بازدید 30840

علت تحويل غير منتظره سوخت نيروگاه بوشهر چه بود؟

در حالي که اقدام غيرمنتظره روس‌ها در تحويل بخش اول سوخت نيروگاه بوشهر به رغم سابقه بدقولي و کارشکني طولاني آنها در ساخت اين نيروگاه، بسياري از ناظران را شگفت‌زده کرده، اظهارات بوش، رئيس‌جمهور آمريکا پرده از انگيزه تحويل سوخت به ايران در مقطع کنوني برداشت.
کد خبر: ۳۴۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۸۶ - ۱۰:۵۲ 18 December 2007

در حالي که اقدام غيرمنتظره روس‌ها در تحويل بخش اول سوخت نيروگاه بوشهر به رغم سابقه بدقولي و کارشکني طولاني آنها در ساخت اين نيروگاه، بسياري از ناظران را شگفت‌زده کرده، اظهارات بوش، رئيس‌جمهور آمريکا پرده از انگيزه تحويل سوخت به ايران در مقطع کنوني برداشت.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، بنا بر شواهد و قرائن، تحويل اين سوخت به ايران، با موافقت ديگر قدرت‌هاي جهاني صورت پذيرفته است؛ چنان که بوش نيز اظهار کرده که از تحويل سوخت به ايران حمايت مي‌کند.
رئیس‌جمهور آمريکا در عين حال افزود: «اگر ايراني‌ها اين اورانيوم را براي استفاده‌هاي صلح‌آميزشان بپذيرند، ديگر دليلي ندارد که بخواهند غني‌سازي را ياد بگيرند.»

همزمان، رسانه‌هاي بين‌المللي در ساعات گذشته با بزرگنمايي ارسال نخستين محموله سوخت اورانيوم غني‌شده به ايران که براي تست شيوه عمل کردن نيروگاه استفاده خواهد شد، تلاش کردند با اين ادعا که ايران اکنون نيروگاه ديگري غير از بوشهر ندارد، اين‌گونه وانمود کنند که اصرار ايران براي ادامه برنامه غني‌سازي اورانيوم خود، اهداف غير صلح‌آميز دارد.

تلويزيون «بي.بي.سي» نيز با طرح اين پرسش که «اورانيوم روسي براي بوشهر، اورانيوم ايراني براي کجا؟» مدعي شد: نيروگاه ايراني در دست ساخت، فعلا در حد طرح بر روي کاغذ است و از اين رو اورانيوم غني‌شده براي اهداف ديگري توليد خواهد شد!

هفته گذشته هم رايس، وزير خارجه آمريکا گفته بود: «يك مثال، برنامه صلح آميز هسته‌اي نيروگاه بوشهر است كه روس‌ها براي ايران مي‌سازند و مدت‌ها بود كه آمريكا با آن مخالفت مي‌كرد، اما رئيس‌جمهوري با پوتين گفت‌وگو كرد و من با روس‌ها گفت‌وگو كردم كه ايرانيان مي‌توانند از الگوي بوشهر استفاده كنند، به شرطي كه روسيه سوخت را به آنها بدهد.»

تلاش براي ادامه اتهام فعاليت غير صلح‌آميز هسته‌اي به ايران در حالي است که در گزارش سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريکا که دو هفته پيش منتشر شد، آمده بود: ايران از سال 2003 برنامه نظامي هسته‌اي را کنار گذاشته است.

با توجه به بدقولي‌هاي دامنه‌دار روس‌ها در  ارسال سوخت نيروگاه بوشهر و تکميل آن که هنوز هم ادامه دارد، به نظر مي‌رسد ارسال غيرمنتظره سوخت در مقطع کنوني در پي يک توافق جهاني براي وادار کردن ايران به تعليق غني‌سازي تحت فشار افکار عمومي بين‌المللي است.

کاخ سفيد که پس از گزارش البرادعي و رفع بسياري از نقاط ابهام برنامه اتمي ايران، تحت فشار افکار عمومي براي ادامه برخورد با ايران و از جمله تظاهرات‌هاي ضد جنگ در نقاطي از جهان بود، با انتشار گزارش 16 سازمان جاسوسي خود، تا اندازه‌اي چهره‌اش را بازسازي کرد و اکنون که حتي در تصويب زودهنگام قطعنامه تحريم سوم ناکام مانده، در تلاش است تا با توسل به ايده عدم نياز برنامه صلح‌آميز ايران به تهيه سوخت، ايران را وادار به تعليق غني‌سازي نمايند.

اين فضاسازي‌ها در حالي است که بدقولي‌ها و کارشکني‌هاي طرف‌هاي غربي در همکاري فني با ايران، جمهوري اسلامي را به تکيه کردن بر دانش و توان فني خود چه در فناوري چرخه سوخت و چه نيروگاه‌سازي مصمم کرده است.
 
سابقه بدقولي روسها در بوشهر 
بازرسي ارسال سوخت هسته اي به ايران در ماه نوامبر در کشور روسيه توسط بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي انجام پذيرفت و از آن تاريخ تاکنون برنامه‌ريزي براي ارسال سوخت هسته‌اي به کشور در دست تهيه بوده است.

روسيه در نوامبر سال 1994 قرارداد ساخت نيروگاه هسته‌اي بوشهر را با ايران امضا نموده و قول داده بودند اين نيروگاه حداكثر تا سال 1999 تحويل ايران شود. اما به بهانه تغييرات پيمانکاران غربي و همچنين تغييراتي در سيستمهاي حفاظتي و ايمني و طراحي‌هاي ديگر که مختص تجهيزات روسي مي باشند، از حدود هشت سال پيش تاکنون با توجه به مسائل عمده که به آنها شکل و لعاب فني مي‌دادند، راه‌اندزي اين نيروگاه را به تعويق انداخته و سعي در تاخير آن نموده‌اند. هم اکنون هم هيچ‌کدام از منابع رسمي روسي اين موضوع را مورد تاييد قرار نداده‌اند که نيروگاه هسته‌اي بوشهر حداقل تا پايان سال 2008 هم به بهره برداري مي‌رسد.

 
* در آذر 1383 مدير پروژه ساخت و راه‌اندازي نيروگاه اتمي بوشهر گفت: در 15 ماه آينده، نيروگاه به بهره‌برداري خواهد رسيد.
 
* در اسفند 1385 «ميدل ايست نيوز لاين» خبر داد که ولاديمير پوتين تصميم گرفته است تکميل احداث نيروگاه بوشهر را باز هم به تعويق بيندازد.
 
* در فروردين ماه سال جاري، آقازده در خصوص مشكلات شركت اتم استروي اكسپورت خاطرنشان كرد كه اين شركت تاكنون هشت مدير تغيير داده است و مبالغي كه از ايران براي نيروگاه بوشهر دريافت شده است به نظر مي‌آيد در جاي خودش استفاده نشده است و در حال حاضر اين شركت با كمبود نقدينگي مواجه است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
به نظر من نظام تبلیغاتی غرب کاملا فلج شده اینرا از رسانه های فارسی زبان خارج از کشور میتوان به خوبی مشاهده کرد برای تلفیق این گزارش و بهتر جلوه دادن ان امریکا اقدام به محدود کردن زرادخانه خود را مطرح کرده که منطبق با بوجه تسلیحاتی امریکا نیست و از زرادخانه ها در اسرائیل صحبتی در میان نیست امریکا با به نمایش گذاشتن زرادخانه قدیمی که جرات فروش انرا ندارد و چاره ای جز از رده خارج کردن ان با تغیر موضع خود در این خصوص تاتری در معرض عموم قرار داده هر چند کشورهای رقیب انرا باور ندارند این شایعات و تاتر هدف دیگر کشورهاست اگر امریکا اماده چنین امریست میتواند انرا در ان پی تی و با کنترل و بازدید ان سازمان به انجام رساند .
به هر حال افزایش توان نظامی امریکا هم برای خود او هم متحدان او خطری بزگ میباشد و اقتصاد جهانی و منابع اقتصادی جهان را تهدید جدی میکند
و تا اینجا اثبات پایان اداره دنیا زیر سیطره چنین تفکر و نظامی به خوبی تجربه شده جهان نیازمند دمکراسی نوينی برای انگیزه فعالیت اقتصادی و تعریف پیشرفت را دارد و این تعریف حتی در خود امریکا هم مورد نیاز بودن ان دیده میشود و همانطور که قبلا گفته ام در چنین مقاطعی از تاریخ بعد از تکوین غربال دمکراسی نخاله ها و در اخر نخاله اخر مانده در غربال تنها با ورشکستگی اقتصادی از صحنه جهانی حذف میشود.
ما اگر هزینه های نظامی امریکا را برای کنترل جهان در اقصی نقاط جهان براورد کنیم ایستگاه ها پادگانها ووو هزینه ایست که همانطور شیخ فضل الله اشاره نمودنند قسمت اعظم ان از خود این کشورها تامین میشود اما چون خود فرو میریزد انان را هم متضرر میکند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار