بازدید 19992
کیوسک بین‌المللی «تابناک»

بازتاب روز نخست مذاکرات ژنو در مطبوعات جهان

متن و حواشی نخستین روز از دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در ژنو، مهم‌ترین موضوعی است که از روز گذشته تاکنون در مرکز توجه مطبوعات بین‌المللی قرار گرفته است. تحلیل‌ها از فضای روز نخست مذاکرات، موضع اتحادیه اروپا و آمریکا درباره گفت‌و‌گوهای روز گذشته و همچنین دیدگاه ایران نسبت به این موضوع، مهم‌ترین محورهای مطالب مطبوعات جهان را تشکیل می‌دهد.
کد خبر: ۳۵۱۵۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰ 16 October 2013
بازتاب روز نخست مذاکرات ژنو در مطبوعات جهان
متن و حواشی نخستین روز از دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در ژنو، مهم‌ترین موضوعی است که از روز گذشته تاکنون در مرکز توجه مطبوعات بین‌المللی قرار گرفته است. تحلیل‌ها از فضای روز نخست مذاکرات، موضع اتحادیه اروپا و آمریکا درباره گفت‌و‌گوهای روز گذشته و همچنین دیدگاه ایران نسبت به این موضوع، مهم‌ترین محورهای مطالب مطبوعات جهان را تشکیل می‌دهد.

بازتاب روز نخست مذاکرات ژنو در مطبوعات جهان

به گزارش «تابناک»، روزنامه «گاردین» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می‌نویسد مذاکره روز گذشته، نخستین گفت‌و‌گوی ایران و قدرت‌های جهانی طی سال‌های اخیر است که در آن، موضوعات با جزئیات کامل و ‌‌دقیق مورد بحث قرار گرفته است؛ افزون بر این، به باور این روزنامه، طرفین گفت‌و‌گو در حالی وارد دومین روز مذاکرات می‌شوند که نخستین نشانه‌های پیشرفت واقعی در این زمینه خودنمایی کرده است.

گاردین اشاره می‌کند، ‌بر خلاف دوره‌های پیشین مذاکرات، گفت‌و‌گو‌ها این بار به زبان انگلیسی برگزار شده، زیرا هم ظریف و هم عراقچی، کاملاً به این زبان مسلط هستند. به این ترتیب، با حذف زمان مورد نیاز برای ترجمه مکالمات، سرعت مذاکرات دست‌کم دو برابر شده است.

بازتاب روز نخست مذاکرات ژنو در مطبوعات جهان

روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» نیز گزارشی از روز نخست مذاکرات را منتشر کرده و می‌نویسد، همین که هنوز هیچ خبری از محتوای گفت‌و‌گو‌ها به بیرون درز نکرده، خود خبر خوبی است. به باور این روزنامه، دیدار میان هیإت‌های ایرانی و آمریکایی و همچنین این موضوع که طرف غربی و یا ایرانی، هیچ یک اطلاعاتی از محتوای مذاکرات را در اختیار مطبوعات نگذاشته و صرفاً به بیانیه‌های کوتاه قناعت کرده‌اند، حاکی از آن است که احتمال ‌پیشرفت و توافق در گفت‌و‌گو‌ها وجود دارد. مانیتور با اشاره به سخنان مایکلمان، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌نویسد ‌برای نخستین بار، گفت‌و‌گوهای طرفین وارد جزئیات و مسائل فنی و تخصصی شده است.

بازتاب روز نخست مذاکرات ژنو در مطبوعات جهان

خبرگزاری «رویترز» موضوع دیدار دوجانبه معاونین وزرای خارجه ایران و آمریکا را مورد توجه قرار داده است. به نوشته این خبرگزاری، یکی از مقامات ارشد آمریکایی گفت‌و‌گوی این دو دیپلمات را «مفید» توصیف کرده است. رویترز اشاره می‌کند ‌به گفته این مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، دیدار وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آمریکا با عباس عراقچی، همتای ایرانی خود نزدیک یک ساعت به طول انجامیده است. وی افزوده: «گفت‌و‌گو‌ها سازنده بود و ما می‌خواهیم مباحثات خود را در نشست فردا که با حضور همه اعضای گروه ۱+۵ و ایران برگزار می‌شود، ادامه دهیم».

بازتاب روز نخست مذاکرات ژنو در مطبوعات جهان

در همین باره، خبرگزاری کویت نیز موضع آمریکا را در قبال مذاکرات روز گذشته بازتاب داده و می‌نویسد، «جی کارنی»، سخنگوی کاخ سفید، ضمن استقبال از مذاکرات روز گذشته، آن را «امیدبخش» توصیف کرده است. در همین حال، «جن پساکی»، سخنگوی وزارت خارجه این کشور نیز گفت‌و‌گو‌ها را «مثبت» ارزیابی کرده است.

به گفته کارنی، گروه ۱+۵ به دنبال رسیدن به توافقی است که در پایان، همه نگرانی‌های جامعه جهانی درباره برنامه هسته‌ای ایران را حل و فصل کند. وی افزوده: «پس از روز نخست، ما نسبت به حصول پیشرفت در ژنو امیدواریم». با این حال، وی تأکید کرده نباید انتظار موفقیت یک شبه را داشت، زیرا این موضوع، بسیار پیچیده و در مواردی بسیار فنی و تخصصی است.

بازتاب روز نخست مذاکرات ژنو در مطبوعات جهان

در پایان، برخی منابع خبری نیز دیدگاه ایران نسبت به مذاکرات روز گذشته را مورد توجه قرار داده‌اند. از این جمله می‌توان به «یورو نیوز» اشاره کرد که با اشاره به سخنان عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران می‌نویسد، به باور طرف ایرانی، روز نخست مذاکرات «سازنده» بوده است.

این سایت به نقل از عراقچی می‌نویسد: «طرف‌های دیگر از جدیت ایران در از‌سرگیری گفت‌و‌گو‌ها و نیز از پیشنهاد ایران استقبال کردند. ما توافق کردیم که گفت‌و‌گو‌ها ادامه پیدا کند». یورو نیوز اشاره می‌کند ‌به گفته عراقچی، متن پیشنهادهای ایران محرمانه است و تا زمان رسیدن به توافق، فاش نخواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱۶
در گذشته هم تمام مذاکرات خوب و رو به جلو توصیف شدند ولی در عمل چنین نبوده . انشا الله امذاکرات این بار واقعا خوب پیش رفته باشند .
مطمئنم که آقاى ظريف و همکاراشون ايرانى ها رو سربلند از مذاکرات بيرون ميارن. زنده باد ايران.
والا دوره های قبل هم همینطوری جوسازی میکردند و میگفتد سازنده و امیدبخش بوده. ولی آخرش چی میشد؟

امیدواریم این بار مثل دفعات قبل نباشه
انشالله مشکلات حل بشه و کور شود هر آنکه نتواند دید بهروزی کشور را.
اگر در زمینه انرژی هسته ای ما را محدود کنند ما میتوانیم بر روی انرژی های نو و تجدید پذیر متمرکز شویم و کسی هم نمیتواند در این زمینه ما را مواخذه کند.فروش انرژی حاصل هم سود بالایی برای ما داره.سرمایه گذاری کمتری هم لازم داره.کشور ایران منابع انرژی خوبی هم دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
تا جایی که من اطلاع دارم انرژی هسته ای تو زمینه های مختلف پزشکی، کشاورزی و ... کاربرد داره. آیا انرژی هایی مثل خورشیدی ، بادی و یا هر چیز دیگه این همه کاربرد رو دارند؟
با سلام.
خدا رو شکر همونجور که پیش بینی می شد مذاکرات داره خوب پیش میره و امیدواریم پس از سالها با خبرهای خوشی همراه باشد.

البته در این شرایط تهدیدها و دم تکون دادن های اسرائیل برای ما خیلی جالب است!
به قول بنده خدائی ما تضمین می کنیم که اگر هواپیماهای اسرائیل به ایران حمله کنند حتی یک گلوله ه به سمت آن هواپیما ها شلیک نکنیم! فقط بدانند که در زمان برگشت دیگر اسرائیلی وجود ندارد که بخواهند بر روی آن فرود بیایند!!!
آفرین.به امید استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای و رفع تحریم هایی که گریبان گیر ملت شده.
ایشالا که خیر باشه اما مهم اینه که به جای گام های رو به جلو در سیاست خارجی عقبگرد نداشته باشیم
درود بر روحانی
انشااله همه چی درست بشه تا ملت از بدبختی رها بشن
انشالله اين مذاكرات موردرضايت حق تعالي واقع شده وموجب صلح دربين بشريت گردد
امیدواریم. خداوند مننان کمک کند تا مذاکرات مثبت باشد .تا این ملت خوب ایران شاد ومسرور شوند.
امیدواریم که این مذاکرات به نتیجه مطلوب برسدوحق ملت شریف ایران خدای ناکرده پایمال نشود زیرا آیندگان مارا سرزنش نکنند .بنابراین به درگاه باری تعالی پناه برده ودراین روز عزیزوعید بندگی (عید قربان)دعا میکنیم که انشاالله تیم مذاکره کننده سربلند به کشور برگردندودعای خیر ملیونها ایرانی بلکه مستضعفین جهان راپیش روداشته باشند.
به نظر من با توجه به این که گفتار و رفتار ما در نیویورک کاملا مشخص کرد که فشار ناشی از تحریمها صدایمان را در آورده است، غرب دست از خواسته های اصلی یش که البته ناحق است و بخاطر اسارت غرب در دست یهودیهاست بر نمی دارد و فشارها کماکان ادامه خواهد داشت. لبخند امروزشان موقتی است. خیلی به خودمان وعده ندهیم!
در تعاملات جهانی نباید اونطور که تو می خوای برخورد کنی باید طبق عرف عمل کرد. یعنی همون کاری که هیات ایرانی داره انجام میده و این خوبه و عاقلانه اس.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار