بازدید 31596
حاشیه‌ای بر یک برنامه تلویزیونی در ترکیه:

اردوغان برای چه کسی اشک می‌ریزد؟ + فیلم

تا چندی پیش، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه،‌ فردی قاطع و سیاستمداری قابل شناخته می‌شد که توانسته نفوذ منطقه‌ای و بین‌المللی کشور خود را به حد قابل قبولی افزایش دهد؛ اما به نظر می‌رسد، تحولات اخیر در سطح منطقه و ناکامی‌های سیاست خارجی آنکارا تا جایی پیش رفته که وی را به واکنش‌های احساسی، همچون اشک ریختن در جلوی دوربین تلویزیون واداشته است.
کد خبر: ۳۴۰۹۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۵ 26 August 2013
اردوغان برای چه کسی اشک می‌ریزد؟تا چندی پیش، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه،‌ فردی قاطع و سیاستمداری قابل شناخته می‌شد که توانسته نفوذ منطقه‌ای و بین‌المللی کشور خود را به حد قابل قبولی افزایش دهد؛ اما به نظر می‌رسد، تحولات اخیر در سطح منطقه و ناکامی‌های سیاست خارجی آنکارا تا جایی پیش رفته که وی را به واکنش‌های احساسی، همچون اشک ریختن در جلوی دوربین تلویزیون واداشته است.

به گزارش «تابناک»، سه روز پیش، نخست وزیر ترکیه که در یک برنامه زنده تلویزیونی در شبکه «Ukle»، وابسته به حزب حاکم عدالت و توسعه حاضر شده بود، پس از خوانده شدن یک نامه در این برنامه، احساساتی شده و نتوانست به برنامه ادامه دهد.

در بخشی از این برنامه که ‌‌زنده پخش می‌شد، ترجمه نامه‌ای خوانده شد که «محمد البلتاجی»، رهبر اخوان المسلمین، خطاب به دخترش ـ که در ناآرامی‌های اخیر مصر کشته شده ‌ـ نوشته بود. در میانه قرائت این نامه، اردوغان نتوانست جلوی اشک‌های خود را بگیرد و پس از چند دقیقه، دست‌اندرکاران شبکه ‌ناچار شدند به برنامه پایان دهند.

«قدری گورسل»، تحلیلگر سایت «المانیتور» در مطلبی با اشاره به این موضوع می‌نویسد، این نخستین بار بود که مردم ترکیه، اردوغان را که یازده سال است، قدرت را در این کشور در ‌دست دارد، در چنین حالت احساسی ‌می‌دیدند.

به باور وی، هرچند به هیچ وجه نمی‌توان گفت که اردوغان در این کار خود صداقت نداشته، ‌این موضوع که وی در مقابل تحولات مصر، شدید‌ترین واکنش‌های احساسی و همچنین انتقادآمیز را از خود نشان داده، از یک نوع «منطق سیاسی» پیروی می‌کند. هرچه باشد، میان حزب حاکم در ترکیه و سازمان اخوان‌السلمین رابطه‌ای بی‌واسطه هست.

اردوغان برای چه کسی اشک می‌ریزد؟ + فیلم

رهبر حزب عدالت و توسعه ترکیه و همراهان وی، اهمیت ایدئولوژیک فراوانی برای رابطه خود با اخوان قائل هستند. آن‌ها این رابطه را‌، تاریخی و راهبردی می‌بینند که در راستای استقرار نظامی جدید در سرتاسر منطقه شرق مدیترانه و کل جهان اهل سنت قرار دارد.

حزب عدالت و توسعه اهمیت بسیار‌ی برای «بین‌الملل‌گرایی اخوانی» خود قائل است؛ بنابراین، کاملاً طبیعی است که با کنار رفتن رهبری وابسته به اخوان در مصر، دولتمردان ترکیه احساس ناکامی و شکست کنند. به هر حال، اکنون پروژه کلان تاریخی آن‌ها ‌‌ناکام‌ شده است.

علاوه بر مصر، اخوان و گروه‌های وابسته به آن در سوریه نیز ‌وضعیت خوبی ندارند و بر خلاف انتظارات ترکیه، به هیچ وجه به پیروزی در برابر اسد نزدیک نیستند. گروه‌های وابسته به اخوان در غزه (حماس) نیز ‌وضعیت خوبی ندارند. اکنون تنها حزب «النهضه» تونس برای اخوانی‌ها باقی مانده است. این شکستی است که به سختی می‌توان آن را جبران کرد.
 
بنابراین، واکنش‌های تند و احساس اردوغان به رویدادهای مصر، به هیچ وجه‌، ‌عجیب و دور از انتظار نیست. وی روز پانزدهم اوت نیز با ‌لحنی ایدئولوژیک درباره ‌مصر گفته بود: «یک روز، دیر یا زود، یک موسی ظهور خواهد کرد تا ظالمان را به سزای کارهایشان برساند».

وی همچنین پی‌درپی برای کشته شدگان اخوانی در رویدادهای مصر از لفظ «شهید» استفاده کرده و «شهادت طلبی» مردم این کشور را بازکننده راه دمکراسی برای مصر می‌خواند.

به هر حال، بر هیچ کس پوشیده نیست که این روز‌ها، اردوغان و همراهان وی در سیاست خارجی خود با وضعیت چندان جالبی روبه‌رو نیستند. آیا در آینده باید باز هم منتظر اشک‌های اردوغان باشیم؟

دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷۵
انتشار یافته: ۳۴
به خدا آتش افروزی ها در سوریه و تجارت سیاسی و بین المللی با خون مردمان بی گناه سوری و دمیدن در آتش جنگ و تفرقه سوریه که نتیجه ای جز کشتار نداشت عواقبی داره که هنوز مونده تا گریه ها کنن...
مسخره است
اشک تمساح....
آقای اردوغان آیا برای بچه ها و طفلانی که در سوریه هم کشته شدن گریه میکنی؟
عزیزم برای حمایت از ادمخوارهای سوریه اشک بریز !
این فیلمها دیگه جواب نمیده
گریه کن گریه قشنگه...
من فیلم و دیدم و زبان ترکی استانبولی رو خوب بلدم گریه ایشون ربطی به سیاست نداره و حتی خودش بعد از اشک ریختن میگه الان به عنوان شهروند اینجا حرف میزنم نه نخست وزیر
علت گریه کردنش دیدن فیلم کشته شدن دختر 17 ساله توی تجمعات مصر بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
کشتن صدها دختر و پسر جوان در سوریه اشک ریختن نداره؟
مستعار
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
شما که ترکی بلدی فقط واسه کشته شدن دختر 17 ساله بلدی ترجمه کنی؟ اینهمه موضع گیری بر علیه سوریه و دادن تسلیحات برای کشتن نوزادان در سوریه توسط اردوغان نیاز به ترجمه دارد .
من دیشب این برنامرو دیدم.خدایش داشت حالم بهم میخورد.اخه مردک تو چی از احساس سرت میشه که میای ادای ادمهای احساسی و بخشندرو در میاری.تو برو حقوق ملتتو رعایت بکن سوریه و مصر پیشکش عزیز.همه ما میدونیم که ملت کورد تو کشورت چی میکشن.
به نظر من اردوغان نگران وضعیت مصر نیست. چند بار تا حالا توی ترکیه کودتا توسط ارتش رخ داده. مردم از لحاظ تاریخی به ارتش احترام زیادی می گذارن. اردوغان داره با این رفتارها سعی می کنه هزینه تکرار چنین کارهایی رو برای ارتش بالا ببره و به قول معروف انگ بسیار بدی به پیشانی ارتشی هایی بزنه که توی دلشون دوست دارن همین کار رو با حزی عدالت و توسعه بکنند.
سیاستمدارانی که در موضع ترس قرار میگیرند، به رفتارهای احساسی روی می اورند
کاشکی متن نامه را هم بزارید.
من دلیل مد نظر شما را نمی دانم ولی اردوغان یاد سالهای زندانی شدن خود و دوری از دخترش را بیان نمود و گفت که من الان نه بعنوان نخست وزیر بلکه یک پدر دارم این فیلم را می بینم و شرایط سخت دوری را می فهمم و بنظر من این عجیبی نیست و اردوغان هم انسان است.
ترجمه لطفا تابناك

با تشكر
كاش ايشان لحظه اي به سرنوشت دختران، زنان و فرزندان سوريه كه توسط مشتي جنايتكار كه وي از آنها حمايت مي كند، تامل و تعمق كند!
جناب اردوغان وقتی سربجه های معصوم سوری توسط تکفیری هاگوش تاگوش بریده میشودچراگریه نمیکند؟درعجبم ازاین همه عوامفریبی
جناب اردوغان یه کم برا خرابکاریات داخل سوریه هم گریه کن
یعنی شما از اینکه ایشان حس پدرانه دارند و احساسات یک پدر فرزند از دست داده را درک میکنند تعجب میکنید؟؟؟؟؟
آخه کنار گذاشتن انصاف و وجدان به چه قیمتی؟؟؟؟؟!!!!!
کاش برای کودکان سوری که با سلاح های شیمیایی وارد شده از مرزهای ترکیه قتل عام می شوند هم این اشک ها را می ریخت.
کاشکی نامه ای از بچه های یتیم سوریه که پدرانشان سر بریده شدند یا یا فرزند آنشخصی که قلبش جلو دوربین از بدن خارج شد و خورده شد یا مادر آن بچه هایی که بجرم شیعه بودن سر بریده شدند و هزاران مصایب دیگری که توسط نوکران صهیونیست و با سلاحها و حمایتهای اردوغان پیشآمد را هم می خواندند تا ببینیم آیا اشکش باز همدر می آید یا خیر
بهتر نبود اردوغان برای 40000 نفری که درکشورخودش ودر نتیجه انکار موجودیت بخش عظیمی ازهم وطنانش کشته شدند اشک میریخت !!
با سلام با مشاهده فیلم من هم اشگ ریختم اگر ترجمه نامه مزبور(نامه یکی از رهبران اخوان المسلمین به دختر شهیدش) دریکی از شبکه های ایران هم پخش می شد بدون شک خیلی های دیگری(مسلمان غیر مسلمان .مسئول.غیر مسئول.بلکه همه پدران) اشک میریختند.عواطف انسانی اردوغان را ارج بگذاریم.
تابناک انصاف هم چیز خوبی است. لطفا آن نامه حزن انگیز پدر به دختر 17 ساله اش را که توسط تک تیراندازها کشته شد منتشر نمائید تا ما نیز علت گریه نخست وزیر کشور همسایه را بدانیم.
در دوات همین آدم کردها و علوی ها در ترکیه کشته میشن و تحت شدیدترین فشارها هستند ولی آقای اردوغان خم به ابروی مبارکشون نمیارن.
اما واسه متحد سیاسی شون در مصر اشک میریزن و حزن وناله می کنن.
دیگرانی هم در سخنرانی اشک ریخته اند یا اشک طرفداران را در جهت تهییج و ترغیب در آورده اند.
من مسایل ترکیه را از نزدیک دنبال می کنم
اینکه ترکیه در سیاست خارجی غلط عمل کرده به طوری که تمام همسایه های مسلمانان دوست خود را به دشمن خود تبدیل کرده در اردو گاه غرب قرار گرفته و به خاطر اقتصاد خود
به هر ذلتی تن می دهد و صد ها مورد دیگر همه درست ولی انصافا هر کسی متن نامه را کاملا متوجه میشد صد در صد تحت تاثیر قرار می گرفت .ز
اي كاش يك كم به فكر عملكردش در سوريه ميافتاد كه باعث كشته شدن هزاران نفر و بي خانمان شدن ميليون ها نفر سوري در نتيجه بازي كردن اين آقا در پازل ضد مقاومت به وقوع پيوست،
هنوز خون مردم بیگناه سوریه دامن اردوغان را نگرفته تا خون گریه کردنش را ببینیم.
هدف بلند مدت امپریالیسم تغییر شکل منطقه برای بوجود آوردن جنگهای منطقه ای در خاورمیانه هست
به نظر من این اشک ها اشک تمساح هستند.چون همین آدم تو کشور خودش نه به کودکان نه زنان هیچ کدام رحم نمی کند.این آدم اگه ادعای انسانیت دارد جلوی جنایت هایی مثل جنایت روبسکی رو بگیره.تا ما هم به این اعتقاد برسیم که این آدم طرفدار انسان ها و انسانیت می باشد.نه به خاطر قدرت طلبی و اهداف سیاسی برای مردم بازیگری کنه
اطاعت بی چون چرا از آمریکا نفرت مردم ترکیه رااز ایشان در بر داشته کاش سردم داران منطقه مردم را ببینند وبه مردم اتکا کنند اردوغان نتوانست امپراطوری عثمانی را زنده کند نه دموکراسی را در ترکیه حاکم کند نه نقشی فعال در منطقه داشته باشد نه حتی از اسرائیل امتیاز بگیرد وحتی اتحادیه اروپا نیز باز با او بازی کرد وبه اروپا راهش نداد .
اردوغان آیا برای جوانان کرد ترکیه ای اهل روبو سکی که برای بدست آوردن لقمه ای نان در دل شبهای تاریک وسرد زمستانی که توسط هواپیماها ی ارتش شما در مرز ترکیه و عراق بمباران شدند وتعداد 35 نفر بودند وشهید شدند گریه لازم نبود
اون فضا واون مطالب واون آهنگ احساسات من سنگ دل را هم برانگیخت بااینکه بنده یک آذری زبان هستم وتمام کلمات رانوانستم معناشو بفهمم .
خوب هر پدری این نامه را ببیند گریه می کنه ایشان هم مثل بقیه مگه انسان نیستند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی