بازدید 4726

بازدید مسجد جامعی از حیاط تهران

کد خبر: ۳۷۲۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۶ 18 January 2014
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مجموعه باغ ملی تهران گفت: هر خانه حیاطی دارد و مجموعه های تاریخی چون باغ ملی حیاط شهر تهران هستند.

احمد مسجد جامعی صبح جمعه در برنامه كشف تهران به منطقه 12 رفت و از مکان هایی چون موزه و کتابخانه ملک، موزه ایران باستان، عمارت قزاقخانه، موزه ارتباطات، موزه علی اکبر صنعتی، گنجینه ثبت و احوال و قدیمی‌ترین خزانه پولی کشور دیدن کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در اين برنامه ابتدا از ساختمان موزه و کتابخانه ملك دیدن كرد و سپس راهي موزه ايران باستان شد؛ برنامه‌اي كه علاوه بر حاشيه‌هاي جذابش، باعث شد تا مسجدجامعي از نزديك آثار منحصر به فرد تاريخي و هنری این دو موزه را ببیند و توضیحات کارشناسان موزه داری را بشنود.

ساختمان ملك در سال 1316 توسط حاج حسين ملك وقف آستان قدس رضوي شده و در موزه آن سكه‌هاي تاريخی، نقاشي‌هاي ايراني و آثار هنري تزئيني نگهداری مي‌شود و بخشي از آن نيز به موزه كمال‌الملك تبديل شده است. به گفته مسئولان اين موزه قرار است سالن‌هاي جديدي به اين موزه اضافه شود.

از حواشی جالب این دیدار، مشاهده فهرستي از موقوفات و مستغلات آستان قدس رضوي در دوره قاجار بود كه طول آن به 20متر مي‌رسيد. در اين بازدید توراتی بر پوست که از بغداد به ایران آمده است و كتيبه‌ ای از سردر يكي از بناهاي تاريخي هرات كه خاندان ملك آن را به ايران آورده بودند مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت.

مقصد بعدي رئيس شوراي شهر موزه ايران باستان بود. این ساختمان، نخستين ساختماني است كه در ايران براي موزه ساخته شده است. طرح اين ساختمان در سال 1312 آماده و در سال 1316 نيز اين بناي تاريخي افتتاح شده است. موزه ايران باستان از 3بخش پيش از تاريخ، دوران تاريخ و دوره اسلامي و همچنین مخزن تشكيل شده است. که آثار منحصر به فرد تاریخی در آن نگهداری می شود.

 مسجدجامعي در این برنامه گفت: مجموعه باغ موزه ملي و محوطه ها و ساختمان های واقع در آن مثل وزارت امور خارجه و عمارت قزاقخانه موزه ای بزرگ و غنی هستند که باید برای بازدید عموم مردم بازگشایی شوند؛ ساختمان قديمي وزارت امور خارجه نیز می تواند تبديل به موزه ديپلماسي كشور شود. میدان مشق و ساختمان های اطراف آن به عنوان بخشی از میراث تاریخی و هویتی کشور مورد توجه دولت بوده و در این باره اسناد مهمی نیز به تصویب رسیده است.

وی در این باره اظهار داشت: این طرح در سال 82 از طریق دولت وقت پیگیری و کار مطالعاتی مفصلی نیز انجام شده که پس از تغییر دولت وقت تا امروز مسکوت مانده است.

تفاهم نامه ای نیز در سال جاری میان سازمان زیباسازی و وزارت امور خارجه امضا شده است که بر اساس آن امکان تبدیل میدان مشق به محلی برای بازدید مردم فراهم می شود. باید اهتمامی باشد تا این مصوبات با حمایت دولت و همکاری سازمان میراث فرهنگی، وزارت امور خارجه، شهرداری تهران و دیگر نهادی های ذینفع صورت اجرایی به خود بگیرد.

مسجدجامعی تصریح کرد: هر خانه ای حیاطی دارد و حیاط تهران نیز همین مجموعه های تاریخی فرهنگی چون باغ ملی است که نباید مختص نهاد خاصی باشد و باید در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

پس از اين رئيس شوراي شهر تهران به عمارت قزاقخانه رفت. ساختمان قزاقخانه در حال حاضر در دست دانشگاه هنر و در حال مرمت است اما بنا به دلایلی به ویژه کمبود اعتبارات مالی، کار مرمت آن متوقف شده است. رئیس شورای اسلامی شهر تهران از دستگاه های مسئول خواست تا بازسازی و مرمت این بنای تاریخی را در دستور کار خود قرار دهند.

وی همچنین تاکید کرد که با توافق مسئولان میراث فرهنگی، دانشگاه هنر و موزه ایران باستان، بخشی از طبقه زیرین این ساختمان در اختیار کتابخانه تخصصی موزه ایران باستان قرار گیرد.

مقصد بعدی رئيس شوراي شهر، موزه علي‌اكبر صنعتي واقع در میدان امام خمینی بود.

اين موزه از 3سال پیش تعطیل شده است و ساختمان و آثار ارزشمند موجود در آن حال و روز خوبی ندارند. مسجدجامعي پیشنهاد کرد هيات امنايی متشكل از شهرداري، مترو، سازمان ميراث فرهنگي و خود خانواده صنعتي شكل بگيرد و احيا و بازگشايي موزه را دنبال كند.

بازديد از يكي از قديمي‌ترين ساختمان‌هاي بانکی نيز از جمله برنامه‌هاي رئيس شورا در کشف تهران این هفته بود. ساختمان این بانک قدیمی در ضلع شرقی میدان امام خمینی قرار دارد و نخستین خزانه پولی کشور به شمار می آید.  اين ساختمان در سال 1304 احداث شده و به لحاظ سبک و ویژگی های معماری از ساختمان های ارزشمند به شمار می آید و در حال حاضر در دست مرمت است.

مسجدجامعي در ادامه به موزه ارتباطات (پست و مخابرات) رفت و از نزدیک با تاریخ ارتباطات و پست در ایران آشنا شد. وسایل حمل و نقل پستی و تمبرهای خاصی که مربوط به نهضت جنگل بود از بخش های جذاب این موزه بود. رئیس شورای شهر در آخرین بخش از برنامه کشف تهران این هفته به گنجینه ثبت‌ و احوال رفت. در این مجموعه شناسنامه و اسناد هویتی سیاستمداران، علما و دانشمندان شهیر نگهداری می شود.

نكته جالب توجه در ديدار وي از موزه ثبت و ‌احوال شناسنامه های مشاهیری چون سید جعفر شهیدی،‌ پروین اعتصامی، سهراب سپهری و همچنین نخستين شناسنامه‌هاي صادر شده در ايران بود. اين اسناد هویتی براي افرادي به نام فاطمه ايراني و عبدالحسين سپنتا صادرشده بودند.

در این برنامه کارشناسان سازمان ثبت و احوال تحلیل های آماری جالبی از یافته های خود درباره آمار تولد، مرگ، ازدواج و طلاق ارائه کردند. اینکه دومین عامل مرگ و میر در تهران پس از بیماریهای قلبی عروقی، بیماری های ناشی از آلودگی هواست یکی از آمارهای جالب و البته تکان دهنده بود.

دیدارهای دوره‌ای رئیس شورای اسلامی شهر تهران با عنوان «کشف تهران» هر صبح جمعه با هدف بازدید از هویت تاریخی فرهنگی تهران و آشنایی با مسائل و مشکلات مردم مناطق مختلف انجام می‌پذیرد که این هفته به بافت تاریخی فرهنگی باغ ملی و میدان امام خمینی اختصاص داشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
وب گردی