بازدید 22014

نگاه شما: یزد شهر دوچرخه ها بود !؟

بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۳۷۵۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۷ 02 February 2014
سعید مفیدی عضو انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان یزد در مطلب ارسالی برای «نگاه شما» نوشت:

یزد از قدیم الایام به نگین كویر ، دارالعباده ، دارالعلم ، شهر شیرینی ، شهربادگیرها ، شهر قنات ، قنوت ، قناعت ، شهر دوچرخه ها و ... معروف بوده است . با نگاهی به وضعیت کنونی یزد نظیر : میزان علاقه مندی مردم به برگزاری و شرکت در مراسم مذهبی و سفرهای زیارتی ، نزدیک به دو دهه یکه تازی در رتبه اول کشوری قبولی دانشگاهها ، وضعیت تولید و صادرات شیرینی , رتبه اول کشوری از نظر پائین ترین هزینه خانوار شهری و ... می توان گفت تمامی القاب یزد همچنان به قوت خود باقی هستند.

 اما نتایج آمارگیری از هزینه و درآمد خانوارهای شهری سال 1390 مرکز آمار ایران ، بیانگر استفاده بیش از 60 درصد خانوارهای یزدی از خودرو شخصی است که در این زمینه رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده اند . قریب 49 درصد خانوارهای یزدی از موتور سیکلت استفاده می کنند که در این خصوص نیز پس از بوشهر رتبه دوم کشور را دارا می باشند . اما کمتر از 11 درصد خانوارهای شهر دوچرخه ها از دوچرخه استفاده می کنند و در این رابطه رتبه ای بهتر از 18 کشور را کسب نکرده اند . شاید بتوان علت این پدیده را در تغییرات فرهنگی ، اقتصادی ، فن آوری ، شهرسازی و ... جستجو کرد . اما هدف از تاکید بر این موضوع یادآوری آن برای مردم و مسئولین است تا شرایط لازم را در راستای ایجاد زیرساختهای سخت افزاری و نرم افزاری مناسب نظیر ایجاد معابر مخصوص دوچرخه ، تسهیلاتی برای خرید دوچرخه ، تبلیغات فرهنگ ساز و ... فرآهم آورند .

شهرهای زیادی در کشور همانند یزد شرایط محیطی مناسبی جهت استفاده از دوچرخه دارند ، امید است مردم و مسئولین یزد همچون گذشته الگوی مناسبی در این خصوص ارائه نمایند . شاید بتوان از این طریق ضمن احیا فرهنگ دوچرخه سواری ، نقش کوچکی در بهبود سلامت جسمانی ، پاکیزگی هوا ، کاهش مصرف بنزین و ... ایفا نمود .

منابع : جدول 3-4 از صفحه 171 گزارش نتایج آمارگیری از هزینه و درآمد خانوارهای شهری - 1390 مرکز آمار ایران

* برای آشنایی با شرایط و نحوه همکاری با «نگاه شما» اینجا را کلیک کنید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۳۲
تا جايي كه من خبر دارم و ديدم يزد شهر موتورسيكلت هاست
تا جايي كه من خبر دارم و ديدم يزد شهر موتورسيكلت هاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
خوب عزیز الآن موتورسیکلت شده قدیم دوچرخه بوده دیگه
خوب برای خودتون القاب درست میکنید. کی آخه یزد دارالعلم بوده؟ نکنه انشتین محصول شماست. احترام یزد سر جاش ولی این درست نیست که القاب تهران، تبریز، شیراز، اهواز، اصفهان، نیویورک و ... برای تعریف از زادگاه خودمون کش بریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
امسال برای بیستمین سال متوالی بیشترین قبولی در کنکور را به دست آوردیم. بسیاری از مسئولین رده بالای کشور و علما، یزدی هستند.
علی رضائی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
شهر یزد ملقب به دارالعلم شد توسط آیه الله خامنه ای، رهبر عزیزمان در سفری که در تاریخ دوازدهم دی ماه 1388 به شهر یزد داشتند.
در مورد شهر دوچرخه ها نیز جلال آل‌احمد در سفرنامه‌ای موسوم به «سفر به شهر بادگیرها» لقب شهر دوچرخه ها را برای یزد زیبنده دانسته است.
حال اگر شهرت این افراد برای شما محرز نشده ما نیز از شما انتظار ندارم شهرت شهرمان را بپذیرید. لیکن اگر به یزد تشریف آوردید با شیرینی های خوشمزه یزدی و فالوده یزدی در باغ دولت اباد که دارای مرتفع ترین بادگیر جهان است روی تختی که با ترمه یزدی فرش شده است از شما پذیرایی خواهیم کرد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
دوست عزیز منتظر
شما هنوز باید خیلی سال منتظر بمونی تا این شهرها بتونن به رتبه علمی یزد دست پیدا کنن
منتظر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
قبولی در کنکور که نشانه علم نیست. نشونه چیز دیگریست. همه میدونند که کنکور روشی بسیار غیر علمی برای گزینش علمی افراد است.
هادی از یزد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
اتفاقا بنا کردن چنین شهری در کویر سوزان در طی قرنها پیش و سرپا نگهداشتن اون در اوج کم آبی و کویر سوزان به طرق مختلف از جمله ایجاد قناتهای بیشمار و اختراع کولرهای طبیعی (بادگیرها) تنها بخشی از توانمندی علمی یزدیها در طول اعصار گذشته بوده است. ضمناً دارالعلم نامیدن یزد بابت اهمیتی است که مردمان این شهر در طول سالها به علم داده اند.
الهام
| Germany |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
من از هزاران کیلومتر دور از ایران می نویسم،هرجا برم فراموش نمی کنم که یک یزدیم و به اون افتخار می کنم، با لقب یا بی لقب.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
کسی این القاب و کش نرفته برادر من
اینا القابی است که خودمون بدست آوردیم و یا به ما نسبت دادن
زارع مهرجردی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
وقتی میگن دارالعلم انصافا بیحساب نیست من یزدی نیستم ولی تعداد تحصیلکرده های یزد نسبت به کل جمعیت آن خیلی بیشتر از شهرهای دیگر است در ضمن من کنکوری سال 72 هستم یادمه میبد بالاترین در صد قبولی در کنکور را داشت
اصفهان هم روزی شهر دوچرخه ها بود با یک هوای تمیز ولی الان به دلیل کثرت ماشین جزو شهرهای آلوده به شمار می رود.
60 +49+11=120
ای چه جور آماری است.
یزد زیبا ترین شهری است که دیدم . زیبایی این شهر را باید در اقامت و مراودت با مردمان این شهر دید. یزدیها مردمان زرنگ و سخت کوشی هستند . مهمان نوازند و غریب دوست. من ماهی 3 روز مهمان یزدی ها هستم برای کارم و واقعا این شهر را دوست دارم . صداقت و یک رنگی مردمانش مثال زدنی است .
منتظر جان شما اگه درست تحقیق کنی حتما متوجه میشی که تمام این القاب مختص خود یزده و هیچکدومش عاریه ای نیست خواهش می کنم نسنجیده نظر ندین
منم یزد رو خیلی دوس دارم اما تا حالا نرفتم فقط یه مورد رو اشتباه فرمودین اونم اینکه با اینکه یزد شیرینیهای زیادی داره اما تبریز قطب تولید شیرینی ایرانه از روی تعصب نمیگما واقعیته فکر کنم تبریز به تنهایی 50 درصد شیرینیجات ایران رو تولید میکنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
قطاب، باقلوا و پشمک، کیک یزدی و از شیرینی های یزده، عسل خانم شما لطف کن چندتا شیرینی که فقط تو تبریز تولید میشه رو نام ببر.
قاسم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
ریس، نوقا، قرابیه، لطیفه، راحت الحلقوم ، انواع پشمک، قوببا، انواع نقل و .... تو تبریز پخت میشه
از یزد گفتی که هیچ حالا از اردکان نگو که دیگه عروس کویر ایرانه . اردکان شهری هست که باعث افتخار یزده . حتما اگه یزد اومدین اردکان هم بیایین که خیلی مردمونش مهربون و شوخ هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
آره خداییش یک اردکانی می شناسم که ماهه. مظلوم... اما خندان.
بیاید مرودشت تا ببینید مهمان نوازی یعنی چه.
چه جالب
من يزدي نيستم ولي به اين نكته ايمان پيدا كردم كه مردمان يزدي بي نظيرند هم در صداقت و راستگويي و هم در تجارت
از خورمیز سفلی درشهر مهریز استان یزد بگو که قلعه ای تاریخی را در خود جای داده .غربال بیز دیدنی.قلعه شاه عباسی.و...
تمام این القاب ثمره تلاش و کوشش و قناعت مردم یزده البته همه ی این ها تحت شعاع برکت برگزاری مجالس عزای امام حسین هست(حسینیه ی ایران) . امنیتی که توی یزد وجود داره شاید به قوت بتوان گفت هیچ کجای ایران وجود نداره . یزد با تمام محدودیت هایی که داره الآن جزو یکی از استانهای صنعتی ایرانه و توی یزد تقریبا مشکل بیکاری نیست بلکه هزاران هزار نیروی کار از استانهای مجاور در یزد مشغول بکار میباشند . به امید سرفرازی کل ایران عزیز
فالوده یزدی رو هیچ جا نمی بینی ولی واقعا تو تابستون خوشمزه است.
در يك زمان نه چندان دور 2 رئيس جمهور منطقه خاورميانه به هر حال هم زمان يزدي بودند
چرایزد دارالعلم ایران:20سال متوالی رتبه 1کنکور سراسری،پدر علم روانشناسی ایران:مرحوم دکتر کاردان/ایران شناسی وکتابداری:ایرج افشار/معماری:دکترپیرنیا/داستان نویسی کودکان:مهدی آذریزدی/موسس حوزه علمیه:آیت ا..حائری که همه مرحوم شدند.وبزرگانی که دروادی علوم مختلف آبروی کشورند.
موافقم بهترىن شىرىنى هاى ايران مال تبرىزه بى چون وچرا
سلام به خوانندگان عزیز
من اصالتاً یزدی هستم ولی درتهران زندگی میکنم .یزد را نیزبسیار دوست دارم .واقعا مردم دوست داشتنی وبی ریا و خونسرد وسخت کوش هستند.حتما یکبار شده به یزد عزیزمان مسافرت کنید.مطمئن باشید بهتون خوشش میگذره.
شیرینی یزد نه تنها تو ایران طرفدار داره به کشورهای حوزه خلیج همیشه فارس هم صادر میشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی