بازدید 17231
۶
پایان معرکه دو ساله برای ساکنان «خانه سینما»

گرهی که با دندان شمقدری باز نشد، با دست ایوبی باز شد!

توحیدی در ادامه درباره دستور سوم مجمع عمومی فوق‌العاده که شامل بررسی و تصویب اساسنامه اصلاح شده پیشنهادی هیأت هفت نفره می‌شد، گفت: با توجه به این که اساسنامه در مجمع عمومی غیررسمی مورخ ششم مرداد ۱۳۹۲ یک بار ‌بررسی و تصویب ‌و در جلسات پیش مجمع هم درباره آن گفت‌وگو شده بود، کل اساسنامه در مجمع عمومی فوق‌العاده امروز تصویب شد.
کد خبر: ۳۴۹۷۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۱ 07 October 2013
مجمع عمومی فوق‌العاده خانه سینما، شامگاه پانزدهم مهر ماه با تصویب اساسنامه اصلاح شده، اضافه شدن دو صنف جدید و ابقای هیأت مدیره این نهاد تا برگزاری مجمع بعدی این نهاد به پایان رسید تا روسیاهی به زغال بماند و تکاپوی آنهایی که در چند سال اخیر از هیچ کوششی برای تعطیلی این نهاد فروگذار نکردند و با همین هدف، بد‌ترین اتهامات را متوجه سینماگران کردند، در ‌‌نهایت نافرجام باشد و البته مشخص شد با اندکی تعامل، می‌توان زمینه فعالیت خانه سینما با رعایت ملاحظات مجلس شورای اسلامی را فراهم ساخت؛ تعاملی که‌ ای کاش به نام مدیران پیشین تمام می‌شد و این قدر هزینه برای کشور نداشت.

به گزارش «تابناک»، مجمع عمومی فوق‌العاده خانه سینما عصر دوشنبه پانزدهم مهر ماه در ساختمان اصلی خانه سینما در خیابان «سمنان» برگزار شد؛ رویدادی که می‌توانست دو سال پیش و در دوره جواد شمقدری، رئیس وقت سازمان سینمایی برگزار ‌و اصلاحات مدنظر وزارت فرهنگ و ارشاد نیز در اساسنامه اعمال شود؛ اما مدیر حوزه سینمای دولت پیشین ترجیح داد این گره را با تعطیلی موقت خانه سینما و تشکیل نهادی تازه به نوعی با دندان باز کند که در پایان این اتفاق رخ نداد و عده‌ای که درصدد بودند ‌در این فضا، محصول خود را بچینند، ‌به جایی نرسیدند تا در ‌‌نهایت‌‌ همان گره با دست ایوبی باز شود.

از مهم‌ترین ملاحظاتی که شمقدری مطرح کرده بود‌ و سپس منجر به دغدغه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز شد، افزودن لفظ «جمهوری اسلامی ایران» به جای «ایران» به پسوند «خانه سینما» و همچنین افزودن «التزام عملی به قانون اساسی و اصل ولایت فقیه» به اساسنامه برای رفع زمینه اتهام زنی برخی به این نهاد بود که در دوره شمقدری به وقوع نپیوست؛ اما در این مجمع ظاهراً محقق ‌و در اساسنامه تازه به توصیه محمد حیدری، نماینده رئیس سازمان سینمایی افزوده ‌و به واقع مشخص شد مدیران پیشین تنها توان انجام این تعامل را نداشتند.

در مجمع عمومی فوق‌العاده خانه سینما، نمایندگان همه صنف‌های سینمایی به جز صنف سینماداران حضور داشتند که به همایون اسعدیان (رئیس کانون کارگردانان)، داود رشیدی (رئیس کانون بازیگران)، مجتبی میرطهماسب، رضا مقدسیان، سیروس الوند، پروین صفری، مرتضی رزاق‌کریمی، علی دهکردی، محمد اطیابی، غلامرضا موسوی، زینت رضا، آناهید آباد، بهزاد آدینه، مصطفی احمدی، منوچهر شاهسواری، وجیه‌الله شهیدی، حمید دهقان‌پور، جابر قاسمعلی، عزیز‌الله مشهدی، کیوان کثیریان، زهرا مشتاق و داریوش فرهنگ و... می‌توان اشاره کرد.

پس از پایان این مجمع عمومی که در پی آن هیأت مدیره برای دوره سه ماهه ابقا شد تا انتخابات هیأت مدیره در مجمع آتی که سه ماه دیگر برگزار شود، جمال خندان کوچکی وکیل خانه‌ سینما، محمد مهدی عسکرپور مدیرعامل خانه‌ سینما و ابراهیم مختاری، محمدرضا مویینی، محمد سریر، امیر اثباتی، سیروس الوند از اعضاء هیات مدیره‌ خانه‌ سینما بودند در نشستی با رسانه‌های گروهی به تشریح آنچه امروز پشت درهای بسته گذشت، پرداختند.

گره‌ای که با دندان شمقدری باز نشد، با دست ایوبی باز شد!

فرهاد توحیدی، رئیس هیأت مدیره خانه سینما پس از پایان مجمع در یک نشست خبری گفت: در ‌این مجمع سه دستور جلسه مدنظر ما بود که دستور اول (انتخابات هیأت مدیره) با رأی مجمع عمومی از موضوع کار خارج و دوره مأموریت هیأت مدیره فعلی برای سه ماه آینده، تمدید شد.

وی ادامه داد: به این ترتیب، در ‌سه ماهی که مأموریت هیأت مدیره کنونی تمدید شده، باید نسبت به پیمودن مراحل قانونی ثبت اساسنامه تصویب شده اقدام شود و پس از ‌مراحل قانونی ثبت و درج آگهی در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی، اساسنامه جدید مبنای هیأت مدیره و اعضای خانه سینما قرار بگیرد. سه ماه بعد مجمع عمومی دیگری برگزار می‌شود و در آنجا انتخابات هیأت مدیره بر مبنای اساسنامه جدید خانه سینما برگزار می‌شود و ترکیب مجمع عمومی خانه سینما متفاوت خواهد شد.

توحیدی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در این سه ماه، نظارت بر مجامع اصناف عضو خانه سینما و انتخابات شوراهای مرکزی و هیأت مدیره‌های کانون‌های عضو پیگیری می‌شود و طبیعتا نماینده‌های اصناف با مدیریت شوراهای مرکزی جدید خود در مجمع عمومی آینده شرکت می‌کنند.

رئیس هیأت مدیره خانه سینما درباره دستور دوم مجمع عمومی فوق‌العاده خانه سینما یعنی بررسی پیشنهاد تقاضای عضویت دو صنف جدید هم توضیح داد: دو صنف طراحان جلوه‌های ویژه بصری و سازندگان مواد تبلیغی و روابط عمومی سینمای ایران، متقاضی عضویت در خانه سینما بودند که این پیشنهاد بررسی شد و پس از طرح، مجمع عمومی نسبت به عضویت آن‌ها رأی مثبت داد؛ بنابراین، اصناف سی‌ام و سی‌ویکم خانه سینما امشب به خانواده خانه سینمای ایران پیوستند.

توحیدی در ادامه درباره دستور سوم مجمع عمومی فوق‌العاده که شامل بررسی و تصویب اساسنامه اصلاح شده پیشنهادی هیأت هفت نفره می‌شد، گفت: با توجه به اینکه اساسنامه در مجمع عمومی غیررسمی مورخ ششم مرداد ۱۳۹۲ یک بار ‌بررسی و تصویب ‌و در جلسات پیش مجمع هم درباره آن گفت‌وگو شده بود، کل اساسنامه در مجمع عمومی فوق‌العاده امروز تصویب شد. همچنین پیشنهاد اصلاح دو بند از ماده ۱۲ درباره شرایط انتخاب شوندگان در هیأت مدیره خانه سینما نیز مطرح و تصویب شد. در این دو بند «التزام عملی به قانون اساسی و اصل ولایت فقیه» و نیز «تابعیت جمهوری اسلامی ایران» (به جای تابعیت ایرانی) به شرایط انتخاب‌شوندگان اضافه شد.

رئیس هیأت مدیره خانه سینما یادآور شد: اساسنامه‌ای که امشب مورد تصویب مجمع قرار گرفت به وزارت ارشاد فرستاده خواهد شد تا در مرجع ذیصلاح خود یعنی هیأت رسیدگی به نظارت بر مراکز فرهنگی و هنری بررسی و در صورت تصویب ابلاغ شود. اگر در این هیأت مواردی برای اصلاح تشخیص داده شود، آن‌ها را به خانه سینما اعلام می‌کنند و طبیعتا بر مبنای آن‌ها یک بار دیگر ناچاریم در مجمع عمومی رأی‌گیری کنیم و پس از آن اساسنامه برای ثبت به دفتر ثبت شرکت‌ها ارجاع داده می‌شود.

توحیدی با اشاره به این که این مجمع بسیار منظم و با‌‌شکوه برگزار شد، گفت: در این مجمع عمومی فوق‌العاده ۲۸ صنف از ۲۹ صنف عضو خانه سینما حضور داشتند و برگزاری مجمع نقطه پایانی بر روندی که با دستور انحلال خانه سینما در سیزدهم دی ماه سال ۹۰ شروع شد، بود. امروز روندی که در گذشته آغاز شده بود، با تدبیر مناسب دولت یازدهم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ریاست مدیر سازمان سینمایی، ناظر وزارت ارشاد و نیز همکاری کمیسیون فرهنگی به پایان رسید و امیدوارم این تجربه دو ساله، سرمایه آینده جامعه اصناف سینمای ایران باشد. اگر با نگاه خوشبینانه به این قضیه نگاه کنیم باید بگوییم «عدو سبب خیر شد»، چراکه این دو سال باعث شد اصناف سینمای ایران قواعد زندگی جمعی را بیشتر بیاموزند و کوشش کنند با اتکا به قانون، نهاد صنفی خود را دوباره احیا کنند و این یک تجربه جدی برای جامعه مدنی ایران است.

رئیس هیأت مدیره‌ خانه‌ سینما همچنین از نیروی انتظامی، دیوان عدالت اداری، مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های دیگری که در این مدت در موضوع خانه سینما همکاری کردند و نیز از مطبوعات و رسانه‌ها تشکر کرد.

توحیدی در بخش پایانی این نشست در پاسخ به این که اگر تا سه ماه آینده قرار باشد صنف دیگری‌ به خانه سینما اضافه شود، آیا باید مجمع عمومی دیگری برگزار شود، گفت: اصناف دیگری قرار نیست، پذیرفته شوند. آنهایی که بودند امشب در این جلسه حضور داشتند. در حال حاضر سه صنف دو پاره داریم که شامل صنوف فیلمنامه‌نویسان، تهیه‌کنندگان و دستیاران فیلمبرداران می‌شود. صنف‌هایی که دو پاره هستند در مجمع عمومی خود انتخاباتی را برگزار می‌کنند و یکی خواهند شد. صنف کانون کارگردانان نیز که چندی قبل صنف دیگری مشابه با نام آن تأسیس شده بود، برخی از اعضای آن اعلام کردند که عضو کانون کارگردانان خانه سینما هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۶
من به عنوان یه ستاره هالیوود از اینکه دیگر آقای شمقدری نیستند تا همه ی جوایز اسکار رو لابی کنن خیلی خوشحالم!
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
جالب بود
Mobarake
اخیرا بیشتر اخبار در مورد سینما است. لطفا برای ان مثل مطالب اجتمایی فایل جداگانه باز کنید. ما ها که علاقه مند به مسائل سینما نیستیم برای ما این همه اخبار مربوط به این حوزه جالب نیست.
تيتر خيلى خوبى زديد. :)
من هم به عنوان یکی دیگر از ستارگان و هنرمندان متعهد هالیوود از انتصاب مبارک مستر ایوبی وری وری هپی شدم. توفیق فرند راه ایشان باشد.
با تشکر
پیت
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار