بازدید 10788

زلزله 7.8 ریشتری «بلوچستان» پاکستان را لرزاند

زلزله‌ای به بزرگی 7.8 ریشتر مناطقی از ولایت بلوچستان پاکستان را به لرزه در آورد. به گزارش پایگاه خبری «داون» پاکستان، مرکز این زمین‌لرزه منطقه «دلبندین» از توابع ولایت بلوچستان، حدود 69 کیلومتری از شمال و شمال شرق منطقه «آواران» بوده و کانون آن در عمق 15 کیلومتری زمین قرار داشته است.
کد خبر: ۳۴۶۹۴۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۲ 24 September 2013
دقایقی پیش زلزله‌ای 7.8 ریشتری مناطقی از "بلوچستان" همسایه جنوب شرقی کشورمان را به لرزه درآورد.

به گزارش «تابناک»، دقایقی پیش زلزله‌ای به بزرگی 7.8 ریشتر مناطقی از ولایت بلوچستان پاکستان را به لرزه در آورد. به گزارش پایگاه خبری «داون» پاکستان، مرکز این زمین‌لرزه منطقه «دلبندین» از توابع ولایت بلوچستان، حدود 69 کیلومتری از شمال و شمال شرق منطقه «آواران» بوده و کانون آن در عمق 15 کیلومتری زمین قرار داشته است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از وقوع این زمین‌لزره مردم سایر مناطق کشور پاکستان از جمله کراچی، جکوآباد، خیرپور و برخی از مناطق پس‌لرزه‌ایی را احساس کرده‌اند و البته لرزش زمین در مناطقی از هند نیز احساس شده است.

هنوز گزارش دقیقی از میزان تلفات احتمالی این حادثه طبیعی در دسترس نیست، هرچند آمار و ارقام تایید نشده حکایت از مرگز بیش از سی تن تا این لحظه دارند.

مرکز لرزه‌نگاری اروپا-مدیترانه شدت این زلزله را 7.7 در مقیاس امواج درونی زمین ذکر کرده است

زلزله در شهرستان‌های سیستان و بلوچستان خسارتی نداشت

رضا اربابی، سرپرست مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: زلزله نزدیک به 7 ریشتر در پاکستان دقایقی پیش چندین شهرستان سیستان و بلوچستان را لرزاند. بر اساس گزارش فرمانداران شهرستان‌های مرزی سیستان و بلوچستان، هیچگونه خسارتی به هیچ یک از مناطق وارد نشده است.

وی افزود: در شهرستان‌های چابهار و سراوان جلسه ستاد بحران تشکیل می‌شود.

گزارشی از خسارت در چابهار، سرباز و سراوان گزارش نشده است

ایرج حیدری، فرماندار چابهار نیز در این باره به فارس گفت: بخشداران در حال جمعبندی و بررسی منطقه هستند تا خسارتهای احتمالی را گزارش دهند.

وی ادامه داد: جلسه مدیریت بحران تشکیل شده و تمام نیروهای امدادی شهرستان چابهار و اعضای ستاد حوادث غیرمترقبه در حال آماده باش قرار دارند که در صورت وقوع زلزله سریعاً نسبت به امدادرسانی اقدام کنند.

محمداکبر چاکرزهی، فرمانده سرباز نیز گفت: دقایقی پیش بر اثر وقوع زلزله در کشور پاکستان، شهرستان مرزی سرباز در سیستان و بلوچستان نیز لرزید که هیچ خسارتی ناشی از این زلزله شهرستان سرباز گزارش نشده است.

محمد شریف خالقی، فرماندار سراوان نیز در این باره گفت: به رغم آنکه شهرستان سراوان بیشترین مرز را با منطقه زلزله‌زده پاکستان داشته و انتظار بروز خسارت در این منطقه می‌رفت، اما تا این لحظه هیچ‌گونه خسارتی ناشی از زلزله در این منطقه مشاهده نشده است.

زلزله 7.8 ریشتری «بلوچستان» پاکستان را لرزاند

خطر بروز سونامی در دریای عمان، منتفی است

دکتر چگینی، رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با رد خطر بروز سونامی بر اثر زلزله امروز به ایسنا گفت: منابع مختلف بزرگی زمین لرزه ساعت 14 و 59 دقیقه عصر سه شنبه پاکستان را بین 7.4 تا 7.8 در مقیاس امواج درونی زمین گزارش کرده‌اند. فاصله مستقیم کانون این زلزله تا خلیج چابهار هم حدود 536 کیلومتر و تا نزدیکترین ساحل حدود 191 کیلومتر است و با توجه به فاصله زیاد کانون زلزله با خلیج چابهار، باید گفت خطر وقوع سونامی در پی زلزله بزرگ امروز پاکستان وجود ندارد.

دکتر مهدی زارع، معاون پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله نیز درباره مشخصات این زلزله گفت: گسل مسبب این زلزله که در شمال رشته کوه‌های مکران پاکستان به وقوع پیوسته، گسل مکران است که گسلی امتداد لغز می‌باشد. ژرفای اولیه زلزله هم بین 20 تا 70 کیلومتر برآورد شده است.

وی افزود: کانون زلزله در فاصله ای بسیار نزدیک به شهر پروان پاکستان که ظاهرا شهری کم جمعیت است قرار دارد و باید اضافه کرد بزرگترین پس لرزه آن تاکنون، هفت دقیقه بعد از زمین لرزه اصلی با بزرگی 5.9 در مقیاس امواج درونی زمین به وقوع پیوسته است.

زلزله عصر پاکستان هم قدرت زلزله سراوان

مرکز مطالعات زمین‌شناسی آمریکا اعلام کرد که زلزله 7.8 ریشتری پاکستان در «وضعیت هشدار قرمز» است. این بدین معنی است که زمین‌لرزه‌ای با این قدرت می‌تواند بیش از 1000 قربانی داشته باشد و بیش از یک میلیارد دلار خسارت نیز برجای بگذارد.

برخی از مقامات محلی اظهار داشتند از آنجا که محل وقوع زمین‌لرزه در یک منطقه دورافتاده بوده احتمال آسیب‌های جدی‌تر وجود ندارد اما با این وجود این زمین‌لرزه ممکن است پس‌لرزه‌های بالای پنج ریشتر داشته باشد.

گفتنی است بیست و هفت روز از آغاز سال جدید خورشیدی گذشته بود که زلزله‌ای بزرگ حوالی سراوان در استان سیستان و بلوچستان را لرزاند؛ زلزله‌ای که مقامات کشورمان آن را 7.5 ریشتر و مرکز مطالعات زمین شناسی آمریکا آن را 7.8 در مقیاس ریشتر (برابر با زلزله عصر امروز پاکستان) گزارش کرد و بزرگترین زلزله ایران در پنجاه سال اخیر بود؛ رویدادی که البته به خیر گذشت و عجیب اینکه  از نظر شمار جان باختگان، اثرات شدیدتری در پاکستان به جای گذاشت تا کشورمان.

نیروهای هلال احمر آماده اعزام به مناطق زلزله زده پاکستان

حسن مصفا، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان سیستان و بلوچستان از آمادگی اعزام نیروهای واکنش سریع هلال احمر این استان به منظور امدادرسانی به حادثه دیدگان احتمالی زلزله پاکستان خبر داد و گفت: هم اکنون گروه‌های امدادرسان این جمعیت از شهرستان‌های سراوان، خاش، سرباز، زابلی و سوران شامل نیروهای امداد و نجات در آوار، حمایت‌های روانی، بهداشت و درمان اضطراری و گروه سگ‌های تجسس و نجات در حال آماده باش امدادی به سر می‌برند که در صورت درخواست کمک اضطراری از سوی کشور پاکستان با قید فوریت‌های امدادرسانی به مناطق زلزله زده اعزام شوند.

وی افزود: دو گروه ارزیاب واکنش سریع هلال احمر به منظور ارزیابی اولیه خسارات احتمالی به نوار مرزی ایران و پاکستان اعزام شدند که طبق اطلاعات دریافتی از نخستین گروه پیشرو مشخص شده است که این زمین لرزه در بخش‌هایی از شهر کراچی مرکز ایالت سند، تهتها، شکارپور، حیدرآباد، جیکب آباد، نوشھرہ فیروز، محراب‌پور و مناطق دیگر این ایالت گزارش شده است. بر اساس این گزارش، وی گفت: طبق اطلاعات دریافتی این گروه‌های امدادرسان، رانش ۵۰ ثانیه‌ای زمین در مناطق جنوب و جنوب غربی پاکستان منجر به تخریب واحدهای مسکونی در مناطق دالبندین، ماشکیل، لودھران، آواران، خاران و قطع راھھای ارتباطی در ایالت بلوچستان پاکستان شده است.

اخبار تکمیلی متعاقبا اعلام می‌گردد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست