بازدید 15199

موهایی که بوی انسانیت می دهد!

کد خبر: ۳۷۱۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۷ 15 January 2014
وقتی موهایش شروع به ریختن کرد آن را به حساب حساسیت زمستانی سرش گذاشتیم و قول دادیم با آمدن بهار، موهایش به مانند رویش گل ها و شکوفه درختان از نو می روید!.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در مدرسه ای در جوار زریوار مریوان کودکی منتظر آمدن بهار است نه اینکه چشمانش را به مهمانی لاله ها و گوش هایش را به آواز پرندگان بسپارد بلکه انتظارش از جنس کودکی است و از بهار، رویش موهای سرش را طلب می کند.

مدرسه شیخ شلتوت مریوان، کودکی را در خود دارد که بیماری ناشناخته ای دارد و این بیماری جثه نحیفش را آزار می دهد، موهایش را، شیطنت ها و بازی های کودکانه اش را گرفته و اگر فرشته ای برای نجاتش نمی رسد روح و روانش هم در این بازی سخت زندگی، او را به خاطره ها می سپرد.

ماهان رحیمی تنها هشت سال دارد، در کلاس دوم ابتدایی مدرسه شیخ شلتوت مریوان درس می خواند، یک سال و نیم است از بیماریی که ناشناخته است رنج می برد و از وقتی دکترها دارویی برایش تجویز کردند و خورد، موهای سر و صورتش ریخت، درد ماهان تنها خودش نیست خواهرش دریا 13 ساله نیز به بیماری دیابت مبتلا است و از این هم رنج می برد.

روزهای شیطنت و شلوغی ماهان کم و کمتر شد تا جایی که به کودکی گوشه گیر و منزوی تبدیل شد، احساس غم به وضوح در صورت کوچکش هویدا بود، شور بچگی در درونش مرده بود، آنقدر غمگین و ناراحت انگار نه درونش و نه بیرونش کودک نبود نه بازی می کرد و نمی خندید، او بیمار است.

روزها بی حرف می گذشت، روز به روز ضعیف و ضعیف تر می گشت با کسی حرف نمی زد، به خاطر وضعیت ظاهریش از جمع دوستان و همکلاسی هایش طرد شده بود، موهای سر و ابروی ماهانه ریخته بود و دیگر کسی با او همبازی نمی شد چرا که متفاوتر از بقیه بود.

زود خسته می شد، طاقت نداشت، مانند پیری که توان هیچ کاری را ندارد در گوشه ای به دور دست ها خیره می شد، کودکی با هشت سال سن به چی فکر می کند، افق دید و ذهنش تا کجا امتداد دارد و کدامین موضوع او را به فکر فرو برده است.

کودک است و عاشق بازی، خنده و شیطنت، اما نیرویی بازدارنده او را از این کار منع می کند ظاهرش از مابقی همکلاسی هایش متفاوت تر است، پیش خود می گوید چرا من مثل بقیه نیستم، من متفاوتر از همه هستم، ظاهر بی مویش موضوع خنده و مضحکه همکلاسی هایش شده بود.

ˈ ماهان جان چرا موهای سرت رو تراشیدی با این هوای سرد، ما که کاری به موی شما نداریم سرما می خوری ˈ معلم در انتظار پاسخ شاگردش بود پاسخی که لرزه به اندامش انداخت، ˈ آقا اجازه! ما نزدیم چندتا دارو خوردم بعد موهام ریخت ˈ، ماهان تحت شیمی درمانی است.

عرق سرد که بر پیشانی محمد علی محمدیان معلم 45 ساله ماهان نشست، وی را به فکر فرو برد، شاگردش به سرطان مبتلا است و این برایش دردناک است.

گذشت روزها غم ماهان را تجدید می کرد، مسخره همکلاسی هایش به یک طرف و نای دویدن و بازی کردن نداشتن از طرف دیگر وی را آزار می داد، ماهان در جستجوی کسی مثل خودش بود با کله ای بی مو اما در کلاس، منزل، کوچه و خیابان همه مو داشتند، او تفاوت را احساس کرد اما فریادهای درونش بی نتیجه نماند و همسانی برای ماهان در کلاسش پیدا شد او معلمش بود.

معلم ماهان برای اظهار همدردی با شاگردش و جلوگیری از افت شدید تحصیلی و از بین رفتن روحیه این کودک، موهای سرش را از ته زد و به شکل ماهان در آمد و به شاگردانش گفت: ˈ موهای سر من و ماهان در زمستان به دلیل حساسیت خودش می رود و در بهار به هنگام رویش گل ها و شکوفه درختان از نو رشد می کند ˈ.

وقتی معلمش در کنارش نشست با هم عکس گرفتند، خنده بر لبان ماهان نیز نقش بست و دید معلمش نیز مثل او شده، آقا اجازه ! شما هم موهاتون به خواب زمستانی رفته اند ماهان با این جمله سکوت چندین روزه اش را شکست.

رفیق ماهان در کلاس، معلمش بود فرشته ای برای نجات کودکی در میان همسالانی که برایش رفیق نبودند، ماهان الان دوست خیلی خوبی داشت آن هم معلمش، بچه ها دست از سر ماهان برداشتند و سر به سر آقای معلم می گذاشتند اما معلم خود را به نشنیدن زد و تنها زنده کردن دل شاگردش برایش مهم بود.

معلم روحیه را به ماهان بازگرداند او یار بیست و چهارم بازی همکلاسی هایش شد، درس هایش را می خواند، شیطنت می کند و همکلاسی هایش دیگر مسخره اش نمی کنند.

حکایت مدرسه شیخ شلتوت مریوان، ماهان رحیمی و محمد علی محمدیان مانند بمب در شبکه های اجتماعی صدا کرد و همگان را به تحسین اقدام نوع دوستانه معلمی وادار کرد که با حرکت انسان دوستانه خود زندگی را به فرشته ای کوچولو بازگرداند.

معلم ماهان جوانه امید را در دل کودکی رشد داد که شاید اقدامی مشابه برای این کار را نتوان پیدا کرد، دل مرده کودکی را بدست آوردن کار هرکسی نیست حتی والدین این کودک نیز نتوانستند اینکار را بکنند در جاییکه پدر ماهان خطاب به معلمش می گوید: هرگز فکرم به اینجا نرسید برای اظهار همدردی با فرزندم موهای سرم را بزنمˈ.

ماهان رحیمی به اظهار معلمش که از والدینش سوال کرده است مبتلا به بیماری ناشناخته ای است، والدین مطمئن نیستند که ماهان سرطان دارد یا نه اما می گویند براثر مصرف دارو موهای سر و صورت ماهان ریخته است.

معلم ماهان اظهار همدردی با شاگردش را هدف اصلی این اقدامش دانست و می گوید: ماهان وقتی شبیهی مثل خود در کلاس یافت مقداری قوت قلب گرفت.

معلم ماهان را نماینده کلاس کرده و بیشتر از همه به او توجه می کرد چون وجه اشتراک داشتند و هر دو بی مو هستند، ˈ ماهان چون مو رو سرش نیست زودتر مسایل را یاد می گیره و از این رو همه بچه ها باید از ماهان حرف شنوی داشته باشندˈ اینگونه معلم ماهان را نفر اول کلاس کرد.

همه 23 نفر دانش آموز کلاس هم برای یادگیری بهتر و رسیدن به جایگاه معنوی ماهان در کلاس درخواست تراشیدن موی سر دادند اما معلم مخالفت کرد، ˈ هوا سرده و سرما می خورید، من و ماهان بدنمون گرمتر از شماست و سرما در ما اثری نداره نمی خواهد موهای سرتان را بزنید ˈ.

معلم خطاب به دانش آموزان می گوید: ˈ بچه ها چیزی به بهار نمونده همون وقتی که گلها جوانه می زنند و درختان شکوفه، دشت و چمن پر از سبزه می شود، موی سر من و ماهان نیز آن وقت می روید و ما هم مثل شما می شویمˈ، تا بهار بیاید 65 روز مانده، موهای سر ماهان اگر نروید بد قول می شویم و ذهن و روان معلم درگیر سوال های فراوانی است.

ˈ بچه ها امانتهای خداوند نزد ما هستند، ضعیف جثه و ناتوانند اما خوب می فهمند، عشق و علاقه و دوستی را خوب تشخیص می دهند، امانت های خداوند را باید حفظ کنیم تا شرمنده صاحب امانت نشویمˈ.

محمد علی محمدیان این معلم عاشق مریوانی به خوبی این گفتار بزرگان را که ˈ معلمی شغل انبیاست و معلم عاشق است را به خوبی معنا و تفسیر کرد ˈ.

ماهان اگرچه وضع جسمانیش تغییری نکرده اما از لحاظ روانی تقویت شده و جثه اش روز به روز نحیف تر می شود و اکنون زمان بازگرداندن سلامتی به جثه کوچک این امانت خداوند است.

مدرسه شیخ شلتوت مریوان نیز که این روزها در شبکه های اجتماعی مطرح است، 10 کلاس درس دارد اما به دلیل تعداد زیاد دانش آموزان، انباری ها را هم تبدیل به کلاس درس کرده اند و 9 کلاس دیگر به آن اضافه شده و اکنون ماهان و 23 دانش آموز دیگر به گفته معلمش در اتاقی 15 متری که قبلا انباری بوده درس می خوانند.

محمد علی محمدیان با 45 سال هم اکنون 23 سال سابقه خدمت دارد و کارشناس آموزش ابتدایی است و نام خود را در تاریخ انسانیت، مردانگی، ایثار و فداکاری ثبت کرد.

محمدیان می گوید: شاد کردن دل ماهان و اینکه اعلام کنم به معلمان دیگر که هوای دانش آموزان را داشته باشند و خارج از وظیفه ذاتی خود به وظیفه انسانی نیز عمل کنند هدف این اقدامم است.

پدر ماهانی نیز در مریوان مکانیک است، ماهان و دریا رحیمی از فرزندان او هر دو بیمار هستند، دریا که در کلاس دوم راهنمایی مشغول تحصیل است هم بیمار است او از بیماری دیابت رنج می برد و پدر نمی داند با دو فرزند بیمار چکار کند.

ماهان اکنون نیاز به آزمایش و تشخیص بیماری دارد زیرا فردا دیر است اگر بهار که فصل رویش است بیاید و موهای سر ماهان رشد نکند به جشن نشستن این بهار دلی از جنس سنگ می خواهد!.

ای بهار به کودکی در سرزمین رنج و محنت قولی داده ایم که وقتی از راه می رسی هدیه ای برایش داری، آن هدیه ای که به گل ها، درختان و دشت و چمن می دهی و بلبلان در شوق آمدنت نوای زندگی سر می دهند اما اگر موهای سر ماهان نروید تو هم نیا تا شرمنده کودکان سرزمینم نشوی!.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۵
انتشار یافته: ۵۸
درود به شرف اين آموزگار انسان
"از ديو و دَد ملولم و انسانم آرزوست"
درودبراینچنین معلمان.........
آقا یا علی. همت کنید یه شماره حساب اعلام کنید لطفاً.
خداوند به خانواده ماهان صبر واستقامت وبه ماهان عزیز نیز شفای عاجل عطا فرماید .جا دارد از حس انساندوستی معلم ایشان نیز تقدیر وتشکر شود .
افرین
ممنونم معلم مهربان
انسانيت فقط به گفتن حرفهاي گنده نيست عمل مي خواهد درود بر معلم دلسوز و انساندوست مريواني
درود بر اين انسان پاك سرشت
درود بر انسانیت
دوست داریم معلم دوست داریم ماهان
این کارت آقا معلم جا داره جلوت زانو بزنیم و ادای احترام کنیم
اشک تو چشام جمع شد
همیشه انسانهایی وجود دارند که ثابت کنند هنوز روح خدا در کالبد بشریت باقی مانده است
الان سر کارم. سخته بعد خوندن این متن بتونم جلوی اشکام رو بگیرم. دلم نمی خواد بهار بیاد چون هیچ امیدی بهش ندارم.
انسانيت فقط به گفتن حرفهاي گنده نيست عمل مي خواهد درود بر معلم دلسوز و انساندوست مريواني
"همه 23 نفر دانش آموز کلاس هم برای یادگیری بهتر و رسیدن به جایگاه معنوی ماهان در کلاس درخواست تراشیدن موی سر دادند اما معلم مخالفت کرد" ...این نتیجه انسانیت یک معلم است. همانهایی که قبلا مسخره میکردند الان به این درجه از فهم و انسانیت رسیده اند. و مطمئننا فردا هم انسانهایی همنوع دوست خواهند شد. سلامت باشی معلم و همه بیماران این بیماری به حول قوه الهی هرچه زودتر شفا پیدا کنند.
انشاالله با آمدن بهار موهای ماهان هم در بیاد (از بیماری و درد راحت و شفا پیدا کند و همه بیماران...)
دستانی که کمک می کنند از لبانی که فقط دعا می کنند، مقدس ترند.
اقای معلم سپاس
درودبه معلمی که باتراشیدن موی سرش دراندیشه پویای دانش آموزکلاس است .واقعاشغل معلمی عشق است اگرعاقلانه وعاشقانه به نگاه کنیم.سلامتی ماهان جان وسربلندی محمدیان عاشق آرزوی قلبی مااست
خدا اجرش دهد ...
با سلام ما هم به عشق این معلم سر تعظیم فرود می اوریم وبر دستانش بوسه میزنیم واز خداوند برای ماهان ودریا اروزی شفای عاجل داریم . اگر حسابی هم معرفی نمایید حاضر به همکاری در حد امکان هستیم.
از صميم قلب ارزوي سلامتي واسه ماهان ميكنم وخدايا به عظمتت به مهرت به عشقت قسم بابهارت موهاي ماهان رو به اون برگردون
باسلام امیدوارم به حق عصمت فاطمه زهرا که این کودک شفا پیدا کند.آمین یا رب العالمین
درود به ماهان و درود به محمدعلی محمدیان معلمی که با رفتار نیکش دل انسانی را مینوازد سربلند اقا معلم
سر تا پای این معلم رو باید طلا گرفت
انشاءالله در اولین روز فصل بهار موها رشد کنند و بزرگ شوند و سلامتی برگردد.
خدا به همه ما این نوع معرفت و انسان دوستی رو اعطا کن. واقعا شایسته تقدیر است این معلم
انشاءالله در اولین روز فصل بهار موها رشد کنند و بزرگ شوند و سلامتی برگردد.
احسنت بر انسانیت تو معلم بزرگوار.
خیلی معلم مردیه
این معلم لایق بهترینهاست
درود به شرف تومعلم که ثابت کردی خیلی از درسها راباید باعمل داد من به نوبه خودم دستانت را می بوسم وبرایت آرزو میکنم خداوند ترا همیشه سلامت نگه دارد وشفای عاجل به این پسر عطا فرماید.آمین
لطفا شماره حساب اعلام نماييد تا به او كمك كنيم
من يك فرهنگي هستم وبه داشتن چنين همكاراني كه تعدادشان كم نيست ودرگمنامي به سرمي برندافتخار مي كنم
درود درود درود درود بر شرفت معلم باشرف
آفرین چه معلم بزرگواری
چقدر خوبه که در روزگاری که ما نقطه ضعف همدیگر را به عاملی برای تمسخر یکدیگر تبدیل می کنیم، مردی پیدا میشه که مردانه ظاهر خودشو برای حمایت از یک بچه مرض تغییر میده. هیچ جمله برای توصیف این عمل نیست، من فقط از درسی که این مرد بزرگ به همه ما داد تشکر می کنم.
ذمش گرم
خیلی تاثیر گذار بود گریم گرفت
جناب آقاي محمديان
درود بر تو و انسانيتت . بدان كه اجر اين احساست با هيچ تقديري قابل جبران نيست مگر پاداش الهي كه با آرامش روحت جبران مي گردد.
معلم عزیز امیدوارم همیشه از گزند بیماری دور باشی با این قلب مهربونت
خیلی تاثیر گذار بود گریم گرفت
آفرین بر سخاوتت آفرین بر شرفت شیر مادر حلالت تو فرشته ای از جنس محبت
واقعا کار انسان دوستانه ای انجام دادن امیدوارم و دعا می کنم موهای ماهان با اومدن بهار در بیاد
خب چی؟ اگه نیاز به کمک هست، یه شماره حسابی چیزی که مردم بتونن اعتماد کنن بدین کمک کنیم.
یالا ...!
یعنی هنوزم تو این مملکت مرد پیدا میشه؟
جانم
احسن برشما معلم بزرگ . خداوندا همه بیماران را به کرمت شفا بده مخصوصا کودکان بیماررا
از معلم فرزانه محمدعلی محمدیان صمیمانه قدردانی و تشکر می نمایم. از خداوند برای وی و خانواده اش خیر کثیر طلب می نمایم . از مسئولین نظام بویژه وزیر اموزش و پرورش درخواست می کنم با دعوت این معلم عزیز و شاگردش ماهان -که برایش آرزوی سلامتی دارم- به وزارت خانه و تفقد و تشکر از آنان به این سنت حسنه را پاسداری نمایند.از دور دست این معلم را می بوسم.
خدا رو شکر که ما تو این مملکت هنوز ازین انسان های بزرگوار داریم.
لذت بردم از این همه جوانمردی خداوند انشالله همه معلمان و اساتید فهیم را عاقبت به خیر گرداند
سلام
ماهان یه کم بردباری می خواهد و کمی سخت است و طولانی!
موهایت در میاد
من هم در طول شیمی درمانی موهایم ریخت و حدود 7 ماه طاس طاس بودم
خواهر و برادرم هم خدا خیرشون بده برایم سنگ تموم گذاشتند و موهاشون رو تراشیدند از ته
ولی اون روزا الان یه خاطره است
دست این همکار عزیزم را می بوسم
احسنت به این معلم واقعا یک معلم معمولی نیست بلکه معلم اخلاقم هست
من هم موافقم اگر قراره موهاي ماهان در نياد بهار تو هم نيا
معلم خوب هرگز از قلب و روح کودکی‌مان نمی‌رود. سر ادب و احترام به پای چنین معلمانی که انسانیت را پیش از علم آموزی قرار مي‌دهند باید خم کرد.
احسنت به این معلم که بجای کلی روانشناس و مشاور توانسته با یک حرکت درست و در واقع با از خود گذشتگی ضمن دادن روحیه به دانش آموزش درس بزرگتری به ما بدهد خداوند بهترین پاداشها را نصیبش کند.
خدا به این معلم عمر با عزت بدهد.
بعضي ها چه دل گنده اي دارند ، معلمي شغل انبيا است ، خدايا بهار 93 را بهاري ديگر كن ، چه قدر دلم هواي گريه دارد ، براي خودم براي من سنگدل بي خبر ، ..........
خيلي زيبا نوشته اي
درود بر تو
خدايا به حق رسول گراميت كه اين ايام ايام ولادتش است همه بچه هاي مريض و بالاخص اين كودك عزيز رو شفا بده
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار