بازدید 20739
شمارش معکوس برای اتمام مهلت خودروسازان؛

دولت یازدهم از کیسه هوا خواهد گذشت؟

در شرایطی که در روزهای پایانی عمر دولت دهم خبر رسید که مهلت خودروسازان برای رعایت استاندارد اجباری تجهیز محصولات سواری تولید داخل به کیسه هوا، یک سال دیگر تمدید و اجرای آن به آغاز سال ۹۳ موکول شده، سازمان ملی استاندارد، این مصوبه هیأت دولت را بر خلاف قانون نامید تا سرنوشت اجرای این استاندارد مبهم تر شده و ...
کد خبر: ۳۴۰۴۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۹ 24 August 2013
اگر به پشتوانه اجتماعی همراه شده با دولت و توقعات فزونی یافته ایشان توجه کنیم، به نظر می‌رسد که شتاب دولت برای گذشتن از این دست موانع کافی باشد؛ اما از سوی دیگر هم نباید از یاد ببریم که رئیس جمهور سابق با آن همه اهن و تلپ، با این که این اواخر نقدهای جدی درباره بهای خودرو در رسانه‌ ملی مطرح کرد، ‌بار‌ها با تمدید مهلت ایشان برای رساندن محصولاتشان به حداقل‌ها موافقت کرد!

به گزارش «تابناک»، تجهیز اجباری خودروهای تولید داخل به کیسه هوا از آن دست اخباری است که به تعداد انتشار در مقاطع گوناگون زمانی، با خبر تمدید مهلت تعیین شده برای این تولیدکنندگان برابری می‌کند؛ سال‌هاست که سازمان استاندارد (حتی زمانی که تبدیل به سازمان نشده و با پیشوند مؤسسه شناخته می‌شد!) از نزدیک شدن پایان مهلت معین ‌برای نصب کیسه هوا روی خودروهای تولید داخل خبر می‌دهد تا هر بار با پایان این مهلت، خبر برسد که در نشستی ویژه، این مهلت به درخواست خودروسازان و با موافقت مسئولان تمدید شده و می‌بایست سررسید اجرای این وعده را چندین ماه آن‌سو‌تر روی تقویم نشان‌گذاری کرد.

ماجرا اینقدر کش‌دار شده که یافتن تاریخ نخستین روزی که تجهیز خودرو‌ها به کیسه هوا و رسیدن به این سطح از ایمنی سرنشینان وسایل نقلیه اجباری شد، کار ساده‌ای نیست، به ویژه آن که خودروسازان از آغاز کار با این استاندارد تعیین شده مشکل داشته و به صراحت، تعبیه کیسه هوا در خودرو را آپشنی می‌دانستند که تجهیز محصول به آن، اختیاری بوده و لابد می‌بایست به درخواست خریدار صورت گیرد و نه از روی اجبار!

دولت یازدهم از کیسه هوا خواهد گذشت یا راه دولت قبل ادامه خواهد یافت؟

داستان نصب کیسه هوا ‌روی خودرو‌ها از سال ۸۸ و با تصویب در شورای عالی استاندارد کلید خورد تا پس از بحث و جدل‌های بسیار، نخستین بار در آغاز دی ماه سال ۹۰ در حکم سررسید اجرای این مصوبه اعلام شده و جالب این که پس از مدتی، بهادر کاظمی، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان در آذر ماه‌‌ همان سال و در پاسخ به شایعات مطرح ‌درباره رایزنی برخی خودروسازان برای تمدید مهلت‌ بگوید: از ابتدای دی ماه [سال ۹۰] همه محصولات سواری تولیدی باید به یک کیسه هوا مجهز شوند، در غیر این صورت، پلیس از شماره‌گذاری آن‌ها خودداری خواهد کرد.

این در حالی است که اکنون سخن گفتن از نقض وعده آن روز، جای طرح چندانی نداشته و حتی لازم نیست که تکرار کنیم مشابه این وعده بار‌ها در مقاطع گوناگون زمانی داده شده و هر بار بر مبنای رایزنی‌های آشکار و پنهان، تنها به تمدید مهلت خودروسازان انجامیده تا بدون اعمال جریمه برای تولیدکنندگان دردانه و یا حتی مسئولان ضمانت کننده ایشان، اجرای استاندارد به تعویق افتاده و آمار جان باختگان حوادث جاده‌ای افزایش یابد.

بدین ترتیب ماجرا تا آنجا ادامه یافت که پایان سال ۹۱، پایان مهلت خودروسازان برای تجهیز خودروهای سواری به کیسه هوا تعیین شد تا با توجه به تحمیل استاندارد تجهیز این محصولات وطنی به ترمز ضد قفل (همان ترمز ای‌بی‌اس)، این امیدواری پدید آید که بالاخره قرار است کیسه هوا آپشن به شمار نرفته و کف مطالبات مردم از دریافت یک محصول استاندارد به ازای پرداخت مبالغ هنگفت، برآورده شود، ولی قید اجباری بودن نصب یک کیسه هوا از آغاز سال جاری و الزام به تجهیز خودرو‌ها به دو کیسه از آغاز تیر ماه هم زمینه‌ساز عمل به وعده و رعایت قانون نشده و به مانند دفعات پیش، نه توبیخی در نظر گرفته شد و نه جریمه‌ای.

این در حالی است که با نقض ‌آخرین وعده، تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان به همراه نوسانات بی‌سابقه نرخ ارز در قامت بهانه‌ای متجلی شد که خودروسازان با دست آویختن به آن، خواستار تعویق اجرای استاندارد نصب کیسه هوا روی خودروهای سواری داخلی شدند تا این درخواست در نیمه تیر ماه گذشته به تصویب هیأت دولت پیش رسیده و در کمال ناباوری اعلام شود که اجرای استاندارد اجباری کیسه هوای راننده به ابتدای سال ۹۳ و کیسه هوای راننده و سرنشین جلو به تیر ماه سال ۹۳ موکول شده است.

اما این مصوبه به سرعت با واکنش سازمان ملی استاندارد روبه‌رو شد، چراکه به گفته نظام‌الدین برزگری، رئیس این سازمان، تمام پیشنهاد‌های ارائه شده به هیأت دولت [در ارتباط با استاندارد] باید از راه دبیرخانه شورای عالی استاندارد مطرح شود که چون این روال قانونی پیموده نشده بود، مصوبه هیأت دولت قابل قبول نخواهد بود.

دولت یازدهم از کیسه هوا خواهد گذشت یا راه دولت قبل ادامه خواهد یافت؟

این در حالی است که با استقرار دولت یازدهم، به تازگی اعلام شد که کلیه مصوبات دولت پیش از ابتدای خرداد ماه به بعد ـ که مراجع نظارتی نسبت به آن‌ها اظهار نظر نکرده‌اند ـ متوقف شود تا پیرو این بخشنامه بتوان اظهار‌نظر کرد که مصوبه هیأت دولت، مبنی بر تعویق یکساله اجرای استاندارد خودرو‌ها در تجهیز به کیسه هوا هم ممکن است در زمره این دست مصوبات دولت دهم باشد؛ هرچند ظاهرا با نظر دیوان عالی کشور این توقف‌ها، متوقف شده و مصوبه دولت قبل تنها در هیات دولت می‌تواند مهر ابطال بخورد.

بدین ترتیب در شرایطی که به نظر می‌رسد آخرین درخواست خودروسازان برای تمدید مهلت را باید رد شده انگاشت، بر پایه سخنان رئیس سازمان ملی استاندارد و با توجه به تأکید سردار مؤمنی، رئیس پلیس راهور مبنی بر توقف شماره‌گذاری خودروهای بدون کیسه هوا از ابتدای مهر ماه، می‌توان این گونه نتیجه گیری کرد که شمارش معکوس برای پایان مهلت خودروسازان در رعایت این استاندارد قدیمی آغاز شده است؛ اینجاست که با توجه به تعلل سابقه‌دار تولید کنندگانِ عزیز کرده خودرو، باید منتظر باشیم تا ببینیم در ‌‌نهایت دولت یازدهم موفق به عبور از مانع کیسه هوا خواهد شد یا به مانند دولت پیش، بار دیگر با درخواست تمدید مهلتی که احتمالا مطرح خواهد شد، حل مشکل چند ساله به زمان دیگری موکول خواهد شد.

شاید بد نباشد‌ با نگاه‌ به تاریخچه بحث‌های در گرفته در عرضه خودروهای غیر استاندارد، در این مجال‌ مانده، از دولتمردان بخواهیم ‌دو نکته را مدنظر قرار دهند؛

نخست این که از امروز به فکر چگونگی کنترل بازار خودرو در پایان ماه باشند، زیرا یکی از راهکارهای خودروسازان برای فرار از ضرب‌الاجل‌های تعیین شده، فشار برآمده از گرانی ناشی از کاهش عرضه خودرو (به دلیل شماره نشدن محصولات غیر استاندارد) و حتی بهره جستن از موضوعات انسانی مانند بیکاری کارگران، دیرکرد در تحویل خودرو به خریدارانی که پیش خرید کرده‌اند و... می‌باشد که می‌بایست چاره جویی شوند.

‌دوم آنکه با توجه به بالا بودن آمار جان باختگان تصادفات جاده‌ای در کشورمان به نسبت نرم جهانی، بالا بردن استاندارد خودروهای داخلی را در دستور کار قرار دهند تا در سایه آن، امنیت بالاتری برای هم‌وطنانمان که رور به روز تمایل بیشتری به استفاده از خودرو در سفرهای بین شهری پیدا می‌کنند، رقم خورده و در این رهگذر، راه برای صادرات این محصولات به کشورهای دور و نزدیک فراهم شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۳۳
از ترمز ای بی اس چطور؟ ار آن هم خواهد گذشت؟
مجبور کنند تا خودروهای انبار شده را بفروشند و تعرفه واردات را کم کنند مهراه با نظارت بر واردکنندگان ...! تا مردم ماشین با قیمت منطقی سوار شوند.
ترمز ABS و کیسه هوا بسیار خوب هستند اما کمی هم به فکر بدنه ضعیف خودروهای وطنی، بویژه خانواده پراید و تیبا باشید. تستهای تصادف استاندارد باید سختگیرانه تر شوند. سالها از دست پیکان به سطوح آمده بودیم و امروز آمارها می گویند که پراید و وانتهای نیسان و زامیاد سایپا تبدیل به مرگبارترین ابزارهای ساخت دست بشر شده اند.
باید به این نکته مهم توجه داشت که ایربگ و ABS/ESP/Isofix... جزو ایمنی فعال خودرو محسوب میشوند و بدون ایمنی غیر فعال تقریبآ بی فایده هستند. ایمنی غیرفعال همان طراحی نقاط شکست و جاذب انرزی تصادف و پایداری فنربندی تحت شرایط خاص هستند که هنگام طراحی پلتفرم لحاظ میشوندوگرنه هنگام تصادف مثلا روبرو ستون Aو سقف مچاله شده و ایربگ هیچ کمکی نمیکند. پر واضح است که این خصوصیت در خودروهای پر تیراز داخلی وجود چندانی ندارد (بجز 206و ال90)
حالا چه فرقی می کنه! وقتی که اساس اتومبیل های تولیدی داخل مشکل داره و دیگر نیز همه شان منقضی شده اند.
به بهانه استاندرادیورو4قیمتهارا3میلیون افزایش دادنداحتمالابرای2ایربگ شدن قیمتها را2برابر خواهند کرد
ما یه پژو پارس داریم خودمون دستی ایربگ گذاشتیم
از اون بادکنک های 1000 تومانی گذاشتیم داخل فرمان
کلی خندیدیم
من در یک شرکت سازنده ایربگ مشغول بکار هستم. فرآیند طراحی ایربگ برای هر خودرو نزدیک به 1/5 سال طول میکشد. ما قطعات اصلی ایربگ را از یک تامین کننده اروپائی تامین میکردیم که بعداز تحریمها تامین از این منبع متوقف شده است آنهم در زمانیکه تمامی هزینه های طراحی محصول به آن شرکت پرداخت شده و بیش از شش ماه از آغاز تولید انبوه نمی گذشت. در شرائط فعلی بدنبال تامین کننده چینی هستیم و با توجه به کیفیت پائین محصولات چینی باید بسیار مراقب باشیم. با توجه به اینکه فرآیند طراحی محصول ایربگ برای هر خودرو بیش از 1/5 سال طول میکشد و با توجه به مشکلات تامین و انتقال ارز آیا متهم کردن خودروسازان و شرکتهای تامین کننده داخلی منصفانه است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
پس شما طراحی نکردید! حتی برای طراحی هم به خارج وابسته هستید، جواب خیلی روشن هست، نمیتونید تولید کنید تعطیل کنید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
پس عیب را در R&D شرکت طراحی باید جستجو کنیم.
اگر شرکت های خارجی هم به مانند شما 1و5 سال فقط برای کیسه هوا وقت بگذارند که مدت زمان تولید انبوه خودرو های جدیدشان از 10 سال هم عبور می کند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
شرکت ما برای بخش تحقیق و توسعه یکی از کارخانه های وطنی کار می کند. این کارخانه (لوازم خانگی) یک محصول کامل رو از صفر و با استاندارهای روز دنیا با استفاده از کمک دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان در عرض کمتر از 6 ماه به تولید انبوه رسونده، حالا اگه شما نمی توانید بعد از 1 سال و نیم یک ایربگ طراحی کنید و هنوز برای طراحی هم وابسته خارج هستید، تعطیل کنید بگذارید افرادی که دانش لازم رو دارند کار کنند. تمام صنعت خودرو اختصاصی شده و همین باعث شده افراد غیرمتخصص در رأس کارها باشند و همه چیز تعطیل شده.
ر.ب
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
نهنه من غریبم بازی در نیار دوست عزیز...تا حالا هیچ کس به فکر طراحی کردنش نبوده؟ این همه سال این کارخونه ها دارن کار میکنن! یک ذره ای ماشین هارو بهتر ، کم مصرف تر، قابل رقابت تر با سایر کارخونه ها نکردن! موضوع فقط تحریم نیست. برنامه ندارید. فقط فشار روی مردمه. باید ماشین بی کیفیت را با این قیمتهای نجومی بخریم. قرار بود دلیل وارد نشدن ماشینهای خارجی توسعه تولید داخلی بشه و بعد رقابت پذیر شدنشون. اما به این فکر نشد که چیزی که انحصاری و غیر قابل رقابت باشه بالاخره فروش میره حتی اگه خراب خرابتر بشه.
از کیسه هوا نگذره، ولی تو شهرای کوچک از یورو 4 بگذره، هرچند وقتی بنزین یورو 4 نداریم، پرداخت هزینه برا یورو4 (ایرانخودرو حدود 3 میلیون برا یورو4 ماشیناشو گرون کرده) حتی تو شهرای بزرگ مسخره و بی معناست.
اون عکس کیسه هوارو خوب اومد عین واقعیت
دو سال پیش یک مطلبی درباره یک خودرو تولید شده ولوو خوندم که آگه ماشین به یک عابر پیاده برخورد کرد کیسه هوایی که واسه عابر پیاده زیر شیشه جلو ماشین کار گذاشتن باز بشه که عابر پیاده کمتر آسیب ببینه!!!!
اقا جان تعرفه واردات رو بردارید وبرای جلوگیری از بیکاری کارگران اجازه بدید چند شرکت اروپایی در ایران کارخانه مونتاژبزارن اون موقع همه چی درست میشه
خودرو یا ارابه مرگ؟
کلا جمع کنند و بشن مونتاژکار یک شرکت درست و حسابی. اینطوری هم کار داریم هم تولید هم صادرات هم خودرو مرغوب با قیمت مناسب
آقا من نمی فهمم مثلا توی پراید کیسه هوا باشه یا نباشه چه فرقی داره ؟
طرف تصادف می کنه ماشینش پودر می شه حالا کیسه هوا چه جوری می خواد کاری کنه من نمی دونم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
کاملا درسته. کیسه هوا برای ماشین هایی است که بدنه محکم دارند و از این لحاظ مشکل ندارند.
بعد اجباری شدن کیسه هوا منسوخ شده و تکنولوژی جدیدی جایگزین آن خواهد شد
با سلام در ادامه و تایید مطلب شما باید به عرض برسانم تا چندی پیش حتی کمربند ایمنی هم جزء آبشن های لوکس می دانستند و زیر بار نصب آن نمی رفتند با تشکر
من حاظرم خودرو دست دوم وارداتی سوار شم .ولی خودرو داخلی نه .ببینین کیفیت یک محصول در طی این چند سال چقدر افت داشته .فقط می شه تاسف خورد .و اینکه این آهن پاره ها رو نخرید .
آقای تابناک
توصیه میکنم حتما آمارهای ارائه شده از طرف پلیس راهور را مطالعه کنید که دو روز پیش نیز بخشی از آن در صدا و سیما اعلام شد 40 تا 45 درصد از تلفات فوتی تصادفات مربوط به عابران پیاده است . الباقی هم بخش زیادی به مشکلات جاده و عدم رعایت قوانین از سوی رانندگان عزیز برمیگردد. اما واقعیت این است که از وقتی نیروی انتظامی قوانین را سختگیرانه تر اجرا کرد آمار تصادفات بشدت کاهش پیدا کرد. اغلب تصادفات منجر به فوت مربوط به سن 19 تا 24 سال میباشد که شور جوانی اجازه رعایت قوانین را از آنها گرفته. شما ببینید در نیویورک و یا در عربستان برای اجرای قوانین از چه راهکارهائی استفاده میشد.
اگر ما دلمان برای مردم میسوزد راههای بهتر، سریعتر و کم هزینه تر هم برای کاهش تلفات وجود دارد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
خوب که چی؟ یعنی کیسه هوا به درد نمیخوره؟
فرافکنی میکنی ها!
مجید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
داداش چرا صورت مساله رو پاک میکنی؟ ینی مردم حق ندارن خودروی ایمن سوار بشن!؟
ترمزهای ای بی اس ایرانی یا عمل نمی کنه یا عمل کرد دیگه ترمز نمی گیره و خطرناک ترین ترمز توی زمستونه یا روی شن و ماسه
ولش کن خیلی هم خوب خودرو هایی هستند مثل این ماشین قراضه های آمریکایی که دیروز گفته بودی که نیستند هفت هشت تا کیسه هوا داشته باشه .باید تو خودرو های ایرانی چند تا دستگیره اضافه بگذارند تا موقع تصادف سرنشینان سفت به اونها بچسبند !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
بدبختي اينجاست که اگه يه کم دستگيره پرايد محکمتر بکشي کنده ميشه.
تعریف خودرو ساز از "خودرو" و "لوکس" و آپشن" چی هست؟ اگر قرار باشه ایربگ و ای بی اس جزء دسته آپشن باشن و ماشین 20000 دلاری خودرو لوکس، پس حتما از نظر دوستان خودرو به 4 چرخی گفته میشه که فقط فرمان داره!
آقاي عزيز كه خودم هستم وقتي صنعت خودرو سازي يك مملكتي مثل ايران در حد مونتاژ خودرو بوده و خودمان حتي كوچكترين قطعه ي خودرو را يا نمي توانيم توليد كنيم و يا آن را كه بتوانيم مرقوم به صرفه نمي باشد ( چيني ) چرا به مونتاژ محصولات شركتهاي مطرح و معروف دنيا مشغول نمي شويم تا نيروهاي شركتهاي خودرو سازي هم بيكار نشوند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
مقرون!!!
از فرمان هم باید گذشت...
کاشکی میشد از چرخاشم گذشت .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم