بازدید 8878

حاشیه‌های آخرین جلسه رای اعتماد به وزرا

کد خبر: ۳۳۸۶۰۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۳ 15 August 2013
 رئیس‌ مجلس خطاب به نمایندگانی که در نطق های خود شعر سروده بودند و به هنگام غیر علنی بودن جلسه دور وی جمع شدند گفت: اینجا را خلوت کنید، دیشب خواب حافظ را دیدم که شماها را لعن می کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، آخرین جلسه بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی حسن روحانی با رای اعتماد به 15 وزیر و عدم رای اعتماد به 3 وزیر پیشنهادی در حالی به پایان رسید که با حواشی جالبی همراه بود.
*نماینده مردم میاندوآب که پس از قاضی‌ پور قصد مخالفت با وزیر نیرو را داشت، با مخالفت لاریجانی مواجه شد؛ رئیس مجلس ابتدا می‌گفت که این نماینده به دلیل آنکه به عنوان مخالف نام نویسی کرده است، نمی‌تواند با استفاده از وقت دیگران نطق کند، اما رئیس جلسه پس از مطالعه آیین‌ نامه نظرش تغییر کرد؛ این نماینده در ابتدای نطق خود گفت:‌ یک آذری می‌خواهد فارسی صحبت کند، اما رئیس می‌خواهد حالش را بگیرد.
*وقتی نوبت به بررسی رای اعتماد وزیر پیشنهادی ورزش رسید پای فردوسی‌ پور مجری برنامه 90 نیز به میدان آمد، زیرا قاسم احمدی‌لاشکی در حمایت از وزیر ورزش گفت:‌ آقای سلطانی‌ فر اطلاعات ورزشی‌اش از فردوس، فردوسی، فردوسی‌ پور بیشتر است.
*بعد از پایان سخنان مخالف و موافق وزارت پیشنهادی، نوبت به حسن روحانی رسید تا از وزرای پیشنهادی‌اش دفاع کند. او در مقدمه سخنانش با بیان این که به علت خستگی نمایندگان قصد دارد، سخن را کوتاه کند با استقبال احسنت‌، احسنت نمایندگان مواجه شد و سپس خطاب به آنها گفت که معلوم است که خسته هستید؛ می‌دانم چهار روز پشت این صندلی‌ها نشستن و بحث و بررسی کردن کار آسانی نیست.
*رئیس‌ جمهور به هنگام معرفی رحمانی فضلی گفت که این وزیر پیشنهادی به آذری و کردی می‌تواند صحبت کند و البته در واکنش به استقبال نمایندگان گفت که از رحمانی‌ فضلی می‌خواهد که هم کردی و هم آذری صحبت کند.
*وقتی رئیس‌ جمهور دفاع از وزیر پیشنهادی ورزش را فراموش کرده بود، نمایندگان یک صدا به روحانی یاد آوری کردند که وی خطاب به نمایندگان گفت معلوم شد که خیلی هم خسته نیستید.
*روحانی در پایان سخنان خود گفت: برخی نوشته‌اند که من خوشحال می‌شوم چند وزیرم رای نیاورند، اما اکنون می‌گویم که می‌خواهم همه وزرایم رای بیاورند. این اظهارات روحانی خواسته یا ناخواسته طعنه سیاسی به حسین شریعتمداری تلقی شد.
*هنگام رای‌گیری شد و برابر آیین‌نامه وزرای پیشنهادی جلسه علنی را ترک کردند؛ صف طولانی برای رای‌دادن تشکیل شد و علی لاریجانی حضور 281 نماینده در صحن علنی مجلس را یک استثناء خواند و گفت مثل اینکه همه احساس وظیفه کردند که در رای‌گیری حاضر شوند.
*حجت‌الاسلام بزرگواری نماینده مردم کهگیلویه به هنگام انداختن رای خود به صندوق با حالت خاصی این کار را می‌کرد به طوری که لاریجانی خطاب به وی گفت:‌آقای بزرگواری ژست خیلی عجیبی پس از آن نطق کذایی گرفته‌اید.
*نمایندگان بعد از شرکت در رای‌گیری، از فرصت استفاده کرده و نماز را در صحن مجلس اقامه کردند جالب اینکه نماز در سمت راست هیئت رئیسه به امامت محمد دهقان، در سمت چپ به امامت حجت‌الاسلام سلیمی برگزار شد.
*لاریجانی که به هنگام اخذ رای نمایندگان بیکار شده بود از هیچ شوخی ممکن در این مدت با نمایندگان دریغ نکرد. او خطاب به نمایندگانی که در حال رای‌دادن بودند گفت:‌با توجه به استقبال زیاد از رای دادن، می‌خواهیم وقت رای‌گیری را تمدید کنیم؛ وی دقایقی بعد به قطع تلفن‌ها اشاره و بدون مقدمه گفت:‌ قطع تلفن‌ها تجربه خوبی برای برقراری نظم بود.
*هنگامی که چند نماینده و البته آنها که در نطق‌های خود شعر سروده‌ بودند به هنگام غیرعلنی بودن جلسه دور لاریجانی جمع شده بودند، رئیس مجلس خطاب به آنها گفت: اینجا را خلوت کنید، دیشب خواب حافظ را دیدم که شماها را لعن می‌کرد.
*با توجه به اینکه نمایندگانی که برای شمارش آرا از پیش انتخاب شده‌ بودند تنها کسانی بودند که می‌توانستند در جایگاه هیئت رئیسه حضور یابند تعدادی از نمایندگان با حضور در مقابل جایگاه هیئت رئیسه از لاریجانی درباره نتایج‌ آرا سوال می‌کردند که وی در یک مرتبه خطاب به آنان گفت صبر کنید، صندوق‌های مناطق صعب‌العبور هم هست که باید برسد.
*علی لاریجانی به هنگام قرائت نتایج شمارش آرای اعتماد به وزرای پیشنهادی، رای علی طیب‌نیا که 274 رای از 284 رای ماخوذه را کسب کرده بود استثنایی و رای نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را که تنها با اختلاف یک رای از ریاست ساختمان اصلی وزارت آموزش و پرورش محروم شد را ناپلئونی خواند.
*در حالی که منادی، عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که برای نمایندگان شام تدارک دیده شده است،اما بیشتر نمایندگان به محض پایان جلسه علنی ساختمان مجلس را ترک کردند، گویا فعالیت سنگین این چهار روز آنها را حسابی خسته کرده بود.
رئیس مجلس ادامه داد: کاوش‌های نمایندگان و بررسی وزرای پیشنهادی از سوی آنها و البته رأی‌شان نشان داد که وکلای ملت نسبت به مسائل اقتصادی کشور حساسیت ویژه‌ای دارند و تلاش‌شان این بوده تا بخش اقتصادی کشور شرایط مطلوبی را دارا باشد.

لاریجانی با اشاره به عدم رای اعتماد مجلس به سه وزیر پیشنهادی تصریح کرد: شاید این عدم رأی‌آوری به دلیل اهمیت این بخش‌ها باشد که البته به نظر نمایندگان باید سرمایه‌‌های قوی‌تری در این زمینه معرفی کرد.

وی یادآور شد: به جز وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش که فقط یک رأی برای وزیر شدن کم آورد، رأی عدم اعتماد مجلس به وزیر علوم و ورزش و جوانان نشان داد که نمایندگان قصد دارند افراد قوی‌تری در این مجموعه‌ها حضور داشته باشند.

رئیس مجلس نگاه پارلمان را همکاری با دولت توصیف کرد و افزود: قصد مجلس این است که کابینه زودتر کار خود را آغاز کند.

لاریجانی ابراز امیدواری کرد که برای سه وزارتخانه دیگر که وزرای پیشنهادی آنها موفق به کسب رأی اعتماد مجلس نشدند با سرعت بیشتری تعیین و تکلیف شوند تا فعالیت‌های مربوط به این بخش‌ها بر روی زمین نماند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست