بازدید 20372

ارز تک نرخی تنها راه برچیدن بساط دزدی و فساد

کار‌شناسان اقتصادی بر این باورند که تنها راه نجات کشور، برچیده شدن بساط دله‌دزدی‌ها و بسته شدن راه فساد است و تنها راهکار این است که ارز تک نرخی شود و دولت باید برای حمایت به نقطه مصرف برود، نه نقطه آغاز.
کد خبر: ۳۴۸۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۹ 02 October 2013
رئیس صندوق توسعه ملی انتخاب شد روزهایی که کشور پشت سر گذاشت، بازار ارز تلاطم بسیاری را تجربه کرد و تقریبا روزی نبود که بهای دلار کم و یا زیاد نشود؛ البته در آستانه سفر هیأت ایرانی به نیویورک، بهای دلار با شیب تند در حال کاهش بود‌ که با مصاحبه رئیس کل بانک مرکزی این نزول در بازار متوقف شد.

به گزارش «تابناک»، کار‌شناسان اقتصادی بر این باورند که این مصاحبه در زمان مناسبی انجام نگرفت، چرا که دلار می‌رفت تا به قیمت واقعی خود نزدیک شود. از سوی دیگر، این اظهارات باعث واکنش نمایندگان مجلس نیز شد. بیشتر وکلای ملت با این اظهارات مخالفت کردند و حتی برخی از آن‌ها پیشنهاد دادند تا رئیس بانک مرکزی مصاحبه نکند.

بنا بر این گزارش، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس‌ در توضیح اینکه چه لزومی داشت در شرایطی که بازار به سمت کاهش نرخ ارز می‌رفت، رئیس بانک مرکزی چنین صحبت‌هایی کند و از نرخ ارز ۳۰۰۰ تومانی دفاع کند، گفت: باید قبول کنیم که بازار ما بیمار است و هنوز نتوانسته ‌به ثبات برسد و روند نزولی پدید آمده، دلیل روانی داشت. امیدی در مردم ایجاد شد که روزهای آینده در دعوا و تلاطم و جنگ نخواهیم بود و ارز به تدریج می‌رفت تا قیمت واقعی خود را پیدا کند.

غلامعلی جعفرزاده افزود: بالا و پایین رفتن نرخ ارز در بازار، جنبه روانی دارد و این شرایط به این معناست که هنوز برنامه منظم و مدونی برای تثبیت نرخ ارز وجود ندارد و تنها راهکار این موضوع، تک نرخی شدن نرخ ارز است. هر زمان که ارز تک نرخی شد، شک نداشته باشید که رانت و فساد هم جمع می‌شود.

وی در توضیح این که تک نرخی کردن ارز شعاری است که سال‌ها از سوی دولت‌ها سر داده شده است، گفت: کار‌شناسان اقتصادی بر این باورند که تنها راه نجات کشور برچیده شدن بساط دله‌دزدی‌ها و بسته شدن راه فساد است و تنها راه حل این است که نرخ تک نرخی شود. زمانی که ارز چند نرخی بود، یک کالا نشان دهید که با ارز دولتی وارد‌‌ و با نرخ دولتی نیز فروخته شده باشد. دولت باید برای حمایت ‌به نقطه مصرف برود، نه نقطه آغازین، چون از آغاز تا پایان راه، کالا مسیری را ‌می‌پیماید ـ از گمرک گرفته تا دلالان و واسطه‌ها ـ تا به دست مصرف کننده برسد و در این مسیر بارها بر قیمت‌ها ‌افزوده می‌شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس‌ تاکید کرد: در کنار تک نرخی شدن ارز، رویداد دیگری که باید رخ بنماید، این است که آقای سیف مصاحبه نکند. رئیس کل بانک مرکزی آمریکا، سالی سه بار مصاحبه می‌کند. ما این مشکل را با آقای بهمنی داشتیم و آقای سیف راه او را ادامه داده است‌. چه کسی به وی گفته ‌که چنین مصاحبه‌ای داشته باشد و بازار را به هم بریزد؟!

جعفر زاده خاطرنشان کرد: باید گفت که هم‌اکنون دلار‌ها در خانه‌هاست و بازار دلار در دلال بازی و سفته بازی خلاصه شده است. برای بیرون کشاندن دلار‌ها از خانه‌ها، نیاز به بازاری آرام داریم. ضامن بازار آرام نیز این است که برنامه ریزی منظم و مدون داشته باشد و رئیس بانک مرکزی هم مصاحبه نکند. بازار داشت شفا پیدا می‌کرد و در این میان فردی عطسه بی‌وقت انجام داد و این موضوع را به جامعه تزریق کرد که دولت می‌خواهد در بازار ارز دخالت کند در حالی که دولت نباید در بازار دخالت کند. ارز باید قیمت واقعی خود را پیدا کند. ما این را به حساب اشتباه آقای سیف می‌گذاریم؛ از این جهت که دولت بلافاصله ورود کرد و سخنگوی دولت تکذیب نمود و شرایط بهتر شد و امیدواریم که دوباره چنین اشتباهی تکرار نشود.

وی افزود: خیلی‌ها می‌گویند ‌ارزش واقعی پول ملی ما سقوط کرده، ولی این را نیز باید پذیرفت که مقداری از این ارزش را ‌‌مصنوعی بالا نگه داشته بودیم. باید واقعیت ارزش پول ملی را به دست بیاوریم و از این راه قیمت واقعی ارز به دست می‌آید. دولت تنها باید نظارت کند اما اینکه باید دخالت کند، درست نیست.

نماینده مردم رشت در مورد بهای واقعی ارز گفت: قیمت ارز باید مدیریت شناور شده باشد. وظیفه بانک مرکزی، حفظ ارزش پول ملی است. باید بنا بر تراز مبادلات داخلی و خارجی قیمت ارز تعیین شود و هیچ کس نباید ورود کند و از این جایگاه که مقامی دارد، بگوید قیمت ارز فلان مقدار است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴۸
انتشار یافته: ۳۵
بهترین کار آزاد کردن فیمتها وحقوق کارکنان وکارگران طبق اقتصاد جهانی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
خیر بهترین کار این است که ارزش پول ملی تقویت شود یعنی نرخ برابری دلار و ریال که هر دلار 800 تومان است به 300 یا 400 تومان برسد
Meek
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
این کار باید همان اوائل که هنوز تفاوت دستمزد پرداختی به ایرانیان و همتای شان در کشورهای همسایه تا اینقدر فاحش نشده بود صورت عمل بخود میگرفت. البته همان زمان هم آثار تورمیش قابل اجتناب نبود ولی بعدها نورمالیزه میشد.
ارز تک نرخی با قیمت معقول نه ارقام 3000 یا بالاتر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
تورم این کشور هر سال بالای 30 درصد بوده به چه دلیل باید ارز کمتر از 3000 تومن باشد؟
لطفا قیمت ارز را هر قدر می خواهید بالا ببرید ولی دستمزد ها را هم بر مبنای ارز پرداخت کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
این که میشه تورم!
سال دیگه یه چیپس میشه 1 میلیون....
باسلام
خدمت دوستان عرض کنم که همان اندازه که بالا رفتن نرخ ارز خسارت وارد می کند پایین آمد بی منطق آنهم هسارت وارد می کند.
پاینن آمدن قیمت ارز بدون توجیح اقتصادی و فقط بر مبنای یکسری عوامل سیاسی یک کاهش کاذب است در صورتی این موضوع واقعی است که دولت توان تزریق ارز به بازار را داشته باشد و بتواند این قیمت را نگه دارد. آقای سیف وضعیت بانک مرکزی و ذخائر ارزی و توان مالی دولت را در شرایط کنونی بهتر از همه می داند . مطوئن باشید اگر دولت توان تزریق ارز به بازار را داشته باشد دلار حداقل 450 الی 500 تومان دیگر جای کاهش دارد و کاهش نرخ فرمایش و دستوری نیست.
همین که بازار با حرف یک مسئول روند نزولی خودش را به صعودی تبدیل می کند پس تغییرات واقعی نیست.
این کاهش نرخ در صورتی واقعی می شود که تحریم بانک مرکزی برداشته شده تحریم سوئفت برطرف شود و دارائیهای کشور امکان انتقال به داخل را داشته باشد

متشکرم
ثبات نرخ ارز لازمه ثبات اقتصاد است، کاهش بی دلیل نرخ ارز باعث فلج شدن بنگاههای داخل و جایگزینی تولید داخل با محصولات خارجی میشود، یکی از عوامل اصلی رشد اقتصاد چین پایین نگه داشتن مصنوعی ارزش پول آن توسط دولت بود که باعث ارزانی محصولات آن و تسخیر بازارهای جهان شد. حالا دولت ایران میخواد نرخ ریال تعادلی بشه اما متاسفانه، مردم ما فقط به نوک انگشت نگاه میکنن. اگر شما نرخ دلار سال 81 رو پایه در نظر بگیرید با احتساب تورم دلار باید الان حدود 3200 تا 3500 باشه.
همه جا حرف از ارز است، کسی حرفی از ارزش پول ملی (ریال) به میان نمی آورد.
تقاضا برای کالای با دلار 3000 تومان وجود ندارد به عبارتی نرخ دلار 3000 تومان تقاضا ندارد یعنی مردم برای دلار 3000 قدرت خرید ندارند. پس نرخ دلار باید به حدی کاهش یابد که مردم توان خرید کالاهای وارد شده با دلار را داشته باشند.
قیمت اجناس به همرا دلار سه برابر شده است ولی قدرت خرید مردم تغییر نکرده است. بنابراین تقاضا برای کالا و ارز کاهش یافته است. دو راه باید در پیش گرفته شود: یا نرخ ارز و کالا کاهش یابد که کار نسبتا ساده ای است و یا حقوق ها افزایش یابد
حالا که همه چیز رو با دلار حساب میکنند(و ما هم فهمیدیم که تقریبا توی هیچ چیز خودکفا نشدیم و برای تولید یک جنس به مواد اولیه خارجی نیاز داریم) - پول ملی رو از ریال به دلار ،پوند،یورو تبدیل کنید تا ما هم بتوانیم زندگی کنیم
نمیشه که دولت بگه من به دلار اینقده برام در میاد و حقوق رو به ریال بده
با از بین رفتن دله دزدی و فساد اقتصادی موافقم.
با ترفندها خوب و قانونی و با تعهد صددرصدی برای بازپرداخت پول های جمع آوری شده ارزهای سرگردان را که در خانه بلوکه شده به چرخه اقتصاد برگردانید بله تک نرخی اما آیا دولت قدرت به تعادل رساندن بازار ارز را دارد که به موقع انبساط و انقباض ارزی را انجام دهد؟
باید به روزی برسیم که دغدغه من و شما دلار و سکه نباشد .خیلی دور نیست همین چند سال پیش.

قیمت دلار هم به کف نرسیده و باید برگردد به همان 1226 باید یک نرخ و تثبیت آن.
قیمت ارز ثابت بشود همه موافقند...
ولی چرا در 3000تومن؟! آقایون بزارند بیاد پایین مثلا روی 1500 ثابت نگهش دارند!
در شرائط فعلی قیمت ارز کمتر از 3000 تومان یعنی خدا حافظ تولید ملی .
چه تک نرخی چه چند نرخی
برای افزایش دستمزدها هم نیاز به پول داریم و در شرایط فعلی تحریم جز با چاپ پول بدون پشتوانه ، افزایش دستمزد امکانپذیر نیست و این یعنی افزایش تورم و فشار بیشتر بر قشر مستضعف
مگر اینکه دستمزدها بصورت مصنوعی پایین نگه داشته شده باشند .
قراربوددولت تدبیروامیدبابالابردن ارزش پول ملی قیمت ارزراتک نرخی کند خبری نیست؟
فقط ارز نيست، خيلي كارها بايد انجام بشه.
اين يک واقعيت است بايد حقوق بگيران را هم بر مبني تورم دلار تامين داد نه 10 درصد يا لطف کنيد 15 درصد
تک نرخی کردن ارز جلوی دله دزدی ها را نمی گیرد. بلکه شفافیت در قوانین، اجرای جدی قوانین، برخورد جدی با مفاسد اقتصادی در دراز مدت باعث کاهش دزدی خواهد شد.
1-باکاهش قیمت سوخت وارزباتورم مقابله کنید2- باایجادخدمات رفایی تفریحی وبالابردن ارزش زندگی درشهرهاروستاهای کوچک ازمهاجرت جلو گیری کنید3-برای صنعت ,گردشگری ,تولیدوکشاورزی برنامه ریزی بلندمدت داشته باشید
قیمت ارز باید زیر3000 تومن باشه
از بالا رفتن قیمت ارز فقط قشر کارگر وکارمند که مبنای محاسبه حقوق ایشان بر اساس ریال می باشد متضرر میشوند، شایسته است که مبنای حقوق در هر نیمه از سال براساس میانگین قیمت ارز باشد .
چه فايده حقوق به ريال مخارج به دلار
لازمه ثبات در نرخ ارز از بین بردن جو روانی کمبود ارز در بازار است و این میسر نیست مگر با تزریق ارز فراوان از طریق رفع تحریم ها .
همين ارز رسمى ٢٥٠٠ تومانى هم معقول نيست! اول أي ٢٥٠٠ را بكنيد مثلاً ١٥٠٠ يا ٢٠٠٠ تومان و اين مانع را از جلوى سير نزولى ارز برداريد بعد ارز قيمت واقعى خودش ا نشان خواهد داد! آمديد يك جا راه را بستيد و اين با عقل جور در نمى آيد.
از تابناک سپاسگزاریم که روشنگری می کند.جا دارد که دولت با تثبیت نرخ ارز و یکسان سازی آن زمینه های رانت خواری را از بین ببرد.
طی این دوسال تنها ازرش پول کشور بدون تورم دویست درصد نزول داشته است اما طی این مدت دوسال حدود چهل درصد به حقوق ها ودستمزدها اضافه شده است با یک حساب ساده اگر فردی درپایان سال ۹۰ دستمزد وحقوق دریافتی اش ۶۰۰ هزار تومان بوده هم اکنون ۶۰۰ هزار تومان حدودا برابر با ۲۰۰ هزارتومان است واگراین فرد که حقوقش درآن زمان ۶۰۰ هزارتومانی اش هم اکنون به ۹۰۰ هزار تومان افزایش یافته این ۹۰۰ هزار تومان برابر با ۳۰۰ هزار تومان دوسال قبل است بدین لحاظ باید نتیجه گرفت از دوسال قبل تاکنون قدرت خرید مردم به یک سوم کاهش یافته است که لازم است دولت چاره اندیشی کند
سخنان آقای سیف، بر اساس واقعیات و تعهدات دولت است هر چند بر مذاق عموم خوش نیست. حداقل نمایندگان محترم مجلس میدانند که محل تامین بخش عمده.ای از بودجه ریالی کشور، از محل فروش ارزهای در اختیار دولت است که از راههای مختلف مثل فروش نفت، بدست آورده است.

چگونه میتوان تصور نمود که با وجود تحریم.ها و محدودیت.هایی که فعلا وجود دارد و دولت نمیتواند ارز بیشتری بدست آورد قیمت ارز در کشور کاهش یابد و دولت بتواند کماکان به تعهدات جاری خود (مثل پرداخت حقوق کارکنان دولت) عمل نماید؟

در حال حاضر تغییر خاصی در شرایط موجود کشور (از بعد رفع تحریم.ها و محدودیت.ها) ایجاد نشده و بنظر نمیرسد مجموع درآمدهای ارزی دولت افزایش یافته باشد. ضمنا تعهدات دولت (جاری و عمرانی) نیز قابل تعدیل نیست (یعنی دولت نمیتواند مثلا حقوق کارکنان را کاهش دهد یا طرحهای عمرانی را متوقف نماید) لذا در شرایط فعلی، بانک مرکزی چاره.ای جز تثبیت قیمت ارز در نرخ حدود 3100 تومان ندارد
اگر ازسرمايه هاي سال قبل كه ناشي از افزايش قيمت دلار بود ماليات سنگيني بسته شود واين پول بدون هيچ سودي وارد اصلاح زيرساختها وتوليد ثروت هزينه گردد مسلما" وضع بهتر ورقبت براي پس انداز وخريد وفروش دلار كمتر مي شود.
لطفا هر کاری دوست دارید در خصوص قیمت ارز انجام دهید ، فقط قیمتش را ثابت نگه دارید ، ثبات اولین و مهمترین اصله ! دست و دلمون می لرزه بخوایم یه کاری و تو این مملکت شروع کنیم.
یکی از روشهای بالا بردن توان رقابتی در اقتصاد بین الملل کاهش ارزش پول ملی است . البته با برنامه های مناسب و حساب شده. گرچه این کاهش ارزش پول ملی ناشی از سردرگمی اقتصادی است لیکن بایستی از فرصت ایجاد شده به بهترین نحو ممکن استفاده کرده و با رفع موانع تحریمی بهره های لازم از این موهبت ایجاد شود. متاسفانه کاهش ارزش پول ملی صدماتی را به قدرت خرید مردم وارد کرده و ایکاش با برنامه های حساب شده این اتقاق نمی افتاد حال که اینگونه شده بایستی با برنامه های متناسب همچون کشور چین اقتصاد کشور را به سمت اقتصاد صادراتی سوق دهیم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست