بازدید 3945

وجود 5 میلیون کارگر فاقد هویت و مدارک کارگری

کد خبر: ۳۷۰۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۰ 10 January 2014
کارگران در نامه ای به علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه از وی خواسته اند کارگران فاقد شناسنامه و گروه هایی که در بخش کارگری فعالیت دارند اما اسناد قابل ارائه از جمله قرارداد و بیمه در اختیار ندارند هم از سبد کالای حمایتی دولت در ماه های بهمن و اسفند بهره مند شوند. آنان می گویند 4 تا 5 میلیون نفر شاغل بخش کارگری کشور فاقد مدارک اثبات کارگری خود هستند.
 
به گزارش مهر، در نیمه اول بهمن ماه امسال برنامه دولت با واگذاری اولین بسته های حمایتی به اقشار کم درآمد آغاز می شود و برخی گروه های اجتماعی از جمله افرااد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی، طلاب، خبرنگاران، دانشجویان متاهل و برخی گروه های دیگر از این سبدها دریافت خواهند کرد.
 
با این حال، هنوز وضعیت واگذاری سبد حمایتی دولت برای کارگران و افراد تحت پوشش قانون کار هنوز به روشنی مشخص نیست و در اینباره مباحث گوناگونی مطرح شده است. قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه در هفته های گذشته به مهر اعلام کرد واگذاری سبد حمایتی دولت به 3.5 میلیون کارگر حداقل بگیر مشخص شده و مابقی گروه ها نیز در دست شناسایی قرار دارد.
 
پس از آن اعلام شد کارگران فاقد قرارداد و بیمه نیز به نحوی در چرخه شناسایی قرار گرفته اند و قرار است وزارت تعاون، کار و رفاه در اینباره برنامه ریزی داشته باشد؛ با این حال هنوز چیز بیشتری از اینکه این گروه ها چگونه شناسایی خواهند شد؟ از چه بانک اطلاعاتی برای تهیه لیست این دست از کارگران استفاده خواهد شد و مباحثی از این دست پاسخ گفته نشده است.
 
کارشناسان بازار کار می گویند به دلیل فقدان بانک های اطلاعاتی قابل اعتنا و استناد، نه تنها امکان چندانی برای شناسایی کارگران واقعی فاقد بیمه و یا قرارداد وجود ندارد، بلکه ممکن است بسیاری از کارگران دارای لیست بیمه نیز امکان دریافت سبد حمایتی دولت را پیدا نکنند.
 
اساسا مسئله شناسایی کارگران و افراد مشمول قانون کار به دلیل نبود اطلاعات کافی از این افراد، تشکیل نشدن بانک اطلاعاتی برای کارگران و ثبت نشدن جا به جایی های شاغلان کارگری کشور؛ همچنین وجود نداشتن مکانیزمی که بر اساس آن بنگاه ها ملزم باشند همه نیروهای دارای بیمه و یا فاقد بیمه خود را در آن بانک برای استفاده در اینگونه موارد به ثبت برسانند؛ پیش تر و در زمان دولت سابق نیز باعث شده بود تا این گروه اجتماعی در عین مشمولیت، اما سهام عدالت دریافت نکنند.
 
حال از نگرانی های جامعه کارگری کشور این است که آنها نتوانند از سبد حمایتی دولت بهره مند شوند و در نقطه مقابل برخی گروه های غیرمشمول امکان سوء استفاده از این فرصت را بیابند. مقامات کارگری نیز می گویند تا به حال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هیچگونه رایزنی و مذاکره ای با آنها برای کمک به شناسایی کارگران و تهیه لیست های نهایی نداشته است و دولت سعی دارد به تنهایی این برنامه را به پیش ببرد.
 
هادی ابوی با بیان اینکه کارگران بدون شناسنامه دارای قرارداد و یا بیمه نیستند گفت: در برخی از رشته ها مانند ساختمان، حمل بار و کالا و اصناف کارگران بدون بیمه فراوانی هستند که شناسایی آنها برای اجرای برنامه هایی مانند واگذاری سبد کالا بسیار دشوار است.
 
عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران اظهارداشت: در این زمینه نامه ای به علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نوشتیم و وزیر نیز آن را برای پیگیری به سازمان های کارگری و کارفرمایی ارجاع داده است.
 
ابوی خاطرنشان کرد: هم اکنون 4 تا 5 میلیون کارگر فاقد شناسنامه و بیمه در کشور مشغول به فعالیت هستند و تنها 1 میلیون نفر از این گروه در بخش ساختمان هستند.
 
وی با تاکید بر اینکه ما آماده همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای شناسایی کارگران و تهیه لیست از آنها هستیم گفت: البته از طریق سازمان های کارگری و کارفرمایی، موضوع را دنبال خواهیم کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار