بازدید 31283
«پنجمعه» با «تابناک»

فیلم: ویولن نوازی ذوالفنون را ببینید و بشنوید

این هفته نیز اتفاقات فرهنگی مهمی در کشور رخ داد و در آخر هفته پیش رو نیز فرصت‌های مناسبی فراهم است تا ایام تان را به نحو مطلوب مدیریت کنید که به برخی از آنها در این «پنجمعه» نیز اشاره خواهد شد اما پیش از آن، به قطعه‌ای از نوای ویولن نوازی استاد محمود ذوالفنون برادر استاد جلال ذوالفنون و از اساتید ویولن که به تازگی در گذشته، گوش بسپارید.
کد خبر: ۳۵۳۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۹ 23 October 2013
این هفته نیز اتفاقات فرهنگی مهمی در کشور رخ داد و در آخر هفته پیش رو نیز فرصت‌های مناسبی فراهم است تا ایام تان را به نحو مطلوب مدیریت کنید که به برخی از آنها در این «پنجمعه» نیز اشاره خواهد شد اما پیش از آن، به قطعه‌ای از نوای ویولن نوازی استاد محمود ذوالفنون برادر استاد جلال ذوالفنون و از اساتید ویولن که به تازگی در گذشته، گوش بسپارید.

به گزارش «تابناک»، این هفته در حوزه فرهنگ مهم ترین اتفاق محل توجه، نمایش فیلم «گذشته» آخرین ساخته اصغر فرهادی به عنوان نماینده سینمای فرانسه بود که جشنواره مذکور نیز عنوان کرده بود این فیلم را به واسطه آنکه کمپانی ممنتو سرمایه گذارش بوده و تهیه کننده اش نی فرانسوی بوده، به عنوان نماینده فرانسه پذیرفته که البته منطق چندان محکمی ندارد اما در عین حال همین حرکت استوار بر منطق سست با جنجال‌های فراوانی همراه شد و به چالشی ترین خبر هفته مبدل گشت.

در کنار این اتفاق، در پی تشکیل شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در محل وزارت ارشاد و اعلام رسمی انتصاب ابوذر ‌ابراهیمی ترکمان رایزن فرهنگی سابق ایران در روسیه به عنوان رئیس جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در واپسین روزهای این هفته، دورنمای رایزنی های فرهنگی ایران که سفارتخانه‌های کشورمان که به نوعی پایگاه های فرهنگی ایران برای توسعه تعاملات فرهنگی با دیگر ملل است، قابلیت تحلیل و ارزیابی پیدا کرد.

تصادف گوهر خیراندیش در سر صحنه فیلم تازه بهروز افخمی (آذر، شهدخت، پرویز و دیگران) نیز جزو اتفاقات مهم هفته بود که بخش قابل توجهی از نگاه نشریات بالاخص سینمانویسان را درگیر خود کرده بود، به خصوص آنکه در ابتدا اخبار دقیقی درباره کیفیت این اتفاقات و نوع برخورد خودروی در حال گذر در لوکیشن خیابان با خیراندیش به گوش نمی رسید اما در نهایت با تثبیت وضعیت این بانوی بازیگر سینمای ایران، این موضوع از بطن به حاشیه رفت و سایر مسائل سینمای ایران مورد توجه بیشتر قرار گرفت.

اتفاق مهم دیگری که در این هفته رخ داد، تغییرات در اداره ممیزی کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد بود که باید به فال نیک گرفت و امیدوار بود تیم جدیدی که به مرور در این اداره مستقر می‌شوند برخلاف پیشین‌یان از برخورد سلیقه‌ای با محتوای کتب پرهیز کنند، عنوان نویسنده را پیش از ممیزی نخوانند و زمینه را فراهم سازند تا در آینده ممیزی تابع یک آیین نامه بسیار جزئی نگر باشد و ممیزان کار راحتی چون تطبیق قانون با اصل نوشته را داشته باشند که سرعت عمل در بررسی محتوای کتب را نیز به سهولت گرایش خواهد داد.

همچنین راه‌اندازی اتحادیه گالری‌داران، تاکید بر تحرک‌بخشی به بازار هنر و امید به پویایی جامعه هنری در سایه حضور مدیران آگاه به هنر در دولت جدید، مهم‌ترین محورهای کنفرانس خبری گروه تجسمی هفت نگاه بود؛ کنفرانسی که با حضور مدیران گالری‌های تشکیل دهنده این گروه تجسمی، آریا اقبال شکوهی، الهه جواهری، لیلی گلستان، فریال سلحشور، لی لا ثمری و مژگان والی پور بود و بعید نیست به زودی شاهد این اتفاق بود که البته به نظر می رسد چنین رویدادی مهمی در عرصه گالری داری نیاز به مشارکتی به مراتب بسش از این گالری ها دارد.

فیلم: ویولن نوازی ذوالفنون را ببینید و بشنوید
عکس برگزیده حسین فاطمی

از دیگر اتفاقات مهم هفته اینکه، امسال نهمین دورهٔ این نمایشگاه عکاسی به همت انیستیتوی هنر سن‌دیگو در کالیفرنیای آمریکا در موزه هنر پورتلند، برگزار شد که حسین فاطمی از ایران با تک عکسی از مجموعهٔ «میراث مین» به عنوان برندهٔ گرنت 2 هزار دلاری این رقابت بین‌المللی معرفی شد.  این عکاس مستند ایرانی در این مجموعه پرتره‌هایی از مردم غیرنظامی افغانستان ارائه کرده است که در اثر برخورد با مین‌های زمینی ناشی از جنگ‌های داخلی این کشور دچار معلولیت جسمانی شده‌اند.

در کنار این اتفاقات درگذشت استاد محمود ذوالفنون برادر زنده یاد استاد جلال ذوالفنون در سن 93 سالی نیز جزو اتفاقات ناخوشایند هفته بود که باعث شد این استاد پرسابقه پس از بیش از هشت دهه ویولن نوازی، غزل بدرود را بخواند و به برادر و پدرش بپیوندد. به همین مناسبت این هفته نیز قطعه ای از این استاد موسیقی را تقدیم تان می‌کنیم.


هم آوایی دف و پیانو برای نخستین بار در موسیقی «جز»!

برای نخستین بار در کشور گروه موسیقی "کلاویه" در استان اصفهان همنوازی دو پیانو و دف را تجربه می‌کند. سرپرست گروه موسیقی کلاویه گفته که سبک این موسیقی سبک "جز" خواهد بود و در این کنسرت هفت تا هشت قطعه از قطعات معروف دنیا همراه با تک نوازی نوازندگان اجرا خواهد شد.

این کنسرت که فردا از ساعت 8 و 30 دقیقه عصر در سالن استاد فرشچیان روی صحنه می رود، از نوازندگی دو نفر دیگر از نوازندگان مطرح کشور به نام‌های دکتر آربی بابومیان و محسن طاهرزاده بهره خواهد برد.


وقت تماشای نقش آفرینی تکراری نیکی کریمی و هنگامه قاضیانی

«با مرگ مرموز شهرزاد، ليلا و آزاده، تولد فرزندي كه مينو در رحم دارد به مشكل بر مي خورد، او در جستجوي پناهگاهي امن براي به دنيا آوردن فرزندش است اما يک محفل شش تايي در پي سقط اين كودک، تا اينكه ...» این خلاصه داستان فیلم «بشارت به يك شهروند هزاره‌ سوم» به کارگردانی محمدهادی کریمی است. برف روی شیروانی داغ، آدمکش، امشب شب مهتابه، انعکاس، شکرانه، غیرمنتظره، چشمان سیاه و... برخی از آثار پیشین کریمی است و این فیلم تازه ترین اثر اوست که باعث شده نام کریمی پس از نزدیک به چهار سال به تیتراژ فیلم های سینمایی در حال اکران بازگردد.

«بشارت به يك شهروند هزاره‌ سوم» که مضمونی در نقد شیطان پرستی و فرقه های تاز دارد و  علاوه بر هنگامه قاضياني و نيكي كريمي، حميد فرخ نژاد، مهدي احمدي، بيتا فرهي، فرخ نعمتي، امير حسين آرمان، خاطره اسدي، ساعد سهيلي، احمد ساعتچيان، شهرزاد كمال زاده و چند بازیگر دیگر مقابل دوربین رفته اند، شاید به واسطه سفارشی بودن آنچنان که باید و شاید دارای سطح بالایی نیست و به سمت یک فیلم شعاری رفته که سرنوشت چنین آثاری در گیشه معمولاً مشخص است، مگر آنکه اتفاق خاصی بیافتد که بعید است این اتفاق شامل حال این فیلم شود.

