بازدید 14688
از آب گلالود و آلوده تا انتقال آب رودها و خوزستان تشنه؛

محرومیت از نعمات نفت به کنار، با بی آبی در لب رود ماندن چه کنند؟

گرچه تابستان گذشته و گرما و شرجی شدید هم شکسته ولی بی آبی مربوط به این روزها، این ماهها و حتی این سالها نیست که به این زودی تبعات نامطلوب آن تمام شود؛ بدین ترتیب به رغم آنکه از آذرماه 1387 رسیدگی به مشکل کمبود آب در این استان در قالب طرح بزرگ غدير در دستور کار قرار گرفته، ولی هنوز راه درازی تا اجرای کامل این طرح تا افق 1415 باقی مانده است
کد خبر: ۳۵۰۸۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۲ 12 October 2013
تا سخن از محرومیت در خطه جنگ زده خوزستان می‌شود، همه به یاد چاه‌های پر از نفت آن دیار می‌افتند که گاه آخرین مزیت‌هایش به اهالی این منطقه می‌رسد؛ درست مثل اهالی عسلویه و حتی بوشهر که در کمترین فاصله با یک چهارم منابع گازی جهان زندگی می‌کنند ولی هنوز باید کپسول خالی به دوش گرفته و در پی جایی برای پرکردنش باشند. اما این بار سخن از بهره‌مندی از نفت و گاز و محرومیت از نعمات همراه آنها نیست، که خوزستان کارون و کرخه دارد ولی حتی از آب این رودهای خروشان هم محروم است!

به گزارش «تابناک»، هرچه در دوران جنگ تحمیلی عبور از امثال کرخه و کارون برای زدن به قلب دشمن با دشواری‌هایی همراه بود و خلق انواع و اقسام سازه های خاص را می‌طلبید، این روزها دیگر گاه کارون از فرط خشکی سله می‌بندد تا نه این رودها و دیگر رودهای استان شبیه قبل باشد و نه حوزه آبریز آنها نشانه‌ای از دوران سرسبز گذشته به یادگار داشته باشد.

محرومیت از نعمات نفت به کنار، با بی آبی در لب رود ماندن را چه کنند؟

گرچه تابستان گذشته و گرما و شرجی شدید هم شکسته ولی بی آبی مربوط به این روزها، این ماهها و حتی این سالها نیست که به این زودی تبعات نامطلوب آن تمام شود؛ بدین ترتیب به رغم آنکه از آذرماه 1387 رسیدگی به مشکل کمبود آب در این استان در قالب طرح بزرگ غدير در دستور کار قرار گرفته و فاز نخست از سه فاز اجرای آن بیش از دو سال است که بهره برداری شده، ولی هنوز راه درازی تا اجرای کامل این طرح تا افق 1415 باقی مانده است.

هرچه این طرح را بزرگترین، بارزترین، شاخص ترین، مفیدترین، بهترین و هرچه «ترین» دیگر بنامیم و بدانیم، باز مشکل کمی و کیفی آب شرب چهار میلیون و 700 هزار نفر در مناطق شهری و روستایی خوزستان برقرار است و باز شنیدن انتقال آب کارون، کرخه و ... برای ساکنان این ولایت، به بخشیدن چراغی می‌ماند که به خانه رواست اما ظاهرا راهی خانه همسایگان می‌شود تا آنچه برای خودی باقی می‌ماند، گاه آبی شور، گلالود، دارای سختی بالا و البته جیره بندی شده در طول شبانه روز باشد.

نه اینکه خودی و غیر خودی کرده و مرز بندی قائل شویم ولی کیست که نداند در صفِ دریافت سختی‌ها، خوزستانی‌ها به مراتب بیش از سایرین بهره برده‌اند و حالا قرار به تقسیم ثواب هم اگر باشد، یا باید به مساوات عمل شده و برابری رعایت شود و یا اگر این مهم مقدور نبود، بد نیست سهم بیشتری از سختی به دیگران رسیده و بگذاریم ثواب تحمل در مقابل مشقت‌های همراه با آن، نصیب ایشان هم بشود!

این رویکرد به ظاهر خودخواهانه را بگذارید کنار بنیان غلطی که از ابتدا در جابجایی چند ده کیلومتری و گاه چند صد کیلومتری آب رودهای پر آب به دیگر نقاط کشور گذاشته شده تا با بلبشویی مواجه شوید که اکنون گریبان بسیاری از مردمان و حتی مسئولانِ مستقر را گرفته و هر روز قسمتی از آن بروز و ظهور پیدا می‌کند؛ روزی انتقال آب کارون به زاینده رود از فرط بی آبی دردناک می‌شود و روز دیگر بی آبی زاینده رود از انتقال آب آن به جایی دیگر، تاول می‌زند و جالب اینکه در این وانفسا تا قرار می‌شود خشکی امثال دریاچه ارومیه را مرتفع کنیم، باز انتقال رود در زمره نخستین گزینه‌ها مطرح می‌شود.

محرومیت از نعمات نفت به کنار، با بی آبی در لب رود ماندن را چه کنند؟

همه این ها را که کنار گذاشته و امیدواری به اجرای کامل امثال طرح غدیر برای ریشه کن کردن مشکلات کمی و کیفی آب در استان خوزستان را به آن بیافزاییم، تازه آنجاست که شنیدن درباره کندی پیشرفت فاز دوم آبرسانی غدير به دلیل کمبود اعتبار حکم تیر خلاصی بر هر چه امیدواری داشته و ضرورت تسریع این طرح بیش از هر زمانی جلوه خواهد کرد.

اینجاست که جا دارد برای بحران آب خوزستان هم به سان خشکسالی دریاچه ارومیه کارگروه تعریف شود، کارویژه در نظر گرفته شود، تحقیق و بررسی جامع صورت گیرد و پیش از همه اینها، بودجه تصویب شود تا مهر ماندگاری که از دولت قبل اجرایی نشد، با تدبیر ویژه محقق شود تا اگر روزی خواستیم از مردمانی که در جنگ پاک بازی کردند و تن به ذلت ندادند یاد کنیم، به سهم خودمان خجل نباشیم!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۰
انتشار یافته: ۳۲
دز رودخانه فراموش شده.دزفول به دز زنده است مردم دزفول با دز زندگی کرده اند دز را از آنان نگیرید.
درود به تابناك بالاخره يكي يادي از مشكلات خوزستان افتاد.ي بيشنهاد دارم براتون اينقدر ميشه از اين خوزستان مقالات جالبي نوشت حتي تصورش براتون سخته اينقدر مشكل داريم ك نميدونم از كدوم برات بكم
شیشه نزدیکتر از سنگ ندارد خویشی
هر شکستی که به هر کس برسد از خویش است. مردم خوزستان به فکر ( که خودم جزشون هستم) شهر و دیار خودشون نیستن دائما از این میگن که موقع بازنشستگی از این خراب شده میریم اصفهان یا تهران یا ... دلیل بدتر شدن وضع بی خیالی خود مردم.
بهتره رسانه ها به گزارشات کارشناسی بپردازند و از دامن زدن به شایعات روزمره و گاها تفرقه افکن پرهیز نمایند.
نفت از خوزستان. رفاه استفاده از نفت برای بعضی شهرهای دیگه.
آب سرچشمه های دز و کارون هم که چند ساله داره سربالا میره.
یکی نیست بگه مگر از مسئله آب شرب مردم موضوع مهمتری هم تو مملکت هست؟
بابا مریض شدیم. آب لوله کشی شهری را باید با دستگاه تصفیه دوباره تصفیه کنیم. اینو به کی بریم بگیم؟ اداره آب خوزستان هم خودش میدونه. حالا این انصافه که نرخ آب بهای مصرفی ما با بقیه جاها یکسان باشه؟
اصلا چه معنی داره آب خوزستان رو ببرن برا یه منطقه دیگه تا اونجا توسعه پیدا کنه مگه خوزستان چه مشکلی داره که نباید توسعه پیدا کنه.
مردانه خواهش میکنم از مسئولین سایت که یه سر به ابادان بزنن تا ببینن چطور مثل زمان تیرکمون شاه مردم میرن از کنار رود خونه آب ور میدارن میبرن خونه هاشون در حالیکه دو تا رودخونه از وسط شهرشون رد میشه هنوز آب لوله کشی ندارن/ ایضا خرمشهر/سوسنگرد/بستان/ حمیدیه و 80 درصد شهرهای خوزستان. اهواز هم همه پمپ آب و دستگاه تصفیه دارن.
جانا سخن از زبان مامی گویی
سلام
تحلیل درستی است. بنده هم به عنوان یک هموطن خوزستانی چند مورد اضافه کنم :
مورد1- تمام خانواده های خوزستانی ها برای تهیه آب شرب هزینه بسیاری پرداخت میکنند.چرا؟
*-خریدن یک دستگاه پمپ آب جهت رفع فشار بسیار کم آب.
*-خریدن یک دستگاه تصفیه آب جهت رفع گل ولای و سختی ومیکروب زدایی ورفع بوی گند آب آشامیدنی.
*-خریدن وتعویض ماهانه فیلترهای تصفیه آب.
*-تا این جا دست کم 1000000تومان هزینه پمپ آب و دستگاه تصفیه آب میشود .
*- هزینه ی تعویض فیلترها و تعمیر دستگاه و بد شانسی بیاوری دستگاه ها بسوزدو مصرف برق بطور مداوم و آب بیشتر.چقدر هزینه اش میشود؟ماهانه دست کم 50000تومان میشود .
*-پر آب ترین رودخانه ایران کارون است اما نوشیدن یک لیوان آب برای لبان تشنه ی مردمانش پر هزینه ترین اقلیم در ایران عزیز است.
مورد2-خداوند هر ویژگی ازطبیعت را دریک جا قرار نداده داست .مثلأ هوای متعادل در اصفهان نه در اهواز یا باران و جنگل در شمال نه اهواز و کوههای بلند در شمال وغرب نه در اهواز و خیلی نعمتهای خوب در خراسان وگلستان وآذربایجان و اراک وقم واصفهان وتهران و شیراز و رشت وساری وشهر های دیگر موجود است ولی در اهواز نیست .خب مثلأ هوای دلپذیر جای دیگر را می شود به اهواز انتقال داد. اگر میشد مردمان آن اقلیم برای چند روز اجاره میدهند؟ این خود خواهی تا کی ادامه می یابد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مورد3-خداوند رودهای پرآب و زمینهای حاصلخیز ونفت وگاز را هدیه به خوزستان کردو مردمان این اقلیم همیشه وطن پرست بوده اند وهر نعمتی را با هموطنان خود مصرف میکنند.
مورد4-ولی انتقال آب کارون وکرخه بلایی بر اکوسیستم خوزستان وارد کرده است که خدا می داند کی جبران شود؟آخر چرا آب آبیاری کشاورزی اصفهان از کارون تامین شود؟و به بهانه ی خشکی زاینده رود واصفهانی ها وقمی ها وکاشانی ها و....
تصمیم میگیرندو بلافاصله آب کارون وکرخه پمپاژ میشود به آن دیار.آیا آنها از مردمان خوزستان مستحق ترند؟چهره این شهرها 180 درجه آبادتر شده است وبه عکس خوزستان.
شهر ها
خوزستان داره میمیره. و فقط از نفتش استفاده میکنند
من یه خوزستانی ام، و همیشه به خوزستانی بودنم افتخار می کنم، ای کاش مسئولین یکم بیشتر به فکر اون خاک مظلوم باشن . . .
خوزستان رو واسه نفتش میخان. اگه اینجوری نبود الان وضع این استان این نبود. خداوکیلی به غیر از نفت و باروت از خوزستان چی میدونید؟ اسم اصفهان که میاد همه یاد نقش جهان، چهل ستون، گز و... میفتیم. از خوزستان؟
حالا هم گرفتن عوارض برق از مرذمی که گرمای 60 درجه تحمل میکنند اضافه شده و معلوم نیست که نمایندگان خوزستان در مجلس تاکی می خواهند ساکت بنشینند
واقعا از اینکه مردم اهواز با دبه آب ذخیره میکنند تعجب میکنیم؟این همه آب...چراباید آب معدنی بخرندمردم پول نون ندارندآب هم اضاف بشه فقط فعلا اکسیژن هوا رایگانه اون هم پولی میشه احتمالا
من یک خوزستانی هستم و فقط می توانم بگویم متشکرم امیدوارم بالاخره این موضوع حل شود چون خوزستانی به شدت تحت فشار هستند
فقط همین رو بگم و تمام.. خوزستانی ها از کمترین نیاز برای زندگی کردن یعنی آب و حتی هوای سالم محرومند.. تعرفه ی آب شیرین میدهند ولی آب شور مینوشند.. متاسفم
جالبه 50درصد نفت ایران رو تامین میکنند ولی آب خوردن هم ندارند.. رزمنده ها اگه الان بیان خرمشهر تجدید خاطره میکنند چون هیچ گونه بیشترفتی نکرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
بیش از 80 درصد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
بیشتر از 50 درصده
فرق ما با کشورهای لیبرال غربی یا کشورهای وهابی منطقه در این باید باشد که در روزهای سختی، مشکلات را حل کنیم و بر طبل تعصبات قومی نکوبیم. اینکه مشکلات آب خوزستان حل شود درست اما:
1- حدود 10 سال است که زاینده رود خشک شده است و تنها رودخانه این استان 5 میلیونی، فقط در عید نورزوز برای مسافران باز میشد و کسی مطلع نبود. 10 سال است مردم حاشیه 150کیلو متری اصفهان و بعد از آن از کار کشاورزی بیکار شده اند و اعتیاد و بزه ناشی از بیکاری را بیاد به آن اضافه کرد.
2- در دولت آقای احمدی نژاد آب زاینده رود را با پمپاژ غر اصولی، صرف احداث باغهای هلو و بادام در سامان چهر محال و بختیاری کردند که 50 % آب خروجی از سد زاینده رود را مصرف میکند، به جای اینکه به فکر توسعه و اشتغال صنایع در آنجا باشند.
3- بخش زیادی از آب زاینده رود برای صنایع و کشاورزی و ایجاد گلخانه در شهر یزد میرود که اگر برای شرب میرفت طوری نبود اما...
پیشنهاد بنده این است با توجه به خشکسالی های اخیر، باید کارگروهی با رویکرد ملی بدون عینک قومی قبیله ای با توجه به میزان آب موجود و روند خشکسالی در سالهای آتی، میزان جمعیت و نوع اشتغالی که مردم این استانها داشته اند و میتوانند داشته باشند با نظارت رهبری تشکیل شود. همچنین برای طرحهای توسعه ای و صنایع برای تمام استانهای خوزستان، اصفهان، چهار محال و یزد طرح انتقال آب از خلیج فارس به شدت سریع دنبال واجرا شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
حرف دل مارو زدی برادر
ناشناس
| United States |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
چرا منفي مي دين؟ اين بنده خدا راست مي گه. درست متنش را بخونين...
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
آقا احمد رضا ما آب خوردن نداریم بخوریم تعصب قومیه... هر خانواده حداقل یک سنگ کلیه ایی داره تعصب قومیه... اگه شما زاینده رودتون خشک شده ما کرخه و دز و کارونمون خشک شده
تابناک جان همه جای مملکت غیر شهر تهران همین طوریه. بیخود در بوق بد صدای مطالبه گری بی منطق محلی ندمید.
سلام به عنوان یک خوزستانی کاملا بیانات بالا تایید می کنیم.
هر چند با حرفتون موافقم ولی یک طوری نوشتید که انگار کارون خشک شده!!!
کارون آب داره و وقتی من دیدم تاسف خوردم که چرا انقدر کثیفه،فاضلاب بعضی مراکز از جمله هتل پارس که دیدم درون رودخانه میریزه و به جای لذت بردن از آب باید از رودخانه فاصله بگیری تا بوی فاضلاب اذیتت نکنه !!!
پاسخ ها
nima
| United States |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
دوست عزیز حتما باید تا خشکی کامل کارون صبر کرد بعد کاسه چکنم دست گرفت.مشکل ما آب شرب نامناسب (الودگی زیاد وبودی نا مطبوع)است .تازه مشکل هشت سال گذشته ما خاکی است که از کشور عراق وارد استان ما واستانهای هم جوار خوزستان می شودوگوش شنوایی هم وجود ندارد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
اون آبی که تو دیدی آب فاضلاب کارخانه ها و جاهای تجاریه عزیز جان آب کجا بود
خواهش میکنیم وزیر محترم نیرو به یک سوال ساده ما خوزستانی ها پاسخ دهد : آب در حوزه آبریز خوزستان زیاد داریم یا کم؟
اگر زیاد داریم پس چرا زمانی که خواهان توسعه طرح های کشاورزی در خوزستان هستیم ، جواب می دهند آب نداریم. اگر آب کم داریم که داریم ، پس با چه توجیهی آب رودهای خوزستان علی الخصوص کارون را برای توسعه طرح های کشاورزی اصفهان انتقال می دهید؟ آیا منطقی است که آب را از یک سرزمین حاصلخیز به یک سرزمین کویری برای توسعه کشاورزی انتقال دهیم؟ آیا این ، به جز هدر دادن سرمایه و ضربه زدن به محیط زیست حاصلی دارد؟ آن هم در حالی که زاینده رود به خاطر توسعه بی رویه طرح های کشاورزی در اصفهان خشک شده است.
بحران آب يكي از ده ها بحران اين استان هست ، استاني كه يك سوم نفت ايران ، يك چهارم برق ايران ، يك دوم گندم ايران و بيش از يك دوم قند ايران... را تأمين اما يك صدم توجه هم بهش نميشه.
به زير پاش نصف نفت دنيا ولي ....
ای کاش از آن همه نفتی که از استان ما می برند کمی از ان را صرف این استان محروم نمایند و به داد این مردم بدبخت برسند من می خواهم بدانم چرا استان اصفهان باید این همه امکانات داشته باشد آن وقت استان خوزستان از همه چیز محروم باشد مگر ما ایرانی نیستیم چرا دولت بودجه استان ما را افزایش نمی دهد حد اقل برای چند سال تا استان های محروم کمی پیشرفت کنند و این همه تفاوت بین امکانات یک استان با یک استان دیگر نباشد
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی