بازدید 20344
حسین موسویان در گفت‌و‌گو با «تابناک»؛ (بخش پایانی)

اگر همه فتنه‌ها از کنگره آمریکاست، چرا برنامه‌ای برای تأثیر بر آن نداریم؟

ما ‌سفیری در نیویورک داریم که اگر بخواهد ‌به واشنگتن برود، باید مجوز بگیرد که البته مجوز هم به او نمی‌دهند. رفتن سفیر ما به واشنگتن به این فرض است که جمهوری اسلامی ایران اجازه بدهد، ‌نماینده ما برود و یک نماینده کنگره را روشن کند!
کد خبر: ۳۷۵۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۹ 04 February 2014

نگاه ایرانیان خارج از کشور به ایران چگونه است؟گفت‌و‌گو با سید‌حسین موسویان در آخرین روزهای حضور وی در ایران، پیش از ‌سفر دیگر وی به ایالات متحده در دفتر تابناک برگزار شد.

موسویان که این روزها بیشتر به «دیپلمات سابق» شناخته می‌شود، بارها از بی‌علاقگی خود به شغل و پست دولتی سخن می‌گوید و دعوت از وی ‌نیز تا اندازه بسیاری به همین سبب انجام گرفته است. هدف گفت‌وگو، بررسی ابعاد گوناگون مذاکرات هسته‌ای با نگاه به راه رسیدن به توافق نهایی بر سر موضوع هسته‌ای ایران از زبان کارشناسی بود که ضمن آگاهی از ابعاد گوناگون موضوع هسته‌ای ایران، فارغ از قید و بندهای سیاسی و دیپلماتیک، بتواند در این باره نظر کارشناسی بدهد و پیش‌بینی‌هایش فشاری نیز بر مذاکره‌کنندگان ایرانی نیاورد.

هم‌اکنون بخش پایانی این «گفت و گو » را پیرامون روابط ایران با اروپا و وضعیت منطقه خاورمیانه خواهید دید.

موسویان همچنین از سفر خود به ایالات متحده برای پیگیری پایان ‌کتاب جدید خود با موضوع روابط ایران و آمریکا خبر داد. هم‌اکنون این گفت‌و‌گو را در شرایطی ‌می‌‌خوانید که از سفر موسویان به آمریکا چند روزی گذشته است.  

 * چرا ‌در دوران اخیر نتوانسته‌ایم در اروپا با کنگره و پارلمان اروپا تعامل کنیم؟

ــ ‌نداشتن ارتباط بهینه با غرب، ضعف بزرگ  دیپلمات های جمهوری اسلامی از اول انقلاب است. اولا لابی ایران در امریکا صفر است، در حالی که پاتوق تبلیغاتی جهان در آمریکاست. ‌همه رسانه‌های دنیا را از لحاظ وزن، قدرت و دامنه تأثیرگذاری در یک کفه ترازو و بقیه رسانه‌های دنیا را ‌در ‌کفه دیگر بگذارید. لازم نیست که فقط دیپلمات‌های ما با غرب ارتباط برقرار کنند. چهره‌های علمی و آکادمیک ما هم حضور فعال ندارند. شما وقتی به غربی‌ها نگاه می‌کنید، می‌بینید دیپلمات‌هایشان، دیپلمات‌های بازنشسته، رسانه‌ها و مراکز علمی و مطالعاتی به طور فوق‌العاده گسترده و هماهنگ تنظیم شده و تنظیم نشده در راستای اهداف غرب حرکت می‌کنند.

ـما در جمهوری اسلامی چند مرکز فکر داریم. واقعا مراکز فکر در ایران ضعیف و فشل است. در ایران برای یک کنفرانس بین‌المللی، دو هزار مشکل از مکان، محتوا و مهمانان وجود دارد. 

کشورهای غربی دست مراکز فکرشان را باز می‌گذارند‌ که به هر کشوری می‌خواهند بروند و بحث کنند. من یقین دارم که مراکز فکری غربی، ‌در چهارچوب غرب حرکت می‌کنند؛ یعنی ارتباط و همکاری متقابل بدون اینکه دستور بگیرند وجود دارد.
 
* آقای موسویان، ‌تعامل نامناسب ما با غرب در حالی است که گروه‌های معاند از جمله گروهک منافقین ارتباط گسترده و مناسبی با اتحادیه اروپا برقرار کرده‌اند و حتی می‌شود گفت لابی کوچکی در اتحادیه اروپا به شمار می‌آیند. چه ضعفی در دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بوده که حتی نتوانسته‌ایم به اندازه منافقین در اتحادیه اروپا تأثیر‌گذار باشیم؟

 
ــ فعالیت تبلیغاتی یک گروهک به نام منافقین از گذشته تا کنون از تمام فعالیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی بیشتر بوده است. همین الان این گروهک پنجاه تا شصت نیروی ثابت برای کنگره آمریکا تعیین کرده که ۲۴ ساعته در آنجا لنگر انداخته‌اند، حال آنکه جمهوری اسلامی یک نفر هم ندارد. اگر قبول داریم تمام فتنه‌ها از کنگره آمریکا بر‌می‌خیزد، چرا هیچ برنامه‌ای برای تأثیر در کنگره نداریم؟

ما ‌سفیری در نیویورک داریم که اگر بخواهد ‌به واشنگتن برود، باید مجوز بگیرد که البته مجوز هم به او نمی‌دهند. رفتن سفیر ما به واشنگتن به این فرض است که جمهوری اسلامی ایران اجازه بدهد که نماینده ما برود و یک نماینده کنگره را روشن کند! در حالی که متأسفانه باید بگویم، لابی صهیونیست نفوذ و قدرت وحشتناکی در کنگره امریکا دارد.

البته منافقین هم بدون شک پولشان را از غربی‌ها که به دنبال براندازی و تضعیف هستند می‌گیرند و خرج می‌کنند. مثلا یک نماینده از امریکا دعوت می‌کنند و نزدیک به ۶۰۰۰۰ دلار برای ‌ده دقیقه ‌سخنرانی می‌دهند. ما به گمان خود‌ با شعار دادن ‌همه چیز درست می‌شود.

ایران در اروپا و امریکا لابی و دیپلماسی عمومی ندارد. دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی صفر است. روزانه میلیون‌ها صفحه علیه ایران می‌نویسند، ولی متأسفانه یک کلمه کسی پاسخ نمی‌دهد. برای دیپلماسی عمومی برنامه‌ای در کار نیست. در حالی که ایران باید در سطح رسانه‌ها فعالیت کند تا بتواند حرف و پیام جمهوری اسلامی را انتقال دهد. شما باید در همه کنفرانس‌ها و برنامه‌ها ‌باشید و از منافع کشور دفاع کنید و حرفتان را بزنید.

فرض کنید ‌کنگره امریکا بالا‌ترین دشمنی را داشته باشد. شما باید روشنگری کنید، چرا که صهیونیست‌ها و منافقین دارند آن‌ها را منحرف می‌کنند و دروغ به خورد آن‌ها می‌دهند.

بنده امیدواریم که دولت جدید برنامه‌ای برای ایجاد لابی در همه کشور‌ها داشته باشد. مثلا ما در عربستان و جهان عرب لابی نداریم. متأسفانه ‌کسی نیست و انگار نه انگار که علیه منافع ایران صحبت می‌شود. ما به جز ‌چند کشور مثل عراق که رابطه خوبی با او داریم، هیچ ‌‌تأثیری نداریم.

* ایرانیان خارج ‌کشور می‌توانند چه تأثیری در پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی داشته باشند؟


ــ اگر ما شش میلیون تن در خارج داریم، ۵۹۹۰۰۰ مدافع ایران و حقوق ایران هستند. عده‌ای مزدور مثل منافقین که مخالف و به دنبال تغییر رژیم و جنگ هستند با جمهوری اسلامی مخالف‌ا‌ند. چطور ایران نمی‌تواند از پتانسیل میلیون‌ها ایرانی استفاده کند؟! ایرانیان زیادی هستند که می‌خواهند از ایران دفاع کنند، ولی زمینه‌ فراهم ‌نیست و متأسفانه برنامه ریزی از داخل برای استفاده از توانایی‌های بالقوه ایرانیان خارج از کشور وجود ندارد.

* برخی از کار‌شناسان علل ضعف ایران در دیپلماسی عمومی را کمبود بودجه می‌دانند. نظر جنابعالی چیست؟

ــ البته همه دیپلماسی پول نیست. عرق ملی ایرانیان را نمی‌شود با پول خرید. برنامه و طرح می‌خواهد برای اینکه عرق ملی ایران در راستای منافع ایران استفاده شود. شما لازم نیست به شش میلیون پول بدهید که برای ایران کار کنند. شما صد‌ها ایرانی دارید که حاضرند برای منافع ایران میلیارد‌ها کمک کنند. بیشتر باید گفت‌ در جمهوری اسلامی استراتژی، برنامه و عزم وجود ندارد. در سی سال گذشته، هیچ عزمی برای سازمان‌دهی دیپلماسی عمومی فعال و ایجاد لابی مقتدر در دورترین نقاط جهان نبوده است.

* شما مهم‌ترین مشکل در دوران گذشته در ایجاد مشکلات فراوان در روابط ایران و غرب را چه می‌دانید؟


ــ خطای استراتژیک در دوران آقای احمدی‌نژاد رخ داد. در آن دوران سیاست خارجی ما به گونه‌ای جلو رفت که نه تنها اروپایی‌ها به دامن امریکا افتادند، بلکه حتی از امریکایی‌ها در تحریم ایران پیشی گرفتند. تحریم بانک مرکزی و نفت را اول اروپایی‌ها اجرا کردند. در دهه هفتاد ‌دیپلمات‌های وزارت خارجه تلاش کردند ‌تا اجازه داده نشود تحریم‌های یکجانبه امریکا جهانی شود. برای همین، بلوک قدرتمندی در خط مقدم بسیج شده بودند که در دروان مشکلات بدهی‌های ایران فشار به ژاپن و اروپا آورند تا انقلاب و ایران را خفه کنند. اما با تلاش‌های آن موقع این اتفاق نیفتاد و باعث شد که بدهی‌های ایران را با پوشش‌های گوناگون رفع کردیم. در چند سال گذشته، فقط کاری کردیم که اروپایی‌ها گوی سبقت را از آمریکایی‌ها ربودند.

دیپلماسی مورد نظر مقام رهبری مبنی بر عزت، حکمت و مصلحت با شعارهای افراطی به دست نمی‌آید. حرف را لازم نیست ‌در قالب کاملا بد بزنیم که دنیا متنفر بشود. متأسفانه در گذشته در بد‌ترین قالب با دنیا تعامل می‌کردیم.

* یکی از مهم‌ترین بحث‌های سیاست خارجی در سطح منطقه روابط ایران و عربستان است که می‌تواند تأثیرات بسیار گسترده‌ای داشته باشد. تحولات اخیر خاورمیانه و وضعیت ایران را در دوران اخیر چگونه ارزیابی می‌کنید؟


ــ دو ماه پیش، بنده بحثی را در کنفرانس منامه مطرح کردم. کنفرانس منامه مهم‌ترین کنفرانس بین المللی در مورد منطقه خلیج فارس است و هیچ کنفرانسی وجود ندارد که نزدیک به سیصد تن از مهم‌ترین ‌افراد کشورهای ‌منطقه در آن شرکت کنند. هرچند بنده نماینده رسمی ایران نبودم، آنجا پیشنهاد کردم برای توقف تقابل بین ایران و کشورهای همسایه خلیج فارس و ورود به جاده تعامل، ما به سیستم همکاری‌های جامع منطقه‌ای بین ایران، عراق و سازمان همکاری‌های خلیج فارس نیاز داریم. اگر چنین سیستم همکاری بین کشورهای منطقه به وجود بیاید، مشابه سیستم‌های همکاری که در اروپا هست، می‌تواند مشکلات این منطقه را حل کند.

کشورهای کوچک وقتی به عظمت ایران از نظر نیروی انسانی و گستردگی خاک نگاه می‌کنند می‌‌ترسند. بحرین، قطر و امارات وقتی به ایران از روی نقشه جغرافیا نگاه می‌کنند، شب خواب ندارند. این وحشتی که امروز در منطقه از ایران وجود دارد، چند برابرش در اروپا از آلمان وجود داشت. چون آلمان دو جنگ جهانی هم ایجاد کرده بود. ایران جنگ به راه نینداخته است، ولی آلمان توانسته همه نگرانی‌های امنیتی را برطرف کند. آلمان در قالب یک سیستم تعامل منطقه‌ای هضم شده است. این کشور در سیستم تعامل منطقه‌ای با اینکه ‌عملا هنوز قدرتمند‌ترین کشور اروپاست، نگرانی‌ها را هم برطرف کرده است. آن‌ها ساختار‌های سیاسی امنیتی ایجاد کرده‌اند که تمام نگرانی‌های امنیتی سایر کشورهای اروپایی را برطرف کرده‌اند. آلمان صد برابر بیشتر از ایران متهم به دخالت در اروپا بود. در آن کنفرانس از این ایده خیلی‌ها استقبال کردند. حتی اروپایی‌ها و امریکایی‌ها که حاضر بودند، گفتند ‌این چیزی است که بشود روی آن کار کرد.

* آیا این ایده قابلیت اجرا با توجه به وضعیت منطقه را خواهد داشت؟


ــ اگر شما ایده و ابتکار داشته باشید، باید کمی باز‌تر نگاه کنید. امریکا می‌خواهد از منطقه خاورمیانه و خلیج فارس خارج شود. حضور امریکا در ۴۰ و پنجاه سال گذشته بنا بر سلطه بر منطقه برای نفت بود. این سیاست در حال پایان است برای اینکه امریکا تا چند سال آینده از نظر نفت مستقل می‌شود و تا ده سال آینده، نخستین صادر کننده نفت جهان خواهد شد. در واقع بحثی که ما چهل سال است می‌کنیم که همه چیز برای نفت است در حال تمام شدن است. موضوع خروج امریکا یک واقعیت فوق‌العاده استراتژیکی است که باید استراتژیست‌ها آن را درک کرده و از این فرصت استفاد کنند.

* آینده خاورمیانه را با توجه به تحولات اخیر چگونه می‌بینید؟


ــ خاورمیانه کاملا به هم ریخته است. واقعا بحران‌ها در خاورمیانه تمام معادلات خاورمیانه را به هم ریخت و از دل این بهم‌ریختگی تهدیدات فوق العاده جدی و مشترکی برای ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی مثل افراط‌گرایی سلفی‌ها و تروریسم پدید آمده است. این نخستین تهدید مشترک و نگرانی مشترک برای ایران و امریکاست.

شعاری که بوش ‌در آغاز سال ۲۰۰۰ مبنی بر جنگ با تروریسم داد، تنها یک کشور به نام افغانستان بود؛ اما امروز تروریسم خاورمیانه را فرا گرفته است. هیچ کشوری در منطقه قدرت مبارزه با افراط گرایی جز ایران ندارد. غربی‌ها و امریکایی‌ها این موضوع را خوبی می‌فه‌ند.

سیستم قدرتمند امنیتی، نظامی و منابع انسانی فوق العاده زیاد ایران، باعث شده ‌هیچ کشوری مثل ما نتواند ‌جلو‌ موج تروریسم و افراط گرایی بایستد. البته اینکه چه طراحی وجود دارد که از این ظرفیت به وجود آمده استفاده شود، من خبر ندارم! خاورمیانه جدید در حال شکل‌گیری است و تمام معادلات گذشته به هم می‌ریزد. سقوط مبارک و بن علی سقوط یک شخص نبود. بی‌ثباتی که امروز در عراق و افغانستان و در سوریه وجود دارد، ‌نشان از یک خاورمیانه جدید است.

* آقای دکتر در ‌آخرین پرسش بفرمایید‌ ایران باید چه سیاست خارجی ‌در مقابل وضعیت جدید خاورمیانه پیش بگیرد؟


ــ همه قدرت‌های بزرگ یعنی از روسیه، چین، هند گرفته تا امریکا و اروپا حاضرند با ایران دست بدهند؛ بنابراین، من واقعا یک مقطعی را در ‌تحولات منطقه‌ای می‌بینیم که در صد سال گذشته بی‌سابقه بوده ‌و شاید در چند دهه آینده هم ‌چنین ‌فرصتی برای ایران پدید نیاید و این گونه نشود.

حیف است ‌در چنین شرایطی در دعوای داخلی فرو برویم. هیچ خیانتی بالا‌تر از این نخواهد بود که در چنین مقطعی که ما می‌توانیم موضوع هسته‌ای و تحریم را برطرف ‌و یک رقابت منطقه‌ای در راستای منافع ایران سازمان‌دهی کنیم، به دعوای داخلی بپردازیم که مثلا چه کسی انتخابات مجلس را خواهد برد یا خواهد باخت. گاهی فکر می‌کنم سیاستمداران ما اصلا در فاز تحولات منطقه‌ای و جهانی نیستند و ‌جای دیگری برای خودشان سیر می‌کنند.

متن کامل این گفت و گو را اینجا بخوانید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۹۰
درود.....واقعا متاسفم..
پاسخ ها
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
اگر کمی عمیقتر نگاه کنیم نسخه های جناب موسویان دقیقا در امتداد دیپلماسی مذاکره وفشار امریکاییها قرار دارد . از یک سو امریکا فشار را ادامه داده ودر مقابل نرمشهای واقعی وملموس ایران گشایشهای محدود و وهمی ارایه مینماید واز سوی دیگر از زبان سفرای افتخاری !خود خواهان ورود ایران به بازی بی پایان جلب محبت ورضایت مقامات غربی وامریکایی تشویق مینماید.
وحید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
تا حالا ایشون رو نمی شناختم ولی با خواندن این مصاحبه فهمیدم آقای موسویان به معنی کامل یک مغز متفکر دیپلماسی هستند اما حیف که تا امروز از چنین مغزهایی در جهت منافع کشور استفاده درستی نشده
علیرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
از نتایج و نظریات ایشون استفاده شده خوب هم استفاده شده البته از الان ایشون خبر ندارم شاید واقعا باتجربه و استراتژیست شدن اما پذیرش دائم npt توسط ایران و خطای بزرگی که مرتکب شدیم و این همه مشکلات ما به خاطر چماق npt هستش در حالی که از اول برنامه هسته ای ایران کاملا روشن و شفاف بود و بعدا به خاطر کارشکنی های امریکا مجبور به پنهان کاری شد، در زمان ایشون که نماینده ایران در آژانس بودن اتفاق افتاد. ایکاش در مورد دلایل پذیرش دائم هم سوال میشد
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
آقا علیرضا، واقعاً خودت متوجه شدی چی می گی؟ پذیرش دائم NPT یعنی چی؟ موقتش هم مگه هست؟؟ نکنه منظورت تعلیق داوطلبانه برنامه غنی سازیه؟ حداقل شناختن الفبای چیزی که می خوای با این قوت ازش انتقاد کنی بد نیست عزیز.
احسنت
پاسخ ها
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
احسنت گویی اسان است و متاسفانه در میان ما بسیار رواج دارد ولی واقعا روشهای پیشنهادی ایشان تنها با خوشبینی وگرایش مطلق به غرب قابل نوجیه است ایا ایشان یک لحظه به بازی پلیس خوب وپلیس بد که یک بازی متداول از سوی امریکاییهاست فکر کرده اند؟ چرا کلینتون در سخنرانی اخر خود در حالی که بحث تحریمهای جدید در کنگره تقریبا منتفی شده باز اظهار قدرتنمایی و وتو میکن در حالی که میداند کنگره در صورت تمایل جدی رای دوسوم برای غلبه بر وتو را دارد . اینها دلیلی روشن بر این بازی نیست؟
آفرین.سیاستمداری یعنی این.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
سیاستمداری امثال ایشان ما را در تله غرب گرفتار کرده که جز یاری خدا رهایی از ان دشوار مینماید. دیپلماسی زیبا سخن گفتن نیست بلکه فهم عمیق از روابط پنهان بین الملل و ارائه راهکار مناسب در قبال ان است که متاسفانه بسیاری از مدعیان دیپلماسی انرا فراموش کرده ویا عمدا نادیده میگیرند
حاجی صبح بخیر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
بیشتر از این جمله مخت جواب نداد؟
علیرضاART
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
خیلیها (آرای انتخابات ریاست جمهوری)، خیلی وقته بیدارند.
از جمله آقای موسویان

ولی بعضیها مثل این دوستمون، تازه بیدار شدند.
به همین علت، به بقیه صبح بخیر میگن !!!!
بعد همین کنگره حدود 2 ساعت مینشینند پای اراجیف نتانیاهو که مظلوم نمایی میکنه و برای هر جمله اش بلند میشوند و دست میزنند .به ماهم همچین فرصتی بدهند کاری کنید که ماهم بتوانیم انجا مشکلاتمان را مطرح کنیم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
به عمل کار برآید به سخندانی نیست
فوق العاده این دو گفت و گو ارزشمند بود . متشکرم
حرف های آقای موسوین بسیار متین است. امیدوارم مورد توجه قرار بگیرد.
حرفهای اقای موسوی متاسفانه صحیح است. امیدوارم همه جناحها بدون تلاش برای سوء استفاده داخلی سعی کنند که در جهت منافع کشور فعالتر شوند.
حیف که از این سیاستمدار در داخل استفاده نمی شود
بسیار عالی ..
کو گوش شنوا؟ چند درصد دولتمردان و مجلسیان ما با این رویکرد آشنا هستند؟ چرا اهداف درست و متعالی ما بدلیل روش اشتباه ما در تعامل صحیح با دنیا ناکام مانده است؟ آیا حداکثر هنر ما انتقال جبهه جنگ با صهیونیزم در مرزهای لبنان است؟ آیا دعوای ما با صهیونیزمها نمیتواند در میدان کنگره امریکا باشد؟ میدانید چقدر هزینه آن کمتر و تاثیر آن بیشتر است؟ و .. دهها حرف ناگفتنی و فرصتهای در حال سوختن.... به امید روزی که تخصص و تجربه صحیح معیار انتخاب در هر پستی گردد.
پاسخ ها
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
قبول دارم که نقص ها یی هست اما دولت و مجلس را خود ما رای می دهیم و انتخاب می کنیم پس تمام ضعف ها و قصور و تقصیر نمایندگان مجلس و دولت به گردن تک تک ماست چه به آن ها رای داده باشیم چه به رقبایشان و چه اصلا رای نداده باشیم.
اينطور هم كه فكر ميكنيد نيست -ايران يك كشور مقتدر است با نيروهاي بالقوه در تمام ابعاد - اين جرياني كه اكنون وجود دارد(اقتدار ملي)نتيجه سياست گذاري پيشينيان است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
عزیزم هنوز خوابی یا خودت را زدی به خواب.
واقعا براي سياسيون بايد متاسف بود كه براي منافع خود شخصيت هايي مثل ايشان را كه مي توانست وزنه اي بسيار خوب باشد تبديل به يك انسان معمولي كرده است درود بر اعتدال مرگ بر تند رو هاي افراطي
اعتدال یعنی همین.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
...همین یعنی چی؟؟
احسنت اقای موسویان تابناک مرحبا بیشتر با ایشان مصاحبه کنید تا امیدوارتر وروشنتر شویم اقای موسویان شما در این برهه
حساس تاریخ ایران عزیز نباید خاموش ومنفعل بمانید سیاست امروز به افراد فهیم وهوشمندی چون شما بسیار نیازمند است بسم اللله
حاجی گرینوف ..............!!!!
حرف دل خیلی ها را زدی.
ما وقتی نمی توانیم با خودمان تعامل کنیم و همدیگر را در حد دشمن نگاه می کنیم چه تاثیری می توانیم در دنیا داشته باشیم.
درود بر هرکسی که فرزند این مملکته و قلبش برای مملکتش می تپد اقای موسویان امساله شما باید در کنفرانسهای داخلی با موضوعه عزت ملی و فرصتهای اقتصادی برای ایران با حضوره اساتید و دانشجویان شرکت کنند و موانع وراهکارها را برسی کنید ما هنوز بخشه بزرگی از جمعیت که شامل دانشجویان و دانش اموختگان و اساتید دانشگاه و هنرمندان نمیتوانیم در مجلس شورای اسلامی خودمان نمیتوانیم لابی کنیم قسمت اعظم مشکلات را باید اول در داخل حل و فصل کنیم داخل رو حل کردیم بعد میریم با خارج هم مشکلاتمان را حل میکنیم به امید ایران اباد
احسنت حرف دل خود فروختگان را ردی!!!!!!!!!!!!!!
واقعا حرف حساب جواب نداره،ولی مطمءن باشید بعضیا چون نمیتونن جواب این حرفای حسابی رو بدن،فوری انگ میزنند به ایشون که دیگه اصلا نتونه حرف بزنه،واقعا چرا ما طاقت شنیدن حرف حسابی و منطقی نداریم؟؟چرا تنگ نظر هستیم؟خوب اینهمه حرف منطقی زده ایشون،و خودشون هم گفته بودن که اومدن که بمونن،ولی چرا یه عده کاری کردن که ایشون مدام بگه من دنبال کار دولتی نیستم،و نیومده دوباره برگرده امریکا؟؟؟حیف نیست که از امثال ایشون استفاده کنیم،کاش انقدر تنگ نظر نبودیم و طاقت شنیدن دو کلمه حرف حساب داشتیم
درود بر شما ای ایرانی فهیم و دلسوز. متاسفانه افرادی که دنبال مسائل داخلی هستند اینقدر مغزی کوچک دارند که به بیشتر از آن فکر نمی کنند. مثلا فلانی فکر می کند به هر طریقی که شده به فرض با تخریب مذاکرات خودی نشان دهد و مجددا نماینده مجلس شود. دلیلش این است که مسئولین اصلی مملکت شاید به این امر توجه نمی کنند و در واقع مطلع نیستند. اینگونه افرادی که غرق در دعواهای داخلی هستند و منافع ملی ایران را فدای منافع شخصی و ناچیز خود کرده باید به کل از صحنه خارج شوند. مسئولین اصلی مملکت بایستی به این افراد تذکر لازم را بدهد و در صورت تکرار برای همیشه از صحنه سیاسی کشور کنار گذاشته شوند. دکتر عزیز، حرف شما حرف دل اکثریت قاطع این ملت است. به خدا قسم رانندگان تاکسی هم می فهمند که ایران باید در چه مسیری حرکت کند ولی مشتی آدم بی فکر با سنگ اندازی و تخریب منافع مملکت بزرگ ایران را معمولا به خطر انداخته اند و می اندازند.
براي روشنگري عموم جامعه و تمامي آحاد مردم درخصوص مسائل داخلي كشور ميبايست سيستم اطلاع رساني قويي بوجود آيد تا از كاسب جزئي سر كوچه گرفته و تا سوء استفاده كنندگان از تحريم هاي اقتصادي كه آنرا دور ميزنند، سر مردم و يا همديگر كلاه نگذارند. متأسفانه چنين سيستمي كه آنرا در كشورهاي خارجي مشاهده مي كنيم و روز به روز دارند با همين سيستم پيشرفت مي نمايند در داخل كشور نه تنها پياده نشده است بلكه اصلا وجود هم ندارد و در حقيقت مديران اجرائي با اينگونه اداره كردن كشور توانسته اند از عدم آگاهي مردم از اطلاعات جامع مدني حقوق شهروندي خودشان بهترين و بي شرمانه ترين سوء استفاده ها را از مقام خود ببرند.
اما در خصوص مسائل خارجي مربوط به ديپلماسي عمومي بايد به عرض برسانم تا وقتي در داخل كشور سطح آگاهي ريز مشكلات اجرائي توسط مسئولين درك نشود و فرهنگ همكاري جمعي را بين مردم بوجود نياورند از ديپلماسي عمومي در موضوع سياست خارجي هم نمي توانيم بهره ايي ببريم. حال بگذريم از نوابغي مانند آقاي موسويان كه در اينگونه مواقع پيدا مي شوند و مي توانند نسبت به مسائل مطرح شده در جامعه و سطح خارجي تجزيه و تحليل درستي ارائه بدهند. توجه فرموديد چه چيزي را مطرح نمودم: نوابغ، نه آن مردم هوشمند و فهميمي كه بزرگان معروف در سخنراني هايشان دم از همين مردم مي زنند و شنوندگان اين سخنرانيها نيز چنان هيجاني مي شوند كه فكر مي كنند خودشان واقعا فهيم هستند و در لابلاي سخنرانيهاي آن مقام مسئول هم چنان شعار سر مي دهند كه متورمي رگهاي گردنشان را مي توان بخوبي مشاهده كرد.
به نظر من متاسفانه برخي از مسئولين ما هنوز در تفكر انقلابي گري وتندرويي جا مانده اند وبه تعادل رفتاري نرسيده اند تا همين ديروز از مذاكره رودررو با آمريكا يك تابو درست شده بود در حاليكه الان بايد با تعقل وعقلانيت وپرهيز از افراط وتفريط تعامل مناسبي با كشور هاي تأثير گزار منطقه اي وفرامنطقه اي برقرار كنيم واصول فكري خود را رو دررو تبيين كنيم
بسيار عالي بود احسنت بر ديپلمات اصلاحات .
از صحبت های جناب موسویان می شود فهمید ایران می تواند جز ده کشور برتر و قدرتمند جهان بشود. این مستلزم هماهنگی و همکاری اول در داخل و بعد در خارج است.عقاید در مورد نحوه و عملکرد مدیریت این مطلب می تواند متفاوت باشد این تفاوت باعث بوجود آمدن بهترین ایده خواهد شد.رهبری می تواند پرچم دار و پیشرو در یکسو سازی اهداف تمام گروه ها برای پیشرفت داخلی و خارجی باشند چون چه اصولگرا و چه اصلاح طلب همگی عزت ایران عزیز را می خواهند.ببیاییم نگذاریم فرصت ها از دستمان برود.
با تشکر از تابناک عزیز بابت این مصاحبه، لازم می دانم عرض نمایم دلسوزی ایشان برای مملکت، با تمام جفا و تهمت بی اساس وارده ، ستودنیست .
ما تا افراطیون نون به نرخ تحریم خور تو این مملکت داریم نیاز به دشمنی کنگره و ... نداریم
احسنت بر اقای موسویان و مرحبا به تابناک.
چرا دستگاه دیپلماسی و دیپلمات های ما جرات طرح چونین تحلیل های واقعی از شرایط فعلی دنیا رو ندارند . مطمئنا تحلیل ایشان حرف دل بسیاری نیز هست . درود بر آقایان موسویان و ظریف
درود بر اعتدال
من دانش اموخته جغرافیای سیاسی ام از تابناک واقای موسویان بامطالب ارزشمنمدومنطبق برواقعیات تشکر میکنم انشااله برای اینگونه بحث هاجداازبرخی موضوعات کم اهمیت یا اختلاف افکن دررسانه هازیادوقت بگذاریدونظرات صاحب نظران رانیز بررسی کنید خطروهابیت جدی است
بنده به آقای دکتر عرض ادب میکنم.بنده تحصیلاتم روابط بین الملل. و حقوق. است.ودر مناطق اوراسیا فعالیت چندین ساله دارم.در تایید فرمايشات ایشان باید عرض کنم ما میتوانیم با نیروی انسانی قوی بالقوه ای که در خارج. داریم از قدرت منطقه ای به قدرت جهانی در تمام زمینه ها تبدیل بشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
من در سفری که به چین داشتم این را از زبان خود چینی ها شنیدم که می گفتند برای ما عجیب است که شما پیمان منطقه ای حتی با همزبانان خودتان ندارید یعنی ما از افغانستان و عراق و تاجیکستان که زمانی جزیی از ایران بودند می توانیم برای پیمانهای منطقه ای شروع کنیم از نیروی کار آنها برای تبدیل شدن به یک ابرقدرت منطقه ای استفاده کنیم و بعد به تدریج تمام کشورهای کوجک منطقه به دنبال ما برای اقتصاد و امنیت و سیاست می ایند.
همین دوستان چینی می گفتند ایران چون چهار راه غرب و شرق است می تواند با اتحاد با همزبانان و هم نژادانش( کردستان، افغانستان و تاجیکستان) به یک ابرقدرت جهانی تبدیل شود.
به امید تشکیل دوباره امپراتوری پارس
نظر و دیدگاهش عالی بود
تحلیل بسیار خوبی بود
نمایندهای بجای در نظر گرفتن منافع ملی یه فکر کاروتجارت بعد از نمایندگی هستند
جناب آقاي موسويان فکر ميکند که دولتمردان آمريکايي از روي بي اطلاعي دستور کشتار مردم در سراسر جهان را مي دهند. حتماً اين دولتمردان مورد نظر موسويان از آوارگي و کشتار مردم بيگناه در لبنان و سوريه و سومالي و...بي خبر هستند و منتظرند که آقاي موسويان انان را آکاه نمايد. جناب آقاي موسويان آنان به اندازه جنابعالي از علل اين کشتار آگاه هستند و منافع مادي آنان ايجاب ميکند که اين کشتارها ادامه يابد. از خدا ميخواهم تو و همفکران تورا راهنمايي نمايد.
آقای موسویان برادر شهید و اخلاق مدار و وطن دوست بوده و نسبت به نظام و رهبری تعهد کامل دارد. بهتر است ایشان به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در نیویورک انجام وظیفه نماید. کسی است که می تواند در آن پست منشاء تحول شود.
آقای دکتر (؟) موسويان اولاً بفرمايند دکترايشان را از کجا و یا چه کيفيتي اخذ نموده اند و ثانيا در سالهايي که سفارت اير ان در آلمان را به ايشان بخشيده بودند در ماجرای رستوران ميکونوس چه موضع گيری داشتند که الان جز نوابغ ملت ايران محسوب شده و صحبت از رابطه حسنه با غرب مي کنند. ظاهراً همانطور که در زمان قاجاريه مي گفتند هوای غرب (غرب نوشيني) بذات مربي است و نظرات انسان را 180 درحه تغيير ميدهد تا زماني که نوابغ ملت ايران اين افراد هستند ملت هميشه بازی خورده خواهند بود. ايشان دوباره پس از دوران احمدی نژاديسم سودای صدارت دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
دکتری داشتن نشانه متفکربودن نیست که سر نداشتن آن تفکر صحیح کسی را زیر سوال برود حرف حساب مدرک نمیخواد گوش شنوا ومنطق میخواد.الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه
ali
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
با سلام
برای من مهم نیست ایشان چه جور PHD گرفته فوقش دانشگاه آزاد یا یک دانشگاه داغون تو خارج ولی ایشان در رتبه علمی است که الان کرسی استادی دانشگاه پرینستون را دارد که از نظر رتبه جزو 5 دانشگاه اول دنیا است و ایشان در حال تدریس است
افرین
چندين سال به تبليغات غربي ها پاسخ داده مي شد. گفتند آنها با اين كار شما را مشغول كرده اند و وقت دولت را درگير پاسخ به اين تبليغات كرده اند. رسانه ها نيز نوشتند كه نبايد سياست انفعالي داشته باشيم. بنابراين قرار شد كه بجاي پاسخ دادن به تبليغات منفي حالت فعال بگيريم و ما آنها را وادار به پاسخگويي نماييم و اين شد كه سوالاتي همچون هلوكاست مطرح شد. حالا مي گوييد بايد پاسخ بدهيم . بالاخره كدام سياست بهتر است؟
'''سیاستمداران ما اصلا در فاز تحولات منطقه‌ای و جهانی نیستند و ‌جای دیگری برای خودشان سیر می‌کنند.'''
باالاخره باید یکی باشه تا اشتباهاتمو و کم کاریهامونو گردنش بیاندازیم!
اقای دکتر موسویان یکی از دیپلماتهای برجسته در زمان اصلاحات بود که عضو تیم مذاکره کننده هسته ای بودند و با تمام توان از منافع ایران دفاع می کردند به مسائل حقوق بین الملل کاملا اشراف دارند و بازی سیاسی را مثل خود آمریکایی ها بازی می کنند. اگر در ایران دو نفر دیپلمات کارکشته وجود داشته باشد که بتواند با قدرتهای بزرگ و آمریکا مذاکره کند و از آنها به نفع منافع ملی امتیاز بگیرد اولی آقای دکتر موسویان است و دومی آقای دکتر ظریف. این دو بزرگوار می توانند سیاست خارجی ایران را متحول کنند تا ایران بتواند با عزت و سربلندی در روابط بین الملل جای پای خود را مستحکم کند
از نقطه سنجی تابناک تشکر میکنم واز آقای موسویان درخواست میکنم به وظیفه ی خودش مثل همیشه عمل کند ومثل یک شیر از ایران عزیز دفاع کند درود وسلام من به ایشان
درود بر موسویان
آقا دلت خوشه ! بحث اصلي ما اينه كه سبد كالا به ما تعلق گرفته يا نه! و چطوري آنرا دريافت كنيم !
مقامات عالی و استراتزیستهای عالی باید این صحبت ها را بخوانند و تحلیل کنند و تبدیل به برنامه عملیاتی کنندوگرنه اش همان اش است وکاسه همان کاسه.باید قبول کنیم که 35 سال راه را برعکس رفته ایم. باید بلندگوها را از افراطیون گرفت و انها را بعد از 35 سال به مرخصی فرستاد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
البته استراتژیستهای عالی نه سهمیه ای !!!!
آقای موسویان اینقدر این مصاحبه را قشنگ و گویا انجام دادین که آدم مثل این سریالهای دنباله دار دوست داره پیگیری کنه ، امیدوارم در این چرخه مسئولیت مهمی به شما داده بشه.
احسنت به آقای دکتر موسویان, واقعا جای امثال آقای دکتر در رسانه ملی خالیست به جای برنامه های .....
با سلام
خوشنود نيستم از مرغاني كه در ديارما زاده شده اند.ليك امروز تخم انديشه
را در ديار بيگانگان ميگذارند.
اگر دنبال ايراني آباد و سر فرازو توسعه يافته هستيم بايد امور كشور را به شايستگان آن واگذاركنيم.واز فرزانگان وفرهيختگان به نحو مطلوب استفاده كنيم.
براي مهاجرت وكسب دانش همگان در صورت امكان برابر مي بايد هجرت كنند.ليك پس از كسب دانش و مهارت ميبايد به سر زمين مادري برگردند. ورسالت حاكميت همانافراهم كردن و تسهيل بازگشت آنان است. اسلام عزيز
همواره حامي انديشمندان بوده ومابايد
به دنيا نشان دهيم.ايران مهد دانش و دين و تاريخ و نوآوري است.و پيامش سازندگي و سربلندي نوع بشر است والسلام.موفق باشيد.انشاءا...
با تشکر از تابناک به خاطر مصاحبه ای که با آقای موسویان ترتیب دادند... آقای موسویان کاملا درست می فرمایند... سیاست مقوله ای است که در آن تحلیل هزینه-منفعت صورت می گیرد، یعنی چه چیزی به نفع ملت به دست آمده و چه چیزی به ضرر ملت خواهد شد، که اگر منعفت بر ضرر پیشی گیرد، لذا تصمیم اتخاذ می شود، در تمام دوران هشت ساله آقای احمدی نژاد، تمامی دولتمردان و سیاست پیشگان از این اصل ساده دور بوده اند و جالب آن که این اصل را برعکس انجام می داده اند که این کار هم به دلیل عدم تجربه، پختگی و در عین حال کمبود شخصیت بوده است، چراکه اینان از این که سر زبان ها باشند در عرصه رسانه های خارجی، برایشان در ونزوئلا کف بزنند و... به وجد و سرور در می آمدند و جوگیر شده و داعیه مدیریت جهانی را داشتند... از میان بد و بدتر، بدتر و از میان بفرما، بشین و بتمرگ، بتمرگ را انتخاب می کردند... دود تمامی این ندانم کاری ها به چشم مردم بدبخت و ستم دیده کشور می رفت و آقایان که جیب هایشان پر از دلارهای نفتی و بر برج عاج و قله قاف غرور و تکبر نشسته بودند، ککشان هم نمی گزید... مصلحت را فدای تعصب، غرور، کمبود شخصیت خود می نمودند... جالب است بدانید کل سرمایه گذاری هایی که دولت تاکنون در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر برای ایجاد کارخانه های پتروشیمیایی کرده است بالغ بر 17 میلیارد دلار بوده است که نیک می دانید چه اشتغالزایی و درآمدی را برای کشور به بار می آورد، در طول هشت سال گذشته دولت از محل فروش نفت و گاز 700میلیارد دلار عایدی داشته است، به عبارتی می توانست حدود 40 منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی چون منطقه ماهشهر ایجاد نماید... اما بر اثر ندانم کاری ها، تعصب ها، عنادها، لجاجت ها و غرور بی جا منافع ملت را به ثمن بخس فروخته و وضعیت فعلی را به بار آوردند... تازه از روی غرور و بی عقلی به سخنرانی های خود در مجامع بین المللی که هزینه های زیادی را بر این کشور وارد کردند، افتخار می نمودند... این قصه سر دراز دارد... این بار خواهشا نوشته هایم را منعکس کنید ...
پاسخ ها
فرزادفر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
بسیار عالی
در کنار سخنان کارشناسانه اقای موسوی به این نکته نیز باید توجه داشت که اقتدار امروز ایران چگونه بدست امده ودر این راستا ضمن اسیب شناسی تحلیلی به روند تکاملی ان سرعت بخشید و از طرفی معاندان با ان لابی های شیطانی و کشورهای منطقه با ان روایط حسنه با نظام مسلط بر جهان ثبات شکننده و غیر فاخر دارند و این حاوی عبرتهاست .
و صد البته میزان خودزنیهای ما خیلی زیاد است .
مرگ بر افراطی گری...
از آقای موسویان ممنونم که حرف دل ملت متمدن و مقتدر ایران را میزند وقتی در دنیا جای خود را خالی میکنید دشمنان جای شما را پر میکنند امید وارم در موقعیتی قرار بگیرید که بتوانید به این برنامه های عالی جامه عمل بپوشانید.
آقای دکتر حمایت همه جانبه آمریکا در قنته 88 نشان دهنده ، تمایل آمریکا به دست دادن به ایران است ، آیا واقعا اینگونه فکر می کنید !؟
آیا چون آمریکا به اولین تولید کننده نفت می رسد ، ار غرب آسیا ( خاورمیانه ) خارج می شود ، بس امنیت رژیم اشغالگر صهیونیستی چه می شود !؟
آیا دکتر چرا علی رغم سیاست خاتمی در تعامل با غرب ، آنها ما را محور شرارت اعلام کردند ؟ و ...
خدا وکیلی سیاست مدارانی که همچین فکرهای ندارند این وظیفه را رها کنند وبگزارند دوتا اینکاره بیاد سر کار
متاسفانه در ایران برخی آقایان مسوولین از نمایندگان تا افراد سرشناس غیرمسوول برای خودشیرینی هر حرفی از دهانشان در می آید . بدون آن که احساس مسوولیت کنند و برای به کرسی نشاندن حرف شان حاضرند هر کاری و در واقع کار شکنی کنند . اگر فرمانی صادر شود که کلاه بیاورید آنها سر می آورند . اینجا منافع کلان کشور نادیده گرفته می شود و منافع فردی برخی اشخاص اولویت پیدا می کند . باید قانون فصل الخطاب باشد و کسی روی قانون حرفی نزند وقتی رئیس جمهور قانونی و وزرای تایید شده داریم باید بگذارند آنها وظایف شان را به درستی انجام دهند .
بنده آقاي موسوي را ستايش مي كنم، ولي همين جناب موسوي و شخصيتهاي امثال ايشان در كشوري كه تدريس و پژوهش ميكنند، ميتوانند ايرانيهاي مقيم آن كشور را جذب و مانند ديگر كشورهاي جهان لابي، ايراني هاي مقيم آمريكا و يا انگليس و... در جهت دفاع از منافع و مصالح مملكت و ملت بوجود آورند ؟
من چندتا سوال میپرسم؟ فقط جواب
1- طی این سی سال کدامین مراکز تصمیم گیری نتونسته این افاضات این سیاستمدار رو بفهمه؟ کدوم مسئول تصمیم گیری؟ مگه نگفته حزبی فکر نکنیم پس چرا حرف دیروز و امروز این آقا فرق میکنه ؟ البته برین تحقیق کنید نتونستید من آدرس میدم!! پس چرا در دفاع از این آقا اونو تو کامانتها حزبی ok میکنید؟ ایا امریکا گفته نفت یا منابع انرژی و منافع؟ منافع شامل بازار خوب با مشتریان خوب میشه پس استدلال این اقا در مورد پشم پوشی از منافع امریکا و چشم پوشی از منافع قابل قبول نیست؟ ایران هراسی برای دول غرب آنقدر بازار ایجاد میکنه که تصوری غیر از این متصور نمیتونند بشن الا دشمن جدید؟ منافع کلان مملکت در دراز مدت بدست میاد نه در کوتاه مدت پس دو دو تا ریاضی رو نباید فراموش کنیم نکنه فراموش کردید؟
لابد منظور اقای موسوی ایجاد شزکتهای شهامی مشترک باعضای کنگره انهم بصورت هزینه از ما ودرامد بانها برسد شاید منظورش همکارش ناصری است اما اقای موسوی تا کی یک دانشجوی زبان انگلیسی را میتوان کارشناس کامپیوتر جا زد ودر وزارت صنایع برایش حقوق برید ودر مناطق ازاد برای او سمت تعین کرد ما که حاضر نیستیم با هیچیک از اعضای کنگره بده بستان کنیم چرا که انها ذاتا واصالتا صهیونیست هستند و اگر کرنشی می بینید حاکی از عجز ولابه انها برای ماندن دز افغانستان است
رگهای غیرت وطن دوستی ما زمانی برجسته میشود که همه باهم سرود وحدت ملی را فریاد بزنیم و دامان سبز وطن را بستر ارامش خود قرار دهیم و همسایگان خود را به شام اشتی دعوت کنیم
اصلا قابل تصور نیست که استراتژی آمریکا فروش نفت برای طولانی مدت باشد نفتی که طی 70 سال برای انتقال چاه های آن از خاورمیانه به مراکز ذخیره خود اقدام کرده است در آینده ارزش نفت برای تولید انرژی نیست بلکه برای میلیونها فروارده جانبی در صنایع پتروشیمی است
درود بر آقای دکتر موسویان عالی بود
زمانی بخاطر کنترل نفت و حمایت از اسرائیل ایران از نظر آمریکا اهمیت داشت و تبدیل به ژاندارم منطقه شد.امروزه با تولید از منابع غیر متعارف نفت آمرکا و چرخش اقتصاد دنیا به حوزه اقیانوس آرام و مشکلاتی چون ساختر قییله ای و مسن حاکمان عربی خاورمیانه و عدم ثبات در روابط اسرائیل و کشورهای عربی و معزل القاعده ,خاورمیانه بیشتر محل خرج کردن شده تا محلی برای سود آوری .تنها کشوری که که از لحاظ مجموع منابع ,جمعیت و ثبات دست برتر را دارد
ایران است و باید با مدیریت فرصتها سریع به پیش رفت.
نمی دانم باید از تابناتک تشکر کرد که از یکی بهترین نخبگان سیاسی ما مصاحبه می کند یا از موسویان فرزند با افتخار ایران زمین
نمی دانم باید از تابناتک تشکر کرد که از یکی بهترین نخبگان سیاسی ما مصاحبه می کند یا از موسویان فرزند با افتخار ایران زمین
خیلی خوب بود ممنون
گمان مبر که به پایان رسیده است کار مغان
هزار بادۀ ناخورده در رگ تاک است

مسیر دشواری در پیش داریم
امید که با دوراندیشی هر چه تمام، تصمیات در راستای منافع ملی اتخاذ گردد.
انشا ا... که از نظارت آقای موسویان و امثال ایشان که در کشور ما بسیارند استفاده شود و نسبت به اصلاح دیپلماسی مبتنی بر اقتدار و اعتماد اقدام گردد
دیدگاه ایشون کاملا محترم است.
به نظر می رسد اون چیزی که توی مملکت ما جاش خیلی خالی هست بحث های منطقی و بدون سیاست زدگی است به همین خاطر چقدر خوب است مناظرات با حضور امثال آقای موسویان و مخالفان این نوع تفکر برگزار بشه مطمئنا آزادی در گفتار در چهار چوب منطق نتیجه اش درست فکر کردن و درست عمل کردنه.
جمله ای که هیچ وقت نباید فراموش کرد: "هیچ خیانتی بالا‌تر از این نخواهد بود که در چنین مقطعی که ما می‌توانیم موضوع هسته‌ای و تحریم را برطرف ‌و یک رقابت منطقه‌ای در راستای منافع ایران سازمان‌دهی کنیم، به دعوای داخلی بپردازیم "
احسنت به حرفهای منطقی . اینهارا باید تندروها مدنظر قرار دهند .که با شعار نمیشود همه چیزرا پیش برد .سیاست میخواهدو مغز متفکر
پیگیری طرحهای مختلف برای اثرگذاری بر مراکز راهبردی و تأثیرگذار در سایر کشورها بگونه ای که متضمن تأمین منافع و مصالح کشورمان باشد نکته بسیار دقیق و قابل تأملی است بنابراین باید همگان به این سوال جدی پاسخگو باشند که در دوران مسئولیتی که داشتند برای تحقق چنین مهمی چه کردند؟ لذا می توانم از اقای موسویان نیز پرسید که جنابعالی در مدت طولانی مسئولیت ممتاز در وزارت خارجه علی الخصوص دوران معاونت وزیر و عهده داری مهمترین سفارتخانه های ایران در اروپا یا معاونت شورای عالی امنیت ملی برای رسیدن به چنین خواست معقولی چه کردید؟ بنده به خوبی به یاد دارم در موقعیتی که سفیر ارشد بودید یا در معاونت شورای عالی امنیت ملی به رتق و فتق آمور بین الملل کشور می پرداختید با دو موسسه مطالعاتی و ارتباطی غیر دولتی مکاتبات فراوانی با شما داشتم تا بعنوان یکی از مدیران مسئول کمک کنید بتوانیم در حوزه بین الملل اثرگذاری کرده و از منافع و امنیت ملی دفاع کنیم که هرگز در پاسخ به طرحهای ارزشمند ارسالی و راهکارهای پیشنهادی پاسخ ندادید البته اطمینان دارم که نخوت و تکبر بی حد و حصرتان مانع از دیدن مکاتبات نیز شده بود که برای آن گواهان صادقی دارم. مکاتباتی در خصوص دفاع از امنیت ملی خطاب به مقامات اروپایی داشتیم که برای اطلاع به مدیران مسئولی مانند شما نیز ارسال می شد جالب توجه اینکه آنها پاسخگو بودند و شما هرگز چنین نکردید مدیر کوری شما تا بحدی بود که حتی دستور رییس جمهور وقت و ارجاع وزیر تان نیز نمی توانست حس خدمت و تمایل به عرق ملی را در وجودتان روشن کند موسساتی که حتی از سوی مقام معظم رهبری مورد عنایت و تأیید قرار گرفتند اما هرگز از دست بی مهری مدیرانی چون شما راه بجایی نمی بردند سفر رییس جمهور وقت به فرانسه و آلمان را در سال 1378 بیاد دارد اگر مرور کنید می توانید بفهمید با موسسه غیر دولتی که برای حفظ کیان و آبروی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از خود هزینه کرده و مقامات کشورهای مذکور را تحت فشار قرار می داد چگونه در برابر شما و عکلکردتان حیرت زده می ماند. بنابراین تصور می کنم مناسب باشد اقای سفیر حداقل بفرمایند در مدت سفارتشان جز جلسات تشریفاتی بی ارزش چه اقدامات ارتباطی موثری داشته و کدام توانمندی ملی را به میدان فراخوندند؟
"اگر قبول داریم تمام فتنه‌ها از کنگره آمریکا بر‌می‌خیزد، چرا هیچ برنامه‌ای برای تأثیر در کنگره نداریم؟"
سلام
مدتهاست خواننده اخبار سایت شما هستم. با وجود سایتی پرمحتوا،
تنها گاهی انحراف تیترهایتان از متن خبر آزار دهنده است.
اما دلیل اصلی این نوشته: (طبق اخبار خودتان)،
چرا همانگونه که سازمانی مانند آیپک از طریق همفکران در یک سایت،
برگه ی آماده ای برای درخواست تشدید تحریمها از سنای آمریکا قرار داده است،
(که توسط خوانندگان در سراسر جهان بصورت آنلاین برای سنا و کنگره ایمیل می شود)،
شما هم چنین متنی در سایت خود قرار نمی دهید!؟ و روی آن تبلیغ نمی کنید!؟
تا هرکاربر ایرانی بتواند بصورت آنلاین، با تایید یک متن قوی، تنها و تنها عبارت آشنای:
"ایرادهای بنی اسرائیلی" را برای کنگره آمریکا تشریح کند!
بعلاوه سوء استفاده از منافع ملی شان را به ایشان گوشزد کرده،
و با اشاره به دروغهای متوالی ایشان، درخواست تعقل و تفکر و دوستی نماید.

چون اینبار حتی از خودزنی اتمی آنها هم نباید غافل بود!
اما جرات حمله به ایران اگر بود، در همان زمان حمله به اوسیراک حمله شده بود!

شاید دولتمردان فعلی آمریکا این را می دانند که به هر شیوه
و طریقی سعی در رفع ایرادهای این قوم ظالم دارند.
دلم میخواست میتوانستم مستقیما به جناب اوباما بنویسم:
عبارت "ایرادهای بنی اسرائیلی" برای ایرانیان یک مثل شده!
ایکاش شما هم می دانستید این عبارت از کجا آمده!!

___ همچنین،
بنظرم یک علت اصلی ضعف دیپلماسی ایرانیان (در ایران)،
عدم تسلط به زبان خارجه و در نتیجه همواره اخبار دست دوم شنیدن است!
ایکاش این مهم جدی گرفته می شد.
چون حتی در مورد زبان عربی هم به گونه ای آموزش داده نشده که بتوانیم صحبت کنیم!
در حالیکه فکر میکنم هر ایرانی باید در جوانی، پس از فارسی، اول به عربی،
و بعد به زبان انگلیسی و شاید به یک زبان دیگر (درحد الان!) مسلط باشد.
محض اطلاع، آنها دستکم 3 زبان میدانند!
با تشکر. سما سمین ツ کارشناس ارشد هوش مصنوعی و رباتیک. 920826 04:00
(سما سمین، یک تخلص است.)
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
وب گردی