فیلم: ویولن نوازی ذوالفنون را ببینید و بشنوید

شاید کارگردان نتوانسته در حد انتظار از بازیگران بازی بگیرد و یا شاید بازیگران دغدغه های ذهنی داشته اند که نتوانسته اند بر روی نقش هایشان متمرکز شوند اما به هر حال هرچه بوده، نیکی کریمی و هنگامه قاضیانی دو بازیگر توانمند سینمای ایران در این اثر به شدت تکراری بازی می کنند و چیزی بر آنچه در بازیهای پیشین شان شاهد بوده ایم، نیافزوده اند و از این حیث شاید این فیلم چندان باب میل تان نباشد، هرچند از حداقل استانداردها برخوردار است و لااقل به ورطه فیلم فارسی که هنوز برخی تهیه کنندگان و کارگردانان دچارش هستند، نیافتاده است.

در کنار بشارت منجی، شاهد اکران محدود «میراث چینی 3D» با بازی جکی چان در سینما آزادی هستیم که اتفاق مبارکی است و باید تلاش کرد تا امکان حضور فیلم های خارجی در گیشه سینمای ایران جهت افزایش فضای رقابتی و ارتقاء کیفیت آثار ایرانی بیش از پیش فراهم شود و از اینکه محصول ایرانی توان رقابت با اثر اروپایی یا آمریکایی را ندارد، سخن به میان نیاورد که ادعای سینماگران کشورمان بیش از این حرف هاست، هرچند از ادعا تا عمل فاصله فراوانی است اما به هر حال باید تلاش کرد تا با کیفیت فیلم سازی هم در فرم و هم در شکل پرداخت قصه، بتوان رقابت کرد.

گناهکاران، دربند، هیس! دخترها فریاد نمی زنند، دهلیز، به خاطر پونه، کلاس هنرپیشگی، بزرگمرد کوچک، جا به جا، هیچ کجا - هیچ کس دیگر فیلم های روی پرده هستند که در میان آنها دربند علی رغم مضمون نه چندان شاخصش و پس از آن پل چوبی با وضعیت مشابه بیش از سایر فیلم‌های می فروشند و به هر حال گزینه های پیش رویتان برای گذران این آخر هفته در سینما، این آثار هستند.

 
مستندنگاری ایران با عکس‌های گلستان، جلالی، مهری و...

مهم ترین اتفاق حوزه هنرهای تجسمی در این هفته شاید برگزاری نمایشگاه  "گوشه‌ای از مستند نگاری۱۳۵۷-۱۳۹۲" در گالری راه ابریشم باشد. در این نمایشگاه آثاری از بهمن جلالی، کاوه گلستان، رعنا جوادی، هنگامه گلستان، مهشید نوشیروانی، پیمان هوشمندزاده، بهروز مهری، علی رنجبران، مزدک عیاری، محمدرضا سلطانی، تهمینه منزوی، البرز کاظمی و هاشم شاکری از ۳ تا ۲۷ آبان به نمایش درمی‌آید که تصاویر بسیار متفاوت درباره سال های پس از انقلاب و وقایع رخ داده در این دوران است.

تهمینه منزوی عکاس مستند اجتماعی، گردآوری این آثار را بر عهده داشته است.  این نمایشگاه از ۳ آبان هر روز از ساعت ۱۵ تا ۱۹ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در محل گالری راه ابریشم به آدرس تهران، خیابان لواسانی (فرمانیه)، پلاک ۱۰۳ دایر است. بعضی از عکسهای این مجموعه در عین تلخ بودن، زیبا، تکان دهنده، عجیب، نا‌آشنا و حیرت آور هستند. در مجموعه‌ها دید انسان دوستانه عکاس نسبت به محیط پیرامونش مشهود است و بیننده را بی‌تفاوت نمی‌گذارد. پس این تصاویر مثل تصاویر هنری جا دارند که با هر امکانی، نمایشگاه، کتاب، روزنامه به نمایش گذاشته شوند و جای خود را در دنیای عکاسی امروز تثبیت کنند.

فیلم: ویولن نوازی ذوالفنون را ببینید و بشنوید

حبیب‌الله صادقی هنرمند نقاش آثار تازه‌اش را با عنوان «باغ ارغوانی» از روز جمعه ۳ آبان‌ماه در گالری ساربان به نمایش می‌گذارد.   حبیب الله صادقی که طی 2 سال گذشته تازه ترین آثار خود با عنوان « گلشن خیال » در گالری ساربان به نمایش گذاشته بود، قسمتی دیگر از آثار جدیدش را که با همان نگاه خلق شده اند، از روز جمعه 3 آبان ماه با نام «باغ ارغوانی» در این گالری به نمایش می گذارد.  آثار نمایشگاه «باغ ارغوانی» با تکنیک ترکیب مواد روی بوم خلق شده اند. این نهمین نمایشگاه انفرادی حبیب الله صادقی به شمار می رود. او پیش از این بیش از 180 نمایشگاه داخلی و خارجی برگزار کرده است.  نمایشگاه « باغ ارغوانی » جمعه 3 آبان ماه از ساعت 16 تا 20 افتتاح می شود و تا 20 آبان ماه همه روزه بجز سه شنبه ها از ساعت 16 تا 20 دایر است.  علاقه‌مندان می توانند برای بازدید از این آثار به گالری ساربان واقع در خیابان شهید بهشتی،خیابان صابونچی (مهناز)،کوچه مهماندوست،شماره 8 مراجعه کنند.       

فرهنگسرای نیاوران از فردا پنج‌شنبه ۲ آبان‌ماه شاهد برپایی ششمین نمایشگاه فروش آثار نقاشی و مجسمه از سوی گروه هنری هفت نگاه خواهد بود.  نمایشگاه هفت نگاه هر ساله با مشارکت ۷ گالری‌ الهه، دی، گلستان،‌ هفت ثمر،  آریا، والی و ماه‌مهر برگزار می‌شود.  در این دوره ۳۰۰ اثر از حدود ۳۰۰ هنرمند به نمایش گذاشته می‌شود از جمله آثاری از ناصر اویسی، تاها بهبهانی، رضا بانگیز، افشین پیرهاشمی، محمدعلی ترقی‌جاه، صداقت جباری، محمدابراهیم جعفری، ابراهیم حقیقی، بهرام دبیری، کامبیز درم‌بخش،‌ حسینعلی ذابحی، سهراب سپهری، ایرج زند،‌طلیعه کامران،‌پرویز کلانتری، فرشید مثقالی، حسین محجوبی،‌بیتا وکیلی، رضا یحیایی و ...  نمایشگاه هفت نگاه تا ۱۳ آبان‌ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۹ در فرهنگسرای نیاوران برپاست. 

گالری مهروا از روز جمعه ۳ آبان‌ماه پذیرای نمایشگاهی از آثار هنرمندان کاریکاتوریست خواهد بود.  در این نمایشگاه آثاری از کامبیز درم بخش، جواد علیزاده، داوود شهیدی، علی جهانشاهی، جمال رحمتی،حسن کریم زاده،فیروزه مظفری، هادی حیدری ،سیامک پورجبار ، بهزاد باشو، ایلیا تهمتنی، آروین، پیام برومند،سارا طبیب زاده و  مهدی کریم زاده به نمایش درخواهد آمد.  نمایشگاه دورهمی تا ۱۹ آبان ماه همه روزه به جز پنجشنبه ها در گالری مهروا به آدرس تهران – کریم خان زند – خیابان شهید عضدی ( آبان جنوبی ) پلاک 38 دایر است.    

نمایشگاه عکس «حسن غفاری »، با هدف مردم نگاری مردم در بویر‌احمد، در نمایشگاه موزه عکس خانه شهر برگزار می شود. افتتاحیه این نمایشگاه یکشنبه 5 آبان از ساعت 3 تا 5 بعد ازظهر است. شهرستان بویراحمد از شهرستانهای ایران در استان کهگیلویه و بویراحمد است. مرکز این شهرستان، شهر یاسوج است. عکس‌های این نمایشگاه در دهه 70 با دوربین آنالوگ گرفته شده است. این عکس‌ها از آرشیو دهه 70 این عکاس بوده که بسیاری از پروژه‌های عکاسی خود را کهگیلویه و بویراحمد گذرانده است.

فیلم: ویولن نوازی ذوالفنون را ببینید و بشنوید

گالری آتبین روز جمعه ۳ آبان‌ماه پذیرای نمایشگاهی از عکس‌های «رکسانا فاضلی» است.  این نمایشگاه با عنوان «میکرو خیابان» شامل تازه‌ترین آثار این هنرمند عکاس است. نمایشگاه «میکرو خیابان» تا ۱۴ آبان‌ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۱ در گالری آتبین به نشانی خیابان ولی‌عصر،ضلع جنوب چهارراه پارک‌وی، کوچه خاکزاد، پلاک ۴۲ دایر است.

همچنین نمایشگاهی از عکس‌ها و آثار ویدئوآرت «علی سعادتمند» با عنوان «عروسی خون» از روز جمعه ۳ آبان‌ماه در گالری سین گشایش خواهد یافت. این نمایشگاه تا ۱۲ آبان‌ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ ادامه خواهد داشت.  گالری سین در شهرک غرب، خیابان هرمزان، خیابان پیروزان جنوبی، خیابان ۱۲، پلاک ۱۶واقع است.

گالری ویژه هر ماه پذیرای یکی از طراحان گرافیک کشور است و در آبان‌ماه نیز روز جمعه ۳ آبان‌ میزبان «آیدین آغداشلو»‌ است که در برنامه «از نزدیک» به بحث و گفت‌وگو با این هنرمند پرداخته می‌شود و نمایشگاهی از آثار آغداشلو نیز در این گالری برپا می‌شود.  مدرسه ویژه در خیابان خرمشهر -خیابان شهید عربعلی (نوبخت) - خیابان سوم - ضلع جنوب غربی میدان سوم نیلوفر - ساختمان شماره 5 واقع است.

روزهای فرهنگی ژاپن در ایران از 30 مهر تا 3 آبان در خانه هنرمندان ایران در حال برگزاری است. در ادامه روزهای فرهنگی ژاپن در ایران ویژه برنامه‌ای جهت معرفی فرهنگ ژاپنی به مردم ایران در دو بخش کودکان و بزرگسالان جمعه 3 آبان در فضای باز خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.  اوریگامی، خوشنویسی ژاپنی، کاریکاتور از چهره کودکان و عکاسی از چهره کودکان برنامه های بخش کودکان است که از ساعت 14 تا 16 برگزار می شود.  در بخش بزرگسالان نیز از ساعت 16 تا 18 گل آرایی، آشپزی، شمشیربازی و اجرای موسیقی در نظر گرفته شده است.

گالری‌های خانه هنرمندان از روز جمعه ۳ آبان‌ماه در اختیار سومین نمایشگاه «سرو نقره‌ای» قرار خواهد گرفت و موزه هنرهای دینی امام علی (ع) نیز روز شنبه ۴ آبان‌ماه پذیرای بخش طراحی حروف فارسی به عنوان بخش ویژه نمایشگاه «سرو نقره‌ای» خواهد بود.  سومین نمایشگاه سرو نقره‌ای و طراحی حروف فارسی با حضور میهمان ویژه این دوسالانه «استفان زاگمایستر» که به تارانتینوی طراحان گرافیک دنیا شهره است، ۳ و ۴ آبان‌ماه در خانه هنرمندان و موزه امام علی(ع) برگزار می‌شود. در این دوره از نمایشگاه ۷۴۴ اثر از ۱۶۴ طراح انتخاب شده است و در بخش طراحی حروف نیز ۱۱۷ اثر از ۷۰ طراح داخلی برای نمایشگاه انتخاب شده است و در بخش آثار خارجی نیز ۶۱ اثر روی دیوار خواهد رفت. این نمایشگاه تا ۹ آبان‌ماه در گالری‌های خانه هنرمندان و موزه امام علی (ع) ادامه دارد.

و اینک به تماشای ویولن نوازی زنده یاد استاد محمود ذوالفنون از آخرین یادگارهای ابوالحسن خان صبا بنشیند.

دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۳
روحش شاد
خدایش بیامرزد
جان من فدای آرشه ویولون
انگار داره رو تاروپود تنم کشیده میشه
آاااااااااااخ جووووووووووووون ویولون عاشقشم
ایول
یزدان پاک موسیقی ایران را حفظ کند
زیبا بود ممنون
حالا اگه یه اثر غیر اخلاقی بود هزار نفر تا حالا کامنت گذاشته بودن!
صدا و سیما در حق این هنرمندان جفا میکنه . چرا نمیزارن مردم با هنر و چهره این افراد برجسته آشنا شن ؟!
حتما باید از بین ما بروند این عزیزان که ما باهاشون اشنا شویم
بزرگان ما تا زنده اند به یاد آنها نیستیم! واقعاً که ما ایرانیان مرده پرستیم
یاده استاد ذوالفنون گرامی
روحش شاد حیف شد قدرشون را ندونستیم
یادش گرامی
عالی بود . دست زییباتون درد نکنه.
سپاس
درود و رحمت خداوند بر او
روحش شاد یادش به خاطره بماند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل