در حالی که چندی پیش، وزیر صنعت و معدن و تجارت، چراغ سبز افزایش قیمت را به خودروسازان نشان داد، بلافاصله شرکتهای خودروسازی یک به یک شروع به دورخیز برای افزایش دوباره بهای خودروهای داخلی کردهاند، تا جایی که مدیر عامل سایپا از افزایش قیمت تمام محصولات این شرکت خبر داده است.
به گزارش «تابناک» پس از آن که وزیر صنعت و معدن و تجارت به یکباره اقدام به ختم غائله قیمتگذاری خودرو کرد و با صراحت هر چه تمامتر اعلام نمود که بهای خودرو کاهش نخواهد یافت و با اختصاص یافتن ارز آزاد به خودروسازان باید منتظر افزایش قیمت خودروها باشیم، شرکتهای خودروسازی بلافاصله با بهره از فرصتی که وزیر صنعت برای آنها آماده کرد، اقدام به دورخیز برای افزایش بهای خودرو کردهاند.
در این باره باید گفت، پس از آن که مدیر عامل ایران خودرو از افزایش قیمت خودروهای خانواده پژو و رنو خبر داد، مدیر عامل سایپا نیز خبر از آن داده که بهای خودروهای این شرکت افزایش خواهند یافت.
مدنی افزوده است: در گذشته قیمت انواع خودرو با ارز مبادلهای محاسبه میشد، ولی هماکنون بهای خودرو با ارز آزاد محاسبه میشود. به همین منظور، قیمت خودرو باز هم افزایش خواهد داشت، زیرا دیگر ارز مبادلهای به خودرو تعلق نمیگیرد.
وی ادامه داد: همه محصولات سایپا شامل این افزایش قیمت خواهند بود و خودروهایی که در شرکت خودروسازی سایپا مونتاژ میشوند به علتارزبری بیشتری که دارند، احتمالا افزایش قیمت بیشتری هم خواهند داشت.
وی اشاره کرد: ما درخواستهای افزایش قیمت در تمامی محصولات سایپا را به سازمان حمایت اعلام کردهایم و منتظر پاسخ از سوی این سازمان برای اجرای افزایش قیمتها هستیم.
جالب این که مدیرعامل شرکتهای خودروسازی، در حالی از تأثیر ارز آزاد بر افزایش قیمت خبر میدهد که پیش از این نیز به اذعان خود آنها، ارز مبادلهای در اختیار خودروسازان قرار نمیگرفت و آنها از بازار آزاد ارز خود را تهیه میکردند و این در حالی بود که مسئولان خودروسازی کشور، بارها اذعان کرده بودند که مجبور به تهیه ارز خود از بازار آزاد هستند.
در همین حال نعمتزاده در یک اظهارنظر جالب گفته بود: از این پس خودروسازان ارز آزاد دریافت میکنند و به علت تغییرات پیش آمده، امسال ارز کل خودروهای سواری را به علت سهمیهبندی و تقسیم ارز روی ارز متقاضی یا آزاد بردیم و آن چیزی که برای قیمتها قبلا محاسبه شده بود، بر مبنای ارز مبادلهای بود.
وزیر صنعت به گونهای سخن گفته که گویا ادعاهای پیشین خودروسازان درباره تهیه ارز از بازار آزاد را به کل نشنیده و تهیه ارز آزاد، گویی رویداد جدیدی است که باید بنا بر آن بهای خودرو افزایش یابد!
این در حالی است که هنوز درخواستهای مشتریان و مصرفکنندگان در خصوص افزایش کیفیت خودروهای داخلی و ایجاد یک فضای رقابتی در صنعت خودرو محقق نشده و سیاستهای وزیر صنعت جدید ـ که گویا به یکباره از دهه 70 به 90 پرت شده است (!) ـ بر خلاف اظهارات پیشین خود وی نه در راستای ایجاد تحرک در صنعت خودرو با تدوین استراتژیهای جدید، بلکه عملا فراهم کردن میدان تاختوتاز برای خودروسازان، حتی بیش از آنچه پیشتر دیدیم، است.
از سوی دیگر، نعمت زاده عنوان کرده بود که از خودروسازان میخواهیم قیمتها را زیاد افزایش ندهند؛ اما مدنی از افزایش قیمت 30 درصدی خودروها خبر داده است؛ یعنی حتی بیش از آنچه سال گذشته سازمان حمایت برای افزایش قیمت خودرو مشخص کرده بود. در این باره باید گفت، یا خودروسازان و یا نعمت زاده منظور یکدیگر را از «زیاد» متوجه نشدهاند!
همان گونه که پیشتر نیز گفته شد، انتظار کاهش قیمتی که در بازار خودرو میرفت، به یکباره پایان مییابد و باید منتظر ماند که تا چند روز دیگر، بهای خودروها دوباره با یک شیب تند میانگین 30 درصدی افزایش یابد. این درحالی است که هیچ اتفاقی در راستای تأمین نظریات مصرفکنندگان ـ نه از سوی دولت و نه از سوی مجلس ـ نیفتاده و همچنان حمایتهای وزیر صنعت از خودروسازان، حاشیه امن تضمینی برای تاخت آنها فراهم کرده است.