بازدید 9065
۲
دکتر لاریجانی در نشست مطبوعاتی:

سبد کالا به قانون نیاز ندارد، به نظارت نیاز دارد!

دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (شنبه ۲۶ بهمن ماه) در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران گفت:‌ من در اینجا از حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن تشکر می‌کنم زیرا حضور گسترده مردم پیام مهمی برای داخل و خارج کشور داشت. از طرفی دیگر، این موضوع همبستگی مردم و مسئولان در داخل کشور را به نمایش گذاشت؛ از این روی، باید از مردم سپاسگزاری کنم.
کد خبر: ۳۷۸۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۳ 15 February 2014
بودجه کشاورزان نصف می‌شودرئیس مجلس با تشریح روند بررسی لایحه بودجه ۹۳ کل کشور در نهادقانونگذاری، گفت: ۳هزار میلیاردتومان در بودجه ۹۳ به حوزه سلامت اختصاص یافت.

به گزارش «تابناک»، امروز ‌شنبه ۲۶ بهمن ماه، دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران گفت: من در اینجا از حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن تشکر می‌کنم، زیرا حضور گسترده مردم پیام مهمی برای داخل و خارج کشور داشت از طرفی دیگر این موضوع همبستگی مردم و مسئولان در داخل کشور را به نمایش گذاشت از این رو باید از مردم سپاسگزاری کنم.
 
‌لاریجانی اظهار داشت: علاوه بر این موضوعات ایجاد بسترهای مناسب برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های کشورهای عضو در توسعه و همکاری پیرامون پیشرفت علمی از موضوعات مورد علاقه است که در شعار این دوره از کنفرانس نیز تبلور داشته و امیدواریم با همت همه کشور‌ها، نتایج ملموس برای ملل مسلمان داشته باشد.

وی ادامه داد: بنده خصوصا بر ‌همکاری‌های فناوری و علمی بین کشورهای اسلامی تأکید می‌کنم، چرا که امروز کشورهای اسلامی دیگر مانند گذشته نیستند و کشورهای اسلامی در عرصه فنی و علمی پیشرفت‌های خوبی داشتند که باید در همکاری کشورهای عضو به کار گرفته شود.

رئیس مجلس در خصوص تصویب بودجه سالانه در مجلس اظهار داشت: لایحه بودجه مدت مدیدی است که در کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون تلفیق و سپس در صحن مجلس مورد بحث و رسیدگی قرار گرفت.

وی افزود: امسال دولت بودجه را سرموقع تقدیم مجلس کرد و شاهد هستیم که یک ماه مانده به پایان سال، تصویب بودجه در مجلس به پایان رسید و شورای نگهبان ایرادات را اعلام کرد و فردا این ایرادات در کمیسیون تلفیق بررسی خواهد شد و پس‌ فردا در صحن مجلس بررسی خواهیم کرد که در این صورت دولت تا پایان سال یک ماه فرصت دارد تا آیین‌نامه‌های اجرایی را تدوین کند تا سال آینده بخش‌های اجرایی به صورت روشن کار خود را آغاز کنند و صاحبان سرمایه بدانند، چه اقداماتی انجام خواهند داد و فایده سر موقع کار کردن در اوایل فعالیت دولت یازدهم مشهود شد.

لاریجانی با بیان اینکه بودجه کل کشور ـ آنچه ‌در لایحه بوده و آنچه ‌در مجلس تصویب شد ـ حدود ۳ درصد افزایش داشته است، گفت: در لایحه بودجه پیشنهاد دولت ۸۰۶ هزار میلیارد تومان بود که مجلس آن را به ۸۳۳ هزار میلیارد افزایش داد و بودجه بخش‌های دولتی ۲ درصد و بودجه عمومی کشور ۶ درصد افزایش داشت.

‌وی اضافه کرد: آنچه مهم است، اینکه در بودجه علاوه بر تنظیم سندهای مالی، هدف‌گیری‌ها را می‌توان مشاهده کرد و مجلس در زمینه رونق تولید و بهبود فضای کسب و کار قدم‌هایی را برداشت و با توجه به اینکه در شرایط رکود تورمی قرار داریم، کلید بهبود شرایط، رونق بخشیدن به تولیدات که یکی از آن‌ها در بند «ج» تبصره ۲ بود که پرداخت بدهی دولت به بخش‌های خصوصی و تعاونی را اجازه داد که یکی از مشکلات بخش‌های خصوصی و بدهی‌های دولت به آن‌ها بود و بنابراین در این بند به این موضوع توجه کردیم.

رئیس مجلس اقدام دیگر مجلس برای رونق بخشیدن به وضعیت اقتصادی کشور را دادن مجوز استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) عنوان کرد و گفت: مصوب کردیم که علاوه بر استفاده باقی مانده فاینانس‌های سالیان گذشته، دولت معادل ریالی ۳۵ میلیارد دلار از فاینانس استفاده کند، چرا که منابع کنونی کشور اجازه حمایت از تولید را نمی‌دهد.

لاریجانی اقدام دیگر مجلس در بهبود فضای اقتصادی را اجازه به توسعه ملی برای سپرده‌گذاری عنوان کرد و افزود: در مجلس مصوب کردیم که صندوق توسعه ملی اجازه داشته باشد ۲ میلیارد دلار برای ضمانت یا تأمین نقدینگی پیش‌ پرداخت و یا تجهیز کارگاه‌های پیمانکاران ایرانی که در مناقصه‌های خارجی برنده می‌شوند، اختصاص داده شود.

وی مشکل دیگر اقتصاد کشور را طرح‌های نیمه‌تمام دانست و گفت: طرح‌های نیمه‌تمامی که از حساب ذخیره ارزی استفاده کرده بودند، صندوق توسعه به آن‌ها وام نمی‌داد که در بودجه مصوب شد اگر عوامل غیرارادی باعث شده آن‌ها نتوانند بازپرداخت‌های خود را بموقع انجام دهند، بتوانند از صندوق توسعه ملی نیز تسهیلات دریافت کنند.

رئیس مجلس ادامه داد: مشکل دیگر موضوع دیرکرد تسهیلات کشاورزان بود که در تبصره ۱۱ به ویژه برای کشاورزان و دامداران تمهیداتی اندیشیدیم که در تبصره الحاقی ۴ به دولت اجازه داده شد طرح‌های تولیدی و صنعتی را که دچار مشکل شدند و در آستانه تعطیلی قرار دارند توسط سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران تشکیل شود که پیش از این چنین اجازه‌ای نداشتند.

لاریجانی تصریح کرد: در بودجه الزامی برای کلیه بانک‌ها ایجاد شد که برای گشایش ال سی ۳۰ درصد بیشتر نقدینگی نگیرند که البته دولت پیش از این به بانک‌ها اعلام کرده بود، اما آن‌ها اجرایی نکردند و ما آن را به صورت قانون در‌آوردیم. به صندوق توسعه اجازه داده شد ۲۰ درصد از منابع خود را در بانک‌های داخلی سرمایه‌گذاری کنند که پیش از این نیز اجازه سرمایه‌گذاری در بانک‌های داخلی را نداشتند، اما در بودجه به آن‌ها این اجازه را دادیم که گشایشی برای بانک‌های عامل در‌می‌آورد و صد در صد منابعی که از حساب ذخیره ارزی صرف اعطای تسهیلات به بخش‌های خصوصی شده بود که وصول می‌شوند مصوب کردیم، بابت تسویه بدهی دولت به بانک‌ها و افزایش سرمایه بانک‌ها به کار گرفته شود و نحوه افزایش سرمایه نرخ تبدیلی ارز به ریال و بخشودگی جرایم بود که در این خصوص نیز تمیهداتی اندیشیدیم.

وی ادامه داد: به صندوق توسعه ملی نیز اجازه داده شد سه و نیم میلیون دلار نزد بانک‌های تخصصی سپرده‌گذاری کند تا با معرفی وزارت صنعت و جهاد کشاورزی برای تأمین سرمایه بخش خصوصی و تعاونی و بنگاه‌های تولیدی به مصرف برسد که در تبصره الحاقی ۱۹ آمده بود ‌گشایش دیگری برای سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی ایجاد می‌کند.

رئیس مجلس تصریح کرد: در موضوع دیگری به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد تا از منابع ریالی بودجه سال ۹۱ و ۹۲ که ۱۰ درصد مصوب بود در اختیار طرح‌های کشاورزی و دامداری به کار گرفته شود. همچنین اجازه دادیم باقی مانده این تسهیلات را با تبدیل به ریال در اختیار بخش صنعت و کشاروزی و دامداری به کار گیرد.

لاریجانی با اشاره به تصویب اختصاص ۳ هزار میلیارد ریال برای بخش بهداشت و درمان و بیمه سلامت ایرانیان، اظهار داشت: در شورای نگهبان ابتدا این موضوع ابهاماتی داشت که سعی کردیم در مجلس آن را برطرف کنیم، اما شورای نگهبان نیز ایراد گرفته که این سه هزار میلیارد تومان چگونه بین بخش درمان و بیمه باید تقسیم شود که باید در قانون مشخص شده باشد که البته حرف درستی است و کمیسیون تلفیق باید این ایراد را برطرف کند.

وی تصریح کرد: هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد برای تقویت بنیه دفاعی، ۳۰۰ میلیارد برای سیستم‌های گرمایشی مدارس، ۱۰۰ میلیارد برای بهسازی روستا‌ها، ۵۰۰ میلیارد برای گازرسانی شهر‌ها و روستاهای سیستان وبلوچستان، ۱۰۰میلیارد برای آب‌رسانی به روستا‌ها، ۳۰۰میلیارد تومان نیز برای سیگنال‌رسانی در اختیار صدا و سیما از منابع وزارت ارتباطات اختصاص دادیم.

وی با اشاره به بحث هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال آینده، اظهار داشت: دولت در مورد هدفمندی یارانه‌ها پس از اینکه لایحه بودجه را به مجلس ارائه کرد، پیشنهادی ‌به مجلس داد که این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق ‌بررسی ‌شد و با ‌تعدیلی به تصویب رسید، اما در مجلس پیشنهاد دیگری مطرح و تصویب شد.

وی ادامه داد: روح این پیشنهاد این بود که دولت با مصوبه سال ۹۲ قانون هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کند و برای سال آینده ملزم شود که یک لایحه در مورد هدفمند کردن یارانه‌ها به مجلس تقدیم کند. برای سه‌ ماهه اول سال آینده نیز حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان تنخواه برای دولت در نظر گرفته شد که این مصوبه مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت. هم به دلیل اینکه مجلس دولت را ملزم به ارائه لایحه کرده بود و هم اینکه این مصوبه روشن نبوده و ابهاماتی داشته است.

رئیس مجلس تصریح کرد: بنابراین این موضوع باید دوباره در کمیسیون تلفیق‌ بررسی شود تا به سرانجامی برسد و این فرصتی است که با مذاکره با دولت در مورد سقف هدفمندی و کمک‌هایی که باید از این طریق به تولید و بهداشت و درمان بشود، به تفاهمی برسیم.

لاریجانی تأکید کرد: رویکرد مجلس در بررسی بودجه رونق بخشی به تولید بود و تا جایی که مجال بود تصمیم‌هایی در این زمینه گرفته شد و فکر می‌کنم برای آینده کشور راه‌حلی جز تسهیل فضای کسب و کار و رونق بخشیدن به تولید وجود ندارد، هر چند ‌همین موضوع هم بی‌مشکل نیست، ‌راهی جز این ‌نداریم و ما این راه را درست می‌دانیم و امیدواریم دولت هم با همین روحیه بودجه را به اجرا در‌‌بیاورد تا کشور از مرحله رکود خارج شود.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد علت استقبال کشور‌ها از اجلاس بین‌المجالس، خاطرنشان کرد: از این اجلاس استقبال خوبی در سطح رؤسای مجالس شده که فکر می‌کنم مجموعه شرایط کشور و شرایطی که در منطقه و جهان اسلام وجود دارد، نیاز به هم‌فکری را بیشتر کرده و از آنجا که شرکت‌کنندگان این اجلاس نمایندگان مردم کشور‌هایشان هستند، این اجلاس می‌تواند بستر مناسبی برای گفت‌وگو در مورد مسائل داغ و حساس منطقه که احتیاج به رایزنی، گفت‌وگو و پیدا کردن راه‌حل سیاسی دارد، باشد.

رئیس مجلس افزود:‌ ‌مسأله فلسطین ‌یک مسأله حساس بر عالم اسلام است و رفت‌وآمدهایی هم برای این موضوع در سطح بین‌المللی انجام می‌شود، اما به نظر نمی‌آید که به دنبال یک راه‌حل درستی باشند و لذا این دغدغه همواره در کنفرانس‌های بین‌المجالس وجود داشته و شاید یکی از جاهایی که باید بر آن تمرکز کرد، مسأله فلسطین و مشکل افراطی‌گری در منطقه است، چرا که مسأله افراطی‌گری یک آتشی است که در منطقه و بین فرق اسلامی انداخته‌اند که اکنون از افغانستان و پاکستان گرفته تا کشورهایی مثل عراق و سوریه را درگیر کرده است.

لاریجانی ادامه داد: این موضوع پشت صحنه‌هایی دارد که آن‌ها از تفرقه بین فرق اسلامی سوءاستفاده می‌کنند و لذا ‌هشیاری بسیاری نیاز است تا همه بدانند داخل چه گردابی گرفتار شده‌اند و لذا جای خوبی که می‌شود در این زمینه بحث کرد، اجلاس بین‌المجالس است. همکاری‌های فنی و علمی موضوعی است که مجالس کشورهای اسلامی می‌توانند بر شرایط دولت‌ها برای همکاری‌های بین‌المجالس و بین کشورهای اسلامی تأکید کنند و لذا این موضوع هم می‌تواند در اجلاس ‌بررسی شود.

*هدفمندی یارانه‌ها بد متولد شد


وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری در مورد فرآیند تعامل مثبت بین دولت و مجلس، اظهار داشت: فرآیند تعامل بین دولت و مجلس خوب است و با اینکه در مجلس آرای سیاسی و گرایش‌های مختلفی وجود دارد، ‌نگاه رفاقتی بین دولت و مجلس بسیار ‌است. برداشت دولت و مجلس از اصلاح امور کشور به هم نزدیک است و لذا امیدواریم این تعامل بیشتر هم شود و راهش هم تعامل، ارتباط بیشتر، نشست‌های تخصصی در موضوعات مهم و پرهیز از حاشیه‌هاست.

رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان در مورد سؤال خبرنگار دیگری که در مورد چگونگی نحوه اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها در سال آینده برای کمتر شدن تاثیرات منفی آن بر مردم پرسید، گفت: هدفمندی یارانه‌ها موضوع مهمی است، اما این موضوع بد متولد شد، یعنی نحوه اجرای آن به نحوی بود که مشکلاتی در کشور ایجا کرد در واقع قانون اجرا نشد.

لاریجانی افزود: در قانون کمک به بخش‌های تولیدی بود تا کشور دچار رکود نشود و هم کمک به حمل و نقل و بهداشت و درمان و موضوعات دیگری مورد توجه قرار گرفته بود، اما متاسفانه اجرای نادرست آن سبب وضعیت فعلی شد و راه‌حل فعلی برای گام بعدی هم باید با دقت صورت گیرد. البته قطعا یک افزایش قیمت‌هایی دارد، چرا که در قانون هدفمندی یارانه‌ها باید حامل‌های انرژی آزاد شوند، اما اختلاف‌نظرهایی که وجود دارد بیشتر بر ‌سطح این موضوع است. در اصل اینکه در اصلاح قیمت‌ها در گام دوم باید تولید، بهداشت و درمان توجه شود، بین دولت و مجلس اتفاق نظر وجود دارد.

*چاره‌ای جز اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها نیست


وی ادامه داد: البته باید منابعی هم باشد که این کار انجام شود. مشکل از همین جاست که این منابعی که در قسمت اول توزیع شد، در سال حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان است و پولی که از اصلاح قیمت‌ها به دست آمد، ۲۸ هزار میلیارد تومان بیشتر نبود. بنابراین اینجا ۱۴ هزار میلیارد تومان کسری وجود دارد و در کنار این باید منابعی برای تولید، بهداشت و درمان و حمل و نقل درست کنیم که این موضوع یک مقدار افزایش قیمت‌ها را زیاد ‌و نگرانی ایجاد می‌کند و لذا باید با در نظر گرفتن مجموعه شرایط در این باره تصمیم‌گیری کرد.

رئیس مجلس با بیان اینکه به نظر من چاره‌ای جز اجرای گام دوم هدفمندکردن یارانه‌ها نیست، تصریح کرد: البته اینکه تا چه میزان افزایش قیمت داریم و این افزایش قیمت در چه جاهایی است، باید با تفکر و دقت بیشتری صورت بگیرد و لذا امیدوارم این موضوع در کمیسیون تلفیق با تمام این ظرایف مورد توجه قرار گیرد تا گام دوم اسباب ناراحتی ‌مردم نشود.

لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری درباره همکاری‌های اقتصادی ایران با ترکیه‌ گفت: روابط ما با ترکیه روابط بسیار دوستانه و صمیمانه‌ای است. ترکیه کشور دوست و برادر و همسایه ماست؛ روابط تجاری ما با ترکیه در سال‌های گذشته رشد بسیار خوبی داشته است. رایزنی‌های سیاسی ما با ترکیه هم زیاد شده، ضمن اینکه در برخی از زمینه‌ها هم اتفاق‌نظر وجود دارد، اما در کل ‌رایزنی‌های سیاسی سطح مراودات تجاری ما با ترکیه افزایش پیدا کرده و این کار درستی است.

وی افزود: در دولت فعلی هم همکاری بیشتر با همسایگان مدنظر است. ایران با اتحادیه اروپا همواره مراو‌دات تجاری نسبتا خوب و گسترده‌ای داشته و شاید ترکیه در کل اتحادیه اروپا شریک اول تجاری ایران محسوب می‌شود. البته پس از حوادثی که در سال‌های اخیر رخ داد سطح روابط تجاری ما کاهش پیدا کرد و طبعا رقبای دیگری جایگزین آن‌ها شدند. اکنون هم اقبالی برای اینکه آن‌ها جایگاه قبلی خود را در این زمینه به دست آورند و ما هم نسبت به این موضوع علاقه‌مند هستیم منتهی این موضوع یک مقداری زمان‌بر است.

رئیس مجلس ادامه داد: امیدواریم در گفت‌وگوهای اتحادیه اروپا با ایران مجال‌های بهتری برای این موضوع پدید بیاید. البته برخی از کشورهایی که در این مدت به ایران سفر کردند و طی مذاکراتی که با آن‌ها انجام شد، مذاکرات بسیار سازنده و با عملکرد بسیار مثبت بود و این موضوع اگر ادامه پیدا کند، می‌تواند سطح روابط ایران با اتحادیه اروپا را افزایش دهد.

لاریجانی در پاسخ به اینکه با توجه به آنکه تمام نمایندگان مجلس باید از توافق‌نامه ژنو اطلاع داشته باشند و مطرح شدن این موضوع که شما در جلساتی که با وزیر امور خارجه داشته‌اید از این توافق‌نامه مطلع بودید و انتقادات مطرح ‌از سوی نمایندگان که از توافق‌نامه باید اطلاع داشته باشند، آیا جلسات شما با آقای ظریف صحت دارد و آیا باید همه نمایندگان در جریان مو به موی جزئیات محرمانه توافق‌نامه باشند یا خیر، گفت: تا جایی که من اطلاع دارم جزئیات پنهانی وجود ندارد و تمامی جزئیات منتشر شده و در رسانه‌ها هم همین‌ها وجود دارد و چیز پنهان دیگری غیر از این‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: شاید نحوه وصول به این نتایج، مقدماتی داشته باشد که گفت‌وگوهایی صورت گرفت تا به اینجا رسیدند، اما این موضوع تاثیری در نتیجه ندارد و لذا طرح سؤال خیلی دقیق نیست و آن میزان که من اطلاع دارم و در جلسات مختلف از مسیر کار مطلع هستم آنچه در رسانه‌ها مطرح است با آنچه واقع است یکی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ریزه‌کاری‌ها در سطح نتایج همین است. فقط اینکه چگونه بحث شده که به این نتیجه رسیده‌اند، مطالبی است که شاید مفید در مسائل ‌نباشد و بحث طولانی است و لذا چیز پنهانی وجود ندارد.

‌راه برون‌رفت از رکود فعلی راه‌اندازی تولید داخل است


لاریجانی در پاسخ به پرسش خبرنگار ‌تسنیم مبنی بر اینکه «گفته می‌شود نفوذ تفکر انحرافی باعث شده پیشرفت کشور از ناحیه‌ اقتصادی را در پیروی محض از غرب بدانند. در حالی که مقام معظم رهبری بر ساخت درونی نظام و تکیه بر ظرفیت‌های داخلی تأکید دارند. نظر شما در این خصوص چیست و علت اصلی عدم تحقق حماسه اقتصادی چیست؟» اظهار داشت: من گروه انحرافی را نمی‌شناسم، اما اصل موضوع یعنی اینکه ما در عرصه اقتصاد نگاه درونی داشته باشیم و روی توانمندی‌های خودمان سرمایه‌گذاری کنیم، حرف کاملاً درست، تخصصی و دقیقی است.

وی ادامه داد: اگر رهبر معظم انقلاب هم بار‌ها در مورد اقتصاد مقاومتی تکرار کردند که تولید در داخل صورت گیرد، حرف حساب شده و تخصصی است، یعنی در شرایط کنونی ظرفیت‌هایی که در ‌کشور بستر‌هایش فراهم شود و به کارآفرینی توجه کافی شود، از آن تولید بیشتر برای تأمین داخل به وجود می‌آید و همچنین برای بازارهای اطراف ما مفید است.

رئیس مجلس افزود: راه برون‌رفت از رکود کنونی نیز همین‌‌ است و اگر می‌خواهیم شغل برای بیکاران ایجاد کنیم، راهش راه‌اندازی تولید داخل است. لذا باید در دولت و مجلس به این موضوع توجه تام شود و در بودجه نیز گفته‌ام که یکی از سمت‌گیری‌های تدوین بودجه همین موضوع بود و ان‌شاءالله این راه را ‌خواهیم پیمود.

لاریجانی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسید زنان، دختران و کودکان بحرینی با ظلم آل‌خلیفه کشته می‌شوند و مراجع و علمای این کشور در تهدید نیروهای امنیتی، قرار دارند. اجلاس بین‌المجالس کشورهای اسلامی چه چاره‌ای برای حل این مشکلات می‌اندیشد‌ و شما به عنوان رئیس این اجلاس برای نزدیک کردن نظر کشورهای عضو این اجلاس و برای ایجاد وحدت بین کشور‌ها برای این مشکلات چه چاره‌ای اندیشیده‌اید، گفت: فکر می‌کنم در این دو سال و اندی که گذشته، یک مسیر دایره‌وار را صحنه بین‌المللی در مسأله سوریه، بحرین و دیگر کشور‌ها طی کردند.

*در ژنو ۱ نتوانستند به راه‌حل دقیقی درباره بحران سوریه دست پیدا کنند


وی افزود: از ابتدا جمهوری اسلامی ایران معتقد بود حل و فصل این مسائل باید در مسیر سیاسی انجام شود، اما برخی قبول نداشتند و روش‌های نظامی را دنبال کردند و این عوارض را برای مردم منطقه به وجود آوردند. شاید در ژنو ۱ هم یک نگاه دقیقی به این موضوع نبود که نتوانستند راه‌حل دقیقی پیدا کنند.

رئیس مجلس تصریح کرد: البته می‌گویند در ژنو ۲ تلاش این است که از راه‌حل سیاسی برای حل این مسأله استفاده شود. هنوز این موضوع خیلی پیش نرفته و مذاکرات در حال انجام است و بعضی جا‌ها هم اختلاف نظر جدی است. ما فکر می‌کنیم در مسائل و چالش‌هایی که این روز‌ها در منطقه برای کشور‌ها به وجود آمد و هم در مسیر برای دارازمدت، مردم‌سالاری که خواسته مهم برای مسلمانان است، باید با خواست خودشان انجام شود و با نفوذ و اقدامات نظامی این کار عملی نیست.

لاریجانی در ادامه افزود: البته کشورهای بزرگ هم در بیانشان می‌گویند که ما به این نتیجه رسیدیم که راه‌حل سیاسی مشکل را حل می‌کند که امیدواریم در عمل هم همین راه را بروند. قطعا در این اجلاس ‌روی راه‌حل سیاسی تأکید خواهد شد. فرصتی هم است تا با مسئولان بخش‌های مختلف بحث‌هایی در این زمینه وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: فکر جمهوری اسلامی ایران این است و البته فکر می‌کنم دیگران هم تقریبا به این تلقی رسیده‌اند که بسترهایی بیش از گذشته برای پیدا کردن راه‌حل‌های سیاسی فراهم شده است، اما باید به این نکته توجه کرد که گاهی راه‌حل‌های سیاسی برای این است که بحران جدید از طریق سیاسی ایجاد کنند که باید به آن توجه کرد که هر راه‌حل سیاسی نمی‌تواند مشکل را حل کند، بلکه با احترام گذاشتن به آرای مردم می‌توان یک راه‌حل سیاسی پایدار پیدا کرد.

به گزارش تسنیم، رئیس مجلس در پاسخ به اینکه چرا در بودجه سنواتی ردیف درآمدی انفال نداریم، در حالی که اصل ۴۵ قانون اساسی ناظر به این ردیف درآمدی است، گفت: پول نفت و گاز انفال هستند. مقدار زیادی از منابع جمهوری اسلامی ایران متکی به نفت و گاز است که آن‌ها انفال است. البته عنوانش خیلی مهم نیست، مهم این است که بدانیم از این ظرفیت برای اداره کشور استفاده می‌شود.

لاریجانی در پاسخ به ‌خبرنگاری که پرسید پس از توافق ژنو شاهد اظهارت بی‌ادبانه و مداخله‌جویانه مقامات آمریکایی نسبت به جمهوری اسلامی بودیم که این اظهارات در داخل با دو واکنش مواجه شد و عده‌ای بر این باور بودند که با توجه به اینکه این عداوت آمریکایی‌ها ریشه دارد، باید به این پاسخ قاطعی داده شود و در مقابل نیز برخی بر این عقیده بودند که این اظهارات مصارف داخلی دارد و نیازی به ورود مقامات ایرانی در این زمینه نیست، می‌خواهم واکنش رئیس مجلس و نمایندگان را در این خصوص بدانم و در مورد توافق‌نامه هم می‌خواهم بدانم که موضع مجلس نسبت به پذیرش پروتکل الحاقی که در گام‌های نهایی منوط به تصویب نمایندگان است، چیست، گفت: همه حرف‌هایی که می‌زنند می‌تواند مصرف داخلی داشته باشد و هم باید پاسخ داده شود.

*باید از منافع ملی با قدرت دفاع کرد


وی تصریح کرد: گاهی سطح حرف‌ها‌ به قدری پایین و بی‌حساب و کتاب است که لزومی ندارد وقتی برایش صرف کرد و لذا آنچه مهم است اینکه ما منافع ملی کشورمان را در بهترین شرایط بتوانیم جلو ببریم. البته برخی از جریان‌ها در آمریکا و هم در منطقه هستند که بدشان نمی‌آید این مذاکرات قطع شده و یا حل و فصل مسأله هسته‌ای در زمینه سیاسی منقطع شود.

رئیس مجلس ادامه داد: ضمن اینکه باید از منافع ملی با قدرت دفاع کرد؛ باید مراقب شیطنت‌‌ها هم بود و لذا باید به حرف‌های آن‌ها پاسخ داده شود و تا جایی که بنده می‌بینم مسئولان وزارت‌خارجه و سخنگوی این وزاتخانه پاسخ آن‌ها را می‌‌دهند و در مجلس هم اگر لازم باشد به صورت انفرادی و یا اگر لازم باشد بیانیه می‌دهند.

*آمریکا حق دخالت در امور داخلی ما ندارند


لاریجانی در مورد پروتکل الحاقی، گفت: در مورد پروتکل الحاقی هم هنوز وقت است. باید ببینیم که آن‌ها در مسیر کارشان چقدر درست عمل می‌کنند. الان وقت مباحثه در مسأله پروتکل نیست.
 
به گزارش تسنیم، وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید که شما در تونس مواضع خوبی علیه رژیم اشغالگر قدس مطرح کردید، به طوریکه ۲۲۲ تن از همکاران شما از شما به خاطر آن مواضع تشکر کردند، اما گویا برخی مواضع در کشور ما موجب برخی مشکلات و تغییر لحن مقامات آمریکایی شده است؛ برای نمونه، آمریکایی‌ها در چند وقت اخیر وارد حوزه‌های دفاعی ما شده‌اند و مباحثی در مورد موشک‌های بالستیک ایران مطرح کرده‌اند و یا وزارت‌خارجه آمریکا در بیانیه‌ای رسما خواستار رفع حصر آقایان موسوی و کروبی به عنوان سران فتنه شده‌اند. فکر می‌کنید این تغییر لحن آمریکایی‌ها از کجا نشأت می‌گیرد و وزارت‌ خارجه جمهوری اسلامی ایران به عنوان نماد دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی چه واکنشی باید در مقابل آمریکایی‌ها داشته باشد، گفت: آن‌ها حق دخالت در امور داخلی ما را ندارند.

*آمریکا حرف بی‌حساب زیاد می‌زند


وی ادامه داد: در مسأله موشکی قبلا هم مطالبی گفته بودند که به آن‌ها پاسخ داده شده بود. وقتی آن‌ها همواره می‌گویند گزینه‌های ما روی میز است، باید توجه داشته باشند که بازتاب آن این است که ایران همیشه مراقب باشد ‌به کشور لطمه‌ای وارد نشود. آن‌ها حرف بی‌حساب زیاد می‌زنند. دلیلی ندارد که ما وقتمان را صرف حرف‌های بی‌حساب آن‌ها کنیم. مهم این است که همبستگی داخلی کشور برای دفاع از منافع ملی حفظ شود.

رئیس مجلس در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید، با توجه به دور دوم مذاکرات هسته‌ای وین، قبلا حرف‌هایی مطرح بود که نماینده‌ای از مجلس در این مذاکرات حضور پیدا کند، این موضوع به کجا رسید، گفت: پرونده مذاکرات هسته‌ای همیشه در اختیار شورای عالی امنیت ملی بوده و آن‌ها مسئول پیگیری بودند. پرونده در اختیار مجلس نیست. بنابراین کار را آ‌ن‌ها باید دنبال کنند. قطعا مجلس موضوع را رصد و پیگیری می‌کند و تا جایی که لازم باشد از حقوق ملت دفاع خواهد کرد.

*دیپلماسی پارلمانی ظرفیت جدیدی برای گسترش روابط میان کشور‌ها ایجاد کرده است


لاریجانی اظهار داشت: ما با موضوع ارتباط داریم. یعنی در سطوح مختلفی ارتباط وجود دارد و آقای بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ‌ملی مجلس در جلسات مربوطه بررسی موضوع هسته‌ای، حضور دارد. قبلا هم این طور بود که رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در این جلسات حضور داشته و اکنون نیز این‌گونه است.

وی در پاسخ به اینکه به تازگی مجلس شورای اسلامی بحث دیپلماسی پارلمانی را در پیش گرفته که بسیاری معتقدند این سیاست در راستای ناکامی دولت قبلی در سیاست‌خارجی در دستور کار قرار گرفته است. علیرغم موفقیت دولت جدید در بحث سیاست‌خارجی، شما در مجلس این سیاست را ادامه خواهید داد؛ آیا این موازی کاری با دستگاه دیپلماسی نیست‌ و سیاست مجلس در قبال کشورهای اروپایی چیست، گفت: دیپلماسی پارلمانی از قبل وجود داشت. حتی در شرایطی که گرفتاری‌هایی در دیپلماسی رسمی کشور به وجود می‌آمد، رفتارهای دیپلماتیک پارلمانی وجود داشت و رفت‌ و آمدهایی نیز وجود داشت. همیشه دیپلماسی پارلمانی نقش مکمل برای دیپلماسی دولت‌‌ها دارد و این موازی‌کاری نیست و همه کشور‌ها آن را دارند.

رئیس مجلس با بیان اینکه دیپلماسی پارلمانی ظرفیت جدیدی برای گسترش روابط بین کشور‌ها ایجاد کرده است، افزود: این اقدام مانند دیپلماسی عمومی است. نمی‌توان گفت دیپلماسی عمومی برای دیپلماسی رسمی مضر است. حتما جنبه مکمل دارد.

*اگر مذاکرات به بن‌بست برسد چیزی گیر اوباما و تیمش نخواهد آمد


لاریجانی در پاسخ به‌ خبرنگاری که پرسید، به دنبال موضع‌گیری اخیر شما در تونس و البته واکنش شتاب‌زده هیأت آمریکایی در قبال نقش مخرب رژیم صهونیستی در تحولات منطقه، محافل غربی این تحلیل را مطرح می‌کنند که شاید نشانه‌ای برای تغییر رویکرد ایران در مذاکرات تازه‌ هسته‌ای باشد. آیا شما با این تحلیل موافقید، گفت: در کل در آنجا بنده حرف جدیدی نزدم. موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به مسأله فلسطین را مطرح کردم. البته شما می‌دانید که انقلاب‌های منطقه‌ای چه مشکلاتی در راهشان است و قاعدتا باید در این‌گونه محافل به این سنگ‌اندازی هم توجه کرد.

وی افزود: بیشتر این انقلاب‌ها با این‌گونه مسائل دچار هزینه‌های بیشتر شده‌اند که لازم بود روشن‌تر گفته می‌شد. سیاست جمهوری اسلامی ایران قبلا این بود و اکنون هم همین است. این‌ها موضوعات اساسی در جمهوری اسلامی ایران است و مذاکرات مربوط به مسائل هسته‌ای ربطی به مسائل پایه‌ای در سیاست‌خارجی ما ندارد.

لاریجانی در پاسخ به اینکه با توجه به اظهارات شما در خصوص اتحادیه مجالس اسلامی و کمک این اتحادیه به وحدت حکومت اسلام به نظر می‌رسد وحدت میان امت اسلامی پیش‌ درآمدی دارد که پیش‌ درآمد آن اتحاد داخلی است، سه سال از حصر خانگی آقای میر‌‌حسین موسوی و مهدی کروبی و خانم رهنورد می‌گذرد و دولت یازدهم هم که سر کار آمد آشتی ملی مطرح شد و شما گفتید که مجلس و پارلمان نقش مهمی در مسائل داخلی دارد. حالا مجلس برای تحقق آشتی ملی در کشور و حصر خانگی و وضعیت زندانیان سیاسی چه دستور کاری دارد و آیا در این خصوص برنامه‌ای دارد یا خیر، اظهار داشت: آن بحثی که من مطرح کردم در کل کشور‌ها مبحث مبنایی است. یعنی اگر حکومت اسلامی از ظرفیت‌های یکدیگر به درستی استفاده کنند به نفعشان است.

وی ادامه داد: فرض کنید هم‌اکنون کشورهایی که در اطراف ما هستند ظرفیت‌های خوب فنی و تجاری دارند که ما نیز از این ظرفیت‌های خوب برخوردار هستیم؛ وقتی تراز تجاری را مشاهده می‌کنیم بیشتر تجارت آن‌ها با کشورهای بزرگ است که این یک آسیب وارد می‌کند.

رئیس مجلس گفت: گاهی در بین‌المجالس بحث بازار مشترک کشورهای اسلامی مطرح شد، اما محقق نشد؛ بنابراین، معلوم است دیدی در میان کشورهای اسلامی وجود دارد که خیلی توانمندی‌های خود را باور ندارند. این‌ها در درازمدت به امت اسلامی لطمه می‌زند و هر چقدر هم ما در مورد هم‌گرایی سیاسی بین کشورهای اسلامی صحبت کنیم، اما پیوندهای اقتصادی را برقرار نکنیم، نمی‌توانیم موفق باشیم.

*جمعیت‌های سیاسی ساخته قدرت‌ها در داخل و خارج مجلس را مفید نمی‌دانم


لاریجانی ادامه داد: بنابراین این یک موضوع اساسی برای کشورهای اسلامی محسوب می‌شود، البته مشکلاتی دارد و کشورهای اسلامی از نظر ساختار حکومتی وضعیت یکسانی ندارند. باید تلاش کرد و این ظرفتی‌ها را زنده کرد.

وی درباره برنامه‌های مجلس در مورد وضعیت زندانیان سیاسی و حصر خانگی، گفت: آن مطالبی که گفتید از طریقی که انجام شد باید دنبال شود؛ یعنی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی که این موضوع را دنبال می‌کند، باید پیگیری کند، پس در اختیار دولت است و آن‌ها می‌توانند نظراتی که شما مطرح کردید و نظریات دیگران را بسنجند و بررسی کنند و تصمیم سنجیده‌ای بگیرند.

رئیس مجلس در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اظهارنظر آمریکا در مورد شکل توافق‌نامه نهایی و برچیده شدن تاسیسات هسته‌ای، گفت: آن‌ها که توصیه ما را گوش نمی‌دهند اما اگر مذاکرات به بن‌بست برسد چیزی گیر آقای اوباما و تیمش نخواهد آمد. آن‌ها می‌خواهند دستاوردی در دیپلماسی داشته باشند که بگویند ما مسائل هسته‌ای را حل کردیم.

لاریجانی ادامه داد: اگر فشار بیاورند و مسأله هسته‌ای گسسته شود با این حرف‌های نامربوطی که شنیده می‌‌شود، آن‌ها دستاوردی نخواهند داشت.

وی در خصوص بیانیه مقامات آمریکایی در مورد رفع حصر خانگی موسوی و کروبی، تأکید کرد: قبلا این موضوع را مطرح کرده‌ام. این حرف‌های گزافی است که آن‌ها در شئون داخلی ما دخالت می‌کنند. این‌ها مسائلی است که مربوط به داخل کشور است و آن هم ساز و کار خاص خود را دارد.

رئیس مجلس در پاسخ به اینکه آیا از ایجاد آرایش سیاسی که در مجلس به راه افتاده خبر دارید و تشکیل فراکسیون حامی دولت را مثبت می‌دانید، اظهار داشت: من اصولا این‌گونه جمعیت‌های سیاسی که ساخته و پرداخته قدرت‌ها در داخل و خارج مجلس باشد را مفید نمی‌دانم. در داخل مجلس چنین بحثی مطرح نیست و اگر هم چنین بحثی مطرح است بحث خفیفی است و خیلی هم به نفع نیست.

لاریجانی ادامه داد: اینکه افراد آرم‌دار باشند نفوذ کلامشان را کاهش می‌دهد و اگر مقصود این است که به دولت کمک می‌شود این راهش نیست که هم‌اکنون مطرح شد.

رئیس مجلس در پاسخ به اینکه حزب مؤتلفه در مورد نحوه بودجه‌نویسی انتقاداتی مطرح کرده و لذا راهکار شما برای حل این اشکالات چیست، گفت: از کجا می‌دانید این انتقادات وارد است. البته انتقاد وارد استف اما من این انتقادات را ندیده‌ام.

وی افزود: در این وضعیت بودجه‌ریزی اشکال وارد است. یعنی اینکه تبصره‌های زیاد در ذیل ماده واحده بیاید و هر کدامش یک قانون مادر را بخواهد زخمی کند، این کار درستی نیست و برای کسی که بخواهد سرمایه‌گذاری کند و کارآفرینی داشته باشد نمی‌داند که سال آینده کدام یک از این قوانین مجروح می‌شود.

لاریجانی افزود: باید این روش منسوخ شود و در این زمینه کاری در حال انجام است که انشاءالله با دولت همکاری می‌کنیم تا روش بودجه‌نویسی اصلاح شود.

وی در پاسخ به آخرین پرسش خبرنگاری در مورد روند نزولی بودجه در بخش فرهنگی، خاطرنشان کرد: بخش فرهنگی در سال گذشته رشد نزولی نداشته اما این بودجه کفاف بخش فرهنگ را نمی‌دهد و بخش‌های رسانه‌ای و دیگر فرهنگی کشور نیاز به کمک بیشتری دارد.

رئیس مجلس گفت: من هم در مجلس عنوان کردم که این مقدار توجهی که در بخش فرهنگ توسط مجلس صورت گرفته هنوز مشکلات اصلی فرهنگ را نمی‌توان حل کند و باید بیشتر توجه شود؛ البته مشکلاتی از نظر منابع داشته‌ایم و امیدواریم سال آینده این تکمیل شود.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: بودجه بخش فرهنگ رشد داشته، اما نزولی نبوده است. برای تمام شما عزیزان آرزوی توفیق دارم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۲
سبد خوبه ولی یکبار مشکلی رو حل نمی کنه، اگر سالی 4 بار داده بشه یکم فشار رو از روی مردم برمیداره.
خودتون رو مسخره کردین یا ما رو؟؟!! آخه وقتی همچین صحبتی در متن خبر نیاوردین چطور تیترش رو زدین روی خبر؟؟!! اینجا که ما از یبد کالایی چیزی ندیدیم!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی