بازدید 45190

پرده‌برداری لاوروف از نقش ایران در قطعنامه خلع سلاح شیمیایی سوریه

یکی از مسائل بسیار مهمی که در هفته‌های اخیر به واسطه ابتکارات دیپلماتیک بین‌المللی تا اندازه‌ای فروکش و خطر جنگی جدید را از منطقه خاورمیانه دور کرده، مسأله خلع سلاح شیمیایی سوریه بود. در این میان، وزیر خارجه روسیه در اظهاراتی، نقش ویژه ایران در طرح قطعنامه خلع سلاح سوریه را فاش کرد.
کد خبر: ۳۴۸۰۸۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۲ 30 September 2013
یکی از مسائل بسیار مهمی که در هفته‌های اخیر به واسطه ابتکارات دیپلماتیک بین‌المللی تا اندازه‌ای فروکش و خطر جنگی جدید را از منطقه خاورمیانه دور کرده، مسأله خلع سلاح شیمیایی سوریه بود. در این می‌ان، وزیر خارجه روسیه در اظهاراتی، نقش ویژه ایران در طرح قطعنامه خلع سلاح سوریه را فاش کرد.

به گزارش «تابناک»، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه فاش کرده که یک عبارت کوچک اما بسیار مهم در متن قطعنامه شورای امنیت برای خلع سلاح شیمیایی سوریه، در حقیقت از سوی ایران پیشنهاد و در این متن گنجانده شده است؛ پیشنهادی که از سوی روسیه و آمریکا حمایت شد.

به نوشته سایت شبکه خبری «راشا تودی»، لاوروف با یادآوری مذاکرات سخت و فشرده اخیر برای موضوع سلاح‌های شیمیایی سوریه‌ گفته، این ایران بود که ‌پیشنهاد افزودن یک بخش بسیار مهم به قطعنامه مرتبط با این موضوع را داد و به این ترتیب، روند رسیدن به راهکاری دیپلماتیک برای این مسأله را هموار کرد.

به نوشته این سایت، پیشنهاد ایران روز جمعه و پیش از رأی‌گیری در شورای امنیت‌ به متن تصمیم سازمان منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای گنجانده شد.

لاوروف می‌گوید: «این بسیار مهم بود که در اجلاس هیگ، زمانی که قرار بود درباره نقش سازمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در خلع سلاح شیمیایی سوریه رأی‌گیری شود، یک عبارت خاص در متن گنجانده شد که از همه کشورهایی که معاهده مربوط به این سازمان را امضا نکرده بودند، می‌خواست این کار را انجام دهند».

وی می‌افزاید: «می‌خواهم راز کوچکی را برایتان افشا کنم: این عبارت از سوی ایران پیشنهاد و از سوی آمریکا حمایت شد. طی قرن گذشته، ایران دو بار مورد حمله شیمیایی قرار گرفته است. من فکر می‌کنم ایران پیشنهاد بسیار سنجیده‌ای ‌داد».

لاوروف گفته، بنابراین، روسیه در نشست ژنو پیشنهاد کرد که چنین عبارتی در متن قطعنامه خلع سلاح شیمیایی سوریه نیز گنجانده شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۹
انتشار یافته: ۱۱
حالا این پیشنهاد چی بود؟؟؟؟؟
پاسخ ها
موسوی
| United States |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
پیشنهاد در متن بالا که گفته شده! (از همه کشورهایی که معاهده مربوط به این سازمان را امضا نکرده بودند می خواست این کار را انجام دهند».)
این روسیه از رابطه ایران و امریکا ناراحته چون منافعش را می ترسه از دست بده
دیپلماسی فعال و هوشمندانه یعنی همین آفرین بر وزیر امور خارجه. خدا پشت و پناهتون موفقیت روزافزون داشته باشید انشاالله......
با سلام ، جناب آقای سرگئی . قرار نشد نقش ایران با اندازه یک عبارت کوچک وانمود کنی . تمام دنیا می دانند که نقش ایران در جهت جلوگیری از جنگ سوریه بیش از یک عبارت کوچک بوده .
ببین روحانی چی کار کرده که حالا همشون دارن یه جورایی دل ایران رو بدست میارن. روحانی مچکریم
روحانی تو دنیا مارو سربلند کردی ، خدا پشت و پناهت باشه
با سلام
شاید می خواهند حمایت ما از سوریه را کمرنگ جلوه دهند ، ولی ایران خود قربانی سلاح شیمیائی است ودرد ورنج آن را می داند.امید واریم روسیه بحث خلع سلاح اتمی اسرادیل را دنیال کند تا منطقه نفس راحتی بکشد.
دقت کنید ...مدتی است روس ها می خوان دل ایرانی ها رو به دست بیارن >>
واقعا باید افتخار کرد مگر چند ماه از شروع دولت جدید می گذرد که اینقدر از ایران با احترام یاد می شود واقعا خدا را شکر. از دولتمردانمان باید تشکر کنیم
روسیه و امریکا فرقی ندارن - هر دو بدنبال منافع خودشون در کشور ما هستند
ما باید هوشیار باشیم در ازای امتیازهایی که میدیم چه امتیازهایی دریافت کنیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار