بازدید 14208
در بررسي طرح انتقال آب؛

سدهاي بزرگ، بر رودخانه‌هايي که آب ندارند

هم‌اكنون بحث انتقال آب براي بخش کشاورزي از طريق چند تونل آغاز شده و بخشي از کم آبي پيش آمده در خوزستان بر اثر انتقال آب بالادست از طريق همين تونل‌هاست. همچنين در صورت انتقال آب از سرچشمه رودخانه‌ها، ظرفيت مخزن سدهاي خوزستان به حد طبيعي نخواهد رسيد؛ بنابراين، اين پروژه‌ها صرفه اقتصادي خود را از دست مي‌دهند.
کد خبر: ۳۸۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۴ 25 February 2009
«تابناک استان‌ها» ـ حميدرضا خدابخشي گفت: طرح‌هاي انتقال آب موجب مي‌شود برخي سدهاي منطقه خوزستان از بهره‌برداي خارج شده و باعث کاهش ظرفيت توليد برق سدهاي موجود مي‌شود.

دبير همايش «آسيب شناسي اثرات آب خوزستان بر منافع ملي» در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک استانها، با بيان اين مطلب اظهار داشت: توجيه اقتصادي سدها با ظرفيت مخزن آنها تعريف مي‌شود و در صورت انتقال آب از سرچشمه رودخانه‌ها، ظرفيت مخزن سدهاي خوزستان به حد طبيعي نخواهد رسيد؛ بنابراين، اين پروژه‌ها صرفه اقتصادي خود را از دست مي‌دهند.

حميدرضا خدابخشي افزود: پروژه انتقال آب، سد کارون 5 را از هر گونه امکان بهره‌وري خارج و بر روي توليد برق نيز تاثير منفي مي‌گذارد.

وي با مؤثر دانستن انتقال آب در تشديد خشکسالي منطقه خوزستان تصريح کرد: هم‌اكنون بحث انتقال آب براي بخش کشاورزي از طريق چند تونل آغاز شده و بخشي از کم آبي پيش آمده در خوزستان بر اثر انتقال آب بالادست از طريق همين تونل‌هاست.

خدابخشي در ادامه خاطرنشان کرد: انتقال آب در آينده اثرات سوء اقتصادي و اجتماعي در استان خوزستان خواهد داشت و باعث کاهش عملکرد محصولات کشاورزي، افزايش بيکاري و مهاجرت‌هاي برون استاني و تاثيرات منفي بر اقتصاد ملي خواهد شد.

وي يادآور شد: طرح انتقال آب موضوعي است که پيش از انقلاب مطرح بوده است و شايد در آن زمان طرح کارشناسي و درستي به نظر مي‌آمد، اما اکنون پس از گذشت 40 سال و با توجه به آمار و ارقام به دست آمده، متوجه مي‌شويم اين طرح نمي‌تواند طرح درستي باشد.

حميدرضا خدابخشي ضمن اشاره به بحث مهندسي ارزش در پروژه‌هاي ملي گفت: طرح‌هاي مذکور از استانداردهاي يونسکو و کميسيون سدهاي بزرگ تبعيت نمي‌کنند و با ايجاد اشکالات زيست محيطي مانع توسعه پايدار مي‌شوند.
وي در ادامه تصريح کرد: براي حل معضلات و مشکلات اين‌چنيني، بايد از نظرات کارشناسي در باره پيامدهاي اقتصادي و اجتماعي طرح‌هاي ملي استفاده شود.

خدابخشي در پايان از برگزاري اولين همايش آسيب شناسي اثرات آب خوزستان بر منافع ملي خبر داد و افزود: اين همايش صرفا يک همايش علمي و تخصصي است و بر همگرايي طيف‌هاي مختلف اجتماعي و سياسي در راستاي توجه به موضوعات کارشناسي و تخصصي تاکيد دارد.

گفتني است، همايش آسيب شناسي اثرات آب خوزستان بر منافع ملي روز شنبه دهم اسفند ماه در اهواز برگزار مي‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار