بازدید 23342
ده‌نمکي از بي‌مهري‌ها به اخراجي‌هاي 2 در جشنواره مي‌گويد

اگر ديگري اين فيلم را مي‌ساخت، حلوا حلوايش مي‌کردند

اگر برخي نامش را توهم توطئه نگذارند، به نظر من، توطئه‌اي که براي ما سياسي‌هاي شناخته‌شده معنا‌دار است، ضد ما شکل گرفت. در واقع، چيدمان به گونه‌اي بود که فيلم دست‌کم در بخش مسابقه نباشد؛ چون در اين صورت، کمتر ديده‌ مي‌شود و در سينماهاي محدودتري اکران مي‌شود که عملا هم همين‌گونه شد.
کد خبر: ۳۸۲۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۵ 23 February 2009
اخراجي‌هاي 1 با وجود اين‌که اين همه به آن فحش مي‌دهند، رکورد تاريخ سينماي ايران را شکست. دشمن را وادار به يک اعترافي کرد که «لس‌آنجلس‌تايمز» آمريکا مي‌گويد: «اخراجي‌ها»، محاسبات آمريکا درباره نسل جوان ايران را به هم ريخت. در حالي که کافي بود فقط يک هفته‌نامه سطح پايين آمريکايي درباره يک فيلم ايراني چنين تحليلي کند تا اينجا برايش بزرگداشت بگيرند. آيا کاري که اين فيلم کرد، از وزنه‌اي که يک وزنه‌بردار برداشته، کمتر است؟

مسعود ده‌نمكي در گفت‌وگو با «تابناك» در پاسخ به اين پرسش كه چرا سراغ هر كاري مي‌رود با حاشيه و جنجال همراه مي‌شود، گفت: خودم هم نمي‌فهم چرا بايد اينقدر تاوان بدهم؟ براي حرف‌هايي که حرف‌هاي انقلاب است، هم از دشمن بايد بخورم و هم از خودي. شما ببينيد اپوزيسيون خارج چه مي‌گويند. سه بار صداي آمريکا عليه آن فيلم مي‌سازد. با کدام فيلم اين کار را مي‌کنند؟ صبح تا شب راه افتاده‌اند به عکس و اسم من به ‌اندازه سران نظام فحش مي‌دهند در داخل هم از روزنامه راديکال اصولگرا بگير تا طيف‌هاي ديگر هميشه فحش مي‌دهند.

ده‌نمکي در ادامه گفت‌وگو از اراده‌اي سخن گفت که نمي‌خواست فيلم اخراجي‌هاي 2 به جشنواره برسد. وي مي‌گويد: «حال اگر برخي نامش را توهم توطئه نگذارند، به نظر من، توطئه‌اي که براي ما سياسي‌هاي شناخته‌شده معنا‌دار است، ضد ما شکل گرفت. در واقع، چيدمان به گونه‌اي بود که فيلم دست‌کم در بخش مسابقه نباشد؛ چون در اين صورت، کمتر ديده‌ مي‌شود و در سينماهاي محدودتري اکران مي‌شود که عملا هم همين‌گونه شد. روزهاي آخر هم که فيلم رسيد، با استقبال شگفت‌انگيز مردم روبه‌رو شد که مجبور شدند به اکران‌هاي 4 و 5 صبح بکشند و سرانجام هم جايزه ويژه هيأت داوران را برايش در نظر گرفتند».

او در ادامه مي‌گويد: همه بي‌مهري‌ها در حالي است که در اخراجي‌هاي 2 وقتي کفش روي عکس صدام مي‌رود، ملت هورا مي‌کشند و وقتي يکي از منافقين را مي‌زنند، همه دست مي‌زنند. در سالي که اروپا منافقين را از ليست ترور حذف مي‌کند، در ايران به طور تصادفي فيلمي ساخته شده كه منافقين و صدام را هجو کرده و مخاطب بيست سال پس از جنگ با آن همراه شده است، اما به جاي افتخار به آن توي سرش مي‌زنند.

ده‌‌نمکي در پاسخ به اين که اگر اين فيلم را کسي ديگر غير از شما مي‌ساخت، چگونه با اون برخورد مي‌کردند، پاسخ مي‌دهد: فکر کنم حلوا حلوايش مي‌کردند.

كارگردان موفق فيلم اخراجي‌ها در ادامه و در پاسخ به اين پرسش كه تناقض ميان حضور شخصي مانند آقاي صفار هرندي در وزارت ارشاد و برخوردهايي از اين دست با شما را چگونه توجيه مي‌كنيد، گفت: نمي‌خواهم خيلي بدنه هنر را نقد کنم، ولي متأسفانه يک عده فرصت‌طلب جاي هنر انقلابي را گرفته‌اند و اتفاقاً به نظر من يک عده دارند با خود آقاي هرندي تسويه‌ حساب مي‌کنند، که يعني ما تعيين‌کننده‌ايم، اما من در اخراجي‌هاي 1 هم گفتم، ايشان لطف کرد آمد سر صحنه و معرفت به خرج داد، اما برخوردي که در پشت صحنه اتفاق ‌افتاد، به نظر من اول برخورد با خود وزير بود، يعني اين رفتار، پيام داشت؛ حتي براي آدم‌هايي که آمدند پشت صحنه اخراجي‌ها پيام داشت.

وي در همين زمينه افزود: يک عده‌اي در ارشاد هستند که هر دولتي بيايد، آنها سمت پدرخواندگي‌ دارند و معتقدند که اگر ما نباشيم، يا سينما دست روشنفکري لائيک مي‌افتد يا دست جريان متحجر و لذا ورود به سينما به گونه‌اي است که بايد زير چتر اينها باشي و اگر نباشي، در برابرت مقاومت مي‌کنند.
 
متن كامل اين گفت‌وگو را در ستون سمت راست بخوانيد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
به ایشان بفرمایید اگر کسی فکر ساختن این نوع فیلم را داشت الان بخاطر اهانت به مقدسات در زندان بود.
آقای محترم! ما هنوز هیجده تیر یادمون نرفته! تویی که این روزا دم از این اندیشه ها میزتی و میگی جوانهای ما اینن ما که یادمون نرفته هیجده تیر با این جوونا چه کردید! میدونم نظرم چاپ نمیشه! فقط گفتم یکم با تایپ اینا از نفرتم به اینجور افراد که هر روز واسه منفعتشون رنگ عوض میکنند بنویسم! تو رو خدا اگه وجدان داری چاپ کن!
خدا ر ا شکر از زبان آقای ده نمکی هم روزنامه رادیکال جاری شد ای کاش نام روزنامه رادیکال را هم می گفت
مزخرف تر از اخراجی ها فیلم داریم؟!!!
آقای ده نمکی این کارها در جواب کارهای قبلی شما است...یادتون نرفته که موقع اکران لیلی با من است چه کار کردین؟؟؟خوب هر چیزی که عوض داره گله نداره
اگردیگری این فیلم را میساخت حلوایش را پخته بودند.
راستشو بگین او با شما چه نسبتی داره؟
این آقا مثل اینکه باورش شده «مل گیبسون» ایرانه.
کاش این میزان آزادی در فیلم ساختن را سایر کارگردانان امثال آقای حاتمی کیا داشتند، در این صورت مقایسه ای که آقای ده نمکی انجام دادند در شرایط عادلانه انجام می گرفت و معنی دار بود.
این آقا همش دم از فزوش فیلم و استقبال مردم میزنه...مرد حسابی معلومه که همه استقبال میکنن چون اینقدر بدبختی دارن که دنبال یه سوژه واسه خنده هستن واسه همینم هست که پرفروش ترین فیلم های تاریخ مملکت میشن اخراجی ها و کلاه قرمزی هرکی ندونه فکر میکنه فیلم این آقا کاندیدای اسکار شده
حاج مسعود !‌ نمی دونم تا کی باید سوخت و ساخت !‌
خسته نباشی.
من تعجب میکنم آقای ده نمکی همیشه طلبکار هستن الان هم که تمامی مسئولین و دوستان ایشان در راس کار هستند باز هم دارن گله میکنند اخراجی ها با حمایت این دولت رو پرده رفت و چیز تازه ای هم که داشت این بود که حرفها و فحشهایی که دیگران اجازه نداشتن اون رو در فیلمهاشون داشته باشن ایشون در فیلمشون با حمایت دوستانشون آوردن ایشان از رانت فرهنگی استفاده کردند باید انصاف داشته باشند و قدر دوستانشون رو در بین مسئولین فعلی بدانند
با واقعيات بايد كنار آمد
وقتی کارگردانان مطرح کشور فیلم های مزخرفی می سازند معلوم است با یک فیلم ساز موفق که از اهالی هنر نبوده چگونه برخورد می شود.
موفق باشید اقای ده نمکی.
جناب دهنمکی سلام گناه شما اینست که نقاب ازرخ افرادی که سالهاست در این مملکت باظاهر الصلاح ساختن خودشان بهامتیازات دنیوی چندصدمیلیاردی رسیده اند برداشتیدواین کار کوچکی نیست(البته دراین کشور)وشجاعت میخواهد که من برای این شجاعت احترام قایلم. ولی ایا فکرکرده ایدکه درهژده تیر واقدامات مشابه واعتراضهای گوناگون خواست معترضین مستقیم یاغیر مستقیم همین کاری بود که شما کردید ولی انهارا زدندومجروح کردند و..... ولی باشما کاری نداشتند باز هم جای شکرش باقیست که اگر پارسال وامسال جایزه شایسته ای نگرفتید حداقل ازادیدوزنده اید. بااحترام ساسان پورپارس.
شما کلا دچار توهمید.
شما نه کارگردانید و نه سیاستمدار.
من يک معلمم . شاگرد تنبلهای کلاس من هم وقتی نمره تک می گيرند می گن معلم به ما تک داد.
با احترام برای آقای ده نمکی، جناب آقای ده نمکی باید بدانند که اگر هر کارگردان دیگری توان مالی به کارگیری این تعداد سوپراستار سینمای ایران را که هر کدام به تنهایی برای موفقیت یک فیلم در گیشه کافی هستند را می ذاشت، احتمالا به رکورد مشابهی دست پیدا می کرد. ضمن اینکه داستان پردازی نه چندان قوی این فیلم مینواند هویت و هدف شهدای جنگ را زیر سوال ببرد.
اقاي ده نمكي شما هموني نبودي كه وقتي ليلي با من است ساخته شد اونو توهين يه جبهه و مقدسات قلمداد كردي و هر چي از دهنت بيرون اومد گفتي حالا چي شده خودت همون حرفارو حتي بدترشو با اين اوضاع ميزني و انتظار داري اونايي كه اون روز همه چيزشون به باد توهين گرفتي امروز واست دست بزنن ؟؟؟
اقاي ده نمكي حافظه تورو نميدونم ولي حافظه مردم اين چيزا به اين اسوني يادشون نميره
ایشون اشتباه کردند اگر کسی دیگه ای این فیلم را میساخت قیمه قیمه میشد نه حلوا حلوا
اگر کسی دیگری ساخته بود به جرم جاسوسی برای دشمن حلوایش پخته میشد.
حاجی واقعا مرد جنگی هر روز تو یه جبهه می جنگی!خدا قوت!
لطفا به اقای ده نمکی بفرمایید یادتون رفته برای اکران آدم برفی چی کار کردین؟دیروز با چماغتون از همه طلبکاری میکردین .امروز با فیلم و قلمتون
.یه چیز دیگه امثال شما همه مردم و ادم و دنیا رو دشمن می دونین.خودتون هم خوب میدونین این فیلم اگه 100 میلیارد هم بفروشه شما هرگر به گرد پای کیمیایی و مهرجویی نمیرسید.
امثال مهرجویی و... که فیلمشون رو هم الکی کنار گذاشتن حرف از دشمن و حسادت نمیزنن.ببخشید که حرفهام بریده بریده است.چون به شدت از شما جماعت چماغ و هویجی عصبانیم هنوز تو توهمی برادر .
اگر يك ضد جنگ وضد انقلاب فيلم اخراجي هارو ميساخت فكر نكنم بيشتر از اين ميتوانست به بچه هاي جنگ وجبهه وارزشهاي جبهه وكليه افرادي كه پشت جبهه تداركات جبهه را بر عهده داشتند توهين كند من خواهش ميكنم اگر كسي دوباره اين فيلم را تماشا كرد به جاي خنده به گفتگوي اين بازيگران مطرح كه توي هر فيلمي باشند ميتوانند مردم را بخندانندكمي بيشتر دقت كنند وببينند در اين فيلم چگونه كليه عوامل تداركات وبعضا فرمانده هان از خالصترين نيروها بودند مورد شك وتوهين قرار داده شده اند
باید دید و بعد نظر داد فعلا ما منتظریم
آقاي ده نمكي سلام
دست گلت درد نكنه ، اجرت با امام حسين . هرجا بودي حرفتو زدي حتي به قيمت تخته شدن شلمچه و جبهه يا ممانعت از ديده و پسنديده شدن فيلمهات ، معلومه كه دست روي جاهاي حساس ميذاري كه آقايون چشم ديدنتو ندارن . اينو بدون كه اكثر مردم خودشون مردو از نامرد خوب تشخيص ميدن و شاهد مثال عرضم هم فروش فوق العاده اخراجي هاست . ياعلي عزت زياد .
آقای ده نمکی عزیز
اولا سوابق گذشته شما به راحتی قابل فراموش کردن نیست . زمانیکه با لباس شخصی ، دانشجویان را راهنمایی می فرمودید.
دوما همانطور که از دست های پشت پرده مخالفتان می گویید ، کمی هم از دستهای پشت پرده که حامی شما هستند هم کمی بگویید برادر من !
تا وقتي افراد شناخته شده ي مثل باكري وخرازي وكاوه رو به مردم نشناسونيم معلوم كه با جنگ شوخي هاي از اين دست ميشه .البته فيلم اخراجي ها حقيقت محض ولي ميشد اون همه چاشني طنز به اون اضا فه نكردو سرا خر هم اون طور كليشه اي تمام اش نكرد
اخراجی ها هیچ نسبتی با جبهه و جنگ و شهدا ندارد و حامل هیچ چیامی از آنها نیست. بلکه یک سری هجویات می باشد. و جوانان و کسانی که این فیلم را تماشا می کنند نه به خاطر مفاهیم بالای موجود در آن بلکه به خاطر خنده و وقت گذرانی است.
من که میدونم هیچ کدومش از حرفام چاپ نمیشه.ولی میگم.
اینا تمامش بخاطر اون آتیش هایی که وقتی تو شلمچه بودی تو یالثارات بودی انداختی.خدا از خودت به جون خودت انداخت
با عرض سلام
ای کاش برخوردی که با اخراجی ها شد با مارمولک میشد
آخه عزیز جان چطوری وقتی جلوی سینماها جمع میشدین از پخش فیلمای این بدبختها جلوگیری میکردین، مردمی که رفته بودن فیلم رو دیده بودند میزدید، حالا انتظار دارید حلوا حلوا هم بکنندتون؟
حاجي!
تا همه خودي هستن به فكر اخراجي هاي سه و چهار و ... باش.
مثل اينكه اين يارو باورش شده فيلم سازه ! همه مي دونن كارگردان فيلم شريفي نيا است قضيه اون ياروهه رو شنيدين كه كنار كوچه ايستاده بود يك دفعه به مردم كنارش مي گه توجه كنين تو ميدون دارن آش مي دن مردم شروع كردن به سمت ميدون دويدن اون ياروهه وقتي ديد مردم دارن به طرف ميدون ميدوند به خودش گفت نكنه راست باشه خودش هم پشت سر جمعيت به طرف ميدون دويد حالا قضيه اين ياروهه است اين يكي هم باورش شده كه " نكنه راست باشه ؟"
آقای ده نمکی دست شما درد نکنه و خسته نباشید.به حرف های عده ای قرطی که مفت می گویند و مینویسند اعتنا نکنید . همه می دانند هنرمندان اصلی همان ها هستند که سالها بی هیچ چشمداشتی از این آب و خاک دفاع کردند. به هر حال خیلی ها را می شناسم که هنوز با دیدن ده ها بار از فیلم اخراجی ها سیر نمیشوند و باز هم می بینند. از کوچک و بزرگ و از تحصیل کرده ها در رده های مختلف. یاد همان صحبتی باش که رهبر انقلاب در عید غدیر به شما گفت. در پایان امید وارم به کوری چشم یک عده قلیل قرطی همیشه موفق باشید و به قول بایرام دمت گرم!
واقعا نمیفهمم آقای ده نمکی چرا این همه از اخراجیها تعریف میکند و از عدم توجه منتقدان گله؟
آیا این فیلم از یک فیلمنامه قرص و محکم برخوردار است؟ آیا صرف دلقک بازی به معنای این است که فیلمی ارزشمند است؟
آیا آقای ده نمکی فیلم های فاخر سینمای جنگ ایران را ندیده است؟
چطور به خود جرات میدهد و در مورد فیلم خود اینطور صحبت میکند؟
آیا این همه هزینه و این لشگر ستاره های سینما و عوامل فنی زبده (منهای کارگردان) در این فیلم (و قسمت قبل)هدر نشده است؟
آیا واقعیت جنگ و اسارت این بود؟
به خدا که این اثر شما توهین به خون مقدس شهدا و به سخره گرفتن دوران اسارت است.
حقیقتا گاهی شک میکنم که آیا شما واقعا در جبهه حضور داشتید و آن شرایط را درک کرده اید؟
برادر من صرف فروش فیلم دلیل بر ارزشمند بودن فیلم نیست. تا قبل از فیلم شما فیلم کلاه قرمزی رکورد دار فروش بود و حالا فیلم شما گوی سبقت را از آن ربوده است پس عین همه به فروش بالای فیلم خود نبالید. این مردم خسته و درمانده از مشکلات روزمره به دنبال تفریح هستند وبه قصد خنده و تفریح آمدند فیلم شما را دیدند. کافی بود آقایان عبدی- امیر فضلی - حیایی - شریفی نیا و دیر باز و برخی شوخی های مبتذل قسمت قبلی را از فیلم حذف میکردید و نتیجه استقبال تماشگران را میدید.
برادر من شما واقعا دچار توهم خود بزرگ بینی شده اید. خداوند همه ما را به راه راست هدایت فرماید.
اخراجی ها فیلم سینمایی نبود یعنی فاکتورهای فیلم سینمایی را نداشت اگر شب های برره را هم روی پرده ببرند شاید بیشتر فروش بکند ولی خوب فیلم سینمایی نیست در ضمن15-10 سالی بود که دانش اموزان رو سینما نمی بردند برای این فیلم در سطح گسترده ای این کار صورت گرفت
آقای ده نمکی با دیدن فیلمهای اخیرت پیداست که تو کارگردان موفقی نیستی. متاسفانه برخی بواسطه حضور در دفاع مقدس طلب کار هستند و شما یکی از بارزترین آنها هستی. طلب کاری تو هم در فعالیتهای سیاسی ات پیداست و هم در به اصطلاح کارگردانی ات.
چی شده یک هو سیاست سایت شما عوض شده یادمه من توی همین سایت چند تا نقد تند و کوبنده در مورد فیلم اخراجی های یک و ده نمکی خوندم ( فکر کنم هنوز تو ارشیو سایت باشن) حالا چی شده یک دفعه ۱۸۰ درجه تغییر موضع دادید و از ده نمکی و پر کاری احمدی نژاد مطلب می نویسید؟؟؟
نکنه از حضور خاتمی ترسیدید؟؟؟
▪ من تعجب میکنم آقای ده نمکی همیشه طلبکار هستن الان هم که تمامی مسئولین و دوستان ایشان در راس کار هستند باز هم دارن گله میکنند اخراجی ها با حمایت این دولت رو پرده رفت و چیز تازه ای هم که داشت این بود که حرفها و فحشهایی که دیگران اجازه نداشتن اون رو در فیلمهاشون داشته باشن ایشون در فیلمشون با حمایت دوستانشون آوردن ایشان از رانت فرهنگی استفاده کردند باید انصاف داشته باشند و قدر دوستانشون رو در بین مسئولین فعلی بدانند
حاجی باید قبول کنی که مهره سوخته ایی.
آقای ده نمکی "گهی زین به پشت گهی پشت به زین " به یاد آور زمانی را که چگونه به همه حمله می کردی.
متاسفم که بهد از گذشت سالیان نه چندان دوراز جنگ، سمبل چبهه و آزاده گی و ایثار شده است آقای ده نمکی و فیلم اخراجی ها، چه هدفی پشت قضیه است خدا عالم است.
آقای ده نمکی !
ضرب و شتم جوانان و دانشجویان ، شکستن شیشه های روزنامه ها ، توهین و بی حرمتی در روزنامه های انصار به مردم این مرز و بوم ، بیرون انداختن جوان ایرانی از بالای ساختمان و کور شدن چشم دانشجو در کوی دانشگاه و ... اعمال دیگر شما و همقطارانتان به یاد مردم است . من بعنوان برادر جانباز و کسی که بخوبی جنگ را درک کرده و همه زوایای آنرا می دانم باید بگویم که بچه ها و برادران جنگ به درستی خود را از قافله شما و رفقایتان جدا می بینند و هیچ وقت نام بسیجی را به اندازه شما که خشونت و کج فهمی را می فهمید بر زبان نیاورده اند که مبادا حرمت کلام بسیجی و شهید که با آن پیوند خورده است آلوده شود ، اما شما کاری کرده اید که نام بسیج در بین مردم به بدترین القاب تعبیر شود در صورتی که بسیجیان در میدان شما نیستند بلکه در میدان ایران و ایرانی جنگیدند و دین خود را ادا کرد و خود را از صحنه کنار کشید .
چقدر به ده نمکی حمله میکنید؟

انسان هر زمان دیدگاهش متفاوت است

فیلم ایشان خوب هست وهرچه برای جنگ ساخته شود غنیمته با این بازار فیلم های دختری وپسری

اقای ده نمکی دلسرد نشو
خواهش می کنم مطالب توهین آمیز را ننویسید حتی اگر درست باشد مردم معیار قضاوت ما هستند نیازی به درج مطالب توهین آمیز نمی باشد
بايد در نظر داشت كه اگر فيلم اخراجي ها با استقبالي از سوي مردم و گيشه روبرو شد چند دليل عمده داشت كه به اختصار عبارتند از: نگاه طنزپردازانه داستان كه كمبود شديد آن در سينماي ايران و نياز مردم به آن كاملاً مشهود است - استفاده از هنرپيشگان مطرح در سطحي گسترده - نزديك شدن به خطوط قرمز و به شوخي گرفتن برخي از آنها كه كمتر فيلمسازي اجازه و جرأت پرداختن به آنها را دارد و اگر هم داشته فيلمش توقيف شده كه نمونه هاي بسياري براي مثال زدن وجود دارد كه در اين مجال نمي گنجد- و...
شما هم که هیچ وقت نظرات منو در سایت قرار نمیدهید .واقعا اسم شما را باید رسانه بیطرف گذاشت !!!!!!
اقای ده نمکی لطفا از عملکرد واندیشه های سیاسی و اجتماعی گئشته خود بگویید ایا نقدی به ان داريد؟
اجر شما را نباید این افراد کوته بین بدهند شما آنقدر مرد بودی که وقتی ایران در 8 سال پر از نامردمی بود یک تنه ایستادی و حرفت را زدی و جالب اینکه فروش حرفهایت هم بیشتر در نماز جمعه بود که به فرموده امام این امت سنگر انقلابمان بود آنهایی که جبهه رفتند و بعد هم سنگر را در همین نماز جمعه ها خالی نکردند حرفهای شما را خریدند و اجر شما را هم که خود صاحب مملکت می دهد پس زدن حرفهای عده ای که دنیا برایشان بسیار شیرین تر از دین است برایتان چه اهمیتی باید داشته باشد چه این افراد در گروه چپ باشند چه راست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار