بازدید 22918

ادعای اسرائیلی درباره انتقال سلاح‌های شیمیایی سوریه به ایران

منابع صهیونیستی مدعی شده‌اند ‌در سفر این هفته یک هیأت پارلمانی ایران به دمشق و مذاکره با بشار اسد، پیشنهادی برای انتقال تسلیحات شیمیایی سوریه به ایران برای جلوگیری از حمله ایالات متحده به این کشور مطرح شده است.
کد خبر: ۳۴۲۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۹ 02 September 2013
ادعای اسرائیلی درباره انتقال سلاح‌های شیمیایی سوریه به ایرانبه گزارش «تابناک»، هیأت پارلمانی ایران که ‌روز یکشنبه با بشار اسد در دمشق دیدار نموده است، به وی توصیه کرده که تسلیحات شیمیایی خود را به تهران و تحت نظارت ایران و روسیه منتقل کند تا با این ترتیب از حمله ایالات متحده به این کشور جلوگیری شود؛ این ادعا‌ را منابع اسرائیلی به نقل از «منابع نظامی و منابعی در تهران» مطرح کرده‌اند.

بنا به نوشته وبسایت اسرائیلی دبکا، علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به اسد گفته ‌که روحانی و پوتین رؤسای جمهور ایران و روسیه، انتقال ذخایر تسلیحات شیمیایی سوریه به خارج را به عنوان پایه یک پیشنهاد برای ارائه به اوباما در اجلاس گروه بیست در اواخر هفته جاری در سن پترزبورگ روسیه مورد بحث قرار داده‌اند.

بروجردی برای اسد توضیح داده ‌که با پذیرش این پیشنهاد از سوی اوباما و پس از آرام شدن اوضاع در سوریه، این ذخایر می‌تواند به سوریه باز‌گردانده شود. یک گزینه دیگر این خواهد بود که ایران و روسیه آن را نابود سازند، به شرط این که از جانب ایالات متحده و اعراب به سوریه این تضمین داده شود که مخالفان از این فرایند برای کسب برتری در جنگ داخلی در سوریه استفاده نکنند؛ بنابراین، انهدام می‌تواند در چند مرحله و بنا بر ‌پایبندی مخالفان به تعهدات خود انجام شود.

دبکا مدعی شده ‌که مبنای طرح پیشنهاد فوق دو مسأله است؛ نخست این که ایران به سوریه در به دست آوردن این توانایی کمک کرده ‌و از افشای این مسأله نگران است و دیگر آن که حمله به تسلیحات شیمیایی سوریه، پیش‌زمینه و مقدمه‌ای برای حمله مشابه به تأسیسات هسته‌ای ایران هم خواهد بود.

این اقدام به ایران چهره‌ای مناسب در مقابل ایالات متحده می‌دهد و از سوی دیگر به اوباما هم این فرصت را می‌دهد که به مردم آمریکا شادی ناشی از حل بحران سلاح‌های شیمیایی سوریه را بدهد. به این ترتیب، وی می‌تواند سخنان خود در مورد حمله به سوریه را با افتخار پس بگیرد و یا این که آن را تا پس از خلع سلاح سوریه به تأخیر بیندازد.

اوباما در سخنرانی شنبه شب خود، زمان دقیقی برای حمله به سوریه را مطرح نکرد و فردا، هفته بعد یا ماه بعد را مطرح کرد. بنا به ادعای دبکا، این عبارات اوباما فرصتی را در اختیار ایران و روسیه قرار داده است. نماینده مجلس ایران به اسد گفته ‌که ایران از محتوای مذاکرات پنهان آمریکا و روسیه اطلاع کامل ندارد، ولی دلایلی وجود دارد که فکر کند روس‌ها این پیشنهاد را برای آمریکایی‌ها مطرح کرده‌اند و با مخالفت فوری مواجه نشده‌اند.

کار‌شناسان ایرانی و روس متخصص در سیاست آمریکا بر این باورند که اوباما در موافقت کنگره با دخالت نظامی در سوریه با موانع جدی مواجه ‌و این مسأله باعث افزایش احتمال پذیرش پیشنهاد فوق توسط آمریکا خواهد شد و حتی اگر در ‌‌نهایت این پیشنهاد از سوی آمریکایی‌ها پذیرفته هم نشود، زمان کافی به سوریه خواهد داد.

در مورد ادعای اسرائیلی‌ها توجه به این نکته مهم است که ایران یکی از اعضای کنوانسیون بین‌المللی۱۹۹۳ منع جنگ‌افزارهای شیمیایی، مهم‌ترین معاهده بین‌المللی منع تولید، انباشت و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی و جنگ‌افزارهای شیمیایی است.

رژیم صهیونیستی نه تنها پیمان منع اشاعه هسته‌ای را امضا نکرده، ‌بلکه به کنوانسیون فوق هم نپیوسته است. برخی از کشورهای منطقه از جمله سوریه و مصر نیز در اعتراض به وضعیت رژیم صهیونیستی و عدم برخورد با سلاح‌های شیمیایی و هسته‌ای آن، از پیوستن به کنوانسیون منع جنگ‌افزارهای شیمیایی خودداری کرده‌اند تا به این ترتیب در مقابل سلاح‌های غیرقانونی اسرائیل توان بازدارندگی داشته باشند. در ادعاهای مطرح، ‌تمایل اسرائیلی‌ها به متهم کردن ایران و نیز از بین بردن توان بازدارندگی کشورهای منطقه قابل توجه است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۱
انتشار یافته: ۱۰
good idea, much better is russia takes these evil products. becuase if iran takes these, iran should give them a secure depo and that will cost iran money and efforts
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
سلاح های سوریه تضمینی برای حمله نکردن اسرائیل و کاهش حمایت غرب از تروریست ها هست .چون اگر تروریست ها پیروز شوند سلاح ها به دست آنها می افتد و این یعنی مرگ میلیونها نفر در خاورمیانه-اسرائیل-و جنوب غرب اروپا
يكي نيست به اين رژيم منحوس بگه بتوچه آخه
اسرائيل غلط كرده كه چنين ادعايي كرده.
من که فکر میکنم آمریکا حمله به سوریه را عقب انداخته تا درمورد ایران تصمیم گیری کنه
ایران اگه میخواست میتونست توی جنگ تولید بکنه و مقابله به مثل کنه ولی اصلا دنبال کار ناجوانمردانه نیست و این منطقی است که اصلا غربیها و اسرائیل اعتقادی به آن ندارند و به همین دلیل هم ایران را به ساخت سلاح هسته ای متهم میکنند.
تحلیل درستی بوده است! اتفاقا برای ایران نیز فرصت بسیار مناسبی پیش آمده تا با ارایه یک نقش قوی و مثبت تواناییهای منطقه ای خود را نشان داده و از آن برای بهبود روابط با غرب و بویژه امریکا بهره ببرد.
فراموش نکنیم اسراییل از جمله خطرناکترین کشورهایی است که به هیچ وجه تمایل به بهبود روابط امریکا و ایران ندارد.
اگر هم اينجوري باشه موضوع حمله آمريكا به سوريه بخاطر انجام شدن يك عمل شنيع و جنايتكارانه است كه قطعا بي پاسخ نخواهد ماند بعد ميتوانند راجع به اين موضوع صحبت كنند .
اسراييل خفه
بد فکری هم نیست . هم ضریب امنیت ایران بالا میرود و هم اوباما بهانه پیدا میکند که از قضیه سالم فرار کند و ظاهرش هم مشکلدار نشود .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست