بازدید 25207
اختلاف عجیب دو مرجع و یک سوال

استانداری می‌گوید زوج و فرد سراسری ادامه دارد و راهور می‌گوید نه!

باید از یکسو شکرگذار باشیم که در مواردی همچون تصمیم به تعطیلی مدارس، اختلافاتی مانند آنچه درباره طرح زوج و فرد رخ می‌دهد، تاکنون رخ نداده و از سوی دیگر از و طرف غائله پیش آمده بپرسیم که اگر برخی مردم از تصمیمات ایشان و کلنجار بر سر تداوم یا لغو زوج و فرد سراسری متضرر شوند، تکلیفشان چیست؟!
کد خبر: ۳۵۷۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۲ 15 November 2013
در شرایطی که ساعاتی دیگر شنبه آغاز می‌شود، اظهار نظر مسئولان مختلف درباره تصمیمات هفته گذشته کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران، برخی به "ادامه دارد" ختم می‌شود و بعضی دیگر به "لغو شده است" و آنچه ظاهرا کمترین اهمیتی در این میان ندارد، وضعیت شهروندانی‌ست که از این تصمیم متاثر خواهند شد!

به گزارش «تابناک»، شنبه هفته گذشته، پس از سپری شدن ساعاتی از غروب آفتاب خبر رسید که به دلیل افزایش غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون در هوای تهران، کلیه مدارس ابتدای و مهدهای کودک این شهر فردای آن روز تعطیل شده و جلسه اضطراری کارگروه کاهش آلودگی هوا جهت اتخاذ تصمیمات مقتضی صبح روز بعد تشکیل خواهد شد؛ جلسه‌ای که به مصوباتی همچون تعطیلی مدارس ابتدایی و مهدهای کودک استان تهران (منهای دو شهر)، فراگیر شدن طرح زوج و فرد از در منازل و ... انجامید ولی به نظر می‌رسد جزئیاتی از نظر حاضران در آن دور ماند تا زمینه‌ساز بروز اختلاف بین مسئولان در آینده‌ای نزدیک باشد.

ظاهرا در این نشست به رغم تدبیر شدن کلیه جوانب، شرایط ملغی شدن تصمیمات من جمله زمان ملغی شدن و یا نهاد ملغی کننده تعیین نشد تا همین عامل موجب شود که امروز، در شرایطی که ساعاتی دیگر نخستین روز کاری هفته بعد از سپری شدن تعطیلات عزاداری حسینی از راه می‌رسد، رئیس پلیس راهور تهران از لغو طرح زوج و فرد سراسری از فردا صبح خبر داده ولی از استانداری خبر برسد که این تصمیم از یکشنبه لغو خواهد شد نه شنبه!

این تشتت به مراتب در سایر سطوح پر رنگ تر به نظر می‌رسد: از یکسو به گفته استاندار تهران، فردا کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران تشکیل جلسه خواهد داد و با توجه به نظر کارشناسان، درباره ادامه دادن یا ندادن اجرای طرح زوج و فرد از در منازل تصمیم گیری خواهد کرد و حتی گفته می‌شود که ممکن است افزایش محدوده اجرای طرح زوج فرد، از تصمیمات این نشست باشد، اما از آنجایی که مجری اینگونه تصمیم‌ها (سراسری بودن یا نبودن طرح زوج و فرد)، پلیس راهور است، به نظر می‌رسد که لغو زوج و فرد سراسری از صبح شنبه، نزدیک‌تر به واقعیت بوده و سخنان استاندار ارزش اجرایی نداشته باشد.

استانداری می‌گوید زوج و فرد سراسری ادامه دارد و راهور می‌گوید نه!

اما از سوی دیگر، با توجه به اذعان مسئولان استانداری به کاهش آلودگی هوا و لغو تصمیماتی مانند تعطیلی مدارس ابتدایی و مهدهای کودک و همچنین بازگشت ساعت کار اداری کارمندان تهران از فردا به شرایط قبل، تداوم طرح زوج و فرد سراسری، ولو به مدت یک روز، حکایت از نوعی لج و لج بازی میان ایشان و پلیس راهور داشته و شائبه قدرت نمایی در آن به چشم می‌خورد که البته با تبعیت نکردن پلیس راهور تهران از این تصمیم (فارغ از درست بودن یا نبودن آن)، می‌توان سطح اختلاف دو طرف را تا قانون شکنی متصور بود.

این در حالی است که بر اساس قانون، استانداری در جایگاه تصمیم گیری در این زمینه اولی بوده و پلیس به لحاظ ساختار تعریف شده، تنها مجری قوانین محسوب می‌شود ولی چون مرجع رسیدگی کننده به اختلاف ایشان ظاهرا نامعلوم است، سخنان هر یک از طرفین ماجرا می‌تواند به جهاتی اثرگذار باشد.

بدین ترتیب هرج و مرجی کلید می‌خورد که نشانه‌های آن به وضوح در رسانه‌ها هویداست؛ یکی سخنان پلیس را منعکس می‌کند و دیگری مواضع استانداری را و البته هستند رسانه‌هایی که پوشش خبری هر دو روایت را در دستور کار قرار داده‌اند تا حاصل، هر چه باشد، بی شباهت به خبررسانی و معادل تزریق سر درگمی جلوه کند.

این در حالی است که اختلاف پلیس راهور و استانداری بر سر چنین مقوله‌ ساده‌ای از این رو جالب توجه است که در پس آن، آنچنان پراکندگی و تفرقی هویدا می‌شود که می‌تواند یکی از بارزترین دلایل بحرانی شدن وضعیت هوا در کلانشهر تهران لقب بگیرد؛ به این صورت که می‌توان مدعی بود وقتی در اتخاذ تصمیمات اضطراری در کلانشهر پایتخت و لغو آن، هیچ گونه یکپارچگی و مرکزیتی یافت نشده و هر نهادی ساز خود را می‌زند، آشکار است که در شرایط دیگر (شرایط غیر اضطراری!)، وضعیت به مراتب وخیم تر بوده و اختلافات عمیق‌تر و احتمالا خانمان برانداز تر است.

بدین ترتیب باید از یکسو شکرگذار باشیم که در مواردی همچون تصمیم به تعطیلی مدارس، اختلافاتی مانند آنچه درباره طرح زوج و فرد رخ می‌دهد، تاکنون رخ نداده و از سوی دیگر از و طرف غائله پیش آمده بپرسیم که اگر برخی مردم از تصمیمات ایشان و کلنجار بر سر تداوم یا لغو زوج و فرد سراسری متضرر شوند، تکلیفشان چه بوده و حکم ضرر رسانندگان چیست؟!

برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناک را از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:

لینک دریافت Toolbar تابناک

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی