بازدید 48362

تأملی بر بازتاب تصادف دلخراش قم ـ تهران در رسانه‌های جهان

نه تنها باید در علل وقوع رویدادی چنین دردناک کنکاش شده و با عوامل مؤثر در شکل‌گیری آن به شدت برخورد کرد، بلکه باید توجه داشت که مبادا گستره این رویداد، سبب شود که انرژی مسئولان صرف پیگیری تصادفی شود که با همه دردناکی، رخ داده و ‌جبران شدنی نیست، بلکه...
کد خبر: ۳۴۴۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۲ 11 September 2013
روزنامه‌ها را که ورق می‌زنیم، نقل قولی از ‌یک مسئول در آنها آمده ‌که امیدواریم تکذیب شود: «من با اتوبوس... [مدل اتوبوس ذکر شده است] مسافرت نخواهم کرد‌»؛ اظهار‌نظری که اگر نگوییم اوج خودخواهی ایشان را نشان می‌دهد، دست‌کم اثری از مسئولیت پذیری در آن به چشم نخورده و نمی‌توان دورنمایی خوبی از آن متصور بود.

به گزارش «تابناک»، برخورد مرگبار دو دستگاه اتوبوس در اتوبان قم ـ تهران و کشته شدن ۴۴ (و به روایتی ۴۵) تن از سرنشینان آن‌ها، به قدری عجیب و مهیب بود که به سرعت در رسانه‌های جهان بازتاب یافت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار خبر برخورد مرگبار این دو دستگاه اتوبوس، به تشریح جزئیات ماجرا پرداخت و نوشت: آمار‌ها در این کشور، حاکی از آن است که هر ساله در ایران بیش از بیست هزار تن جان خود را در سوانح رانندگی از دست می‌دهند.

خبرگزاري شينهوا، نه تنها خبر اين حادثه و جزئيات آن را که گزارش‌های تصویری مفصلی از بقایای بر جای مانده از اتوبوس‌ها در محل رویداد و همچنین بازماندگان مجروح این حادثه تلخ در بیمارستان‌ منتشر کرد و نوشت: نقص فني خودروها و ‌مهارت ناکافي رانندگان از جمله عوامل بروز سوانح رانندگي در ایران هستند.

گلوبال پست آمریکا نیز با پوشش خبر این رویداد، ایران را رکورددار آمار جان باختگان رویدادهای جاده‌ای در جهان خواند.

«بی‌بی‌سی» هم با پرداختن به این خبر و جزئیات آن، آمار جان باختگان سوانح جاده‌ای در کشورمان را نزدیک ۲۸ هزار تن در سال ۱۳۶۹ (۱۹۹۰ میلادی) ذکر کرد تا تأکیدی بر کاهش این آمار در سال‌های گذشته و بهبود آمار داشته باشد.

علاوه بر این خبرگزاری‌ها، بسیاری دیگر از خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری در دورترین نقاط جهان، خبر رویداد دردناک رخ داده در اتوبان قم ـ تهران را بازانتشار دادند. البته رسانه‌های کشورهای همسایه نیز به طور ویژه‌تر جزئیات این حادثه را پوشش دادند تا دست‌کم دریابیم که بی دلیل نبوده رئیس پلیس راهور ناجا این رویداد را نادر خوانده است.


بدین ترتیب، نه تنها باید در علل وقوع رویدادی چنین دردناک کنکاش شده و با عوامل مؤثر در شکل‌گیری آن به شدت برخورد کرد، بلکه باید توجه داشت که مبادا گستره این رویداد، سبب شود که انرژی مسئولان، صرف پیگیری تصادفی شود که با همه دردناکی، رخ داده و ‌جبران شدنی نیست، بلکه باید بیندیشیم ‌چگونه می‌توان کاری کرد که شتاب روند مثبت کاهش آمار جان‌باختگان سوانح رانندگی در کشورمان طی سال‌های گذشته، افزایش یافته و کارهای پیشگیرانه مصمم‌تر پیگیری شود.

اگر از این نگاه به رویداد تلخ اتوبان قم ـ تهران توجه کنیم، نیازمند هدف‌گذاری دراز‌مدت و کوتاه‌مدت خواهیم بود تا نه تنها ضرورت گسترش حمل و نقل ریلی (بلند مدت) و عقب‌ماندگی در این زمینه جلوه‌گر شده و مورد نقد قرار گیرد، بلکه محقق نشدن اهداف کوتاه مدت تعریف شده‌ای همچون ارتقای ایمنی خودرو‌ها (مثل تجهیز خودروهای سواری به کیسه هوا که سال‌ها پیش مصوب شده ولی اجرایی نشده است!) نگران کننده‌تر از همیشه نمود بیابد.

اینجاست که باید از مسئولانی که به خبر دردناک روز گذشته واکنش نشان داده‌اند ـ و چه بسا به مسئولانی که حتی از واکنش نشان دادن هم دریغ ورزیده‌اند ـ بخواهیم ‌برنامه‌شان برای اجرایی کردن اهداف بلند‌مدت و کوتاه مدت را منتشر کنند تا مایه امیدواری شود، وگرنه کم نداشته‌ایم حوادثی که دردناک بوده‌اند و پس از وقوع، وعده‌های فراوانی درباره‌شان داده شده است؛ ماجرای اتوبوس دانش‌آموزان بروجنی و یا ذوب شدن پوست دانش‌آموزان شین‌آبادی را که یادتان هست؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۳۵
انتشار یافته: ۴۱
اول باید به جای افتاحیه های نیم بند جاده های ایمن بسازیم. چرا اتوبوس توانسته از گاردریل عبور کند. استاندارد اتوبان این است که به هیچ وجه نباید خودرویی از یک باند به باند دیگر برود حتی در حادثه. اتوبان تهران قم دیگر ظرفیت این همه تردد را ندارد و مسولان بای به فکر اتوبانی جدید و یا اتصال قم و تهران با قطار سریع السیر و مترو باشند تا حداقل تردد تهرانی ها به قم از این طریق صورت گیرد. اگر قطاری متصل به مترو باشد دیگر کمتر کسی این مسیر خسته کننده را با خودرو طی می کند. باید به اتوبان ساوه تهران هم مقداری توجه شود تا بخشی از تردد به سمت جنوب از این مسیر صورت گیرد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
آفرین اشاره خیلی خوبی کردی به قطار سریع السیر تهران-قم . ای کاش مسئولین از خواب غفلت بیدار میشدند و این پروژه که سالهاست مطالعاتش به اتمام رسیده رو اجرایی میکردند.

این مسیر به قطار تند رو بسیار بسیار نیاز دارد.
البته بعید میدونم در این دولت و دولت آینده ، چنین پروژه ی عظیمی اجرایی شود !!!!
یک اصفهانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
اتوبوس از اصفهان به تهران می آمده! فقط در جهت رفاه حال تهرانی های عزیز باید قدم برداشته بشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فایزه
| Brazil |
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
اصفهانی محترم مگه فقط تهرانی ها تو جاده تهران قم تردد میکنن؟؟
این اتوبان واقعا شلوغه ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
عزیزم اگه یه ذره قوانین فیزیکی بدونی متوجه میشی اتوبوسی با اون سرعت و حجم و وزن گاردیل که هیچی دیوار بتونی هم نمی تونه نگهش داره
یکاصفهانی دیگر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
اتوبان قم تهران یکی از اتوبانهای پرخطر کشور است و پیشنهاد داده شده برای کم ترافیک شدن این اتوبان است که نفع آن برای من و شما و تمام مردمی است که در این جاده تردد می کنند.
پول هایی که به خلعتبری داده شد را خرج همین کارها بکنید تا هموطنانمان کمتر کشته شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
آقا حساس نشوحساس نشو!،،،،پول خلعتبری رو ازجیب خودشان دادند!؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
یعنی خرج های چندصد هزار برابر پول خلعتبری همشون درسته تنها پول درست خرج نشده پول خلعتبریه؟!!
با پول خلعتبری که دو کیلومتر اتوبان هم نمیشه درست کرد!!!! یه ذره منطقی لطفاً!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
پیشنیاز پول، درک و فهم عمیق و فرهنگ یک جامعه است که فقدان این مهم منجر به فجایع نظیر این حادثه هولناک می گردد.
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
چه ربطی داشت؟!! مسخره!
گیلانی
| - |
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
علی آقا دوست ناشناس درست میگه - منظورشون اینکه که باید این درک باشه که اولویت همه کارها آسایش و امنیت جانی هموطنان باشه
واقعا متاسفم. درسته که باید ایمنی جاده ها در نظر گرفته شه ولی آیا نظارتی بر سلامت راننده هایی که پشت فرمان می شینن هست؟ من سفرهای متعددی با اتوبوس دارم متاسفانه راننده ها پشت فرمان همه کاری انجام میدن بعلاوه رانندگی!! و نتیجه جان خودشون و یه عده بیگناه را به خطرمیندازن.
البته باید سریعا عاملان این فاجعه مشخص و
مجازات شوند اما در رانندگی هم مثل خیلی
چیزهای دیگر باید فرهنگ سازی شود . راننده
ایرانی وقتی پشت فرمان نشست به تنها چیزی
که فکر نمکیند رعایت قوانین رانندگی است . دیر آمده است و میخواهیم زود برود !
مسولان بای به فکر اتوبانی جدید و یا اتصال قم و تهران با قطار سریع السیر و مترو باشند تا حداقل تردد تهرانی ها به قم از این طریق صورت گیرد. اگر قطاری متصل به مترو باشد دیگر کمتر کسی این مسیر خسته کننده را با خودرو طی می کند.
این همه هزینه صرف خرید بازیکن می کنید ،اما یه کم هزینه برای حفظ جان عده ای بیگناه نمی کنید،اخه شاید روزی هم از بستگان شما تو این حوادث گیر کنند اون موقع چی می گید.
قطار بهترین وسیله نقلیه از نظر امنیت، تمیزی، راحتی، حفظ محیط زیست، صرفه جوئی در مصرف بنزین و.......می باشد. حیف که تمام سرمایه گذاری های 50سال اخیر به جای ساخت راه ریلی فقط در ساخت جاده، بزرگراه و شاهراه هزینه شده است که نتیجه آن فوت بیش 20000 نفر در سال، مصرف روزانه 70 میلیون لیتر بنزین ( نصف آن وارداتی)، آلودگی هوا و...... می باشد که روز به روز تشدید هم می شود. آیا زمان آن نرسیده که به جای جاده سازی به توسعه راههای ریلی توجه شود؟!!!!!
اگه رانندگی ها درست باشه شدت خسارت ها اینقدر شدید نیست

الان رانندگی دم دست ترین شغلی هست که میشه پیدا کرد. راننده ماشین سنگین شرکت ما 19 ساله هست و یک ماهه که گواهینامه گرفته.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
حداقل سن دریافت گواهینامه یایه یک 23سال می باشد.
سخته اما تاریخ مملکت ما نشون میده بعد از چنین سوانحی ما ایرانیا خیلی زود احساسی میشیم خیلی زود همدیگرو متهم میکنیم و سریعتر از اونی که فکر شو میکنید فراموش میکنیم از من تا شما پس تا حادثه بعدی .....؟
تا به کی فقط افراد رده پایین در این حوادث مقصر هستند؟آقایانی که مجوز و استاندارد ،ماشین و قطعات نامرغوب را تایید می کنند یا اجازه ی ورود آن ها را صادر می کنند در کجای این حوادث قرار دارند؟جاده های غیراستاندارد،وصله و پینه کردن آسفالت جاده ها فقط برای سود بیشتر و عدم مرمت اصولی آن ها و عدم نظارت بر آن ها،چه کسانی مسئول این بی توجهی ها هستند.متاسفانه چند وقتی هیاهو و به دنبال مقصر گشتن و سپس فراموشی تا حادثه ای دیگر.ایکاش وجدانهای بیداری آقایان داشته باشند.
در این حادثه فرق دو مطلب یا تاثیر دو مطلب را باید جداگانه تحلیل کرد! 1- انچه مقصر است؟ انچه موثر است؟
یقینا راننده مقصر اصلی است به دو دلیل یکی سرعت زیاد دوم رانندگی ذر خطوط سرعت هر ذو اتوبوس سرعت بسیار بالایی داشته اند هر دو در لاین ممنوع برای اتوبوس می راندند
پلیس هم مقصر است به دلیل عدم کنترل موثر بر سرعت این اتوبوسها که الان با جی پی اس به راحتی امکان پذیر است اما به راحتی از کنار ان می گذرند دلیل ان هم این است که من بارها در اتوبان رفته ام اما هیچ اتوبوسی را ندید ه ام که با سرعت کمتر از 120 کیلومتر حرکت کند ؟ ایا شما سراغ دارید؟ بارها در لاین 120 کیلومتر با بوق و چراغ دیگران را هل داده اند و خود به راه ادامه داده اند ایا شما ندیده اید؟ 3 ترکیدن لاسنیک که پلیس طرح می کند بله موثر بوده نه مقصر پلیس عامل انسانی رادر تقصیر حذف کرده چون خودش زیر سوال می رود هر لاستیکی که باشد در یک سرعت مناسب با بار متناسبی را تحمل می کند نه سرعت بالای 120 کیلومتر برای اتوبوس با این وزن را سیستم برق هم در افزایش تلفات موثر بوده نه مقصر! اگر این اتوبوس سرعت بالای 120 کیلومتر نداشا ذو ردیف گاردریل را تخریب نمی کرد و سپس ستون برق را از جا نم کند و سپس به باند مخالف نمی رفت و اگر هر دو در لایت ممنوع نبودند یقینا راحتتر کنترل میشد
تورو خدا یا باند اتوبانها رو با فاصله از هم دیگه بسازید هم به جهت نور هم به جهت تصادف یا حالا که ساختید دیوار بتنی وسطشون بکشید
اون از هواپیماهامون که تا زمانیکه به زمین بنشینند هزار بار باید جان بدهیم . اون از قطارهامون که با تاخیر بسیار زیادی به مقصد می رسند و صد البته عاری از هرگونه نظافت . این هم از اتوبوس هامون !!!! و همچنین وسیله های شخصی که استاندارد نیستند

فقط یک سئوال : تا کی ؟
لاستیک های چینی بهتر از این نمیشه..!!
لاستیک چینی بخر حالشو ببر...!!
بجای مرگ بر امریکا بگو مرگ بر چین..!!
نفت ما را مفت میخره به جاش اشغال تحویل میده اونوقت فحش به امریکا میدین..!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
دقيقا همينطوره.گل گفتين.
با نظريه احمد كاملا موافقم
اگه رانندگی ها درست باشه شدت خسارت ها اینقدر شدید نیست

الان رانندگی دم دست ترین شغلی هست که میشه پیدا کرد. راننده ماشین سنگین شرکت ما 19 ساله هست و یک ماهه که گواهینامه گرفته.
تلفات و خسارات حوادث رانندگی در ایران سر
به جهنم گذاشته و نباید تنها در مواقعی که یک
تصادف سهمگین پیش می آید مسئولان و مردم
چند روزی اظهار نظر کنند و بعدا فراموش شود .
خدا رحم کرده 90% بزرگان ما دکتر و مهندس
هستند!
دیگه چه اتفاقی باید بیفته تا رییس پلیس راه برکنار بشه؟
در کانتهای بالا از همه چیز گفتید بغیر از کیفیت نازل و غیر استادارد بودن هر دو اتوبوس. مقصر اصلی این تلفات وحشتناک و دردناک فقط عدم رعایت استاندارد در ساخت اتوبوسها بوده. اگر اتوبوسها بعد از تصادف منفجر نمی شدند آمار تلفات اینقدر بالا نبود و شاید به 5 نفر هم نمی رسید. بیشتر قربانیان این حادثه در آتش سوختند.
با سلام
جای یک سئوال در این حادثه و اظهار نظر کارشناسان محترم پلیس در خصوص غیر ایمن بودن اتوبوس باقیست که اگر این وسیله غیر ایمن است پس بفرمائید چه کسی به این خودرو تاییدیه معایه فنی اعطا می کند اصلا بگوئید چه کسی به این خودروهای ناایمن پلاک اختصاص می دهد.!!!!!
ضمن تسليت به واقعه اسفناك در گزارشهايي و مصاحبه‌هايي كه پليس ارائه داده اصلاً صحبتي از سرعت و لاين حركت اتوبوس ديده نمي شود خودشان راحت كردند تقصير انداختن گردن كارخانه اتوبوس سازي كه به هر صورت يك كار توليدي با صدها كارگر و درآمد براي كشور دارد. در صورتي كه همه ما بد رانندگي كردن اكثر راننده‌هاي اتوبوسها را در جاده‌ها مشاهده كرده‌ايم و اغلب نظرات هموطنان نيز اين موضوع مي‌باشد.
با سلام : يه سوال دارم ! مگه تو آيين نامه راهنمايي و رانندگي نيومده كه ماشينهاي سنگين ( اتوبوس ، كاميون و . . ) نبايد به لاين سبقت وارد بشن ؟ چرا راهنمايي و رانندگي خيلي راحت در اين مورد چشم پوشي مي كنه و در اين خصوص صحبت نمي كنه ؟
دو مورد اساسی باید مورد توجه قرار بگیره :
1- انجام انواع تست های سلامتی برای رانندگان وسائل نقلیه عمومی.
2- نظارت دقیق و کارشناسی بر سلامت وسائل نقلیه عمومی.
مدیریت حوادث در ایران ضعیف است حادثه قطار نیشابور و آتش سوزی مسجد ارگ تهران و .... مسئولین کنفرانس بزارید و پذیرایی شوید
با سلام ولي بايد توجه داشته باشيم كه از شهر قم به سمت اراك يا تهران كه بري جاده اصلا كيفيت نداره وآسفالت خيلي خرابه
جالبه که در هر روز ایران تقربیا 80 نفر در جاده های این مملکت در اثر تصادفات فوت میکنند که هیچ کس تعجب نمیکنه .ولی حالا که 44 نفر یکجا در یک تثادف کشته شدند همه انگشت به دهن مانده اند
وقتی معاینه فنی فقط ابزاری میشه برای درامد همینه دیگه، خوروهای عمومی، اتوبوس، مینی بوس و تاکسیها رو ببینید، بعضا بسیار دودزا با لاستیکهای بسیار فرسوده و بدون آج و در وضعیت فنی خیلی بدی قرار دارند، بجای اینکه به خودروهای شخصی هی گیر بدن بیان معاینه فنی خودروهای عمومی رو 3 ماهه کنن که تحت نظر مداوم باشن.
من هرروز اين اتوبان رو ميرم و ميام
فقط سرعت بالاي اتوبوسها ميتونه عامل اينچنين حوادثي باشه
110 كيلومتر واسه اون اتوبان بالاست
به يزدان كه گر ماخرد داشتيم
كجا اين سرانجام بد داشتيم
تا وقتي وسايل نقليه بي كيفيت با قيمت خودرهاي با كيفيت عرضه بشه و جاده ها اينطور باشن اين وضع باقيست.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی