بازدید 30716
رییس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران:

گازکشی تهران کاری غلط بود

کد خبر: ۳۷۲۶۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۰ 20 January 2014
رییس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران گفت:‌ اگر نمی‌توانیم کار عملیاتی برای کاهش آلودگی هوا انجام دهیم حداقل برای شهروندان و سلامتی آنان احترام قائل باشیم و میزان آلودگی هوا را به اطلاع مردم برسانیم.

به گزارش ایسنا، عبدالرضا کرباسی در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک آموزشی و پژوهشی با دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران و افتتاح همزمان ایستگاه سنجش آلاینده‌ها در این دانشکده و افتتاح ساختمان سبز دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران افزود: یکی از دلایل اصلی ایجاد ترافیک در تهران مجوزهای نادرستی است که توسط شهرداری برای شهروندان صادر می‌شود و باید نگرش خود را در این زمینه تغییر دهد.

وی با اشاره به این که ناوگان حمل و نقل عمومی چند دهه موضوع قابل بحث در شهرداری تهران بوده است افزود: در حالیست که مشاهده می‌کنیم شهرداری تهران با وجود آن که موظف به ایجاد 200 کیلومتر خط اتوبوس تندرو (BRT) در شهر بوده فقط نیمی از آن را انجام داده است.

کرباسی با اشاره به این که گازکشی در تهران که شهری زلزله‌خیز است کار غلطی بوده است افزود: می‌توانستیم با ایجاد نیروگاه یک واحد تولیدکننده آلودگی داشته باشیم در حالی که هم‌اکنون حدود 2.5 میلیون واحد مسکونی که هر یک تولیدکننده آلودگی هستند در شهر داریم و باید بگوییم که منازل می‌توانند تا 20 درصد عامل ایجاد آلودگی هوا باشند.

وی با بیان این که معضل اصلی آلودگی هوا دولتی بودن همه بخش‌هاست، افزود:‌ نظارت دولت به دولت کار سخت‌تری است. به طور مثال تولید سوخت و نیروگاه‌ها با بخش دولتی است و همی امر موجب می‌شود که نظارت با مشکل مواجه شود چرا که وقتی به دستگاه دولتی می‌گویید آلایندگی دارد و آنرا می‌خواهیم پلمپ کنیم می‌گوید بیایید ببندید ببینیند چه می‌شود لذا در این شرایط اجرای اصل 44 قانون اساسی که خصوصی سازی است می‌تواند باعث کاهش آلودگی هوا شود.

رییس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران کنترل تولیدکنندگان آلودگی را بسیار آسان‌تر از مصرف کنندگان نهایی آنها دانست و بیان کرد: نباید اعمال قانون برای مصرف‌کنندگان انجام شود مگر آن که وسیله استاندارد در اختیار آنان باشد. در صورتی که تجهیزات غیراستاندارد در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد مقایسه مصرف انرژی به میزان معمول مصرف انرژی جهانی افترا زدن است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱۲
انتشار یافته: ۱۳
ببخشيد اين فاضلاب كشي كه بااين شرايط و قطر لوله ها الان در اجرا هست درسته دوستان ؟!
از اينكه بالاخره يك نفر پيدا شد و به گازكشي در كشور اعتراض كرد خوشحال شدم ، چون اين فكر هميشه مرا مشغول كرده بود كه چرا گاز را در خارج از شهر به برق تبديل و برق را به شهر نمي آورند تا هم آلودگي كمتر باشد و هم گاز گرفتگي و هزينه نگه داشت لوله هاي گاز؟
پاسخ ها
یک فقیر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
درسته درست مثل بیشتر کشورهای دنیا که همین گاز رو به نیروگاهها بردن وبرق تولید کردن و به خانواده ها رسوندند یعنی هزینه های لوله کشی و البته مین گذاری شهرها تو جیبشون مونده و هزینه های نگهداری و هزینه های پمپاژ و هزار هزینه دیگر نیز انجام ندادند وبا همون سیم کشی برق تمام سیستم گرمایشی و پخت وپز توسط پکیج ها و اجاقهای برقی انجام شده حتی در کشور کانادا که خیلی سردسیره
وضعییت لوله کشی گاز تهران زمان زلزله به فاجعه قرن تبدیل خواهد شد به عنوان یک مهندس ساختمان شرمنده و بدهکار نسل بعدی خواهیم شد!!!!
بله با این بخاری های غیر استاندارد 90 درصد حرارت ایجاد شده از طریق دود کش به هدر میرود. در حالیکه پکیج شوفاژ از 80 درصد حرارت ایجاد شده استفاده میکند و اقتصادی تر است ولی همه توانایی و امکان استفاده ازش را ندارند و گاز با ارزش ما دارد به هدر میرود.
اگر گاز نبود ما از بخاری نفتی استفاده می کردیم که احتمال خطر در آن بیشتر و آلودگی هم ایجاد می کرد در ضمن یادتان باشد محاسبه کنید مصرف برق برای گرمایش و سایر موارد مصرف گاز چقدر میشود و آیا اصلا امکان پذیر است و البته مقرون به صرفه ؟
اگه گاز به گرمابعد به حرکت بعدبه الکتریسیته بعد دوباره به گرما تبدیل شود راندمان انروزی خیلی پایین میاید
سلام
یکی از اشتباهات استراتژیک گاز کشی و استفاده از گاز طبیعی بصورت واحدهای خانگی بود
اگر هزینه لوله کشی و ایجاد ایستگاهها برای انتقال گاز به سراسر کشور، هزینه لوله کشی و ایجاد ایستگاهها برای توزیع گاز و هزینه لوله کشی داخل منازل و هزینه نصب کنتورها را حساب کنیم آنوقت آنرا با هزینه ایجاد نیروگاههای برق که می توان برق آنرا برای مصارف گرمایشی و سرمایشی و پخت و پز از طریق شبکه های برق به دست مصرف کننده رساند مقایسه کنیم می فهمیم چه اشتباه بزرگی بوده و همه یک طرف و خطرات آن هم طرف دیگر
چه سرعت عملی بارک الله خیلی به موقع گفتی دکتر
گاز کشی از لحاظ به سرفه بودن، بدون در نظر گرفتن خطرات آن، در کل بازده ی بیشتری دارد. چون اگر خارج از شهر گاز تبدیل به برق شود و برق آن در داخل شهر دوباره به گرما تبدیل شود در این وسط چند درصد هدر روی انرژی وجود دارد. چون بازده ی دستگاه های تبدیل برق به گرما هیچوقت صددرصد نیست.
اما بحث خطرات آن باید هم در نظر گرفته شود.
خب هنوز فرصت هست

هرچه سریعتر تولید برق با گاز را مدنظر قرار دهید

و اجاق پخت و پز برقی
بخاری برقی

شوفاژ برقی

را جایگزین گازی نمایید

همچنین خط تولید خودروی برقی را برقرار کنید
گاز کپسول همه جای دنیا استفاده میشه
علاوه بر آلودگی به خطر آن در صورت وقوع زلزله که تهران را تهدید میکند هم توجه کنید.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار