بازدید 30592
بوعلی سینا، تار و هم‌اکنون نظامی...

سردر دانشگاه تهران ربودنی نیست، دستی به اسکناس‌ها بکشید!

ظاهراً در این زمینه نمی‌توان رویکرد مؤثر‌تر از این را در پیش گرفت و تا دستی به اسکناس‌های ایرانی ـ که در ‌نقاط جهان در گردش هستند ـ نکشید، نمی‌توان امید داشت که دیگران دستی به طرح اسکناس‌هایشان نکشند و آن چهره‌هایی را که به آن‌ها فخر می‌فروشیم، به نام خود سند نزنند.
کد خبر: ۳۴۰۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۵ 25 August 2013
هر چه پیش می‌رویم، مصادره مفاخر فرهنگی و تاریخی ایران توسط کشورهای همسایه، سرعت بیشتری به خود می‌گیرد و این کشور‌ها، سراغ یک به یک نشانه‌های تاریخی مورد تحسین ایران رفته و آن‌ها را به شکلی باورنکردنی حتی ثبت جهانی می‌کنند و سرانجام مسئولان چند مصاحبه تند و تیز می‌کنند، ولی سوای این نطق‌های بی‌حاصل، راهکار مقابله با چنین کارهایی چیست؟

به گزارش «تابناک»، نخست «ابوعلی سینا» و «شیخ علی همدونی» بودند که تاجیک‌ها چهره‌هایشان را در حکم مفاخر ملی‌شان ‌روی اسکناس‌های ۱۰ و ۲۰ سومونی‌شان درج ‌و به جهان صادر‌ کردند.

سپس نوبت به آذربایجانی‌ها رسید که‌‌ همان کمترین نزدیک فرهنگی تاجیک‌ها را به لحاظ زبانی نداشتند، ولی به سادگی «تار» را به نام خود ثبت کرده و‌ روی پول‌هایش نقشش کردند و چون تحرک جدی از سوی ایران ندیدند، جسارت کرده و این بار «نظامی» را به واسطه آن که در آذربایجان دفن است، ‌روی اسکانس‌هایشان به عنوان نماد ملی درج کردند؛ هرچند درباره اصالت تصویر سوم، تشکیک شده و به ظاهر‌ بانک مرکزی آذربایجان در این باره اطلاعیه صادر کرده است.

جالب این که نظامی گنجوی، سروده‌های ترکی بسیار بسیار اندکی دارد و ظاهراً پس از اقدام اخیر آذربایجانی‌ها، کتیبه‌های مشتمل بر اشعار پارسی این شاعر بزرگ از پیرامون مقبره‌اش جمع‌آوری شده تا اشخاص بدون اطلاع از اقدام آذربایجان، متوجه کلاهبرداری و سرقت مفاخر ایرانی نشوند و احتمالاً با جایگزینی‌‌ همان چند شعر ترکی که در اصالتشان نیز محل تشکیک است، لابد قرار است چندی دیگر نظامی نیز در حکم مفاخر فرهنگی آذربایجان ثبت ملی و جهانی آن کشور در یونسکو شود! حتی اگر این گونه نیز نشود، این سلسله رویدادها، تلنگر سنگینی است که باید جدی‌اش گرفت.

دانشگاه تهران ربودنی نیست، دستی به اسکناس‌ها بکشید!
نظامی، بوعلی سینا و تار روی اسکناس‌های آذربایجان و تاجیکستان

در این میان، طبیعتاً ضرورتی ندارد درباره بدیهیاتی نظیر این که نظامی یک شاعر ایرانی است، سخن به میان آورد، ولی درباره رویکرد مقابله‌ای برابر آنچه رخ داده و قطعاً سراغ دیگر مفاخر ایرانی، به ویژه آنهایی که در ایران بزرگ (ایران در قلمرو تاریخی‌اش)‌ مدفون هستند نیز خواهند رفت، می‌بایست در پی تدبیر بود. در واقع به جای آن که درباره بدیهیات سخن به میان آورد و در پایان افسوس خورد که چه بر سر فرهنگ مملکت می‌آید، ضرورت ایجاب می‌کند راهکار عملی تغییر این وضعیت را پیش آورد.

هرچند می‌توان در این زمینه بزرگداشت‌های مفاخر و هفته‌های فرهنگی را در کشور خودمان و دیگر کشور‌ها گرفت و همچنین در پی ثبت حجم انبوه‌ این شخصیت‌ها در حافظه تاریخی یونسکو بود، مهم‌ترین رویکردهای عملی در این زمینه،‌‌ همان رویکردی است که این کشور‌ها در پیش گرفته‌اند و باید‌ روی آثاری از ایران که ‌مستمر در گرداگرد جهان گردش دارند و نماینده ایران هستند، نام یا تصویر این مفاخر را درج کرد که طبیعتاً اسکناس‌ها و مسکوکات است که واقعاً تغییر پشت برخی از آن‌ها هیچ آسیبی نیز به کشور نمی‌رساند.

برای نمونه، سردر دانشگاه تهران ربودنی نیست و هیچ کشوری نیز در پی تصاحبش بر‌نمی‌‌آید و یا جهاد سازندگی، چیزی نیست که قابل دزدیدن باشد و در این زمینه تنها سعدی است که مورد لطف واقع شده و پشت اسکناس ده هزار تومانی، تصویرش درج شده است، ‌‌حال آن که برخی طرح‌های اسکناس نیز قابلیت افزایش محتوا را دارند و مثلا ‌پشت اسکناس پنج هزار تومانی و در قلب نقشه ایران، زمینه به تصویر کشیدن چهره چند تن از مفاخر ایران فراهم است، بدون آنکه حتی طرح کنونی دستخوش تغییر شود.

ظاهراً در این زمینه نمی‌توان رویکرد کارسازتر از این را در پیش گرفت و تا دستی به اسکناس‌های ایرانی ـ که در ‌نقاط جهان در گردش هستند‌ ـ نکشید، نمی‌توان امید داشت که دیگران دستی به طرح اسکناس‌هایشان نکشند و آن چهره‌هایی را که به آن‌ها فخر می‌فروشیم، به نام خود سند نزنند. فراموش نکنیم، ملتی که پیشینه‌اش به تاراج رفته و مفاخری ندارد، هویتش به سادگی قابل تغییر است و چنین نشود که خیلی دیر یادمان بیفتد چه از دست داده‌ایم و شبیه ماجرای پرچم رخ ندهد که پس از دهه‌های متمادی، دریابیم این نماد ملی می‌بایست در نقاط گوناگون کشور برافراشته باشد و سپس در پی نصب میله پرچم در نقاط ‌جهان برآییم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۵۱
انتشار یافته: ۵۳
این داستان از مولانا شروع شد و متاسفانه کسی صدایش در نیامد تا گستاخی ها ادامه یابند
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
اون عكسي كه روي پول آذربايجان هست سه تار نيست لطفا دقت فرمائيد . تار فارسي با تار آذربايجاني فرق داره. تار فارسي رو بايد ثبت كنيم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
آقا رضا لطفا اطلاعات غلط ندهید !!! .
تار برای ایران است و ما چیزی به نام تار اذربایجان نداریم !!! .
تبدیل شدن تار ایرانی به تار ترکی یا اذربایجان یک جعل تاریخی است. این ساز از ایران به جمهوری آذربایجان رفت و با برداشتن ربع پرده‌ها و کمی تغییر شکل، عنوان ساز ترکی را بر تار گذاشتند. حال سئوال من این است اگر این ساز ترکی است چرا از مقام‌های موسیقی ایران و دستگاه‌های این موسیقی استفاده می‌کنند ... آقا رضا ؟! .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
دوست عزیز، تفاوت تار ایرانی و تار آذری حتا از ظاهر هم مشخص هستش. بنده تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد موسیقی دارم. باید عرض کنم که تحقیقات تاریخی در باره ریشه ساز تار هنوز نمی تونه دقیقا توضیح بده که این ساز از ایران به آذربایجان رفته یا برعکس. درباره دستگاه ها هم شما درست میگید، اشتراکات بسیار زیاد هست بین موسیقی ایران و آذربایجان و حتا نام ها هم مشترک هستند ولی باید دقت کنید که اشل یصوتی این دو موسیقی با هم متفاوت هستن. در حالی که موسیقی ایرانی برای توسعه از سیستم دانگی استفاده میکنه، به نظر می رسه که موسیقی آذری از سیستمی استفاده می کنه که در قرن نهم توسط نظریه پردازانی مثل صفی الدین ارموی پیشنهاد شده. اما نکته بسیار جالب اینه که در کل منطقه خاورمیانه و کشورهای ترک زبان اینه که فقط ایران و آذربایجان از این سیستم استفاده می کنند و بقیه حوزه، کشورهای عرب و ترکیه سیستم مشابه هم دارند.
مقصر دوات مردان هستند مگر برای این همه مفاخر دفن شده در ایران و اصالتا ایرانی چه کرده اند که شما جوش نظامی را می خورید
لایک
چه تيتر زدي تابناك. عالي بود. يه ليستي از مفاخر ايران تهيه كنيد تا اونور آبي ها تو زحمت نيفتن براي ربودن مفاخر اين سرزمين!!
جناب روحانی منتظرتغییر رویکرد فرهنگی دولت وواکنش نشان دادن به این چنین مسایل مهمی دردولت مهروامیدهستیم.
مقصر دولت است شما برای این مفاخر چه کاری کرده ایداگر این ها را خوب معرفی کرده بودید کاربه این جا نمی کشید مطمئن باشید در اینده تخت جمشید هم از اثار کشورهای همسایه می شود وفتی سیستم ما خود را از فرهنگ گذشته خود دور می کند همین می شود
تا وقتی ما قدر این مفاخر را ندونیم همون بهتر که خارجی های گوی سبقت را از ما در این زمینه بگیرند
نظامی متولد آذربایجان محل زندگی آذربایجان محل دفن آذربایجان
اشعار به زبان فارسی
من هم مشغول نوشتن مقالات علمی به زبان انگلیسی هستم ولی انگلیسی نیستم.
فهمش سخت نیست البته اگه کسی بخواد بفهمه.
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
جناب دانشمند!!
نظامی گنجوی متولد اران نبوده است!! ودر اصلیت گنجه ای شک بسیار است!

ضمنا این بیت شعر از او در اقبال نامه وجود دارد :

گرچه در بحر گنجه گمم/ ولی از قهستان شهر قمم /
به تفرش دهی هست (تا) نام او/ نظامی از آنجا شده نام جو

بعد هم اران جزئی از ایران بزرگ فرهنگی ماست. ایشان حتی یک بیت شعر به زبان ترکی ندارند. البته رفقای شما یک مورد را جعل کردند اما دستشان زود رو شد (نظامی قونوی را به جای نظامی گنجوی پیش کشیدند!)

همه عالم تن است و ایران دل / نیست گوینده زین قیاس خجل
منم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
دوست عزیز دقت کن توی اظهار نظر.خواهشا برو کمی مطالعه کن بعد نظر بزار. کاری هم نداره همین الان توی اینترنت سرچ کنی نظامی گنجوی متوجه میشی این شاعر چی بوده و هست.پس دقت کنید خواهشا در نظر دادن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
عالی بود.
در ضمن بوعلی سینا، ابوریحان بیرونی و محمد زکریای رازی هم همگی به عربی می نوشتن حالا متعلق به عربها هستند؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
شعر با مقاله علمی فرق داره!
ضمنا اون زمان گنجه شهری از ایران بوده.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
آقا بهزاد ... نظامی در ابیات خود ... خود را متولد تفرش می داند نه اذربایجان !!! .
و در اشعار خود سخنی از اذربایجان نمی اورد اما از ایران می اورد !!! .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
در گذشته چیزی به اسم آذربایجان وجود نداشته.
پس لطف کن کمی خردمندانه بنویس.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
شما حتما فارسی ات عالیه که میتونی انگلیسی بنویسی. اگه فارسی بلد نیستی میشی مفاخر بریتانیا یا آمریکا. تو شعر این قضیه جدی تر هم میشه. یعنی زبان مادری معمولا میشه زبان شعر اما ممکنه تو بقیه زبانها هم طبع آزمایی بشه. مثل سعدی که شعر عربی هم داره.
ضمنا به نظر من زادگاه با ملیت کاملا یکی نیست.در زمان نظامی کشوری به نام آذربایجان وجود نداشته اما منطقه آذربایجان با افتخار بخشی از ایران بوده. مثلا اگه اونموقع به ایشون میگفتن کجایی هستی حتما میگفت ایرانی. نمیگفت آذربایجانی ام. یا مثلا در شرایط 30 سال پیش نمیگفت روس هستم.
افغانستان و تاجیکستان و ایران همگی برادر و فارس هستیم. آذربایجان هم همینطور. حالا این همه ایران مفاخر آنها را به نام خودش کرده یک بار هم آنها بکنند. دیگر دوره تعصبات ناسیونالیسمی گذشته است. الان در امریکا، در ناسا، ترک و چینی و عرب و امریکایی و آلمانی دارند با هم کار میکنند. بعد ما کردها و ترکها و فارس ها و عربها دنبال تعصبات ناسیونالیسمی هستیم.

گیرم که تو را پدر فاضل
از فضل پدر تو را چه حاصل؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
این دلیل نمی شود نسبت به مفاخر و فرهنگمان بی تفاوت باشیم همان آمریکا اجازه می دهد کشوری دستاوردهای علمی آمریکا را به نام خود بزند ؟ همان ترک و آلمانی و چینی هم که در امریکا کار می کنند زیر پرچم امریکا و به نام امریکا کار می کنند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
گیرم پدر تو بود فاضل درست هست.از اون گذشته مثلا نیوتن از مفاخر علم فیزیک هست ولی آیا از مفاخر ایران هم هست؟؟؟
یه دوست
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
شعر رو شهید نکن دوست خوبم:
گیرم پدرتوبود فاضل از فضل پدر تورا چه حاصل
به نظر من همان بهتر که بعضي از کشور ها به اين مفاخر اهميت داده و نام آنها را هر چند در مقياسي کوچک به جهانيان ميشناسانند .
بهتر از کار ماست که اصلا اسمي از اين مفاخر در جاهايي که لايق آن است را به زبان نمي آورند . و تاريخ ما روز به روز فراموش شده تر ميشود.
چاپ عکس مفاخر ادبی و علمی بر روی اسکناس های کشورهایی که زمانی قلمرو ایران بودند دلیل بر تغییر ملیت آنها نیست و حتی امر پسندیده ایی است که کم کاری ما را جبران می کند. اگر ما عکس ادیسون را روی تمبر و اسکناس های خود چاپ کنیم ادیسون ایرانی می شود!
تابی جون خبر انتشار اسکناس با تصویر نظامی گنجوی از طرف بانک مرکزی جمهوری آذربایجان تکذیب شد...
اینم لینکش:

http://www.nba.az/releases/2013/08/15/central-bank-disproves-claims/
سومین عکس، تصویر کمانچه ی ترکی هست که صدای خیلی قشنگی هم داره و همچنین تار ترکی هم هست. سه تار یک ساز دیگه هست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
کمانچه و تار ایرانی نه ترکی !!! .
نظامی یک شاعر ترک زبان و تار و کمانچه متعلق به آذربایجان هست. حالا شما هی خودتان را خسته کنین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
استخوانهاش مال شما شعرهاش مال ما قبوله
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
یعنی چی استخوان هاش مال شماو...!
این چه ادبیاتیه ناشناس جان!!!!
ابن سینا مال بخارا بوده اینجا فوت کرده...به صرف فارسی زبان بودن نباید گفت که ایرانی هستن....ابوریحان بیرونی هم نه توو ایران به دنیا اومده نه اینجا فوت کرده این ما ایرانی ها هستیم که میخواییم مالک همه چی باشیم(تابناک چاپ کن)
پاسخ ها
خداپرست
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
ولي اون زمان همه اين قسمتا ايران بوده وايران گستره جغرافيايي بزرگي داشته واين دليل نميشه كه بگيم مفاخره مارا براي خودشون ثبت كنن ماهم هيچي نگيم لااقل باد بدونن كه اون زمان همه اينجاهايي كه نامبرديد ايران بوده آره آذربايجاني وجود نداشته
نظامی اذربایجانی است ولی به فارسی شعرگفته است
ما که قدر مفاخر خود را نمی دانیم و دایره مفاخر را در محدوده ی کوچکی تعریف کرده ایم. چرا باید دیگران دست به کار شوند تا ما بفهمیم اشتباه فکر می کنیم و این دیدگاه تنگ نظرانه که مفاخر این کشور فقط مفاخر ... هستند را کنار بگذاریم و بدانیم اگر نظامی و سعدی و فردوسی و دیگران هم هستند که مستقیم و غیر مسقیم از تمدن اسلامی و ایرانی بوجود آمده اند. به امید رفع این همه تنگ نظری در داخل تا دیگران هم طمع نکنند.
وجود این همه مفاخر ادبی و علمی را نمی توان به این روش به جهانیان ارائه کرد. پوشاک (مدهای جدید ) و صنایع دستی که به عنوان سوغات مقبولیت والایی دارند نیز یکی دیگر از این موارد است که خود مردم نیز می توانند به این شناساندن رونق بدهند.
اگر رابطه ای خوب بین طراحان و تولیدکنندگان برقرار شود دیگر نیاز نیست تا این عمل به یک توقع از دولت تبدیل شود.
تابناک برای چی نشستید و احساسات مردم را تحریک میکنید، در یک خبر که بشتابید نام خلیج فارس عوض شد و اینجا هم مفاخر مارا به سرقت بردند. نه بابا هیچ خبری جز کم کاری ما در حوزه صنعت برای ما مضر نیست.
قابل توجه اونايي كه ميكن نظامي ايراني نيست :گرچه در بحر گنجه گمم ولی از قهستان شه قمم ، به تفرش دهی هست (تا) نام او ، نظامی از آنجا شده نام جو / و اين از سروده هاي خودشونه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
نظامی گنجوی:
پدر بر پدر، مر مرا ترک بود / به فرزانگی هر یکی گرگ بود
جهانی فکر کنیم تا جهانی شویم. قبول کنیم این بزرگان چون جهانی فکر می کرده اند جهانی هستند. درست است ایرانی هستند ولی خوشحال باشید که بر روی اسکناس نیز هستند تا بیشتر دیده شوند. آنان که اینان را می شناسند خود میدانند که بزرگی اینان از ایران است. جنبه مثبت آن را ببینید و به جای تبلیغ منفی به آنان تبریک بگویید و از ایشان تشکر کنید که دانشمندان و شعرای فارسی زبان تبلیغ می کنند.
در این روزها نیاز است فقط ++++++ باشید.
خيلي ساده است!
رجوع كنيد به نقشه ايران در زمان مذكور حدود قرون 4 و 5 هجري
نظامی اهل تفرش بود در گنجه زندگی کرد و در همان جا از دنیا رفت
لزوم باز اندیشی و تغییر در اسکناسها و در کنار ان حفظ میراث ایران بسیار پیش از این باید بهش توجه میشد. امیدوارم در آینده نزدیک مسئله طرح روی اسکناس ها حل بشه و موازی با ارزش های میراث بر جای موندمون باشه. پول در همه کشورها پخش میشود و در بین جامعه ایران نیز باعث توجه بیشتر به میراث فرهنگی میشود.
تابناک جان اون سازها خاص اون منطقه است هم نوع ساختش هم شیوه نوازندگیش. تار و کمانچه ما یه جور دیگه است.
به نظر من مقصر ما هستیم چون فقط از مشاهیر اسماشون رو یاد گرفتیم از صد نفر یه نفر شاید پیدا بشه که بدونه ابن سینا چیزی بدونه
مقصر ما هستیم که نمیدونیم اینها که بودند
اول شهريور زاد روز حكيم بوعلي سينا بود ولي بازتاب زيادي در رسانه ها نداشت أنوقت انتظار داريد مفاخر ايران را مصادره نكنند
نظامی تمامی آثارش به فارسی است و در تمام طول تاریخ هر شاعری لااقل به زبان مادریش چند بیت شعر سروده است. شکی نیست که نظامی یک پارسی است
خوبه پشت تار فرش رو هم ببينيم !!!
در مقاله آمده که نظامی"سروده‌های ترکی بسیار بسیار اندکی دارد" ولی تا جایی که ما می دانیم هیچ روایت یا سندی دال یر اینکه نظامی حتی یک شعر ترکی دارد، وجود ندارد.
اصلاح بفرمائید
اصلا لغت اذربایجان ریشه فارسی داره که از آذرآبادگان گرفته شده نام آذربایجان معرب «آتورپاتکان» (مکان آتورپات) است. ریشهٔ این نام به سردار ایرانی هخامنشیان «آتورپات» برمی‌گردد. آتورپات ساتراپ (والی) ایرانی بود که بخش‌های شمال ایران را در زمان حملهٔ اسکندر از اشغال حفظ کرد
با سلام
1- نظامی گنجوی همچنان که از پسوند فامیلیش مشخص است اصالتاً آذری زبان است ولی چون در زمان حیاتش گنجه جزو قلمرو ایران بود ، ایرانی محسوب میشود . ولی ایرادی هم به کشور آذربایجان نمیشود گرفت.
2- درمورد تا شکل موجود در اسکناس شبیه تار آذربایجانی است که به همراه کمانچه جزو آلات موسیقی اصیل آذربایجانی است.
در ضمن از هموطنان انتظار میرود با سعه ی صدر به موضوع نگاه کنند. ما هم میتوانیم از مفاخر همه ی کشورها به هر نحو تقدیر کنیم . مثلا با قدیر انشتین و چاپ عکس او روی اسکناسهایمان ، انشتین ایرانی نمیشود . کمی تعمل و تدبر لازم است دوستان.
به نظر اینجانب مفاخر ادب، هنر و علم مفاخر جهانی هستند و اگر کشوری ارزششان را درک نکرد یا آنرا مغفول قرار داد دیگران نیز به معرفی آنها نپردازند. صرف نظر از مصادره به مطلوب برخی کشورها از این مفاخر، ما می‌توانیم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم که با هزینه دیگر کشورها انجام می‌گیرد. بدین صورت که آنها زحمت معرفی این دوستان را به جهانیان بکشند و ما در برهه ای مناسب با انتشار اشعار یا نوشته ها یا زندگی نامه های آنها باعث تنویر افکار عمومی شویم. انشتین یک دانشمند آمریکایی بود که به سبب کارهایش در آمریکا معروف شد ولی وقتی میشنویم این شخص آلمانی الاصل است به هوش سرشار آلمانی ها اعتراف میکنیم. نه آمریکایی‌ها. ما در کشوری هستیم که غرق در مفاخر ادب، هنر و علم هستم و به همین خاطر ارزششان را درک نیمکنیم.
این ها همه ایرانی هستند ومایه ی افتخار ما
سلام به آقایی که تحصیلات موسیقی دارند, زمانی که تار در ایران ساخته شد اصلا آذربایجان به عنوان یک کشور وجود داشت ؟! که بخواهد از آذربایجان به ایران آمده باشد ! اگر هم حرکتی بوده باشد درون مرزهای ایران بوده است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی