بازدید 18383
۷
نگاهی متفاوت به یک عزاداری جهانی

فیلم: اربعین امام حسین (ع) از کربلا تا اسلو

در اسلو، پایتخت نروژ نیز سال پیش گروهی از جوانان شیعه مراسمی‌ برگزار کردند؛ مراسمی که ظاهرا مشابه آن امسال نیز برقرار بود‌. در این مراسم که برای سالگرد امام حسین (ع) بود، به جای سینه‌زنی مرسوم در نقاط شیعه‌نشین، ‌نوع دیگری از مراسم را طراحی کردند.‌
کد خبر: ۳۶۶۵۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۴ 23 December 2013
مراسم اربعین عزاداری اباعبدالله حسین (ع) در حالی تا عصر امروز در کشورمان استمرار داشت که دیگر کشور‌ها نیز میزبان این مراسم بودند؛ از کربلا که بزرگ‌ترین تجمع شیعیان جهان را میزبانی می‌کرد تا اسلویِ نروژ که شیعیان این کشور نیز به شیوه خود و برای انتقال پیام قیام نواده پیامبر خدا،‌ مراسمی متفاوت برگزار‌ می‌کنند.

در این کربلا، میلیون‌ها شیعه از گرداگرد جهان حضور می‌یابند و در مظلومیت امام‌ حسین (ع) و یاران باوفایش بر سر و سینه می‌زنند و به ساحت ملکوتی این امام بزگوار ادای ادب می‌کنند. این مراسم که امسال نیز همچون سال‌های پیش‌ با افزایش این حضور گسترده برگزار شد، با تنوع عزاداری‌ها و سنت‌هایی همراه بود که مردم کشورهای گوناگون در چنین ایامی برگزار می‌کنند و در واقع کربلا، صحنه حضور نژادهایی از سراسر جهان در خاک بلاخیزش است.

شکوه این حضور در اربعین حسینی به اندازه‌ای است که برخی مستندنگاران، اقدام به تهیه تصاویر تایم لپس از حجم حضور مردم کردند؛ تصاویری که با دوربین عکاسی ‌‌مکرر ثبت می‌شوند و سپس با قرار گرفتن در کنار هم، ‌منظومه مشخص تصویری درباره یک واقعه را به تصویر می‌کشند و ریتم تندی به اتفاقی می‌دهند که شاید در یک روز کامل رخ داده باشد؛ رویدادهایی که البته در اربعین پیشین ثبت و تنظیم و منتشر شده است.

فیلم: اربعین امام حسین (ع) از کربلا تا اسلو

در اسلو، پایتخت نروژ نیز سال پیش گروهی از جوانان شیعه مراسمی ‌برگزار کرد‌ند؛ مراسمی که ظاهرا مشابهش امسال نیز برقرار بوده است. در این مراسم که برای سالگرد امام حسین (ع) بود، به جای سینه‌زنی مرسوم در نقاط شیعه نشین، اقدام به طراحی نوع دیگری از مراسم کردند و یاد شهدای کربلا را با نگارش پیام امام حسین (ع) به زبان نروژی و توزیع میان مردم به همراه یک نوشیدنی گرم‌ در آن سوی کره زمین زنده نگه داشتند.

آنچه از تصاویر بر‌می‌آید، بسیاری از عابران پس از دریافت این پیام، با برگزارکنندگان جوان این مراسم‌ گفت‌و‌گو کرده و این کار نظرشان را جلب کرده بود؛ امری که منجر به جلب توجه غیرمسلمانان نه تنها به پیام و ریشه‌های راه امام حسین (ع) و معصومین می‌شود، بلکه در گرایش نروژی‌ها به دین اسلام و مذهب تشیع نیز می‌تواند مؤثر باشد.

در این باره نیز خود این جوانان فیلمی‌‌ تهیه کرده‌اند که ‌نگاه‌‌های متفاوت به یک عزاداری جهانی را به تصویر می‌کشد.
هر دو فیلم کوتاه را در ادامه می‌توانید در «تابناک» ببینید.

دانلود نسخه با کیفیت خوب
دانلود نسخه با کیفیت پایین
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۷
اينکه براى معرفى سيره اهل بيت از اين روش استفاده شده امر پسنديده است اما اين منافاتى با سينه زنى و روش هاى مرسوم ندارد.
افرین به ابتکارشون!
حسینی نیستم ولی سعی میکنم اگه خوب نیستم بدم نباشم
نیاز به زیر نویس دارد..سلام
بله، این رسالت قیام امام حسین (ع) است که در جای جای این جهان فراگیر شده است!
جانم فدایت با حسین!
افرین به این عاشقان اباعبدالله در رساندن پیام عاشورا تلاش میکنید
خیل ریبا بود. به نظرم باید روز جهانی حسین داشته باشیم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار