بازدید 25762

باز‌تاب‌های‌ هویتی مذاکره ایران و آمریکا: کدام مذاکره؟ کدام هویت؟

دکتر سید جلال دهقانی فیروزآبادی
کد خبر: ۳۵۰۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۹ 09 October 2013
دکتر جلال دهقانی فیروزآبادی ـ تحولات روابط ایران و آمریکا در روزهای گذشته، به ویژه دیپلماسی نیویورک، بحث و جدل‌های بسیاری را بر انگیخته است. یکی از این بحث‌های پر دامنه، تأثیرهای مذاکره ایران و آمریکا بر هویت جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. آیا مذاکرات ایران و آمریکا هویت جمهوری اسلامی ایران را مخدوش و تضعیف می‌کند یا باعث تثبیت و تقویت آن می‌گردد؟ دیدگاه‌های مختلف پاسخ متفاوتی به این سئوال می‌دهند و برای آن نیز دلایل و قرائنی را اقامه می‌کنند.

اما پیش از توضیح این دیدگاه‌ها جهت ارزیابی درست آن‌ها نخست باید عناصر هویت بخش جمهوری اسلامی ایران را به اختصار برشمرد. طبق قانون اساسی و سند چشم انداز ۲۰ ساله مهم‌ترین مؤلفه‌ها و عناصر هویت بخش جمهوری اسلامی ایران عبارتند از:

 توسعه یافته؛ دارای جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای غربی؛ با هویت اسلامی و انقلابی؛ الهام بخش، فعال و مؤثر در جهان اسلام؛ دارای تعامل سازنده و مؤثر با جهان براساس اصول عزت، حکمت و مصلحت؛ مردم سالار دینی؛ امن، مستقل و مقتدر؛ آزادی خواه، عدالت طلب، و اخلاق مدار؛ تأثیرگذار بر همگرایی اسلامی و منطقه‌ای؛ سلطه ستیز به معنای نفی سلطه‌گری و سلطه‌پذیری؛ حامی مسلمانان، مستضعفان و نهضت‌های آزاد بخش؛ و غیر متعهد به قدرت‌های بزرگ.

به طور کلی سه دیدگاه فراگیر بدبین، خوش‌بین، و واقع بین در مورد تأثیرهای هویتی مذاکره ایران و آمریکا وجود دارد.

بدبینان بر این باورند که این مذاکرات، حتی در سطح کنونی، هویت جمهوری اسلامی را تضعیف و تخریب می‌کند.

 اول، الگوی انقلاب اسلامی که خاص جمهوری اسلامی بوده و یکی از مهم‌ترین عناصر هویت بخش آن است در اثر این مذاکرات تضعیف می‌شود.

 دوم، مذاکره ایران و آمریکا باعث تضعیف گفتمان انقلاب اسلامی می‌شود که جمهوری اسلامی ایران برمبنای آن تکوین یافته است.

سوم، گفتمان مقاومت مبنی‌بر سلطه ستیزی که حول جمهوری اسلامی ایران تعین یافته تضعیف می‌شود.

چهارم، در اثر این مذاکرات رویکرد و کارکرد نهضتی، مبنی بر حمایت از مسلمانان، مستضعفان و نهضت‌های آزاد بخش در سیاست خارجی ایران تضعیف می‌شود.

پنجم، مذاکره ایران و آمریکا بر روند بیداری اسلامی در منطقه و جهان اسلام تأثیر منفی دارد.

ششم، استکبار ستیزی و آمریکا ستیزی در منطقه تضعیف می‌شود.

هفتم، نفوذ منطقه‌ای و الهام بخشی جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام تضعیف می‌گردد.

هشتم الگوی پیشرفت بومی و درون‌گرا مبنی‌بر اقتصاد مقاومتی تضعیف شده و اقتصاد ملی شرطی می‌شود.


این دیدگاه، به زعم منتقدین، مبتنی‌بر تعریف و تلقی خاصی از هویت ایران و مذاکره ایران و آمریکا بوده و متضمن چند پیش فرض است.

اول، هویت جمهوری اسلامی ایران به یک یا دو عنصر هویت بخش آن فروکاسته می‌شود.

 دوم، متضمن مذاکر ایران با آمریکا از سر ضعف، اضطرار و استیصال است نه انتخاب و اقتدار.

سوم، متضمن همانند پنداری مذاکره با سازش و تسلیم است.

چهارم، متضمن باخت قطعی و از پیش مسلم ایران در مذاکره است.

پنجم، متضمن آن است که آمریکا ستیزی مهم‌ترین و حتی تنها عنصر هویت بخش جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

 ششم، متضمن ایستایی قدرت و اقتدار ملی جمهوری اسلامی ایران در طول زمان است.

خوش بینان، از سوی دیگر، استدلال می‌کنند که مذاکره ایران و آمریکا نه تنها هویت جمهوری اسلامی ایران را تضعیف نمی‌کند بلکه موجب تثبیت و تقویت آن می‌شود.

اول، مذاکره ایران با آمریکا بر توسعه اقتصادی کشور تأثیر مثبت دارد. چون الگوی توسعه جمهوری اسلامی درون گرای برون‌نگر مبنی‌بر استفاده حداکثری از منابع داخلی و بهره‌گیری بهینه از منابع خارجی است. از این رو، با مذاکره با آمریکا دست کم نیمی از موانع و محدودیت‌های خارجی ناشی از تحریم‌ها برای استفاده از منابع بین‌المللی رفع می‌شود.

دوم، رفع تحریم‌ها در اثر مذاکره با آمریکا، به ارتقای کشور به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه کمک می‌کند. چون ایران برای دستیابی به اینجایگاه به بازار، سرمایه و کالاهای جهانی نیازمند است.

سوم، مذاکره ایران با آمریکا هویت اسلامی و انقلابی ایران را تقویت می‌کند. به گونه‌ای که این مذاکره بیانگر آن است که جهموری اسلامی به عنوان یک کشور اسلامی و انقلابی در اثر مقاومت سازنده به درجه‌ای از امنیت و قدرت دست یافته که قادر به مذاکره با تنها ابر قدرت جهان است.

چهارم، قدرت الهام بخشی جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام نیز افزایش می‌یابد. چون تثبیت قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی باعث توسعه و گسترش الگوی آن در سطح منطقه و جهان اسلام خواهد شد.

پنجم، مذاکره با آمریکا نمونه بارز تعامل سازنده با جهان است که چانه‌زنی کشور در منطقه و جهان را ارتقاء می‌بخشد.

ششم، مذاکره ایران با آمریکا، ماهیت و ذات مردم سالار جمهوری اسلامی ایران را به جهانیان نشان می‌دهد. زیرا، این مذاکره تحقق یکی از وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهوری اسلامی ایران را در معرض دید جهانیان قرار می‌دهد. زیرا، این مذاکره تحقق یکی از و عده‌های انتخاباتی رئیس جمهور است که آزادانه پی‌گیری می‌شود و در عالیترین سطح نظام نیز تأیید می‌گردد.

هفتم، مذاکره ایران با آمریکا نشانگر امنیت، اقتدار و استقلال جمهوری اسلامی است. چون کشور از موضع اقتدار و از روی انتخاب خود و استقلال عمل این گزینه را برگزیده است.

 هشتم، مذاکره ایران با آمریکا، توانایی جمهوری اسلامی در حمایت از مسلمانان، مستضعفان و نهضت‌ها را افزایش می‌دهد. زیرا بسیاری از محدودیت‌های فعلی در تحقق این هدف ناشی از تعارض با آمریکاست.

 نهم، مذاکره ایران با آمریکا، فرآیند همگرایی اسلامی و منطقه‌ای را تسهیل و تسریع می‌کند. چون یکی از موانع اصلی همگرایی در منطقه و جهان اسلام، اختلاف نظر در مورد چگونگی تعامل با آمریکاست. دهم، بر مبنای مقاومت سازنده، مذاکره با آمریکا سلطه‌ستیزی نرم را در منطقه و جهان را تقویت می‌کند.


واقع بینان، در میانه خوش بینان و بدبینان، چنین استدلال می‌کنند که براساس چگونگی تعریف مذاکره و هویت، تأثیر مذاکره ایران و آمریکا را باید ارزیابی کرد.

نخست، مذاکره واقعی لزوماً مساوی با سازش و تسلیم نیست؛ بلکه مذاکره واقعی فرآیند تعامل و چانه‌زنی است که در آن جمهوری اسلامی می‌تواند به اهداف خود بدون عدول از اصول و منافع دست یابد.

دوم، مذاکره ایران با آمریکا اگر از موضع اقتدار و برابر باشد، نشان دهنده قدرت دیپلماتیک جمهوری اسلامی است که خود یکی از عناصر مهم قدرت ملی است. برآیند این دو واقعیت آن است که مذاکره با آمریکا ضرورتاً گفتمان انقلاب اسلامی، مقاومت و الگوی جمهوری اسلامی ایران را تضعیف و تخریب نمی‌کند. اما بی‌گمان، اگر در مذاکرات این اصول رعایت نشود، امکان و احتمال تضعیف هر سه عنصر هویتی وجود دارد.

سوم، همانگونه که گفته شد، هویت جمهوری اسلامی ایران از عناصر متعددی قوام یافته است؛ اگر چه، این عناصر در قوام بخشی به هویت جمهوری اسلامی ایران هم وزن نیستند، ولی نباید هویت را انحصاراً به یکی از آن‌ها فروکاست.

چهارم، از این رو، در ارزیابی تأثیرگذاری ایجابی و سلبی مذاکره با آمریکا بر هویت جمهوری اسلامی ایران باید مجموع عناصر هویت ساز را در نظر گرفت و داوری کرد؛ هرچند در این ارزیابی جمع جبری تنها کفایت نمی‌کند.

پنجم، آغاز مذاکرات گام بسیار مهمی بوده است ولی تأثیرگذاری مثبت و منفی آن بر هویت جمهوری اسلامی به نتایج آینده آن بستگی دارد. اگر جمهوری اسلامی ایران از این مذاکرات سر بلند و دست پر بیرون آید، تردید نباید کرد که هویت اسلامی و انقلابی ایران تقویت خواهد شد.

ششم، بار‌ها و سال‌ها پیش گفته و نوشته‌ام که منازعه ایران و آمریکا، دست کم در سطوحی، هویتی است. از این رو، در پایان بخشیدن به این منازعه هویتی، باید حساسیت‌ها و ظرافت‌های هویتی را به شدت لحاظ کرد.

هفتم، مذاکره و عادی سازی روابط ایران و آمریکا، همه مشکلات اقتصادی و توسعه کشور را حل نمی‌ کند؛ از این رو، نباید انتظارات بیش از حد بر آن بار کرد که آسیب‌ها و بحران‌های هویتی در پی خواهد داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۸۲
انتشار یافته: ۲۰۶
باید هر طور شده مذاکرات را به نتیجه برسانیم چون در صورت ادامه این تحریم ها هر چه بیشتر در موضع ضعف قرار میگیریم و مجبور به دادن امتیازات بیشتر میشویم.. واقعیت اینه که تیم مذاکره کننده اقای جلیلی بی جهت سر سختی به خرج داد و کشور رو دچار این تحریم ها کرد..
ما موافق نظر سوم هستيم
پاسخ ها
رونیکا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
منافع اشخاصی در داخل و خارج از کشور از نزدیک شدن ایران به آمریکا (البته با احترام به حقوق ایرانیان)(منظور دلالان و دزدان اقتصادی) به خطر می افتد
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
آن هایی که با نظر سوم موافق هستند این جا یک تناقض وجود دارد بعضی از عناصری که باعث قوام جمهوری اسلامی است مثل نابودی اسراییل،استکبارستیزی،مخالفت شدید با اقدامات آمریکا در مناطق مختلف جهان که گاه به مقابله تبدیل شده ... آیا آمریکا با این ها کنار آمده که ما به نتایج مذاکرات چشم دوخته ایم،البته بعد از انتخابات 2016 آمریکا فردی که روی کار می آید اگر چماق مثل بوش چماق نشان داد آن موقع تکلیف چیست،خنده های دیپلماتیک آن جا جواب می دهد؟
مراد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
آقا محمد 22:17 اگر قرار باشد نظر سوم مردود گردد طبیعتا نظر دوم هم مردود میشود. چون لب صحبت شما یعنی بی اعتمادی به آمریکا. پس جنابعالی انگشت اتهام را مستقیم به سیاست آقای روحانی گرفته اید. اما در مورد پارادوکسی که میفرمایید: به هیچ عنوان قرار نیست هیچ اصول و ارزشی زیر پا گذاشته شود. حتی در مورد سوم نیز ایران و آمریکا همچنان به هم دندان نشان میدهند و میدان نبرد بین ایران و آمریکا همچنان پرطلاتم است. به عنوان نمونه رابطه بین ایران و امارات یا عربستان. ورود ایرانیان به عربستان آزاد است ولی از طرفی ریختن خون شیعه علی الخصوص ایرانی از احسن الاعمال است و یا به دشمنان ایران کمکهای مالی فراوان میکنند. اگر با عربستان، امارات، مصر، ترکیه و ....میشود با آمریکا هم میشود. و نکته آخر، مطلبی را که شما از آن به عنوان قوام یاد میکنید در ابتدا نه شرقی، نه غربی بود که هنوز شعارش روی سر در وزارت امور خارجه است. اما الان شرق تبدیل به بازوی حمایتی جمهوری اسلامی شده. پس قوام مملکت ما به شعار نیست بلکه به سیاست است، به پیشبرد اهداف اسلامی است، به نفوذ شیعه در جهان است.
به نظر من همه گروهها تا حدودی درست میگویند.ولی گروه اول یه چیز دیگس
با سلام، من دکترای 32 ساله ایرانی خواهان کشوری در جایگاه رفیعی از نظر عموم مردم دنیا به ویژه خاورمیانه هستم به همین علت با داشتن موقعیتهای مناسب برای ترک کشورم تصمیم به ماندن گرفتم و فکر می کنم داشتن مقبولیت جهانی به عنوان کشوری که دولت و مردمش اهل صلح و دوستی هستند و از جنگ افروزی بیزارند می تواند یکی از بزرگترین پله های این پیشرفت باشد مطمئنا دولتمردان ایرانی نیز هیچگاه از حقوق مسلم ما کوتاه نخواهند آمد.
به امید ایرانی پیشرفته و مترقی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
من مهندس 44 ساله ایرانی علیرغم موفقیتهای فراوانی که در حرفه ام داشته ام و فشار فراوان دوستان و اطرافیان برای ترک کشور و دعوت دوستان اونور آب، این کار را نکرده ام.
من مانده ام هرچند که بسیاری سرزنشم میکنند. اما میمانم و به کشورم خدمت میکنم. خدا را شاکرم که توانسته ام منشاء برخی خدمات علمی و فناوری باشم. اخیرا نیز با راه اندازی کسب و کار تولیدی، در جهت تولید محصولاتی که تا کنون در کشور تولید نمیشده اند قدمهایی بردارم که مرا خوشحال میکند و به آینده امیدوارتر و راضی از اینکه در کشور مانده ام.
گنجی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
فاطمی مواظب باش ترس های رفتن این توجیهات رو به ذهنت نیاورده باشه !برو که پشیمون نرفته بدتر از پشیمون رفته است .لااقل برمی گردی.بری هم خدمت کردی و جایی خالی کار برای یکی دیگه گذاشتی ، ثواب داره برو منم دعا کن که دارم میرم
ایران و امریکا از لحلظ ماهیت در تقابل صد در صدی قرار دارند و تنها تغییر لحن های گاه و بی گاه خوراک تبلیغاتی است . امریکا از مواجهه نظامی مستقیم با ایران هراس دارد و شرایط موجود برای چنین جنگی به هیچ عنوان فراهم نیست و انان به دنبال کند کردن مسیر پیشرفت ایرانند تا در بزن گاهی با هزینه کمتر کار ایران را تمام کنند . کسانی که ساده لوحانه خود را گول می زنند و انتظار رابطه برابر با امریکا را دارند بدانند امریکا با بزرگترین متحدان خود در اروپا هم رو بازی نمی کند چه برسد به ایران . متاسفانه قشر پر توان اقتصادی و اقا بالا سر طلب حاضرند منافع کشور ما , حتی استقلال کشورمان را فقط در قبال روی خوش غرب و به قول خودشان ارزش پیدا کردن پاسپورت ایرانی فدا کنند غافل از اینکه عزت تماما از آن خداست و عزت ما در درجه عمل به اسلام عزیز است .
پاسخ ها
عماد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
دوست عزیز هیچ کشوری در عرصه سیاست خارجی رو بازی نمیکنه و همه کشور ها به هر طریقی دنبال منافع خودشون هستند حالا این ما هستیم که باید با تنش زدایی و برقراری رابطه با دنیا پیگیر منافع خودمون باشیم و اجازه هم ندیم منافعمون پایمال بشه.. خیلی از کشور ها با غرب رابطه دارن و مشکلی هم براشون پیش نمیاد چون دیپلماسی هوشمندانه ای رو در پیش گرفتند.. استقلال کشور ممکنه با ادامه روند فعلی و فشار تحریم ها و ضعف کشور از بین بره..
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
کلا شما تلویزیون ملی زیاد میبینی !!!
ناشناس
| United Kingdom |
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
ما در مذاکرات روی جدا کردن کودک از مادر ( رژیم صهیونیستی از امریکا ) متمرکز هستیم در حالی که سابقه دشمنی با مادر را داریم . ایا چنین اقدامی منطقی و امیدوارانه است ؟ حال خود را گول بزنیم که اعراب و صهیونیسم ناراحتند . کلید مساله سوریه در جیب ایران است و اصل ناراحتی اعراب و صهیونیسم از این قضیه است و ان هم نتیجه ایستادگی و مقاومت است و گرنه امریکا روابط خود با اطفال خود در منطقه را به خاطر ایران قطع نمی کند
بوشهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
دوست عزیز حسام الدین تواین موقعیتی که ما هستیم فراموش نفرمایید چیزی کمتر از جنگ نیست توصیه میکنم تشریف ببرید تو بطن جامعه خودتون متوجه میشین.
مراد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
قدیما وقتی دوچرخه اومده بود ملت بهش میگفتن مرکب شیطان. اما الان هم مرکب شیطانه؟ گرفتن مچ امثال شما بسیار راحت است. 8 سال مثل مرد جنگیدیم اما با چی جنگیدیم؟ با دست خالی؟ با سر نیزه؟ با پشه کش؟ لابد میفرمایید ایمان. مگر پیامبر ایمان نداشت؟ پس چرا با دست خالی نجنگید؟ مگر علی ایمان نداشت پس چرا دست خالی نجنگید؟ پس ما دست خای نبودیم بلکه در مقابل دشمن دست خالی به نظر میرسیدیم. در زمان جنگ شعار کشور ما نه شرقی نه غربی بود پس این همه سلاح کلاشینکف بین رزمندگان چکار میگرد؟ آر پی جی، بی سیم، موشک و ...اینها مگر متعلق به شرق نبود؟ واقعا در مغز امثال شما چه میگذرد؟ کی گفته میخایم بریم تو بغل آمریکا؟ رابطه با آمریکا از نظر شما چیست؟ پراید یک ماشین آمریکاییست پس چرا سوار میشوید؟ اینترنت یک سیستم آمریکاییست پس چرا استفاده میکنید؟ کلی تکنولوژی و وسیله هست که شما از آن استفاده میکنید و البته آمریکایی. نکته اینجاست آقای متعصب، اینترنت آمریکایی است اما شما برای پیشبرد اهداف اسلام از آن استفاده میکنید. پراید آمریکاییست اما در پیشبرد کارهای روزانه شما. رابطه با آمریکا یعنی از این رابطه استفاده گردد تا اهداف شما محقق شود، اهداف اسلام محقق شود.
سلام استاد ، دیپلماسی نیویورک رو هم می توانید بعنوان یکی دیگر از گفتمان های جمهوری اسلامی ایران در کتاب سیاست خارجی مطرح بفرمائید .
در مجموع بنظر بنده همیشه مذاکره منجر منجر به از بین رفتن هویت نخواهد بود خصوصاً آنکه مذامره مورد تمایل دو طرف باشد ، اگرچه با توجه به قدرت آمریکا و حاکم بودن نظم آمریکایی در جهان ، موضع ما در این مذاکره ضعیف تر باشد .
1-فقط ببینید اگر هویت انقلاب اسلامی را خراب می کرد پس چرا عربستان و سران عرب و اسرائیل در یک راستا وحشت زده شدن؟به خاطر اینکه انها هم پی به قدرتمند بودن ایران در شرایط فعلی و دست نکشیدن از اصول انقلاب مطمئن هستند و می دانند امریکا هم برای امتیاز دادن امده و نه به سلایه کشیدن...به خدا اگر دوره اوباما تمام بشه دیگه به هیچ صورت آبرومندانه و پیروزمندانه ای نمی شه از خطر و بحران فعلی که گریبانگیر اقتصاد و حتی سیاست ایران شده بیرون امد...2- به روحانی که معتمد ملت و رهبری هست اعتماد کنین و بقیه را به خدا بسپرین
کلا آمریکا با 5 کشور روابط استراتژیک دارد
1) انگلیس: به علت همزبان بودن و نیز به علت نفوذ انگلیس در برخی کشورها ( چون آنها مستعمره انگلیس هستند) پس از طریق انگلیس در آنها نفوذ می کند.
2) ژاپن: به علت نفوذ ژاپن در کشورهای آسیای شرقی
3) ترکیه: به علت نفوذ آن در کشورهای آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه، شمال آفریقا و بالکان
4) کانادا: به علت همسایه بودن و اروپایی بودن ساکنان آن و به علت همزبان بودن اکثریت جمعیت آن
5) اسراییل: عامل آمریکا در به هم ریختن خاورمیانه و سنگی در کفش جهان اسلام.

پس اگر ایران می خواهد با آمریکا روابط استرتژیک داشته باشد باید نفوذی در ممالک دیگر داشته و دارای قدرت دیپلماسی قوی باشد و گرنه حداکثر می تواند روابط عادی با آمریکا داشته باشد.
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
با کره جنوبی روابط استراتژیک ندارد؟
با هیچ کشوری در افریقا روابط استراتژیک ندارد( یعنی اونجا مهم نیست؟)
با مکزیک روابط استراتژیک ندارد؟
با عربستان و عمان روابط استراتژیک ندارد؟ ( هی پادشاه عمان میاد ایران پیغام میاره برا ایران؟)
عزیز دلم ، جناب ، دقت کن: امریکا و هر کشور دیگری بنابر منافع و مصالح کشورشون با دیگران " رابطه" برقرار میکنند..
ما چه میکنیم؟ ما فقط قطع رابطه و دعوا خوب بلدیم، صحبت بلد نیستیم و اسم این نابلد و نافهمی سیاستمدارنمان را گذاشته ایم انقلابی گری، ایستادگی بر سر اصول
مگر شوروی بیشتر از امریکا به صدام کمک نکرد؟ مگر عراق 8 سال با ما نجنگید؟
مگر عربستان بزرگترین حامی عراق نبوده؟ مگر ... مگر ...
مگه پیامبر شمشیر علیه چه کسی کشید؟ از پیامبر کی انقلابی تر بود؟ مگر نه این بود که با یهودیان مدینه و با "مشرکان " مکه پیمان صلح بست و تا آنها بدان پایبند بودند به تقویت حکومت اسلامی خود و تقویت زندگی و جامعه پرداخت
من
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
من واقعا نمیدونم ترکیه را از کجا اوردی؟تنها جایی که نفوذ داره کردستان عراق(عراق و سوریه متحد ایران هستند. در مصر با کودتا اخوان پرید . در حوضه اسیای میانه اونم یکم اذزبایجان چون ایران در موضوع قره باغ از ارمنستان حمایت میکنه بقیه شون هم یا متحد روسیه اند یا امریکا
بابک
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
با نظر آقای محمد کاملا موافقم.
پس کو آنلاین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شما هم تابناک ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
واقعا که ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مذاکره کنید ...
با سلام
من با دیدگاه واقع بینانه موافقم
تعامل وگفتگو خاصیت دیپلماسی است
گفتگو با آمریکا و حتی به توافق رسیدن با دیدگاه برد برد به نفع کشور ماست
ما باید این واقعیت رو بپذیریم که آمریکا همچنان ابرقدرت تاثیر گذار بر تمامی معادلات بین المللی است و ایران هم به عنوان قدرتی منطقه ای و داراری نفوذ در منطقه ای حساس خاورمیانه برای دولتمردان آمریکا یبخوبی شناخته شده است
پس می توان با در نظر گرفتن ظرفیتهای دیپلماتیک و مشترک هر دو کشور به توافقاتی دست یافت و این صرفا به معنی کوتاه آمدن از اهداف بلند مدت و ایدئولوژیک کشور نیست
ایران و امریکا از لحلظ ماهیت در تقابل صد در صدی قرار دارند و تنها تغییر لحن های گاه و بی گاه خوراک تبلیغاتی است . امریکا از مواجهه نظامی مستقیم با ایران هراس دارد و شرایط موجود برای چنین جنگی به هیچ عنوان فراهم نیست و انان به دنبال کند کردن مسیر پیشرفت ایرانند تا در بزن گاهی با هزینه کمتر کار ایران را تمام کنند . کسانی که ساده لوحانه خود را گول می زنند و انتظار رابطه برابر با امریکا را دارند بدانند امریکا با بزرگترین متحدان خود در اروپا هم رو بازی نمی کند چه برسد به ایران . متاسفانه قشر پر توان اقتصادی و اقا بالا سر طلب حاضرند منافع کشور ما , حتی استقلال کشورمان را فقط در قبال روی خوش غرب و به قول خودشان ارزش پیدا کردن پاسپورت ایرانی فدا کنند غافل از اینکه عزت تماما از آن خداست و عزت ما در درجه عمل به اسلام عزیز است .
پاسخ ها
من
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
دوست عزیز در این که عرت از خداست شکی نیست ولی یک لحظه فکر کن ما با امریک جنگیدیم امریکا را محوش کردیم بعدش چی کار کنیم؟؟
همواره ودر همه زمینه ها-حتی غیرسیاسی- تعامل ومذاکره صدالبته بهترازانزوا است.
دوست دارین گروه سوم رو بگیم؟ ولی من ییشتر با همون گروه دوم موافقم. هر چند یک کم و کاستی هایی داره. مثلاً باید گفته میشد با مذاکره و بهبود روابط با امریکا اعراب منطقه هم حساب کار میاد دستشون و اونوقت باید ببینیم کیه که جزایر سه گانه میخواد و ....
باید برگشت و نگاه کرد . مردم چه می خواستند :
استقلال ، آزادی ، جمهوریت +اسلامیت .
سپس مشکلاتی پیش آمد . کسانی که در حل آن ایثار کردند ، فکر کردند صاحب انقلاب هستند . همه چیز رادیکالیزه شد .
همچنین یادمان باشد که مقدس کردن یک بیماری فرهنگی ما ایرانی هاست .
وپرسش من :
مردم گرسنه و مضطرب به چه درد می خورند حتا اگر شما بهترین ها را به آن ها نسبت دهید ؟
خوشم میاد که دست از این بازی سیاسی بی سر و ته بر نمیدارید . بر اساس کدام قدرتی که داریم باید آمریکایی ها از ما حساب ببرند و سر میز مذاکره حرف های ما را گوش بدهند . با همین چند تحریم کشور به مرز ورشکستگی رسیده است . توهم تا کی و تا کجا . کمی هم عاقلانه فکر و صحبت کنید تا به نتیجه برسید .
پاسخ ها
عسل
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
جانا سخن از زبان ما میگویی . اینقدر جلوی پای خودمان یا الله گفتیم که دچار این توهم شده ایم که بکی از قدرتهای جهان هستیم . فراموش کرده ایم که یک کشور جهان سومی هستیم که قدرت اقتصادی نیستیم چون صادرات خاصی بجز نفت نداریم و قدرت علمی هم نیستیم چون دانشجوی خارجی در دانشگاه هایمان نداریم حتی قدرت کشاورزی هم نیستیم چون وارد کننده اکثر محصولات کشاورزی استراتژیک مثل گندم و ذرت هستیم .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
خوب اگه اینجور که شما میگید ما هیچی نیستیم، آمریکا چرا دست از سرمون برنمی داره؟ چرا ردیف بودجه خاص واسه خصومت با ما داره؟ چرا اینهمه وقت و انرژی واسه ما گذاشته؟
فکر کنم شما هم از اون طرف بوم افتادید!
علیرضا
| United States |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
ناشناس عزیز کره شمالی وضعیتش به مراتب از ما بدتر هست . پس چرا آمریکا دست از سرش بر نمیداره . قدرت در داشتن اسلحه نیست عزیزم قدرت در داشتن علم و دانش است . آیا ما داریم ؟
مطمئنا مذاکره هیچ ضرری به مملکت نمیرسونه.ما اگه ازتمام پتانسیلمون استفاده کنیم میتونیم بهترین نتیجه رو بگیریم
کی میشه ما بحث این دنیا رو بکنیم و کسی نیاد همه چیزو بسپره به خدا. بابا جان خدا ما رو آفریده و عقل داده که خودمون تصمیم بگیریم چطور زندگی کنیم. عقل هم میگه با دوستان مروت با دشمنان مدارا. البته اگه دشمنی باشه
ما در جهان زندگی می کنیم نه در ایران!! در یکی از خیابانهای جهان بدون همکاری سایر ساکنان سایر خیابانها نمی توان زندگی کرد . الکی شعار ندهیم . ما در 100 سال گذشته چه چیزی تولید کرده ایم که در دنیا اینقدر شعار می دهیم . اگر نرم افزارها ، اینترنت ، ... از ما گرفته شود چی داریم . درست است نفت داریم فروختیم و خوردیم
سلام در بحث رابطه باامريكا بايد ببينيم مردم چي دوس دارن ـانتخابات اگه واقع بين باشيم به جواب ميرسيم ـاقاي روحاني قبل انتخابات شعارش اين بود كه بايد به صلح برسيم وتعامل داشته باشيم ـپس هيچ چيز مهم نيستـ رأي اكثريت مهمه و بس وحتي اون كسايي كه رأي ندادن ـياد يه جمله از امام مي افتم كه گفت حتي اگه يه دولت اسلامي وخيلي هم خوب باشه ولي مردم باش مشكل داشته باشن و نخانش بايد بره ِپس فقط نظر اكثريت مهمه وبس نه اقليت خاص ـحساب دو دو تا چهارتاست
وقتی جنگ ویتنام با شکست متجاوزین در سال 1973 به پایان رسید ، فردای آنروز ویتنام یک محموله زیاد از آمریکا برنج خرید و وارد کشورش کرد چون تمام مزارع و شالیزارهای انکشور نا بود شده بود و همچنین ویتنام هیچ زمان با آمریکا قطع رابطه نکرد و اصولی را که بهش معتقد بود تا بامروز پا برجا باقی مانده است ! منظور اینکه با قطع رابطه با جهان فقط به مردم آنکشور صدمه میزند و جکومت را بیشتر تضعیف مینماید و در درون خود از بین میبرد . عدم تعامل با دنیای آزاد ضعف مدیران سیاسی را نشان میدهد و نه چیز دیگر ! مثال زیاد است و وقت و جا اندک .
این رابطه دختر و پسر (محرم و نامحرم) نیست که نگران گفتگوی مستقیم باشیم! در زمان پیامبر هم میان دشمنان اسلام و مسلمین گفتگو وجود داشت.
به امریکا نمی توان اعتماد کرد چرا که امریکا تابه اسرائیل است وکشوری مستقل نمی باشد
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
آهان !
دانشجو
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
یعنی چی که نمی شه اعتماد کرد؟ مگه قراره که امور مملکت رو بدیم دستشون؟ اینقدر از این حرفای کپی پیستی بدم میــــــاد
پویا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
یه عده فقط بلدن مرگ بفرستن به نصف دنیا.حتی حاضر نیستن کمی فکر کنن
غلامحسن
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
وقتي تابع رو تابه مي نويسي چگونه ميتوان به سواد سياسي امثال جنابعالي خوشبين بود؟
روسيه،چين و برزيل وبرخي كشورهاي ديگر ضمن داشتن بالاترين سطح روابط ديپلماتيك مخالف بسياري از اعتقادات آمريكاييها هستند. شايسته است ضمن رعايت منافع ملي كشور، هزينه هاي عدم ارتباط و دشمني با آمريكا را با يك ديپلماسي حساب شده كاهش دهيم تا توسعه همه جانبه كشور در شرايط مناسبتر ي قرار گيرد. ساف
در جواب برادرم جناب رضا باید عرض کنم مگربا رابطه بی حد و از زاویه ضعف ونوکری بدون مرز می توان آنچیزهایی که میگویید را به دنیا عرضه کرد!!!مگر آنها از فشار روانی پیشرفت هسته ای ما نیست که اینقدر بر مردم ما فشار اقتصادی می آورند!!!لطفا کی هم اعتماد به نفس داشته باشید ما باید به جهانیان احترام بگزاریم ولی نباید سرافکنده باشیم!!!!مگر ما کدام گلوله را به آسمان جهان شلیک کردیم که باید اینقدر برای داشتن کوچکترین تکنولوژیها اعتماد سازی کنیم نمی دنم به کجا چنیین شتابان می رویم
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
دوست عزیز ، کشورهای قدرتمند دنیا ، هیچ گونه مخالفتی با پیشرفت هسته ای ایران ندارند ، پیشرفت هسته ای جهت مصارف صلح آمیز را همه دنیا تائید کرده اند و جق مزدم است ولیکن غنی سازی اورانیوم با (خلوص بالا )فقط برای سوخت هسته ای جهت مصارف نظامی و لزوما بمب اتم است که مطلقا به ایران اجازه تولید آنرا نمیدهند همانطور که به المان و ژاپن داده نشد . سوخت هسته ای خط قرمز جهان است و منحصر چند کشور .
همونطور که میدونین.. تمام مشیت های خداوند هم حقیقی و هم عادلانه اس..
کشور ما بدون بدبخواهی واسه ی کسی و نیکوکاری در حق همه... با راهی با ثبات همانطور که خدواند راه راست و بهمون نشان میده.. باید برای پایان کاری که در آن هستیم تلاش کنیم, تا با همه ی قدرت برای صلحی پایدار و عادلانه بین خودمان و تمامی ملت ها برقرار کنیم...
وقتی شما یکی از نظریه ها رو واقع گرا عنوان می کنید، نوعی موضع گیری انجام داده اید چرا که سایر نظریات نیز از دید آنها واقع بینانه است.
اما به نظر من ایران برای مذاکره با آمریکا نوعی بی قراری از خود نشان میدهد و با کدخدا دونستن آمریکا عملا دست بالای این کشور رو پذیرفته و بر خلاف ادعا شواهد ملموس موضع ضعف ایران رو نشان می دهند و به این ترتیب دستپاچگی ایران تا کنون نتیجه مثبتی نداشته و این روند سودی نخواهد داشت.
پاسخ ها
من
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
خوب نشون بدیم همین رابطه امریکا و روسیه را در دوره مدمدوف و پوتین نگاه کنید
سلام نظر مردم خودش همه چيزو ميگه
كيا طرفداره رابطه با امريكا هستن هر كي هست++++هر كي هم نيست _ _ بذاره
پاسخ ها
من
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
ما طرفدار ایرانیم
همونطور که میدونین.. تمام مشیت های خداوند هم حقیقی و هم عادلانه اس..
کشور ما بدون بدبخواهی واسه ی کسی و نیکوکاری در حق همه... با راهی با ثبات همانطور که خدواند راه راست و بهمون نشان میده.. باید برای پایان کاری که در آن هستیم تلاش کنیم, تا با همه ی قدرت برای صلحی پایدار و عادلانه بین خودمان و تمامی ملت ها برقرار کنیم...
اگرآن زمان که تورم 40% نبودودلار 3000 نبود مذاکره می کردیم نرمش قهرمانانه بود یعنی همان زمان که نظر هاشمی بود.که کاسبان تحریمها با آن مخالفت کردند
سلام نظر مردم خودش همه چيزو ميگه
كيا طرفداره رابطه با امريكا هستن هر كي هست++++هر كي هم نيست _ _ بذاره
گفتگو نکردن آسان است
اما گفتگوی منجر به نتیجه مطلوب سخت است است
آمریکا دوست ما نیست اما بنا به دلایل متعدد از روسیه و انگلیس برای همکاری موجه تر است
نظر اول که کشور را بسمت یک کره شمالی دیگر سوق می دهد. نظر دوم ما را بسمت کشورهایی مثل مالزی و ترکیه سوق می دهد. نظر سوم باید ببینیم یه چیزی بین اول و دوم قرار بگیریم. خلا صه اینکه اگر میخواستیم کاری بکنیم تا حالا کرده بودیم و اقتصاد و اعتبار ما اینگونه نبود. هوشمندانه ترین و واقعبینانه ترین و کم هزینه ترین راه، مذاکره هوشمندانه است و ساختن مملکت. با این روش اعتبار کشور را بالا میبریم و مثل خودشان بموقع حرفمان را به کرسی می نشانیم. این کشور با شعار آباد نمیشه و نباید با توهمات نسل ها سوزاند.
رابطه گرگ و ميش ... كاش كمي عقل داشتيم و مي‌فهميديم كه جز ضرر براي ما نديده و نخواسته‌اند ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
حیفه به مردم ایران میگید میش؟این سرزمین کوروش ها،نادرشاه ومردان بزرگ فراوانی داشته
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
اینقده بدم میاد از ادمایی که چون مثلشون فکر نمی کنی کلا از آدم بودن بیرونت می کنن
واقعا چرا اینکارو چند سال پیش انجام ندادیم تا همه دنیا نفهمن که تحریم ها فشار آورده؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
چند سال پیش 5+1غنی سازی 5درصد رو قبول نداشت وخواهان تعلیق کامل وبرچیده شدن تاسیسات اتمی بود
بیایید بر اساس آرزوهایمان گفتمان نکنیم. باید بر اساس واقعیات گفتگو کرد. اگر به تاریخ مراجعه کنید و 100 سال گذشته را در نظر بگیرید، متوجه خواهید شد که آیا مذاکره با آمریکا نتیجه خواهد داد یا خیر.....
پاسخ ها
بنده خدا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
بنده خدا مگه 100 سال پیش ما این بودیم؟ با این سرعت تغییرات تو دنیا
آمریکا دشمن مطلق ایران است. منافع آمریکا در دشمنی با حکومت ایران تامین می شود. ایران با کره شمالی تفاوت دارد که فقط زمینه اختلاف برنامه اتمی باشد. همسایگی با اسراییل و اعراب زمینه ساز اصلی اختلافات است. متاسفانه نگاه آمریکایی ها به ایران از بالا و تحقیر آمیز است و در مراحل بعدی خوی استکباری خود را نشان خواهند داد.
با قهر نمی شود مشکلی رو حل کرد با قهر چه چیری بدست می اوریم و با رابطه چیری ؟با این وضع اقتصادی نمی شود ادامه داد هشت سال پیش باید فکر این روزها باید می کردیم همین طوری از دنیا کلی عقبیم
به این بیندیشیم درصورت اعمال تحریم های جدیدتورم 42درصدی تاکجا پیش میرود؟
سلام ما میخواهیم ایرانی همچون اجدادش در قله رفیع جهانی باشد و این فقط با سیاست بر اساس احترام متقابل عزت حکمت وخوش اخلاقی و منطق با تمام ملتها و دولتها به اسانی به دست میاید ، ما میخواهیم با داشتن رابط‌های قوی با ملتها و دولتها حد اقل در خاور میانه اقایی کنیم و با منطق کاری کنیم که بدون نقش سازنده ایران هیچ تصمیمی حد اقل در خاور میانه اجرایی نشده و تمام کشورهای منطقه (غربها) دنباله روی ایران باشند، کاری کنیم که برای ایرانی فرش قرمز پهن کنند و رابطه با ایران برای آنها افتخار باشد
آمریکا هم مثل شوروی و انگلیس است
وقتی بحث از مذاکره و ارتباط دیپلماتیک میشه حتما نباید فکر کنیم باید با هم خاله خانباجی بشیم...همونطور که چین و روسیه با دنیا ارتباط سازنده دارن ولی از اصولشون هم کوتاه نمیان...با مرگ بر این مرگ بر اون نباید کار پیش بره،باید با روشهای دیپلماتیک پیش بریم تا نتونن آتو بگیرن و در عین حال ملت و دولت بتونن از فواید روابط با غرب سود ببرن...این یعنی سیاست که متاسفانه اکثر دولت مردان ما باهاش آشنا نیستن
وقتی رهبری می فرمایند اقدام تلفنی نابه جا بود اب پاکی بر روی دست همه ریختند و همه متوجه باشند این صحبت ها به هیچ نتیجه ای نمی رسد تا رهبری نخواهند جانم فدای رهبر مرگ بر امریکا
پاسخ ها
زهرا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
ایشون نظر خودشونو گفتن اما این حرف که وحی منزل نیس که بخوایم بگیم صد در صد درسته
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
دوست عزیر رهبر نگفتند که اقدام تلفنی نا بجا بود ایشان گفتند بعضی از افدام ها نا بجا بود لطف کنید حرف رهبر را درست بشنوید .
دلایل بد بینان واقعا ابکی بود
مذاکره ایران با آمریکا، ماهیت و ذات مردم سالار جمهوری اسلامی ایران را به جهانیان نشان می‌دهد. زیرا، این مذاکره تحقق یکی از وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهوری اسلامی ایران را در معرض دید جهانیان قرار می‌دهد. زیرا، این مذاکره تحقق یکی از و عده‌های انتخاباتی رئیس جمهور است که آزادانه پی‌گیری می‌شود و در عالیترین سطح نظام نیز تأیید می‌گردد کاملا موافقم
کسی با مذاکره مشکل نداره .مشکل طرف مذاکره و عملکرد اون در این سی و چند ساله.در زمان های مختلف که ما به امریکا روی خوش نشون دادیم چی عایدمون شدغیر از اینهکه بوش وقتی داشت می رفت تو یه برنامه گفت سیاست ما با ایران در زمان آقای خاتمی سیاست هویج و چماق بود هویج نشونش می دادیم میومدن جلو با چماق می زددیم تو سرشون .این بعد ازاین بود که ما تمام فعالیت های هسته ای مونو معلق کردیم و هرچی خواستن و انجام دادیم.
چه تغییری در سیاست ها و عملکرد اونا صورت گرفته که ما به مذاکره امید داشته باشیم.فقط وقت وانرژیمونو بجای حل مشکلات روی این موضوع هدر میدیم.
پاسخ ها
جعفر قلی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
دوست عزیز جهت اطلاعتون باید بگم چند ساله که بوش دیگه رئیس جمهور آمریکا نیست و تا حالا ما هیچ همکاری با دولت اوباما نداشتیم که بخوایم بگیم جواب نداده در واقع ما دولت اوباما رو آزمایش نکردیم.
حالا من می پرسم چه تغییری در رفتار عربستان سعودی ایجاد شده که ما همش به اونا می گیم برادران مسلمان؟مگه اونا همونی نیستن که به تکفیری ها پول می دن در تحریم نفتی ما مشارکت دارن در گذشته هم از صدام حمایت می کردن وحجاج ما رو به خاک خون کشیدن؟
فرق آمریکا با اونا چیه؟
سلام
واقع بینانه نگاه کنیم.
چند سال تحریمها را تحمل کردیم. به جاش چی بدست آوردیم.
آیا ارزششو داشت این قدر منزوی بشیم.
آیا بخشهای دیگری برای فعالیت و پیشرفت را از دست ندادیم.
آیا عدم راه اندازی فازهای پارس جنوبی اقتداری برامون آورد.
واقع بینانه نگاه کنیم اگه واقعا انرژی صلح آمیز می خواهیم فعلا انرژی خدادادی را دریابیم در کنارش کار پژوهشی برای انرژی های نو کنیم.
جذر و مد دریا در تنگه هرمز توانی بسیار بیشتر از نیروگاه بوشهر را عاید مان می کند.
1ـ منافع امریکا با منافع جمهوری اسلامی در تعارض است؛در نتیجه هییت حاکمه فعلی امریکا با جمهوری اسلامی دشمنی میکند.
2ـایا باید همیشه با دشمنان جنگید و بر او پیروز شد؟(حتی اگر دشمن از شما قوی تر باشد)
3ـایا مذاکره با دشمنان برای همیشه یک تابو است؟
4ـاصولا با دشمنان میشود مذاکره کرد؟
با تدبیر و منطق و بر اساس منافع واقعی مردم باید مذاکره کرد.
باید با دنیا صلح کرد.
با دشمن تراشی هیچ کشور و گروه و فردی پیروز نشده و نخواهد شد.
من فقط نگران اینم که دوستی و رابطه با آمریکا باعث قطع ارتباط با کشورهای گابن و تیمور بشه ...
نظرات کاربران گویای همه چیز هست
من موافق مذاکره و رابطه با آمریکا هستم و سربلندی ایران و ایرانی رو میخوام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
یه خورده استراحت کن بهتر میشی!
به مذاکره بسیار خوشبینم . در واقع ایران و آمریکا نیاز دارند که روابطی داشته باشند و برای منافعشون اقدام به مذاکره در سطح بالا بکنند.
این که اسراییل و عربستان از مذاکره ایران و آمریکا وحشت زده شده اند بهترین دلیل برای ادامه مذاکرات هست.
بادوستان مروت بادشمنان مدارا
پاسخ ها
زهرا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
به این میگن فصل الخطاب
طی سالها مشخص شده است ما تا اخری خط جلو میریم و خوب که ملت خسارت داد میگوییم کی بود کی بود من نبودم این کشور هیچ وقت درست نمیشه بیخودم رگامون راست نشه هفت شهر عشق را عطار گشت ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم
6ساله این آقای اوباما که اعتقادی به نظامی گری نداره (البته درحرف تهدید میکنه وعملیاتی نمیشود)ودنبال حل مسائل از طریق دیپلماتیکه هیچ کاری نکردیم،باروی کار آمدن جمهوری خواهان جنگ طلب وهمراهی تمام قد آنها باصهیونیست هاشرایط بسیار ازاین بدتر خواهد شد
راه صلح از احترام گذاشتن به تفاوت ها می گذرد ...

http://www.alef.ir/vdcgxz9xxak9zw4.rpra.html?200322
تمام مردم دنيا بايد بدانند مردم ايران از زمان تولدشان مردمي انسان دوست و طبيعت دوست هستند ما با كسي جنگ نداريم من فكر ميكنم بايد ما مذاكره كنيم تا تحريم ها برداشته شود پدر مردم دراومده
آمریکا داری نفت ماسه ای تولید میکنه..میدونید یعنی چی؟یعنی بزودی خاورمیانه جایگاه نفتیشو از دست میده..همین الانم کلی مشتری واسه نفتشون جور کردن..ما تا کی میخوایم یه این تنزوا و خودبرتر بینی ادامه بدیم؟چرا کسی نظر مردمو نمیپرسه که چی میخوان ؟...
من با مذاکره وبرقراری رابط با آمریکا کاملا موفقم امادر یکی از خطبه های نماز جمعه آیت الله هاشمی فرمودند سنگ محک رابطه با آمریکا اسرائیل است یعنی هرکس میخواهد با امریکا رابطه داشته باش اول باید با اسرائیل رابطه داشته باشد که حرف کاملا درستی است نتیجه اینکه رابطه ایران وآمریکا بعید به نظر میرسد
پاسخ ها
زهرا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
به حرف این آدما توجه نکن..اگه آخرش حرف اینا شد یعنی نظر مردم کشکه
چرا این موضوع رو اینقدر بزرگ میکنید ... مگه مذاکره کردن چیز عجیبی هست !!!! ما میخوایم نه تنها با امریکا بلکه با همه کشورهای دیگر که به رسمیت میشناسیم مذاکره کنیم برای اینکه از حق و حقوق خودمان دفاع کنیم ....مذاکره در این زمان به معنای تسلیم و عقب نشینی نیست ؛ امیدوارم بعضی از دوستان کاری نکنند که روزی از روی تنگ دستی و ضعف به مذاکره روی بیاریم ....
به مذاکره بسیار خوشبینم . در واقع ایران و آمریکا نیاز دارند که روابطی داشته باشند و برای منافعشون اقدام به مذاکره در سطح بالا بکنند.
این که اسراییل و عربستان از مذاکره ایران و آمریکا وحشت زده شده اند بهترین دلیل برای ادامه مذاکرات هست.
مذاکره با امریکا
از چی میترسیم . اونا باید بترسن که ما بزای دنیا برنامه داریم.ما میخوایم بگیم هر کی هر چی میگه غلطه الا اونی که ما میگیم. باید همونی رو مردم ببینن و بخونن و بشنون که ما فکر میکنیم درسته. پس اونا بیشتر توی موضع ضعفا تا ما. این ماییم که حامی اپنایی هستیم که با اینا مخالفن کمکشون میکنیم ووووووو
باید قبول کنیم که همه دنیا به دنبال منافع خودشون هستن و ذره ای به ما فکر نمیکنند ...پس چین و روسیه و انگلیس و امریکا و.....هیچ فرقی با هم نمیکنند . ما هم اگر میخوایم از حق خودمون توی دنیا دفاع کنیم باید از انزوا دربیایم و بتونیم حرف بزنیم تا دنیا صدای ما رو بشنوه ...... باید محکم جلوی کسایی که از این تحریم ها دارن سود میبرن وایساد .. چه داخلی چه خارجی
تابناک عزیز ضمن تشکر از ایجاد این گفتگو ی آنلاین ، لطفا در آخر نظریات را جمع بندی و آنالیز بفرمائید تا مردم متوجه ماحصل و نتیجه این بحث بشوند . من دو نظر کذاشتم که یکی پاسخ بیک نظزیه بود و بلا فاصله چاپ شد که بازم ممنون .
چقدر خودتونه دسته كم ميگيريد ً؟ما توي دهان امريكا ميزنيم و اهل سازش نيستيممممممممممممممممممممممممممممم ـاين شعاره انقلاب ماست ـ هركي قبول نداره انقلابووووووووووووووووووووووووووووووووووو قبول نداره
در جهان امروز حرف اول را دیپلماسی وهنر ارتباط میزنه با عدم ارتباط کسی چیزی عایدش نمی شه با احترام متقابل وحفظ منافع خودمان باید با پیرامون خود و کشورهای غربی خصوصا امریکا ارتباط ذاشته باشیم وبا این ارتباط می توان از علم و دانش و تکنولوژی روز بهره گرفت به جرعت می توان گفت خیلی از دانشمندان استادان و دست اندر کاران امروز مملکتتمان دانش امو خته غرب هستند که بعداز تحصیل به کشور برگشته وکمر خدمت به مردم و میهن عزیز بسته اند .پس داشتن ارتباط با دید ملی و استفاده از شرایط ایجاد شده به سود ما بیشتر خواهد بود تا ضرر ما در ضمن میتوانیم از انزوا پیرون امده و با بهره گیری از نیروی انسانی خود که ارزش ان چیزی کمتر از نفت وگاز کشور نمی باشد و به جرعت میتوان گفت که در جهان امروز کم نظیر است کشوری سر امد در منطقه و الگو در جهان بسازیم.
عقل اینو میگه و تاریخ هم نشون داده که ایران در شرایط فعلی از نزدیک شدن زیادی به هر قدرتی بخصوص آمریکا متضرر میشه چون تحت تاثیر سیاست های اونن قرار میگیره.
اصولا در دنیای امروز ما نیازی به آنچنان مذاکرات و دوستی هم نداریم. فقط اگه سیاستمداران کشورمون بتونن دیپلماسی به کار بگیرن که به نحوی از فشار آمریکا به شرکت ها و صنایع خودش و سایر کشورها برای عدم تعامل با ایران کاسته بشه تا دولت ایران بتونه سیاست هایی توسعه ای رو پیش ببره از هر رابطه ای برای آینده کشور با ارزش تره.
افرادی هستند در قدرت که رابطه ایران و امریکا منافع اقتصادی انها را به خطر می اندازد. کسانی که بدون هیچ گونه رقابتی پروژه های عمرانی و اقتصادی را در چنگ خود دارند. وتمام تلاش خود را میکنند تا این رابطه بر قرار نشود
چقدر خودتونه دسته كم ميگيريد ً؟ما توي دهان امريكا ميزنيم و اهل سازش نيستيممممممممممممممممممممممممممممم ـاين شعاره انقلاب ماست ـ هركي قبول نداره انقلابووووووووووووووووووووووووووووووووووو قبول نداره
دوستان عزیز اگر فکر میکنید که با مذاکره با امریکا روابط ایران و امریکا درست میشه کاملا در اشتباهید اما باید مذاکره کرد.دیدگاه بدبینانه: دوستانی که فکر میکنند ایران الهام بخش جهان بخصوص جهان اسلام هسته باید بدانند تنها کشور هایی که اکثریت شیعه هستند از ما الهام میگیرند و گرنه در بقیه کشور ها فقط نخبگانی که تریبون ندارند از ما الهام میگیرنددر همین سایت تابناک هر روز مینویسه هشدار در کشور های سنی علیه شیعه.دیدگاه واقع بینانه ما چاره ای جز مذاکره نداریم زیرا در کجای عقل!!حکم میکنه که با دشمنتان صحبت نکنید ولی خودتان را اماده کنید(نظامی)امریکا تا زمانی که باشد به دنبال تغییر حکومت در ایران هست همانطور چین روسیه کوبا و ... چون امریکا ابرقدرته و در تاریخ هر ابرقدرتی که اطرافیانش بهش باج ندهند تصرفشون کرده در تاریخ فراوانه. من نمیگم باج بدهیم یا نه ولی میشه داد و گرفت!!!!
ارزش واقعی کار شما زمانی به حقیقت نزدیک می شود که امکانات دیگر مثل سرعت اینترنت در منازل نیز مردم را در این راه یاری نماید .
مذاکره با شیطان معنی ندارد مگر اینکه معتقد شده باشیم که شیطان دیگر شیطان نیست و تغییر ماهیت داده است که چنین چیزی هم خنده دار است که بگوییم آمریکا تغییر ماهیت داده و دیگر سلطه جو و جنایتکار نیست. بنابرین این مذاکره از اساس مردود است و چیزی بجز باخت و سرافکندگی در آن برای ایران نیست.
چند درصد از مردم عادی اصلا میدونند که غناهای مختلف اورانیوم به چه دری میخورن؟بحث شده از 3/5 و 5 و 20 و .... درصد اما ما مرم عادی که بیشترین سختی هارو در این باره تحمل کردیم یک بار نشده در یه رسانه عمومی بهمون بگن 20 رصد به چه دردی میخوره یا نمیخوره.منظور من اینه که در باب انرژی هسته ای با عموم مردم شفاف سازی نشده و نمیشه که این جای سوال داره.
اما مطلب دیگه اینه که باید مذاکره رودر رو انجام بشه.سی و اندی ساله که به اشکال و نامهای مختلف از رودر رو نشستن با آمریکا یا هر کشور دیگه ای که باهاش مشکل داریم کنار کشیدیم.کم هم نبودند و نیستند کشور ها و گروه هایی که از این آب گل آلود ماهی شکار کردند.لااقل برای از بین بردن منافع این قبیل گرو هها باید مشکلات رو رو در رو مطرح کرد.شاید واقعا به این نتیجه بشه رسدید که در این مدت همین گروه ها مشکلات فی مابین رو با اطلاع از اینکه ایران و آمریکا با هم رو در رو نخواهند شد به سمت منافع خودشون سوق داده باشند.سوء تفاهمات باید در ابتدا با مذاکرات رو در رو بر طرف بشه..
ماباسرسختی به روندطبیعی رشدجامعه لطمه میزنیم ودربلندمدت آثارمنفی آن جامعه ایرانی راآسیب پذیروازدرون میپوساندآماراعتیادطلاق بیکاری بالارفتن غیرمتعارف سن ازدواج سرخوردگی ملی دراثرتاریکی امیدبه آینده رویگردانی جوانان ازدین میلیتاریسم توتالیتریسم و......درحالیکه باتعامل بادنیانسل بهتروکارآمدتری میتوانیم تربیت کنیم که تضمین کننده ثبات وپیشرفت کشورباشدوحالاکه آمریکاکدخدای دنیاست درست یاغلط بایدازاین زاویه بادنیاتعامل کرد
همیشه رابطه از مخاصمه بهتر است و ما می توانیم با حفظ ارزشهابمان با دیگران دوستی کنیم و یا حداقل دشمنی نکنیم. دشمنی روسها و امریکاییها تا چه بوده والان هم تا چه حد است ولی برای منتفع شدن از همدیگر در بسیاری از موارد با همدیگر همکاری دارند ولی همیشه حواسشان به منافع کشورشان هست ما هم میتوانیم چنین باشیم
سیر تغییر نام ایالات متحده

شیطان بزرگ
شیطان کوچک
شیطونک
شیطون بلا
جیگر طلا
چشم عسلی
...

(:
چطور هر وقت صحبت از جنگ و قدرت میاد ما قویتر ار امریکا هستیم ولی وقتی صحبت مذاکره میشه ما میشیم میش ؟
آمریکا مثل یه گاو میمونه که همه از آن شیر میدوشند ولی ایران متاسفانه با شاخ این گاو بازی میکنه.
آمریکا مثل یه گاو میمونه که همه از آن شیر میدوشند ولی ایران متاسفانه با شاخ این گاو بازی میکنه.
فقط میتونم بگن خیلی متاسف شدم وقتی دیدم توی دانشگاه یه عده اینقد از تماس تلفنی اوباما و روحانی خوشحال شدن که انگار دنیارو بهشون دادن!!!! خود مذاکره و دیپلماسی به خودی خود هیچ عیبی نداره ولی اینکه مسئولین عالیرتبه کشور بنای حل مسایل کشور رو به موضوع مذامره با آمریکا گره زدن خیلی جای نگرانی داره به خصوص وقتی گزارش مراکز تصمیم سازی امریکارو میخونیم که گفتن اگه در شرایط کنونی فشارها رو به ایران بیشتر کنیم ایران از برنامه هسته ایش عقب میشینه!!!!واضحه که طرف مقابل ما دلش به حال ما نمیسوزه و به دنبال منافع خودشه حالا اینکه ما بیایم و جوری نشون بدیم که اگه نتونیم به یه توافق سریع دست پیدا کنیم اقتصادمون فرو میپاشه و مردم شورش میکنن یعنی خودمون با دست خودمون قدرت چونه زنی رو از خودمون گرفتیم و دستمون خالیه!!! واقع بینانش اینه که ما نمیتونیم در کوتاه مدت مثلا شش ماه بشیم شریک تجاری آمریکا یا چیزی توی این مایه ها!!!!! اختلافا مبنایی ما با امریکا اونقدر عمیق هست که هر تلاشی برای دستیابی به توافق سریع با این کشور محکوم به شکسته مهمترین این اختلافات هم اسراییله!!!! دشمن درجه یک ما و دوست گرمابه گلستان امریکا!!!! اضافه کنید به اینها کشورهایی که از نزدیکی ما با امریکا ضرر میکنن مثل شیخ نشینها و حتی چین و روسیه و هند!!!!!! و خیلی موارد دیگه که حوصلش خارج از این بحثه!!
رابطه منطقی با آمریکا سطح ایران رو در دنیا بالا می بره. ایران برای پیشرفت نیازمند برقراری رابطه با قدرت های برتر دنیاست. از نظر تاریخی شیطنت های انگلیس خیلی بیشتر بوده در ایران. حال آنکه انگلیس سفارت داره در تهران. اما روابط با آمریکا قطعه!
1 الان بهترين زمان مذاكره است چون اولا تيم ما بسيار اماده و سر حاله و تيم مقابل هم اماده همكاري 2 بايد بپذيريم وضعيت اقتصادي بر مردم فشار اورده و مردم براي نان خدا فروشي ميكنن پس قبل از انكه تمام تكه هاي خدا را براي نون بدن فكري بكنيم 3 كل دنيا از سياست جديد ايران خوشحال شدن و تنها اسراييل عصباني شده پس ما در بازيهاي مقدماتي موفق بوديم و بايد خودمونو اماده فينال كنيم استاديوم 80 ميليوني ايران اماده حمايت از تيم روحاني با كاپيتاني ظريف ... وطن دوستاي عزيز فقط مثبت بدين
مذاكره هيچ ايرادي ندارد تابو ان بايد بشكند.
بنام الله رابطه باهرکشوری ازنظر بین المللی میتواند برای ملتهای آن کشورها مفید باشد ازجمله مراودات علمی فرهنگی لیکن موضوعی راکه نباید ازیاد برد این است که درعرصه بین الملل تمام سیاست مداران یک رنگ نیستند وخیلی از سیاسیون هستند که دین را سیاست جدا می دانندلذاهرگونه رفتار وکرداری را در سیاست بکاربگیرند واهمه ندارند
دررابطه با امریکا نیز به نظر میرسد مشی مقام عظمای ولایت بهترین گزینه باشد چراکه ایشان بادرایت کافی ووافی دراین مورد اظهارنظر فرموده اند واشراف کافی نیز دارند وهمگی ما نیز باید تابع امر ونظر ایشان باشیم -انشا الله خداوند یاریگرمومنین است .
درمورد مذاکره باید خیلی مراقب باشیم حتی اگر شروع خوبی هم داشته باشد ممکن است درمیانه راه گرفتار مشکلات بیشتری شویم باید ریزترین نظرات وعملکرد مقامات آمریکایی را رصد کنیم و مراقب نظرات خود نیز باشیم به امید خدا خیر باشد.
دیدگاه واقع بینانه اینه که با این گفتمان جدید هر دو طرف ایران و امریکا خواستار تجمیع افکار عمومی دنیا به سمت خود و برنامه هاشون هستند در شرایط اقتصادی فعلی این تحریم ها هم واسه ایران هزینه زیادی داره هم واسه اروپایی ها اونا با کاهش رفاه مواجه هستند ما هم با تورم و بیکاری به خاطر این هزینه ها و احتمالا هزینه های بعدی هر دو طرف دارن آماده میشن تا واسه اعمال بعدی مقبولیت پیدا کنند اروپایی ها با این شیپور که ما اماده حل مسالمت امیز بودیم و ایران حاظر به مذاکره شفاف نبود و ایران هم با اصول منطقی که داره و حقوق به حقش احتمالا ما در این نبرد دیپلماتیک به خاطر ضعف رسانه ای خواهیم باخت اگر نتوانیم از تریبون های خارجی به خوبی استفاده کنیم این یک واقعیته که تحریم ها رو معیشت مردم اثر گذاشته واونها اینا به خوبی می دونن واسه همین به هیچ وجه از تحریم ها تا رسیدن به تمام خواسته هاشون یک سر سوزن کم نمی کنن ما هم که به خاطر آرمانها و ارزش ها و اهداف بلند مدتمون حق نداریم از یک اصولی کوتا بیایم وگرنه میراثی خواهیم گذاشت که گذشتگان برای ما گذاشتن و ما هنوز نمی تونیم از اونا دل خوشی داشته باشیم در نتیجه ما تنها راه گرفتن حقمون ایستادگی و هزینه دادن هستش هزینه ای که شاید در مقابل دریافت هامون زرهای در بلند مدت بیش نیست اون هزینم بر گشت از تجملات و مصرف گرایی بهزندگی ساده وتولید ملی هستش البته درسته اگر پول نفت در گذشته بجای غیب شدن در دست بزرگان خرج تولید ملی و زیر ساخت ها می شد این هزینه بسیار کمتر بود ولی فکر می کنم کم کم همه مجبور می شیم به این واقعیت تن بدیم که نمی تونیم مثل گذشته هزینه کنیم و باید اصلاح ساختار کنیم
دولت اگر جدی است در مذاکره اول باید افکار عمومی رو با خودش همانند کنه ...هنوز این اتفاق نیافتاده .... اگه نجنبه دیر می شه
مذاکره با امریکا یه امر پیش پا افتاده است.ولی یه تعدادی به قدری منافعشان با مذاکره به خطر می افته که تمام سعی و تلاششان برای جلوگیری از ان است.حالا این تعداد هم تو ایران هستند هم خارج از ایران مثل اسراییل،عربستان،شریعتمداری و........................
برو بابا! اقتصاد مملکت رو هواست شما دنبال پرستیژتون هستین؟!
مذاکره مجرای بیان حقانیت به جهانیان است مشروط بر اینکه خواسته های بحق خود را با اقتدار برای جهانیان تشریح نمائیم به عبارت دیگر اگر هدف از مذاکره رساندن پیام حقانیت مبانی انقلاب از موضع قدرت باشد میتواند بسیار مفید هم باشد اما اگر همراه با عقب نشینی از اصول اساسی انقلاب باشد چیزی جز خفت نخواهد بود. پس مذاکره چنگ گفتمان برای بیان دشمنی استکبار با خواسته های بحق مردم است اگر این باشد اشکالی ندارد.
هر چند نتیچه این نوع مذاکره همانند روز روشن است و تاریخ ثابت کرده که دشمن به کمتر از نابودی انقلاب که همان اسلام ناب است راضی نخواهد شد.
اگر برداشت آمریکا از طرح موضوع مذاکره تاثیر گذاری تحریمها باشد باید تیم مذاکره کننده مطمئن باشند که هدف آمریکا ایجاد وقفه در روند پیشرفت علمی ایران است
آنها از اول هم میدانستند که ایران به دنبال بمب اتم نیست با این حال به این بهانه تشدید تحریمها و گزینه نظامی را طرح میکنند.
فراموش نکنیم که یکی از پیامهای مردم ایران در خلق حماسه انتخابات امسال ؛ بی اثر بوده تحریمها میباشد و همین امر باعث شد که دشمن دم از مذاکره بزند
ما بایستی مثل همه کشورهای و البته بجز کره شملی با تمام کشورها دنیا و ازجمله امریکا مذاکره و ارتباط داشته باشیم با حمله و اشغال سفارت و قطع رابط و اصولا قهر کردن هیچ چیز عیاد مان نمیشود فقط با این کارها روسیه و چین و اسرائیل را خوشحال میکنیم نمونه اش اتفاقات هشت ساله دولت دهم !!!
مگر رابطه برقرار كردن به معني زير يوغ رفتن ؟
شما مقايسه كنيد كره جنوبي با كره شمالي را
تمام لوازم خانگي ماشده سامسونگ و ال جي چه وسيله اي از كره شمالي داريم ؟آيا كره جنوبي مستعمره ي آمريكا هست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
بله
آیا انتظار داری آمریکا الان هم مثل دو قرن پیش بریزه توی کشور و تو بوق و کرنا کنه که مستعمره من کرست؟ یا این که از طرف خودش برای اونجا حاکم بذاره و بیاد بیرون؟
نه کاری می کنه که مردم ی کشور بدون داشتن رابطه باهاش حتی تصور ی طلوع خورشیدم نکنن.
اگه از سرمایه گذارای صنایع کره اطلاع داشته باشی مطلبا می فهمی.
بعلاوه آیا مردم کره جنوبی با بیش ترین آمار خودکشی خوش بخت ترین مردم دنیان؟
طی چند سال گذشته در عرصه روابط بین المللی تمام تلاشها بر منزوی کردن ایران بوده و متاسفانه رویکرد مقامات داخلی و برخی از مسوولین و افراطیون این وضعیت را دامن زده حالا که وضعیت به ایجاد نوعی تغییر متحول شده زمانی رسیده که باید معقول به این موضوع نگریست نه احساساتی ما نباید خودموان را در انزوای بین المللی قرار دهیم همانطور که نباید برای ایجاد رابطه با غرب التماس کنیم.
با سلام
من میگم که باید به صورت مقتدرانه این مذاکرات را آغاز کنیم و سعی کنیم در یک دهه‌ی کوتاه با آمریکایی ها و غرب مصالحه کنیم و بعد آهسته آهسته امتیاز بگیریم
نه اینکه هنوز چیزی نشده بیاییم حرف سرسختانه بزنیم و دوباره تحریم ها را بر علیه خودمون بیشتر کنیم
پس تو را خدا کمی با فکر عمل کنیم
آخه این چه وضعشه ما که خارج از ایرانیم آدم نیسیم که نمیتونیم کامنتارو لایک و دیسلایک کنیم ؟
باید دید صلا چرا ما با آمریکا از اول مخالف بودیم این برمیگردد به تضاد تمدنی ما با آمریکا اصولا هویت ایرانی و اسلامی ما با آمرکایی ها در تضاد است ما فرهنگی متفاوت و اخلاقی متفاوت داریم آنها حاضرند نقشه بکشند حمله کنند خون بریزند و ربا بخورند و... ولی ما صلح طلبیم و دنبال آرامش در ضمن ما دنبال اسلامیم و آنها اصولا سکولار به دنیا نگاه میکنند به هر حال آنها حامی اسرائیلند و ما حامی حزب الله چگونه میشود ما با هم به توافق برسیم آخر!!!
ما برای اینکه بتوانیم انقلابمان را به جهان صادرکنیم نیازمندتعامل هدفمندبادنیاهستیم که دراین تعامل ضمن ابرازنظرات خودازحقوق مسلممان نیز دفاع کنیم
به نظر من باید اینو قبول کنیم که امریکا یا ابر قدرت است و ما یک کشور جهان سومی هستیم که هرکس با ما دوسته می خواهد از مون سواری بگیره و این عربها به ویژه عربستان از ضعف و دیوار کشیدن ما به دور خودمون دارند سود می برند
مذاکره با آمریکا یا مذاکره بااوباما؟ لطفا اول این و مشخص کنید ... چون اگه مذاکره با آمریکا باشه خب می تونه مفید باشه ولی مذاکره با اوباما به جایی نمیرسه چون عملا اوباما نشون داد که از خودش اختیاری نداره و عملا لابی صهیونیست همچین اجازه ای رو بهش نمیده
رابطه منطقی با آمریکا سطح ایران رو در دنیا بالا می بره. ایران برای پیشرفت نیازمند برقراری رابطه با قدرت های برتر دنیاست. از نظر تاریخی شیطنت های انگلیس خیلی بیشتر بوده در ایران. حال آنکه انگلیس سفارت داره در تهران. اما روابط با آمریکا قطعه!
خوب چند ساله روسيه امتحانشو پس داده حالا چه ضررى داره امريكا رو امتحان كنيم به نظر من الا كه ميشه رابططه را برقرار كرد بايى اين كار را بكنيم اگه ديديم به ضررمونه واسه قطع رابطه هميشه وقت هست
بدبينى=افراط، خوش بينى=تفريط ، واقع بينى=اعتدال
مذاکره مجرای بیان حقانیت به جهانیان است مشروط بر اینکه خواسته های بحق خود را با اقتدار برای جهانیان تشریح نمائیم به عبارت دیگر اگر هدف از مذاکره رساندن پیام حقانیت مبانی انقلاب از موضع قدرت باشد میتواند بسیار مفید هم باشد اما اگر همراه با عقب نشینی از اصول اساسی انقلاب باشد چیزی جز خفت نخواهد بود. پس مذاکره چنگ گفتمان برای بیان دشمنی استکبار با خواسته های بحق مردم است اگر این باشد اشکالی ندارد.
هر چند نتیچه این نوع مذاکره همانند روز روشن است و تاریخ ثابت کرده که دشمن به کمتر از نابودی انقلاب که همان اسلام ناب است راضی نخواهد شد.
اگر برداشت آمریکا از طرح موضوع مذاکره تاثیر گذاری تحریمها باشد باید تیم مذاکره کننده مطمئن باشند که هدف آمریکا ایجاد وقفه در روند پیشرفت علمی ایران است
آنها از اول هم میدانستند که ایران به دنبال بمب اتم نیست با این حال به این بهانه تشدید تحریمها و گزینه نظامی را طرح میکنند.
فراموش نکنیم که یکی از پیامهای مردم ایران در خلق حماسه انتخابات امسال ؛ بی اثر بوده تحریمها میباشد و همین امر باعث شد که دشمن دم از مذاکره بزند
معتفد هستم تا زمانی که ما بر اصول انقلاب پایبندیم دوستی ما با سیاستمداران آمریگا ضرب المثل پسر چوپان و دم مار خواهد بود.
خداییش الن کدوم یکی از کشورایی که باهاش رابطه داریم دل خوشی از ما داره؟فرانسه ..استرالیا ..عربستان ..اینا هم دست کمی از آمریکا ندارن..اما باهاشون رابطه داریم الان آمریکا جای کیو تنگ کرده که نباید باهاش مذاکره کرد؟
پاسخ ها
rs
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
اسمت به واقعیت نزدیکتره یا حرفات؟
مسئله من رفع تحریم ها و چالش های اقتصادی نیست چون انسان با عقل خود می تواند بر تمام مشکلات غلبه کند. بالاخره ما از گرسنگی نخواهیم مرد. اما من موافق گفتگو هستم چون گفتگو نشان دهنده این است که ما حرفی برای گفتن داریم. من جزو جوانان انقلاب هستم. به راستی آرمانهایی دارم و آن جا انداختن بینشی جدید به انسان بودن انسان است. ما همیشه در حال هجمه از طرف کشورهای دیگر بوده ایم و این باعث شده تا خود را در وضعیت تدافعی قرار بدهیم. اما من معتقدم که ما چیزی می دانیم که خیلی از کشورها نمی دانند و حتما آنها نیز چیزی می دانند که ما نمی دانیم به قول معروف همه علم نزد همگان است.داستان سیمرغ عطار شاید بیان کننده بینش ایرانی به آفرینش باشد. تنها با گفتگو است که می توانیم تجربیات اینهمه سال و دیدگاه خود در مورد حق انسانها را بیان کنیم. برای همین معتقد به گفتگو با هر کشوری و انتقال مفاهیم هستم. ما یک کره زمین بیشتر نداریم و قرار نیست همیشه با هم بجنگیم اگر مقدور شود. این زمین خیلی مشکل دارد که تنها با همکاری همه کشورها می توانیم آنها را حل کنیم.
پاسخ ها
م رعیت
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
احسنت. به چیزی فراتر از سیاست نگاه کردید.
صبح تا شب داریم شعار مرگ بر این و مرگ بر آن رو کوبنده و با مشت‌های محکم سر می‌دیم جوری که خودمون هم باورمون شده که قراره نفرین ایرانی جهان رو زیر و زبر کنه و ما تنها ملتی هستیم که توی کشتی نوح در امان می‌مونم و از این به بعد عقیده و حرف و باور جهان فقط در چهارچوب نظریات شکل خواهد گرفت.
یه روز می‌خواهیم جهان رو مدیریت کنیم، یه روز می‌خوایم دخل استکبار رو بیاریم و هر روز قراره رو دنیا یه حرکتی مبتنی بر اصول خومون پیاده کنیم. و در آخر این ملت شریف ایرانه که در شبکه‌های مختلف صدا و سیما پیروز و سربلنده.
اگه نه به خوشبینی باشه و نه به بدبینی و واقع‌گرایانه بخواهیم نگاه کنیم ما حتی نمی‌تونیم با خودمون چند کلمه درست و درمون حرف بزنیم و عصبی نشیم و نباشیم. نمی‌دونم کی قراره بالاخره ما رنگ زندگی رو ببینیم و یه روز صبح که از خواب پا می‌شی حرف سیاست توی خونه و تاکسی ودر بقالی و نانوایی و محیط کار و حتی محیط مهدکودک شهرت نباشه.
والا به‌خدا آدم خسته می‌شه دیگه. هشت سال راهی رو رفتیم که به ناکجا بود و کسی جلوی ضرر رو نگرفت تا بشه روی منفعت رو دید و حالا تازه از مردم خواسته می‌شه که حالا حالاها باید صبر کنید که ضررهای گذشته جبران بشه. به‌نظر شما با این تفاسیر و با این چیزهایی که من توی مملکت خودم می‌بینم و تجربه می‌کنم دیگه چه فرقی می‌کنه با کسی رابطه داشته باشیم یا نه؟ یه دیوار دور خودمون کشیدیم و به خودمون افتخار می‌کنیم. تا وقتی تکلیف‌مون با خودمون روشن نباشه و هر کسی از طرف مردم حرف بزنه و حرف خودش رو حجت بدونه چه مذاکره کنیم و چه نکنیم وضعیت همینه و بلاتکلیفی‌مون موندگاره.
امیدوارم ما هم یه روز طعم زندگی واقعی رو بچشیم و از این همه تعصب و تندروی خلاص بشیم.
پیغمبر (ص) هم با کفار پیمان همزیستی می بست منتها :
1-دیپلماسی عمومی را بیش از پیش فعال می کرد
تربیت شدگان پیغمبر (ص) به صحبت با مردم و تبیین اصول می پرداختند و ... .
2- از این فرصت برای بهبود بدنه مسلمین چه از لحاظ مادی و چه از لحاظ معنوی بهره می بردند.


کل حرفم اینه اگر مذاکره برای برداشتن فشاره که باز برگردیم به دوران راحتی و ... فکر فردا نباشیم و باز ساعت مفید کارمون کم باشه و چشممون به نفت بهتره که اصلا انجام نشه
ولی اگر مثل والیبال اثرات منفی مذاکره دفاع بشه بعدش پاسور مطمينی هست که پاس بده و اسپک زن ماهری که بکوبه توپ رو حتما موافق انجام مذاکره هستم.
دولت منتخب میخواد مذاکره کنه .اگر قبول داریم که منتخب مردم هست. سنگ جلو پاش نباید بندازیم. اگر یه همچین سایتی بیانگر نظرات مردم هست ببینیم چند نفر موافق و چند نفر مخالف هستند تعداد مثبت ومنفی هارو با هم مقایسه کنید
نكات ذكر شده در مقاله كمابيش تصويري از دورنماي مذاكره و دغدغه هاي پيرامون ان ارائه مينمايد اما نكته اي كه بايد بدان پرداخت اينكه رييس جمهور گفته من اختيار كامل دارم و مذاكرات استارت خورده و اظهارنظرهاي بازيگران اعلام شده كه كمابيش مثبت بوده و همه در انتظارند كه پس از مشخص شدن محتواي مذاكرات در مورد ان موضع گيري مشخص تري كنند بنابراين انچه كه اكنون بايد بحث شود (فارغ از محتوا) ادامه مذاكرات يا توقف مذاكرات است البته با در نظر گرفتن اين موضوع كه حساسيت تمام مردم در ايران و خارج و دول عربي و عربي و كنگره امريكا و لابي صهيونيصتي و .... برانگيخته شده و همگي در عين حساسيت منتظرند يا مذاكرات به نتيجه برسد كه در اينصورت عده اي سود و عده اي ممكن است ضرر كنند اما در صورت عقيم ماندن مذاكرات همه به اتفاق بدنبال مقصر ميگردند و اين به هيچ عنوان به صلاح نيست كه با عقبگرد از مذاكرات روحاني خود را از يك طرف به مردم بدهكار نمايد(بخواهيم يا نخواهيم انتظارات بالارفته) و از طرفي با تحريك رژيم صهيونيستي دولت روحاني دولتي ضعيف و غيرقابل اعتماد معرفي ميشود كه دنيا به فرصت داد اما او نتوانست استفاده نمايد و از ان به بعد ترجيع بند تمام اظهار نظرهاي كشورهاي غربي انست كه غرب راه حل ديپلماتيك را امتحان كرده و فقط تحريم يا راه حل نظامي جواب ميدهد بنابرين براي اينكه دولت در اين بن بست كه مشروعيت داخلي و خارجي ان را مورد هدف قرار ميدهد بايد با قوت به مذاكرات ادامه دهد چون در صورت مذاكره امكان برد يا باخت يا راه حل بينابين هست اما در صورتي كه اركان حكومت حمايت قوي از وي نكنند و او بدون اختيار و از موضع ضعف وارد شود عملا در اظهان عمومي اين عقب نشيني تلقي شده و بطور كامل بازي را خواهد باخت كه نتيجه ان براي مملكت و دورانديشان در عرصه داخلي و خارجي مشخص است
پاسخ ها
م رعیت
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
عالی بود محمد جان.
من نسبت به مذاکره با آمریکا خوش بینم زیرا:
رابطه آمریکا و ایران از ابتدای انقلاب تا کنون در داخل کشور تحت تاثیر دو دیدگاه اصلی قرارداشته که هرکدام در مقاطعی سکان دار کشور بودند 1- دیدگاه آرمانگرایانه (غلبه حق بر باطل در سطح کلان فرا ملیتی)2- دیدگاه واقع گرایانه و توجه به حقایق موجود و منافع ملی میهنی).
دیدگاه دوم که پس از جنگ تا پایان دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی در کشور وجود داشته روندی را در کشور بوجود آورد که آرمانگرایان را را به این باور رساند که برای جلوگیری از استحاله انقلاب و انحراف از آرمانهای آن باید جلوی روند کنونی گرفته شود و جهت آن تغییر کند .
دیدگاه اول که با ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد سکان دارکشور شد با این استدلال که دلیل استحاله انقلاب و انحراف از آرمانها تعامل با جهان میباشد بنای خود با تکیه بر نیروهای اصولگرا و برخی از دوستان خارجی بر تعارض و مخالفت با سازوکارها و روندهای غالب در سطح داخلی و خارجی و تقویت نیروهای داخلی گذاشت .
در حال حاضر دیدگاه اول مخالف و بدبین به رابطه با آمریکا است و دیدگاه دوم بر اساس واقعیات خارجی به آن خوش بین است .
برای چی انقلاب کردیم؟ اگر مظاهر تمدن و صنعت و رفاه را میخواستیم که زمان طاغوت بمراتب بهترش را داشتیم ، رابطه با امریکا و ایادی استکبار را میخواستیم که در آن زمان بهترین روابط را داشتیم! حالا بعد از سی و اندی سال جنگ ، سختی ، تحریم و.... دوباره برگردیم سر جای اولمان آن هم با این همه هزینه و....!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
یعنی چه؟ یعنی شما میفرمایید انقلاب کردیم تا رفاه نداشته باشیم؟صنعت نداشته باشیم؟ پس نظر شما رو به اولین سرود رسمی ج ا ایران جلب میکنم:
شُد جمهوری اسلامی به پا که هم دین دهد هم دنیا به ما
از انقلاب ایران دِگر کاخ ستم گشته زیر و زِبَر
تصویر آیندهٔ ما، نقش مراد ماست
نیروی پایندهٔ ما، ایمان و اتحاد ماست
یاریگر ما دست خداست ما را در این نبرد او رهنماست
در سایهٔ قرآن جاودان
پاینده بادا ایران
....
آزادی چو گل‌ها در خاک ما شکفته شد از خون پاک ما
ایران فرستد با این سرود رزمندگان وطن را درود
آیین جمهوری ما پشت و پناه ماست
سود سلحشوری ما آزادی و رفاه ماست
شام سیاه سختی گذشت خورشید بخت ما تابنده گشت
در سایهٔ قرآن جاودان
پاینده بادا ایران
علیرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
نخیر.شما از همانهایی هستید که از دین فقط ظاهر روداری و بس.نبی اکرم فرمود انش اگر در ثریا باشد مردمانی از فارس بدان دست می یابند...ضمینه دانش اندوزی پسشرقت در همه جوانب من جمله رفاه اجتماعی و اقتصادیست.به شما و امثالهم موکدا توصیه دارم دوباره فلسفه اسلام رو مورد بررسی و مطالعه قرار دهید.از کلاس اول ابتدایی .....
بابک
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
آقا یا خانم namo: لطفا بفرمایید ما الان کجا هستیم که حضرتعالی حرف از برگشتن سر خانه‌ اول را می‌زنید. درسته که باید به نظر و دیدگاه دیگران احترام گذاشت اما حرف‌های شما.... توی این سالها کاری که نادانهای داخلی به سر ما آوردن از دست هیچ استکبار خارجی بر نمی‌آمد.
دوستان مساله رو پيچيده نكنيد امريكا با روسيه و چين فرقي براي ما نداره ما بايد به دنبال منافع ملت خود باشيم من فكر ميكنم انقدري كه روسيه و چين به ايران خيانت كردن و ضربه زدن امريكا نزده الان منفعت در رابطه ي با امريكا است كمي فكر كنيد تو رو خدا
کدوم کشور با قهر کردن با دنیا تونسته پیشرفت کنه...به نظر من اونایی که با ارتباط مخالف هستند بیشتر از اینکه کشور نظم می گیره ناراحتن و اونا که زمان بی نظمی یه کاره ای شدن و با اومدن نظم منافع اونا به خطر می افته
مرگ بر امریکا ؟
خسته شدم دیگه انگار نظر هم الکی هست. کدوم مسئول جز خود ما و تابناک این پیام می خواند؟
علم روابط بین الملل در چهارچوب دو تئوری اصلی رئالیسم و ایده آلیسم به بررسی واقعیت های موجود می پردازد. اگرجه بعد ها دانشمندان این حوزه به بسط و تغییرات جزئی در نظریه های فوق پرداخته اند، با این حال همچنان نظریه های فوق پایه بسیاری از نقد ها در روابط بین الملل است. نظریه آرمان گرایی همچنان با نقص های بسیار و منتقدان بسیاری روبروست. از این رو پس از پایان جنگ جهانی دوم بسیاری این نظریه را فاقد راهکار عملی در استیفای حقوق ملل و روابط بین الدولی دانسته اند. لذا اگر جمهوری اسلامی صرفا بر اساس نظریه آرمان گرایی به روابط خود با دنیا بیاندیشد مسلما با شکست تئوریک و عملیاتی روبرو خواهد شد. پس از پایان جنگ جهانی دوم عملا نشان داده شد که منطق ایده آلیسم در نظام روابط بین الملل جایگاهی ندارد.
در مقابل بر اساس اصول و نظریه رئالیسم محور تمام روابط بین الملل بر اساس قدرت است و اگرچه دیگر نو رئالیست ها قدرت را در چهارچوب هایی فراتر از فدرت نظامی تعریف می کنندبا این حال نقش قدرت در پایش منافع ملی بسیار مشهود و تاثیر گذار است. نظام اسلامی ما درصورتی که خود را در چهارچوب نظریه رئالیست تعریف نماید، عملا خود را به منطق روابط بین الملل امروزی نزدیک خواهد نمود. چرا که مسائلی مانند مذاکره را در این خصوص در چهارچوب منافع ملی تعبیر و تفسیر خواهد کرد. اصولا در منطق رئالیست ها تفاوت ایدئولوژی هزینه های گزافی را (به نظامی که علیرغم آرمانهایش که بر خلاف ایدئولوژی لیبرالیسم در سراسر دنیاست) تحمیل می نماید. و البته یکی از ویژگی های انقلاب آرمان خواهی است. مسئله مذاکره در شرایط فعلی برای نظام اسلامی به مانند یک دوران گذار است. امیدواریم که منطق مذاکره کنندگان بر اساس منافع ملی و آرمان خواهی تنظیم گردد.
پاسخ ها
م رعیت
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
احسن.
با سلام واروی توفیق مطمئنااگر ما مودبانه در دنیا برخورد کنیم هیچ کس نمی تواند به ما جسارتی بکند
مذاکره با آمریکا از موضع حفظ منافع ملی منطبق با عقل ومنطق هست.اقتضای زمان وموقعیت کنونی ایران که یک ابرقدرت در حال ظهور است این امکان را به ما می دهد که بدون هیچ دغدعه ای با چشمان باز و تمرکز بر منافع ملی با آمریکا مذاکره کنیم. ضمنا" باید بدانیم که مذاکره الزاما" به معنای سازش نیست بلکه شکل مبارزه عوض می شود. در دنیای امروز دوستی ودشمنی مطلق نداریم آن چیزی که مسیر هر کشوری را تعیین می کند منافع ملی است که برای ایران عزیز ما هم اینگونه است.
با سلام و تشکر فراوان بر تمام ایرانیان و ایران دوستان عزیز
سوالی دارم از تمام هموطنان عزیزم ایا ما حافظه تاریخی مناسبی داریم
(حمله اعراب حمله افغان قرارداد گلستان قرارداد ترکمنچای جنک عثمانی جنک پرتقالیها دسیسهای انگلیس در ایران ...............................حمله عراق با حمایت تمام اعراب )
و ما اکنون با کدامین از این کشورها روابط داریم و کدامین یک از این کشورها حامیان واقعی مردم ایران بوده وهستند
مگر نه اینکه تمای گشورها بر پایه منافع خویش ومردمشان با ملت ما تعامل کرده اند
مگر بسیاری از گشورهای منطقه در این چند ساله اخیر از خلاء یک ایران .....به نان نوایی نرسیداند
و همین گشورها در صدد این هستند ایران همیشه در انزوا باقی بماند
و همچنین بسیاری از تاجران تحریم و سود جویان
پس بیایید با استناد به موقیعت فعلی کشورمان روند تعامل با دنیای کنونی را در پیش بگیریم و از فرصت بدست امده به نفع ملت عزیزمان استفاده نماییم

به امید ایرانی سر افراز
لتم برای نجات کشور راهی جز گفتگو بر اساس احترام متقابل بین ایران وامریکا نیست چرا یک عده سرشان را تو برف کردند وواقعییات جامعه را نمی بیننبیشتر مردم به گفتگو تمایل دارند جز یک گروه کوچک که متاسفانه صدایشان بلندتر است ومنافع کشور را با اعمال نسنجیده وافراطی به خطر می اندازند بهتر است رهبر معظم تصمیم نهایی را به نفع کشور بر دارند و دستور گفتگو را صادو نماین
به نظر من فقط امريكايي ها و اروپايي ها مقصر نيستن ما ي سري كارها كه مد نظر رهبري هم نبوده ناخواسته و بر خلاف مصلحت مملكت و نظام انجام داديم و چهره ي ايران انسان دوست را بد نشان داديم برادر من امريكايي ها علم غيب ندارن كه بدونن برنامه هسته اي ما صلح اميزه ما بايد تعامل سازنده با دنيا داشته باشيم با دنيا بر عليه تروريست همكاري كنيم به لطف الهي و با تدابير رهبري و هوش رييس جمهور تحريم ها برداشته مي شود به شرطي كه دوستان كه سمت دارن و منافعشون با مذاكره ي با امريكا به خطر ميافتد بگذارن
عجب!
شب و روز خوش
من جزییات متن رو نخوندم اما چیزی که کاملا نیاز فرهنگی ماست از بین بردن تابوی دشمن هست که سالهاست راجع بهش حرف میزنن. مسَله مهم نیاز و منافع ملی و نه هیچ چیز دیگه اس. فلسفه وجود دشمن برای هماهنگ کردن و سرکوب کردن حرف مخالفان داخلی، چیزی جز توهم قدرت به دنبال نداره.
نیاز ما فرهنگی که توش به جای القاب دادن به کشورای دیگه اول ببینیم چی داریم چی نداریم و به چه قیمتی قرار هست که چیزی رو به دست بیاریم.
مطمَنا روابط با آمریکا میتونه تو کوتاه مدت مشکلاتی رو حل کنه، و اگه فرهنگ سازی کنیم تو بلند مدت پلی میشه برای ایرانی قدرتمند و نه افراطی.
یادمون نره اونایی که نگران امتیاز دادن به امریکا هستن به شرطی حرفشون منطقیه که بتونن تمام امتیازای زیادی که این مدت ملت ما به خاطر اشتباهات یه خط فکری به نمایندگی احمدی نژاد داد رو لیست کنن و قبول کنن اگه الان منت هر کشوری رو مجبور شیم بکشیم به خاطر توهم قدرت آقایونه
دو مسئله را خواستم خدمت جناب استاد عرض کنم

1- سیاست جهانی مانند رینگ بوکس است، هر چه شما از رقیبتان فاصله بگیرید و رقیب از شما قوی تر باشد ، ضربات او شما را خرد خواهد کرد و در آخر بازنده خواهید بود. در زمانی که شما از حریف در رینگ ضعیف تر هستید باید "هوشیارانه" به حریف نزدیک شوید و ضربات خود را بزنید. این چیزی است که آمریکایی ها از آن بیم دارند.

2- ما یک بحث دار یم بنام "انقلاب اسلامی" بصورت عام و جهان شمول و یک بحث دیگر داریم بنام "انقلاب اسلامی ایران" در بحث دوم و با وارد شدن کلمه ایران در دنباله انقلاب اسلامی ، منافع ملی همه ایرانیان به انقلاب اسلامی گره می خورد و بعبارتی ایران بدون انقلاب اسلامی نمیشود و انقلاب اسلامی متقابلا بدون در نظر گرفتن منافع عامه ایرانیان متصور نیست. لذا پس در یک جا باید به اصطلاح فیتیله یکی را به نفع دیگری پایین کشید تا یک تعادل برقرار شود و این به معنی گذشتن از هیچکدام این دو نیست.
با نظر واقع بینانه مطرح شده موافقم. یادمان باشد که سیاه و سفید نبینیم. یادمان باشد آمریکا میتواند پذیرای هزاران نخبه ایرانی باشد ولی ما چطور؟ بفکر جوانان ایرانی مقیم آمریکا و رفت و آمد آنها باشیم. کلا امریکا کشوری با تنوع آرا است و بهتر است با برقراری تدریجی رابطه امکان تعامل بیشتر را فراهم کنیم.
شکی نیست که اسرائیل بزرگترین دشمن ماست. ایران و اسرائیل مانند دو مایع متضاد هستند که اگر هردو را در یک ظرف بریزیم، مقدار هرکدام که بیشتر باشد دیگری از ظرف بیرون میریزد.
ظرفی بنام امریکا اینک پر است از اسرائیل! هچقدر سهم خود را بیشتر کنیم اسرائیل کمتری در این ظرف میماند. باید از ظرفیت امریکا برای پیشبرد منافع خودمان استفاده کنیم. کاری که اسرائیلیها تا کنون انجام داده اند. امریکا گاوی شاخ دار و پر زور است، اسرائیل سوار بر این گاو هرکس که بخواهد میکشد و هر زمینی که خواهد شخم میزند. بیایید از افق بالاتری به این مسئله نگاه کنیم . اگر عنان امریکا را کامل هم در دست نگرفتیم اما سعی کنیم که باندازه سهم خودمان از این غول بی شاخ و دم سواری بگیریم.
به نظر من باید مذاکره هوشمندانه داشته باشیم و نگران ز نماد ظاهری مقطعی ( اقتدار یا حقارت) نباشیم. اگر درست پیش برویم حداکثر استفاده را خواهیم کرد و این تاریخ و فرزندانمان هستند که در مورد ما قضاوت میکنند، اگر درست عمل کنیم حتی اگر ظاهر کارمان خوب نباشد، در آینده درایت ما را تحسین خواهند کرد و گرنه ....
با سلام وتشکر از تابناک وشکر خدا از اینکه در کشوری زندگی میکنیم که اینقدرنظر مردم اهمییت دارد در این خصوص توجه شما را به جمله ای که آقای مهندس غرضی در آخرین مناظره اظهار نموده وچندین بار به ان تاکید داشتند جلب میکنم ایشان چند بار تاکید کردند که سیاست خارجی بدون اقتدارداخلی راه به جایی نمیبره ودر واقع طرف مذاکره کننده نگاه میکنه ببینه طرفش کیه واقعیت اینه که ما یک کشور وابسته هستیم ویک ملت وابسته درسیاست خارجی خرف زیادی برای گفتن ندارد تمام آنچه که درسفره ما ایرانیها مهیا میشود وقوت ما را تشکیل میده از خارج تهیه میشه برنج ذرت تاحدودی گندم حتی انواع محصولات لبنی مواداولیه اش از خارج وعمدتا از چین وارد میشود پس نتیجه میگیریم که اقتدار در تولید وتولید خلاصه میشود نه در سعار مرگ بر آمریکا ما هرچه دربرابرآمریکا سرسختی نشان بدهیم مجبوریم به همان اندازه به چین وشوروی روی بیاوریم هموطنان عزیز شعاردادن نشانه اقتدار نیست شما میتوانید ژاپن را زمانی که به آن حمله اتمی شد با آلان مقایسه کنید؟؟؟
جنگ یعنی برخورد قدرت ها و مذاکره یعنی گفتگو بر اساس منطق اگر واقعا حق با ماست و ما منطق قوی داریم پس چرا از مذاکره هراس داشته باشیم
باسمه تعالی
بنده به عنوان یک مدرس علوم سیاسی مسلما با مذاکره با هر دولتی غیر از رژیم صهیونیستی موافقم. اما مذاکره ای که در شرایط برابر باشد، نه این که از همین آغازارتباط و مذاکره آمریکائیها از ما امتیاز بگیرند و چیزی هم به ما ندهند و همواره با ما از موضع بالا برخورد کنند. شما در همین چند ماهی که دولت یازدهم حرف از مذاکره زده است شاهد هستید که دو امتیاز به آمریکائیها داده شده است؛ یکی سکوت یا موافقت با از بین بردن تسلیحات شیمیائی سوریها، که آغازی بر برنامه ریزی حمله به سوریه در چند سال آینده و یا چند ماه آینده به سوریه خواهد بود و امتیاز دوم کشاندن پای تنها مبارز دهکده جهانی به خانه خان و ملکوک کردن چهره انقلابی آن بدون دادن هیچ گونه امتیاز متقابل. امتیاز بعدی احتمالا پای میز مذاکره هسته ای است که آمریکا حق غنی سازی بیست درصد را از ما خواهد گرفت و در یک بازی تئاتر گونه با کنگره تحریم ها را تشدید خواهد کرد.
پاسخ ها
فرهاد
| United Kingdom |
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
بله ولی حالا که ما دنبال بمب هسته ای نیستیم و غنی سازی زیر بیست درصد هم برای سوخت نیروگاهایمان کافیست چرا برای اعتماد سازی جهانی و نه آمریکا و شکستن تبلیغات اسرائیل کمی نرمش نشان ندهیم. مطمئن باش اگر ما در این کار یعنی رسوا نمودن اسرائیل علاوه بر حرکت برای همراه نمودن دنیا با خود و در جهت آرمانهای انقلاب پیش رفته ایم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
تحلیلتون رو قبول ندارم سوریه پذیرفت سلاح های شیمیاییش رو نابود کنه چون مجبور بود و خطر حمله نظامی تهدیدش میکرد و عاقلانه تر این بود که با پذیرش خلع سلاح شیمیایی بهانه رو از غرب بگیره و البته سفر اقای روحانی به مجمع سازمان ملل و مذاکراتی که انجام شد هم هیچگونه امتیاز دهی به غرب محسوب نمیشه.. برای مذاکره با طرف غربی باید نرمش نشون بدیم چون سمبه طرف مقابل در شرایط فعلی پر زور تره و نباید این اجازه رو بدیم تا پرونده هسته ای به تنگ تر شدن دایره تحریم ها و تضعیف روز افزون کشور بینجامه.. شما غیر از مذاکره راه دیگری برای نجات کشور از زیر بار فشار روز افزون تحریم ها سراغ دارید؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
چدای از بحث سیاسی چرا ما باید با انبار کردن و دا شتن سلاح کشتارجمعی (شیمیایی) حتی نزدیکترین متحد مان سوریه موافق باشیم ؟؟
و موافقت با امحا و از بین بردن اون سلاح ها رو داد ن امتیاز عنوان کنیم؟
نه ما خود ملتی هستیم که جز قربانیان این سلاح ها هستیم و فکر نکنم هیچ ایرانی موافق داشتن سلاح شیمییایی و انبار کردن آن حال به هر دلیلی از طرف حکومت سوریه باشد
جنگ یعنی برخورد قدرت ها و مذاکره یعنی گفتگو بر اساس منطق اگر واقعا حق با ماست و ما منطق قوی داریم پس چرا از مذاکره هراس داشته باشیم
دوستان شايد كسي كه پست مهمي داره نظرات را بخونه و تاثير گذار باشه صحبت هامون اوناييكه موافقن با من پيام بذارن كه با مذاكره مستقيم با اميريكا موافقن تا به گوش همه برسه لطفا
با نظر واقع بینانه مطرح شده موافقم. یادمان باشد که سیاه و سفید نبینیم. یادمان باشد آمریکا میتواند پذیرای هزاران نخبه ایرانی باشد ولی ما چطور؟ بفکر جوانان ایرانی مقیم آمریکا و رفت و آمد آنها باشیم. کلا امریکا کشوری با تنوع آرا است و بهتر است با برقراری تدریجی رابطه امکان تعامل بیشتر را فراهم کنیم.
Man moteghadam bayad ba hame keshvara tamol dasht va errebat va farhang va eslemam ham bayad chizi bashad ke axariat mardom mikhan man movafeghe nazare dovom va khoshbinan hastam va hatman rabete ba amrika va keshvare daraje aval maro balatar mikeshe ta keshvarayi mesle komor ke arzeshe polemonam dasht shabihe ona mishod
پاسخ ها
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
من معتقدم باید با همه کشورها تعامل داشت و ارتباط و فرهنگ و .... هم باید چیزی باشد که اکثریت می خوان. موافق نظر دوم و خوشبینانه هستم و حتما رابطه با آمریکا و کشورهای درجه اول ما را بالاتر میکشه تا کشورهایی مثل کومور که ارزشه پولمون هم داشت شبیه اونا میشد.
اینا ترجمه متن بالا بود من از طرف نویسنده ترجمه کردم
با سلام همين كه اين اقاي دكتر امريكا رو بعنوان تنها ابرقدرت دنيا قبول داره جواب مسئله رو داده بعضي از دوستان دم از دشمني با كشوري رو ميزنند كه به قول اقاي دكتر تنها ابر قدرت دنياست،ايا دشمني با چنين كشوري بنفع ملت ايرانه يا بنفع(دلالان تحريم)؟ايا بهتر نيست نگاهي به دوروبرمون بندازيم وببينيم در اين يكي دوسال اخير مردم ما با چه مشكلا تي دست وپنجه نرم مي كردند؟ايا از دست رفتن ارزش پول ملي يك افتخاره؟اياكم شدن قدرت خريد مردم يك افتخاره؟ايا كم شدن دارو مخصوصأ داروي بيماران خاص يك افتخاره؟ايا كم شدن فروش نفت ايران وافت برداشت نفت وگازاز ميادين مشترك با عربها يك غرور مليه؟نبودن ثبات اقتصادي وعدم سرمايه گذاري در بخش توليد بعلت نوسانات ارزي يك افتخاره؟ايا برنگشتن پول اندك فروش نفت وتهاتر با كالا غرور مليه؟اگر همه اينها عزت وغرور وافتخاره پس نبايد با امريكا مذاكره كرد!!!
همه عالم با هم تعامل میکنند باید به فکر منافع ملی و سرافرازی ایران و ایرانی بود با مذاکره هوشمندانه چه بسا که ترقی و پیشرفت علمی و اقتصادی که شایسته ایرانی است خیلی زودتر حاصل شود.
بنده تا این لحظه علاوه بر اصل مطلب همه نظرات را هم خواندم. بجز چند نظر که درست یا نادرست بودنش تاحدودی! محرز بود بقیه نظرات طیفی از درستی و حقیقت را نشان میدهد.. در مجموع از مذاکره استقبال شده است. برخی با احتیاط (همان واقع گرایانه) و برخی با اشتیاق (همان خوشبینانه)و تعداد کمی هم مخالف و بدبینانه.
اما! بگذارید از منظری فراتر از سیاست و عالم سیاسی به موضوع نگاه کنیم:
1- کیست که یقین داشته باشد امروز خودش با دیروز خودش یکیست؟
2- کیست که یقین داشته باشد "تداوم حیات" در گرو "تسلب" است نه "تغییر"؟
3-کیست که یقین داشته باشد اکسیژن را باید در سینه حبس کند تا زنده بماند و یا گاز کربن را بیرون ریخته و دهانش را ببندد و دیگر اکسیژن را استنشاق نکند که مبادا دوباره به گازکربن بدل نشود؟!
4-کیست که نداند جریان زندگی در "انبساط و انقباض" همه چیز نهفته است همه چیز؟
5- کیست که نداند کشورها و جوامع چیزی بیشتر از "کنار هم قرارگرفتن تعدادی از انسانها" نیست؟
6- کیست که برای حفظ کشتی از طوفان و غرق، برای همیشه در خشکی بماند؟
7- کیست که بخواهد بر خلاف "قانون خلقت" "حرکت به سمت کمال" را فدای "سکون برای بقا" بنماید؟
8- کیست که بر خلاف مشیت الهی، نخواهد به دو ملت بزرگ (میلیونها انسان) اجازه "آزمایش" و "آزمون و خطا" بدهد؟
...
و کیست که نداند همه ی آنچه "موجود" است در هر شکل و هر پدیده، نیست مگر به اذن خداوند و تجلی ذات خداوند؟
و خداوند همه حیات را بر "هماهنگی و صلح" آفریده است. چرا بجای کوبیدن بر طبل نفرت و دشمنی، کاشتن بذر دوستی و اعتماد را امتحان نکنیم؟
با تقرب الی الله؟
چه ساده لوحیم ما انسانها که فراموش میکنیم حقیقتا از یک پیکریم؟
کدام پیکرست که در آن دستی دایم با دست دیگر در ستیز باشد؟
نمیخواهم خود را به نادیدن پلشتیها بزنیم اما نمیخواهم هم که با تمرکز بر پلشتیها بخشی از فرایند تکثیر آن باشیم.
عزتتان زیاد انسانهای آشتی جو
پاسخ ها
ali
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
وایییییییییییییی....... کیست که این موقع شب این همه کلمات قلمبه سلمبه را بخواند وبفهمد که تو چی گفتی؟
تحریم هایی که امریکابرعلیه ایران اعمال کرد بیشتر به نفع بعضی ازافراد داخل کشور شد.بخاطر همین حتی گفتگوبرای رفع تحریم ها رو هم برنمی تابند.دلالان تحریم از امریکابرای این ملت خطرناکترند
دوستان به جاهاي خوبي رسيديم خيلي واضح شفاف فقط بگيد با مذاكره موافقيد يا نه من خودم موافقم
دو طرف مذاکره باید در یک سطح سیاسی باشند چه کسی روحانی و اوباما را در یک سطح سیاسی می داند.
درود و شاد باش . نگاهی گذرا به سه دیدگاه (خوش بینانه_بدبینانه و واقعگرا)بسیار جالب و جامع تهیه شده است ولی در مجموع کل این سه دیدگاه در شرایط زمانی و مکانی امروز کشور ایران بسیار غیرواقع بینانه و توهم زاست . فرض کنید فردی در وسط دریا در حال غرق شدن است و سه نفر از ساحل برای او نسخه می پیچند . یکی می گوید به پشت دراز بکش . دیگری فریاد می زند عزت نفس ات را حفظ کن و دست و پا نزن آبرویت می رود و نفر سوم غریق را ملامت می کند که چرا شنا بلد نیستی . چرا با خودت کاور بادی نبردی . به مرحمت اختلافی که بین دولت و سنای آمریکا به وجود آمد و سبب تعطیلی دولت آمریکا شد قطعنامه ای که قرار بود تحریمهای بی سابقه ای را بر ضد کشورمان اجرا کند که از جمله عدم فروش نفت (حتی یک قطره)را هم شامل می شد به تعویق افتاد . همین حالا در مجلس گفتگو و بحث از کاهش بودجه به نصف می باشد و دولت محترم آقای روحانی اصرار دارد که بودجه ی کشور به نصف مصوب مجلس کاهش پیدا کند ...و الخ.
از بحث اقتصادی که بگذریم روابط کشورمان با دیگر کشورها به خصوص کشور های همسایه در بدترین حالت ممکن آن است . تحریم ها سبب شده آنها نقاط ضعف و آسیب پذیر ایران را شناسایی کنند . اعراب خلیج فارس از کمک به مخالفان اسد در سوریه تا اصرار بر تغییر نام خلیج فارس بر ایران فشار میآورند . آذربایجان مدعی بخشی از کشورمان و همچنین نوابغ کشورمان شده و در رادیو باکو ساعت و آب و هوای تبریز را اعلام می نماید .پاکستان با پولهای عربستان مناطق شرقی کشورمان را ناآرام و ناامن کرده است و در این میان مصر اعلام می کند که دیگر توریست ایرانی را راه نمی دهد چون شیعه هستند . مالزی شیعه را غیر اسلامی اعلام می کند و الخ. حال کشوری به نام آمریکا که از لحاظ اقتصادی قدرت اول دنیا می باشد (40 درصد پول دنیا در آمریکاست

) کشوری که از لحاظ نظامی قدرت اول دنیاست . از لحاظ فرهنگی با سینمای هالیودش دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده (تا همین هفته ی پیش بر سر اینکه کدام فیلم به هالیوود برود مشاجره بود )و...از هر لحاظ که بخواهید بررسی کنید ایالات متحده سر امد است دست دوستی برای برقراری مذاکره و ایجاد روابط به سوی ایران دراز کرده است و به جای اینکه ابتدا خود را از غرق شدن نجات دهیم و ببینیم که زنده می مانیم یا خیر فلسفه بافی کرده و دیدگاههایی که به درد آموزش در دانشگاهها می خورد را مطرح می کنیم .به نظر من ادامه ی مذاکرات با آمریکا نه مصلحت کشور که واجب و ضروری و فوری است و باید ادامه داشته باشد . در این میان باید به شناسایی و سرکوب ستون پنجم روسیه در ایران که تحت نام حزب توده فعالیت می کردند و حالا با گذاشتن یک ته ریش و بستن دکمه ی یقه در ادارات و وزارت خانه ها نفوذ کرده اند اقدام شود . همین افراد هستند که به صورت سازمان یافته با برقراری رابطه با آمریکا مخالفت می کنند و ژست ضدامپریالیستی می گیرند . پیروز باشید
پاسخ ها
م رعیت
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
بجز این قسمت آخرش (ستون پنجم و ...) عالی بود.
آقا یکی به این دارو دسته بفهمونه که سیاست جای تو بمیری من بمیرم نیست، هیچ کشوری منافعشو قربانی منافع یک کشور دیگه نمی کنه، ما دیپلمات خوب کم داریم، تو روابط بین الملل هی سرمون کلاه میره، یارو معلوم نیست چی خونده میره میشه وزیر امور خارجه، مقصر اونان، روسیه آمریکا انگلیس یا هر کشور دیگه دستش بیاد به یه وجب خاک ما رحم نمی کنه، ما باید با همه مذاکره کنبم ولی کار رو به کاردانش بسپاریم نه هر کی که از لحاظ عقاید با ما یکی بود
من نسبت به مذاکره با آمریکا خوش بینم زیرا:
رابطه آمریکا و ایران از ابتدای انقلاب تا کنون در داخل کشور تحت تاثیر دو دیدگاه اصلی قرارداشته که هرکدام در مقاطعی سکان دار کشور بودند 1- دیدگاه آرمانگرایانه (غلبه حق بر باطل در سطح کلان فرا ملیتی)2- دیدگاه واقع گرایانه و توجه به حقایق موجود و منافع ملی میهنی).
دیدگاه دوم که پس از جنگ تا پایان دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی در کشور وجود داشته روندی را در کشور بوجود آورد که آرمانگرایان را را به این باور رساند که برای جلوگیری از استحاله انقلاب و انحراف از آرمانهای آن باید جلوی روند کنونی گرفته شود و جهت آن تغییر کند .
دیدگاه اول که با ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد سکان دارکشور شد با این استدلال که دلیل استحاله انقلاب و انحراف از آرمانها تعامل با جهان میباشد بنای خود با تکیه بر نیروهای اصولگرا و برخی از دوستان خارجی بر تعارض و مخالفت با سازوکارها و روندهای غالب در سطح داخلی و خارجی و تقویت نیروهای داخلی گذاشت .
در حال حاضر دیدگاه اول مخالف و بدبین به رابطه با آمریکا است و دیدگاه دوم بر اساس واقعیات خارجی به آن خوش بین است .
با مذاکره با آمریکا مخالف نیستیم اما خوشبین هم نیستم
من از طرف همه اعلام نظر ميكنم تقريبا بالاي 99% در صد موافق مذاكره ي سريع هستن
ادامه واصرار برمواضع گذشته روز بهروز مارا درگوشه رينگ اسيرتر مى كند. مى توانيم برخلاف توانايى خودادعاى ابرقدرتى كنيم وهزينه اش رانيز بپردازيم ولى امروز با تحريم ويران كننده نه تنهاازعهده ان برنميائيم بلكه به احتمال قوى يك پيش باخته صرف خواهيم بود مانبايد هزينه جنگ سرد دوران دو قطبى دنيارا كه روسيه از عهده ان برنيامدرابرملت فقير خود كه محتاج ١٥دلار يارانه ماهيانه است هموار كنيم مابايد با ديپلماسى هوشمندانه ضمن پاسدارى از عزت وشرف وفرهنگ ملى خود با استفاده درست ومنطقى از امكانات ايرانى قوى مدرن ومرفه براى همه نسلها مهيا نماييم ودران صورت است كه جهان به انقلاب وايران وايرانى به ديده احترام نگاه خواهد كرد دنيا هيچ وقت براى ممالك ضعيف وفقيرتره هم خورد نخواهد كرد حتى اگر ١٠٠تا بمب اتم داشته باشدوهمانطور كه براى پاكستان نمى كند ونخواهد كرد.
مانبايد از مذاكره وچانه زنى وبهره گيرى از قدرت ديپلماسى بهراسيم ما بايدبا كارتهاى خود به خوبى استفاده كنيم وضمن نمايش بازى خوب از بازى ديگران باكارت ما درجهت منافع ملى خودكه خاتمه دهيم.
وگرنه راحت تريت كار ناسزاگفتن وقطع ارتباط با دنياست كه نياز به ديپلمات وسياستمدارنيز نيست واز رهبرجوان كرهشمالى هم برمى ايد 
تابناک من قبلن نظر دادم این یکی رو هم بذار حتی اگه شده خودتم یه مقاله برو .یه چند مدتی فکر میکنم نژاد پرست شدم نشستم فکر کردم دیدم بابا تو این چند ساله ها از بس شعار دادیم خودمونم باورمون شده کشور قدرتمند ملت بزرگ ..... بابا بگو کمتر شعار بدن
تحریم هایی که امریکابرعلیه ایران اعمال کرد بیشتر به نفع بعضی ازافراد داخل کشور شد.بخاطر همین حتی گفتگوبرای رفع تحریم ها رو هم برنمی تابند.دلالان تحریم از امریکابرای این ملت خطرناکترند
باید دید ایران چی میخواد بده چی میخواد بگیره وبالعکس امریکا.والبته باید دید ایران چه چیزی داره که برای امریکا با ارزش باشه و قابل دادن هم باشه.اما اصولا ماهیت انقلاب و نظام ایران با غرب در تعارضه.دو اتومبیل در دو لاین مخالف.مذاکره این دو تا فقط منجربه تصادف میشه فقط وقتی میتونن مذاکره کنن که منافع خودشونو در جهت مشترک تعریف کنن.اختلاف ایران و امریکا ریشه ایه نه موردی و سطحی.یکیش اسراییل که مسلما قابل حل شدن نیست مگر با تغییر ...در مورد این سفر اخیر هم میشه گفت بده بستونی اتفاق افتاد بین روحانی واوباما اما اونچه که اوباما گرفت نقد بود و اونچه که روحانی گرفت نسیه.حالا این نسیه نقد بشه ایا نشه با خداست.اقای اوباما خیلی زود چکشو نقد کرد.اونا فرصت طلایی رو بدست اوردن و حرفی که سالها منتظرش بودن تا به دنیا بگن رو گفتن.بالاخره ایران زیر بار زور تسلیم و وادار به مذاکره شد.عین جمله اقای اوباما...این جمله یک پیام بزرگ به دنیا بود.اما خب همه چیز بستگی به مدیریت ادامه کار داره توسط اقای روحانی و تیمش.من براشون ارزوی موفقیت میکنم اما کار خیلی سخته.
سلام دوستان به نظر من اين واقعيت كه امريكا ابر قدرته بايد قبول كرد و نميشه با يه قدرتي كه به راحتي رو منافع ما اثر ميزاره تا ابد مذاكره نكرد
ولي نبايد به مذاكره خالي هم دلخوش بود امريكا هم به خاطر منافعش با ما مذاكره ميكنه و عاشق چشم و ابروي ما نيست تو هر مذاكره طرفين سعي ميكنن بيشترين امتياز و بگيرين از طرف مقابل مذاكره كننده هاي ما هم بايد سعي بكنن بيشترين امتياز بگيرن
به نظر من تحريما تا اينجا اثري كه ميخواستن بزاره رو گذاشته و اونا هم ميدونن از اين به بعد تحريمهاي بيشتر ديگه اثرات سابق نميزاره يكي از علتهاي مسر بودن امريكا برا مذاكره اينه كه احساس ميكنه گذشت زمان باعت كم اثر شدن تحريما ميشه
من کاملا با دیپلماسی که آقای ظریف و تیم سیاست خارجی دولت در پیش گرفتن موافقم. بهترین راه حل اینه که با همون نرمش قهرمانانه که رهبر فرمودن و با ظرافتی که آقای ظریف به کار میبرن هم اهداف خودمونو پیش ببریم و چهره ای که غربی ها به غلط از ایران ترسیم کرده رو تصحیح کنیم و تحریم ها رو از بین ببریم. و در مرحله ی بعد چهره ی واقعی دولت هایی کهزورگو هستن و سعی در تاراج ملت های دیگه به نفع خودشون هستن به همه ی دنیا نشون بدیم.
زنده باد ظریف!
بیایم از یک زاویه دیگه به این مسئله نگاه کنیم. برای این امر نیاز است برگردیم به عقب و بررسی کنیم که چه عاملی باعث شد که دولتی با شعار مذاکره با آمریکا روی کار بیاد و جریانات سیاسی چند ماهه اخیر رخ بده.
مطمئنا همگان بر این باور هستند که سرویس های اطلاعاتی غربی در سال 88 شکست سنگینی رو متحمل شدند. خوب آیا بعد اون اتفاقا قرار هست که غرب بر اساس استراتژی سابقش با ایران برخورد کنه؟ استراتژی سابق که شکست خورد. غرب نیاز به یک استراتژی جدید مبتنی بر ارزیابی اوضاع داخلی ایران داشت و اون هم استراتژی اختلاف افکنی میان اصولگرایان که دولت و مجلس رو در اختیار داشتند بود. چرا؟ چون هم باعث می شد که اونا ضعیف بشن و نتوانند توانمندی های واقعی خود را بروز بدند. تمرکزشون از مسائل اصلی دور شده و به حاشیه کشیده می شن. چند صدایی رخ میده و این نتیجش اینه که هر کس و گروهی از ضن خودش صحبت های رهبری رو تفسیر می کنه. و از همه مهمتر باعث عقب افتادگی کشور شده و مردم از اونا نا امید میشن. خوب اونا برنامه ریزی گسترده ای برای مجلس داشتند و موفق شدند که حاصل کاشتن اون بذر دولت جدید بود. البته من قصد توهین به دولت یازدهم و جناب روحانی رو ندارم. من دارم صحبت از یک میدان می کنم که خیلی ها در این میدان به بازی گرفته شدند. در کل کشور حرکت کرد به سمت مسیر مطلوب غرب. از طرفی اختلافات شدید اصولگرایان و از طرفی تحریم شدید اقتصادی. هر چند تدبیر اقتصاد مقاومتی از سوی رهبری در نظر گرفته شد ولیکن اختلافات شدید مانع از اجرای احسن این تدبیر شد. در این میان تبلیغات شدید غرب چه در داخل و چه در خارج اذهان مردمی که بدنبال فرار از موقعیت فعلی بودند رو برد به سمت ارتباط با آمریکا اون هم بدون در نظر گرفتن شرایط فعلی آمریکا در منطقه و جهان و شرایط داخلی آن.
شاید خیلی از کسانی که این تحلیل رو مطالعه می کنند با این مخالف باشند ولیکن من چند سوال اساسی دارم.
1. چگونه شد خروجی یک دولت اصولگرا ( مطالبات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مردم ) اون هم بعد از هشت سال دولتی به نام دولت عدالتورزی و مهرورزی و تقابل با آمریکا و انقلابی گری ، شد مذاکره و ارتباط با آمریکا؟
2. ما همیشه میگوییم حق با ماست و در مذاکرات ، موضع قوی تری خواهیم داشت. با در نظر گرفتن درست بودن این حرف، چرا آمریکایی ها خواهان مذاکره با ما هستند؟
3. آیا واقعا آمریکایی ها خواهان مذاکره با ما هستند؟ یا نه ما در به در بدنبال مذاکره با آمریکاییم؟
4. آیا ساده لوحانه نیست خروجی مذاکره گرفتن حق و حقوقمان خواهد بود؟ چرا آمریکا می بایست در مذاکرات در مقابل طرف ایرانی از مواضع 35 ساله خودش کوتاه بیاد؟
5. آیا از خواسته های آمریکا برای برداشتن تحریم بر ما مشخص نیست؟ آیا ما از موضع خودمون که رهبری اونو تعیین می کنه کوتاه اومدیم؟
6. ابزارها و قدرت چانه زنی ما در چیست؟ آیا ما قدرت چانه زنی جدیدی پس از روی کار آمدن آقای روحانی داریم؟
و ...
بسمه تعالی- معمولا" برای حل مشکل فیمابین دو طرف گزینه های زیر متصور است:
1- طرفین با یکدیگر مستقیما" و بدون دخالت غیر گفتگو کنند.
2- در صورتی که لازم شد از کمک میانجی استفاده بگیرند.
3- طرفین حل مشکل فیما بین را به داور مرضی الطرفین ارجاع دهند.
4- یکی از طرفین و یا هر دو طرف به اقدامات قهری منجمله جنگ منوسل شوند.
5- طرفین صبر کنند ومشکل را تحمل کنند تا با تغییرشرایط آمادگی برای یکی از اقدامات فوق حاصل شود.البته در این حالت لازم است طرفین مواظب باشند اقداماتی را که موجب افزایش مشکل میشود انجام ندهند.
اگر عرایض من درست باشد برای حل مشکل مذاکره وسیله معقول و مشروعی است که تأخیر در استفاده مؤثر ار آن موجب ضرر وخسران است. بقیه مطالبی که مورد توجه عزیزان قرار میگیرد ما را از هدف که حل مشکل است دور ساخته است.
آيةالله مكارم: صهيونيسم مانع مذاكره با آمريكاست
موافقم با شما.با نظریه سوم هم بیشتر موافقم.متاسفانه دور این تریبون ها که جمع می شویم همه آدمهای تحصیلکرده ایم که دستمان به دهنمان می رسد و تحریمها فقط اندکی گذران زندگی ما راسخت کرده است.ولی افرادی زخم خورده مستقیم این تحریم ها هستند که هرگز فرصت و دسترسی به تریبونی ندارند.
فراموش نکنیم تبعات جبران ناپذیر تحریمهایی را که نسلی از جوانان ما را در بیکاری و فقر به فساد و فحشا کشانده و صعود انواع آمارهای طلاق و تجاوز و سرقت و زورگیری نشان از آینده سختی برای کودکانمان دارد.چه بسا که نسل تباه شده با افزایش سن دیگر تاب علم و فن آموزی نداشته و تا مرز اعدام و دستگیری به دست اندازی به جان و مال مردم خواهد زد.
زمانه را پایانی نیست و مقاومت را نیز همچنین.
مقاومتی که بار آن بردوش دهک مستضعف است و با گوشت و پوست و استخوان لمسش می کنند و چه بهای سنگینی باید بپردازند مریض های بی دارو ، خانواده های عزادار شده توسط خودروهای بی کیفیت، جوانان بی کار زندانی ، زنان مطلقه و دختران و پسران ازدواج نکرده که فصل بهار عمرشان گذشته و هرگز روی از خزان برنخواهد بست.
بنشینیم با چشمهای خود دسته در حال رشد این مجموعه را به تماشا و نمی دانم خدا چه کسی را برای به خاک سیاه نشانده شدن این مردم مجازات خواهد کرد و ....... نمی دانم شاید هم من اشتباه می کنم و بخاطر مقاومت و فداکردن ملت پاداشش خواهد داد.
زمان زمان زمان
می گذرد و عمر عده ای جوان به نابودی کشیده می شود و هیچوقت این فرصت برای آنها که فصل بهارشان در این تحریمها رسیده برنخواهد گشت.
پاسخ ها
بابک
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
جانا سخن از دل ما که هیچی از زندگی ماها می‌گویی. درود بر شما.
مگر مسلمانا امپرا طوری ایران وروم را شکست ندادند ما هم مسلمانیم میتوانیم امریکا وروسیه را بااین بسیج ها شکت بدیم
پاسخ ها
بابک
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
عذر می‌خوام شما تقویم رو یه نگاهی بنداز!
الان مهر 1392 هستیم.
اول باید تکلیف این حرفهایی انقلابی گری مشخص شود اولا ما نه شرقی و نه غربی بودیم الان دیگه با روسیه رو میندازیم به چین رو میندازیم خلاصه دوستیم با هم , پس اینجا میبینیم که شرایط باعث شده عدول کنیم پس می توانیم با غرب هم براساس منافع مملکت و مردم مذاکره کنیم دوما اینهایی که میگن نمیشه ایا شما از پیامبر خدا که با مشرکان و با یهودیان مذاکره و صلح کرد با فهم و با شعورترید یا مظلوم مدارتر و دیندارترید ما نباید با دنیا قهر کنیم بلکه باید تعامل کرد با حفظ اقتدار و عزت مملکت . غرب مارا در فشار گذاشته و الان هم براحتی با ما کنار نخواهد امد چون دست بالا را گرفته ما نباید زیاد جو وابستگی بگیریم ولی باید شل کن سفت کن با انها پیش بریم تا در با دو قدم پیش و یک قدم پس بتونیم قویتر و مقتدر تر بشویم و در عین اقتدار بتونیم درهای جهان را بسوی ایران باز بگذاریم و مردم هم فشار کمتر و زندگی بهتری را داشته باشند نمیشه به غرب کاملا واداد و نمیشه درهای جهان را به سوی خود بست .
کلادیپلماسی یعنی چک چونه یعنی بده بستون یعنی معامله یعنی عمل بر اساس منافع یعنی بر اساس مقتضیات زمونه وواقعیات حرکت کردن یعنی امروز پنج شنبه 18مهر 92باید چیکار کنیم که باعث رشد تعالی این ملت وافتخاردرصحنه جهانی بشه بر گذشته ها فاتحه والسلام
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم