براساس جزء 4 بند الف تبصره 10 لایحه بودجه سال آینده درصورت عدم پرداخت مالیات بر درآمد سال 1392 هر یک از معادن به حساب خزانه معین استان محل استقرار معدن، در حکم مطالبات مستند به اسناد، لازمالاجرا میباشد و براساس ماده (48) قانون محاسبات عمومی کشور، طبق مقررات اجرایی مالیاتهای مستقیم قابل وصول میباشد.
براساس ماده 48 قانون محاسبات عمومی کل کشور مطالبات وزارتخانهها و مؤسسات دولتی از اشخاصی که به موجب احکام و اسناد لازمالاجرا به مرحله قطعیت رسیده است بر طبق مقررات اجرایی مالیاتهای مستقیم قابل وصول خواهد بود.
گفتنی است همچنین براساس جزء 5 بند الف تبصره یادشده، سازمان امور مالیاتی و ادارات تابعه در استانها مکلفند مالیات بر ارزش افزوده اخذ شده از صادرکنندگان مواد معدنی و کالاهای غیرنفتی را حداکثر پانزده روز پس از ارائه برگ سبز گمرکی و تایید گمرک جمهوری اسلامی ایران عودت دهند.
لازم به ذکر است در جریان بررسی تبصره 10 لایحه بودجه 93 درباره معادن، احمد توکلی پیشنهاد حذف جزء 6 بند الف این تبصره را که درباره تعلق حق انتفاع توسط بهره بردار به دارنده پروانه بهره برداری از معدن است را ارائه داد و گفت: حقوق دولتی حقی است که توسط صاحب پروانه پرداخت می شود؛ به دلیل اینکه پروانه به نام یک شرکت دولتی صادر می شود، در صورتی که شرکت مذکور در زمان واگذاری معدن پروانه را واگذار نکند، صاحب حق است و از کسی که در حال فعالیت در معدن است حق حساب دریافت می کند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر افزود: در این شرایط هر کسی که حق استقرار معادن را اخذ کرده است می تواند یک معدن را واگذار کند سپس تنها حق حساب معدن واگذار شده را دریافت کند که این یک رانت است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: درست است که شرکت دولتی است اما با تصویب جزء 6 بندالف تبصره 10 یک قاعده نادرست را به شکل قانون اجرا می کنیم.
در نهایت پیشنهاد توکلی درباره حذف جزء مذکور با 113 رأی موافق،52 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 221 رأی ممتنع به تصویب رسید.در بند الحاقی 2 تبصره 11 لایحه بودجه آمده است که صندوق تأمین اجتماعی و سازمان بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر مکلفند در ازای دریافت بهترتیب هفتدرصد(7%) و پنجدرصد(5%) حق بیمه، نسبت به بیمه کردن زنان خانهدار متأهل به تعداد دویست هزارنفر اقدام نمایند.
دولت مکلف است براساس فهرست اعلامی سازمانهای مذکور نسبت به تأمین سهم کارفرما ازمحل ردیف 49-550000 اقدام نماید.نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شرکت ایمیدرو با یک صورتجلسه بدون تصویب قانون از منابع درآمدی حوزه معادن حدود 250 میلیارد تومان دریافت و خرج خود کرده این در حالی است که این شرکت بدون بهره وری و با پرداخت حقوق و پاداش های بالا فعالیت می کند.
در جزء حذف شده بند الف تبصره 10 آمده است که حق انتفاع ، حقی است که توسط بهرهبردار به دارنده پروانه بهرهبرداری ازمعدن تعلق میگیرد تا مطابق بندهای این تبصره توزیع گردد. حقوق دولتی حقی است که به استناد ماده (12) قانون اصلاح قانون معادن مصوب 22/8/1390 توسط صاحب پروانه پرداخت میگردد.براساس بند مذکور، در اجرای بند (الف) ماده (1) قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی مصوب 24 بهمن سال 1391 و ماده(33) قانون افزایش بهرهوری بخش کشاورزی و منابع طبیعی مصوب 23 تیرماه سال 1389، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانکهای عامل مکلف است با معرفی وزارت جهاد کشاورزی تسهیلات لازم را برای خرید گندم تولید داخلی تا سقف 11 هزار میلیارد تومان ازمحل منابع داخلی بانکها قبل از شروع فصل برداشت در اختیار سازمان مرکزی تعاون روستائی (شبکه تعاونیهای روستائی و تولیدی) ، کارخانههای آرد و سیلوداران بخش خصوصی قرار دهد.
گفتنی است، کارخانهها و شرکتهای مذکور موظفند تسهیلات دریافتی را برای خرید محصولات فوق به مصرف برسانند و در موعد مقرر بازپرداخت نمایند.
نمایندگان در نشست علنی صبح امروز (شنبه 19بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینهای لایحه بودجه سال 1393 کل کشور با بند الف تبصره 13 لایحه بودجه موافقت کردند که براساس این مصوبه به سازمان نهضت سوادآموزی به منظور شتاب بخشی به اجرای برنامه ریشه کنی بیسوادی اختیاراتی مانند واگذاری موضوع سوادآموزی به سازمان بسیج و پرداخت هزینه تمام شده باسوادکردن به بی سوادانی که به صورت خودآموز باسواد شدهاند؛ واگذار شد.
در بند الف تبصره 13 لایحه بودجه آمده است که به منظور شتاببخشی به اجرای برنامه ریشهکنی بیسوادی:
1- سازمان نهضت سواد آموزی مجاز است سوادآموزی را از طریق واگذاری به سازمان بسیج و اشخاص حقیقی واجد شرایط و پرداخت هزینه تمام شده به روش فرد به فرد بدون ایجاد حق و تعهد استخدامی برای اشخاص مذکور اجراء نماید.
2- سازمان نهضت سواد آموزی مجاز است هزینه تمام شده باسواد کردن هر بیسواد را بصورت مستقیم و پس از احراز مهارتهای سواد به افراد بیسواد که بهصورت خودآموز با سواد میشوند، از محل اعتبارات در اختیار پرداخت نماید.
3- دستگاههای اجرایی خدماترسان نظیر کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی کشور، سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی میتوانند علاوه بر اعتبارات خود با هماهنگی و همکاری وزارت آموزش و پرورش و دریافت کمک از اعتبارات وزارت مزبور نسبت به باسواد کردن افراد بیسواد تحت پوشش خود اقدام نمایند.
آییننامه اجرایی این بند توسط سازمان نهضت سوادآموزی تهیه میشود و پس از تأیید معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور به تصویب هیأت وزیران میرسد.نمایندگان در نشست علنی امروز (شنبه 19 بهمن
ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه 93 کل
کشوربا بند الف تبصره 12 موافقت کردند که براین اساس درآمد حاصل از تکالیف
مقرر در پروانه اپراتورها جهت تحقق اهداف و برنامه های خدمات عمومی اجباری و
پایه با اولویت روستایی و شهرهای زیر ده هزار نفر جمعیت مصرف می شود.
گفتنی است در بند الف تبصره 12 آمده است به وزارت ارتباطات و فناوری
اطلاعات اجازه داده میشود با تصویب دولت، درآمد حاصل از تکالیف مقرر در
پروانه اپراتورها را جهت تحقق اهداف و برنامههای خدمات عمومی اجباری و
پایه با اولویت روستایی و شهرهای زیر ده هزار نفر جمعیت و کمک به تقویت
دفاتر موجود و ایجاد دفاتر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) روستایی از محل ردیف 34-530000 جدول شماره(9) این قانون به صورت جمعی- خرجی و با استفاده از مشارکت اپراتورها به مصرف برساند.