بازدید 12422

نيرو‌هاي مسلح ايران به پاكستان مي‌روند!؟

از کشتار‌های نیروهای نظامی و انتظامی گرفته تا به خاک و خون کشیدن سران قبایل در سیستان و بلوچستان که بگذريم تلاش برای ضربه زدن به امنیت ملی کشورمان بیشترین ضربه‌ای بوده است که جمهوری اسلامی از مرزهای ناامن جنوب شرقی خورده است.
کد خبر: ۳۷۹۴۴۰
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۱:۰۵ 17 February 2014
جمهوری اسلامی ایران با ۱۵ کشور همسایه خود ۱۵ مرز متفاوت آبی و خاکی دارد و بیشترین معضل را این سال‌ها با پاکستان داشته است. پاکستانی که در طول سال‌های گذشته در پاسخ به انتقاد‌های مسئولان ایرانی تنها به یک جمله بسنده کرده و گفته است، توانایی حفاظت از مرزهای کشورش را ندارد.

به نوشته قانون، این ناتوانی پاکستان سال هاست بلای جان نیروهای امنیتی و نظامی کشورمان شده تا جایی که  در چند سال گذشته تروریست‌هایی مانند گروهک جند ا... به سرکردگی عبد المالک ریگی بار‌ها  اقدام به ترور نیروهای مردمی و نظامی کشورمان کرده‌اند. از کشتار‌های نیروهای نظامی و انتظامی گرفته تا به خاک و خون کشیدن سران قبایل در سیستان و بلوچستان که بگذريم تلاش برای ضربه زدن به امنیت ملی کشورمان بیشترین ضربه‌ای بوده است که جمهوری اسلامی از مرزهای ناامن جنوب شرقی خورده است. جدید‌ترین ضربه‌ای که این ناامنی به ایران زده است، گروگانگیری هفته گذشته مرزبانان نیروی انتظامی به وسیله گروهک موسوم به جیش العدل است. گروهکی که از بازماندگان فرقه ریگی هستند و تلاش دارد با گروکشی مسئولان ما را وادار به باج دادن کنند.

در همین راستا دولت جمهوری اسلامی ایران لایحه‌ای را تنظیم و تقدیم مجلس کرد و در آن بحث امضای توافقنامه امنیتی میان ایران و پاکستان را مطرح کرده‌که در صورت تصویب، ایران می‌تواند با تروریست‌ها در خاک پاکستان مقابله کند. در همین راستا به سراغ کار‌شناسان و صاحب نظران رفتیم.

کنار موافقتنامه به معاضدت نیاز داریم


در همین حال یک کار‌شناس مسائل روابط بین‌الملل درباره موافقتنامه امنیتی بین ایران و پاکستان بیان کرد که موافقتنامه‌ها برای مقابله مشترک با تهدید‌های امنیتی و همکاری در زمینه پیشگیری و پیگیری بین دو کشور صورت می‌گیرد.

حشمت‌ا... فلاحت پیشه در گفت‌وگویی با تاکید بر اینکه موافقتنامه امنیتی بین ایران و پاکستان ضروری است ادامه داد: اعتقاد دارم در این زمینه تاخیری هم داشتیم و لازم بود زود‌تر از این چنین موافقتنامه‌ای با کشور پاکستان امضا می‌کردیم.

نماینده مجلس هشتم در تشریح این موافقتنامه گفت: با تصویب این لایحه در مجلس، امکان شکل‌گیری سیاسی و اقدامات پیشگیرانه در مقابل تهدید‌هاي احتمالی به ویژه تهدیدهای آمریکا صورت می‌گیرد. تهدیدآمریکايي‌ها  بسیار جدی است، آن‌ها نزدیک به سه هزار مدرسه علوم دینی در مرزهای پاکستان ایجاد کرده‌اند که در واقع مدارس تولید تروریست در پاکستان و افغانستان هستند.

وی افزود: همچنین این موافقتنامه امکان تعقیب را  نیز فراهم می‌کند. به عبارتی دو کشور می‌توانند از امکانات، سرزمین و اطلاعات عملیاتی یکدیگر برای تعقیب مجرمان برخوردار شوند. فلاحت پیشه اعتقاد دارد اگر این موافقتنامه به خوبی اجرا شود می‌تواند بسیاری از نقاط کور ترور در مرزهای ایران را از بین ببرد. این کار‌شناس تصریح کرد: استفاده متقابل از کشور‌ها برای مجازات متهمان و مجرمان از دیگر امکانات این موافقتنامه است اما در صورتی موفقیت آمیز خواهد بود که مبتنی بر اقدام متقابل و مقابله به مثل نباشد.

وی توضیح داد: بیشترین جرم علیه امنیت ایران در مرزهای پاکستان صورت می‌گیرد پس این کشور باید به تعهدات خود عمل کند. یعنی شرایطی فراهم نشود که پاکستانی‌ها به جای تعهد سوء استفاده کنند. فلاحت پیشه تاکید کرد که درکنار لایحه موافقتنامه باید لایحه معاضدت و همکاری قضایی بین ایران و پاکستان به امضا برسد. با این معاضدت ایران می‌تواند برای مجازات، مجرمانی را که بعد از تخریب و تهدید به پاکستان فرار کردند، پیگیری کند. وی در پایان به دلیل تاخیر این موافقتنامه اشاره کرد و گفت: در گذشته ایران خواهان موافقتنامه امنیتی بود اما پاکستان به دلیل نداشتن عزم جدی و بی‌سامانی در شرایط داخلی تمایل نداشت. به گفته فلاحت پیشه تغییر فضای سیاسی ایران در عرصه بین‌الملل و وابستگی انرژی پاکستان، باعث شد این موافقتنامه امضا شود.

بی‌اطلاعی نمایندگان از موافقتنامه


از آنجايي كه لایحه موافقتنامه امنیتی ایران و پاکستان باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد به سراغ نمایندگان رفتیم تا بدانیم این موافقتنامه چه اهدافی را دنبال می‌کند. با وجود اینکه مرزبانان ما در خاک پاکستان گروگان گرفته شده‌اند و به نظر می‌رسد این موافقتنامه در آزادی آنان موثر است،

یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس گفت که این لایحه در دستور هفتگی مجلس قرار دارد اما بعید می‌داند زمان به بررسی آن برسد. شاید جان سربازان وطن به اجرای این لایحه بستگی داشته باشد با این حال محمد حسین فرهنگی تاکید دارد تا این موافقتنامه به تصویب مجلس نرسد، دولت نمی‌تواند آن را اجرا کند. از سوی دیگر در شرایطی که وضعیت مرز ایران و پاکستان و گروگانگیری مرزبان‌ها واکنش جهانی داشت یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از متن این لایحه ابراز بی‌اطلاعی کرد. اسماعیل کوثری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با این موافقتنامه، ایران می‌تواند برای نابودی تروریست‌ها نیروی مسلح به پاکستان اعزام کند، گفت: اطلاعی از این موافقتنامه ندارم.

موافقتنامه ربطی به مرزبانان ندارد

با این حال نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد که این موافقتنامه هیچ ارتباطی به مرزبانان سیستان و بلوچستان ندارد. منصور حقیقت‌پور توضیح داد که این لایحه از سوی دولت یک ماه پیش به مجلس ارسال شد اما به دلیل بررسی لایحه بودجه ۹۳ کل کشور در صحن تا کنون فرصت بررسی آن در مجلس فراهم نشد. وی درباره اینکه ایران با این موافقتنامه می‌تواند نیروی مسلح به پاکستان اعزام کند، ابراز داشت: این موافقتنامه نظامی نیست. اعزام نیروی مسلح ربطی به مجلس و دولت ندارد. بلکه بین دو کشور در زمینه جلوگیری از عبور مواد مخدر از مرز‌ها،  قاچاق کالا و انسان توافق می‌شود. به گفته حقیقت‌پور همچنین اجازه داده می‌شود مرزبانان دو کشور با یکدیگر در ارتباط باشند و نماینده طرفین در سفارتخانه برای ایجاد امنیت حضور داشته باشند.

امکان ورود نیروهای مسلح ایران به خاک پاکستان


در همین راستا سید باقر حسینی عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس گفت: با تصویب لایحه موافقتنامه امنیتی میان ایران و پاکستان، نیروهای مسلح می‌توانند برای نابودی تروریست‌ها وارد خاک پاکستان شوند. نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، با تأیید خبر اعزام هیأتی به پاکستان طی دو روز آینده برای پیگیری وضعیت مرزبانان ربوده شده، افزود: وزارت کشور فعالیت‌های مناسبی را برای پیگیری وضعیت این افراد انجام داده است. وی با اعلام اینکه خوشبختانه لایحه موافقتنامه همکاری‌های امنیتی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در دستور   بررسی صحن علنی مجلس قرار دارد، تصریح کرد: پاکستان به بستری برای فعالیت و رشد گروهک‌های تروریستی و تکفیری تبدیل شده از این‌رو تصویب موافقتنامه امنیتی میان ایران و دولت پاکستان ضروری است. عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، ادامه داد: با تصویب توافقنامه امنیتی میان ایران و پاکستان، نیروهای مسلح ایران می‌توانند به‌صورت قانونی برای نابودی تروریست‌ها وارد خاک پاکستان شوند.

آیا توافق به موقع صورت می‌گیرد؟


باید دید تصمیمات لازم تا زمانی که این پنج سرباز کشورمان زنده هستند صورت می‌گیرد یا بعد از اینکه تروریست‌ها آن‌ها را به قتل رساندند، مسئولان دست به کار می‌شوند. از سوی دیگر این اولین باری نیست که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی علیه تروریست‌ها اقدامات نظامی می‌کنند و نمونه بارز آن را در مرزهای شمال‌غربی کشورمان  و در برخورد با گروهک تروریستی پژاک شاهد بودیم و دیدیم  نیروهای امنیتی  چگونه معاندان نظام اسلامی را از مرزهای کشورمان دور کردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی
وب گردی