بازدید 15014
چگونه افزایش بهای بنزین به انتخابات گره خورده؟

افزایش قیمت سوخت دل شیر می‌خواهد که نه مجلس دارد و نه دولت!

در حالی که تقریباً تکلیف تبصره هدفمندی یارانه‌ها‌ در کمیسیون تلفیق مشخص شده‌، گویا قرار است نرخ حامل‌های انرژی ‌تدریجی در فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها افزایش یابد. اما آن گونه که مشخص است، دوباره بازی‌های مجلس و دولت بر سر پذیرش مسئولیت افزایش قیمت سوخت و به‌ ویژه بنزین به راه افتاده است.
کد خبر: ۳۷۴۲۱۷
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۹ 27 January 2014

مجلس در نهایت پای خود را از افزایش قیمت سوخت بیرون کشیددر حالی که تقریباً تکلیف تبصره هدفمندی یارانه‌ها‌ در کمیسیون تلفیق مشخص شده‌، گویا قرار است نرخ حامل‌های انرژی ‌تدریجی در فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها افزایش یابد. اما آن گونه که مشخص است، دوباره بازی‌های مجلس و دولت بر سر پذیرش مسئولیت افزایش قیمت سوخت و به‌ ویژه بنزین به راه افتاده است.

به گزارش «تابناک» صبح امروز غلامرضا کاتب، سخنگوی کمیسیون تلفیق اعلام کرد‌، ‌بر پایه ‌بررسی‌های ‌شب گذشته درباره تبصره قانون هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال آینده، تصمیم بر آن شد‌ که نرخ حامل‌های انرژی‌ تدریجی افزایش یابد.

وی گفت‌: پیشنهادی که دولت داد، افزایش تدریجی قیمت‌هاست و مبلغی که از ما‌به‌التفاوت قیمت حامل‌های انرژی به دست می‌آوریم، نزدیک به ۵۱ هزار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان است.

کاتب میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی را بنا بر قانون هدفمندی به عهده دولت دانسته و عنوان کرده است: اینکه چه حاملی و با چه میزانی زیاد شود، از اختیارات قانونی دولت است. ما هم به دولت اجازه دادیم که از آغاز سال ۱۳۹۳ این کار را انجام دهد و امیدواریم که در آغاز ‌سال انجام پذیرد؛ ‌البته توصیه مجلس همیشه به دولت‌های گذشته و کنونی این بوده که بخشی از حامل‌های انرژی را بیشتر افزایش بدهند که کمترین ارتباط با تولید را دارند، چرا که نگاه دولت و مجلس رونق اقتصادی است.

سخنان کاتب در خصوص افزایش قیمت حامل‌های انرژی تدریجی و در عین حال، اشاره وی به مسئولیت دولت در خصوص تصمیم‌گیری برای میزان افزایش، در حالی است که روز گذشته نادر قاضی‌پور مسأله را به گونه دیگری بیان کرد.

مجلس در نهایت پای خود را از افزایش قیمت سوخت بیرون کشید
وی روز گذشته در صحن علنی مجلس گفته بود: ماده ۱۸۶ آیین‌نامه می‌گوید، ‌دولت موظف است بودجه کل کشور را یکجا و حداکثر تا پانزدهم آذرماه تقدیم مجلس کند و رسیدگی آن نیز یک‌شوری خواهد بود؛ اما لایحه‌ای که آقای منادی اعلام وصول کرد و آقای توکلی نیز ایرادات اساسی به آن گرفت، ‌بحثی در آن نهفته ‌و آن اینکه بهای بنزین و نان را نیاوردند و می‌خواهند ما تعیین کنیم و بگویند مجلس فلان کرده، و به گردن مجلس بیندازند.

قاضی‌پور گفته است: دولت باید دقیق‌ در تبصره ذکر می‌کرد قیمت بنزین و نان را چقدر محاسبه کرده. نباید اجازه دهیم که قشرهای آسیب‌پذیر جامعه بیش از این آسیب ببینند.

البته این برای بار نخست نیست که نمایندگان مجلس در موضوعاتی که به این شکل مطرح می‌شود، تلاش دارند‌ پای خود را از مسئولیت‌های مربوطه کنار بکشند.

پیش از این عزت الله یوسفیان ملا درباره حذف دهک‌های یارانه بگیر گفته بود: از آنجا‌ که قصد دولت از ارائه لایحه هدفمندی یارانه‌ها به مجلس، حذف دهک‌های یارانه بگیر از فهرست یارانه بگیران است، دولتمردان می‌خواهند مجلس را هم در حذف دهک‌ها شریک خود کند. و از آنجایی که حذف دهک‌های درآمدی پدیده‌ای دشمن ساز است و اگر دولت بخواهد این طرح را اجرا کند، باید دست‌کم بیست میلیون تن را ‌حذف کند که حتما واکنش‌های بسیاری از سوی مردم رخ خواهد داد؛ بنابراین، دولت می‌خواهد در کنار مجلس با این واکنش‌ها برخورد کند.

‌نادر قاضی پور ‌به صراحت ‌چنین مطلبی را در صحن علنی مجلس فریاد کرده است. 

هم‌اکنون پرسش اساسی ‌اینجاست که آیا موضوع افزایش بهای حامل‌های انرژی و به‌ ویژه بنزین ـ که مستقیم‌ تأثیر‌ آن بر ‌مردم و تولید کشور بار می‌شود ـ ‌موضوعی نیست که مجلس و دولت باید در کنار هم با آن برخورد کنند؟

آن گونه که مشخص است، نه دولت و نه مجلس تمایلی به پذیرش‌ مسئولیت افزایش قیمت سوخت ندارند و شاید بتوان دلیل اصلی آن را‌ به یک موضوع اصلی ارتباط داد.

بی‌گمان دولت حسن روحانی در اولین سال خود و در اجرای نخستین بودجه‌اش نمی‌خواهد خاطر افکار عمومی را در خصوص افزایش بهای سوخت و به ویژه بنزین مکدر سازد، به ویژه ‌که گویا هنوز پیامدهای افزایش قیمت سوخت بر دولت و تورم عمومی کشور برای آن چندان مشخص نیست و تنها کافی است که محاسبات دولت روحانی از مذاکرات ژنو چندان درست از آب در‌نیاد.

نتیجه این امر جز آن نخواهد بود که در اولین سال دولت جدید، افزایش دوباره تورم و رفتن تولید به رکود، خطی قزمر و بزرگ بر دیکته اقتصادی دولت و وعده‌های انتخاباتی روحانی خواهد کشید.

از سوی دیگر مجلسیان نیز از هم‌اکنون گویا به شدت نگران انتخابات سال آتی مجلس هستند. به هر روی هیچ شکی نیست که حضور دوباره نمایندگان بر کرسی‌های نمایندگی مجلس ارتباط مستقیمی با میزان رضایت افکار عمومی از عملکرد آن‌ها به ‌خصوص در ماه‌های منتهی به انتخابات دارد.

تصمیم‌گیری مستقیم مجلس در خصوص افزایش نرخ سوخت و بنزین به این معناست که تبعات آن به گردن مجلس خواهد بود و چنانچه تورمی از قبل این افزایش قیمت سوخت حادث شود، دولت‌ می‌تواند به آسانی آن را به گردن مجلس انداخته و این مجلسیان خواهند بود که باید مسئولیت آن را به عهده بگیرند و این برای هر نماینده‌ای به معنی یک کارت زرد پر‌رنگ در انتخابات است و البته برای برخی ‌یک کارت قرمز!

همه این‌ها در حالی است که هنوز یک سال به انتخابات مجلس شورای اسلامی ‌مانده ‌و دولت روحانی نیز دست‌کم سه سال و اندی دیگر بر سر کار خواهد بود. در نتیجه بروز یک چنین مسائل و دیدن یک چنین برخوردهایی در فرار از موضوعات بغرنج، شگفتی ساز است و این پرسش را مطرح می‌کند که در پس ماه‌های نزدیک به انتخابات باید منتظر چه واکنش‌هایی بود؟!

اما اکنون مجلس با یک گریز، مسئولیت افزایش قیمت را دوباره بر گردن دولت انداخته و شاید به همین دلیل است که دولت پیشنهاد افزایش تدریجی قیمت سوخت را مطرح کرده است تا اکنون که این مسئولیت را ناچار متقبل شده، ‌بتواند تبعات آن را کنترل کند!

اما آنچه گویا از نظر مسئولان دولت و مجلس پنهان مانده، این است که با مانورهایی که در یک ماه اخیر در خصوص افزایش قیمت سوخت شده، اکنون جامعه حداقل به لحاظ ذهنی آماده پذیرش این افزایش قیمت است و شاید از مدت‌ها پیش خود را برای این موضوع آماده کرده است.

در نتیجه جای نگرانی از افزایش قیمت سوخت نیست ‌یا ‌بهتر بگوییم، آنچه اکنون جامعه نگران آن است، موضوع افزاش قیمت حامل‌های انرژی نیست، بلکه ‌این است که ‌این افزایش قیمت چگونه مدیریت خواهد شد تا در ‌‌نهایت تورم و رکود همزمان، اقتصاد کشور را در برنگیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۱۱
انتشار یافته: ۵۱
بيچاره قشرآسيب پذير
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
مگه این دولت نیومده بود همه چی رو ارزون کنه. از طریق تدبیر و امید ... چرا هرچی میگذره من امیدم کمتر میشه پس!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
بیچاره تر قشر کارمند و کارگر که دو زار افزایش حقوقشون باعث تورم میشه ولی جالبه که افزایش قیمت سوخت باعث افزایش تورم نمیشه!!!!
کل نماینده ها سیاست زده اند و نگران خود .
پس چرا احمدی نژاد یک شبه قیمت سوخت رو 4 برابر کرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
نتیجه کار او را هم که می بینید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
چونکه احمدی نژاد دل شیر داشت مرد بود اهل عمل بود.
ناشناس
| - |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
بیچارمون کرد
جواد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
احمدی نژاد جگر شیر داشت.
ولی درست مدیریت نکرد.
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
عزیز من چهار برابر شدن قیمت با تصویب مجلس صورت گرفت.ریس جمهور نمی تونه سر خود هر قیمتی دلش خواست اعلام کنه
بنده خدا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
احمدی نژاد دلار رو هم 4 برابر کرد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
اگر 4 برابر کرد یارنه اش را هم داد .
عجب
من نمیدونم این دولت و مجلس به جای اینکه باری از رو دوش مردم بر دارن با گرون کردن بنزین میخان زندگیه همه رو فلج کنن
برخی از اعمال نیازمند سیاستمدار عملگرا میباشد که شجاعت انجام را داشته و از فحش و بدنامی نهراسد احمدی نژاد چنین ادمی بود چیزی که سیاستبازان فعلی از ترس رای بعدی قادر به انجام ان نیستند و همانند دکتری میباشند که به میل بیمار دارو تجویز میکند و نه ضرورت درمان ایکاش تدبیر فعلی با شجاعت قبلی ترکیب میشد تا خروجی خوبی داشته باشد
اگر قرار است دهک هایی از دریافت یارانه حذف شوند با شرایط حاضر ََ
نه دولت نه مجلس نیاز نیست خاطرشان را مکدر کنند قیمت سوخت ده برابر هم شود اتفاقی نمی افتد
افزایش قیمت سوخت تو این وضعیت مثل انفجار بشکه باروته !!!!!
نمایندگان منتخب ملت , به کام دولت
بدین ترتیب مردم فقیروفقیرترمی شوند
چرا اين مجموعه دولت و مجلس باورشان نميشه كه پدرمان زير فشار گراني درامده. يعني باز هم ارمغان گراني از اين بيشتر به مسام اين ملت ميرسد. بايد چه اتفاقي بيفته تا باورتان شه پدرمان از فرط گراني درامده. بابا بخدا بدبخت شديم بيشتر شرمنده خانواده نميخايم شيم. بي خيال اين هدفمندي شيد نخواستيم نا هدفمندي بهتر بود
به نظر من آزاد سازي قيمت حاملهاي انرژي بايستي به صورت تدريجي انجام بشه تا شوك مجدد به اقتصاد و مردم وارد نشه. همون كاري كه دولت آقاي خاتمي انجام داد و مردم ميدونستن كه مثلاً سالانه 15 درصد قيمت سوخت افزايش پيدا خواهد كرد و تبعات رواني ديگه كم شده بود و اقتصاد تا حدودي پايدار شده بود. ولي متاسفانه ندانم كاري نمايندگانباعث توقف اجراي اين قانون مترقي شد و تبعاتشو مردم به صورت شوك دريافت كردن.
برای گرون کردن حامل های انرژی اول باید زیر ساخت فراهم کرد،خواهشن این کار ور نکنید چون بدتر از هدفمندی یارانه ها میشه
فقط تهران رو نبینید که اتوبوس و مترو و ... داره
به خدا داخل شهرستان ها هیچ وسیله نقلیه عمومی به غیر از تاکسی وجود نداره که اونم در حال حاضر مردم از پس کرایه تاکسی بر نمیان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
در تهرون كه وضع ار شهرستانها هم بدتره
بدبخت مردم بیچاره
چند شب پيش در مناظره از كه از تلوزيون پخش شد جمشيد پژوهان و جبل عاملي چنان از بالا رفتن قيمت سوخت دفاع مي كردند كه گويي از بنزين مال شخصي آنهاست البته درسته سوخت به نسبت تورم و حتي قيمت روز بهايش مي بايست تغير كند اما نه ناگهاني بلكه بايد سالي 20 نهايتا 30درصد افزايش يابد تا به اصطلاح فوب خليج فارس برسد اما نكته ديگر اينكه قيمت خودرو هم در ايران بايد طبق قيمت هاي واقعي و مانند كشورهاي ديگر خليج فارس باشد آخه ملت كه يك طرفه نبايد تاوان كسر بودجه - آلودگي هوا- نبود حمل و نقل عمومي عدم توزيع مناست مراكز كاري (‌دفتر مركزي ادارات و شركتها كه در يك بخش شهر عمدتا متمركز هسنتد)‌و بي لياقتي مديريت را پس بدهند. اگر قراره بنزين گران بشود مانند خارج از كشور پس خودرو هم بايد هم قيمت نرخ جهاني اش باشد
پاسخ ها
hosein
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
بله هموطن باید اینطور باشه
ولی هر بایدی لازمالاجرا نیست
اونی که به نفع دولته باید داره
مردم که مهم نیستند
با سلام
آقاي مظفري مكر زندگي هم مانده كه بخواهد فلج شود اين را كه شما مي بينيد زنده ماني است نه زندگاني
بحث افزایش قیمت سوخت مطرح است. سوخت گران شود یعنی بنزین، یعنی هر کالایی که حمل ونقل می شود گران میشود. گازوییل گران شود همه چیز گران می شود. نکنید این کار رو.
هر روز سخت تر از دیروز
قيمت نان وبنزين بره بالا،يارانه بالاي يك ميليون تومان حقوق هم قطع بشه ،حقوق كارمند وكارگر هم بيشتراز 18 درصد قرار نيست اضافه بشه !شما ببينيد اين سياستها ي دولت ومجلس گام برداشتن در جهت رفاه مردم است يا ذليل كردن بيشتر مردم؟! خودتان قضاوت كنيد!
من موافق افزایش معقول قیمت بنزین هستم به شرطی که مصرف سوخت خودروها نیز با شرایط معقول جهانی کاهش یافته و به 5 لیتر برسد .
آخ اين چه دور تسلسل باطلي كه افتاديم توش.به خدا اگه قيمت بنزين گرون كنن هيچكدام از مشكلات دولت حل نمي شه مگه دفعه قبل كه آزاد كردن كمبود بودجه بيشتر نشد.
بابا مشكلات اقتصاد از جاي ديگه بايد درست بشه.
افزايش قيمت فر اورده هاي نفتي و ساير بايستي بر اساس كار كارشناسي و داشتن توجيهات لازم صورت گيرد در غير اين صورت يلخي كار كردن نه دل شير مي خواهد
چه کسی گفته است که جامعه نگران افزایش قیمت نیست بنزین جزو کالای مادر است و اگر بنزین گران شود همه چیز از جمله سبزی ومایحتاج عمومی مردم نیز گران خواهد شد
دوستان من يه سوال مدت هاست ذهنمو مشغول کرده هر کي ميتونه جواب بده .الان 3 ساله که يارانه 45500 تومانه و ما هر سال حداقل 30 درصد تورم داشتيم يعني 45500 سال 89 از نظر قدرت خريد با 15600 تومان برابري ميکنه. چرا هزينه ها هميشه بالا ميره اما يارانه اصلا تکون نميخوره؟مگه با افزايش بهي حامل هاي انرژي و دلار و ... درامد کشور بالا نرفت چرا يارانه افزايش نداشت اصلا چرا نرخ تورم در اصلاح مقدار يارانه دخالت داده نميشه؟من که ميگم اين ترفند دولت بود برا قطع يارانه.
به نظر من يه قانوني تصويب شه هر سال ٨٠ تومن ب نرخ بنزين اضافه شه اينجوري همه چه دولت و چه ملت حساب كار مياد دستشان تورم هم ايجاد نميشه
ولي اينكه يكباره بخواد دولت نرخ بنزين رو چندين برابر افزايش بده گراني شديد مهمان سفره مردم خواهد بود و ركود بوجود مياد
همین نمایندگانی که مشتاق افزایش قیمت حامل های انرژی هستند موقع افزایش حقوق کارمندان کجایند؟؟؟!!!
مگر کار خوبیه که دل شیر بخواهد. گران کردن بنزین تا فوب خلیج فارس یعنی که به شما حقوق می دهیم به ریال و بنزین می فروشیم به دلار. این کار ظلم است.
اصلا چه تضمینی وجود دارد که فردا دوباره همین کار صورت نگیرد. چون فوب خیلج فارس با بالا رفتن دلار بالا می رود. بنابراین دولت همیشه خواهد گفت فوب جیلج فارس از قیمت پمپ بنزین بالاتر است.
چرا همه تصمیمات باید بر اساس منافع و برنده شدن در انتخابات باشد . ایا بودن در مسند قدرت و تصمیم گیری با ید وسیله برای بقای آن باشد .مگر ما تا ابد ماندگاریم .چرا نباید از این فرصتی که خداوند در اختیارمان گذاشته جهت خدمت گزاری و رفع مشکلات جامعه استفاده کنیم تا در اینده نزد خود و خدایمان رو سفید باشیم .
بنزین مانند حقوق کارگران وکارمندان وقشر مردم هرساله افزایش یابد واینقدر از حاشیه وتفسیر وهمسایگان وغیره......دست بردارید. اعصاب مردم راخرد نکنید ومقایسه را رها کنید وخودتان باشید
بينزين 700توماني با دلار 1200قيمت منطقه است
دلار كه 3000شدمديريت بد دولته.... بجاي اينكه بنزين بالا بره دلارو بيارن پايين
اينكه بنزين بره بالا .
واقعا بااین تورم جای تاسف داره ......
سکوتم از رضایت نیست دلم اهل شکایت هست ولی کسی نظرم رو نمینویسه .حقیقت تلخ است
این نظر شماست که مردم امادگی دارن قیمت بره بالا به هیچ وجه اماده نیستند چون میدونن که بعد از افزایش قیمت بنزین همه چیز به جز حقوق کارمند و کارگر بد بخت افزایش خواهد یافت
الان که تحریمها کمتر شده اند و امید گشایش در پرونده هسته ای و به تبع آن سامان یافتن اقتصاد زیاد شده است صحبت کردن از افزایش قیمت سوخت خیلی عجیبه.
مردم خیلی زود به قیمتهای جدید عادت می کنند. به قیمت خورو که چند برابر شد دیدی که چقدر زود عادت کردیم پس مطمئن باش ظرفیت ما خیلی بالاست به افزایش قیمیت سوخت باز هم عادت می کنیم.
تا برداشته شدن کامل تحریمها وحصول درآمدهای نفتی هر طرحی بحران ساز وتورم زا است دولت باید تا رفع کامل تحریمها وحل وفصل مسئله هسته ای از انجام هر طرح اقتصادی اجتناب کند
مسئله دل شیر داشتن نیست. مسئله با عقل حرکت کردن هست. همین قیمت سوخت داره نفس مردم رو میگیره.
من کاملا با عنوان این متن مخالفم
اتفاقا گران نکرن قیمت سخت دل شیر می خواهد که نیست.
گران کردن که دولتهای قبل چی برسرمردم وقشرهای کم درامد اوردند
بابا انصاف داشته باشید
بدنبال چی هستید
فراموش نکنید که به شما رای دادیم برای چی
باید جلو تورم را بگیرید و قیمتها را برگردانید به اول دولت نهم
باید
همین
یکی به داد مردم برسه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی