بازدید 5162

جلیلی: با «16 آذر» منافع آمریکا را به خطر انداختیم

کد خبر: ۳۶۳۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۸ 07 December 2013
 دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی گفت: اینکه آمریکا بخواهد ما را از دسترسی به یکی از مظاهر پیشرفت و اقتدار بازدارد، یک خیال خام و خوابی بی‌تدبیر است.

به گزارش ایسنا، سعید جلیلی در مراسمی که به مناسبت شانزدهم آذر با عنوان "خیبر باقی است" در تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: شانزده آذر بیانگر 60 سال آزادیخواهی یک ملت است.

شانزده آذر 60 سال فهم صحیح یک ملت از مبانی آزادی است. 16 آذر 60 سال حق‌طلبی یک ملت و مقابله با آزادیخواهی‌هاست.

وی گفت: 16 آذر نشان می‌دهد که 60 سال ایستادگی نه تنها در برابر زور ،بلکه در برابر تزویر بوده است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: این بسیار مهم است که ملتی در برابر زور به گونه‌ای بایستد که تزویرهای دشمن را به خوبی درک کند، زیرا نمی‌توان به خوبی مبارزه کرد، مگر این‌که درک صحیحی از صحنه نبرد داشت.

جلیلی یادآور شد: 16 آذر 8 سال بعد از جنگ جهانی دوم اتفاق افتاد و آن زمانی بود که چند قدرت به اتکای زور، انحصاراتی را برای خود ایجاد کردند. پس از جنگ جهانی دوم کسانی آمدند و جهان را به شهروند درجه یک و دو تقسیم کردند و برای خود امتیازاتی قائل شدند.

اگر چیزی می‌توانست منافع آنها را محدود کند، باید محدود می‌شد و پیشرفت سایرین باید به گونه‌ای می‌بود که منافع این چند قدرت به خطر نیفتد.

دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی با بیان این‌که مفاهیمی مانند جلب اعتماد و اعتمادسازی، مفاهیمی مبتنی بر رویکردی عمیق برای حفظ منافع این قدرت‌هاست، گفت: چند سال پیش سفری به ژاپن داشتم و در آنجا نخست‌وزیر ژاپن گفت که پس از جنگ جهانی دوم، حزب ما برای اولین بار پس از 61 سال توانسته رای بیاورد و رای آوردن ما هم به خاطر شعار ضرورت برچیده شدن پایگاه‌های نظامی آمریکا بود. نخست‌وزیر ژاپن همان موقع گفت که ما نمی‌توانیم این شعار را محقق کنیم و به همین دلیل استعفا می‌دهم و اتفاقا چند ماه بعد هم استعفا داد.

وی افزود: وقتی به هیروشیما رفتم یکی از شاهدان عینی این تفکر را داشت که آنها مستحق حمله هسته‌یی بوده‌اند، زیرا حمله هسته‌یی برای صلح جهانی ضروری بوده است.

جلیلی اظهار کرد: 60 سال پیش که به اسم مبارزه با فاشیسم عده‌ای خود را فاتح جهان می‌دانستند به خود اجازه می‌دهند که یک دولت قانونی را سرنگون کنند و یک دولت دست نشانده را جای آن بگذارند و چون ملت خواسته بود از سرمایه‌های خود استفاده کند، این امر مجوزی برای کودتا می‌شود.

دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی گفت: به من و شما می‌گویند عرصه سیاست خارجی عرصه ایدئولوژی نیست، عرصه واقعیت است و جالب آن است که می‌گویند تنها با لیبرالیسم می‌توان با امپریالیسم جنگید. این طنز قرن ماست و چیزی است که کشته شدن ده‌ها هزار نفر را به همراه داشته است.

وی یادآور شد: در شرایط بعد از جنگ جهانی دوم نیکسون در همین دانشگاه می‌آید و بیان می‌کند که «در چنین اوضاع بین‌المللی وظیفه حفظ دنیای قرین با صلح به نحوی که میل داریم چندان محقق نیست و انجامش لازمه همکاری همه است.» چنین تفکری است که آنها نمی‌توانند کسانی را که استکبار را به چالش بکشند، تحمل کنند.

جلیلی با بیان این‌که ما با 16 آذر منافع آمریکا را به خطر انداختیم، گفت: دانشگاه نشان داد که می‌توان به تنهایی در برابر آمریکا ایستاد. دانشگاه و شهدای هسته‌یی نشان دادند که تنها بدون آمریکا و بلکه در مبارزه با آمریکا می‌توان پیشرفت کرد.

دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: وقتی صحبت از راهبرد مهار و فشار و گزینه نظامی می‌شود، این امر نشان می‌دهد که ما امروز با دشمنی مواجه هستیم که منطقش، منطق زور است.

وی ادامه داد: آمریکا 60 سال پیش نتوانست ملت ما را از رسیدن به اهداف خود بازدارد و امروز هم می‌داند که ملت ما یک نظام جمهوری اسلامی دارد و این نظام یک قدرت بزرگ است. شما دیدید در همین کشور وقتی کسانی خواستند رای مردم را وتو کنند، ولایت فقیه و نظام اسلامی مانع وتوی رای مردم شد.

جلیلی گفت: مردم ما در تمامی عرصه‌ها پشتوانه اسلامیت نظام بوده‌اند لذا اینکه کسانی بخواهند با نگاه‌های لیبرالیستی برای محدود کردن آزادی ملت اقدامی انجام دهند نشان‌دهنده کودنی و عقب‌ماندگی ذهنی آنهاست.

دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی اظهار کرد: آمریکا باید بداند که ملت ما اجازه نمی‌دهد که یک قدرت استکباری بخواهد حقوق ما را تعریف کند. همچنان که ملت ما اجازه نمی‌دهد یک قدرت استکباری برای آزادی ما حدود و شروط تعیین کند.

وی گفت: معاهده ان‌پی‌تی هیچ‌گونه محدودیتی برای بهره‌برداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی از جمله چرخه سوخت و از جمله غنی‌سازی ایجاد نکرده است و ملت ما نمی‌پذیرند که یک قدرت استکباری بخواهد تکالیف بیشتری را به ملت تحمیل کند یا حقوق کمتری برای ما قائل شود.

جلیلی تصریح کرد: آمریکا نمی‌تواند با تکالیف بیشتر ما را به عنوان یک استثناء در ان‌پی‌تی قرار دهد و اگر قرار باشد ملت ما یک استثناء باشد، استثنایی در پافشاری بر حقوق و ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکاست.

دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی گفت: امروز که مقام معظم رهبری، نظام و ملت ما به یک افق بلند برای رسیدن به تمدن اسلامی می‌اندیشند، همچنان که در سی‌وچهار سال اخیر دنیا شاهد پیشرفت‌های بزرگ ما بوده است، اینکه آمریکا بخواهد ما را از دسترسی به یکی از مظاهر پیشرفت و اقتدار بازدارد، یک خیال خام و خوابی بی‌تدبیر است.

وی با بیان اینکه آنچه که موفقیت و پیشرفت را برای مردم ما به ارمغان می‌آورد همان اندیشه دینی است، گفت: حتما با یک نگاه جامع و وحدت ستودنی که تاکنون داشته‌ایم، مبتنی بر این اندیشه می‌توانیم پیشرفت‌های بزرگتری به وجود بیاوریم.

جلیلی اظهار کرد: امروز دانشگاه در عین تکثر سلیقه‌هایی که وجود دارد، باید تلاش کند تا موانع را از سرراه حقوق ملت بردارد.

دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه ملت ما امسال حماسه‌های بزرگی را رقم زد، گفت: حماسه بزرگی که در انتخابات رقم خورد باید با حماسه اقتصادی تکمیل شود.

وی افزود: آمریکا و هیچ قدرت استکباری نمی‌تواند در مسیر پیشرفت ما رخنه ایجاد کند، بلکه روز به روز با پیشرفت‌های بیشتر ما غافلگیرتر خواهند شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست