بازدید 15035

گزارش ظریف از دیدار با وزیر خارجه ایتالیا و مذاکرات ایران و ۱+۵

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در مطلبی که در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرده، دیدگاه خود را درباره برخی تحولات مهم روزهای اخیر، از سفر وزیر خارجه ایتالیا به تهران گرفته تا وضعیت مذاکرات هیأت‌های کار‌شناسی ایران و گروه ۱+۵ و همچنین تصویب قطعنامه پیشنهادی رئیس‌جمهور ایران در سازمان ملل، بیان کرده است.
کد خبر: ۳۶۶۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۱ 23 December 2013
گزارش ظریف از دیدار با وزیر خارجه ایتالیا و روند مذاکرات ایران و 1+5
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در مطلبی که در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرده، دیدگاه خود را درباره برخی تحولات مهم روزهای اخیر، از سفر وزیر خارجه ایتالیا به تهران گرفته تا وضعیت مذاکرات هیأت‌های کار‌شناسی ایران و گروه ۱+۵ و همچنین تصویب قطعنامه پیشنهادی رئیس‌جمهور ایران در سازمان ملل، بیان کرده است.

به گزارش «تابناک»، در این گزارش اینترنتی، ظریف سفر وزیر خارجه ایتالیا را نشانه‌ای از شکسته شدن فضای روانی ضد ایرانی در سطح جهانی دانسته و بر ادامه مذاکرات کار‌شناسی هسته‌ای با هدف حفظ حقوق و منافع مردم ایران تأکید کرده است.

از دید وی، تصویب پیشنهاد روحانی در سازمان ملل نیز به معنای خنثی کردن پروژه گسترده امنیتی سازی ایران و ایجاد فضای ایران هراسی، اسلام هراسی و شیعه هراسی در سطح جهان است.

ظریف در این گزارش نوشت:

دوستان سلام
پوزش مرا از گزارش‌های کوتاه و بافاصله بپذیرید.
ساعت یازده و نیم صبح اربعین (دوشنبه) است. مناسب است با ابیاتی از حافظ آغاز کنم:

رندان تشنه لب را آبی نمی‌دهد کس
گویی ولی‌شناسان رفتند از این ولایت

در زلف چون کمندش‌ای دل مپیچ کان جا
سر‌ها بریده بینی بی‌جرم و بی‌جنایت

هر چند بردی آبم روی از درت نتابم
جور از حبیب خوش‌تر کز مدعی رعایت

اما یک گزارش کوتاه:

دیروز میزبان خانم اما بنینو وزیر امور خارجه ایتالیا بودم. او اولین وزیر خارجه اروپایی است که در چندسال گذشته به ایران سفر کرده است. خانم بنینو را دوبار قبلاً ملاقات کرده بودم و چند بار هم تلفنی صحبت کرده بودم. زن بسیار فعال و شجاعی است. مواضع او در مخالفت با جنگ بسیار قابل احترام هستند. خانم بنینو مانند بسیاری دیگر از دولتمردان اروپا و سایر نقاط دنیا معتقد است که انتخابات ریاست جمهوری و سیاست خارجی دولت جدید، به ویژه تفاهم ژنو، شرایط جدیدی را در سطح منطقه و حتی جهان ایجاد کرده است.

واقعیت این است که هنوز تفاهم ژنو اجرایی نشده است ولی فضای روانی ضدایرانی شکسته و شرکت‌های خارجی که تا سه چهارماه قبل حاضر نبودند حتی با طرف‌های ایرانی گفتگوی تلفنی داشته باشند، اکنون برای حضور در ایران رقابت می‌کنند. به یاری خدا و با حمایت مردم خوب از سیاست‌های دولت تدبیر و امید، در چند هفته آینده وزرای بیشتری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به تهران می‌آیند.

دیشب همچنین مذاکرات کار‌شناسی ایران و ۱+۵ بعداز چند روز مذاکره سخت و سنگین برای تعطیلات کریسمس تا هفته آینده متوقف شد. در تماس تلفنی خانم اشتون پس از مرور بر مهم‌ترین موضوعات بحث توافق کردیم که مذاکرات کار‌شناسی اول هفته آینده از سرگرفته شود. همانگونه که قبلاً هم چندین بار خدمت شما عرض کرده‌ام تمامی مراحل مذاکرات دشوار و پرپیچ وخم و پرفرازونشیب خواهد بود و صبر و حوصله و دقت و هوشیاری در همه مراحل ضروری است. همکاران ما مذاکرات را با حسن نیت کامل و با هدف رسیدن به تفاهم ادامه می‌دهند و در تمامی مراحل با دقت از عزت، حقوق و منافع مردم بزرگ ایران حراست و پاسداری خواهند کرد.

موضوع دیگر، تصویب قطعنامه جهان عاری از خشونت و افراط در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود (که مخفف انگلیسی آن WAVE یا «موج» است). این قطعنامه بر اساس پیشنهاد ریاست محترم جمهوری در سخنرانی مهمشان در مجمع عمومی، توسط همکاران ما در نمایندگی ایران در ملل متحد تدوین و با سایر هیئت‌ها مذاکره شده بود. اهمیت این پیشنهاد و استقبال جهانی از آن، خنثی کردن پروژه گسترده امنیتی سازی ایران و ایجاد فضای ایران هراسی، اسلام هراسی و شیعه هراسی در سطح جهان است که توسط بدخواهان ایران در سال‌های گذشته و با سرمایه گذاری فراوان شکل گرفته بود.

همانطور که ریاست محترم جمهوری در آغاز کار و در تبیین اصول برنامه سیاست خارجی دولت تدبیر و امید اعلام کرده بودند، خنثی کردن برنامه امنیتی سازی ایران از مهم‌ترین اولویت‌های ماست که با جدیت دنبال شده و آثار وسیعی داشته که برخی از ناظران خارجی آن را یک زلزله در منطقه و در سطح روابط جهانی قلمداد کرده‌اند. بهت و سردرگمی و عصبانیت نتانیاهو و دیگران از همین واقعیت است و هم چنین استقبال گسترده دوستان ایران و دیگران. توجه به تصویر کلان ضرورتی غیرقابل انکار برای فهم این تحول و ابعاد آن است.

امیدوارم گزارش بعدی را با فاصله کمتری تقدیمتان کنم. خدانگهدار
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۶
انتشار یافته: ۱۸
خدا پشت و پناهت . ملت فهیم ایران چون کوه دربرابر دشمنی های اسراییل و برخی نابرادران منطقه ای پشت تو هستند
موفق باشي
از زحمات شما و همچنین آقای روحانی کمال تشکر را دارم
با توجه به برداشته نشدن تحریم ها با تلاش شما امید به آینده احیا شده است و همه خوشبین شده ایم
صمیمانه از شما متشکرم و برای همه ی دولتمردان میهنم آرزوی توفیق دارم
دستت درد نکنه ظریف جون ولی تو رو خدا کاری کنین این گرونی تموم بشه به خدا خسته شدیم از بس همه چی گرونه . البته از محله شما و بعضیای دیگه خبر ندارم ولی شهر ما همه چی گرونه
درود بر ظریف با ظرافت، که لحظه لحظه دیپلماسی عمومی را به اطلاع می رساند.
واقعا به این میگن وزیر مردمی . مردم و محرم میدونه ...
موفق باشی عزیز
آفای ظریف
سلام
کاری سخت را آنچنان انجام داده اید که هر مسلمان و ایرانی به آن افتخار می کند.
دعا می کنیم خداوند شما را یاری نماید.
درور بر دیپلماسی مملو از تدبیر و عقلانیت دولت تدبیر و امید
امیدواریم پیروز باشید آقای ظریف!
ظریف جان میدانیم که تحت فشارهای شدیدی قرار داری ولی امید واریم دلسرد نشوی ... ما ملت هم که آب از سرمان گذشته تا حالا گذروندیم چند ماه هم تحمل کنیم ببینیم چه میشه....
درود بر شرفت شیرمرد ایرانی
همگی حمایتت میکنیم
"او اولین وزیر خارجه اروپایی است که در چندسال گذشته به ایران سفر کرده است." با تمام احترامی که برای آقای ظریف و سیاست های هوشمندانه ایشان قائل هستم ، از اینگونه جملات ایشان بسیار متعجبم .خود ایشان در این چند ساله در ایران زندگی کرده اند و سیاستهای منافقانه بسیاری از کشورها ازجمله عربستان و حتی همین افغانستان را دیده اند .از سیاست های متکبرانه اروپایی ها هم مطلعند و خوب می دانند این اروپاییها تقریبا همیشه اینطور بوده اند که تا شکاری در گوشه ای از این دنیا ببینند بر سرش می ریزند و می خورند و زیر پایش می گذارند و می روند .جمله های ایشان اگر به ما منتسب بود می گفتیم ما عامی هستیم و احساساتی ولی وقتی این جمله از طرف ایشان باشد مقدار بسیار زیادی تعجب برانگیز است .زوق زدگی در این حد کمی جای تامل دارد که باید بسیار روی آن کار شود .ما سیاستمان ناجوانمردانه مانند سیاست آمریکاییها نیست که در روبرو یک چیز بگوییم و در مصاحبه ها چیز دیگر .آیا آمدن یک وزیر خارجه دسته چندم اروپایی اینهمه باید باعث زوق زدگی ما شود؟
درورد بر دیپلمات کلاس جهانی ما، دکتر ظریف..
خدا حفظ کند شما را
ظریف جان متشکریم خسته نباشی واقعا کار پرمسئولیتی به عهده شمااست حواست باشه این اروپایا وامریکایا هفت خطن مواظب باش کلاه سرمون نره موفق باشی
دست علی به همراهت دکتر
موفق باشی
خدا در راه عزت و افتدار نگهدارتان
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست