بازدید 4100

محرابیان: کاهش تلفات جاده‌ای، حاصل سهمیه بندی بنزین

وی خاطر نشان کرد: در گذشته وقتی راننده ای نازل را وارد باک می کرد آنقدر بنزین می زد تا سر ریز می شد، اما امروز فرد مراجعه کننده 25-20 لیتر تمام می زند، بنابراین تعداد مراجعات بیشتر می شود و اینکه فرد معطل می شود به خاطر خواست خود فرد است، جایگاه ها که کمتر نشده و میزان سوخت گیری نیز بیشتر نشده است.
کد خبر: ۳۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۰ 18 December 2007
رئیس ستاد اجرایی تبصره 13 قانون بودجه از طرح هوشمند کردن میزان سهمیه ها خبر داد و گفت: از طریق روش‌های جغرافیایی (جی آی اس) 2250 جایگاه سوخت را در کشور نقطه یابی کرده ایم تا بر اساس قرار گرفتن آنها در کلان شهرها، شهرهای معمولی یا شهرهای کوچک، سهمیه شان را تعیین کنیم.

به گزارش مهر، علی اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن در جلسه علنی غیر رسمی امروز مجلس که به منظور بررسی مشکلات سهمیه بندی بنزین برگزار شد، به نظر سنجی انجام شده از مردم در مورد ارزیابی آنان از سهمیه بندی بنزین و علل آن، اظهار داشت: استدعا می کنم نمایندگان به اعدادی که می گویم توجه کنند. کسانی که این نظر سنجی را انجام دادند عنوان کردند که 57 درصد مردم ما از واردات بنزین و عدد و رقمی که صرف آن می شود بی خبر بودند و تنها حدود 43 درصد می دانستند چه اعدادی و ارقامی صرف واردات بنزین می شود.

محرابیان تصریح کرد: بیش از 62 درصد از مردم با ارائه بنزین با نرخ بالاتر از رقم فعلی مخالفت کامل کردند. حدود یک سوم مردم و خانواده های ما خودرو سواری دارند و این دامنه اتفاقات در مورد کسانی است که خودرو داشتند و 62 درصد این جامعه آماری مخالفت کردند و اگر به این دامنه آماری کسانی که خودرو ندارند را نیز اضافه کنیم، در آن جامعه آماری می توان پیش بینی کرد بیش از 80 درصد مردم مخالف ارائه بنزین با نرخ بالاتر از رقم فعلی هستند.

وی ادامه داد: روزی که سهمیه بندی بنزین آغاز شد، میزان مخالفت ها و نارضایتی ها بسیار بیشتر از امروز بود اما رفته رفته با حل مشکلات و ارائه کارت و مدیریت مصرف بنزین توسط مردم، رضایت ها بیشتر شد و آمار این را نشان می دهد.

وزیر صنایع و معادن افزود: طبق نظرسنجی ها در روزهای اول، میزان رضایتمندی بسیار اندک بود اما این میزان روز به روز افزایش یافته است.

عضو کابینه احمدی نژاد با بیان اینکه سهمیه بندی یکسری تبعات منفی و نکات مثبت داشته است، خاطر نشان کرد: دولت و مجلس تبعات منفی این سهمیه بندی را درک کرده و تصمیمات لازم را اتخاذ کرده اند. مردم نیز با این تصمیم کنار آمده اند و در حال حاضر نیز می رود کارها روی ریل واقعی خود حرکت کند. سه ماه به پایان سال مانده و ما اگر هر تصمیم دیگری بگیریم آن تصمیم یکسری تبعات منفی دارد و تا تبعات منفی آن را حل کنیم سه تا چهار ماه طول خواهد کشید.

رئیس ستاد تبصره 13 تصریح کرد: اگر حجم تبعات منفی را که امروز تحمل کردیم حساب کنیم، یکسری تبعات منفی دیگر را هم باید تحمل کنیم و طبعا نارضایتی مردم بیش از وضع فعلی خواهد شد که بحمدالله نارضایتی امروز بسیار کمتر از نارضایتی روز اول است. در روز اول ما تعریفی از کاربری خودرو نداشتیم یعنی معلوم نبود یک خودرو، آژانس است، مسافربر است یا وسیله حمل بار.

وی ادامه داد: در مرکز داده ها و بخش هایی که ثبت نام کرده ایم بیش از 500 هزار خودرو است که در زمان ثبت نام در چند بخش ثبت نام کردند.

وزیر صنایع و معادن یادآور شد: برای اولین بار 450 هزار خودرویی که معلوم نبود چه بودند، ساماندهی شدند. این کار عظیمی است که اتفاق افتاده است. امروز اگر خانواده ای سوار بر خودرویی می شود مشخص است سهمیه اش چقدر است، کاربری آن چیست؟ به نظر من این دستاورد خیلی مهمی است و با تک تک این مسائل رضایت ها بیشتر شد.

محرابیان خاطرنشان کرد: بیش از یک میلیون لیتر در روز سهمیه ویژه برای مناطق محروم و استان ها کنار گذاشتیم و بخش اعظم مسائل خرده ریز که به روش های سیستماتیک نمی توان حل کرد، به این روش حل شد. در بازبینی مرحله اول چند مطلب برای ماه کشف شد. در این بازبینی ما تحقیق کردیم بیش از پنج میلیون لیتر بنزین از بخش حمل و نقل عمومی، خصوصی می شود، به همین دلیل آمدیم سهمیه حمل و نقل عمومی را به میزان مصرف واقعی آنها کاهش دادیم و به بخش حمل و نقل خصوصی منتقل کردیم. بنده اینجا به طور قاطع اعلام می کنم سهمیه 700 لیتری بنزین در بسیاری از شهرها زیاد است.

وی تصریح کرد: روزی که سهمیه بندی را شروع کردیم، جلسه ای در خدمت مهندس باهنر، آقای عبداللهی و چند نفر دیگر از دوستان بودیم. آن رقمی را که مجلس مصوب کرد حساب کردیم، میزان تولید خودمان به علاوه آن یارانه ای که شما به ما مجوز دادید، سقف 60 میلیون لیتر در روز را به ما اجازه می داد و در تمام جلسات ما به هیچ کدام از اعضا اجازه ندادیم که پیشنهادی بدهند که حتی یک لیتر از 60 میلیون لیتر بالا برویم.

رئیس ستاد تبصره 13 یاد آور شد: در بحث سهمیه بندی کار طوری مدیریت شد که متوسط مصرف، زیر 60 میلیون ایستاد. اساس تصمیم گیری ما نیز این بود که مصرف زیر 60 میلیون باشد.

وزیر صنایع و معادن به سهمیه ویژه مناطق روستایی اشاره کرد و افزود: در این راستا طرحی را به صورت مقدماتی در ستاد مصوب کردیم. ما امروز دو هزار و 250 جایگاه در نقاط مختلف کشور داریم و از روش های جغرافیایی این جایگاه ها نقطه یابی شده و به سه دسته جایگاه های مخصوص کلان شهرها، جایگاه مخصوص شهرهای معمولی و جایگاه مخصوص روستاها و شهرهای کوچک تقسیم بندی شده است.

وی گفت: ما به دنبال این هستیم میزان سهمیه را هم هوشمند کنیم، یعنی اگر خودرویی بیش از 80 درصد سهمیه بنزین خود را در مناطق روستایی مصرف کرد، میزان سهمیه اش بیشتر شود.

محرابیان افزود: برای حمل و نقل عمومی دقیقا عکس این است که در کلان شهرها پیمایش یک تاکسی یا آژانس بسیار بیشتر از شهرهای کوچک است که از لحاظ علمی سهمیه بندی آن باید مشخص شود. این پیشنهاد برای بار اول ابتدای سال 87 اجرایی خواهد شد. اگر روی این تصمیم خوبی که گرفته شده و تبعات آن را مشترکا قبول کرده ایم بایستیم، به دستاوردهای عظیمی می رسیم.

رئیس ستاد تبصره 13 به طرح رمز گذاری کارت های سوخت اشاره کرد و گفت: وزارت نفت در این مورد کار دقیقی انجام داده و 20 روز است که این طرح آماده است اما برای آنکه این امر همزمان با سهمیه دور دوم نباشد زمان آن را تاخیر انداختیم. بر اساس این طرح اگر فردی 10 ماه آینده به جایگاه مراجعه کند، شماره رمز به کارتش می دهد و اگر سرقت یا مفقود شود هیچ اتفاقی برای صاحب کارت رخ نمی دهد.

وزیر صنایع در پاسخ به این بخش از سخنان نمایندگان مجلس که وقت مردم در جایگاه های سوخت تلف می شود، تصریح کرد: زمانی که 60 میلیون لیتر بنزین کمتر توزیع می کنیم، چطور می گوییم وقت مردم تلف می شود، اتفاقی که افتاد این است و این عدد از مرکز داده ها به دست آمده این است که متوسط هر مرتبه سوخت گیری در قبل از سهمیه بندی، 28 لیتر بوده و بعد از سهمیه بندی به رقم 16 لیتر رسیده است. علت آن نیز این است که رانندگان قصد مدیریت مصرف سوخت را دارند.

وی خاطر نشان کرد: در گذشته وقتی راننده ای نازل را وارد باک می کرد آنقدر بنزین می زد تا سر ریز می شد، اما امروز فرد مراجعه کننده 25-20 لیتر تمام می زند، بنابراین تعداد مراجعات بیشتر می شود و اینکه فرد معطل می شود به خاطر خواست خود فرد است، جایگاه ها که کمتر نشده و میزان سوخت گیری نیز بیشتر نشده است.

محرابیان اظهار داشت: ما امروز معادل سال 82 در حال توزیع بنزین هستیم و جایگاه ها نیز هفت درصد از سال 82 بیشتر شده است.

وزیر صنایع با اعلام اینکه خبر خوبی در اثر سهمیه بندی می خواهم به شما (نمایندگان) بدهم، تصریح کرد: آیا عزیزان فکر کرده اند که با سهمیه بندی بنزین چه میزان از تصادفات و کشته های کشور کم شده است؟ آیا کاهش بیش از یک هزار و 200 کشته حاصل این طرح نیست؟ ما 10 سال برنامه ریزی کردیم، کشته ها را کاهش دهیم، چه زمانی موفق بوده ایم؟ همواره رشد داشته ایم. 20 درصد کاهش تصادفات و 15 درصد کاهش کشته ها را داشته ایم، اگر فرض کنیم 20 نفر نه هزار و چند نفر در اثر این طرح، کمتر جان خود را بر اثر تصادفات از دست دهند آیا کار عظیمی صورت نگرفته است؟

بر اساس این گزارش، نمایندگان مجلس در این زمان اعتراض خود به این بخش از سخنان محرابیان را با سروصداهایی نشان دادند.

محرابیان ادامه داد: این طرح نکات منفی هم داشته و ما روز به روز تلاش کردیم، نکات منفی را کاهش دهیم، بنزین توزیع شده این ادعا را ثابت می کند. ادعا نمی کنیم صد در صد موفق بوده ایم اما تلاش کردیم که موفق باشیم.

رئیس ستاد تبصره 13 در ادامه در مورد نفت گاز نیز گفت: ما باید در کشور با توجه به مصرف سوخت خودروها سبد انرژی داشته باشیم، برای سبد انرژی نیازمندیم هم بنزین هم گاز طبیعی و هم نفت گاز را وارد چرخه تولید و مصرف کنیم. گوگرد و نفت گازی که در کشور در حال تولید است به میزان پنج هزار PPM است. نفت گازی که قابل استفاده است 50 PPM است که پنج هزار باید به 50 هزار PPM تبدیل شود.

وی افزود: از سال گذشته در شرکت مگا موتور طرحی را برای طراحی و تولید موتورهای نفت گازسوز و دیزلی شروع کردیم که با موفقیت پیشرفت و مراحل نمونه سازی آن انجام شده است.

محرابیان تاکید کرد: در مورد جایگاه CNG نیز می پذیریم که میزان جایگاه های CNG کمتر از تولید خودروهای دوگانه سوز ما رشد داشته و امروز تعداد خودروهای ما بیش از جایگاه های CNG است.

وزیر صنایع و معادن یادآور شد: طبق یک برنامه فشرده تا پایان سال آینده تعداد جایگاه ها به هزار و 800 جایگاه خواهد رسید.

رئیس ستاد تبصره 13 در پایان خاطرنشان کرد: به نظر بنده تغییرات ایجاد شده، تغییرات مثبتی است و بسیاری از مشکلات را حل می کند و سقف مصرف هم رعایت می شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست