بازدید 26488

قربانی حادثه جمهوری باید 15 ثانیه تحمل می کرد!

کد خبر: ۳۷۳۴۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۹ 24 January 2014
توضیحات مدیرعامل سازمان آتش نشانی درباره آتش سوزی خیابان جمهوری
مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران گفت:نخستین قربانی قبل از آغاز عملیات سقوط کرد و نفر دوم نیز اگر 15 ثانیه دیگر طاقت می آورد این حادثه رخ نمی داد.

به گزارش خبرنگار مهر ،رضا خوشزاد مدیر عامل سازمان آتش نشانی تهران به همراه فتح الله تیموری معاون عملیات این سازمان شامگاه پنج شنبه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری جزئیات حادثه روز یکشنبه در خیابان جمهوری و مرگ دو زن در جریان آتش سوزی کارگاه خیاطی را تشریح کردند.

وی با اعلام تسلیت و ابراز همدردی با خانواده های حق نظری و فروتن در مورد این حادثه گفت:آتش نشانان شیرین ترین لحظات زندگیشان نجات دادند افراد و تلخ ترین لحظات زمان مرگ هموطنان است. اکنون  آتش نشانان تهران به خاطر این مسئله روحشان مرده و جسمشان کار می کند. این مساله نادر است و سوابق آتش نشانان  و فداکاری آنها  این  امر را نشان داده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی ادامه داد:حادثه در یک مجتمع تجاری مسکونی و اداری رخ داده است که 35 سال از ساخت آن می گذرد. ساخنمان های ترکیبی از نظر ما پرخطر محسوب می شوند. این در حالی است که این ساختمان ها باید راه خروج اضطراری داشته باشند که متاسفانه این ساختمان فاقد راه خروج اضطراری بود.

به گفته خوشزاد، کانون حریق پشت در کارگاه در طبقه چهارم ساختمان رخ داده و 7 نفر در کارگاه گرفتار بودند. در پاگرد طبقه چهارم تا پشت بام مملو از کالا بود که امکان خروج را سخت کرده بود. این در حالی است که در راهروی طبقه سوم نیز پشم شیشه قرار داشت.

وی با اشاره به اولین تماس افزود: نخستین تماس همزمان با مشاهده مقداری دود از پشت بام برقرار شد و پس از آن تماس های متعددی با سازمان برقرار شد. براساس منشور اخلاقی آتش نشانان سعی می کنند در کمتر از 45 ثانیه پس از اعلام حادثه از ایستگاه خارج شوند. در این حادثه اولین ایستگاه 3 دقیقه و دو ثانیه بعد از تماس اول در محل حاضر شد که این زمان براساس نرم های موجود خوب است.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی تهران با انتقاد از برخی سایت ها گفت:برخی رسانه ها اعلام کردند که فیلم آویزان بودن زن دوم از پنجره بیش از پنج دقیقه است در حالی که براساس فیلم موجود تمام حادثه در 2 دقیقه و 28 ثانیه رخ داده است. باید بررسی شود یکی از افراد جانباخته چرا دست به چنین ریسکی زده است. در فضایی که این فرد حضور داشت 5 نفر دیگر نجات پیدا کردند. ضمن اینکه در بررسی ها مشخص شد تمام وسایل موجود در ساختمان از جمله چرخ خیاطی و دوک های نخ سالم بودند.

خوشزاد با اعلام اینکه به نظر می رسد نفر دوم قصد داشته با استفاده از کامپوزیت نما خود را به خیابان برساند، تاکید کرد: پس از اینکه نردبام اول دچار نقص فنی شد این فرد هنوز در ساختمان حضور داشت. نردبام دوم نیز یک دقیقه بعد از ایستگاه 18 راهی محل حادثه شد. اگر نفر دوم 15 ثانیه دیگر طاقت می آورد و کامپوزیت زیر پایش نمی شکست این فرد جانش را از دست نمی داد. آتش نشانان در 95 ثانیه با استفاده از نردبام توانستند پنج نفر را نجات دهند.

وی گفت:ما مستنداتی داریم که در کشورهایی همچون آلمان انگلیس و لهستان نیز در صحنه عملیات نردبام باز نشده است.

خوشزاد در پایان از همکارانش در سازمان آتش نشانی تهران خواست بیش از گذشته و به جدیت به تلاش خود ادامه دهند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۲۲
انتشار یافته: ۵۲
خب شما 15 ثانیه زودتر عمل میکردین
ما چیکار داریم به کشورهای دیگه
اصلا شاید اونا بخوان مردمشون بمیرند
شما به بزرگی خودت ببخشید مرحومه کرنومتر همراهش نبوده .
به ایشون بفرمایید اجل 1 ثانیه هم صبر نمیکنه چه برسه 15 ثانیه
این بنده خدا هم که از قصد خودشو پرت نکرده دیگه تحمل نداشته
ببینم ایشون هم بالا سرش آتیش بباره از ساختمون آويزون باشه چی کار میکنه؟؟؟
درود بر آتش نشانان ایثارگر
گفتم که بابا جان همیشه همه چيز تقصير راننده است. اون بنده خدا هم که نيست از خودش دفاع کنه
واقعا نمی شود قضاوت کرد. ما هم باید خودمان را جای هم افراد گرفتار در حریق و هم تلاشگران آتش نشانی بگذاریم. روح درگذشتگان شاد.
گفتن 15 ثانیه در شرایط عادی راحته ولی تون شرایط 15 ساعته
عذر بدتر از گناه که میگن اینه ها :|||||||
بقول شما نربان هیدرولیکی بعلت افتادن توی دست انداز و یا خراب بودن سنسور عمل نکرده تشک چرا همراه نداشتین.؟
در صورتیکه شرکت سازنده باتوجه به حساسیت این نرده بان در عملکرد آن تمام این جوانب را در نظر گرفته و پس از کنترل و تست های فراوان آن را تولید و روانه بازار می کنند.
یعنی چی نردبان باز نميشد. مگه یک آدم جانش چند باره!!
اون بنده خدا چكار مي تونسته انجام بده كه نداده
فکر نمیکنم مقصر آتش نشانی باشه، سالانه هزاران نفر رو نجات میدن، و از جان خودشون مایه میذارن، اشکال اصلی در ساختمان و عدم ایمن سازی آن و همینطور کمی بد اقبالی قربانیان بوده، نردبام هم یک وسیله مکانیکی ست، و مثل هر وسیله ای امکان داره دچار نقص فنی بشه و باز نشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
همینو بگو. آتش نشانی ایران با این همه شرایط سخت و تحریم و ... جان صدها نفر را نجات داده. حالا یکبار هم موفق نبوده. چطور هیچ کس سراغ کارفرما و مسؤول ساختمان و علت آتش سوزی نمیره؟ همه گیر داده اند به آتش نشان؟
15 ثانیه دیگر طاقت می آورد و کامپوزیت زیر پایش نمی شکست!!!!!!!!!!!!!!!!!
چه آرزوی باطلی!!!!!!!!
شما 15 ثانیه زودتر اقدام میکردید حالا این یک اتش سوزی مختصره اگه زبانم لال یه زلزله ............ چه شود؟
باید؟؟؟؟ بیشتر از هر کسی خود قربانی هست که دوست داره زنده بمونه،الان مقصر هم شد؟؟؟
با توجه به اینکه نردبانها جدیدا خریداری و تحویل شدهاند ایا قرارداد تامین و نگه داری و بازدید دورهای با فروشنده وجود داشته یا نه و اگر خراب شوند تعمیرات بعهده چه کسی میباشد
خدا بیامرزه و صبر بده به بازمانده ها.. حتما آتشنشانان تلاش کرده اند و کسی منکر نیست.
ولی از این یک حرف خیلی سوختم:
«وی گفت:ما مستنداتی داریم که در کشورهایی همچون آلمان انگلیس و لهستان نیز در صحنه عملیات نردبام باز نشده است. »

این شد دلیل؟!!!‌
در مورد باز نشدن نردبام باید از کشورهای آلمان انگلیس و لهستان تبعیت نمود.؟
من هم با نظر آتش نشان ها موافقم. چرا همه چيز را به گردن آتش نشاني مي اندازند؟ كلي مشكل اينجا مطرح است :
1- عدم وجود درب يا پله اضطزازي خروج
2- عدم وجود سيستم اطفا حريق با وجود تبديل واحد مسكوني به تجاري
3-نداشتن صبر و همچنين استرس بالا در خانمها و تماشاچيان صحنه
4- اقدام ناشيانه جهت فرار از آتش و انجان اقدامات خطرناك
و...
چرا كه 5 نفر ديگر از همان جا سالم بيرون آمدند.
خداوند روحشان را شاد گرداند.
بيخود دنبال مقصر نگرديد.
فیلمهای موجود نشان میدهد زمان زیادی آن زن بینوا آویزان بود و مامورین آتش نشانی مشغول اطفاء آتش بگونه ای که چندین بار آب را با فشار روی بدن آن زن هم میگیرند سوال اینجاست نردبان باز نشد بهر دلیل ! درست . چرا فنر یا تشک پهن نکردند تا لا اقل روی ان سقوط و از فوتش جلوگیری شود یعنی آتش نشانی پایتخت کشور 75 ملیونی این ساده ترین و امکان اولیه را در اختیار نداشت یا آن هم باز نشد!؟
من موندم این وسط چرا همه گیر دادن به آتش نشانان
هیچ کس نمیگه اصلا علت حادثه چی بوده ؟
چرا اونجا اتش گرفته؟
به سلامتی مقصر هم پیدا شد! کامپوزیت و صد البته عدم صبر و شکیبایی مرحومه!!
جناب خوشزاد اینکه می گویید شواهد داریم در آلمان و انگلیس هم نردبام باز نشده توجیه خوبی نیست.
پس طبق گفته شما باید بگوییم چون در آمریکا یک نفر همه را به گلوله می بندد پس اگه در ایران هم رخ دهد اشکالی ندارد چون قبلاً در آمریکا هم حتی رخ داده
باید طاقت می آورد یا باید سریعتر عمل میکردیم!!
كسي به آتشنشانان زحمت كش ايراد نگرفته ! ايراد به مديريت است !
من اونجا بودم. کل ماجرا بعد از رسیدن آتیش نشانها واقعا ده دقیقه بیشتر نبود. ازدحام جمعیت هم بدتر مانع کار شده بود. ولی مدیریت اگه میشد اونروز قضیه ختم بخیر میشد
این از قواعد اتشنشانی در کشورهای دیگر هم هست؟
نباید همه تقصیرا رو انداخت گردن اتش نشانی. استاندارد نبودن ساختمان تقصیر کیه؟ کارفرما چی کاره است؟ بازرسای اداره ی کار چی؟ خود فرد چرا همچین ریسکی کرده؟
نمی گم اتش نشانی مقصر نیست.ولی همه تقصیرا به اونا مربوطه؟
فداكاري عزيزان اتشنشان بر هيچ يك از ما پوشيده نيست حتما يك ايراد سهوي بوده و مربوط به تجهيزات اين. بزرگواران ميباشد
زحمات آتشنشانان برکسی پوشیده نیست ولی دراین مورد کوتاهی غیرقابل گذشتی رخ داده است.بازنشدن نردبان هیچ توجیهی ندارد.دراین مواردمقایسه باکشورهای دیگرهم همینطور.آیانمی شد توریاهروسیله ی دیگری پهن می کردند تافردجان باخته روی آن بیفتد؟
چرا نیمه پر لیوان را تگاه نمیکنید؟ بالاخره اونجا چند نفر هم نجات پیدا کردن و باز نشدن نردبان هم یک اتفاق بوده کما اینکه چرخ های هواپیما هم بعد از اون همه چگ گردن ممکنه باز نشه
من آتش نشانهارو آدمای شجاع و فداکاری میدونم و امیدوارم با رفتارمون نمک رو زخم آنها نپاشیم.
من فداكاري آتش نشا نان را تأييد ولي دراين جريان سهل انكاري شده وأين دو هموطن به علت سهل انكاري فوت نمودند ٠
آیا دو دقیقه آویزان بودن برای تصمیم گیری گروه نجات زمان کمی است? زحمات و فداکاری اتش نشانان بر کسی پوشیده نیست ولی قبول کنید فرمانده این عملیات در تصمیم گیری تعلل داشته است.
انصاف هم چیز خوبیه بخدا!
خیلی نامردی همه تقصیرا رو بندازیم گردن آتش نشانی. ابن بندگان خدا جونشون رو کف دستشون گرفتن به خاطر ما.

خدا درگذشتگان این حادثه رو بیامرزه و به خانوادشون صبر بده. یکی هم آتش نشانی رو دریابه. کاش یکی پیدا شه این وسط بگه که ما همچنان به آتش نشانی اعتماد داریم و فدر زحمات و از خودگذشتگیشون رو می دونیم.
تا کی ما باید همیشه توجیه بشنویم؟
سلام آقای خوشراد از جان گدشتگی همکاران شما بر هیچ کس پوشیده نیست زحمات این عزیزان را اجر می نهیم اما این گونه سخن گفتن که اگر نفر دوم 15 ثانیه صبر می کرد نجات می یافت از شما بعید است زیرا به درستی می دانید کسی که در معرض خطر است هرکاری را برای نجات جانش می کند...قرار ندادن وسایل سالم دراختیار همکارانتان این فاخعه ی دردناک را به وجود آورده نردبانی که با یک دست انداز سنسورش از کار باز می ماند و تشکی که باز نمی شود به درد باز یافت می خورد شما ایمان دارید که این وسایل از آلمان آن هم دست اول خریداری شده؟؟؟؟؟بگردید دنبال خریدار این وسایل که چه آسان جان انسان هارا به خطر وزحمات هم کارانتان را به هدر می دهد...
از زحمات آتش نشانان متشکریم
نزدیک شب عید و تولیدی ها دو شیفته کار میکنند تا از قافله ی فروش شب عید عقب نمونند اما هیچ نظارتی بر ایمنی کارگاه های تولیدی نیست.
سیم کشی های ساختمانهای تولیدی، کهنه هستند در حالیکه اکثر کارگاه های تولیدی از وسایل برقی پر مصرف مثل اتوی صنعتی استفاده میکنند.
وقتی هم بهشون میگید که نکات ایمنی را باید رعایت کنند جوری برخورد میکنند انگاری بیمه ی کائناتند! و حادثه ای براشون رخ نمیده.
آها،یعنی تو اون وضعیت بهش باید میگفتن 15 ثانیه تحمل کن.باید خودتونو بذارین جای اون نه اینکه این حرفارو بزنید.عوض اینکه آب بپاشین می رفتین ی کیسه هوا پهن می کردین که اگه افتاد چیزیش نشه.
حتما نردبان درحال رفتن بالا بو د که بنده خدا افتاد .همیشه قربانی مقصر است؟
ضمن تسلییت به خانوادهای داغ دیده باید عرض کنم که اداره اماکن و اداره کار و سایر ادراتی که بر کار این کار گاه های تولید ی نظارت دارند . برای راه اندازی و ایجاد این گارگاهها می بایست یک استانداردی از لحاط موقعییت مکانی و امکانات ایمنی ساختمان و شرایط فیزیکی کارگاه و تعداد حداکثر نفرات که می توانند در این کارگاه ها کار کنند باید نظارت داشته باشند مثل سایر کارخانجات که یک حداقل ضوابطی را رعایتت می کنند .حتی یکی از موارد ضوابط محل احداث کارخانه این که در 100 اخیر در این محل سیل نیامده است .تا اینقدر پیش بینی های لازم و ایمنی را می کنند ولی چگونه است که این کارگاه در بافت مسکونی و با این شرایطی که مشخص شده اجازه کار کردن داده شده است .ولی کشور ما عادت کرده حتما باید یک اتفاق بیفتد تا مسئولین به فکر بیفتند .تما م دنیا برای موقعییتهای اقتصادی خود یک تعریف حقوقی دارند و اجرا می کنند .ما نمی توانیم از انها که اجرا کرده اند یاد بگیریم .لذا هی گیر به اتش نشانهای بیجاره و مظلوم ندهیم که چرا این طور چرا انجور.این زنگ خطری است که مرتب هر از چند گاهی به صدا در می اید ولی کسی برای ان اقدام اساسی و زیربنایی نمی کند.امید است که مسئولین مربوطه اینها را سازماندهی نمایند.
أفاي مدير عامل پس إز الان به فكر باش اگه تهران زلزله بياد كم نيارين ، وتوجيه اين نباشه كه ساختمونا فرسودس، كوچه تنگ ،وما مستندات داريم تو ژاپن زلزله ٨/٥ ريشتري اومده نه ساختمىوني خراب شده نه كسي فوت كرده
سلام به همه زحمتکشان نظام اسلامی
من مطمئنم که این عزیزان همه تلاش خود را کردند تا این حادثه به نحو احسن مدیریت شود.آمار نشان میدهد روزانه در جاده های ما چندین مورد تصادف رخ می دهد. نباید به این عزیزان خرده گرفت.لطفا تجهیزاتتان را نیز بروز کنید
تلاش آتشنشانان قابل تقدیر است امااینکه چرا تشک نجات وجود نداشت جای سؤال است طبق فیلمی که در تابناک است یک نفر نزدیک به 5دقیقه آویزان است حتی اگر از همسایه هاپتو و تشک گرفته بودند میشد نجاتش داد
در سایت خبرده نوشته :

اینکه نقص فنی وجود داشته درست است اما بحث اصلی این است که چرا سیستم های امدادی در طول مدت بدون فعالیت آزمایش نمی شوند؟!
ضمن اینکه چرا تشک نجات همراه آتش نشانان نبوده است و اگر موجود بوده چرا استفاده نشده است؟!

زمانی که آتش نشانی برای یک امداد در مقیاس یک ده میلیونیم جمعیت تهران فلج شده است چه انتظاری از این نهاد و نهادی مشابه مانند آتش نشانی و ... در برابر وقوع زلزله ، و امثالهم می توان و باید داشت؟!
کسی منکر فداکاری آتش نشانان عزیز نیست.ماهیت شغل ایشان، آمیخته به روح زیبای فداکاری است.
ولی مشکل اینجاست که هر تیمی امکان دارد خطاهایی داشته باشد. چون روح فداکاری دارید دلیل بر این نمی شود که تجهیزات هم بدون خطا کار کنند.
برای شما زیبنده تر این است که بجای شمردن ثانیه ها و ...
ضمن پذیرفتن عملکردضعیف در بخش نت ماشین آلات و تجهیزات، برنامه اصلاحی خود را برای پیشگیری از چنین حوادثی اعلام کنید.
هر چند اعتقاد قلبی من مبتنی بر پیگیری دقیق و فنی موضوع است اما مردم مواظب باشید در بحث سوال و جواب از مسولین به افراط و تفریط کشیده نشویم. چیزی که در تاریخ به مراتب گریبانگیر این ملت شده و ما را از رشد و تکامل باز داشته است.
ای کاش در بحث آلودگی هوا و موارد اینچنین انقدر پیگیر باشیم.
من با کلیات سخنان فوق کاملا موافقم. بیایید به شواهد و وضعیت کشور و مسایل مهمتر با دقت بیشتر و بدون جانب داری بیاندیشیم و صرفا دنبال شناسایی مقصران و نادیده گرفتن همه خوبی های ایشان نباشیم.
چرانفردوم15ثانیه تحمل می کرد؟چرا آتشنشانی15ثانیه سریعتر اقدام نکرد؟!!!
به نظر من یک تشک نجات حداقل اون پایین لازم بود ، اون بالا هم نباید روش آب میزدن تا دستش سر بخوره
جناب آتش نشان اولین درس در این مواقع این است که از کانون خطر باید دور شد این خانم کار شجاعانه در عین حال هوشمندانه ایی کرده است که دست به این ریسک زده است در کنارش اگر ماموران شما این آموزش را می داشتند که به جای گرفتن آب بر این خانم بیچاره معلق در هوا آب را به سمت پنجره ها بگیرند این طور نمی شد که مپوزیت نما بشکند و زیر پای او خالی شود با این همه کسی منکر خدمات ارزنده آتش نشانان عزیز نیست اما ... اما قبول اشتباه خودش شحاعت بزرگی است به اندازه شجاعت آن خانم
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی