بازدید 18839
کمبود پزشک و تصمیم سختِ وزارت بهداشت:

احتمال بازگشت پزشکان خارجی به ایران؛ چراکه نه؟!

اگر بخواهیم کمبود پزشک را در سایه طرح‌هایی مانند اجباری کردن خدمت در مناطق محروم پس از فارغ‌التحصیلی جست‌وجو کنیم، معلوم نیست ‌چه تعداد دیگری از پزشکان فرار از اشتغال را در حرفه‌ای که سال‌ها برای آن تلاش کرده‌اند، به رفتن به مناطق محروم ترجیح داده و ناپدید خواهند شد!
کد خبر: ۳۴۱۱۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۶ 27 August 2013
هر چند «توزیع عدالت» اصطلاحی است که با دولت محمود احمدی‌نژاد عجین شده، توزیع عدالت در حوزه سلامت، مبحثی قدیمی‌تر از آن است که مخاطبان با سن و سال سی سال یا کمتر به یاد بیاورند، چراکه چند دهه پیش، همین شعار محور تشکیل نهادی در بسیاری از روستاهای کشور شده که هرچند هنوز نام‌آشنا به نظر می‌رسد،‌ شواهد و قرائن حکایت از فراموش شدن آن دارند.

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که به یاد آوردن طبابت پزشکان پاکستانی، هندی، بنگلادشی و... در کشورمان نیاز به دریافت چند دهه عمر از خدا و حافظه خوب دارد، به تازگی رئیس مرکز توسعه شبکه وزارت بهداشت نسبت به خالی شدن روستا‌ها از پزشک هشدار داده و روند را تا آنجا نامطلوب دانست که ‌حتی شاید بار دیگر مجبور به واردات پزشک شویم!

مسعود صالحی که ریاست مراکز نام‌آشنای «خانه بهداشت» در سطح کشور را عهده‌دار بوده و هم‌اکنون سکان‌دار یکی از نخستین نهادهای شکل گرفته برای توزیع عدالت در کشور است، در گفت‌وگو با یک خبرگزاری نسبت به فراموش شدن این نهاد هشدار داد و گفت: شبکه بهداشت در سال ۶۴ در حالی راه اندازی شد که بیشتر خدمات سلامت دولتی بود و توجه به عدالت در سلامت، از مشخصه‌های اصلی این طرح شناخته می‌شد، ولی ‌‌گویا پس از گذشت سی سال فراموش شده، زیرا در سال‌های اخیر کمتر به این شبکه توجه شده است.

وی با تأکید بر این ‌که نباید دستاوردهای شبکه بهداشت و درمان را فراموش و مورد غفلت قرار دهیم، گفت: این شبکه با هزینه مناسب و پایین راه‌اندازی شد و نیرو‌ها متناسب با کاری که می‌کردند، تربیت می‌شدند؛ اما امروزه وضعیت فرق کرده و با توجه به شرایط، این برنامه نیازمند تغییر است؛ اکنون نیروهای زیادی در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند تا انحصار دولتی حاکم نبوده و مجبور به طرح این پرسش شویم که آیا همچنان بدون کمک بخش خصوصی می‌توان این برنامه را پیش برد؟

صالحی در ادامه با اشاره به آمار و ارقام شبکه بهداشت، مشکل اصلی آن را کمبود پزشک خوانده و گفت: هم‌اکنون ۱۷ هزار و ۶۳۸ خانه بهداشت فعال داریم و در واقع به ۹۶ درصد خانه بهداشت مصوب رسیده‌ایم، در حالی که بسیاری از خانه‌های بهداشت، پیشینه‌ای سی ساله داشته و نیاز به بازسازی پیدا کرده‌اند و البته برخی از آن‌ها نیز استیجاری بوده و در ملکیت وزارت بهداشت قرار ندارند. فارغ از آن، ما در این سال‌ها به‌ورز، کاردان و کار‌شناس تربیت کرده‌ایم اما با کمبود شدید پزشک روبه‌رو بوده و نتوانسته‌ایم آن‌ها را جذب روستا‌ها کنیم.

احتمال بازگشت پزشکان خارجی به ایران؛ چراکه نه؟!

رئیس مرکز توسعه شبکه وزارت بهداشت ادامه داد: زمانی طرح نیروی انسانی وجود داشت که دانشجویان پزشکی پس از فارغ‌التحصیلی می‌بایست پنج سال باید به مناطق محروم می‌رفتند و این طرح اجباری، باعث شده بود تا کمبودی در روستا‌ها نداشته باشیم، ولی امروزه می‌بینیم که از ‌۶ هزار و ۲۰۰ پزشک در روستا‌ها، به ۵ هزار و ۱۰۰ پزشک رسیده‌ایم و اگر وضع ادامه یابد، این میزان به ۴ هزار و ۵۰۰ پزشک رسیده و باید گفت سال آینده پزشکی در روستا‌ها ‌نخواهد ماند.

صالحی در ادامه، معضل کمبود پزشک در مناطق محرومی مانند سیستان و بلوچستان را مثال زد و گفت: در برخی مناطق محروم مانند سیستان و بلوچستان از دوازده مرکز، شش مرکز آن پزشک ندارند و هر مرکز نیز با مرکز دیگر ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد. این موضوع را زمانی که رئیس دانشگاه علوم پزشکی آن استان بودم، طی نامه‌ای به وزیر وقت و حتی به مجلس انعکاس و هشدار دادم که اگر روند ادامه پیدا کند، مجبور خواهیم بود از افغانستان و بنگلادش پزشک وارد کنیم!

وی با اشاره به کسری ۲۵۰۰ نفری پزشک در شبکه بهداشت کشور‌ گفت: برای اجرای برنامه پزشک خانواده روستایی که در مراکز روستایی و شهری زیر بیست هزار نفر اجرا می‌شود، به ۷ هزار و ۶۱۵ پزشک نیاز داریم، ولی فقط ۵ هزار و ۱۱۲ نفر را جذب کرده‌ایم و ۲ هزار و ۵۰۰ نفر کسری داریم؛ آن هم با لحاظ این ‌که ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از افراد جذب شده، قراردادی هستند و شاید پس از شش ماه بروند.

اکنون کافی است ‌به نتیجه‌های جانبی سست شدن پایگاه‌های بهداشت مانند لطمه خوردن به پوشش واکسیناسیون، مقابله با بیماری‌های واگیر و ... دقت کرده و بدانیم ‌به رغم کسب و کار بسیار خوب برخی پزشکان، کم نیستند فارغ التحصیلان این رشته در کشورمان که حتی خود را به سازمان نظام پزشکی معرفی نکرده و یا بیکار هستند و یا به کار دیگری اشتغال دارند؛ تا جایی که رئیس سازمان نظام پزشکی چندی پیش از ثبت نشدن نام ۱۰ هزار و ۵۰۰ فارغ التحصیل پزشکی در پنج سال گذشته در وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی خبر داد.

بدین ترتیب درخواهیم یافت ‌برای جذب شدن پزشکان در خانه‌های بهداشت و اجرای طرح‌های زیر‌مجموعه آن، مانند ایده اولیه طرح بزرگ پزشک خانواده، ‌مشکل بزرگی داریم که یافتن راهکار برون رفت از آن چندان ساده به نظر نمی‌رسد، زیرا اگر بخواهیم کمبود پزشک را در سایه طرح‌هایی مانند اجباری کردن خدمت در مناطق محروم پس از فارغ التحصیلی جست‌وجو کنیم، معلوم نیست ‌چه تعداد دیگری از پزشکان فرار از اشتغال را در حرفه‌ای که سال‌ها برای آن تلاش کرده‌اند،به رفتن به مناطق محروم ترجیح داده و ناپدید خواهند شد!

از سوی دیگر، اگر بخواهیم با ورود بخش خصوصی به دنبال جبران کمبود‌ها باشیم، بی‌‌گمان افزایش هزینه و نیاز به تقویت بعد نظارتی، در قالب دو مانع بزرگ آشکار شده و حتی ممکن است معضلاتی به مراتب بزرگ‌تر پدید آورند.

احتمال بازگشت پزشکان خارجی به ایران؛ چراکه نه؟!


این در حالی است که با آغاز طرح پر حاشیه پزشک خانواده در برخی استان‌های کشور، وجود مشکلاتی همچون رواج پدیده زیرمیزی بگیری در حوزه درمان، افزایش لجام گسیخته نرخ دارو و تجهیزات پزشکی در یک سال اخیر و البته به کمک ابهاماتی چون تزریق نشدن عواید ناشی از اجرای طرح هدفمند‌سازی یارانه‌ها در حوزه سلامت ـ که یکی از مهم‌ترین ارکان این طرح بزرگ خوانده می‌شد ـ کمبود پزشک‌ به مانند عامل تشدید کننده مشکلات تجلی یافته و چاره جویی برای مرتفع کردن آن، به یکی از سخت‌ترین تصمیمات وزارت بهداشت در دولت نوپای یازدهم تبدیل باشد.

با این پیش فرض، بسیار روشن ‌است که تنها مشکلی از مجموعه مشکلات یاد شده که می‌توان برای حل آن چشم به واردات داشت و البته هزینه کمتری متقبل شد، استفاده از پزشکان خارجی است، چراکه هر چند ممکن است در مقوله دارو و تجهیزات پزشکی نیز واردات را همچون ‌‌ابزاری کارآمد به کار برد، ‌آشکار است که گران شدن نرخ ارز، به شدت هزینه‌های این روش را افزایش داده و استفاده از توان تولید داخلی را مقرون به صرفه‌تر کرده است.

بدین ترتیب چه بسا استفاده از پزشکان خارجی تا یافتن راهکار مناسب و یا به ثمر رسیدن طرح‌های بلند مدتی همچون تربیت پزشکانی که از روز نخست آموزش، تعهد خدمت در مناطق محروم را سپرده‌اند، به مانند سال‌های نه چندان دور، پزشکان خارجی را به استخدام درآورد تا افزون بر جبران کمبود پزشک، مانع از بر هم خوردن اندک مساوات به وجود آمده در حوزه سلامت شده و اجازه نداد که دستاوردهای سال‌های متمادی در عرصه بهداشت و درمان با خللی مواجه شود.

هرچند این راهکار ‌بی‌نقص نبوده و حتی شاید وجهه خوبی نداشته باشد، بی‌گمان فارغ از منفعت‌هایی که برای هم‌وطنانمان به همراه خواهد آورد، مانع از فروپاشی زیرساخت‌های فراهم آمده در سالهای متمادی در حوزه سلامت شده و با توجه به تجربه‌ای که در این زمینه در دست داریم، می‌تواند به محض تأمین ‌نیروهای مورد نیاز داخلی، با پایان قرار داد با پزشکان وارداتی ختم به خیر شود؛ همان گونه که پیشتر رخ داده است.

تنها کافی است به مزایا و معایب این کار اندیشیده و تلاش کنیم به جای تکیه بر شعارهای پوچ، واقع گرایی پیشه کنیم!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵۵
انتشار یافته: ۴۶
خانه بهداشت محل فعالیت بهورزهاست و چند خانه بهداشت زیر نظر یک مرکز بهداشت روستایی که پزشک روستا در آن مستقر است فعالیت میکنند محض اطلاع نویسنده مقاله!
نيازي به پزشك خارجي نيست
حرمت پزشكان خودمان را نگاه داريد و معادل ريال دلاري كه قرار است به خارجي ها بدهيد را به فرزنان همين مرز و بوم بدهيد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
اگه معادل دلاری پولی رو که به یک پزشکی هندی یا چینی بدن که اصلا پزشک ایرانی نگاه هم بهش نمیکنه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
اتفاقا اگه این کار بکنن خیلی هم عالیه.
وقتی فرزند این مملکت که از امکانات این کشور، از پول بیت المال استفاده کرده و شده پزشک و نمیره به هم وطنش خدمت کنه دیگه چی میشه بهش گفت. بهتره همون پزشک چینی و هندی و... بیاد لااقل این همه هزینه رو دست مردم برای پرورش پزشکانی که حاضر به خدمت نیستند، نمیزاره.
وقتی با حقوق کم (ماهی 1 میلیون تومان) پزشکان را مجبور به رفتن به جاهای محروم میکنند نتیجه اش این میشود. من خودم یکی از پزشکانی هستم که طبابت را رها کرده ام. الان هم بدون استرس 10 برابر همکارانم که در مناطق محروم هستند درآمد دارم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
هرگز پزشکی از سیستم دولتی یک میلیون تومان نمی گیرد. حد اقل دریافتی پزشکان 1500000 تومان است که معادل دریافتی بنده با فوق لیسانی و 10 سال سابقه کار است!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
دوست ناشناس ! بنده پزشک عمومی با 11 سال سابقه و استخدام رسمی 1 میلیون و 300 . اصلا همان یک و نیمی که شما میگید آیا حق من بعد از این همه تحصیل و کار در مناطق محروم و ..... این است؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
اقای فوق لیسانس بدون تحقیق صحبت نکنید من متخصص مغزواعصاب در سیستم دولتی ماهی یک میلیون و سیصد میگیرم
محمد علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
من الان کسی رو می شناسم که طرح خود را در قالب پزشک خانواده میگذرونه 15 روز در روستاست و 5 میلیون توامن حقوقشه. من فوق لیسانس مهندسی مکانیک در این مملکت باید آرزو بکنم همچین درآمدی رو در مناطق دورافتاده داشته باشم. آرزویی مطلقا خیالی.
مصطفی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
حقوق پزشک متخصص در مناطق محروم 1200000 است بابت کارانه هم ماهی حدود 400000 تومان که البته ممکن است تا حتی یک سال با تاخیر پرداخت شود . تحصیل در پزشکی و رزیدنتی و زندگی در مناطق محروم قابل مقایسه با رشته های دیگر نیست با این درآمد از بنگلادش هم نمی توانید پزشک بیاورید
واقعا فکر میکنید که هزینه هایی که پزشکان خارجی برای سیستم درمانی کشور ایجاد میکنند کمتر از حقوق پزشک ایرانیه؟
ضعف نظارتی که روز سیستم خصوصی وجود داره ، رو پزشکان خارجی اثر نداره؟
جالبه که بخش خصوصیه رو اصلا حساب نمیکنید
پزشک جوانی که 7 سال درس خونده و یه حداقل زندگی میخواد باید به کی دردشو بگه؟
با حقوق 1.1 میلیونی پزشک روستایی چکار میشه کرد؟
جالبه که بهورز حقوق +900 هزار تومانی دریافت میکنه ومسئولیتهاش اصلا قابل قیاس با پزشک نیست و یک پزشک حدود 1100000 تومان دریافتی داره که اونم یه مقدارشو بصورت ماهانه میدن و بقیش رو بعنوان کارانه نگه میدارن و هر چند ماه میدن تا اگه از پزشک ایرادی تونستن بگیرن از کارانه پزشک کم کنن!!!
حالا شما بیا بازم بگو پزشک خارجی!!!
این اقا جوری صحبت کردند که انگار طرح اجباری پزشکان حذف شده در حالیکه نه تنها طرح اجباری پزشکان در هیچ مقطعی حذف نشده بلکه طرح اجباری دوره تخصص که به ضریب کا معروف هست و تا چند سال قبل معادل دوره تحصیل بود چند سالی هست که به دو برابر دوره تحصیل افزایش پیدا کرده و طرح اجباری دوران فوق تخصص هم دو برابر دوره تحصیل هست
باید از همون روستاها افرادی رو در دانشگاه توی رشته پزشکی بورسیه کرد و تعهد خدمت گرفت تا بعد از فارق التحصیلی به جای رفتن به شهر توی همون روستای خودشون بمونن و خدمت کنن.. البته از نظر مالی هم باید تامینشون کرد تا نخوان برن شهر.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
دوست عزیزم اگه مسئولان دست از شعار دادن بردارند و یه سمت عدالت در سلامت بروند و قبول کنند که دریافتی پزشک عمومی که پایه اصلی بهداشت و درمان است را اصلاح کنند همه چیز حل میشود .
سالهاست که شما با قوانین من دراوردی پزشکان را به روستاها فرستادید که اولین امکانات زندگی را نداشتند.بجای فراهم کردن امکانات در روستاها فقط عمر پزشکان را تلف کردید در حالیکه حتی در کشورهایی مثل امریکا و انگلیس و کانادا برای مناطق محروم به پزشکان خارجی حقوقهای انچنانی میدهند
حالا بجای پذیرفتن شکست برنامه های خرابتان هی دم از مشکلات بزنید. اگر پزشکان هندی در ایران میماندند هم ارزش پزشکان وطنی حفظ میشد هم رفاه انها . حالا که ظرفیت پذیرش پزشکان را به این بهانه ها چند برابر کردید و میخواهید خودتان را تبرئه کنید. کار برای پزشکان ندارید و جوانان ما به سمت غرب سرازیر هستند.
ما بوشهر بودیم که بهترین متخصصین و پزشکان عمومی برای کسب امتیاز و احداث یا اخذ مجوز مطب در تهران ؛ در آن جا و در روستاهای دوردست خدمت میکردند.
از این پزشک هایی که ما می بینییم بهتر است که واردات پزشک داشته باشیم.چون پدران ما وقتی که از پزشکان هندی صحبت می کنند که چه اندازه مسئولیت پذیر ومتعهد بودند وتجربه و علم پزشکی بالایی داشتند آرزو می کنیم که یکبار دیگر همان پزشکان به دیار ما می آمدند
اگه در چذب پزشک بومی گزینی بیشتری صورت بگیره شاید این مشکل حل بشه!
در چند سال گذشته ( بنا بر قانونى كه قبلا نبود ) پزشكان متاهل و پزشكانى كه رتبه كنكور سراسري كمتر از ٥٠٠ كسب كرده باشند ، قبل از گذراندن طرح عمومى اجازه شركت در ازمون دستيارى دارند، همين موضوع باعث كاهش ورود پزشكان عمومى به سيستم بهداشتى كشور شده است.
با سلام
ابتدا باید در استفاده از نیروی انسانی موجود تدبیر نمود.در حالی که ما روستاها خالی هستند اولویت اورژانس به فراموشی سپرده شده است.در شهرها هم بدلیل پرداخت دیر هنگام مطالبات پزشکان شاغل در اورژانس با مشکل مواجه هستیم.
در روستا ها هم فرمودند.در این شرایط ما واسه پزشکان پروانه مراکز درمان سو مصرف مواد صادر میکنیم با درامدی بالاتر و در شهر
خوب مسلما تعدادی به اون سمت گرایش پیدا کردن
ظرفیت تخصص هم افزایش داشته همه دارن میخونن که قبول بشن
اما جای تخصص پزشک خانواده خالیه
به نظر من باید تخصص پزشک خانواده 50 درصد پذیرش رو شامل بشه و شرایط ورود به تخصصهای دیگر منوط به گذراندن دوره 4 سال در پزشک خانواده روستا
اون موقع اوضاع فرق میکنه
بجای این کارا . کاری کنیم پزشکان و متخصصان ایرانی از کشور فراری نشن . یه کم به مردم احترام گذاشتن اینقدر ها هم سخت نیست مسئولین عزیز
دلتون خوشه پزشکیارپاکستانی ماهی 5000دلارمی گرفت اگه الان دلاری 3000تومن هم حساب کنیم 15میلیون درماه می شه هرپزشکی بخواین با این پول هرجای ایران می ره
چه انتظاری از من پزشک خانواده دارید وقتی که از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 صبح فردای آن روز تحت نام بیتوته ؟! مجبور به اقامت در درمانگاه علیرغم خستگی ناشی از کار صبح در یک مرکز شبانه روزی به دنبال ویزیت متوسط 60 بیمار و دهگردشی و تکمیل فرم مانا و زدن بخیه و بدتر از همه تکمیل طرح سلامت ایرانیان(معاینه بیماران و پرسیدن چند صد سوال و ثبت آن در کامپیوتر !) و...هستم.آیا می دانید که من وقتی جهت استراحت و تهیه غذا بعد از وقت اداری به پانسیون میرفتم مریض با مشکل سرماخوردگی میومد و انواع توهین ها رو به من میکرد که چرا بعد از 5 دقیقه امدم؟ آیا میدانید پولی که وزارت محترم بهداشت به عنوان بیتوته؟!! به من از ساعت 4 ظهر تا 8 صبح فردای همان روز میدهد (16 ساعت) مبلغ 20 یا 30 هزار تومان است!!!!!!! از شما میپرسم آیا یک کارگر برای 16 ساعت کار یا یک کارمند برای 16 ساعت اضافه کار به این مبلغ راضی میشود؟!!!
به جای واردات یکم به من بد بخت فارقالتحصیل پزشکی که زیر خط فقر هستم برسید. زیر خط فقر! به معنای واقعی.
عزیز برادر با این برابری ریال در مقابل دلار فکر می کنین پزشکی با این حقوق های ماهانه بیاد ایران ؟ اونموقع دلار 7 تومان بود عزیز برادر
اگه کمبود پزشک داریم پس چرا ظرفیت رشته های پزشکی رو افزایش نمیدن تا این مشکل چند سال دیگه رفع بشه
مسئولین محترم لطف بفرمایند هزینه و امکاناتی که به پزشکان خارجی می دهند به پزشکان ایرانی بدهند تا مشکل حل شود
این همه پزشک بیکار! من خودم یکیش راننده ازانس هستم اونوقت از خارج؟؟؟؟
نمیشود پزشک تازه فارغ التحصیل را با زور و با حقوق کم به مناطق محروم فرستاد، آن هم در سنی که اکثر آنها نیاز به در آمد دارند. نصف آن حقوقی که میخواهند به پزشک خارجی بدهند را برای پزشکان ایرانی در نظر بگیرند، مشکل خود به خود حل خواهد شد.
سلام
من پزشکی بودم که در یکی از روستاهای محروم همدان طرح گذراندم
خدا شاهد است به جان دو فرزندم در مرکز محل اقامتم حمام نداشتیم . آب آشامیدنی که هیچ نگویم بهتر است. یک سیگار فروش در شهر درآمدش از من بیشتر بود
من هم مانند شما انسانم. چطور میتوان در آن شرایط زندگی را گذراند. پزشک پاکستانی با این وضع دلار حقوق حداقل ماهی 20 میلیون میگیرد که یک ششم آنرا به پزشک ایرانی نمیدهند.
واقعیت این است
ممنون از مطلبتان .بنده 11 سال قبل در يكي از اين روستاها خدمت كردم تازه درآن زمان وضعيت خوب بود چون حقوق من120000تومان بودوبعد 2سال درسن27 سالگي توانستم 3 ميليون جمع كنم تعجب نكنيد عين حقيقت است.بعدازدوره طرح واقعا آزادشده بودم وسريع به شهر خودم رفتم چرا؟؟؟اما دلايل عدم تمايل دكترهاي عمومي به خدمت درروستاها: 1-عدم امكانات رفاهي درشان خانواده دكتر 3-خطرات جاني ازبابت وسايل نقليه واشرارو... 4-متناسب نبودن دستمزد دكتربا خدمات ارائه شده ايشان 5-بازرسي كاردكتر توسط افراد بامدرك كم وكسرحقوق به بهانه هاي مختلف 6-عدم گوش كردن به مشكلات ايشان ورفع حوايج دوستان مشكلات زياداست ولي
كافي است كاش مطالب بنده يكبار توسط تابناك به رويت يكي ازدلسوزان برسد چون عزيزان دكترهاي عمومي بيدريغ كار ميكنندومتاسفانه هيچ اميدي به ديگران ندارند.اما چند راهكار ساده: 1-ساخت بهترين مكان و وسيله نقليه براي دكتر توسط خود مردم 2-خوددكتر ازمردم معادل نصف تعرفه وزارت ويزيت وخدمات دريافت نمايد+يك حقوق ثابت حداقل 4تا5 ميليون بسته به روستا 3-تامين امنيت جاني 4- اختصاص امكان ورود به رشته هاي تخصصي بدون امتحان بعد از5سال
خدمت
باتشكر
چطور 2500 پزشک کم دارید ؟ شما که میگید ده هزرا پزشک بیکار در کشور داریم ؟ بهتره بگید هیچ پزشکی حاضر نیست بره مناطق محروم حتی اگه تو شهر خودش بیکار باشه . اونوقت عی می نالن که دستمزد پزشکا بالا نیست یه سر بیاید عسلویه ببینید که مهندس ها با چه قیمت نازلی دارن کار می کنن و ا زکجاهای این کشور اومدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
میشه بفرمایید حقوق نازل این مهندسین چقدره؟
با سلام
با توجه به کمبود پزشک متخصص و فوق متخصص و نوبت دهی چندماهه به بیماران ؛ چه اشکالی دارد این گروه پزشکان را از خارج وارد کنیم تا مردم بینوا برای یک عمل جراحی و یا یک نوبت ویزیت جان به لب نشوند.
الان یعنی این طرح شما واقع گرایانه بود؟!!!
به جاي پزشك وارداتي چرا حقوق و مزاياي پزشكان مناطق محروم را زياد نمي كنيد؟ مطمئن باشيد وضعيت عوض مي شود.
باید برن به مناطق محروم
عالیه فکربسیارخوبیه
چرا برگردن؟
با سلام
بسیاری از دوستان دانشگاهی من که از شهرهای مختلف کشور جهت تحصیل به تهران آمده بودند امروز در این شهر مشغول فعالیت هستند. چنانچه از ابتدا تدبیری اندیشیده می شد که این افراد امکان کار در شهرهای خود با حقوق و مزایای مکفی را داشتند امروز شاهد تمرکز پزشک در شهرهای بزرگ ازجمله تهران و نیز کمبود پزشک در مناطق دیگر کشور نبودیم.
آقای عزیز دستتان درد نکند ،در طرح پزشک روستا به پزشک مقیم روستا که باید با زن و بچه اش در روستایی با کمترین امکانات زندگی کند کل حقوق پرداختی به پزشکی که ساعت کاریش روزی 12 ساعت است پس لز کسر مالیات و بیمه و ... معادل یک میلیون و ششصد هزار تومان است یعنی برابر 500 دلار و حداقل حقوق یک پزشک خارجی (پزشک نه لیسانسه های علوم پایه بنگلادشی که در کشور خودشان هم اجازه طبابت ندارند) 5000 دلار معادل پانزده میلیون تومان است .من همینجا تعهد کتبی میدهم شما نصف مبلغ حقوق پزشک خارجی مورد نطرتان را به من بدهیدر در محرومترین روستاهای کشور 24 ساعته خدمت خواهم کرد چه هم اکنون در تهران با با 10 سال سابقه کار و240 ساعت کار ماهانه کل در آمد من ماهی دو میلیون و پانصد هزار تومان است بدون هیچ مزایای جانبی همچون مرخصی ماهانه یا پاداش یا عیدی ،
يكم حقوق اين پزشك‌هاي شاغل در مراكز زياد كنين مشكل حل ميشه
برادر من پزشک می باشد و خارج از ایران طبابت می کند و اگر شرایط کار در ایران را مساعد ببیند خیلی علاقمند به طبابت در ایران است. اصالت ما پاکستانی است.
من 10 سال در روستاها کار کرده ام.اولین سال اجرای برنامه پزشک ، در مرکزی که من کار می کردم ، حقوق دریافتی پزشک خانواده حدود یک میلیون تومان بود و حقوق پزشک استخدامی با شرایط یکسان حدود 250 هزار تومان بود. حالا حقوق پزشک استخدامی در آن مرکز شده یک میلیون و هفتصد هزار تومان و حقوق پزشک خانواده نیز در همان حدود ( یک و هفتصد) می باشد.
خودتان قضاوت کنید که با تورم موجود این عادلانه است و آیا می توانیم انتظار داشته باشیم پزشک با دو شیفت کاری و بیتوته در روستا و حقوقی برابر با کاردان یا کارشناس شبکه در روستا بماند ؟؟؟
همان درآمد و بیشتر از آن را پزشک می تواند با کار در یک کلینیک ترک اعتید در شهر با ساعات کاری کمتر و دردسر کمتر ، داشته باشد.
دیگر پایین آمدن منزلت پزشک عمومی در برنامه پزشک خانواده را نمی گویم که می شود مثنوی هفتاد من کاغذ !!!
تابناک جان ما که صدایمان به جایی نمی رسد حداقل شما صدای ما را پخش کن!
پاسخ ها
s
| - |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
تورم باعث افزایش حقوق همه پرسنل شده ولی انگار پزشک وماما پزشک خانواه درگیر تورم نیستند و جزئ این مردم نیستند.باید باحقوق زیر خط فقر کار کنند؟
پزشک میناله،معلم میناله،کارمند میناله،و....اینجا هیچکس راضی نیست.

یادمه در سال 1357.58 خیلی از افراد با سواد و خوش فکر و با تحصیلات بالا بدون گرفتن حتی یک ریال در مناطق محروم کار کردند . کار فی سبیل ا...اگرچه با درج این پیام کلی ناسزا دریافت می کنم ولی عیبی ندارد ،چرا این طرز فکر را دیگر بین نسل جدید نمی بینیم؟چون از مسیر و اهداف ارمان انقلاب دور شدیم و دور تر هم می شویم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی