بازدید 21021

چرا دولت باکو از بهبود روابط ایران و غرب نگران است؟

یکی از موضوعات مهمی که پس از امضای توافق‌نامه هسته‌ای ژنو میان ایران و غرب در محافل گوناگون مورد بحث قرار گرفت، تأثیر این توافق‌نامه بر بهبود روابط ایران و غرب و همچنین تأثیرات جانبی آن بر دیگر کشور‌ها بود؛ جمهوری آذربایجان، یکی از کشورهایی است که به واسطه همسایگی با ایران و همچنین برقراری روابط ویژه با غرب، در این چهارچوب قابل بررسی است.
کد خبر: ۳۷۸۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۰ 14 February 2014
چرا دولت باکو از بهبود روابط ایران و غرب نگران است؟یکی از موضوعات مهمی که پس از امضای توافق‌نامه هسته‌ای ژنو میان ایران و غرب در محافل گوناگون مورد بحث قرار گرفت، تأثیر این توافق‌نامه بر بهبود روابط ایران و غرب و همچنین تأثیرات جانبی آن بر دیگر کشور‌ها بود؛ جمهوری آذربایجان، یکی از کشورهایی است که به واسطه همسایگی با ایران و همچنین برقراری روابط ویژه با غرب، در این چهارچوب قابل بررسی است.

به گزارش «تابناک»، سایت تحلیلی «اوراسیا نت» در مطلبی به بررسی روند بهبود روابط ایران و با غرب و احتمال بهبود روابط با آمریکا پرداخته و می‌نویسد، این موضوع ـ در صورت وقوع ـ سبب تغییر در اولویت‌های راهبردی آمریکا در منطقه قفقاز جنوبی‌ به ویژه درباره جمهوری آذربایجان خواهد شد.

در این مطلب آمده است:


در سال‌های اخیر، ایالات متحده به واسطه موقعیت راهبردی باکو به عنوان همسایه شمالی ایران ـ موقعیتی که از این دولت، اهرمی کلیدی در سیاست مهار ایران از سوی آمریکا ساخته ـ از طرح موضوع اصلاحات دموکراتیک در روابط با این دولت خودداری کرده است؛ اما اکنون که آمریکا به همراه دیگر اعضای گروه ۱+۵ در پی برقراری روابط عادی با ایران است، سکوت واشنگتن در قبال رفتارهای غیرقانونی دولت باکو، توجیه خود را از دست می‌دهد.

در صورتی که تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای ایران ‌همین گونه پیش برود، ممکن است نظم منطقه‌ای در خاورمیانه و حوزه دریای خزر حالتی وارونه به خود بگیرد. بی‌گمان عادی‌سازی روابط دیپلماتیک، ‌محاسبات کنونی مربوط به صادرات انرژی از منطقه را تغییر خواهد داد؛ از زمان وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ و قطع روابط ایران و آمریکا، حذف ایران از طرح‌های امنیت منطقه‌ای و همچنین پروژه‌های مرتبط با انرژی، به یک ویژگی دائمی در سیاست آمریکا تبدیل شد.

بر این اساس، بسیاری از بازیگران منطقه، مخالفت با ایران و همسو شدن با آمریکا را در راستای منافع راهبردی خود ارزیابی کردند. جمهوری آذربایجان نیز یکی از همین بازیگران بود. از زمانی که این کشور در سال ۱۹۹۱ استقلال خود را به دست آورد، خواستار حمایت غرب برای رسیدن به مهم‌ترین هدف ملی خود شد: بازیابی کنترل بر قلمرو خود در قره باغ.

به منظور جلب رضایت هر چه بیشتر غرب، باکو با خرسندی تمام ایران را از کنسرسیوم بین‌المللی انرژی خود و همچنین طرح‌های خط لوله ـ که با هدف انتقال گاز منطقه به بازارهای جهانی طراحی شده بود، کنار گذاشت. البته قوانین دولت آمریکا که شراکت کمپانی‌های آمریکایی با ایرانی را ممنوع می‌کرد نیز این امر را به یک ضرورت تبدیل می‌کرد.

افزون بر این، همکاری با ناتو و برقراری همکاری نزدیک امنیتی با رژیم اسرائیل، اهمیت راهبردی باکو را برای واشنگتن افزایش داد. شماری از تحلیلگران این گمانه را بیان کردند که در صورت تصمیم آمریکا یا رژیم اسرائیل برای حمله به ایران، جمهوری آذربایجان می‌تواند‌ پایگاهی بدین منظور باشد.

در مقابل، دولت باکو انتظار داشت که غرب چشم خود را بر رویه‌های اقتدارگرایانه حکومتداری در این کشور ـ به ویژه محدود کردن آزادی مطبوعات و سرکوب مخالفان سیاسی ـ ببندد و به این خواسته خود نیز دست پیدا کرد.

اما توافق‌نامه مقدماتی ژنو، این ترتیبات را به چالش می‌کشد. اکنون نه تنها احتمال وقوع یک حمله نظامی در حال از میان رفتن است، بلکه همچنین ظهور گروه‌های افراط گرا در سوریه، عراق، لبنان و دیگر مناطق خاورمیانه، می‌تواند آمریکا و ایران را حتی در صورت ‌دست نیافتن به توافق هسته‌ای نهایی، به سوی نوعی همکاری ـ هرچند ضمنی ـ بکشاند.

هرچند شکل گیری یک همکاری تمام عیار راهبردی میان ایران و آمریکا همچنان دور از انتظار است، ‌اشتراک منافع آشکاری میان دو کشور در زمینه مبارزه با گروه‌های مشابه القاعده وجود دارد و دست‌کم در عراق، نوعی همکاری پشت پرده نیز میان تهران و واشنگتن در حال رخ دادن است.

در این شرایط، پافشاری بر خصوصیات ضدایرانی جمهوری آذربایجان به عنوان ابزاری در دست ایالات متحده ـ آن گونه که برخی کار‌شناسان نومحافظه‌کار آمریکایی بیان می‌کنند ـ برای منافع ملی آمریکا مخرب است. در گذشته، عده اندکی بودند که شکل دادن به یک اتحاد راهبردی میان آمریکا و آذربایجان به منظور مقابله با ایران را زیر سؤال می‌بردند؛ اما با روی کار آمدن رئیس‌جمهوری میانه‌رو در ایران، اکنون دشوار است که از ایران به عنوان دشمنی همیشگی برای آمریکا و تهدیدی برای منافع غرب یاد کنیم.

دولت باکو نیز به نوبه خود از بهبود روابط میان ایران و آمریکا ناخرسند خواهد شد. از سوی دیگر، آینده این کشور به عنوان یک تأمین کننده مهم انرژی نیز با ابهام مواجه شده است. کشف منابع گازی جدید در آمریکای شمالی و کاهش تقاضا برای گاز در اروپا، سودمندی منابع انرژی و پروژه‌های خط لوله جمهوری آذربایجان را ‌تهدید ‌می‌کند.

در این شرایط، سربرآورن دوباره ایران به عنوان یک بازیگر جهانی انرژی، می‌تواند به شدت منابع درآمدی جمهوری آذربایجان را هدف قرار دهد، زیرا سرمایه‌گذاران، تهران را گزینه بسیار جذاب‌تری از باکو خواهند یافت.

اما هرچند دولت باکو از تحولات اخیر خرسند نیست، امکان چندانی هم برای مقابله با این روند ندارد. بر خلاف رژیم اسرائیل و عربستان سعودی، جمهوری آذربایجان هیچ اهرمی‌ ندارد تا با دلگرمی به آن، ‌آشکارا به مخالفت با توافق هسته‌ای ژنو بپردازد. در این شرایط، برخی از دولتمردان این کشور ترجیح داده‌اند با در پیش گرفتن سکوت، منتظر بمانند تا رژیم اسرائیل ‌در راستای آسیب زدن به توافق هسته‌ای ایران کاری انجام دهد.

به هر حال، در شرایطی که منطق ضدایرانی همکاری میان غرب و جمهوری آذربایجان در حال از میان رفتن است، دولت جمهوری آذربایجان نه بینش و نه اراده سیاسی لازم ‌برای بازتعریف اولویت‌های راهبردی خود به نمایش نگذاشته است. ناکامی در تطبیق دادن خود با شرایط، می‌تواند دیر یا زود اهمیت ژئوپلیتیکی جمهوری آذربایجان را از بین ببرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۸۶
انتشار یافته: ۶۴
تا کور شود هر ان که نتوان دید
درود بر غیور مردان ایران
ظریف و تیم مذاکره کننده اش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
درود بر اذری زبانان اصیل ایرانی
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
ای بابا اینا اصل قضیه که آذربایجان مال ایران است را دارند در ابهام می برند
مگر تایوان به چین بر نمیگرده آذربایجان هم همین وضعیت رو داره و دیر یا زود باید به ایران برگرده برای یک وجب خاک جنگیدیم وای به حال این
آنچه مشخصه اینه دولتهای همسایه چه شمالی جنوبی غربی وشرقی همیشه از سربلندی ما ناراحت هستند ارتباط با همچین دولتهایی خیلی مشکله واقعا کار وزارت خارجه مثل دفاع درپشت خاک ریزه شاید ازاونم سختر.
پاسخ ها
جلال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
مرسی از نظرت. اما فراموش نشه بعضی عوامل داخلی از این همسایه ها ناراحت ترند
هیچ
به امید رابطه مجدد ایران و آمریکا و بازیابی قدرت اول منطقه توسط ایران و همچنین الحاق مجدد مناطقی که به ناحق از ایران جدا شدند.
به واسطه تنش رابطه ایران و غرب بخصوص امریکا. خیلی از کشورهای همسایه و منطقه صاحب نان و اب شدند.بهبود رابطه ایران و غرب منافع ملی ما را تامین میکند .
وقتی اجاره تایوان تمام شد چین اون رو با قدرت پس گرفت. ولی چند سال پیش که اجاره آذربایجان تمام شد ایران حتی موضوع رو مطرح هم نکرد؟؟؟؟؟
تابناک آذربایجان مقام اول در رشد اقتصادی منطقه را دارد و به همت رهبرانش ارزش پول ملی آذربایجان 3 برابر ایران است . زیبایی باکو باعث شده هدف گردشگران اروپایی باشد .
مشخصه که منافع این کشور و بسیاری دیگر از همسایگان در وجود یک ایران ضعیف و منزوی است ولی نباید فکر کرد حالا هم بیکار می نشیند و بهبود شرایط ایران نظاره می کند.
فقط دولت باکو از این نزدیکی روابط ناراحت نیست خیلی از کشورهای همسایه و حتی روسیه و کشورهایی که از شرایط تحریم ایران سودهای کلانی بردند از این نزدیکی روابط ناراحت هستند
پاسخ ها
سورنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
البته بعیده روس ها از این توافق ناراضی باشند.زیرا روس ها هم از برنامه ی هسته ای ایران بدون همکاری گسترده با آژانس نگران بودند ودوست ندارند همسایشون قدرتی اتمی باشد ولی با فناوری صلح آمیز مخالفتی ندارند.ولی کشورهایی مانند دولت باکو،سعودی،هند،چین،امارات،قطر،ترکیه...بشدت ناراضی هستند
تحليل سطحي و بي ربطي بود.اتفاقا باكو نگراني هاي زيادي دارد زيرا:
١- باكو مقابل مراسم مذهبي شيعيان ايستادگي مي كند و به صورت اقتدارگرايانه به دنبال سكولا ريزم بوده و شيعيان طرفدار ايران را به بهانه دخالت ايران در امور داخلي اش سركوب مي كند.
٢-به دنبال بهبود روابط ايران و امريكا موضع ايران در رژيم حقوقي درياي خزر تقويت مي شود.
٣-شركتهاي نفتي بزرگ در قسمت ايراني ميدانهاي گازي مشترك سرمايه گذاري ميكنند.
٤- بزگترين ميدان گازي دنيا در قسمت ايراني درياي خزر مي باشد.كه به علت عمق زياد اب و نبودن سرمايه گذار و تكنولوژي ، كاملا دست نخورده باقي مانده است .بطوريكه در تنكابن منطقه نعمت اباد و در خيلي از چاههاي اب، گاز به صورت خود جوش از زمين نشت مي كند.با بهره بردا ي از اين ميدان كل معادلات گازي دنيا به نفع ايران تغيير مي كند.
ضمنا اصلا باكو سكوت نكرده و تماميت ارضي كشور عزيزمان نشانه گرفته است. بحث هاي بي محتوي پان تركيزم و مقالات متعددي كه علنا در نشريات باكو چاپ مي گردد ؛ نشانه بسته شدن شمشير از روست. و نبايد خطر انرا دست كم گرفت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
البته منظور از سکوت این نبوده که دولت جعلی باکوبیکار نشسته بلکه بدون سروصدا در حال رایزنی با اسرائیل غاصب است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
رسول جان
خیلی از آدم ها در طول تاریخ آرزوهای محالشان را با خود به گور برده اند. خوب الهام علی اف و نوکرهاش هم روی اونای دیگه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
اذری های ایران بسیار باهوش و باغیرت هستند و با طناب دیکران داخل چاه نمی روند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
تحلیل خوبی بود اقا رسول . ممنون
ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا توافقنامه اخیر را ناکام گذارند
به نظر نمی رسد تحلیل واقع بینانه ای باشد
تابی چقد دقیق تحلیل میکنی؟دمت گرم.سعودی ها،دولت غاصب باکو،امارات،قطر،هند،ترکیه،چین کمونیست و...از توافق ژنو ناراضی هستند.زیرا شرایط تحریم باعث میشود منابع نفت وگاز ایران بصورت مجانی در اختیارشان قرار گیرد
سلام
بیان مطلب مربوط به پاراگراف ۸ نشانه نفوذ آمریکاست اینکه آمریکا چشمش را به.... ببندد
در سفر اخير به باکو به چند مورد پى بردم.
حسادت به پيشرفت هاى ايران..,تغيير بسيار ظريف تاريخ اذربايجان..,نفوذ وهابيون و اسراييل ...,فرافکنى شکست در جنگ قره باغ بر عليه ايران براى تحريف افکار عمومى,..,گرايش مردان اذرى به اسلام ,,عدم گرايش زنان اذرى به اسلام.,,, ضعف شديد اطلاعاتى از جهان و محاصره اطلاعاتى رسانه هاى مطابق روش هاى قبلى نظام کمونيسم ..,عدم اطلاع کافى ميانسالان از مبانى دين اسلام و قضاوتهاى غلط از اسلام ..., و ضعيف دانستن قدرت سياسى و اقتصادى ايران.., و تسلط بر بانکها و بيمه ها توسط خانواده الهام عليف
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
خوب پس با این حساب روند جریان رسانه ای ما باید روشن باشه! حالا که دیگه الحمدلله ممنوعیت پخش شبکه های ماهواره ای ما هم برطرف شد!
دورانی که امثال این کشورها مخصوصا3کشور جعلی اسرائیل،آذربایجان وامارات چشم طمع به این آب وخاک داشتند طی شد.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
اذربایجان را با اسرائیل مقایسه نکن انها برادران ما هستند و ما در دوطرف ارس همدیگر را برادر هم میدانیم و اذربایجان جعلی نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
تا وقتی که ما آذربایجان را کشور جعلی بدانیم نباید از آنها انتظار احترام به ایران را اشته باشیم
اق رسول بانظرشما موافقم
در طول سالهای گذشته خصوصا در چند سالی که تهدید و تحریم برعلیه ایران زیاد شد برخی همسایگان وکشورهای منطقه که استقلال فانتزی و نمایش خود را مدیون تحولات منطقه ای و نفوذ قدرتهای برتر در منطقه هستند با ناجوانمردی تمام راه دشمنی و عناد را با ملت ایران برگزیدند که در این میان دولت باکو و رژیم خودکامه آذربایجان نمونه ای بارز و منحصر به فرد است آذربایجان که در جنگ با ارمنستان شکستی سخت و ننگین را متحمل شد و سربازانش برای خرید یک نان اسلحه خور را میفروختند چنان در اغوای موقعیت وجایگاه منطقه ای گم شده است که بدون توجه به گذشته خود که بخشی از ایرانستان بوده است به دشمنی با ایران پرداخته است اما این دولت خوب میداند که روزهای خوب ایران دوباره از راه میرسند و ایران مسلمان و اهورایی بار دیگر بر تارک دنیا خواهد درخشید و ایالت های کوچکی چون آذربایجان رقمی برای مقابله با ایران نخواهند بود
دشمنان ما آمریکا و اسراییل و انگلیس و وهابیت و ارتجاع عرب و سلفی گری و تکفیری و جهادی و پان عربیسم و پان ترکیسم و صهیونیسم هستند.
آخه وقتی ایران مطرح باشه کسی باکو رو آدم حساب میکنه ؟!
به امید روزی که باکو رو در اغوش بگیریم بدون اینکه خونی از دماغ برادران ایرانی شیعه واذریمون بریزه
بهبود روابط ایران= خروج آفتاب از پشت ابر= بی فروغ شدن چراغ های اطراف در حضور خورشید
بایدتوجه داشت کشوراذربایجان بعدازعربستان دومین کشوری هست که دشمنی عمیق وشدیدی نسبت به ایران داردواین درحال است که به نظرمسولین ازاین خباثت های دولت باکوغافل هستند.
چقد دوست دارم روی باکو، امارات و بقیشون کم بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
آرزو بر جوانان عیب نیست
ایران باید ادعای مالکیت سرزمینی بر آذربایجان را هرچه سریعتر پیگیری کند وبه خاک مقدس ایران الحاق نماید.
فقط ظريف
جمهوری از همون دهه 90 رسما و علنا با تحریف تاریخ و ترویج افکار ضدا ایرانی و پانترکیسم بدنبال ضربه زدن به ایران و همچنین تجزیه ایران بوده. متاسفانه عوامل حکومت علیوف گاهی براحتی در آذربایجان فعالیت میکنن. این خطر بزرگی برای امنیت و آینده مردم هست و باید بطور جدی با جریانات پانترک مزدور جمهوری باکو برخورد بشه.
دولت هاي منطقه براي اين نكران هستند جون ديكه تحريمي نيست كه بخوادبول مفت ايران تو جيبشون بره ابنها از اين نكران هستند
جون اين تحريمها بود كه اين كشور هاي همسايه مارو از صدقه سر تحريم ايران سر با نكه داشته بود
من خودم بچه ی فراهانم و زبانمون هم آذریه با این حال آرزو دارم با اون احمقها بجنگم و سرزمینمون رو پس بگیرم....زنده باد ایران بزرگ...
اخه تابناك موچه چه كه كله پاچش چي باشه
برای اینکه اران و شروان اشغالی شده پایگاه صهیونیست .
تحلیل جالبی بود .
خیلی جای تامل داره کشور اذربایجان با اینکه درصد بالایی از جمعیتش شیعه هستند ولی چه اتفاقی در این کشور افتاده که تحرک و حساسیت مردمش در حد شیعیان ایران و عراق و بحرین و . . . نیست و خیلی خنثی و ارام هستند .
موضوع خوبیه تابناک ها .
شهر که بی کلانتر بشه، قورباغه هم هفت تیر می کشه!
باسلام .
شرط نهایی رابطه با کشور آمریکا تایید اسراییل می باشد.
پس آقایون و اساتید دلخوش نباشند...و باکو و عربستان بخواستشون خواهند رسید...
تحليل خيلي سطحي بود و فراموش شده كه در چند قطعنامه شوراي امنيت عليه ايران چند كشور محدود از جمله آذربايجان بود كه به نفع ايران راي داده بود
سیاست خارجی ما باید در دراز مدت به فکر الحاق بخشدن بخش جدا شده از خاک مهین در قراردادهای قبلی با توجه به سر آمدن انقضای آنها از طریق دادگاه لاهه میکرد تا این تازه بدوران رسیده زبان درازی نکنند.
به طور کلی تحلیل خوبی بود. البته از وزارت امور خارجه و مسئولان ذیربط کشورمان انتظار می رود علاوه بر بررسی روابط ایران با کشورهای همسایه مسئله تبلیغات دولت باکو و رسانه های آن را علیه تمامیت ارضی کشور عزیزمان و استفاده از عبارت هایی مجعول مانند «آذربایجان جنوبی» که هراز گاهی از مسئولین این دولت شنیده می شود را جدی گرفته و هم اکنون که خوشبختانه موضوع ایران در مقابل غرب به سمت یک تفاهم و تقویت منافع ملی پیش می رود در قبال تحرکات موذیانه این دولت یک استراتژی را برای پاسخ محکم به ادعاهای این دولت تنظیم نماید. بدون شک هم اکنون جمهوری اسلامی ایران می تواند با هوشیاری تمام برگه های برنده خود را در معادله روابط خود با باکو رو نموده طی یک برنامه منظم و مشخص مسیر ادعاهای پوچ این دولت را به مسیر صحیح بازگویی حقایق تاریخی به مردم آن خطه و خنثی نمودن توطئه ها بازگرداند.
دولت آذربایجان به فکرجدایی طلبی اقوام آذری زبان ایران است، باید هم از اقتدار و سربلندی ایران عزیز در جهان نگران باشد. زنده باد ایران و ایرنی.
تخریمها به نفع همه کشورها شده . هیچ کشوری دوست ندارد این تحریمات به پایان برسد جتی کشورهاییی که فکر می کنید با ایران دوست هستند . نفت می گیرند پواش هم نمی دهند اگر هم بدهند با تاخیر چند ساله وتازه باید از همان کشورها کالا بخرید چه چیزی از این بهتر چرا تخریمات پایان یابد اکنون چین کره ترکیه هند دارند از این وضعیت سود می برند تازه اینها کشورهایی هستند که از نظر اقتصادی سود می برند یک دسته کشورهای دیگر هستند که از نظر سیاسی سود می برند مثا عبستان و کشورهای حاشیه حلیج فارس و اذربایجان ....
کم کم وقت آن رسیده که قرارداد صد ساله را پاره کنیم و بریزیم دور تا مسلمین و شیعیان اونور نیز به سرزمین پدری خویش برگردند و یار و یاور هم باشیم و میهن خویش را کنیم آباد .
اذری های اصیل ایرانی گول تبلیغات واهی خاندان علی اف را نخورده و برتر از این حرفها بوده که بخواهند با عباراتی مانند پان ترکیزم و... آلت دست دیگران شوند.
تابی جون چی تحلیلی بود
به امید اخلاق و انسانیت فرا مرزی.
نظريك آذري زبا ايراني :
آذربايجان و كشورهاي آسياي ميانه جزء خاك مقدس ايران بوده كه بدلايل مختلف از جمله بي لياقتي قاجارازنقشه ايران حذف گرديدلذاحال كه اين قسمت باعنوان آذربايجان داراي حكومت شده دراول مردم آن خيلي تمايل به قاطي شدن مجددباايران عزيزراداشتندكه بدلايل مختلف اين امكان بوجودنيامدلذاسازمانهاي جاسوسي سيا امريكا واينتلجنت سرويس انگليس وموساد اسراييل غاصب ازخلاء حضورايران استفاده كرده وحوزه نفوذخودرابه اين كشوربراي كنترل ايران وروسيه افزايش دادندوحال حكومت آذربايجان بظاهردردست الهام عليف است ولي جمعيت اقليت يهودي آذري پشت پرده دراسب حكومت ميتازندوسازمان هاي جنايتكارجاسوسي بالاخص موساد عميقا درحكومت فعلي نفوذكرده است تا اين كشوررمن درآوردي رابراي زيرفشار گذاشتن ايران وروسيه دردست داشته باشدلذااولين حركت وبرنامه اين حكومت ساختن هويت وفرهنگ ساختگي است تانسل جديد وآينده رااقناع نمايد ودراين مسير بامونتاژ وساختن فيلمهايي به مردم بفهماندكه آذربايجان ازاول يك كشورمستقل بوده ودركنارآن موذيانه درحال پاك وانهدام آثاروكتيبه هاي فارسي زبان ميباشدودرپي آن جلوگيري ازچاپ كتابهاي شعر ي هستندكه شاعران آذري به تبع ايراني بودن آنهارابه زبان فارسي سروده اندلذااين حكومت ازترس آگاهي مردم خود ازاينكه بفهمنداصالتاايراني هستنددربرنامه هاي سياسي وفرهنگي خودشديدادرتكاپو بوده وتمامي سعي خودرادراقناع مردم ازطيق رسانه ها بلاخص راديووتلويزون بكار گرفته ورذيلانه درصدد اختلاف است زماني كه من درباكوبودم اين حرف رابه مردم و مسافران ايراني ميگفتند دراينجا روسها به آذريها زور ميگويند ودرايران فارسهاكه بنده درآن باشنيدن اين اراجيف اشتباه آنهارادر خصوص ايران متذكرشدم خلاصه حاكميت وسازمانهاي اطلاعاتي فعلي آنهاازترس ازدست دادن موقعيت وقدرت بدست آمده به حركتها واعمال اشتباه خودادامه ميدهند
دولت آذربایجان به فکرجدایی طلبی اقوام آذری زبان ایران است، باید هم از اقتدار و سربلندی ایران عزیز در جهان نگران باشد. زنده باد ایران و ایرنی.
تحلیلت سراپا غلطه. این تحلیل شخصی و فردی شماست. برعکس اونی که شما تظاهر می کنید، روابط تجاری -اقتصادی دو کشور در حد عالی بوده و است. باکو هم مثل سایر کشورها برای گسترش همکاری های دو جاتنبه در زمینه انرژی ثانیه شماری می کنه و منتظره که تحریم ها برداشته بشوند.
همه ما می دانییم دولت آذربایجان بواسطه این که قبلا زیر مجموعه اتحاد جماهیر شوروی بوده و از کشورهای استقلال یافته مشترک المنافع بوده نمی تواند بخودی خود قوی و مستقل باشد لذا از موقعیت های استراتژیک منطقه بهره برداری نموده و منافع خود را روی آوردن به یکی از قطب های بزرگ دنیا یعنی آمریکا دیده است و این یک امر طبیعی است .پس چنانچه جمهوری اسلامی ایران با غرب رابطه خوبی پیدا کند به طور حتم آذربایجان متضرر خواهد شد زیرادر این صورت توجه غرب به آذربایجان کاهش می یابد .
ما باید تلاش کنیم آذربایجان عزیز رو به دامان مام وطن برگردونیم.
قطعا ایران میتواند و باید بتواند کشورهای همسایه بویژه کشورهای جداشده از ایران در طول تاریخ (مثل ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، افغانستان و ...) را در یک اتحادیه منسجم دور هم جمع کند و یک بلوک قدرتمند را ایجاد کند و با ایجاد محیط دوستانه بدخواهان ایران را ناامید کند. قطعا اینکار با یک سیاست درست شدنی است.
خداوكيلي يكي براي من يك كشوري را نام ببره كه دوست واقعي ما ايرانيهاست ميدونيد ما چوب كي را ميخوريم ؟ چوب كسي را ميخوريم كه الان و در حال حاضر دشمن درجه يك ما ايرانيها هستند درست حدس زديد سنيهاي فلسطين هستند كه ما بخاطر اينها با تمام دنيا بد شديم جالب اينه كه اين سنيهاي فلسطين خودشون را طرفدار سلفي و اخواني ميدانند كه براي همه روشن است كه همين گروها دشمن درجه يك شيعيان لبنان و مصر و بحرين و عراق بخصوص ما ايرانيها هستند اقايان تورا بخدا حمايت از اينها بس است اينها ديگر براي خودشون حامي دارند سران مستبد وهابي و سلفي و اخواني هستند ارتش دارند خوب اگر راست ميگن با اين حاميانشان كه سنيهاي فلسطين سنگشون را به سينه ميزنند بروند جنگ با اسرائيل چرا ما برويم همين سلفيها و وهابيها به كمك همين سنيهاي فلسطين شيعيان لبنان و مصر و بحرين و يمن و عراق را قتل و عام ميكنند ما بهتر است از جبهه مقاومت شيعيان و البته كه بشار اسد مثل مرد فرق دارد با سران ديگر كشورهاي عربي حمايت كنيم اقا ديگر اين فلسطينيها براي خودشون صاحب پيدا كرده اند اصلا" ميدانيد براي چه سنيهاي ديگر كشورها براي كمك به فلسطين در شك و ترديد هستند و يا بعضي مواقع اصلا" كمك نمي كنند فقط و فقط بخاطر ايران است اونها نميخواهند با كمك به فلسطين در يك جبهه با ايران باشند شايد ايران از كمك كردن به فلسطنيها دست بكشد از كجا معلوم سنيهاي ديگر كشورها پيش قدم نشوند ... شايد بعضيها بگن بخاطر اينكه نزديك اسرائيل است ما نياز به پايگاه داريم يك كمك استراتژيك است ما سوريه و لبنان را تقويت كنيم بهتر است به اين گروها كمك كنيم تا از كمكهاي خودمون بر عليه سوريه و حزب الله لبنان استفاده كنند موشكهاي ارسالي ايران را بر عليه سوريه و يا حزب الله بكار مي برند ... بخدا من از اسرائيل بيزارم ولي اي كاش يكي به من بگه چرا ما با اسرائيل بد شديم
واقعاراست گفتن مردم ايران خصوصا فارس هانژادپرستن
واين حس نژادپرستي چشم وگوشمان رابسته است
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی