بازدید 17680

دفاع از زندانیان خارج از کشور به معنی دفاع از کار آنان نیست

با توجه به‌ حق کنسولی، این امکان هست که از راه‌های دیپلماتیک از حقوق زندانیان ایرانی ‌در خارج کشور‌ دفاع کنیم؛ البته باید از حقوق آن‌ها دفاع کنیم، نه از کارشان و اگر رفتار خلافی انجام داده باشند، آن زمان در داخل با آن‌ها برخورد خواهد شد.
کد خبر: ۳۶۸۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۸ 03 January 2014
هزینه‌های سربار صدها شرکت کوچک!مواد مخدر و ورود غیرقانونی به کشور‌ها، بیشترین دلایل زندانی شدن ایرانیان در خارج از کشور است؛ هرچند ایران با برخی کشور‌ها تفاهم‌نامه‌های قضایی دارد، آمار‌ها نشان می‌دهد بیش از سه هزار ایرانی در خارج از کشور زندانی هستند. با این حال، وزارت دادگستری ایران توانسته است سال گذشته بر اساس تفاهم‌نامه‌های منعقده با کشور‌ها ۶۲ زندانی را به کشور منتقل کند.

به گزارش «تابناک»، بر پایه آخرین آمارهای ارائه شده از سوی نهادهای مسئول در سال ۱۳۹۰، نزدیک سه هزار ایرانی در زندان‌های کشورهای ‌جهان در بند هستند و شمار زندانیان خارجی با احتساب افغان‌ها در زندان‌های ایران حدود ۵ هزار تن است که بیشتر به دلیل جرایم مواد مخدر و قاچاق هستند.

بنا بر‌ قوانین بین‌المللی، کشورهای جهان می‌توانند طی تفاهم‌نامه‌های قضایی و حقوقی در مورد معاضدت قضایی، انتقال محکومین به حبس و استرداد مجرمین با یکدیگر تفاهم نامه همکاری ببندند تا شهروندان زندانی شده در کشورهای یکدیگر را با هم تبادل کرده یا منتقل کنند. البته در این قوانین آمده است زندانی باید در کشور خودش بر اساس حکم دادگاه آن کشوری که محکوم شده محکومیت خود را بگذراند.

البته با اقداماتی دیپلماتیک در سال ۹۱ در مجموع ۶۲ زندانی ایرانی مراحل انتقالشان از زندان‌های کشورهای طرف تفاهم نامه به ایران انجام شد‌ و در سال گذشته ۳۳ ایرانی از آذربایجان، ۲ ایرانی از سوریه، ۲۳ ایرانی از ارمنستان، ۳ ایرانی از چین و یک ایرانی هم از قطر منتقل شده و برای گذراندن الباقی محکومیت خود وارد زندان‌های کشور شدند.

گفتنی است، این آمار‌ها در حالی است که هنوز بسیاری از کشورهای جهان حاضر به انعقاد تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی و استرداد مجرمین با ایران نشده‌اند. البته گروهی دیگر از کشور‌ها هستند که تا پای میز مذاکرات آمده‌اند و منتظر تصویب و تائید مجلس برای عقد تفاهامات طرفین هستند.

نوذر شفعی یکی از نمایندگان مجلس در خصوص این موضوع که در روزهای اخیر توجه زیادی را به سوی خود جلب کرده ‌در گفت‌و‌گو با تابناک عنوان داشت: با توجه به ‌حق کنسولی، این امکان وجود دارد که از راه‌های دیپلماتیک از حقوق زندانیان ایرانی که در خارج هستند، دفاع کنیم. باید از حقوق آن‌ها دفاع کنیم، نه از عملکردشان و اگر رفتار خلافی انجام داده باشند آن زمان در داخل با آن‌ها برخورد خواهد شد.

وی گفت: به لحاظ وجهه بین المللی خوب نیست اتباع ما به گونه‌ای محاکمه شوند که در شأن کشورمان نباشد. اگر عمل خلافی انجام داده‌اند، می‌توان بر پایه چهارچوب استرداد مجرمین برخورد کرد و اگر نشود از طریق راهکارهای سیاسی و دیپلماتیک می‌توان کارهایی انجام داد تا به کشور برگردند و بعد در مورد آن‌ها تصمیمی گیری شود. برخی از زندانیان ایرانی در خارج از کشور نیز هستند که بی‌گناه بازداشت شده‌اند و تمام تلاش‌های دیپلماتیک برای آزادی آن‌ها باید انجام گیرد.

این نماینده در توضیح اینکه چند ماه گذشته سه نفر از اتباع ایرانی در عربستان اعدام شدند و پیش از آن اخباری در همین ارتباط منتشر شده بود اما کاری برای آن‌ها انجام نشد، گفت: تلاش‌های دیپلماتیک انجام شد؛ اما گاه‌ سیستم قضایی کشور‌ها این امکان و اجازه را نمی‌دهد. ما نمی‌توانیم از خلاف مجرمان دفاع کنیم و تنها می‌توانیم تلاش‌های کنسولی برای استرداد مجرمان انجام دهیم.

بر پایه اعلام قوه قضائیه، ایران‌ با ۲۵ کشور جهان تفاهم نامه استرداد و انتقال محکومین منعقد کرده است.

جدول شماره 1 - کشورهایی که با ایران تفاهم نامه همکاری حقوقی و قضایی دارند

دفاع از زندانیان خراج از کشور به معنی دفاع از عمکردشان نیست


جدول شماره 2 - کشورهایی که با ایران تفاهم نامه همکاری حقوقی و قضایی دارند


دفاع از زندانیان خراج از کشور به معنی دفاع از عمکردشان نیست

جدول شماره 3 - کشورهایی که با ایران تفاهم‌نامه همکاری حقوقی و قضایی دارند

دفاع از زندانیان خراج از کشور به معنی دفاع از عمکردشان نیست

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۱۰
ترا بخدا یک فکری هم بحال اسرای ما که با دلایل واهی در زندان کشور مالزی هستند بکنید قوه قضائی مالزی با وقتهای طولانی بیدادگاههایش را انجام میدهد وهیچ مقامی نیست که رسیدگی کند که به چه جرمی یک عده بیگناه را نکه داشته
خوب که چی
آقای منوچهر مگر ایران و مالزی در جنگ با یکدیگر بوده اند یا هستند که می گوئید اسرای ما
زندانیان ایرانی در مالزی عمدتاً جرمشان حمل مواد مخدر باندهای مواد مخدر است که آنها را می فرستند
لطفا از يك مشت قاچاقچي كه آبروي ايران و ايراني از جمله تعداد بيشماري دانشجو و نخبه كشورمان كه در مالزي تحصيل مي كنند را برده اند وهمه ما را به چشم يك قاچاقچي مواد نگاه مي كنند، دفاع نكنيد
مرتضي - ت ، حقوقدان ساكن مالزي
پاسخ ها
اسماعیل زاده
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
آقای مرتضی به نظر می رسد شما از الفبای حقوق هیچی سرت نمی شود. منظور از دفاع نماینده محترم مجلس این است . در اکثر کشورها که با تبعه ایرانی برخورد قانونی وئ فضایی صورت می گیرد ، در شان اتباع ایرانی نیست . منظور این است حقوق مسلم و قانونی اتباع ایرانی پایمال و لگدمال می شود که سفارت مستقر در کشورها باید حقوق مسلم و قانونی اتباع ایرانی را پیگیری کند که نمی کنند.
در همه کشورها یک روال استاندارد قضایی و قانونی وجود دارد که باز آن تبعیت میکنند که اتباع ایرانی از این استانداردها محروم هستند . اگر حقوق می خوانید هیچ وقت وکیل متشاکی نشو که کلاهش پس مرکه است از همین الان...
آقای مرتضی! تو اگر حقوقدان بودی چنین حرفی نمی‌زدی! اولا خیلی از این افراد بدون اطلاع در دام افراد دیگر افتاده‌اند‏ و قاچاقچی به صورتی که تو اعتقاد داری نیستند. دوما مگر قرار است با انتقال این افراد به داخل کشور آنها را به هتل بفرستند؟ مطمئناَ بر اساس توافقات صورت گرفته همان مدت حبس را در داخل کشور خواهند گذراند. سوم اینکه خانواده این افراد چه گناهی کرده‌اند؟ همه که مثل جنابعالی امکان مسافرت راحت به خارج از کشور را ندارند! حداقل وقتی در داخل کشور باشند خانواده آنها می‌توانند آنها را در زندان ملاقات کنند
دمت گرم تابناک.. ایرانی آبروی ایران هست. باید دولت کاری کند که اینها بیایند داخل ایران و در اینجا دادگاهی شوند.
ایا میدانید عده ای راننده بیگناه در کشور ترکمنستان ظاهرا به دلیل مواد مخدر زندان هستند ولی همه انها مواد همراه ندارند بلکه در سر مرز اگر باج ندهند ترفندی انجام میشود و مقدارکمی مواد در ماشین راننده قرار میدهند و این افراد بیکناه باید سالها به جرم ناکرده درزندان بمانند و چون اسم مواد مخدر روی ان ها است هیچکس حاضر به دفاع از این افراد نیست
با سلام از همگی شما بزرگواران بخاطر توجه تان متشگرم .1- ناشناس جان اسیر وقتی در بند باشد اسیر است این اسرا که نمیشود نامشان را برد واقعآ اسیرند .2- اقا مرتضی حقوق دان شما حتمآ خوب میدانید که منهای ان قاچاقچیها ما در زندان مالزی افراد بیگناه هم داریم .حالا چون شما فقط و فقط برای پول انجا هستید همه از نظر شما قاچاقچی هستند .
برخی از ایرانیان بهر دلیل اجالتا در خارج کشور در بندند حال تقدیرا یا تقصیرا .بهر حال سفارتخانه های ما میبایست امکاناتی رااز قبیل امکان داشتن وکیل .امکان ملاقات با منسوبین را برای این دسته افرادمهیا کنند بهر حال انها هم هم وطن ما هستند/اگر انها اسیب ببینند اقوام انها درداخل ایران افسرده بیمارو.....میشوند نهایتا بازهم ما ایرانیها متضرر میشویم بهتر بدانیم بنی ادم .......
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی