بازدید 13291
مرثیه‌ای برای کارگران استثمار شده معادن زغال سنگ؛

متأسفانه جان معدنچیان از نرخ قناری هم کمتر است!

با روحیات کارگران کشته شده، آشنا بودم؛ آن‌ها با توجه به نزدیک شدن عید تلاش داشتند با کار و تلاش بیشتر، پیش خانواده خود خجالت‌زده نباشند، زیرا بیشترین حقوق کارگری که شش ساعت در این کار سخت و زیان‌آور مشغول خدمت باشد، ماهانه ۳۰۰ هزار تومان است، مگر اینکه بیشتر کار کنند.
کد خبر: ۳۸۲۱۸۱
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۳ 26 February 2014
«با روحيات کارگران کشته شده، آشنا بودم؛ آنها با توجه به نزديک شدن عيد تلاش داشتند با کار و تلاش بيشتر پيش خانواده خود خجالت‌زده نباشند‌».

به گزارش «تابناک»، نخستین روز آخرین ماه سال برای اهالی پابدانا سیاه‌تر از همیشه بود؛ سیاه از این رو که بیشتر اهالی این شهر کوچک در شمال کرمان، از زغال سنگ امرار معاش می‌کنند و سیاه‌تر به این دلیل که سه تن از معدن چیان در آن روز جان باختند.

در آغاز‌

انفجار پیش از ظهر پنجشنبه در معدن «چشم پودنه» پابدانا، سه کشته بر جای گذاشت و پنج کارگر را با سرنوشت دردناکی مواجه کرد. این حادثه به دلیل تجمع گاز در معدن رخ داد و سه کارگر را به کام مرگ کشاند و شمار دیگری را راهی بیمارستان کرد؛ مجروحانی که در میان ایشان هستند کسانی که سوختگی ۷۰ درصدی دارند و اطلاعی از سرنوشت ایشان در دست نیست.

در این معدن کارگران در سه شیفت کاری مشغول به کار می‌شوند، ولی این حجم کار روزانه و فعالیت افراد ‌هم موجب نشده که تجهیزات اولیه به کار گرفته شده، حداقل‌های ایمنی رعایت شده و یا حقوق مکفی به کارگران پرداخته شود.

انفجار در حالی رخ داده که تحقیقات اولیه، حکایت از آن دارد که مسئول ایمنی به وظیفه خود عمل نکرده و پیش از ورود کارگران به کارگاه، گاز درون معدن را اندازه‌گیری نکرده است.

بعد

نام زمخت و سیاه معدن زغال سنگ از دیرباز با نام قناری، پرنده کوچک، خوش رنگ و خوش صدا آمیخته شده است؛ نه اینکه معدن‌چیان شیفته صدای این پرنده بودند که با خود قناری به زیر زمین می‌بردند، بلکه می‌دانستند این پرنده ظریف به قدری به نشت گاز حساس است که می‌تواند نقش زنگ خطر را برایشان بازی کند.

بی‌قراری قناری برای معدن‌چیان معنایی نداشته، جز نشت گاز و نشت گاز نخستین گام از مسمومیت و انفجار و مرگ معدنچیان بوده و هست. بدین ترتیب، ریتم حرکات این پرند‌گان آرامش بخش بوده و ‌گاه کاری می‌کرده که معدنچیان فرار را بر قرار ترجیح دهند.

این روند سال‌های سال جریان داشته تا اینکه دستگاه‌های اندازه‌گیری انواع و اقسام گازهای خطرناک و قابل انفجار ابداع شده و قناری‌ها از پیش مرگی انسان‌ها رهایی یافته‌اند.

ادامه

«اداره صنعت، معدن و تجارت اجازه کار در کارگاه ۱۲۷ را نداد، اما مسئولان معدن به دلیل مرغوب بودن زغال اصرار به تولید کردند»؛ این‌ها را مهدی همتی، نماینده کارگران می‌گوید و ادامه می‌دهد: «حدود چهار ماه قبل در یک حادثه مرگبار جوانی به نام حسین زمانی جان خود را از دست داد و بلافاصله معدن به دستور دادستان به منظور افزایش ایمنی تعطیل و قرار شد، تجهیزات در افق‌ها تعمیر و تعویض شوند، ولی نهایتا پس از ۱۶ روز مجددا معدن بازگشایی شد‌».

او در ادامه در شرح حادثه گفت: «پنج کارگر در معدن مشغول به کار بودند که دو تن از آن‌ها به نام‌های علیرضا میرزایی و مهدی بهمن که در زیر بونکر بودند، مجروح و محمدرضا صادقی، حسین اسلامی و حسین محمدی در دم کشته شدند. چهار تن دیگر در کارگاه ۱۲۸ مشغول به کار بودند که با کمک گروه نجات و پس از حدود دو ساعت تلاش نجات یافتند‌».

همتی افزود: «با روحیات کارگران کشته شده، آشنا بودم؛ آن‌ها با توجه به نزدیک شدن عید تلاش داشتند با کار و تلاش بیشتر، پیش خانواده خود خجالت‌زده نباشند چراکه حداکثر حقوق کارگری که شش ساعت در این کار سخت و زیان‌آور مشغول خدمت باشد، ماهانه ۳۰۰ هزار تومان است، مگر اینکه بیشتر کار کنند».

سرانجام

اینکه چرا چنین ظلم و جوری استثمار خوانده نمی‌شود، از جمله عجایب روزگار است اما از آن عجیب‌تر، سکوت متولیان پیگیری حوادثی از این دست است؛ گویی انفجار در معدنی رخ داده که در ایران نیست که اگر می‌بود، توقع می‌رفت قانون کار در آن رعایت شده و دست کم کمترین حقوق به کارگانی که جانشانرا کف دست می‌گیرند، پرداخت شود اما می‌بینیم که اینگونه نیست.

از این عجیب‌تر اینکه این حادثه نشان می‌دهد ‌در آن معدن، جان انسان‌ها به قدری بی‌ارزش است که مرگشان هیچ پیامدی ‌‌ندارد؛ نهایتا یکی دو هفته تعطیلی و بعد ادامه استثمار کسانی که هیچ یار و یاوری ندارند که اگر داشتند، بی‌وسایل ایمنی و به نرخ به مراتب کمتر از حداقل حقوق قانون کار، دلیلی برای تن در دادن به این کار سخت نداشتند.

تلخ‌تر اینجاست که احتمالا تعطیلی این معادن بزرگ‌ترین ضرر را به کارگران آن خواهد زد، چراکه میزان پرداختی به ایشان، حکایت از سود نامشروع و چند برابری کارفرمایان ایشان داشته و سکوت کارفرمای اصلی ـ یعنی دولتی که این معادن را برون سپاری کرده است ـ هم دلیلی ندارد جز اینکه سود سرشاری از پیمانکار به استخدام درآورده ‌می‌گیرد و تنها کارگران هستند که هم حداقل می‌گیرند، هم بی‌امکانات و در معرض خطرات متعدد قرار دارند و هم باید سکوت کنند چون پشتیبانی ندارند.

کاش دست کم برای حفظ جان این کارگران و از حرکت نیفتادن چرخ استخراج و سود‌‌رسانی به شرکت پیمانکار و کارفرمای فراموشکار، برای کارگران قناری می‌خریدیم!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۴۷
خدا رحمتشون کنه.آخه ادم چی بگه با ماهی 300تومنم میشه زندگی کرد؟ جگرم سوخت...
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
اره دیگه!!!...رفیقی دارم در تولیدی پوشاک از صبح تا شب کار میکند با ماهی 400-500تومان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
تولیدی پوشاک با کار تو معدن در یک سطحه ؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
قسمت تلخ دیگر ماجرا اینه که رسانه مثلا ملی... یه خبر بسیار کوتاه تو اخبارش چخش کرد و والسلام. گویا از نظر اونا این کارگرها مردم این مملکت نیستند!
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
رسانه... ملي فقط دنبال بدبختي تو اروپا و آمريكاست . اينا به چشمش نمياد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
تازه اگر یک بار به عمق 400 - 500 متری زمین و در یک تونل تنگ و تاریک پر از زغال بروید و شرایط کار آنجا را ببینید خیلی بیشتر دلتون می سوزه. واقعا وحشتناکه، وحشتناک... فقط باید ببینید تا قدر زندگی تون رو بدونید...
ماهی‌ ۳۰۰ هزار تومن؟ وای خدا!!! من یکی‌ که از خودم خجالت میکشم! آخه مگه اینجا چینه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
اینجا چین نیست ولی اگه دقت کرده باشی نوشته معدن برون سپاری شده یعنی به برادران چینی واگذار شده و چینی ها دارن کارگران ایرانی را استثمار می کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
داداش ادم وقتی چیزی نمیدونه حرف نمیزنه برون سپاری یعنی مثلا این معدن تحت پوشش وزارت صنعت و معدن میباشد بعد وزارت خانه بهره برداری از معدن را به مزایده گذاشته و به پیمانکار واگذار میکنه به این میگن برون سپاری برای اینکه نخوان کارگر استخدام کنن و هزینه بدن در ضمن خودشون معمولا شرکت میزنن بعد خودشون برون سپاری میکنن به خودشون این وسط اگر ابی برا کارگر نداره نون که برا خودشون داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
برون سپاری یعنی اینکه به بخش خصوصی واگذار شده نه چینی ها
از دولت که حرف از برخورد با ویژه خواری میزنه انتظار میره که جلوی استثمار کارگر به نفع کارفرما رو بگیره
خدایا ............

........

خیلی دلم سوخت...
با سلام ؛ صنايع فولاد يك صنعت استراتژيك ميهن محسوب مي شود . براي توليد اين فولاد نيازمند زغال سنگ غني است كه توسط معدن كاران استخراج و به كارخانه هاي فولاد سازي ارسال مي شود . پس بايد معدن استخراج شود ولو اينكه تعداد هم جانشان را از دست بدهند ...! اين اولين بار نيست و آخرين بار هم نخواهد بود . دل دولت مردان شاد . قانون گزاران شاد شاد . پيمانكاران خيلي خيلي شاد .
مگه طبق قانون کار حقوق پرداخت نمی شود؟ما که با کارگاه معدنی سرو کار داریم حقوق یک میلیون تومان و عیدی و پاداش و خورلک و جای اسکان شبانه روزی .سرویس ایاب وذهاب و بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی و بیمه مسئولیت و سنوات و مرخصی یک ماه در سال و مرخصی استعلاجی و خدمات دیگر را مرتب پرداخت می کنیم تازشم معدنی که ما کار می کنیم مثل معدن ذغال خطرناک و آلوده نیست.هرکارگر هم اگر خدای ناکرده اتفاقی برایش بیفتد چه خودش مقصر باشد چه کارفرما کل خدمات درمان و نگهداری و پرداختهای مختلف و کرایه آمبولانس و غیره را می دهیم و بعضی از مواقع بازداشتگاه هم می رویم و برای حمایت از کارگر نه بخاطر ترس از قانون و نه اینکه صدرصد مقصر باشیم فقط بخاطر رضای خداوند تمام مسئولیت را می پذیریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
سلام آقاي عابدين حسن اين خبرها اينه كه اگر بنفع كارگر چيزي رو عوض نميكنه به كارفرماها راه و چاه رو نشون ميده، يعني شما هم ميتوني به كارگرهاتون ماهي 300 تومان حقوق بدهي و مطمئن باشي آب از آّب تكون نميخوره.
سلام..من تو یه اداره دولتی معتبر تهران سربازم...اینجا کارمندا روزی نیم ساعت کار مفید نمیکنند و بیشتر وقتها خوابند ولی ماهی حداقل یک ونیم حقوق میگیرند
پاسخ ها
ناشناس
| Kenya |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
تو هم مثل اونها شانس داری چون اگر نداشتی الان توی مرز در حال خدمت بودی و خدای ناکرده خدای ناکرده گرفتار ... برو خدا رو شکر کن و آمار حقوق فک و فامیلت رو به این و اون نده.
اصلا چیز مهمی نیست , ..... ها خوش باشن و خوش بگذرونن و آب تو دلشون تکون نخوره خدای نکرده
خدا رخمتشون کنه ..
ادم یاد فیلم های مربوط به اعتراضات کارگری قرون 17 و 18 غرب می افته ..
من صاحب نظر نیستم ولی سوالی ذهنم رو مشغول کرده : در کشور ماهنوز کارگران معدن هیچ تشکل صنفی که بتونه از حقوقشون دفاع کنه رو ندارند؟
انها احتیاجی به دل سوزی ما ندارند انها حق دارند منتها حقشان به جیب دیگران میرود لطفا سکوت کنید خداحافظ انها مرد هستند
خدا رحمت كند رفتگان را بله وقتي معادن خصوصي بشن و نظارتي هم در كار نباشد همين است حقوق كمتر از اين هم مي شود حداقل نماينده قانون كار از اين معادن خصوصي سركشي كند و هر كس را به وظايفش عمل نكرد به قانون بسپارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
روحانی مچکریم
کارگرشیر حقوقت هرچه قدرکه باشد ازشیرمادرحلالتر
سلام:
لطفاً به كارگران ساير فيلدها مثل كارگاه هاي سد سازي هم توجه كنيد. مثلاً يك واژه متداولما بين دو نفر كه در گير مي شوند: مي كشيمت بعدش كه خانواده ات 100ميليون ديه ات را بگيرند ،؛ دهانشان بسته مي شود...
--
حتي در يك شركت نفتي ، كه قبلا ناظران HSE خارجي بودند خيلي به مسائل ايمني توجه مي شد اما با ورود كارشناسان ايمني ايراني عملا جان افراد بي ارزش شمره مي شود و با عبارت عمر دست خداست سعي در توجيه اين عدم توجه خود مي كنند.
متاسفانه سالهاست كه بي توجهي به جان شهروندان امري عادي در نظر گرفته شده است.
با ماهی 150 تا 200 هزار تومن در شهرستان های کوچک میتوانید منشی یا کارمند دفتری تمام وقت داشته باشید. دوستان در تهران فکر میکنن همه جا مثل پایتخت هست.
پاسخ ها
داریوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
در شهر خودم(زاهدان)خانمی رو می شناسم که منشی یک شرکته با ماهی 70 هزار تومن
كي به كي شكايت كنه ؟ كارگر ها كه دستشون از همه جا كوتاهه . اگه يه روز سر كار نرن همين كار رو از دست ميدن تا چه برسه به اينكه بخوان براي احقاق حق شكايت بكنن . كارفرماها كه دمشون به يه جاهايي وصله . خدا هم حريفشون نيست . من يه معدن ذغال سنگ رو تو سوادكوه ميشناسم كه تا حالا چند نفر تو اون معلول شدن . كارگرهاش پس از حادثه بدون رسيدگي و درمان اخراج شدن . ومعمولا هميشه كارگر مقصر دونسته شده وكارفرما طلب كار . تازه اين آقاي طلب كار تو صدا وسيماي استاني بعنوان خير نمونه معرفي ميشه .و..........
متاسفانه اینگوه مسایل در کل کارگاهها وواحدهای تولیدی است .شیلات یکی از انها بود کل تولید شیلات اعم از ماهی وسایر فراورده های ماهی بدست صیاد استحصال میگردد .هیچ صیادی زندگی مرفه ندارد اما بر عکس هیچ مسول نیست که در شیلات مسولیت داشته حالا هم در داخل وهم در خارج سرمایه ....بهم نزده باشد.....بی شک مسولین ودلسوزان نظام باید به فکر راه چاره باشند تا از میزان اینگونه اسیبها کاسته شود .دوست عزیز فرمودند صنف متاسفانه وقتیکه صنف تشکیل میشود مسولین صنف هم سهمی میخواهند وبعد بازهم حقوق اینگونه افراد ضایع میشود .
به نام خدا جوانهای ما اهل کارند اما کارفرماها وصاحبان شرکتها آنها را استثمار می کنند هیچ کس نیست از حقوق آنها دفاع کند شرکتها ی خصوصی اکثریت قریب به اتفاق حقوق بسیارناچیزی به زیردستان می دهند اما خود کرور کرور منافع می برند .خصوصی سازی خوب است اما مسولین ما که از صدر تا ذیل دنبال خصوصی سازی هستند زیر ساختهای لازم را آماده کردند؟......
توهین به انسانیت است.
متاسفانه به حقوق كارگران در كشور ما هيچ اهميتي داده نميشه، با كوچكترين اعتراضي اخراج ....
خصوصی کردن معادن ملی باید ممنوع شود تا استثمار وارباب رعیتی از بین برود به چه حقی عدهای معادن کشور را مصادره کردند این کار غیر قانونی وشرعا حرام است بانی های واگذاری باید محاکمه شوند
اگه یه همچین اتفاقی تو امریکا یا انگلیس بیفته، صدا و سیما از صبح تا شب درباره استثمار کارگران در انگلیس و امریکا گزارش و تحلیل پخش می کرد
يك عده ٣هزار ميليارد تومن ب جيب ميزنن ي عده ماهي ٣٠٠ هزار...
....
خدا بانی باعث این کار رو لعنت کنه که این خانوادها رو داغ دار کرد
از صدا و سیما میخواهم دوباره فیلم ترن را پخش کنه اونوقت قضاوت کنید قبل و بعد نداره ظلم ظلمه با هر نامی که باشه
همه و همه بايد از حقوق عادلانه برخوردار باشند تا قبرستانها آباد نشود .
عدالت بايد در همه جا حاكم باشد تا 98 درصد به حكومت راي بدهند.
خدا رحمت کند زحمت کش های واقعی
در دنیا از روش های بهتری استفاده می شود
فروش سلامتی وبه چند
مشكل اصلي امور ايمني است كه اهميت نميدهند.ايمني مهم تر و حساس تر ازتوليد است چون با جان انسانها سر وكار دارد . مقصر واحد ايمني است.
بی اختیار یاد رمان "ژرمینال" افتادم...
به خدا درست میگی تابناک. به خدا اسمش استثماره. آخه چرا این دنیا اینقدر بی رحمه! یکی مرفه بی درد یکی اینجوری...
این همش عدالته
.................چرا مسئولين در هر موردي كه حتي بهشون هيچ ربطي نداره اظهار نظر مي كنن ولي در اين مورد صداشون در نمي ياد ؟
اين .....كه فقط دنبال اين ميگرده ببين كجاي دنيا ( به جز ايران ) چه اتفاقي بدي افتاده سريع تو بوق و كرنا بكنه پس كجاست ؟ كو اون همه ادعا در امانت داري رسانه ايي ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟؟
این همش عدالته
نگران نباشین چند روز دیگه معدن کارشو دوباره شروع میکنه هیچ کسی ام بهشون چیزی نمیگه
واقعا چه ناراحت کننده/نه زمان زنده بودن این بنده خداها حق و حقوقشون رو به اندازه 1 انسان با شرف که دنبال روزیه حلاله گرفتن نه زمان فوتشون کسی گفت چرا؟کسی بازخواست شد/به قول مامانم مردن فقرا اسمی(اهمیتی) نداره/حالا اگه فلان کس بود ...واویلا بود با کلی پیگیری و تامین خانواده هاشون...خدایا می بینی...
حالا اگر این اتفاق در خارج می افتاد تلویزیون ایران هفت بار تکرار می کردتابوده این بوده تا اخرش هم این است سرنوشت کارگر جماعت
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست