بازدید 10619

پشت پرده لغو تحریم فروش محصولات اپل در ایران

در حالی که این روز‌ها، خبر از لغو تحریم محصولات اپل برای ایران منتشر شده‌ که این امر کمی عجیب به نظر می‌رسد. در جایی که طی دو سال گذشته ایران تحت شدید‌ترین تحریم‌های اعمالی از سوی ایالات متحده و اروپا قرار گرفته‌، دلیل لغو تحریم ایران در ابزار تکنولوژیکی، یکی از بزرگ‌ترین و سودآور‌ترین شرکت‌های آمریکایی چیست؟
کد خبر: ۳۴۱۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۳ 28 August 2013
پشت پرده لغو تحریم فروش محصولات اپل در ایران
پشت پرده لغو تحریم فروش محصولات اپل در ایراندر حالی که این روز‌ها، خبر از لغو تحریم محصولات اپل برای ایران منتشر شده‌ که این امر کمی عجیب به نظر می‌رسد. در جایی که طی دو سال گذشته ایران تحت شدید‌ترین تحریم‌های اعمالی از سوی ایالات متحده و اروپا قرار گرفته‌، دلیل لغو تحریم ایران در ابزار تکنولوژیکی، یکی از بزرگ‌ترین و سودآور‌ترین شرکت‌های آمریکایی چیست؟

به گزارش «تابناک»، به تازگی خبر برداشته شدن تحریم فروش محصولات اپل در ایران در سطح رسانه‌ها داخلی و خارجی منتشر شد؛ موضوعی که کمی در حال و هوای این روزهای روابط سیاسی و اقتصادی ایران و آمریکا عجیب به نظر می‌رسید!

تعجب از این موضوع بیش از همه، ناشی از این ‌بود که طی دو سال گذشته ایران تحت شدید‌ترین تحریم‌های تاریخ سیاسی‌اش پس از انقلاب از سوی غرب و به ویژه ایالات متحده قرار گرفته ‌و از سوی دیگر، همواره تجهیزات تکنولوژیکی جدید و صدور آن‌ها به ایران، یکی از حساس‌ترین حوزه‌ها برای ایالات متحده بوده ‌و تلاش این کشور در راستای ممنوعیت دسترسی ایران به این ابزار جدید همواره فزونی یافته بود.

در ‌چنین شرایطی به یکباره خبر لغو تحریم فروش محصولات اپل در ایران منتشر شد و جالب این که این موضوع نه تنها مربوط به محصولات اپل است، بلکه فروش تجهیزات ارتباطی جدید به ایران طی ابلاغیه‌ای از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا به برخی شرکت‌ها آزاد اعلام شده است!

این موضوعی است که یکی از مقامات اپل به آن اشاره کرده است: در ابلاغیه‌ای که در سی‌ام آگوست از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر شده، به اپل گفته شده ‌که محصولات این شرکت، مشمول تغییرات در مقررات تنظیمی شده است. در نتیجه از این پس اپل و برخی شرکت‌های دیگر، محدودیتی برای فروش محصولات و تجهیزات خود به مشتریان ایرانی ندارد.

اما دلیل این حرکت ایالات متحده و لغو یکباره تحریم فروش تجهیزات تکنولوژیکی جدید برای ایران چیست؟ این پرسشی است که کمتر کسی طی این چند روز از خود پرسیده است زیرا دسترسی قانونی به محصولات اپل برای بسیاری به قدری جذابیت دارد، و برای برخی به اندازه‌ای سود ‌دارد که در پی مسائل حاشیه‌ای آن نمی‌روند و شاید از آن پرهیز هم می‌کنند!

یکی از دلایل این امر را باید در اطلاعیه‌ای جستجو کرد که وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا در آن خبر لغو تحریم این محصولات را به شرکت‌ها داده است؛ یعنی‌‌ همان ابلاغیه‌ای که این مقام مسئول در اپل از آن سخن گفته است.

در بخشی از این ابلاغیه آمده است: مردم ایران باید توان دسترسی آزاد به اطلاعات و ارتباطات را داشته باشند تا دولت این کشور نتواند محدودیتی در این زمینه برای آن‌ها ایجاد کند. در واقع وزارت خزانه داری آمریکا با این کار سعی بر آن دارد که معاندین و مخالفان نظام را تقویت کند.

اما دلیل دیگر ‌را باید در سود تجاری ناشی از فروش محصولات اپل در ایران جستجو کرد. بر پایه آمار و اطلاعات ظریف، نفوذ اینترنت و شبکه‌های مخابرات در ایران در بین کشورهای منطقه بیش از ۳۴ درصد است که رتبه ششم را به ایران در این خصوص اختصاص داده است.

از سویی بنا بر آمار گمرک کشور، طی سال گذشته، بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه انواع لپ‌تاپ و بیش از یک میلیون دستگاه گوشی هوشمند و موبایل به کشور وارد شده است.

این آمار حاکی از آن است که ایران با جمعیتی بالغ بر ۷۷ میلیون نفر، یکی از بزرگ‌ترین بازارهای منطقه و حتی جهان برای لپ تاپ و گوشی هوشمند در حال حاضر و به همین نسبت در آینده است. در نتیجه بی‌گمان، یکی از دلایل اصلی آزادی شرکت‌های آمریکایی فعال در این حوزه برای تجارت با ایران، در دست گرفتن بخشی از این بازار بزرگ و رقابت با سایر تولید کنندگانی است که اکنون این بازار را در دست ‌دارند.

این امر به خوبی نشان می‌دهد که در اوج تحریم‌های اقتصادی ‌علیه کشور، چه می‌شود که به یکباره ایالات متحده اقدام به حذف تحریم شرکت بزرگی همچون اپل با این سابقه و این حجم از تولیدات می‌کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی