بازدید 20131
۱
پایان جلسه اول دور جدید رسیدگی به پرونده اختلاس از بیمه و استانداری؛

از متهمانی که قوم و خویشند تا انکار همه چیز؛ حتی اقرار در دادگاه!

نخستین جلسه رسیدگی دوباره به اتهامات متهمان پرونده اختلاس از بیمه ایران و استانداری تهران در حالی به پایان رسید که فارغ از رابطه قوم و خویشی متهمان که بیش از پیش به چشم می‌آمد، وجه اشتراک هر شش متهمی که محاکمه شدند، انکار اتهامات وارد شده بود؛ انکاری که گاه اقاریر متهمان در دادگاه قبلی نیز شامل حالش می‌شد و ...
کد خبر: ۳۶۳۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۷ 09 December 2013
دور دوم رسیدگی به پرونده متهمان اختلاس از بیمه ایران و استانداری تهران در حالی امروز آغاز شد که در مرحله قبل، دادگاه طی سیزده جلسه، به اتهامات ۷۸ متهم پرونده رسیدگی کرد و دوازدهم تیرماه سال گذشته (91) ختم رسیدگی اعلام شد.

به گزارش «تابناک»، از ساعت ده صبح امروز(دوشنبه)، دور دوم رسیدگی به پرونده متهمان اختلاس از بیمه ایران و استانداری در حالی آغاز شد که این بار رسیدگی به پرونده به شعبه 79 کیفری استان تهران سپرده شده و به تبع آن، جلسه دادگاه به ریاست قاضی محمدی کشکولی رئیس این شعبه و با حضور 4 قاضی مستشار اداره خواهد شد؛ هرچند مکان برگزاری این جلسات علنی، همان سالن اجتماعات مجتمع قضایی است.

در دوم رسیدگی به پرونده اختلاس از بیمه ایران و استانداری تهران قرار است به اتهام 22 متهمی که حکم مجازات آنها در دیوان عالی کشور نقض شده است رسیدگی شود.

یکی از متهمانی که در این دور به اتهامات او دوباره رسیدگی خواهد شد، فردی است که به "جعبه سیاه پرونده" مشهور شده و در دور قبلی دادگاه ادعاهایی را در خصوص "م.ر" مطرح کرده بود.

دادگاه در دو نوبت برگزار خواهد شد؛ هجده متهم حضور دارند

رئیس شعبه 79 دادگاه کیفری استان تهران گفت: جلسه امروز در دو نوبت برگزار می‌شود و احتمال دارد در جریان رسیدگی به این پرونده تعداد دیگری از پرونده‌ها نیز از دادسرا به دادگاه آمده و همزمان مورد رسیدگی قرار گیرد.

در حالی که پیشتر به نقل از قاضی کشکولی گفته شده بود که تمامی بیست و دو متهم می‌بایست در نشست امروز حضور داشته باشند، جلسه امروز دادگاه پس از قرائت موادی از قانون مجازات اسلامی درباره نحوه برگزاری جلسات دادگاه با حضور ۱۸ متهم آغاز شد.

رسیدگی به پرونده «ع-خ» به عنوان اولین فرد محاکمه شوند در نشست امروز در نوع خود جالب است چراکه این فرد برادر همسر متهم ردیف اول این پرونده است.

«ع-خ»، مردی 48 ساله و فاقد سابقه کیفری، به اتهام تحصیل مال نامشروع در این پرونده دستگیر شده و برای وی کیفرخواست از سوی شعبه رسیدگی کننده صادر شده است.

متهم از شبکه‌ای بودن باند اطلاع داشته است

به گزارش تسنیم، ابتدا توکلی، نماینده دادستان تهران با اشاره به سوابق تشکیل باند اختلاس از شعب فاطمی و کرج بیمه ایران و همچنین استانداری تهران، کیفرخواست "ع . خ "متهم به معاونت در اختلاس به مبلغ 2 میلیارد و 600 میلیون ریال را با همکاری متهمان ردیف اول و دوم پرونده قرائت کرد و گفت: این متهم بر اساس مدارک و مستندات موجود در پرونده‌ای که در شعب 76 مورد رسیدگی قرار گرفت از شبکه‌ای بودن باند اختلاس اطلاع داشته است.

پس از آن شاداب، نماینده حقوقی بیمه ایران در خصوص متهمان حاضر در جلسه امروز گفت: این متهمان وصول کنندگان وجه چک‌ها بودند و این در حالی بود که هیچ سابقه‌ تصادف نداشتند و از طریق دختر آقای "ع. خ "بیمه نامه صادر و چک‌ها را وصول می‌کردند. متهمان اصلی نیز با همدستی این متهمان اقدام به برداشت غیرقانونی و تحصیل مال نامشروع از طریق تشکیل پرونده‌های جعلی می‌کردند.

شاداب ادامه داد: براساس مدارک موجود اتهامات وارده کاملا محرز و مسلم است و به عنوان وکیل بیمه ایران می‌گویم اقاریر متهمان در شعبه 76 بیانگر این واقعیت است که آنها عامداً دست به این اعمال زده‌اند.

متهم: 80، 90 چک وصول کردهیم ولی بحث تصاحب پول نبود!

در ادامه جلسه «ع. خ» در جایگاه قرار گرفت و در تشریح اقدامات انجام شده خود گفت: از سال 88 در زندان هستم. سال 71 نماینده بیمه ایران در خوی بودم و حمزه نوسی معاون مدیرکل ارومیه بود او بعد از برملا کردن یک سرقت با مدیرکل خود دچار اختلاف و سرانجام به تهران منتقل شد علیه بنده نیز پرونده‌ای تشکیل شد که با وجود تعلیق دو ساله و تبرئه شدن در دادگاه بدوی و تجدیدنظر به تهران منتقل شدم.

وی ادامه داد: در سال 84 حمزه نوسی به من گفت «ماشین‌های تصادفی را می‌خرم و تعمیر می‌کنم و این بدون اطلاع اداره بیمه است». این چک‌ها را به نام دیگران می‌نوشت به من می‌داد تا وصول کنم بعد از مدتی از من خواست اسامی تعدادی از آشنایان را بدهم تا چک‌ها را به نام آنها صادر کنم، زیرا معتقد بود صدور چک به نام افراد آشنا مطمئن‌تر است و غریبه‌ها ممکن است پولی را بر نگردانند به همین دلیل من هم اسم همسر، دختر و برادرم را دادم و به مدت 5 سال این کار را انجام می‌دادیم. دقیقاً نمی‌دانم چه تعداد چک بود ولی حدود 80 ، 90 فقره مطمئن هستم که وصول کرده‌ایم اصلا بحث تصاحب پول نبود و مبلغ چک را بعد از وصول به او پرداخت می‌کردم.

اقرارهای صورت گرفته در دادگاه را هم رد می‌کنم چون به من دیکته شده بود!

متهم در پاسخ به این که کلاً چه میزان چک را وصول کرده است، گفت: 1 میلیارد و 800 میلیون تومان بود که همه را عیناً  به حمزه نوسی برگرداندم و هیچ بخشی از پول را تملک نکردم؛ به هیج وجه اتهام پولشویی را قبول ندارم. تمام گرفتاری ما از جایی شروع شد که فهیمی و نوسی  اعلام کردند 20 درصد از مبالغ را به ما می‌دادند؛ حالا این 260 میلیون تومان را هم باید دید آیا کارشناسی شده یا فقط براساس ادعاها به ما نسبت داده‌اند. در خصوص جابر ابدالی باید بگویم نه پولی به او داده‌ام نه چکی گرفته‌ام و هرچه گفته‌ام براساس القائات آقای زارع بوده است.

قاضی خطاب به متهم گفت: شما در شعب 76 اقرار کردید که 400 میلیون تومان در تعمیرگاه طرشت به ابدالی داده‌اید که متهم این موضوع را تکذیب کرد و گفت: این اظهارات مربوط به بازجویی ها است. من در دادگاه علیه جابر هیچ حرفی نزدم. تمام این موارد قبل از دادگاه به من دیکته شده بود.

قاضی: مجبوریم شما را با سایر متهمان رو در رو کنیم

وی درباره اینکه آیا اظهارات حمزه نوسی علیه خودت را قبول داری‌ گفت: اگر رو درروی خودم گفته باشد قبول دارم اما تاکنون هیچ گاه این کار را نکرده و یک باری هم که حرف زده در رودربایسی قرار گرفته بود. او در تحقیقات قسم خورده بود که یک ریال هم به من نداده است.

او درباره اظهارات قبلی خود مبنی بر دریافت 80 میلیون تومان اظهار داشت: این مبالغ به خاطر وصول چک‌ها نبود بلکه هزینه مدیریت تالار حمزه‌نوسی بود.

متهم درباره این که جابر ابدالی گفته 800 میلیون تومان در تعمیرگاه طرشت و بخش دیگر را در دفتر فاطمی گرفته‌ام گفت: اینها حرف‌های ابدالی نیست من یک ریال هم به او پرداخت نکرده‌ام.

بعد از این اظهارات متهم قاضی محمدی کشکولی گفت: ما مجبور هستیم بخاطر چنین اظهاراتی شما و سایر متهمان را مواجه کنیم .

متهم گفت: کاش در روی میز مربوط به متهمان یک قرآن هم می گذاشتید تا ما قسم بخوریم و صحت گفته‌هایمان را اعلام کنیم.

در پشت نویسی چک ها کمی شیطنت کردیم / چرا حسابرسان بیمه طی پنج سال متوجه نشدند؟

متهم درباره چگونگی وصول چک‌ها گفت: ابتدا چک‌ها را به نام خودمان وصول می‌کردیم ولی بعدها شیطنت‌هایی هم مانند اعلام آدرس جعلی می‌کردیم اما هویتمان را صحیح می نوشتیم؛ مجموعاً حدود 15 فقره چک را با آدرس جعلی وصول کردیم. من نمی‌دانستم این اقدامات با هدف و نیت مجرمانه صورت می‌گیرد. آن‌ها از من می‌خواستند که چک‌ها را نقد کنم و همان‌طور به صورت نقد تحویلشان بدهم و به حساب واریز نکنم. قبول دارم که اقدامات من خلاف بوده است ولی طرف حساب من فقط حمزه نوسی بود و به خاطر نسبتی که با او داشتم به کاری که می‌کردو حرفی که می‌زد اعتماد و اعتقاد داشتم.

رئیس دادگاه: گردش مالی چکهای وصول شده از سوی شما 2 میلیارد و 702 میلیون تومان می باشد. درباره منشاء این چک ها نمی پرسیدید؟

متهم: به من می گفتند این چک ها مربوط به ماشین های تصادفی است. از منشاء پول ها خبر نداشتم. اگر تخلفی صورت می گرفت چرا طی این 5 سال حسابرسان بیمه متوجه موضوع نشده بودند.

اگر می‌دانستم چک مشکل دارد، آن را با مشخصات خودم نقد نمی‌کردم!

پس از رسیدگی به اتهامات این متهم، نوبت به خانم «ع-ح» رسید و ابتدا توکلی، نماینده دادستان تهران کیفرخواست مربوط به وی را قرائت کرد که بر اساس آن تحصیل مال نامشروع به ارزش 50 میلیون تومان به متهم نسبت داده شد.

«ع-ح» پس از قرائت کیفرخواست به جایگاه متهمان وارد شد و در جواب قاضی پرونده مدعی شد که این اتهام را قبول ندارد.

وی  تصریح کرد من به واسطه زمینی که شوهرم به من هدیه داده بود، آن را به آقای فهیمی فروختیم و چک 35 میلیون تومانی به من داده شد که بدون هیچ مشکلی آن را نقد کردم، اما اگر می‌دانستم این چک مشکل دارد هیچ وقت آن را با مشخصات خودم نقد نمی‌کردم!

هیچ مدرکی نداریم

این متهم گفت: از این مبلغ 30 میلیون تومان به حساب برادر شوهرم واریز کردم که 20 میلیون تومان آن بابت بدهی‌مان به وی بود و 10 میلیون تومان نیز بیشتر پرداختم تا با آن برای ما کار کند. پنج میلیون تومان هم پیش خودم نگه داشتم.

قاضی خطاب به متهم گفت: آقای فهیمی اذعان داشته که شما دو فقره چک به مبلغ 35 میلیون تومان و 75 میلیون تومان نقد کرده‌اید؛ آیا قبول دارید؟

«ع-ح» در پاسخ گفت: به هیچ عنوان این موضوع را قبول ندارم و همانطور که گفتم فقط یک فقره چک را نقد کردم که آن هم نمی‌دانستم متعلق به بیمه ایران است.

وی درباره اینکه فهیمی معامله زمین را تکذیب کرده است، گفت: او به این دلیل معامله را تکذیب کرد که می دانست ما هیچ مدرکی نداریم زیرا بعد از فسق قرارداد قولنامه را پاره کردیم. بعد از آن هم قرارشد برارد همسرم پول را به فهیمی برگرداند تا ما به او کم کم پول را بدهیم.

نوبت صبح به پایان رسید؛ اعلام تنفس دادگاه تا ساعت ۱۳

پس از رسیدگی به اتهامات دو متهم و استماع دفاعیات ایشان، رئیس دادگاه حوالی ظهر به مدت یک ساعت اعلام تنفس کرد.

کشکولی در ابتدای نشست گفته بود که این دادگاه در دو نوبت برگزار خواهد شد.

آغاز نوبت دوم؛ فکر نمی‌کردم پدرم از من سوء استفاده کند

در اولین بخش از رسیدگی به پرونده در نوبت بعد از ظهر، نوبت به اتهامات خانم «ن.خ»، متهم 26 ساله رسید.

به گزارش فارس، توکلی، نماینده دادستان تهران درباره اتهامات این فرد گفت: خانم «ن.خ» متهم به پولشویی بوسیله نقد کردن چک ها‌ی مربوط به خسارات بیمه است.

پس از قرائت کیفرخواست، متهم با درخواست قاضی در جایگاه متهمان قرار گرفته و در مقابل پرسش رئیس دادگاه گفت: من تمام اظهارات خارج از دادگاهم را رد می‌کنم و قبول ندارم.

وی افزود: پدرم چک‌های مربوط به خسارت‌های بیمه را پشت نویسی می‌کرد و به من می‌گفت آنها را نقد کن و به من بده؛ پدرم می‌گفت این پولها برای دیگران است و من از چیزی خبر ندارم.

متهم گفت: پدرم به اجبار به من گفت اظهاراتی در مورد جابر ابدالی داشته باشم و من اکنون آنها را تکذیب می‌کنم؛ فکر نمی‌کردم که پدرم از من از طریق نقد کردن چک ها سوء استفاده کند.

متهم درباره ارتباطش با یکی دیگر از متهمان پرونده به نام حمزه نوسی، گفت: این فرد شوهر عمه من بود.

متهمان یکی پس از دیگری اتهامات خود را رد می‌کنند!

در ادامه جلسه، رسیدگی به اتهامات آقای «ش.ق»، 46 ساله در دستور کار قرار گرفت که بر اساس کیفرخواست، به پولشویی در 2 فقره چک به مبلغ‌های بیش از 49 میلیون تومان و 51 میلیون تومان متهم است.

این متهم نیز پس از قرار گرفتن در جایگاه، با رد اتهامات مطرح شده علیه خود گفت: من چک‌ها را برای خسارت خودرو دریافت کردم و متصدی به من چک داد و گفت که اقدام به وصول آن کنم تا از محل آن هم خسارت من پرداخت شده و مابقی را برگردانم تا خسارت دیگران را بپردازند.

وی که متهم به وصول چک ده میلیون تومانی است، درباره خسارت خودروی خود گفت: میزان خسارت من در دو تصادف، نهایتا 170 هزار تومان بود!

تنها حرف‌هایی که در دادگاه زدم را قبول دارم

پس از آن، نوبت رسیدگی به اتهامات «ر.م»، مردی 36 ساله رسید که به پولشویی با 12 فقره چک، در مجموع به ارزش بیش از 376 میلیون تومان، و اخذ مبلغ 75 میلیون تومان به عنوان دستمزد پولشویی متهم است.

متهم با حضور در جایگاه، ضمن رد اتهامات وارده، گفت: من مبلغی نگرفته‌ام، چک‌ها برای شریکم بود و از من می‌خواست آنها را نقد کنم. تنها حرف‌هایی که در دادگاه زدم را قبول دارم.

قاضی کشکولی در پاسخ به اظهارات متهم گفت: شما قبلا گفتید که از محل نقد کردن این چک‌ها زمینی به ارزش 75 میلیون تومان خریده‌اید.

متهم در پاسخ اظهار داشت: من از محل این چک‌ها زمین نخریدم. شریکم به عنوان بدهی این زمین را به من داد اما من نه زمین را دیدم و نه سند آن به نام من شده است،‌ طلب من از شریکم 40 میلیون تومان بود.

وقتی سیستم نظارتی و قضایی پس از سال‌ها متوجه این اختلاس شد، چطور از من انتظار دارید؟

در ادامه اولین بخش از رسیدگی به پرونده اختلاس از بیمه ایران اتهامات آقای «ح.ح.م» مطرح شد. وی به پولشویی به مبلغ بیش از 376 میلیون تومان و تحصیل مال نامشروع به مبلغ 76 میلیون متهم است اما تعجبی ندارد که این متهم که شوهرخاله فهیمی است، مثل سایرین اتهامات را نپذیرد!

متهم گفت: من پولی نگرفتم. تنها حقوق می‌گرفتم. من فقط چک‌ها را وصول می‌کردم و نمی‌دانستم که این اختلاس است.

این متهم ادامه داد: فقط اظهاراتم در دادگاه را قبول دارم چون در دادسرا با من رفتار خوبی نشد و با غرض ورزی اتهامات را به من وارد کردند. در مرحله دادسرا من را 20 روز به انفرادی فرستادند و برایم قرار وثیقه یک میلیارد تومانی صادر کردند به همین خاطر اظهاراتم در دادسرا را قبول ندارم.

 این متهم درباره اینکه چرا بدون اینکه تصادفی کرده باشی، اقدام به وصول چک خسارت تصادف کردی، گفت: سیستم نظارتی و قضایی پس از سال‌ها متوجه این اختلاس شد، چطور انتظار دارید فردی مثل من که هیچ سابقه ارتباط با بیمه و چگونگی فعالیت آن را نداشتم، متوجه اصل این کار بشوم.

متهم بعدی: این اتهام‌ها شبیه داستان است

متهم دیگر این پرونده خانم «ل.ز» 36 ساله بود که به اتهام معاونت در اختلاس و تحصیل مال نامشروع به مبلغ 15 میلیون تومان در دادگاه حاضر شد.

وی ضمن رد اتهامات وارده علیه خود گفت: من چکی پاس نکردم، این ها شبیه یک داستان است.

این متهم ادامه داد: من یک روز با اداره همسرم تماس گرفتم و تا بگویم از اداره وام بگیرد اما آقای ف که ادعای برادری داشت به من گفت که من پول به تو پول میدهم و نگران نباش.

وی اظهار داشت: یک روز آقای ف به در منزل من آمد و بسته ای محتوی پول به من داد و گفت که به شوهرت چیزی نگو چرا که اگر بفهمد هم با تو و هم با من برخورد می‌کند.

این متهم در ادامه تأکید کرد: من پاکت را باز کردم و دیدم که 15 میلیون تومان در آن است، به آقای ف زنگ زدم و گفتم که من نمی‌توانم این پول را برگردانم اما وی در پاسخ به من گفت که مگر قرار نیست برادرزاده‌ات در اداره من کار کند، من از حقوق او کم می‌کنم.

قاضی از متهم پرسید که آیا در نهایت شما پول را بازگرداندید؟ و متهم در پاسخ گفت: نه، چون آقای ف به زندان رفت و من پولی نداشتم که برگردانم.

پایان نشست نخست با محاکمه شش متهم

پس از رسیدگی به اتهامات دو متهم در نوبت صبح و رسیدگی به اتهامات چهار متهم در نوبت عصر، قاضی کشکولی ختم اولین جلسه رسیدگی مجدد به این پرونده را اعلام کرد.

جلسه بعدی فردا ساعت 9:30 دقیقه برگزار خواهد شد.

پایان پبام./

برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناکرا از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:

لینک دریافت Toolbar تابناک
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۶
انتشار یافته: ۱
به به!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار