اصغر که به احکام و بایدها و نبایدها می‌پردازد را شامل می‌شود. بنابراین ما بنا داریم جامعه‌ای مبتنی بر دین بنا کنیم که در رأس آن ولی فقیه جامع‌الشرایطی قرار گرفته است که به فرموده امام، نظام جمهوری اسلامی همان حکومت پیامبر اسلام و امیرالمؤمنین است.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه پیش از انقلاب حکومت دینی در جامعه حکم‌فرما نبود، خاطرنشان کرد: اگرچه در پیش از انقلاب نیز مردم متدین به انجام اعمال دینی می‌پرداختند، خمس و زکات می‌دادند و به حج می‌رفتند اما نظام دینی نبود کما اینکه نظام قبل از رنسانس نیز مبتنی بر دین نبود.

وی ادامه داد:‌ در سفری که به افریقا داشتیم یکی از نخبگان افریقایی که در پیش‌نویس قانون اساسی نیز نقش داشت به مطالعات در زمینه قانون اساسی کشورهای مختلف اشاره کرد و قانون اساسی کشورمان را نسبت به سایر کشورها برجسته خواند و به تعبیر او قانون اساسی در کشور ما توانسته است بین ارزش‌ها و باورها با قانون ارتباط برقرار کند که به نوعی می‌توان آن را پیوند بین آرمان و دموکراسی نامید.

عضو مجلس خبرگان با اشاره به ادعای نظام‌های لیبرال‌ دموکراسی اظهار داشت:‌ بحث‌های نظری و متفاوتی درباره نظام‌های لیبرال دموکراسی وجود دارد در حالی که اشکالات و سؤالات بسیاری به این امر وارد است بنابراین آنها ادعا می‌کنند که نظام‌های لیبرال دموکراسی از جمله بهترین نوع نظام‌ها در دنیا هستند.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به ابتکار امام خمینی در بنیانگذاری نظام جمهوری اسلامی تصریح کرد: موضوع ولایت فقیه از قرن چهارم در سخنان علمای مختلفی مطرح شده بود اما اجرای دکترین ولایت فقیه به این شکل جدید از سوی امام خمینی مطرح شد که امروز شاهدیم نظامی مبتنی بر مردم‌سالاری دینی در کشور حکمفرما است و ولی فقیه به عنوان کسی که باورهایش باور الهی است و تصمیم دارد تا اخلاق فاضله در جامعه استوار کند و تمام روابط را براساس فقه بنا کند در رأس نظام قرار دارد که کارآمدی نظام جمهوری اسلامی در همه سطوح بر همه اثبات شده است.

وی با اشاره به کارآمدی نظام جمهوری اسلامی اظهار داشت: اکنون شاهد هستیم که چالش‌هایی که در کشورمان ایجاد می‌شود برای کشورهای دیگر نیز اتفاق می‌افتد اما کشور ما با رمز وحدت و بصیرت آسیب نمی‌بیند و می‌تواند همه مشکلات را پشت‌سر بگذارد بنابراین رمز وحدت و اقتدار کشور ما ولایت فقیه است که بر هیچ کسی بصیرت‌های رهبر معظم انقلاب در کنار پشتیبانی مردم پوشیده نمانده است.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به مشکلات موجود در جامعه اظهار داشت: بله، مشکلات در کشور ما وجود دارد اما مشکلات از سوی کسانی بروز می‌کند که نمی‌خواهند فقه بر جامعه حاکم شود و مشکلات را برای کشور به وجود می‌آورند.

عضو مجلس خبرگان در ادامه سخنان خود فقها را به عنوان نمایندگانی در جامعه که با رأی مردم انتخاب می‌شوند به عنوان نیرویی آماده خواند و افزود: آنان در هر زمانی که لازم شود اجازه نخواهند داد هیچ مشکلی برای کشور ایجاد شود که در مقطعی از تاریخ انقلاب اسلامی پس از ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب شاهد بودیم که مجلس خبرگان در 24 ساعت بهترین جایگزین را برای اداره کشور انتخاب کرد و اکنون پس از دو دهه به اعتراف همه جایگاه انقلاب با زعامت رهبر معظم انقلاب به جایگاه بالایی رسیده است و حرکت کشتی انقلاب در مسیری قرار گرفته که موجب افتخارآفرینی برای کشور شده است.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه رأی ملت تضمین‌کننده جایگاه نظام جمهوری اسلامی است، اظهار داشت: برخی درصددند تا شبهاتی را نسبت به مجلس خبرگان وارد کنند در حالی که مجلس خبرگان در زمینه تعیین آیین‌نامه و قوانین خود عمل می‌کند. بنابراین اعضای خبرگان خود می‌توانند برای مجلس خبرگان قانون تعیین کنند برای مثال مجلس خبرگان با نظارت شورای نگهبان با صلاحیت 6 فقیه می‌تواند به کار خود ادامه دهد اما مجلس خبرگان می‌تواند هم اکنون لایحه‌ای را تصویب کند که همین تأیید صلاحیت به شیوه دیگری اعمال شود و این امر به عهده خود مجلس خبرگان است.

وی ادامه داد:‌بنابراین برخی که می‌گویند شورای نگهبان اعضای مجلس خبرگان را تعیین صلاحیت می‌کند در واقع مصوبه خود مجلس خبرگان است که مجلس خبرگان این وظیفه را به عهده این نهاد قانونی قرار داده است . این از اختیارات خود مجلس خبرگان است.

حجت‌الاسلام رئیسی در جمهوری اسلامی ، نهادی بر مبنای رأی مردم تعیین می‌کند که چه کسانی صلاحیت دارند به انتخاب رهبر بپردازند چرا که این امر را براساس صلاحیت‌های علمی، تقوایی و مدیریتی و آنچه در شرایط قانون اساسی آمده است انتخاب می‌کنند بنابراین این امر برعهده کسانی قرار گرفته است که صلاحیت آن را دارند که به انتخاب رهبر بپردازند و به معنای واقعی خبره باشند.

عضو مجلس خبرگان با اشاره به این امر که فقیه جامع‌الشرایط با در نظر گرفتن ابعاد مختلف به اداره جامعه خواهد پرداخت، تصریح کرد: در این چارچوب هم از جهت مردمی بودن و هم از جهت دینی بودن تضمین شده است تا اعضای خبرگان به انتخاب فقیه جامع‌الشرایطی بپردازند که بتواند با در نظر گرفتن ابعاد مختلف، جامعه اسلامی را اداره کند.

وی با اشاره به نحوه رأی‌گیری در دنیا اظهار داشت: در کشور ایران نهادها هم مبتنی بر مدیریتی مردمی و هم مبتنی بر دین است چرا که جامعه ما جامعه‌ای دینی است که توانسته است وجه دموکراتیک و دموکراسی آن را در کنار مردم‌سالاری دینی برقرار کند که این امر نظام جمهوری اسلامی ایران را نسبت به نظام‌های دیگر دنیا ممتاز می‌کند.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به تکلیف‌محور بودن وظایف همه مردم در جمهوری اسلامی اظهار داشت: در جمهوری اسلامی هم کسی که رأی به مجلس خبرگان می‌دهد تکلیف‌محور عمل می‌کند، هم کسی که در خبرگان به انتخاب رهبر می‌پردازد براساس تکلیف خود عمل می‌کند و هم فردی که به عنوان رهبر انتخاب می‌شود بر مبنای تکلیف‌مداری به وظیفه خود می‌پردازد.

وی افزود: من توفیق حضور در جلسه‌ای که مجلس خبرگان رهبر را انتخاب کردند، نداشتم اما  مشروح این جلسات را که مطالعه کردم آن بود که در آن جلسه اعضای خبرگان به رهبر معظم انقلاب برای قبول زعامت امور اصرار می‌کنند و ایشان از این امر اکراه می‌کنند اما آقایان به ایشان می‌گویند که ما کاری به این نداریم که شما از این امر امتناع می‌کنید و براساس تکلیف باید این امر را قبول کنید که رهبر معظم انقلاب بر این اساس قبول می‌کنند و از همه می‌خواهند که با کمک یکدیگر جامعه اسلامی را اداره کنند بنابراین همه در جمهوری اسلامی تکلیف‌محورانه عمل می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان در ادامه سخنان خود به اشکالی که باید به طور مبسوط به آن پرداخت  اشاره و تصریح کرد: یکی از اشکالاتی که به نظر من باید به طور مفصل در مورد آن صحبت کنیم آن است که محتوای جمهوری اسلامی بر دموکراسی مبتنی بر دین استوار است اما به نظرم باید قالب‌هایی متناسب با نظام اسلامی تبیین شود چرا که رهبر معظم انقلاب نیز تأکیداتی را در این زمینه داشتند و می‌توان مدل‌سازی متناسب با مبانی اسلامی در کشور ارائه شود و قالب‌های متناسب با این محتوا تبیین شود که برای مثال اگر کسی می‌خواهد نماینده مجلس یا شورا شود بر سبک‌های تبلیغاتی غربی وارد نشود و این امر براساس مدلی اسلامی انتخاب شود که این نیازمند زمان است.

وی مجلس خبرگان را تضمینی برای مردم‌سالاری دینی خواند و اظهار داشت‌: مجلس خبرگان اسلامیت و جمهوری نظام را در کنار یکدیگر تضمین کرده است.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به الگوسازی جمهوری اسلامی برای کشورهای دیگر اظهار داشت: در این جامعه که براساس عقاید و باورهای دینی و وجود پیامبر به عنوان الگوی جامعه اسلامی مطرح شده است و به برکت انقلاب اسلامی همه ملت‌های دنیا هویت خود را بازیافتند به این معنا که می‌خواهند مسلمان زندگی کنند بنابراین باید یک حکومت مبتنی بر آموزه‌های دینی بر سر کار بیاورد که لازمه آن باید متقی‌ترین، عادل‌ترین، باتقوی‌ترین و فاضل‌ترین فرد جامعه بر رأس امور قرار بگیرد تا آموزه‌های دینی در جامعه اسلامی حکم‌فرما شود.

وی ادامه داد:‌ اکنون در برخی کشورهای اسلامی با آموزه‌های دینی بیگانه هستند و با دشمنان اسلام دوست‌تر هستند که این برخلاف سیاست خارجی پیامبر اکرم(ص) است و همین هویتی که ملت‌های دیگر از انقلاب اسلامی دریافته‌اند بر این امر استوار است که شیوه‌ زندگی پیامبر اکرم(ص) به عنوان بهترین شیوه برای یک حکومت اسلامی مطرح است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
آخرین اخبار
وب گردی