بازدید 34789
محمد جواد ظریف در گفت‌و‌گوی اختصاصی با «تابناک»(1)؛

من به مردم دروغ نمی‌گویم!

آن متنی که امریکایی‌ها ارائه کردند، به گمانم حتی خود هیأت مذاکره‌کننده آن‌ها در ژنو ندیده بود. این متن را کاخ سفید تهیه کرده و هیچ ارزش و اعتباری ندارد. آن چیزی که اعتبار دارد، برنامه اقدام مشترک است. ‌می‌شود چیزی را تولید و یا سخنرانی کنیم و بگوییم مردم، ما این حرف‌ها را زدیم. این کارها هنر نیست. هر کس یک‌طرفه به قاضی برود، پیروز بر‌می‌گردد، به ویژه اگر قاضی هم خودش باشد.
کد خبر: ۳۶۱۱۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۳ 30 November 2013
محمد جواد ظریف، دیپلمات خوش‌مشرب ایرانی، هیچ گاه از صحبت کردن درباره سیاست خارجی خسته نمی‌شود و تنها شاید محدودیت وقت و اشاره‌ گاه‌به‌گاه همکارانش که وقت محدود است، وی را از ادامه یک بحث منصرف کند. او در خلال سخنانش به تجربیاتی که در طول سال‌ها کار دیپلماتیک به دست آورده اشاره می‌دهد؛ تجربیاتی که هر کدام برای خود موضوع بحثی است مستقل.

وزیر خارجه ایران به همان میزان که جلوی دوربین‌ها خوش‌خنده و بشاش است، به‌‌ همان اندازه در‌ کار و تلاش دیپلماتیک خود و همکارانش جدی است و با حرارت از تیم خود دفاع می‌کند؛ هرچند مدعی است کاری که انجام داده‌، به قدر بضاعتشان بوده است؛ بضاعتی که بر این باور است کم نگذاشته‌اند برای ایران و ایرانیان.

فرصت دیدار با محمد جواد ظریف برای تابناک، در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در صبح پنجشنبه اتفاق افتاد. ساعت هشت‌و‌نیم صبح روز پنجشنبه؛ ساعتی که پیش از آن و پس از آن، آقای وزیر دیدار‌های دیگری نیز در برنامه خود داشت.
فرصت محدود، اما غنیمت بود.

هم‌اکنون مختصری از مصاحبه تابناک ‌را با وزیری که قرار است زمانی که دوباره بیکار شد، خاطرات مذاکرات هسته‌ایش را به نگارش در‌آورد‌، می‌خوانیم
.

سند تفاهم در ژنو، نه پیشنهاد ایران است نه غرب، بلکه‌ حاصل سیصد تا چهارصد ساعت مذاکره انجام شده است.

ــ هیأت دیپلماتیک با این رویکرد به این مذاکرات رفت که به نتیجه برسد، نه اینکه اعلام موضع نماید. در گذشته این کار بسیار انجام شده است؛ از روز اول هسته‌ای تا امروز ما هر جا رسیدیم، موضعمان را اعلام کردیم.

من در نیویورک در آغاز بحث، گفتم نه قطعنامه شورای امنیت را به رسمیت می‌شناسیم و نه ارجاع به شورای امنیت را قانونی می‌دانیم. تحریم‌های خارج شورای امنیت را نیز فاقد هرگونه مبنا می‌دانیم، ولی نرمشی که ما می‌خواهیم به کار ببریم، این است که راجع به این‌ها سخن نگوییم.

ــ هدف ما از مذاکره این نبود که مواضعمان را تکرار کنیم. تکرار مواضع نیاز به مذاکره ندارد. اعلام مواضع به بیانیه نیاز دارد نه مذاکره.

ــ نخستین بار ما چهارچوب اولیه سند را ‌مطرح کردیم. بعد به این چهارچوب شکل مذاکراتی دادیم؛ اما عبارات و کلمات توافقی است؛ بنابراین، اگر می‌خواستیم اعلام موضع کنیم، حتما چیز دیگری غیر از این سند بود. اگر امریکا هم می‌خواست اعلام موضع کند، چیز دیگری منتشر می‌کرد.

ــ اگر دوباره به امید خدا بیکار شدم، درباره اینکه ‌در این مذاکرات چه گذشت ‌می‌نویسم؛ که از کجا آغاز شد و به کجا رسید.‌ من به شما قول می‌دهم ‌حتما در این راه ما خیلی بد عمل نکردیم.

ــ نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که‌ خیال ما اینقدر آسوده بود‌ که خود سند را در اختیار مخاطبان گذاردیم. هیأتی که سند را رسماً در اختیار همه جهان قرار داد، ما بودیم. این کار را امریکایی‌ها و یا هیچ هیأت دیپلماتیک از اعضای گروه (۵+۱) انجام نداد.

ــ هنگامی که توافق کرده بودیم، متن محرمانه باشد به تعهد خود عمل کردیم. حتی خود بنده تا پای تهدید به استیضاح از طرف مجلس محترم‌‌ پیش رفتیم. متن باید در آن زمان محرمانه می‌ماند. ما می‌خواستیم کار به نتیجه برسد، چون بنده دنبال تبلیغات نبودم، ولی پس از اینکه متن توافق شد، سند نهایی منتشر شد و این خلاف اخلاق نبود.

ــ ما حتی ترجمه متن سندی را که در اختیار رسانه‌ها گذاردیم، در آن جانب احتیاط را به ضرر خودمان گرفتیم، چرا که نمی‌خواستیم، این تصور پدید‌ آید که چیزی وارد ‌ترجمه ‌کرده‌ایم که در متن اصلی نیست، این ‌نشان می‌دهد که ما چیزی برای پنهان کردن نداریم.

ــ امریکایی‌ها به دلیل نگرانی‌هایی که از‌ خود امریکا دارند، به جای اینکه متن را در اختیار عموم بگذارند، متأسفانه برداشت خودشان را در اختیار رسانه‌ها گذاردند. ما به این کار، «مهندسی خبر» یا «چرخش خبر» می‌گوییم.

‌به گمانم آن متنی را که امریکایی‌ها ارائه کردند، حتی خود هیأت مذاکره کننده آن‌ها در ژنو نیز ندیده بود. این متن را کاخ سفید تهیه کرده و هیچ ارزش و اعتباری ندارد؛ آنچه اعتبار دارد، برنامه اقدام مشترکی است.

ــ این سند بیانیه ایران نیست، بلکه بیانیه امریکا مختص امریکاست. اگر ما نیز بخواهیم یک بیانیه تولید کنیم، می‌توانیم ‌بهتر از اینها ارائه نماییم. ما به این کار اعتقاد نداریم. ما یا نمی‌گوییم ‌چه مذاکراتی کرده‌ایم یا آنکه اگر بگویم، درست آن را خواهیم گفت. من به مردم دروغ نخواهم گفت. شاید حرفی را به مصلحت ندانم و نگویم، ولی آنچه‌ می‌گویم، راست و درست آن را خواهم گفت.

ــ می‌توان چیزی را تولید ‌یا سخنرانی کنیم و بگوییم ‌ما این حرف‌ها را گفته‌ایم. این اقدامات هنر نیست. هر کس یک طرفه به قاضی برود، پیروز بر‌می‌گردد، به ویژه اگر قاضی هم خودش باشد.

_ این سند، هر چه ‌هست، یک تفاهنامه نیست. قرار است که این سند، زمینه‌ای فراهم آور‌د که باعث شود ما راجع به آینده فکر کرده و به توافق برسیم.

ادامه دارد...
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۳۹
انتشار یافته: ۱۱۳
خوب ما به آقای ظریف کاملا ایمان و اعتماد داریم!
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
آقای ظریف :
چرا هنوز مهر توافق خشک نشده ۱۷ شرکت ایرانی تحریم شدند ؟؟
مگه نه اینکه قرار بود تحریمها متوقف بشن ؟؟
اروپایها میگه چون این تحریمها رو قبل از توافق ژنو تصویب کردند لذا اجرا کردن انها بعد از توافق ژنو بلامانع است !!! پس با همن منطق آنها چرا شما هم نمیگید که فعالیتهایی که انجام گرفته مربوط به قبل از توافقات ژنو است و آنها رو متوقف نمیکنیم و راجبش هم مزاکره نمیکنیم !!!
حداقل یه واکنشی نشون بدید !!!
محمود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
شركتهاي كه تحريم شدند از قبل تحريم شده بودند و ادامه تحريم ها بود نه تحريم جديد آقاي ناشناس
سارا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
بهر حال اون طرف قضیه هم دشمنان هر کاری بلد هستند می کنند! ما باید با تیز بینی برخورد کنیم نه سرآسیمه...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
با اجازه، يك مزاح: هنوز مهر نكرده‌اند! شنيدم يكيشون كه دست چپ بوده با دست راست امضاء‌ كرده!

ارادتمند آقاي دكتر ظريف.
Sara
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
خلاصه اسرائیلی ها بیکار ننشستند! مهم همدلی و وحدت ما ایرانی هاست!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
خوب با توافق ایران و آمریکا و آغاز به کار اتاق بازرگانی ایران و آمریکا این اروپاست که باید دنبال راه چاره باشه و بیاد التماس کنه!
ناشناس
| Tajikistan |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
دقیقا فقط شنیده شده الحاقیه ای هم وجود دارد که محرمانه مانده است آن چیست؟
masod
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
اقای ظریف
خسته نباشید ما به شما افتخار می کنیم
امیدوارم و مطمئن هستم برد با ماست ودر اینده نچندان دور کشور ما در منطقه به رشد و شکوفائی خواهد رسید .
پور ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
ما واقعا به اصلاح طلبان اعتقاد قلبی و عملی داریم و می دانیم هر عملی انجام دهند به صلاحمان (صلاح ایرانیان)است . انشاالله
درود بر مرد ظریف ایران.......
پاسخ ها
س
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
و البته سرسخت در جهت منافع ایران..........
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
درود نه بلکه هزاران هزار درود بی پایان
راستگویی این مرد بزرگ نیازی به گفتن نداشت . رفتار.کردار و گفتارش گواه صداقت.سختکوشی و دلسوزی ایشان است .
"رنگ رخساره خبر میدهد از سر درون "
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
با اون کمر دردشون یک لحظه کوتاه نیامدند!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
زنده باد...
واقعا که شخصیتش گواه این ماجراست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
كمر ايشان كه درد ميگيره، قلب ما هم درد ميگيره.
نسرین
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
ای کاش همه مثل شما ساده به قضیه نگاه می کرئند و دل پاک بودند ...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| United States |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
درود
"راجب" معنی ندارد: لطفا بنویسید
"راجع به"
درود بر اين مرد بزرگ و دانشمند
کارش وقعا عالی بود خداخیرش دهد ادامه کار هم موفق باشد
زنده باد ظریف همه فن حریف
درود بر تو آقاي ظريف
تفاوت دو رويركد و دو دولت را م يتوان در انديشه ها و تفكرات آقا ي ظريف و جليلي مشاهذه نمود.بايد به آقاي ظريف و گروه كذاكره كننده دست مريزاد گفت.آنان عزت و اقتدار ايراني را يكبار ديگر به جهانيان نشان دادند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
ای ول به تابناک که این نظر مرتضی را پخش کرد.
نبين چقدر ظريفه 6 كشور روحريفه
دکتر ما به شما اطمینان داریم.... خیالتون راحت....
اندکی صبر سحر نزدیک است...
ما با تمام قدرت به تیم مذاکره کننده کمک خواهیم کرد کار تازه شروع شده
اندکی صبر سحر نزدیک است...
نامت مانگار فرزند راستین ایران
اگر ظریف راست می گوید باید اجازه غنی سازی تا 90 درصد را می گرفت و در مقابل علاوه بر حذف همه تحریم ها، 500 میلیارد دلار هم بابت خسارت تحریم ها از طرف های غربی می گرفت، یعنی اگه من بودم این کار رو می کردم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
مث که خیال کردی بقالیه!
دکتر ظریف بره بگه من غنی سازی 90% می خوام اونا هم بگن باشه!
راستی تا حالا یه دادگاه رفتی ببینی آدم واسه استیفای حقش تو یه دادگاه معمولی چقدر باید تلاش کنه؟ یا نه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
فیلم هندی زیاد می بینی، نه؟؟؟!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
دوست عزیز ما که ادعا داریم از موضع قدرت وارد مذاکره شدیم و آمریکا به این مذاکره نیاز دارد نه ما پس باید بیشترین امتیاز را میتونستیم بگیریم اما در حالیکه توافق نامه چنین چیزی را نشان نمیدهد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
داداش مثل اینکه زیاد درباره انرژی اتمی نمی دونی غنی سازی 90 درصد بسیار پر هزینه و فقط برای ساخت بمب اتمیه ایران برنامه صلح امیز داره پس همان 3.5 درصد کافی هست
محمدرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
دوست عزیز برای بدست آوردن باید قوی شوی ما به اندازه قدرتمان امتیاز گرفتیم و به اندازه قدرتمان امتیاز دادیم. بین اینکه ما چه می خواهیم و چه می توانیم بگیریم تفاوت بسیار زیادی موجود است. ایران قسمتی از جهان است که نمی تواند بدون توجه به سایر قسمتها زندگی کند بنابراین باید به اندازه توانمان از بقیه بخواهیم. اگر بیش از این می خواهیم باید شایسته آن باشیم ان هم زمانی حادث خواهد شد که دارای یک اقتصاد قوی ملی که حرف آخر را در آن اقتصاددانان می زنند باشیم نه سیاستمداران.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
اگر آدم تو هر کاری اندازه خودش و حریف رو بدونه و بتونه حساب کتاب کنه همیشه خیلی موفق تره، بیشترین خسارتی که کشور و مردم ما خوردن اینه که ریاضی خیلی از دوستان خوب نیست ......
محمد حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
اقا این محمد جعفر خیلی معروفه اینجا
بچه خوبیه .کسایی که مشتری تابناک باشن میشناسنش.
شما کم می گویید ولی بعضی های دیگه چرا!
آقای دکتر ظریف بدون گفتن این حرف ها هم ما لحظه ای به شما شک نکرده و نمی کنیم. خداوند ÷شت و÷ناهتان. از تهمت ها و تهدیدها نترسید. در هر موقعیتی تنها کار درست را انجام دهید. ملت فهیم ایران خودشان ارزش کار شما را درک می کنند
اقای ذرظریف کمر دردتان درست شد ؟
بعد از قضیه ی هیروشیمای ژاپن، یک خبرنگار از یکی از مقامات ژاپنی پرسید:
چرا شما با وجود ضربه ای که از آمریکا خوردید،علیه آنها شعار مرده باد سر نمی دهید و با امریکا ارتباط دارید؟
می دانید چه پاسخ داد؟؟؟
گفت :
وجود تلفن پاناسونیک بر روی دفتر ریاست جمهوری آمریکا، یعنی مرگ بر آمریکا...ما نیازی به گفتن نداریم، عمل می کنیم!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
البته حرف این مقام آمریکایی درست است ولی تلفن دفتر رئیس جمهور آمریکا الان سیسکو و قبلا بل بوده .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
ما هم بهشون فرش ميديم، بعدش اگه نامردي كردند از زير پاشون ميكشيم.

خواهشمند است چاپ كنيد. آقاي ظريف از اين تكه انگليسي خوششون مياد.
عادل
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
دوست عزبز توجه داشته باش بزرگترین سهامداران صنایع ژاپن؛ کارتل های آمریکا هستن
توصیه میشه کتاب رازسرزمین آفتاب سید مرتضی آوینی رو بخونید
درود بیکران به جناب آقای ظریف و همراهانش .
امیدوارم برای ایرانی آباد سر بلند پیروز باشید .
به این میگن رفتن به سمت قله های افتخار .
سلام
با تشکر از اقای ظریف و خسته نباشید به ایشون

به خاطر زحماتشون

یه سوال داشتم

اقای ظریف شما که میگین هر گاه ببینیم طرف مقابل به تعهداتش عمل نمیکنه ما هم بلافاصله به قبل باز میگردیم

حالا این سوال پیش میاد

طبق گفته اقای جان کری بعد از شش ماه مقدار اورانیوم غنی شده بیست درصد ایران از

200 کیلو به صفر میرسه!!!!

حال اگر اینها به تعداتشون عمل نکردن
شما چجوری میخوایین درجا 200 کیلو اورانیوم بیست درصد تولید کنین؟

اگه اونابعد شش ماه با افتخار گفتن در ازای برداشتن چند تا تحریم محدود با ترفندای خودمون 200 کیلو رونابود کردیم و بیان سر گفته های قبلیشون ما اون موقع چه کاره ایم؟
شما تو دو روزمیتونین 200کیلو 20 درصد تولید کنین؟

تو یه هفته چطور؟

تو یه ماه چطور؟

تو شیش ماه چطور؟

ممنون میشم جوابمو بگیرم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
آره خداییش منم موافقم ....
ولی خوب باید دید ....
رجحان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
امید عزیز سیاست برای یک سیاستمدار غیر از آن چیزی است که من وشما میدانیم .همیشه بدان که یک استاد (آقای ظریف)تمام فنون رابه شاگردخویش توضیح نمی دهد حداقل یک فن را درنهاد خود نگه میدارد تا درموقع لزوم بکار ببرد درود برسیاست ظریف و هیئت همراهش
داریوش از اراک
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
رجحان عزیز منم یکی از طرفدارای دولت تدبیر و امید هستم و همیشه با امید به خدا ودل به تدبیر دولت بستم . ولی این سوال جدا از از تعصب و طرفداری ) سوال به جایست و خواهشمندم جناب آقای ظزیف لطفا پاسخ بدهند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
به نام خدا

با سلام، خسته نباشيد فراوان به آقاي دكتر ظريف وزير محترم امور خارجه.

1. به نظرم حداقل دو تا جواب دارد اين مسئله. جواب اصلي را بايد متخصصين فن بدهند: اينكه 20 درصد چقدر احتياج خواهد بود، به چه صورت و با چه سرعت و چطور ميتوان تامين كرد.

2. اما يك مسئله ديگر هم اين است كه همانطور كه، به نظرم، آقاي دكتر در يك يادداشت ذكر كرده بودند، اين توافق اوليه مثل يك معامله است و مانند هر معامله‌يي طرفين بايد درصدي خطرپذيري را قبول كنند. اين در پيش فرض كار است.

من مطمئن هستم كه اين مسئله را مسئولين حساب كرده‌اند. اگر خاطرتان باشد، رهبر هم گفتند كه ضرر نمي‌كنيم. ان شاء الله.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
امید خان
ما اورانیوم 20 درصد غنی شده را برای سوخت راکتور تحقیقاتی تهران لازم داشتیم که آن مقدار را بر طبق توافق در این مدت تبدیل به سوخت راکتور می کنیم و مقدار اضافی آن را رقیق می کنیم، حالا به نظر تو اورانیوم 20 درصد بیشتر را برای چی احتیاج داریم؟!!!
شایان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
اولا که 20 درصد رو تبدیل به سوخت میکنیم که کاربردش هم همین بوده. دوما گه آمریکا بزنه زیرش اینطور که شما میگین عمل کنه در حقیقت مذاکرات رو باخته و جو خیلی بدی بر ضدش درست میشه و همه دنیا حق رو به ایران میدن.
...
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
دوست عزیز کاش همه مصاحبه های اقای ظریف رو مطالعه میکردین بعد نظر میدادین.
ایشان فرمودن ما قبلا 500 کیلو اورانیوم غنی شده 20 درصد داشتیم که 300 کیلو رو به سوخت تبدیل کردیم.قسمتی از مصاحبه دکتر ظریف بود پس برای ما فرق نمیکرد اگه باز به توافق نمیرسیدن ما کاره خودمونو میکردیمو 200 کیلو باقی مانده رو به سوخت تبدیل میکردیم
الناز
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
با امید کاملا موافقم ما برای این مقدار غنی سازی بیست درصد نزدیک به یک دهه است که تلاش کردیم وشهید شهریاری ها رو دادیم هر موقع اونا سوسه بیان بدجور باختیم....
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
اگر را با مگر تزویج کردند از آنان بچه ای شد کاشکی نام

در حالی که دو طرف بر اجرای توافق تاکید دارند، اگر و اما تنها شرایط را سخت تر خواهد کرد. نمیتوان مذاکرات و توافقی را که تحت نظر رهبری و با حمایت قاطع ایشان انجام شده است زیر سوال برد . آگر آنها فلان کار راکردند ، ما نیز بهمان کار را خواهیم کرد !
آمریکا هیچ وقت قابل اعتماد نیست چون ذاتش اینه ...
امیدوارم با این گرگ و روباه حیله گر بتونیم در بحث هسته ای موفق بشیم ...
اميد جان بجاي دكتر ظريف من جوابتو ميدم
ما هر وقت بخواهيم براحتي ميتونيم 20% توليلد كنيم و تا حالا هم بيش از نياز توليد كرده ايم
پس نگران هيچ جيز نباش
پاينده باد ايران
برقرار باد جمهوري اسلامي
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
اگه بلدی 200 کیلو اورانیوم 20% در چند روز تولید میشه؟ واقعا پایان این 6 ماه نگران کننده است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
یه عده اینجا نظرات عجیب میدهند غنی سازی اورانیوم همان 20 درصد هم هزینه بالا هم زمان زیادی میخواهد اصلا یه عده اینجا کامنت میدهند اشنایی زیادی با انرژی اتمی ندارند
داریوش از اراک
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
احمدآقا تولید 200 کیلو اوراینوم 20 درصد با این سانترفیوژهایی که داریم حداقل یک سال زمان نیاز داره .
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
آقاي ناشناس محترم
مطمئن باش اگه بيش از اين نياز داشتيم نصف 20% توليدي را رقيق نميكرديم و اونها را هم اكسيد ميكرديم تا به ميله سوخت تبديل بشه

نگران نباشيد
من مدتی بود پی این مساله بودم که چرا جان کری از یک متن دیگر صحبت می کند پس بگو یک متن دیگر بغیر توافق نامه بود . ممنون دکتر از روشنگریتون
اميد جان بجاي دكتر ظريف من جوابتو ميدم
ما هر وقت بخواهيم براحتي ميتونيم 20% توليلد كنيم و تا حالا هم بيش از نياز توليد كرده ايم
پس نگران هيچ جيز نباش
پاينده باد ايران
برقرار باد جمهوري اسلامي
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
احمد جان، نیاز ما چقدر است ؟نیاز ما بر حسب چه مصارفی سنجیده میشه؟شما از بحث هسته ای چقد میدونید که اینقد با اطمینان حرف می زنید؟
محمد حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
چیزی که من بارها و بارها از زبان افراد مختلف شنیدم(مقام معظم رهبری،روحانی،ظریف،جلیلی و ...) اینه که ایران اصلا قصد تولید 20% نداشته فقط به این دلیل که دیگران نخواستن به ما 20 % رو بدن ما تولید کردیم تا بفهمن درخواست ما از سر نیاز نیست.
اگه اونها فهمیده باشن انتخاب درست چیه پس دیگه نیازی هم به تولید 20 % نداریم.
ناشناس جون مسلما ما مردم دانشمند هسته ای نیستیم که از روی برنامه یا علم حرفی بزنیم اما اخبار کشور رو پیگیری میکنیم و چیزایی که از قول مسئولین شنیدیم رو بازگو میکنیم
آریا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
برادر یا خواهر ناشتپناس من ، تولید اورانیوم 20% خیلی راحته ، حتی بیشتر از اون هم راحته . کافیه چند آبشار غنی سازی رو بصورت سری به هم وصل کنیم تا اورانیوم 90% هم تولید بشه . با 18 هزار سانتریفیوژ کار چند ماهه . اما موضوع روی قول و قرار سیاسی و نشان دادن پایبندی دیپلماتیک در سطح جهانه . به قول معروف الان توپ توی زمین 5-1 افتاده . و در صورت عدم تعهدشون موضع ما در دنیا اثبات میشه و تحریمها به هم میخوره .
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
آقاي ناشناس محترم
مطمئن باش اگه بيش از اين نياز داشتيم نصف 20% توليدي را رقيق نميكرديم و اونها را هم اكسيد ميكرديم تا به ميله سوخت تبديل بشه

نگران نباشيد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
باید خدمت آقای ناشناس عرض کنم که نیاز ما برای تولید برق،اورانیوم5درصده.برای مصارف پزشکی هم اکسید اورانیوم بر غنای 3.5 درصد کافیه.
مگه ما ناو های هواپیمابر یا زیر دریایی های غول آسا با موتور هسته ای داریم که اورانیوم 20درصد بسازیم؟؟؟
بیشتر از این هم اصلا به درد ما نمی خوره چون مخصوص سلاح های فوق سنگینه
پس از احمد هم ایراد نگیر چون خودت هم از مباحث فیزیک اتمی هیچ سر رشته ای نداری.
آمریکا هیچ وقت قابل اعتماد نیست چون ذاتش اینه ...
امیدوارم با این گرگ و روباه حیله گر بتونیم در بحث هسته ای موفق بشیم ...
نگاه نكن ظريفه شش كشور را حريفه!!
دمش گرم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
واقعا چقدر سخته آدم جلوي شش تا كشور بخواد بشينه بحث كنه و همشون هم ادعاي گردن كلفتي دارند و يك سازي ميزنند و آدم بخواد كم هم نياره و چانه‌زني كنه. فضل پروردگار و دعاي خير مردم همراهشان ان شاء الله.
شاید حرفی را به مصلحت ندانم و نگویم، ولی آنچه‌ می‌گویم، راست و درست آن را خواهم گفت.
(درود برشرفت)
اگر تو این مملکت همه کارها به افراد کاردان و متخصص مثل آقای ظریف واگذار شود توی همه ی کارها موفقیت وجود خواهد داشت. درود بر ظریف دانا و هوشیار
درود بر ظریف مرد کار بلد
آقاي ناشناس محترم
مطمئن باش اگه بيش از نياز داشتيم نصف 20% توليدي را رقيق نميكرديم و اونها را هم اكسيد ميكرديم تا به ميله سوخت تبديل بشه
اگه نميدونستم نميگفتم
نگران نباشيد
آقاي ناشناس محترم
مطمئن باش اگه بيش از نياز داشتيم نصف 20% توليدي را رقيق نميكرديم و اونها را هم اكسيد ميكرديم تا به ميله سوخت تبديل بشه
اگه نميدونستم نميگفتم
نگران نباشيد
با سلام کسی که برای خدا و با توکل به خدا کار می کند هیچ واهمه ندارد و قطعا خداوند ایشان را یاری خواهد کرد .
بعضی از دوستان مثل اینکه معنی مذاکره رو نمی دونن یعنی چی
مذاکره یعنی توافق, یعنی هر دو طرف یک شرایطی رو بپذیرن که طرف مقابل هم احساس رضایت داشته باشه
بعضی از دوستان فکر می کنن رسیدن به ایده آل و اهداف صد در صدی یعنی مذاکره حقیقی؛ در حالی که این همون "حرف زور" هستش، چونکه در چنین شرایطی شما در واقع فقط منافع خودت رو می خوای و حرف هیچ کسی رو هم نمی خوای بشنوی
اقای ظریف به شما اطمینان دارم و به نظر من هرچقدر به امریکا نزدیک تر بشیم رفتار روسیه و چین و اعراب و غربیها بهتر میشه
یه ملت مدیونتن،دررود برتو ظریف
از همه افرادی که این بخش رو مطالعه می کنن خواهش می کنم از ته دل دعا کنید که همه چیز تو این شش ماه به خوبی و خوشی بگذره.
بابا سرتون تو کار خودتون باشه به خدا یه روز همه میمیریم مطمئن باشید قدرت و ثروت برای هیچ کس نمونده اینقدر این وزیر اذیت نکنید آخه که چی بشه یکی یه کار درست انجام میده هی میخوان اشکال بگیرید که یکی دیگه بیاد قدرت به دست بگیره
شد این کشور مثل ژاپن سرش تو کار خودش باشه دنبال تنش با دیگران نباشه آخه شما یه خبر درباره ژاپن خوندید یا مالزی !!!سرتون تو کار خودتون باشه به جای این کارا همه وظیفه خودشونو انجام بدن اقتصاد شکوفا کنند می شود مثل مالزی هم دین خود را داشت و هم تکنولوژی....تابناک نظر منم بزار ....
آقای ظریف دروغ نمی گوید تمام صحتبهایی که انجام داده راست است ولی خیلی چیز ها را نمی گوید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
به قدر لزوم مي‌گويند. اين مسئله چيزي نيست كه بدون هماهنگي سران نظام انجام شود. اميد به خدا.
دکتر ظریف در کنار روحانی جزو اولین کسانی هستند که به منافع ملی واقعی ایران توجه کردند. مگر ما فقط حق هسته ای در کشور داریم که به خاطر آن از کلیه حقوق دیگر محروم شویم؟!!
من از طرفداران دولت تدبیر امید هستم . و آرزوی توفیق روز افزون برای این زحمتکشان دارم . اعتماد راسخی به این دولت داریم ولی عرق ملی ماهم اجازه نرمش بیش از این نمیدهد
جناب ظریف من از شما درخواست میکنم تا روشن شدن وضعیت این 17 شرکت حتی 1 گرم اورانیوم را رقیق نکنید .
در مقابل بیانه آمریکا در ساناهای بین المللی بیانیه بدهید . برای همه دنیا روشن کنید که واضع پذیرفته شده از طرف همه کشور ها چه بوده ( ایران و 5+1) با تبلیغات گسترده و جهانی مذاکره ای با یک رسانه صاحب نام انجام دهید به طوری که حتی سایتهای اینترنتی و شبکه های خبری اقدام به پخش مستقیم َآن کنند - و در آن لحظه تمام مواضعی که همه پذیرفتند را شفاف کنید . ریز به ریز مفاد تفاهم نامه را بیان کنید و در پایان اعلام نمائید هر کدام از این کشور ها غیر از این حررفی دارند بیایند جلو
و در پایان صمیمانه عرض میکنم جناب ظریف هم شما و هم دولت محترم تدبیر امید تحت رهبری مدبرانه رهبر معظم انقلاب را دوست داریم
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
تحریم ها به دو دلیل منافاتی با توافق نامه نداشت :
اولا توافقنامه هنوز اجرایی نشده
درثانی این تحریمها برطبق قطع نامه جدید وضع نشده اند

هرچند اروپایی ها با اینکار سو نیت خودرا بیشتر ثابت کردند و به ما یادآروی شد که باید با همدلی و قدرت بیشتر ادامه مسیر را ادامه دهیم
دکتر جان رمز محبوبیت شما نزد مردم همینه که با مردم صادق هستی.خواهشا هر اتفاقی هم افتاد خوب یا بد به مردم دروغ نگو تا همیشه با تمام وجود دوستت داشته باشیم.
سلام بر جنا ب آ قاي دکتر روحاني رئيس جمهور محترم که با تدبير خود آ قاي دکتر ظريف را براي اينکار بر گزيدند و تشکر از جنا ب آ قاي دکتر ظريف که براي احقا ق حق ايرانيا ن از هيچ کوششي دريغ ننمودند . مطمئن هستم اگر اين مسئوليت بکسا ني که هم اکنون سخن مخالف ا يراد ميکنند وگذار ميشد هما ن ساعات اولييه شروع جلسه بدليل عدم توانائي بهمراه هيئت مذاکره کننده به ايران بر ميگشتند و .........
شد آنكه اهل نظر بر كناره ميرفتند
هزار گونه سخن در دهان و لب خاموش...
من شنیدم اورانیوم مهمه
خیال کردی ظریفه؟!.... بابا این شش کشورو حریفه... :)
خدا خیرت بده آقای ظریف... یه عده هستند تندرو هنوز این 6 ماه شروع نشده هی میگن دیدین توافق نتیجه نداشت؟ دیدین فلان شد؟ یه ذره صبر و انصاف ندارند والا...
درود بر دکتر ظریف
روحانی به خاطر انتخاب ظریف مچکریـــم
ظریف دوست داریم
هیچ چیز را باور نکنید، مگر اینکه به طور رسمی تکذیب شود ...
جوجه رو اخر پاییز میشمارن
اقايان قبلي ميخواستند 90درصد غني سازي بگيرن كه مملكت ما 10 سال در گير انواع بحرانها شد ودست اخر هم به نتيجه نرسيد .مذاكره برد برد يعني چي؟
باسلام خدمت جناب اقای دکترظریف
سپاس وامتنان مارا پذیرا باشید.
ظریف عزیز با تمام وجود دوست داریم
سلام آقاي ظريف واقعا خسته نباشيد گل بودي و گل كاشتي خسته نباشيد بازم خسته نباشيد
دوستان عزیز،
اولین اصل در یک مذاکره برای اینکه بتونی از حریف بیشتر امتیاز بگیری اینه که بتونی از موضع قدرت صحبت کنی. ممکنه واقعاً خیلی هم قوی نباشی. اما اگه به طرف این موضوع رو فهماندی اونوقت دیگه نمی تونی توقع داشته باشی که زیاد امتیاز بگیری؛ و برعکس باید بیشتر امتیاز بدی.
با شرایطی که در یکی دو سال اخیر پیش اومد آقای ظریف عزیز بیشتر از این نمی تونستند کاری بکنند. یعنی تقصیری متوجه ایشون نیست. این بخاطر اشتباه کسانی بود که با کارهائی مثل به اغتشاش کشوندن کشور در سال 88، یا سیاه نمائی اغراق گونه اوضاع کشور و فریاد زدن بیش از حد درباره عواقب تحریمها در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری (بخاطر جمع کردن چند تا رأی بیشتر برای خودشون) و یا صحبت از خزانه خالی درست در آستانه مذاکرات به غربیها فهموندند که ما در موضع ضعف قرار داریم. در نتیجه اونها هم هرچه بیشتر امتیاز مطالبه کردند. افراد سیاستمدار و زیرک حتی اگر در داخل خونه شون مشکل داشته باشند نمی گذارند دشمن از اون بوئی بره.
به هر حال گذشته ها گذشته. از این به بعد ما باید هرچه بیشتر خودمون رو از نظر اقتصادی قوی و تاحدامکان مستقل کنیم و در عین حال در برابر مشکلات و سختیها استقامت داشته باشیم (هر دو باهم) تا در آینده بتونیم سربلند و خوشبخت باشیم.
نامت مانگار فرزند راستین ایران
آقای خارج نشین اینقدرمنفی فکرنکنید.آقای ظریف کار دیپلماسی 10ساله را تمام کردندتا امثال شما مفت در خارج کشور بگردید.پس بگذاریدداخلیها شاد باشند که از وضعیت بحران خارج می شوند ...
اگر ملت ایران یک پارچه و منحد باشد تمام جهان بر علیه ما باشند هیچ غلطی نمی توانند بکنند. آمریکا هر علطی خواست بکند برای ما اهمیتی ندارد.
آقاي ظريف حواست به اين آمريکايي هاي خبيث باشه. اين ها از کلمات بعدها چيزهايي را در مي آورند که ممکنه شما بي خبر باشي.
دروووووووود بر ظریف
جبهه پایداری بامعرفی رئیس قبلی دولت مملکت را تاآستانه...برد الان هم بکارننشسته است ودائم تخریب میکند آقایان اشتباهات گذشته راتکرار نکنید دوستدارشما
امیدوارم که بعد از شش ماه امید همه دوستان مثبت گرا نا امید نشود.
عزیزان کشور ما در حال حاضر نیاز به اتحاد و همبستگی داره بیایید دست به دست هم بدیم و کشورمون رو که در این سالها دچار مشکلات زیادی شده آباد کنیم دست از تفرقه و اختلاف برداریم و اجازه بدیم کشور رو دولتمردان معقول اداره کنن عزیزان با شعار نه می شود کشور را اداره کرد و نه دنیا را حداقل در این چند سال به این نتیجه رسیدیم بیاید با امید به آینده نگاه کنیمو دست از تخریب ،بزرگنمائی و یا کوچک نمائی غیر منصفانه برداریم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی