بازدید 27292
دبير شوراي برنامه ريزي مدارس علوم ديني اهل سنت در گفت و گو با «تابناک»؛

محدودیتی در استخدام اهل سنت در ادارات دولتی وجود ندارد

حد فاصل میان ۱۲ تا ۱۷ ربیع الأول که تاریخ ولادت رسول الله (ص) بنا بر روایات موجود در شیعه است، به منظور حفظ وحدت بین مسلمانان توسط حضرت امام خميني(ره) بنام هفته وحدت مسمی گردید که از آن به بعد، در تمامي ملل اسلامي از هفته وحدت تجليل می شود. در همین رابطه در گفت و گو با دبير شوراي برنامه ريزي مدارس علوم ديني اهل سنت، وضعیت اهل سنت را در کشور در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داده ایم.
کد خبر: ۳۷۱۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۶ 18 January 2014
محدودیتی در استخدام اهل سنت در ادارات دولتی وجود نداردحد فاصل میان ۱۲ ربیع الأول تا ۱۷ ربیع الأول که تاریخ ولادت رسول الله محمد صلى الله علیه و آله بنا بر روایات موجود در شیعه است ، به منظور حفظ وحدت بین مسلمانان توسط حضرت امام خميني(ره) بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران بنام هفته وحدت مسمی گردید که از آن به بعد، در تمامي ملل اسلامي همزمان با خجسته ميلاد نبي مكرم از هفته وحدت نيز تجليل می شود.

ارگانی رسمی هم با نام ( مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی ) رسما در این زمینه در حال فعالیت است که به شکل مستقل کار می کند و هر ساله کنفرانسهایی برگزار می کند. همواره از شخص مقام معظم رهبری تا همه مسولین کشور تأکید دارند که وحدت میان مسلمانان باید ایجاد شود و عوامل تفرقه خشکانده شود.

 در همین رابطه «تابناک» در گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمين «محمد صادق عرب نيا»، دبير شوراي برنامه ريزي مدارس علوم ديني اهل سنت،  وضعیت اهل سنت را در کشور در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داده ایم.

عرب نیا در پاسخ به علت نام گذاری این هفته به نام هفته وحدت عنوان داشت، مسالمت و هم زیستی که در ایران به برکت امام راحل (ره) و توصیه های مقام معظم رهبری نمونه قابل عرضه ای برای جهان اسلام است. امیدواریم مسالمت و همزیستی اقوام در ایران در سراسر دنیا الگو شود.
هفته وحدت به ابتکار رهبر انقلاب امام خمینی شکل گرفت.

در این هفته مسالمت و همزیستی به صورت سبملیک نهادینه شده است. در ارتباط با زمان تولد حضرت رسول میان شیعه و سنی نزدیک به یک هفته اختلاف است که حضرت امام فاصله 12 تا 17 ربیع الاول  را به عنوان هفته وحدت نام گذاری کرده اند.

وی در ادامه در پاسخ به اقدام رئیس جمهور در انتصاب دستیار ویژه در امور اقلیت ها گفت، رئیس جمهور در ابتکاری مناسب مسول و دستیار ویژه ای را برای اقوام واقلیت ها تعیین کردند. ما نیز جلسات متعددی با آقای یونسی داشته ایم.

به عنوان مثال در بحث مدارس علوم دینی اهل سنت، حوزه های علمیه اهل سنت ، روحانیون اهل سنت و دبیرخانه شوراي برنامه ريزي مدارس علوم ديني اهل سنت  این وظیفه را برعهده دارند.با این وجود در ارتباط با دستگاه های دولتی خلا وجود داشت و هماهنگی بیشتر نیاز دارد. تعیین اقای یونسی که تجربه خوبی در ارتباط با مباحث کشور و نظام دارند می تواند این خلا را پر کند.

محدودیتی در استخدام اهل سنت در ادارات دولتی وجود ندارد

وی در ادامه گفت، تقریبا نزدیک به 340 مدرسه علوم دینی اهل سنت در کشور وجود دارد که نزدیک به  37 هزار طلبه و روحانی سنی را در سطوح مختلف در کشور تحت پوشش قرار می دهند. ما با همکاری که با مراکز خدمات حوزه علمیه داریم کارت مشترکی برای خدمات رفاهی و شهری در اختیار کلیه روحانیون اهل سنت قرار داده شده است تا از امتیازات بهرمند شوند.

وی ادامه داد، الان نزدیک به بیش از 13000 مسجد در سراسر کشور متعلق به برادان اهل سنت است که تفکیک جزیی آن نیز موجود است.نزدیک 13000 روحانی سنی در همین مساجد فعالیت و اقامه فرایض یومیه را انجام میدهند مقایسه وضعیت مساجد شیعه و سنی نشان می دهد به طور متوسط  سرانه مساجد شیعه در کشور برای هر 2500 شیعه یک مسجد ولی برای هر 500 برادران اهل سنت خوشبختانه  یک مسجد وجود دارد. آمار اهل سنت در آمار جمعیتی ایران کاملا مشخص است و اکثریت برادران اهل سنت در استان کردستان می باشد.

همچنین دبیر شوراي برنامه ريزي مدارس علوم ديني اهل سنت اضافه کرد، الان تقریبا مباحث دینی و عبادی و مذهبی اهل سنت در سراسر کشور به اذعان علمای اهل سنت طبق اصول قانون اساسی در سراسر کشور وجود دارد. اصل بسیار پیشرفته و دموکراتیک در قانون اساسی پیش بینی شده است که مباحث امور حسبیه وخانواده و اختلافات اجتماعی اهل سنت براساس قانون اساسی طبق فقه خودشان حکم می شود.

البته باید گفت در قانون اساسی برادران اهل سنت به عنوان اقلیت مذهبی محسوب نگردیده است. چون آنها مسلمان هستند و کشور ما هم اسلامی است. البته بعضا مطالبات آنها به عنوان مسائل سیاسی مطرح می شد که در دولت جدید هم پیگیری شده است که مطالبات به حق آنها ترتیب اثر داده شود. برهمین اساس دستیار ویژه ای را رئیس جمهور معرفی کردند.

همچنین عرب نیا در پایان پیرامون استخدام اهل سنت گفت، اصلا محدودیت در این باره وجود ندارد. چه در قانون اساسی و چه در سایر قوانین هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. مثلا در بعضی از استان ها که اکثریت نیز شیعه هستند شورای شهر با برادران اهل سنت است. در واقع در تصدی پست های مملکتی بحث مذهبی اصلا جزء شاخص های تعیین کننده نیست.


متن کامل این گفت و گو را می توانید اینجا مطالعه کنید
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۵
انتشار یافته: ۳۹
اینکه گفتید محدودیتی در استخدام اهل سنت در ادارات دولتی وجود ندارد؛ دروغ محض است. چون فردی را میشناسم با مدرک دکترا صرفا بخاطر سنی بودن نتوانسته هیات علمی شود. از قضا ایشون هیچ تعصب و جهت گیری دینی ندارد و انسان خیلی خوبی هم هست
جناب عرب نیا. اهل سنت ایران مردمی صبور و کم توقع هستند از اول انقلاب اهل سنت در همه برنامه ها و تحولات سیاسی و اجتماعی کشور مشارکت داشته اند و هیچ موقع زبان به اعتراض نگشودند. درست است که در قانون منعی برای استخدام اهل سنت وجود ندارد ولی ادمهای کوتاه فکر و خشک مقدس قدرتمندی هستند که در گزینش ها ادم های شایسته ای را رد صلاحیت میکنند. هزاران نمونه در مناط سنی نشین وجود دارد که در گزینش ها رد شده اند. ولی هیچ کس صدایی اعتراض انها را نمی شنود.
محدودیت وجود دارد، بنده عینا دیده ام.
تو كشوري كه دين رسميش اسلام و مذهبش شيعه هست تا شيعه ها نروند سر كار جا نبايد براي كسي باز كرد اگر اين بشود مردم از مذهب زده ميشوند
در نظریه یا در عمل؟
اسنادش هم موجود است
بیا تا بگویم هست یا نیست. البته تابناک این کامنت را ممکن است سانسور کند.
كدام محدوديت ؟ در تمام ادارات دولتي از اقوام مختلف هر منطقه وجود دارند.نبايد اهل سنت موضوع را بزرگنمايي كنند.مثلاًدرادارات سنندج ومهاباد كه كرد نشين هستند چند نفر شيعه وجود دارد؟معلوم است كه طبيعي مي باشد.به شايسته سالاري فكر كنيم به مذهب نه. و اگر محدوديت است در مورد جذب نشدن غير فارس در صداوسيما مي باشدكه اين درست است.
اگر محدویتی ندارد چرا درزاهدان که مرکز استان سیستان وبلوچستان است 80 در صد جمعیت استان را اهل سنت تشکیل می دهند 98 در صد مدیران کل از برادر ان اهل تشیع رو تشکیل می دهند در ادرات بیش از 90 در صد از برادران اهل تشیع در نیروی انتظامی اطلاعات تقریبا بغیر از ابتدای انقلاب که استخدامی در نیرومی انتظامی داشتیم الان به صفر در درصد رسیده ما ساکنان این منطقه با پوست وگوشت وبا تمام وجود واقعییت ها رو بصورت عملی داریم حس می کنیم عملا باید وحدت رو نشون بدهیم نه با حر ف فقط .موا نع رو بردارید وحدت عملی مد نظر امام خمینی ورهبر معظم انقلاب رو اجرایی کنییم.
بنده اهل سنت هستم متاسفانه برای استخدام در ادارات دولتی از هفت خوان رستم باید گذشت و در این زمینه تبعیض های زیادی وجود دارد و به بهانه های مختلف از استخدام اهل سنت جلوگیری می شود.
در قانون محدودیتی نیست . اما در عمل چی؟ من در یکی از شهر های اهل سنت زندگی میکنم و خودم اهل تشیع هستم اما در استخدامی بعضی بانک ها شرط اول باید اهل تشیع باشی . حتی این امتیازش از مدرک و تخصص بیشتره .
یعنی واقعا محدودیتی وجود داره ....!!!!؟؟؟؟؟
( مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی )
وحدت میان مسلمانان باید ایجاد شود و عوامل تفرقه خشکانده شود.
..........................................
با توجه با گفته محجمع تقريب مذاهب اسلامي كه گفته بايد وحدت ميان مسلمين ايجاد شود و عوامل تفرقه خشكانده شود - براي وحدت مسلمين كه خواسته دشمنان اسلام نيست سئوالات زير مطرح ميگردد :
1 - آيا در قرآن در باره مذهب شيعه و سني چيزي گفته شده است ؟
2 - آيا آيه اي در قرآن است كه بگويد شما سني باشيد يا شيعه ؟
3 - پيامب اسلام محمد رسول الله سني بود يا شيعه ؟
4 - خلفاي راشدين تابع پيامبر اسلام شيعه بودند يا سني ؟
5 - آيا در روز قيام از مسلمانان سئوال خواهد شد كه شما سني هستيد يا شيعه ؟
6 - پيامبر اسلام به طريق سني كه دست مي بندند و مهر نميگذارند و پا ميشورند و يا بطريق شيعه كه دست نمي بندند و پا نمي شورند و مهر ميگذارند - به كدام طريق نماز مي خوانند ؟ دو جور كه نماز نمي خوانند - چرا تفرقه نماز خواندن ميان مسلمين است ؟
وحدت اسلامي نشات گرفته از ايجاد مذاهب در دين اسلام نيست ؟
اگر تابع َآيات الهي يعني قران باشيم مذهبي بوجود مي آيد؟ تا تفرقه اي بوجود بيايد و مذاهب اسلامي سني و شيعه در پاكستان و عراق و لبنان و ديگر كشورها و بلاد اسلامي به جان هم مي افتند و مساجد همديگر را با بمب منفجر ميكنند و در نماز جمعه همديگر بمب ميگذارند - به جان هم بيافتند ؟ اين است اسلام برتري كه مسلمانان طبق آيات قرآني آنرا اجرا ميكنند ؟
قرآن ميفرمايد :
بسم الله الرحمن الرحیم
آيه 3 سوره مباركه مائده : و رضيت لكم الاسلام دينا : و اسلام را براي شما ( بعنوان ) دين پسنديدم
آيه 19 سوره آل عمران : ان الدين عندالله الاسلام : براستي تنها دين در نزد خدا دين اسلام اسلام است
آيه 159 سوره مباركه انعام :ان الذين فرقوا دينهم كانوا شيعا لست منهم في شي ء انما امرهم الی الله ثم ینبهم بما کانوا یفعلون
بيگمان كسانيكه در دين پراكنده گرديدند و فرقه فرقه شدند ( مذهب بوجود آوردند ) و اختلاف و تفرقه پيش گرفتند تو( يا محمد ) به هيچ وجه با آنها ارتباط نداري و آنها هم به كار تو نيايند كه كارشان با خداست پس خبرشان دهيد به آنچه مي كنند ( و خواهند كرد )
آيه 53 سوره مباركه المومنين : فتقطعوا امرهم بینهم زبرا کل حزب بمالدیهم فرحون
از همديگر بريدند و فرقه ها شدند(مذهب بوجود آوردند) و هرفرقه(مذهب) به روشي كه (خودشان) داشتند شادمانند .
آیه 54 سوره مبارکه المومنین : فذرهم فی غمرتهم حتی حین : بگذارشان تا مدتي در غفلتشان بمانند .
.........................................
آيا مسلمانان تابع اين دستورات قر آن هستند كه اين چنين به جان همديگر افتاده اند و با ايجاد تفرقه كه خلاف خواسته قرآن است - بعد به وحدت در اثر تفرقه كه خود ايجاد كرده اند دست ميزنند ؟ عمران از تهران
چند سوال دارم
1- همین روحانی از اهل سنت هستند یا شیعه ؟ بهتر نیست از اهل سنت درامور اهل سنت درراس این تشکل باشد ؟
2- چرا 12ربیع الاول تعطیل رسمی نمیشود ویا تعطیلی 17ربیع الاول برداشته نمیشود تا فرقی احساس نشود ؟
3- درهفته وحدت از علمای اهل سنت هم برای شیعیان سخنرانی دارند یا فقط مسئولان وعلمای شیعی برای اهل سنت سخنرانی میکنند ؟
دقیقا همین جور است.چون مدیرعامل محترم شرکت عمران شهرجدیدپرندجزء عزیزان اهل سنت می باشد.
محدودیت فقط برای ایرانیان است. سنی و سید استخدام هستند. این ایرانی هست که نباید استخدام شود.
به اطلاع دوستان می رسد که تعدادی از برادران اهل سنت به عنوان قاضی هم اشتغال دارند، بنا بر این اشتغال آنان در سایر نهاد های دولتی امری عادی است و اهل تشیع تفاوتی بین آنان و خود قائل نمی باشند.
قربان چرا دارید واقعیت را وارونه جلوه می دهید بنده دکتری جغرافیا هستم تا الان دو دفعه در سازمان جغرافیای نیروهای مسلح و مرکز تحقیقات ناجا که درخواست هیئت علمی داده بودم مرا فقط به خاطر سنی بودن رد کردند
ایول الله درستش همینه
دروغگو دشمن خداست !
پیشنهاد اعلام هفته وحدت از آیت ا.. منتظری بود نه امام چرا می خواهید تاریخ را تحریف کنید
بله هیچ محدودیتی نداریم اما از پستهای کشوری معلومه چقدر به اهل سنت بها میدید
ای کاش یکی از این مساجد در تهران بود!!!!
من فقط یک سوال دارم یکی جواب من و بده خیلی ممنونش می شم.
اگر هفته وحدت واقعی هست چرا روز ١٢ ربیع الاول را هم تعطیل نمی کنید؟ لا اقل در مناطق سنی نشین. چرا کارمندان سنی بایستی در روز جش برن سر کار؟ کجای این وحدت است. ممنون
با سلام و ادب
بنده فوق لیسانس یک دانشگاه دولتی هستم و اکنون کارشناس 14 ساله یک بانک دولتی هستم . شش بار برایم تقاضای پست مدیریتی شده است لیکن به خاطر سنی بودن شش بار رد شده است . خدا کند رویکرد عوض شود . والله ما ایرانی اصیل هستیم . و البته مسلمان .
ولادت پیامبر اعظم مبارک** بعد از یک عمر درس خوندن و دکترا گرفتن بخاطر سنی بودن نگذاشتن که تدریس کنم مجبور شدم apply بگیرم که از ایران برم (تابناک اشکال نداره این کامنت هم سانسور کن بلاخره تو هم مجبوری)
با سلام
با این تفاوت که 100 % این مساجد اهل سنت توسط خود مردم و اهالی محلات ساخته شده و حقوق امام جماعت ، خدمه و سایر نیازمندیهای مسجد باز توسط خود مردم محله آن مسجد یا سایر خیرین تامین میشود. و دولت فقط چند سالی است که ظاهرا پول آب و برق آن را به شیوه دیگری (آنهم از مردم) تامین میکند. امید است واقعا در این زمینه اطلاع رسانی و مساعدت لازم صورت گیرد تا تصورات دیگری غیر از آنچه اشاره شده است در ذهن خوانندگان اهل سنت این مطلب شما ایجاد نشود
نه سنی بودن در استخدام الویت محسوب می شود و نه شیعه بودن . نه زن بودن و نه مرد بودن - نه متخصص بودن و نه عدم شایستگی - بلکه مهم روابط و حضور عزیز بند پ است و البته سفارشات خاص که به لطف عزیزان مسئول در بیشتر سازمانها به درستی و بی وقفه در حال انجام است .
تا موقعي كه مذهب در دين اسلام است وحدت مسلمين وجود ندارد و دشمنان اسلام همين را ميخواهند

اسلام دين است نه مذهب طبق آيات الهي كه در زير مي آيد و مذهب يا فرقه يا تفرقه افيون دين اسلام است همچنانكه قرآن دين را ملاك قرار داده و مذهب را طبق آيات زير رد كرده است :

بسم الله الرحمن الرحیم
آيه 3 سوره مباركه مائده : و رضيت لكم الاسلام دينا : و اسلام را براي شما ( بعنوان ) دين پسنديدم
آيه 19 سوره آل عمران : ان الدين عندالله الاسلام : براستي تنها دين در نزد خدا دين اسلام اسلام است

آيه 159 سوره مباركه انعام :ان الذين فرقوا دينهم كانوا شيعا لست منهم في شي ء انما امرهم الی الله ثم ینبهم بما کانوا یفعلون
بيگمان كسانيكه در دين پراكنده گرديدند و فرقه فرقه شدند ( مذهب بوجود آوردند ) و اختلاف و تفرقه پيش گرفتند تو( يا محمد ) به هيچ وجه با آنها ارتباط نداري و آنها هم به كار تو نيايند كه كارشان با خداست پس خبرشان دهيد به آنچه مي كنند ( و خواهند كرد )

آيه 53 سوره مباركه المومنين : فتقطعوا امرهم بینهم زبرا کل حزب بمالدیهم فرحون
از همديگر بريدند و فرقه ها شدند(مذهب بوجود آوردند) و هرفرقه(مذهب) به روشي كه (خودشان) داشتند شادمانند .

آیه 54 سوره مبارکه المومنین : فذرهم فی غمرتهم حتی حین : بگذارشان تا مدتي در غفلتشان بمانند .
مثلا در بعضی از استان ها که اکثریت نیز شیعه هستند شورای شهر با برادران اهل سنت است. در واقع در تصدی پست های مملکتی بحث مذهبی اصلا جزء شاخص های تعیین کننده نیست. (شورای شهر از طریق انتخابات است)
دبير شوراي برنامه ريزي مدارس علوم ديني اهل سنت شیعه ست !؟!
محدودیت در استخدام برای اهل سنت وجود داره من خودم چندین بار بخطر همین مسائل در قسمت تحقیقات رد شدم
از خدا ميخواهم ايران هيچوقت به عرصة نفرت مذهبي بدل نشود. البته اين تا حد زيادي بستگي به عملكرد مسؤلين محلي و نظارت مسئولين رده بالا دارد. در برخي شهرها، همانند سرپل ذهاب، كه جمعيت آنها تركيبي از دو مذهب اصلي كشور است، بي عدالتي اداري وجود دارد. انكار نكنيم، درمان كنيم. ما به وحدت و آرامش نياز روزافزون داريم.
سلام
این فقط شعار است
کافی است سری به ادارات استان سیستان وبلوچستان بزنید تا نادرست بودن این ادعا معلوم شود
رفتارها وگفتمانمان بایدچنان باشد که برادران اهل سنت احساس تبعیض نداشته باشندوبرخورد مسئولین درهرموقعیت ومقامی که باشند بابرادران اهل سنت بایدچنان باشدکه بافرزند ویااهل خودشان رفتار میکنند وانتظاردارند که اگردرموقعیت آنها بودند باآنها همان برخورد ورفتارانجام شود.ایجاد تبعیض موجب بغض وکینه میشود.مسلمان مسلمان است چه سنی باشد چه شیعه باید بهم احترام بگذاریم وعشق بورزیم
جالبه با این تعداد مسجد اهل سنت در کشور چرا در شهر چند ده میلیونی تهران حتی یک مسجد اهل سنت وجود ندارد؟ مسجد اهل سنت در مشهد هم که تخریب شد!
پس چرا زمان پر کردن مشخصات برای استخدام از مذهب شخص سوال می پرسید؟
آقای عرب نیا از فرمایشات جنابعالی چنین استنباط می شود که مشکلات خاصی در مسیر استخدام هموطنان سنی مذهب ایجاد شده یا وجود دارد در حالی که تمامی آحاد مردم طی سالهای گذشته با مشکل مذکور مواجه هستند چنانکه آقای مقامات دولت یازدهم بر داده های قبلی تحقیقات دانشگاهی و گزارش انعکاسی مطبوعات صحه گذاشته و بیکاری بالغ بر بیست درصدی را تأیید می نمایند بنابراین بیکاری و تلاش برای بدست آوردن شغل منحصر به قومیت و مذهب بیکار نداشته و ندارد مضاف بر اینکه عزیزان اهل سنت که بطور عمده در شهرهای مرزی سکنا داشته و دارند از امکانات و معافیتهای ممتازی در حوزه تجارت خارجی ، مالیات ، حقوق گمرکی ، دریافت سهمیه های خاص سوخت ، مناطق آزاد ، ویژه و .... یعنی مشاغل خاص و درآمدهای قابل توجه و بعضا کلان برخوردارند که ساکنین استانهای مرکزی یعنی آکثریت جمعیت کشور اعم از شیعیان و پیروان سایر ادیان در تمام سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی از این مواهب بی منت و مستمر بی بهره بوده اند لذا ضروری است در طرح مباحثی از این دست واقع نگری را سرلوحه اعلام نظر قرار دهید تا خدای ناکرده ظلم و اجحافی از جانب شما و دیگر مسئولین در حق شیعیان ایران زمین و پیروان سایر ادیان رسمی مانند مسیحیان ، یهودیان و زرتشتیان روا داشته نشود.
جهت ياداوري يكي از همكاران ما كه شيعه 6امامي بود توسط گزينش به مدت 6ماه از كار بركنار شد و بعد به واسطه و تماسهاي متعدد مجددابه كار برگردانده شد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی